Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:11

Kunnen ze daar niet 10 jaar mee wachten?? Zit niet voor niks 6 jaar lang te blokken op het VWO. :(

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:11

Renee schreef:
lieziej schreef:
Misschien moeten ze stufie gaan maken voor studies die écht nodig zijn, en dat studies als sociologie en vrije tijdswetenschappen waar al een overschot aan studenten is, dat niet meer hebben waardoor alleen mensen die het écht willen dat gaan studeren.

Ik denk wel dat elke studie een functie heeft in een samenleving, dus ik denk niet dat je zo maar studies zonder stufi kan zetten. Maar ik snap wel wat je bedoelt investeren in iets waar je zekerheid hebt om er iets terug voor te krijgen.

Maar stel, je krijgt alleen bij geneeskunde stufi, omdat dat als ''nuttige'' studie is gebleken omdat je mensen red.
Dan krijg je dáár weer een gigantisch overschot bij. Zou misschien wel handig zijn voor de wachttijden van de zorg, maar alsnog een beetje averechts :P

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:12

echt belachelijk!!
Ik betaal mijn complete studie ervan en als ik mijzelf eerst volledig in de oliebol moet zetten voor mijn studie, vind ik het echt belachelijk!!

Hoe komt de jeugd meer en meer in de schulden?? omdat we lenen normaal gaan vinden als deze plannen door gaan _-:( _-:( _-:( :o? :o?

NOU SCHIET MIJ MAAR LEK!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:14

Inderdaad, en als ze het afschaffen zullen een hoop mensen niet meer gaan doorleren, en dat is dan ook weer niet goed voor de economie.. Lekker krom..

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:16

Nu is het op het nieuws (ned 1)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:18

Ik kijk naar mijzelf Ik zit in zwolle op school. als ik de studie, boeken en de reis van enschede naar zwolle zou moeten betalen, zou ik enorm veel moeten lenen! sorry hoor dat gaat mij echt te ver!
Ik ga straks de zorg in en wil graag dingen voor andere doen, maar wil niet me hele leven lang met z,n enorme schuld blijven zitten omdat mijn studie zo enorm duur is gweest

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:18

LATEN WIJ SAMEN PROTESTEREN!!!! HUP OP NAAR DEN HAAG MET ZIJN ALLEN!!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:22

Ik ga geloof ik ook maar op m'n rug voor de eerste beste vent die zin heeft, kinders fokken en bijstand trekken, dat loont hier momenteel meer dan studeren.

Mijn reiskosten zijn 200 euro PER WEEK. Zelfs met 40% korting is dat nog 120 euro. Alleen al dat is onbetaalbaar. Laat staan dat ik mijn collegegeld en mijn boekengeld zelf moet gaan ophoesten, of kamerhuur (is in de betreffende stad ook een fortuin voor een krot waarvandaan je alsnog 40 minuten onderweg naar school bent).

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:22

Ik zou het wel overleven zonder studiefinanciering, als ik thuis blijf wonen. Maar zonder OV-kaart, dat zou toch wel een heel flink nadeel zijn, elke dag met de bus naar Arnhem en met de trein van Arnhem naar Deventer wordt dan een duur grapje.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:24

Pfff, opzich zou ik de studiefinanciering niet eens zo heel erg vinden, maar OV wel! Dat is dus gewoon €100,- per week (zonder korting, maar dan nog, het zijn wel 40!! onderwijsweken). Ik zou niet weten waar ik dat geld vandaan moet halen (behalve lenen).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:24

Renee schreef:
Nu krijgt een MBO-er op 16 jarige leeftijd geen stufi of ov dat komt pas op de 18e ;)

Het gaat niet om nu, maar om straks, als de stufi wordt geschrapt.
Blijven ze vallen onder de leerplicht of gaan ze vallen onder het nieuwe studeer-beleid?
Lekker vage plannen zo of niet?

Rintah schreef:
dat lost zich vanzelf op omdat al die 16-jarigen eerst moeten gaan werken voordat ze kunnen lenen en dus studeren. :+

Niet dus: of je nu 20 of 22 bent; in het bedrijfsleven maakt dat veel verschil.
Ik denk niet dat je me begrijpt.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:26

MarvanTom schreef:
Renee schreef:
Nu krijgt een MBO-er op 16 jarige leeftijd geen stufi of ov dat komt pas op de 18e ;)

Blijven ze vallen onder de leerplicht of gaan ze vallen onder het nieuwe studeer-beleid?

Wat dacht je van kinderbijslag? Een kind onder de 18 krijgt nu ook geen stufi, dus daar gat het helemaal niet over. NIets vage plannen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:31

@MarvanTom: wat er bedoeld wordt is dat alle MBO'ers met dat probleem zullen gaan zitten, dus kan het bedrijfsleven uiteindelijk niet anders dan het accepteren. En inderdaad. Kinderbijslag.

joyce_eddy schreef:
LATEN WIJ SAMEN PROTESTEREN!!!! HUP OP NAAR DEN HAAG MET ZIJN ALLEN!!

1) Laten we eerst eens kijken naar wat de precieze plannen zijn en wat er aan eventuele uitzonderingen komt.
2) Laten we daarna die plannen goed doorlichten en goede argumenten bedenken en proberen ze door zinnige discussie op een beschaafde manier van ons gelijk te overtuigen. (Ook met respect en aandacht voor wat zij willen zeggen)

Als dat niet werkt dan kunnen we altijd nog als een stel onbeschaafde holbewoners een plein onveilig gaan maken en overlast veroorzaken.
Maar eerst moeten we goed nadenken, anders wordt het straks nog net zo'n zielige vertoning als die paar vmbo'ers die geen 40 uren wilden.. stelt niks voor, is niet goed onderbouwt, wordt verder gewoon genegeerd door de politiek.

Overigens zullen partijen als de SP etc wel het met de studenten eens zijn, maarja, zij zitten niet in de regering en bovendien zou als zij aan de macht waren de economie helemaal naar z'n grootje gaan omdat ze iedereen meer geld willen geven. Die 'ondersteuning' is dan dus ook gebakken lucht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:33

Ja, we demonstreren als een stel losgeslagen holbewoners en we zeggen dat dat door de achteruitgaande kenniseconomie komt :j

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:35

MarvanTom schreef:
Renee schreef:

dan horen de ouders toch gewoon te betalen vanuit het kinderbijslag o.i.d.?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:37

Wildgirl schreef:
@Tessa vandaar mijn nuancering; het IS ook een lastig iets.
Helemaal afschaffen hoeven ze van mij niet te doen; ik help graag mensen die echt willen studeren maar imo mogen al deze ''staatsgiften'' wel veeeel meer aan banden worden gelegd!
En, mbt kinderen krijgen, ik verbied niemand om kinderen te krijgen maar als ik hier in het dorp een meisje net zo oud als ik hoor terwijl ze zwanger is van de 2e "Pffff ik ben blij dat we kinderopvang toeslag krijgen'' anders zou mijn auto eruit moeten of anders zouden we het niet redden...ja, dan begint het bij mij wel te kriebelen...
@lieziej, ik heb er ook wel eens over nagedacht om bij de MBO studies de stufi af te schaffen; en wellicht de kosten voor dit onderwijs naar beneden te brengen.

waarom alleen de MBO studies?
die mensen, corecctie, wij kunnen genoeg betekenen voor de maatschappij.
bovendien, beter schaf je dan lekker de leer plicht af...
laat alle mensen die minder goed kunnen leren/minder inteligent zijn oid maar lekker creperen en voor hun eigen problemen laten zorgen...
wat intreseert jou het dat zij straks het moeten doen met of een uitkering of een baan die nauwelijks in hun onderhoud voorziet...
daar zit jij toch niet mee?
nogmaals, waarom alleen de MBO studies?
als vmbo-ers heb je het al lastig zat door al die vooroordelen... waarom moet er altijd beknibbelt worden op de mensen die mischien iets minder inteligentie hebben gekregen?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:39

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar dit vind ik echt achterlijk.

Daag verder studeren, daag school. Daag goede opleiding en daad goede baan. Ja, dit maakt de drempel om verder te studeren veeel groter. Hoe komen ze erop?
OV pas zou ik jammer vinden, als het goed zit ontvang ik hem in april en zal hem dan met liefde gebruiken. Voor mij scheelt het toch 90 euro in de maand, dan zit ik weer op school, maar nu betaald mijn vader ruim 250 euro in de maand. Nu was dat ding toch verdomd handig geweest.

Ik snap niet dat de overheid zo egoistisch kan denken, er zijn zo veel meer dingen waar ze op kunnen bezuinigen. Laat ze de opleidingen eens goed bekijken, dan zullen ze zien dat er meer studenten zijn die niets leren op hun opleiding en wel geld ontvangen. Dat blijf ik onterecht vinden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:40

Ik zou het nog wel enigszins kunnen begrijpen als er iets gekort wordt op de stufi van opleidingen die in vrijwel elke stad zitten... niet dat ik het een goed idee vind hoor!
Naar mijn idee is dat zo bij MBO maar ook bij HBO, maar ik kan het ook finaal mis hebben hoor! Bijna elke stad heeft wel een HBO in de buurt maar universiteiten zijn schaars...

magda_90

In de Leeuwarder Courant staat dat deze regeling alleen van kracht is als je van bachelor naar de master gaat binnen het HBO. Ik zal het artikel proberen op te zoek op het internet of anders inscannen.

M_D_H

Sheran schreef:
Ja, we demonstreren als een stel losgeslagen holbewoners en we zeggen dat dat door de achteruitgaande kenniseconomie komt :j

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
:') _O-

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:41

Sheran schreef:
Ik zou het nog wel enigszins kunnen begrijpen als er iets gekort wordt op de stufi van opleidingen die in vrijwel elke stad zitten... niet dat ik het een goed idee vind hoor!
Naar mijn idee is dat zo bij MBO maar ook bij HBO, maar ik kan het ook finaal mis hebben hoor! Bijna elke stad heeft wel een HBO in de buurt maar universiteiten zijn schaars...

maar niet elke HBO of MBO opleiding vind je in elke stad :)
dus dan moet daar weer naar gekeken worden :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

Tot je 18e krijgen je ouders kinderbijslag om je school te betalen, daarna moet je dat zelf doen;
- ofwel van de scholierentoeslag als je al 18 bent maar nog op de middelbare zit (bijv bij 1x blijven zitten op VWO)
- ofwel van de de stufi

Ik neem aan dat ze de kinderbijslag niet gaan afschaffen dus die 16 jarige MBO-er komt er juist gunstiger van af dan de 18-jarige WO-er.

@M_D_H: Geen idee. Waarom wordt er altijd maar geroepen dat mensen die meer verdienen na een lange zware studie meer belasting moeten betalen omdat dat eerlijker is? Die mensen hebben er ook hard voor gewerkt. Mensen denken gewoon niet altijd logisch en heel heeel soms zitten er goede argumenten achter.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:48

sorry maar ik zou het echt on eerlijk vinden als de mbo-ers dan "gestraft worden"

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:53

stop gewoon minder in dat stomme eu, ontwikkelingshulp,mileu, cultuur... of van die achterlijke kunstwerken.. (2 verroeste blikken gelast met een regenpijp van 60000 euro.. gemaakt van subsidie geld)

ik studeer niet meer.. maar de eerste studie moet toch wel een studiefinaciering bij blijven.. de eerste 4 a 5 jaar.. dat iemand wel mbo of hbo kan doen.. of een presentatiebeurs..

mensen die hogere werk willen moeten toch jaren studeren.. artsen rechters ect.. die kunnen dan hun hele leven alles gaan terug betalen.. nu al volgens mij..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 29-12-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:53

Renee schreef:
Sheran schreef:
Renee: ik snap wat je bedoelt, maar het komt een beetje aanvallend over denk ik :).
Ik vind het ook ongelooflijk wat Wildgirl heeft gedaan en mij lukt dat ook echt niet, hoewel ik ook heb gewerkt. In het onderwijs.

Dat was ook precies de bedoeling, het was ook een aanval, heel simpel wanneer ik me aangevallen voel val ik ook aan ;)

Jammer.

Van mij hoeft helemaal niemand gestraft te worden. Geen MBO, geen HBO, geen WO.
Ook zou ik het niet vreemd vinden als mensen prioriteiten moeten kunnen stellen en dat én een studie én een paard er dus niet zomaar in zit.
Zelf vind ik het wel belangrijk dat iedereen moet kunnen studeren. Niet-gemotiveerde mensen die er met de pet naar gooien mogen van mij dan snel weggefilterd worden, maar hoe zie je wie dat zijn?
En dat er bezuinigd moet worden snap ik ook wel... maar ze pakken nu de studenten wel erg hard aan, terwijl die juist belangrijk zijn voor de toekomst.