Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:46

Ja dat is opzich wel zo, maar met alle bezuinigingen en weetikwat, dan wel duizenden euro's aan vuurwerk de lucht in schieten. Is een beetje krom toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:46

Marit schreef:
Ja dat is opzich wel zo, maar met alle bezuinigingen en weetikwat, dan wel duizenden euro's aan vuurwerk de lucht in schieten. Is een beetje krom toch?

De bezuinigingen zijn van de overheid. Het geld wat de lucht in gaat is van mensen zelf, daar heeft de overheid niets mee te maken. Sterker nog, die vangen 19% van alles wat verkocht wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:49

Vjestagirl schreef:
Marit schreef:

De bezuinigingen zijn van de overheid. Het geld wat de lucht in gaat is van mensen zelf, daar heeft de overheid niets mee te maken. Sterker nog, die vangen 19% van alles wat verkocht wordt.

Inderdaad! :j Stimuleer de economie!

Nee serieus, wat iemand met zijn geld doet moet ie toch zelf weten? We kunnen ook wel zeggen: doe al je consolegames de deur uit en geef het geld aan de armen. Maar nee dat doen we natuurlijk niet..

Marit

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:50

Console games vind ik nog wat anders, want die gebruik je meerdere malen. Vuurwerk schiet je de lucht in, en het is klaar.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:52

Ik zou het niet erg vinden als het wordt afgeschaft. Scheelt een hoop dierenleed en belastingcentjes die naar de oogcentra moeten. En anders moet er een leeftijdsgrens aan gesteld worden, want ik kan me niet voorstellen dat de dieren die worden verminkt met rotjes en strijkers worden veroorzaakt door volwassenen.
Nee, vuurwerk is mooi als het professioneel wordt verzorgd, dat geknal kan me gestolen worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:52

Marit schreef:
Console games vind ik nog wat anders, want die gebruik je meerdere malen. Vuurwerk schiet je de lucht in, en het is klaar.

Naar de film gaan, eten, een theater voorstelling, een concert, er is zoveel te bedenken wat eenmalig is. Dat moeten mensen toch lekker zelf weten, waar ze hun geld aan uit willen geven?

Wij hebben paarden, k ken er zat die daar echt het geld niet voor over hebben

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:53

picobello schreef:
Ik zou het niet erg vinden als het wordt afgeschaft. Scheelt een hoop dierenleed en belastingcentjes die naar de oogcentra moeten. En anders moet er een leeftijdsgrens aan gesteld worden, want ik kan me niet voorstellen dat de dieren die worden verminkt met rotjes en strijkers worden veroorzaakt door volwassenen.
Nee, vuurwerk is mooi als het professioneel wordt verzorgd, dat geknal kan me gestolen worden.

Er komt meer geld binnen via de vuurwerk verkoop dan dat er extra uitgaat door de slachtoffers...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:53

Maar het is eigen keus, champagne drink je ook op en plas je weer uit... Dus tja. Glaasje water is goedkoper, maar toch voor mij iets minder leuk met de jaarwisseling.

Ik bemoei mij niet met andermans uitgaven :) t is inderdaad goed voor de economie!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:54

Partij voor de Dieren maakt zich weer eens belachelijk! :+

Het is al moeilijk genoeg (sterker nog: niet eens haalbaar) mensen ertoe te brengen op de "legale tijdstippen" vuurwerk te laten knallen laat staan een geheel verbod er door drukken.

Hoewel ik het erg fijn zou vinden wanneer mensen zich eens zouden houden aan de officiële tijden waarop je vuurwerk af mag schieten...maar zoals gezegd, is blijkbaar niet haalbaar... :z

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:57

Nee Vjesta, tuurlijk niet :n Alle luxe opgeven en naar het goede doel doen!

.. Ehh, nee, sorry. Ik heb lang en hard voor mijn centjes gewerkt, dan ga ik er iets leuks mee doen. Mijn katten hebben er geen last van en ik kan me niet voorstellen dat mijn gerbils er dagenlang niet meer van kunnen slapen (als er hier überhaupt veel vuurwerk afgestoken wordt, de meeste studenten zijn hier toch op feestjes enzo..

Nogmaals het is gewoon een kwestie van goede opvoeding en voorlichting. Niks meer niks minder.
Oh en trouwens, al die arme slachtoffertjes die zo nodig een vuurwerkbom moesten maken, hebben een zorgverzekering, dat is namelijk verplicht in NL. Dus dat wordt daar vanuit allemaal netjes vergoed..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:48

Toch vind ik een verbod op vuurwerk wel terecht.

Verbod op vuurwapens is er immer toch ook? Terwijl de meeste mensen er wel verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Maar een paar kunnen dat niet, en voor die paar is er een algeheel verbod, tenzij je een vergunning kunt aanvragen, je wapen geregistreerd en je voldoet aan een aantal zeer strenge eisen.

Dus waarom moet iedereen vuurwerk af kunnen steken? De praktijk bewijst dat dit te veel ellende oplevert. Vraag maar aan de artsen die bij spoed werken. Die zijn wel tegenstander. Die zien de dingen die wij niet te zien krijgen, waarvan we hooguit een paar berichtjes lezen in de krant en zodoende de ernst onderschatten.

De meeste mensen kunnen met vuurwerk omgaan. Maar er zijn te veel die de verantwoordelijkheid NIET aankunnen. En daar valt vooral de jeugd onder. Jongens die rotjes gooien naar andere kinderen, naar dieren, etc etc.
Het is té gevaarlijk. Ik zou als ik moeder was echt ongerust zijn als ik een kind daar buiten had rondlopen die de hele dag met vuurwerk liep te klooien. Ik zou geen rust hebben.

Het zou weer een hoop ziektekostenpremie schelen, en een hoop mensen die arbeidsongeschikt worden. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:51

Mijn moeder werkt in het kinderziekenhuis, en ze vond het juist meevallen afgelopen jaar. Het is echt niet zo dat er continue kinderen binnen worden gebracht. En dat is dan in het centrum van Rotterdam :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:52

Tja, maar wat is meevallen? Slechts 3 i.p.v. 10? Je zult maar een van die 3 zijn....

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:00

Marit schreef:

En met het afsteken krijgt de overheid ook weer geld binnen.
Ook wel BTW genoemd.

De mode is tegenwoordig dat overal een verbod op moet komen of weer een hoop regeltjes.
Pak de mensen hard aan die misbruik maken van de vrijheid de ze krijgen.
En dan bedoel ik niet alleen het bang maken/ verwonden van dieren maar ook het vernielen van de spullen van anderen.

Ik koop zelf geen vuurwerk maar ach laat iedereen toch zijn zijn/haar ding doen.
1x per jaar moet kunnen.

Daarnaast vind ik dat een hoop politieke partijen regelmatig met onzin ideeen komen.
vaak niet eens realistisch. Dieren welzijn in het algemeen heeft wel een andere prio dan 1 keer in het jaar vuurwerk.

Het inbrengen van zo'n verzoek van een politieke partij kost ook weer een hoop geld die elke belasting betaler kan ophoesten.
Dus alleen al het inbrengen zonder het uitvoeren.

En al zou het alleen op een aantal plekken worden afgestoken door de prof. Zijn de dieren daar niet bang ineens?
Waar zou je het afsteken om niemand tot last te zijn?
Dan komt het volgende puntje van een hoop mensen "Ik vind alles best maar niet in mijn achtertuin mentaliteit"
Het professionele vuurwerk is vaak veel zwaarder dan wat je als consument kan kopen.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 28-12-11 22:31, in het totaal 4 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:21

MAar van mij mag het uitgevoerd worden.

En dan vuurwerk afsteken, alleen op gemeenschappelijke plaatsen in elke buurt of wijk zodat iedereen toch vuurwerk kan zien.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:58

Vjestagirl schreef:
Om de dood simpele reden dat je niet 100% van de mensen naar de zin moet maken. Moeten miljoenen Nederlanders dan maar geen vuurwerk afsteken, omdat er een paar 'zeikerds' hun poelewoele diertjes zo zielewielig vinden?

Ik denk dat jij werkelijk geen idee hebt hoe bang een dier kan zijn voor vuurwerk. Wij doen alles om onze hond te laten wennen aan vuurwerk samen met twee gedragstherapeuten, maar hij is sinds begin november al vreselijk bang, hij gaat met trillende poten naar buiten. Hij heeft zoveel stress dat hij gewoon 24 uur per dag strak staat van de spanning in zijn lijf. Dus om nou poelewoele diertjes te zeggen en bestaat ook nog iets als een trauma door idioten die perse vuurwerk willen afsteken. {:)-:(

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:59

Als er net zoveel mensen waren geweest als honden en katten die zo bang zijn voor vuurwerk, dan was het allang afgeschaft. Maar dieren mag je een degelijke hel wel laten doorstaan. Mensen niet. DAn is het plotseling wel erg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:00

nowornever schreef:
Vjestagirl schreef:
Om de dood simpele reden dat je niet 100% van de mensen naar de zin moet maken. Moeten miljoenen Nederlanders dan maar geen vuurwerk afsteken, omdat er een paar 'zeikerds' hun poelewoele diertjes zo zielewielig vinden?

Ik denk dat jij werkelijk geen idee hebt hoe bang een dier kan zijn voor vuurwerk. Wij doen alles om onze hond te laten wennen aan vuurwerk samen met twee gedragstherapeuten, maar hij is sinds begin november al vreselijk bang, hij gaat met trillende poten naar buiten. Hij heeft zoveel stress dat hij gewoon 24 uur per dag strak staat van de spanning in zijn lijf. Dus om nou poelewoele diertjes te zeggen en bestaat ook nog iets als een trauma door idioten die perse vuurwerk willen afsteken. {:)-:(

Dat was als reactie op de bokker die het over macho's had die vuurwerk afsteken, maar ik zal het er voortaan bij zetten als iets sarcasme is.

En ja, het is zielig voor je hond, maar ik vind een bange hond (of meerdere bange honden) geen reden om vuurwerk af te schaffen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:25

Vjestagirl schreef:
Dat was als reactie op de bokker die het over macho's had die vuurwerk afsteken, maar ik zal het er voortaan bij zetten als iets sarcasme is.

En ja, het is zielig voor je hond, maar ik vind een bange hond (of meerdere bange honden) geen reden om vuurwerk af te schaffen.

Oh oke ik zat al {:)-:( zo achter de computer

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:26

nowornever schreef:
Vjestagirl schreef:

Oh oke ik zat al {:)-:( zo achter de computer

Haha nee hoor, ik heb zelf poelewoele diertjes, dus ik weet precies wat t is :P

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:29

Ik denk dat de Pvdd helemaal niet verwacht dat zoiets echt gebeurd. Ik vermoed dat het ze vooral gaat om ergens de aandacht op te vestigen. En mocht er toch iets positiefs uit komen -voor hen dan ;) - is dat mooi meegenomen.
En daarom vind ik het goed dat ze er zijn. Voorheen bekommerde er in Den Haag zich niemand om de dieren. Tot nu toe hebben ze tenslotte toch dingen voor elkaar kunnen krijgen.

En @Pascal; de mens heeft wel aangetoond dat ze die vrijheid niet aankan. Er moeten wel (helaas) overal regeltjes voor komen. 80% of meer is nou eenmaal a-sociaal en heeft wetten en regels nodig. Anders wordt het een nog grotere puinhoop.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:59

sflj schreef:
En @Pascal; de mens heeft wel aangetoond dat ze die vrijheid niet aankan. Er moeten wel (helaas) overal regeltjes voor komen. 80% of meer is nou eenmaal a-sociaal en heeft wetten en regels nodig. Anders wordt het een nog grotere puinhoop.

Ik denk niet dat 80% van de mensen vuurwerk anders gebruikt dan waar het voor gemaakt is.
Daar ging het onderwerp over en over de stelling van de partij voor de dieren. (geen persoonlijke aanval naar je)
Laat het toe of verbied het voor 100% , er is geen tussenweg hierin.
Voor mij is het gewoon toelaten maar pak de gene aan die hier misbruik van maken. Zeker als hier dieren bij zijn betrokken.

Het is leuk dat ze daar in Den Haag een ballonnetje opgooien maar ik zie dan liever een concreet plan ipv steeds maar wat roepen wat niet onderbouwd is of totaal niet haalbaar is.
Leuk dat ze even in de picture willen staan maar doe dat dan met een onderwerp wat ook werkelijk goed aan te pakken is/ op te lossen is.
Ik ben tegen dierenleed maar dit onderwerp speelt 1x per jaar tov dierenleed wat dagelijks speelt.
En proefballonnetjes opgooien doet niet alleen de partij van de dieren.

Voorbeeld van wat ooit de PVV bedacht had.
Bouw een kerncentrale ver in de achterhoek.
De gene die het aan het roepen was vergat alleen dat er een rivier nodig was voor het koelwater.
Dus wat roepen maar verder niet nadenken of het kan of ook haalbaar is.

Het SMART verhaal wat je tegenwoordig overal tegekomt.
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch <-- Deze ontbreek nog wel eens in Den Haag
Tijdgebonden
Laatst bijgewerkt door PascalB op 29-12-11 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:02

Nou dat gaat wel echt een beetje ver, sorry hoor... Laten ze er maar goed op controleren of er geen dieren mishandeld worden door vuurwerk dat mensen b.v naar ze gooien, dat lijkt me een beter plan ;)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:10

Ga je dan ook carbid verbieden of de gaskanonnen die gebruikt worden om ganzen van een akker te verjagen, want dat mag dan wel weer.
Het is bij een gaskanon wel weer de bedoeling dat de ganzen schrikken van de knal en wegvliegen.
Dus waar trek je dan de grens. Een knal van vuurwerk mag niet maar een knal van een gaskanon die vaak veel harder gaat mag wel weer.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:13

Ik zou zeggen, mooi. Eindelijk van dat geknal af.
Siervuurwerk vind ik prachtig, maar die enge rotjes en duizendklappers. Weg ermee.
Durf ik ook weer zonder angst boodschappen te doen *D