Tessa_1 schreef:Maar als je als 20jarige je ouders moet gaan lopen onderhouden is dat toch omgedraaide wereld.. Waren ouders tot je 21ste niet financieel verantwoordelijk voor je? In elk geval toch niet anderom meen ik me te herinneren..
Je moet helemaal niks, dus als je geen zin hebt om je ouders te onderhouden ga je op jezelf wonen.
En wie nog de tijd heeft om meer dan 1000 euro bij te verdienen naast een studie moet misschien nog eens een wat zwaardere studie gaan doen, verbetert je toekomstperspectief ook nog eens.
Citaat:
Bovendien, 'ga dan maar uit huis', ja, maar als student betaal je voor een kamer met een beetje geluk 300 euro per maand (als je al een kamer vind) en dan heb je nog geen eten, niks. Dus stel je werkt zelf hardstikke hard om je paard te onderhouden en je zou uit huis willen dan ga je het financieel nog niet redden op zo'n manier, want dan moet je nog steeds bijleggen op alleen je huur al.
Dan zal je dus keuzes moeten maken. Een paard is een luxe-artikel, we praten hier over gezinnen in het bijstandstraject. Volgens mij gaat dat niet helemaal samen??!! Op het moment dat je ouders op bijstandsniveau leven kom je in aanmerking voor aanvullende beurzen en dan kan je het prima redden met je stufi en een bijbaantje erbij. Je zult je geen nieuwe iPad kunnen veroorloven en ook niet elk jaar op vakantie kunnen gaan of een paard kunnen hebben, maar daar heb je de mooie nederlandse uitdrukking voor: de paasei naar de nering zetten.
Citaat:
Je krijgt zo gewoon niet de kans om wat te kunnen sparen om zo fatsoenlijk uit huis te kunnen gaan met een beetje geld achter de hand..
Life is a bitch, je bent heus de enige niet. In het geval van de gezinssituatie uit de openingspost ben jij dus fijn aan het sparen voor je toekomst met algemeen belastinggeld!! En dan ben je nog verbaasd dat mensen dat niet normaal vinden? Dan maar geen op elkaar matchende uitzet als je op jezelf gaat wonen maar wat markplaats spullen en een IKEA-servies. Is nog niemand dood aan gegaan...
Bijstand is een vangnet, een laatste redmiddel. We kiezen daar als samenleving voor zodat je hier niet hoeft te gaan bedelen om je inkomen bij elkaar te krijgen. Je zult altijd een groep houden die nooit uit dat circuit komt, en je zult ook altijd een groep houden die zo op het randje zit dat op het moment dat ze meer gaan werken ze toeslagen etc kwijtraken en ze dus netto minder overhouden. Dat is niet te voorkomen.
Maar wil je dat redmiddel in stand houden voor de mensen die het écht nodig hebben, dan zul je acties als sparen voor je uitzet op kosten van de overheid dus onmogelijk moeten maken. En ik zie niet wat daar mis mee is.