Schijnheilligheid met kerst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Schijnheilligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:03

@Gini, en daarom dus "on topic";
Het kerstfeest op zich is letterlijk een schijn heilig feest, want we vieren niet de geboorte van Jezus, maar het "gekerstende" heidense zonnewendefeest (de Saturnalia) met alle gebruiken die daarbij horen.
De meesten weten best waar het kerstfeest vandaan komt (je kunt het ieder jaar wel weer in een of andere krant lezen) maar vinden het feest en de kerstgedachte erachter gewoon mooi en gezellig.

Maar als ik bij iemand op visite kom en ik neem een cadeautje mee, dan probeer ik er op voorhand toch achter te komen wat mijn gastheer of -vrouw leuk zou vinden om te krijgen en niet iets wat ik zelf leuk vind om te geven.
Zo geloven veel mensen tegenwoordig vooral op hun eigen manier, en vieren het kerstfeest omdat het zo mooi en zo gezellig is, zonder zich ooit af te vragen wat God daar nu van zou vinden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:44

Tja, ik ben niet gelovig dus God kan bij mij van alles wel vinden, maar dan kan hij de boom is. Sorry.
Maar kerst vind ik leuk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:57

@langcara: natuurlijk is dat jouw zaak. Maar on topic hadden we het hier volgens mij wel over gelovigen en heiligheid of schijnheiligheid met kerst.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:04

Ik ben christelijk opgevoed
Gaan met pasen kerst etc naar kerk
Verder niet vaak
Zijn zeker niet schijnheilig

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:20

Gini schreef:
Blue_Eyes schreef:
@Gini; oh ja hoor, het bestaat in het christelijk geloof en ik vind het nogal een uitspraak van jou om dan te zeggen dat die gemeenten sekten zijn :=

Kan jij mij dan zeggen waar ergens in bijbelse teksten vermeld staat hoe dikwijls je naar de kerk moet gaan? En welke straf eraan vast hangt wanneer je je daar niet aan houdt.

sek·te de; v(m) -s, -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen
Zo en niet anders bedoelde ik sekte, de pejoratieve lading is er jammer genoeg achteraf bij gekomen. Ik ben nog altijd op zoek naar een woord met dezelfde definitie maar met een positievere lading.

Ik heb nu niet veel tijd om te zoeken, maar er staat wel ergens 'verzuimt uw onderlinge samenkomsten niet'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:27

Gini schreef:
Kan jij mij dan zeggen waar ergens in bijbelse teksten vermeld staat hoe dikwijls je naar de kerk moet gaan? En welke straf eraan vast hangt wanneer je je daar niet aan houdt.

Blue_Eyes schreef:
Ik heb nu niet veel tijd om te zoeken, maar er staat wel ergens 'verzuimt uw onderlinge samenkomsten niet'.

[/quote]

Klopt Blue Eyes: Hebreeen 10 : 24 en 25. :D :D :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:38

Ik heb het wel even opgezocht: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten"
Je zou kunnen zeggen dat samen bidden daar dan ook bij hoort? En bijeenkomst is enkelvoudig, toeval of met betekenis?

Bijbelstudie, het is een heel dubbelzinnig iets. :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:41

Maar goed, er zijn denk ik meer mensen die niet exact naar de letter van de Bijbel leven dan wel.
Bijna iedereen wijkt wel af op punten. Is dat dan direct schijnheiligheid?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:14

nee.....schijnheiligheid,is niet geloven,en toch naar de mis gaan,,,,of het moet uit culturele overweging zijn.....ik ben er zelf ook wel geweest,,,,om dat de kinderen van school uit in het kerst spel speelden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:08

Babootje schreef:
Klopt Blue Eyes: Hebreeen 10 : 24 en 25. :D :D :D

Mijn dank is groot, ik had net even twee minuten voor ik naar paard moest en had dus even geen tijd om te zoeken :D

Gini schreef:
Ik heb het wel even opgezocht: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten"
Je zou kunnen zeggen dat samen bidden daar dan ook bij hoort? En bijeenkomst is enkelvoudig, toeval of met betekenis?

Bijbelstudie, het is een heel dubbelzinnig iets. :P

Moet je even het hele stuk lezen, daar blijkt het toch vrij duidelijk uit ;)

Hebreeën 10 schreef:
19 Broeders en zusters, dankzij het bloed van Jezus kunnen we zonder schroom binnengaan in het heiligdom, 20 omdat hij voor ons met zijn lichaam een weg naar een nieuw leven gebaand heeft, door het voorhangsel heen. 21 We hebben nu een hogepriester die dienstdoet in het huis van God; 22 laten we God dan naderen met een oprecht hart en een vast geloof, nu ons hart gereinigd is, wij van een slecht geweten bevrijd zijn en ons lichaam met zuiver water is gewassen. 23 Laten we zonder te wankelen datgene blijven belijden waarop we hopen, want hij die de belofte heeft gedaan is trouw. 24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen.

In deze vertaling (NBV) staat toch duidelijk 'samenkomsten', meervoud. Sommige vertalingen (HSV, NBG) stellen inderdaad 'bijeenkomst' of 'samenkomst', maar ik denk dat duidelijk is dat je taalkundig gezien daar wel aan kunt nemen dat het over de gewoonte gaat om naar die samenkomst(en) te gaan.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:47

Babootje schreef:
@langcara: natuurlijk is dat jouw zaak. Maar on topic hadden we het hier volgens mij wel over gelovigen en heiligheid of schijnheiligheid met kerst.

Ja maar wat maakt het dan schijnheilig? Mensen hebben allemaal hun eigen redenen om al dan niet naar de kerk te gaan en kerst te vieren. Je kent hun redenen niet altijd, dus je kunt toch ook niet bepalen of ze schijnheilig zijn?