Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:12

nou wat worden hier een aantal intelligente reacties gedropt zeg.........

het gegeven op zich is natuurlijk vreselijk,arm dier.........

maar om dan reacties te posten dat je hoopt dat die soldaten over een bermbom rijden of dat er een bom op het kamp gedropt wordt? dat getuigd ook niet van bijster hoge intelligentie hoor!
lekker om iedereen over een kam te scheren......... :r het heeft niets te maken met het amerikaans zijn

Vjestagirl schreef:
Ik keur niets goed en ik praat niets goed. Maar ik begrijp het wel.

Deze jongens hebben vaak helemaal niets meer als ze het leger in gaan. Uiteraard stapt een deel erin omdat ze het leuk vinden, net als hier, maar het leger in de USA heeft ronselaars, mannen die in foute barren rondhangen, die bij scholen in slechte wijken rondhangen etc. en die gouden bergen beloven aan iedereen die zich inschrijft. Lang niet iedereen die zich inschrijft is 100%, er zitten zát zwakbegaafde jongens tussen, mensen met psychische problemen.

Vervolgens krijgen ze een loodzware training, worden ze opgeleid tot niet-nadenkende moordmachine. Wat de commandant zegt doe je ook, no questions asked. Ze krijgen de 'eer' uitgezonden te worden, ze zijn helden.

En vervolgens worden ze in the middle of nowhere gedropt voor maanden en maanden, waar hun werk bestaat uit patrouilles, en als ze geluk hebben mogen ze een keertje schieten. Maar al die tijd moeten ze wel bang zijn, bang dat het kamp gebombardeerd wordt, bang dat ze over een bermbom rijden, bang dat ze afgezonderd raken van hun groep en vermoord worden. Dat doet wat met je, 24/7 bang zijn.

Combineer die angst met de achtergrond en de opleiding van deze jongens, en ik snap best dat het dan af en toe mis gaat. Ik keur het niet goed, en ik denk dat deze jongens absoluut hulp moeten krijgen, maar ik veroordeel ze ook niet zo hard als sommigen hier.

goed verwoord..........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:14

Ragdollcat schreef:
Om eerlijk te zijn, kan ik het me heel goed voorstellen dat ik een mens iets aan kan doen als die iets ergs gedaan heeft, maar onschuldige kinderen en burgers en een dier voor de lol en ter vermaak doodmishandelen, nee dat gaat er hoe dan ook bij mij niet in.

Nu zijn er ook al kinderen doodmishandeld? Waar haal je dat nu weer vandaan?
Denk je nu echt dat Nederlandse soldaten dergelijke dingen niet doen? Misschien is het juist dat Amerikanen ALTIJD ALLES filmen en er boven tig keer zoveel Amerkaanse soldaten rondlopen dan Nederlandse?

Overigens kan ik me nog heel goed een verhaal herinneren over een Amerikaanse soldaat die een hondje had 'gevonden', was geloof ik aangereden door een militair voertuig, hij heeft hem maanden verzorgd, eten gedeeld enz. Toen de mogelijkheid er was heeft hij het hondje naar Amerika laten vliegen en is het bij zijn vrouw en kinderen gaan wonen.
Hoezo typisch Amerikaans? Zoiets heb ik van Nederlandse soldaten nog niet vernomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:16

Ja, ook. De daar geadopteerde hond van een omgekomen Nederlandse militair is ook naar Nederland gekomen.

En ze doen ook veel humane dingen, dieren afmaken die te ziek zijn bijvoorbeeld. Of te gevaarlijk zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-12-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:17

Fiffill schreef:
Neroo schreef:
Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, die jongens hebben het daar allemaal moeilijk. Maar niet iedere militair daar knuppelt een schaap dood?
En degene die dat wel doen die hebben achterliggende redenen, het is daar moeilijk, ellendig. Het is voor alle militairen ellendig.

Natuurlijk is het voor iedereen ellendig. Maar toch niet iedereen reageert hetzelfde op een situatie ;) sommige mensen slaan door. Anderen niet, of minder, of op een totaal andere manier... je kunt gewoon niet voorzien hoe je gaat reageren in zo'n situatie. Ook jij en ik niet, ook al ben je er nu zo stellig van overtuigd dat je zoiets nooit zou doen (wat ik persoonlijk bij mezelf ook niet kan voorstellen hoor).

Wat mij gewoon stoort zijn de emoties die bij dit filmpje gepaard gaan. Ik kan me voorstellen dat militairen doorslaan. Dat ze extreem angstig worden of agressief oid. Maar lachend met een groepje een schaap doodslaan schaar ik niet onder de emoties die gepaard gaan bij militaire trauma's.

Anoeska

Re: Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:19

Dan heb je er waarschijnlijk weinig verstand van. Geeft niks, maar oordeel dan ook niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:22

Ik vond de serie van nat. Geo. Operation restrepo een hele goede om eens te zien. De eerste keer dacht ik, hoe kun je nou enthousiast iemand doodschieten. Maar nadat ik langer ging keken, begon ik het te begrijpen. Het is een onwerkelijke wereld en daar moet je je staande zien te houden. Dan kunnen de verkeerde emoties geuit worden. Even de hersens afsluiten voor de ellende...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:23

Anoeska schreef:
Dan heb je er waarschijnlijk weinig verstand van. Geeft niks, maar oordeel dan ook niet.

Is eigenlijk wel waar het op neer komt inderdaad :j

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:24

Anoeska schreef:

Ik denk niet dat jij kunt weten of ik daar wel of geen verstand van heb :).

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:25

Neem aan dat jullie beiden uitgezonden zijn geweest, gezien jullie de situatie wel zo goed begrijpen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:27

Ik niet, maar bezit wel over veel kennis van de menselijke geest. En heb veel gesproken met mensen die wel zijn uitgezonden... Bovendien vond ik de serie restrepo ook fascinerend en ook beangstigend om naar te kijken.... Nu weet ik waarom ik niet het leger in wil. Iets dat ik wel altijd graag wou. Maar de gevolgen kan ik niet overzien dus ik blijf liever hier, veilig.

Neemt niet weg dat ik dit een vreselijk daad vind natuurlijk, die niet onbestraft mag blijven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-12-11 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:28

Nou, uit je reacties kun je toch duidelijk aflezen dat je niet snapt hoe zoiets werkt, en dat heeft dan even niks met voorstellen te maken maar de feiten... en daar hoef je niet uitgezonden voor te zijn geweest hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:29

Ik vind dat Vjestagirl het goed verwoord.. ik praat het ook niet goed, maar pas als je in oorlog bent geweest, kan je hier eigenlijk pas over mee praten. Wij zullen nooit weten hoe zoiets je verandert.

Een vriend van mij heeft in Bosnië gezeten, die is er nooit meer goed uitgekomen.. van een optimistische vrolijke jongen naar een psychisch wrak. Het zijn ook maar mensen, die in situaties zitten waar je je eigenlijk niets bij kan voorstellen. Oorlog is een compleet andere wereld waar andere regels gelden en waar je jezelf heel erg tegenkomt.

Mooi liedje wat hier bij aansluit trouwens

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:29

Neroo schreef:
Neem aan dat jullie beiden uitgezonden zijn geweest, gezien jullie de situatie wel zo goed begrijpen?

Nee, maar wel voldoende kennis van psychologie.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:30

Ik snap prima dat zo'n situatie iets doet met mensen. Dat ze doordraaien, trauma's etc. Maar dat betekent imo niet dat ze daar dan maar van alles kunnen flikken. Onder het mom van ze zijn doorgedraaid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:30

Neroo schreef:

Of gewoon iets meer levenservaring/psychische kennis/inlevingsvermogen :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:31

Neroo schreef:
Ik snap prima dat zo'n situatie iets doet met mensen. Dat ze doordraaien, trauma's etc. Maar dat betekent imo niet dat ze daar dan maar van alles kunnen flikken. Onder het mom van ze zijn doorgedraaid.

Het verklaren van het waarom, of het zoeken naar een oorzaak, heeft niks te maken met goedpraten of 'maar vanalles kunnen flikken'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:32

Neroo schreef:

Niemand die dat zegt, niemand zegt dat het een vrijbrief is.

Fenrir

Neroo schreef:

Toch nog iets beter lezen dan, want het is echt al héél vaak herhaald dat niemand hier iets goed praat, of vindt dat ze zomaar van alles kunnen flikken... het enige wat sommige mensen hier doen is de boel in perspectief zetten. Dat is iets heel anders.

Edit: twee waren me voor :')

F_Orumster

Ik ben het helemaal eens met Vjesta.
Tuurlijk is het sneu voor het dier an sich, maar als de soldaat in andere omstandigheden had verkeerd was hij zelf hoogstwaarschijnlijk hier ook niet toe in staat geweest.

En inderdaad dit moet beslist niet gedoogd worden, maar een beetje meer begrip dan sommige reacties hier is wel op zijn plaats.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:33

suze_ schreef:
Een vriend van mij heeft in Bosnië gezeten, die is er nooit meer goed uitgekomen.. van een optimistische vrolijke jongen naar een psychisch wrak.

En eerlijk gezegd denk ik juist dat dit niet weggelegd is voor de 'normale' mensen, dan kom je vanuit je beschermde wereld, familiesituatie in zo'n oorlogsgebied, dan kun je alleen maar instorten als je terugkomt.
Beetje cru wellicht maar denk dat mensen die op straat zijn opgegroeid, moesten vechten voor hun brood en weinig familie/ouderliefde hebben gekend beter geschikt zijn voor dergelijk werk.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:34

Anoeska schreef:
Neroo schreef:

Het verklaren van het waarom, of het zoeken naar een oorzaak, heeft niks te maken met goedpraten of 'maar vanalles kunnen flikken'.

Het gaat mij ook niet om het waarom, of het zoeken naar die oorzaak waarom ze dat doen. Want dat is wel duidelijk: ze zitten in een oorlogsgebied, wat vanalles met die jongens doet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:35

Ik heb zelf ook PTSS (alleen anders verkregen). De dingen zijn soms onwerkelijk en gaan langs je heen. Je krijgt niet alles bewust mee.

Als militair krijg je gewoon te horen dat je mag gaan. Er hangt echt geen lijst met vrijwillige aanmelding.
Natuurlijk weet je dat er een risico is dat je uitgeloot wordt.

Mijn zwager is psygoloog bij defensie (verteld er niet veel over), de andere zwager zat bij de luchtmobile brigade, dan heb ik nog een zwager die vroeger bij het vreemde legioen zat, mijn man zit op het moment bij de NCSA.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:36

Citaat:
Het gaat mij ook niet om het waarom, of het zoeken naar die oorzaak waarom ze dat doen. Want dat is wel duidelijk: ze zitten in een oorlogsgebied, wat vanalles met die jongens doet.

Nou ja, dat bedoelde ik dus eerder met de mensen die wat simpeler denken. Die gaat het niet om het waarom, maar alleen om het veroordelen van een actie. Ik vind het zelf fijn om wat genuanceerder te denken. Ik vind deze actie van de soldaten ook walgelijk. Maar ik probeer dat wel in een context te plaatsen, te bedenken waar zulke acties vandaan komen. Door te kijken naar de achtergrond van dit soort gedrag is het misschien ook mogelijk om het in de toekomst te voorkomen (en misschien ook niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:37

anneliesdj schreef:
suze_ schreef:
Een vriend van mij heeft in Bosnië gezeten, die is er nooit meer goed uitgekomen.. van een optimistische vrolijke jongen naar een psychisch wrak.

En eerlijk gezegd denk ik juist dat dit niet weggelegd is voor de 'normale' mensen, dan kom je vanuit je beschermde wereld, familiesituatie in zo'n oorlogsgebied, dan kun je alleen maar instorten als je terugkomt.
Beetje cru wellicht maar denk dat mensen die op straat zijn opgegroeid, moesten vechten voor hun brood en weinig familie/ouderliefde hebben gekend beter geschikt zijn voor dergelijk werk.

:j ik begrijp je gedachtegang hier. Al denk ik dat karakter ook een deel meespeelt.
Kunnen overleven, dat zit denk ik in je.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:40

En in de oorlog wordt je gedwongen te overleven, de amerikanen gaan nu eenmaal langer weg. Dus het lijntje met de normale wereld vervaagd vrij snel. Helemaal als je er meer dan een jaar zit kan ik mij voorstellen. Dat is lang aftellen... Helemaal als je hersens ook een loopje met je nemen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-12-11 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt