Polivy schreef:Ik vind toch wel dat je negatief naar een ander geloof en andere tradities kijkt (of je in ieder geval zo uit). Ik vraag me dan af hoe het komt dat jij jezelf (en je cultuur) blijkbaar superieur voelt, aangezien je dat van moslims impliceert, maar zelf niet anders jouw mening verwoordt. Volgens mij kunnen alle geloven en culturen best samen in een wereld leven. Natuurlijk kijk je gekleurd naar bepaalde gebruiken en godsdienstige overtuigingen, maar moeten wij dan meteen onze normen en waarden opdringen? In hun land en hun cultuur en hun geloofsovertuiging? Of dat nou in Afghanistan, India, Japan, Rusland of waar dan ook ter wereld is...
Volgens mij gaat het vooral om respect. En dat hoeft niet meteen te betekenen dat iemand 'bekeerd' moet worden of dat er sprake is van superioriteit of macht.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat er een aantal 'hoofdculturen' zijn. Die kunnen prima in gescheiden werelden leven, maar niet met elkaar. Kijk naar een cultuur zoals de Islam. Ik wil niet impliceren dat deze cultuur 'slecht' of 'ondergeschikt' is, maar ze hebben absoluut andere normen en waarden dan wij hebben. Op het gebied van gelijkheid, bijvoorbeeld, verschilt de opvatting van de Islam behoorlijk van die van de Westerse wereld. Ik denk niet dat twee culturen die al in de basis zó verschillend zijn, ooit vreedzaam in één (relatief klein) gebied samen kunnen leven, hoe graag ik het ook zou willen.