Wet werk en bijstand 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:28

Depende schreef:
Ow sorry Somebitch. Maar in dat geval dan? Van een ZZP'er Die geen recht heeft op BBZ want het bedrijf is niet meer te redden of IOAZ want dan had hij 10 jaar ouder moeten zijn.

Dan zal hij in de bijstand komen ja en dat is dan heel banketstaaf voor zijn kinderen. :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:30

Citaat:
Tuurlijk kan je gaan putjesscheppen.... maar kom je na een maand weer op straat te staan, krijg je maar 70% van DAT loon... no wonder dat een arts liever niet lager gaat in inkomen als het om een baan gaat.

Na een maand weer op straat staan en je krijgt je oude uitkering terug dus geen 70% van dat loon.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:31

Somebitch schreef:
Citaat:
Tuurlijk kan je gaan putjesscheppen.... maar kom je na een maand weer op straat te staan, krijg je maar 70% van DAT loon... no wonder dat een arts liever niet lager gaat in inkomen als het om een baan gaat.

Na een maand weer op straat staan en je krijgt je oude uitkering terug dus geen 70% van dat loon.

Of na een jaar. Niet alles super letterlijk nemen aub.... als je er 'te lang' werkt, ben je de banketstaaf als je er uit gegooid word

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:32

Afhankelijk van je leeftijd. :j

Dan moet je het er niet letterlijk neerzetten...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:36

Somebitch schreef:
Afhankelijk van je leeftijd. :j

Dan moet je het er niet letterlijk neerzetten...

True... maargoed, je loopt het risico terug gezet te worden. En een flink stuk ook :j Tsja.... dan krab je je ook wel 2x achter je orgen voordat je een stuk lager gaat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:37

Britty schreef:
Ja dit is natuurlijk een beetje een kip-ei verhaal: werkgever zegt dat er Polen moeten komen, omdat de nederlanders het werk niet willen doen en werkzoekenden zeggen geen werk te kunnen vinden omdat de Polen het werk weg kapen...wie zou gelijk hebben?

Maar zo zijn er een heleboel "cirkelproblemen", die elkaar in stand houden/versterken
En ik denk dat om uit die cirkels te komen er op bepaalde vlakken drastisch ingegrepen moet worden. En gelukkig komt dat langzaam maar zeker ook. Of er altijd in de juiste hoeken gesneden wordt, durf ik niet te zeggen. Ik denk eigenlijk dat bepaalde bezuinigingen de problemen alleen maar versterken (verhoogde eigen bijdrage GGZ, bezuiniging personeel GGZ). Maar ik denk dat dit wel een goede snijplek is. Geen fijne, er zullen heel veel gezinnen flink getroffen worden. Maar ik heb er vertrouwen in dat het de maatschappij uiteindelijk zal helpen.

JessandHope: waarom vraag je een uitkering aan via de WWB en niet via WAO?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:38

Tuurlijk dan wel. :j Maar schoolverlaters zouden dit werk dan wel al kunnen doen, die staan dan 100% safe maar dat doen ze ook niet..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:40

Heino schreef:
Britty schreef:
Ja dit is natuurlijk een beetje een kip-ei verhaal: werkgever zegt dat er Polen moeten komen, omdat de nederlanders het werk niet willen doen en werkzoekenden zeggen geen werk te kunnen vinden omdat de Polen het werk weg kapen...wie zou gelijk hebben?

Maar zo zijn er een heleboel "cirkelproblemen", die elkaar in stand houden/versterken
En ik denk dat om uit die cirkels te komen er op bepaalde vlakken drastisch ingegrepen moet worden. En gelukkig komt dat langzaam maar zeker ook. Of er altijd in de juiste hoeken gesneden wordt, durf ik niet te zeggen. Ik denk eigenlijk dat bepaalde bezuinigingen de problemen alleen maar versterken (verhoogde eigen bijdrage GGZ, bezuiniging personeel GGZ). Maar ik denk dat dit wel een goede snijplek is. Geen fijne, er zullen heel veel gezinnen flink getroffen worden. Maar ik heb er vertrouwen in dat het de maatschappij uiteindelijk zal helpen.

Ik ga een WIJ-uitkering krijgen (hopenlijk.... eindelijk), voor WAO moet je 'ziek' zijn vanaf je geboorte of tijdens je studie :n
Heb er wel aan gedacht om dat te zeggen dat het al tijdens mn studie was, maar mij werd verteld dat het geen ruk uitmaakt, omdat alles straks op de schop gaat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:42

JessAndHope schreef:
Ik ga een WIJ-uitkering krijgen (hopenlijk.... eindelijk), voor WAO moet je 'ziek' zijn vanaf je geboorte of tijdens je studie :n
Heb er wel aan gedacht om dat te zeggen dat het al tijdens mn studie was, maar mij werd verteld dat het geen ruk uitmaakt, omdat alles straks op de schop gaat.

Hmm da's wel heel erg zuur zeg! Maar als ik het goed begrijp is het voor jou nu dus lastiger een uitkering te krijgen 'omdat alles toch gaat veranderen'?? :|

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:43

JessAndHope schreef:
Heino schreef:

Dat maakt wél een ruk uit want als jij voor 80 tot 100% in de Wajong komt en jij geheel arbeidsongeschikt verklaart wordt dan verandert er helemaal niets voor jou. Want in de nieuwe wet werken naar vermogen is namelijk voor Wajongers die gedeeltelijk AO zijn.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 11-12-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:44

Tessa_1 schreef:
woofie schreef:
Volgens mij zou de regering er beter aan doen om werkgevers te verplichten Nederlanders aan nemen in plaats van oost Europeanen....

Maar die oost europeanen werken veel harder dan nederlanders, die worden niet alleen aangenomen omdat ze goedkoper zijn, maar ook omdat je veel betere productie hebt als je een pool inhuurt dan als je twee nederlanders inhuurt. (Loon dat die nederlanders dan kosten niet eens meegeteld)
Nederlanders moeten eerst maar eens iets aan hun werkhouding doen voordat ze vinden dat ze benadeeld worden. We kunnen nog wat leren van de Polen.

En aan de gevolgen lopen we lekker blind voorbij....
Ik heb het hier op het dorp zien gebeuren....reorganisatie...man 54, zijn hele werkende leven bij dezelfde baas gewerkt moest eruit....(dus ga me niet vertellen dat deze man niet goed was in zijn werk)
maandenlang stond hij wekelijks bij zijn bedrijf aan het hek te kijken hoe zijn werk nu gedaan werd door polen....
En het ergste was dat hij zich schaamde omdat hij werkeloos was geworden, werkeloos omdat zijn werkgever liever goedkoper uitwas!
schandalig!!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:47

Van de site Rijksoverheid.nl:

Vanaf 1 januari 2012 houdt de WIJ op te bestaan. Jongeren die gebruikmaken van de WIJ vallen vanaf die datum weer onder de Wet werk en bijstand. Vanaf 1 januari 2013 gaat voor hen vervolgens de Wet werken naar vermogen gelden. Let op: Het gaat hier nog om wetsvoorstellen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:55

Heino schreef:
JessAndHope schreef:

Hmm da's wel heel erg zuur zeg! Maar als ik het goed begrijp is het voor jou nu dus lastiger een uitkering te krijgen 'omdat alles toch gaat veranderen'?? :|

Nee... ik heb al 10mnd gezeik met de gemeente en word in elk opzicht tegen gewerkt. Ik doe alles wat ik kan en moet hen vaak op fouten wijzen oid. Andersom word ik genadeloos afgestraft omdat mijn aanvullende papieren een paar dagen later waren (lag met een verlamming in het ziekenhuis) {:)-:(

Met een beetje geluk kan ik tot 'juni' genieten van mn uitkering en daarna weer niks.

Momenteel ook in gevecht mbt terugwerkendekracht gedoe. Ik ben al vanaf feb. bezig en hun willen het vanaf november pas in laten gaan :n idioten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 00:05

Citaat:
Met een beetje geluk kan ik tot 'juni' genieten van mn uitkering en daarna weer niks.

Heb jij ooit eens gewerkt? Je ging op je 17e uit huis, kreeg een kind, relatie over en terug naar ouders. En dan ineens reuma, verlamming? En je kan zelf niet voor je kind zorgen..
Waar is de vader van het kind in dit verhaal? En je hebt een eigen woning, ik kan me voorstellen dat de gemeente niet staat te springen om een uitkering te verstrekken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:39

flicka schreef:
Citaat:

Heb jij ooit eens gewerkt? Je ging op je 17e uit huis, kreeg een kind, relatie over en terug naar ouders. En dan ineens reuma, verlamming? En je kan zelf niet voor je kind zorgen..
Waar is de vader van het kind in dit verhaal? En je hebt een eigen woning, ik kan me voorstellen dat de gemeente niet staat te springen om een uitkering te verstrekken.

Euhm.... ja. ik heb gewerkt en wel in de beveiliging.....
Ja ik ging op mn 17de het huis uit.
Nee ik ging niet terug na mn relatie, maar nadat de reuma erg agressief werd....
Ja, de reuma kwam 'ineens' omdat deze werd getriggered door mn bevalling en tot op heden nog geen medicijnen die het onderdrukken.
Ja, met een verlamming het ziekenhuis is. Is al eens eerder gebeurd, oorzaak is onbekend.
Nee, ik kan WEL voor mn kind zorgen, alleen niet 100% alleen. Er zijn dagen dat ik mn bed niet eens uit kan.
Ja, eigen woning had ik al voor mn zwangerschap en zie niet echt in wat daar mis mee is? Het is eenr ecreatie woning, 30m2 totaal.

Vader van het kind vond het tussen de benen van een andere vrouw veel leuker en is weggegaan toen ik 7mnd zwanger was (nadat ook hij bewust voor de zwangerschap is gegaan) en woont nu met haar samen....

En ik vind het dus verbijsterend dat jij het niet raar vind dat ze geen uitkering willen geven. Onthoud wel, ik heb 700 euro per maand lasten, een GEEN inkomen... hoe bedoel je, ik help iemand de vernieling in :n

En geloof me, als ik ook maar half had gekunt, had ik heel gegaan en zou ik helemaal niets met de gemeente te maken wíllen hebben. Helaas KAN ik nu niet anders...

Abiola

Re: Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:54

Maar JessAndHope, jij hebt toch helemaal geen recht op bijstand? Jij bent arbeidsongeschikt lijkt me?
Dus ik vind het ook niet zo vreemd dat de gemeente niet over de brug komt, je moet bij een ander loket zijn. Daarnaast helpen zij jou niet de vernieling in. Zij hebben jou geen reuma gegeven en zijn niet bij een ander gaan wonen. Al ik jou was zou ik die lapzwans van een ex om alimentatie vragen, en zsm een arbeidsongeschiktheids uitkering regelen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:10

Abiola schreef:
Maar JessAndHope, jij hebt toch helemaal geen recht op bijstand? Jij bent arbeidsongeschikt lijkt me?
Dus ik vind het ook niet zo vreemd dat de gemeente niet over de brug komt, je moet bij een ander loket zijn. Daarnaast helpen zij jou niet de vernieling in. Zij hebben jou geen reuma gegeven en zijn niet bij een ander gaan wonen. Al ik jou was zou ik die lapzwans van een ex om alimentatie vragen, en zsm een arbeidsongeschiktheids uitkering regelen.

Fout :n De WIJ-uitkering is de enige uitkering waar ik recht op heb. En geloof me, dat is me verteld door de gemeente zelf.
En ja, ze helpen mij WEL de vernieling in. Het klopt dat de gemeente mij geen reuma heeft gegeven, maar ze doen er nu wel al 11 maanden over om mij een uitkering te geven, waardoor ik dus al meer dan 8000 euro schuld heb.

Die lapzwans van een ex blijft mooi vér bij mn dochter en mij vandaan. Met hem wil ik NIETS meer te maken hebben. Ik héb gewoon recht op een uitkering, in deze dus de WIJ-uitkering, maar ze doen er gewoon ontiegenlijk lang over :n

Dat ik bij mn ouders woon is noodgedwongen, laat dit hierbuiten dus. Aangezien ik geen andere keuze heb.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:21

Maar als zij zeggen dat je er recht op hebt, waarom krijg je hem dan niet?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:23

Abiola schreef:
Maar als zij zeggen dat je er recht op hebt, waarom krijg je hem dan niet?

Ik krijg hem wel :j Uiteindelijk. Heb onderlaatst de toezegging gekregen dat het allemaal vóór 1 januari 2012 geregeld is, omdat dat voor hun administratie beter is (jaja, dán kan het wel in 3 weken).

Het is alleen zo jammer dat ik in februari om 'hulp' vroeg en het 11 maanden later pas krijg.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:40

Maar ben je er zelf dan wel serieus achter aan gegaan? Als je aan alle eisen voldoet, moet dat toch wel sneller kunnen? Ik snap niet waarom hulp tussen aanhalingstekens staat, het is toch hulp?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:46

De meeste van regelingen snap ik wel en vind ik terecht.
Alleen die van dat inwonende kind zou ik geen 21 maar 27 jaar aanhouden, daar is totaal niet over nagedacht.
In de randstad heb je vaak pas op je 27e kans op een huurwoning. En dan nog heb je vaak extra centen nodig om wat van dat huis te maken.

Ik vind het nogal cru dat je dankzij je ouders dan misschien niet op eigen benen kan gaan staan omdat al je geld aan hun opgaat.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:51

Abiola schreef:
Maar ben je er zelf dan wel serieus achter aan gegaan? Als je aan alle eisen voldoet, moet dat toch wel sneller kunnen? Ik snap niet waarom hulp tussen aanhalingstekens staat, het is toch hulp?

Ja, ik zit er zelf heel dicht bovenop, juist omdat ik het zo hard nodig heb!
De enige serieuze 'fout' die ik heb gemaakt, is dat mijn papieren te laat waren doordat ik in het ziekenhuis lag. Ze hebben direct, zonder vragen oid, het proces beëindigd waardoor ik helemaal overnieuw kon beginnen (oa terugh naar het UWV waar ze weer niet begrepen waarom de gemeente dit deed).

En ja, het is inderdaad hulp

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:58

Tessa_1 schreef:
Maar als je als 20jarige je ouders moet gaan lopen onderhouden is dat toch omgedraaide wereld.. Waren ouders tot je 21ste niet financieel verantwoordelijk voor je? In elk geval toch niet anderom meen ik me te herinneren..

Je moet helemaal niks, dus als je geen zin hebt om je ouders te onderhouden ga je op jezelf wonen.
En wie nog de tijd heeft om meer dan 1000 euro bij te verdienen naast een studie moet misschien nog eens een wat zwaardere studie gaan doen, verbetert je toekomstperspectief ook nog eens.

Citaat:
Bovendien, 'ga dan maar uit huis', ja, maar als student betaal je voor een kamer met een beetje geluk 300 euro per maand (als je al een kamer vind) en dan heb je nog geen eten, niks. Dus stel je werkt zelf hardstikke hard om je paard te onderhouden en je zou uit huis willen dan ga je het financieel nog niet redden op zo'n manier, want dan moet je nog steeds bijleggen op alleen je huur al.

Dan zal je dus keuzes moeten maken. Een paard is een luxe-artikel, we praten hier over gezinnen in het bijstandstraject. Volgens mij gaat dat niet helemaal samen??!! Op het moment dat je ouders op bijstandsniveau leven kom je in aanmerking voor aanvullende beurzen en dan kan je het prima redden met je stufi en een bijbaantje erbij. Je zult je geen nieuwe iPad kunnen veroorloven en ook niet elk jaar op vakantie kunnen gaan of een paard kunnen hebben, maar daar heb je de mooie nederlandse uitdrukking voor: de paasei naar de nering zetten.

Citaat:
Je krijgt zo gewoon niet de kans om wat te kunnen sparen om zo fatsoenlijk uit huis te kunnen gaan met een beetje geld achter de hand..

Life is a bitch, je bent heus de enige niet. In het geval van de gezinssituatie uit de openingspost ben jij dus fijn aan het sparen voor je toekomst met algemeen belastinggeld!! En dan ben je nog verbaasd dat mensen dat niet normaal vinden? Dan maar geen op elkaar matchende uitzet als je op jezelf gaat wonen maar wat markplaats spullen en een IKEA-servies. Is nog niemand dood aan gegaan...

Bijstand is een vangnet, een laatste redmiddel. We kiezen daar als samenleving voor zodat je hier niet hoeft te gaan bedelen om je inkomen bij elkaar te krijgen. Je zult altijd een groep houden die nooit uit dat circuit komt, en je zult ook altijd een groep houden die zo op het randje zit dat op het moment dat ze meer gaan werken ze toeslagen etc kwijtraken en ze dus netto minder overhouden. Dat is niet te voorkomen.
Maar wil je dat redmiddel in stand houden voor de mensen die het écht nodig hebben, dan zul je acties als sparen voor je uitzet op kosten van de overheid dus onmogelijk moeten maken. En ik zie niet wat daar mis mee is.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:04

@Equimotion

Ben ik met je eens. Je hoeft niet te sparen van belastinggeld. Maar voor diegene die noodgedwongen in de bijstand zitten én daar nooit meer uit zullen komen moeten wél de rest van hun leven beknibbelen op álles.

Ik heb daar nu enige tijd mee te maken en het is ontzettend uitputtend om ieder dubbeltje om te draaien.

Nee, sparen van belastinggeld hoeft niet. Maar je levenlang je zorgen maken om geld is ook niet iets wat je iemand toewenst. :n

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:15

JessAndHope schreef:
@Equimotion

Ben ik met je eens. Je hoeft niet te sparen van belastinggeld. Maar voor diegene die noodgedwongen in de bijstand zitten én daar nooit meer uit zullen komen moeten wél de rest van hun leven beknibbelen op álles.

Ik heb daar nu enige tijd mee te maken en het is ontzettend uitputtend om ieder dubbeltje om te draaien.

Nee, sparen van belastinggeld hoeft niet. Maar je levenlang je zorgen maken om geld is ook niet iets wat je iemand toewenst. :n

Nee, maar wat moet je dan? Bijstand is een vangnet, het uiterste redmiddel. Dat we dat hebben, komt omdat we hier zo ontiegelijk rijk zijn met z'n allen dat je dat als samenleving kunt betalen. Moet je eens in het nog niet eens zo heel verre buitenland gaan kijken, dan sta je gewoon op straat en moet je maar zien hoe je het redt.

Ik vind het zo'n rare redenatie dat iedereen maar recht moet hebben op een zorgenvrij leven en dat de staat dat dan maar moet betalen als het je op eigen kracht niet lukt. Het leven is nou eenmaal heel oneerlijk en bijstand is inderdaad geen pretje, maar het is ook niet bedoéld als een pretje.