Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

blokjeJarig

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:39

Of in de kerkraad :+

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:41

Ik ben Nederlands Hervormd, maar geen belijdend lid( weet niet zeker of het zo heet, ik ben alleen gedoopt)
Elk jaar krijgen wij ook die brief, en daar is niets mis mee.
Ik maak geen gebruik van de kerk of de diensten van de kerk.
Wel weet ik dat omdat ik daar nog ingeschreven sta, er voor de kerk kosten zijn.
Die betaal ik dan ook trouw, ze hoeven voor mij geen verlies te leiden.
En als de buurvrouw langs komt voor de verjaardags fonds en een paar andere dingen, dan geef ik altijd geld. Maar ik geef geen 10% van mijn inkomen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:42

blokje schreef:
Ja we geloven in één God en bijna alle kerken hebben dezelfde bijbel.
Ik weet dat de Jehovah's een andere bijbel hebben. Die gebruiken niet alle bijbel boeken die wij wel gebruiken. Daar zit in de kerken nog wel eens verschil in. Wij gebruiken een hele oude bijbelvertaling andere kerken juist een hele moderne.

Zo leer ik nog eens wat :j ik dacht dat er ook net zo veel bijbels als 'onderverdelingen' in geloof waren :o maar het verschil zit dus meer in welke gedeelten zij gebruiken/belangrijk vinden, begrijp ik het zo goed?
Gebruiken Katholiek en Protestants dan wel de volledige Bijbel?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:42

Nee, afhankelijk van de stroming.
Kan best zijn dat een club protestanten alleen het nieuwe testament heeft.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:44

Protestantse wel, katholieken geen idee ;)

Er zijn kerken die meer gebruik maken van het oude dan van het nieuwe testament.
Wij gebruiken heel de bijbel.

Moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal ook niet helemaal weet.

Het is meestal wel de zelfde bijbel alleen heb je de bijbel in oudere en nieuwere talen.
Wij gebruiken een oude en is dus wat moeilijker te lezen. Maar ik ben het gewend dus heb er geen moeite mee. Je hebt volgens mij ook jongeren bijbels etc. Staat wel het zelfde in alleen anders verwoord.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:44

vuurneon schreef:
Nee, afhankelijk van de stroming.
Kan best zijn dat een club protestanten alleen het nieuwe testament heeft.

O ik leer ook nog wat :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:45

Ik geef geen geld om vervolgens inspraak te willen in waar dat naartoe gaat. Ik vertrouw onze leiding echt wel dat ze weten waarmee ze bezig zijn. Als je ze niet vertrouwt, moet je ook geen geld geven.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:45

Volgens mij gebruiken alle protestantse kerken en de katholieke kerken dezelfde bijbel, oude testament plus nieuwe testament. Onderverdeling is in een aantal vertalingen; de oudste Statenvertaling, dan de NBG'51 en de Nieuwe Bijbelvertaling. De inhoud is dus hetzelfde, alleen de taal is anders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:46

Er zijn wel wat meer vertalingen he ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:47

Ach, ik vind best; mijn ouders betalen wel voor mij haha :=

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:48

@ Tieneke Zeker, maar dit zijn, binnen de kerken, de meest gebruikelijke.

Daarnaast heb je de Groot nieuws bijbel, Het Boek, etc, etc. Maar allemaal uit dezelfde brontekst.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:48

Luvda, idd ik kwam ff niet op de namen :P
Wij gebruiken in de kerk de NGB 51.
Maar in de toekomst gaan wij de herziende statenvertaling gebruiken.
Thuis aan tafel lezen wij uit de statenvertaling :) Straks kopen we er een kinderbijbel bij zodat me zoontje er ook wat van snapt :P

Tieneke, idd. Ik vertrouw onze kerk ook gewoon. Zie z eniet met geld smijten :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:50

Wij gebruiken ook de NBG51, maar heb zelf thuis een NIV (Engels), een soort van Het Boek (met heel veel uitleg, kaarten en zo, ideaal als eerste bijbel), een Willibrordvertaling en dus ook een NBG51.

Maar goed, da's even offtopic :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:53

Ik vind t een vrij brutaal verzoek eerlijk gezegd, maar da's mijn mening.
Mijn verbazing was groot toen ik (nooit lid van de kerk geweest, ouders ook niet) binnen de plaats verhuisde van ouders naar eigen huis en ineens een verzoek tot betalen van de kerkbalans kreeg... Meneer kwam t ophalen aan de deur, zwaar verontwaardigd dat ik niets gaf. Heb aangegeven nooit iets ermee gehad of gedaan te hebben, de behoefte ook niet te voelen en dus ook niet te betalen. Daarna nooit meer wat gehoord. Maar vond het vrij vreemd dat ze me gelijk benaderden toen ik een eigen woning had en terwijl ik nooit ook maar iets heb gehad met de kerk. :?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:54

skippy1 schreef:
Mijn verbazing was groot toen ik, nooit lid van de kerk geweest, ouders ook niet, binnen de plaats verhuisde van ouders naar eigen huis en ineens een verzoek tot betalen van de kerkbalans kreeg... Meneer kwam t ophalen aan de deur, zwaar verontwaardigd dat ik niets gaf. Heb aangegeven nooit iets ermee gehad of gedaan te hebben, de behoefte ook niet te voelen en dus ook niet te betalen. Daarna nooit meer wat gehoord. Maar vond het vrij vreemd dat ze me gelijk benaderden toen ik een eigen woning had. :?

Klinkt een beetje zoals het bij ons is gegaan eigenlijk. Ben je verhuisd naar een andere gemeente toevallig?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:55

Tieneke schreef:
Wij gebruiken ook de NBG51, maar heb zelf thuis een NIV (Engels), een soort van Het Boek (met heel veel uitleg, kaarten en zo, ideaal als eerste bijbel), een Willibrordvertaling en dus ook een NBG51.

Maar goed, da's even offtopic :+

Wij hebben 'alleen maar' de NBG 51, herziende statenvertaling en de Stantenvertaling.
En straks een kinderbijbel :') Is zoontje zijn cadeautje van Opa en Oma voor zijn eerste verjaardag.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:56

Evelli schreef:
skippy1 schreef:
Mijn verbazing was groot toen ik, nooit lid van de kerk geweest, ouders ook niet, binnen de plaats verhuisde van ouders naar eigen huis en ineens een verzoek tot betalen van de kerkbalans kreeg... Meneer kwam t ophalen aan de deur, zwaar verontwaardigd dat ik niets gaf. Heb aangegeven nooit iets ermee gehad of gedaan te hebben, de behoefte ook niet te voelen en dus ook niet te betalen. Daarna nooit meer wat gehoord. Maar vond het vrij vreemd dat ze me gelijk benaderden toen ik een eigen woning had. :?

Klinkt een beetje zoals het bij ons is gegaan eigenlijk. Ben je verhuisd naar een andere gemeente toevallig?

Ik zou ook niet betalen als ik van een andere kerk (bijv van het dorp) een brief zou krijgen.

Tieneke

Zoiets zou ik ook heel vreemd vinden en dat geeft idd geen fijne ervaring. Vind het ook raar dat kerken zo'n acties doen, want het stoot mensen af en laat ze niet vanuit het hart geld geven, maar door druk.

Is het zo in NL dat je automatisch hoort bij de kerk van de plek waar je woont?

vuurneon

Ik ben koos bijbelloos :')

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:57

Tieneke schreef:
Zoiets zou ik ook heel vreemd vinden en dat geeft idd geen fijne ervaring. Vind het ook raar dat kerken zo'n acties doen, want het stoot mensen af en laat ze niet vanuit het hart geld geven, maar door druk.

Niet dat ik weet.
Nog nooit zoiets mee gemaakt.

Mij zou het ook afstoten. Net als dat mensen die aan me deur komen zeuren.
Hou ik ook niet van.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:57

Ja, ik geef zelf per collecte van de mis waar ik ongeveer een keer per maand heen ga 4 euro.
Verder geef ik per acceptgiro 1 keer per jaar ongeveer 20 euro.
Mijn ouders geven per maan 50 euro volgens mij. Dit is hier heel normaal, de pastoor moet
toch ook geld om te leven krijgen? Wij doen veel dingen met de kerk, zo organiseren jongeren
samen met daklozen diners 's avonds. Dit wordt gedaan van geld van de kerk.
Dus wij zelf hoeven daar niets voor te betalen. Ik vind het fijn dat een deel van het geld van
de kerk naar daklozen gaat. Of in Leiden waar ze geld sturen naar de kerken in suriname om te
jongeren naar de kerk te laten komen en mee te betalen aan bijv de WJD.
Ik vind het verder wel fijn dat ik weet waar het geld van mijn kerk naar toe gaat, en ik geef
geen geld verder aan kerk in nood. Dat doen mijn ouders wel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:58

Tieneke schreef:

Geloof van wel :) maar weet het niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:01

vuurneon schreef:
Ik ben koos bijbelloos :')

:)) Die is leuk gevonden!

Ik verhuisde binnen de plaats...maar zelfs al zou t buiten de plaats zijn...waarom zo benaderen? Mensen zijn toch over t algemeen mans genoeg zelf de instanties te zoeken waar ze heen willen (kerk, sportschool, whatever). En áls ze t dan al doen, doe dan een briefje wat je bijv. kan retourneren als je bij de kerk wil. Ze gingen er maar gewoon vanuit dat ik t wel wilde. Raar!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:02

Ik denk dat ik het gierend van het lachen in de prullenbak had gegooit. Heb dan vertrouwen in je "volgers" dat ze zelf uit trouw een bijdrage leveren.... Lijken de middeleeuwen wel. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:03

Evelli schreef:
Tieneke schreef:

Geloof van wel :) maar weet het niet zeker.

Zou ik wel heel raar vinden...er gewoon maar vanuit gaan dat mensen bij de kerk willen...