Pestende klasgenoot duwt 13 jarig meisje voor vrachtwagen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:07

Sorry maar een kind van 14 die iemand voor een vrachtwagen duwt is ziek in zijn hoofd, en moet gestraft worden.

Jessix

Re: Pestende klasgenoot duwt 13 jarig meisje voor vrachtwagen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:11

Is het meisje expres voor de vrachtwagen geduwd of is het geduwd en er kwam een vrachtwagen aan?? Kan me namelijk wel zo voor stellen dat als je met iemand intens bezig bent, pesten en duwen in dit geval, je weinig oog hebt voor de omgeving.. I.m.o. komt dat niet echt uit het bericht.

Aan de andere kant kunnen kinderen daar natuurlijk wel toe in staat zijn. (volwassenen natuurlijk ook)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:43

maura schreef:
Het opzettelijk voor tegen een rijdende vrachtwagen duwen van een leeftijdgenoot is geen normaal gedrag.

Het duwen van een leeftijdgenoot is voor pubers wél normaal gedrag.

Daar heb je gelijk in.

Bij gebrek aan meer info stopt het daarbij.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:03

fanci_mike schreef:
Dit is zoooo ziek he. Kan er echt met mijn kop niet bij. En uiteraard moet de dader gewoon gestraft worden, ook al issie pas 14, het is gewoon doodslag. Vreselijk dat dit kan gebeuren. Op de vraag of de school hier eerder had moeten ingrijpen: ik denk dat scholen in het algemeen eens beter moeten leren beoordelen wanneer een onschuldig plagerijitje overgaat in pesten. Als leerlingen (zoals in dee OP staat) worden "geslagen en gepest" dan vind ik inderdaad dat je als school al moet ingrijpen, desnoods door te adviseren om naar een eventuele andere school te gaan, als het echt niet anders op te lossen valt.
Maar daar is dit meisje helaas niet meer mee geholpen.

Sorry maar op de middelbare is het volgens mij over het algemeen zelf oplossen, je moet echt een olifantshuis hebben of naar een anderen school (ik zeg niet dat ze he fout deed, ik zat in het zelfde schuitje) maar het ligt er aan wat voor pest kop je tegen komt en je moet wel naaer je oduers gaan want dat heeft meer effect dan een mentor en dan je ouders naar de metor laten gaan dan wordt er geliusterd.

Ik vraag me af wisten haar ouders dat ze gepest werd.............

Edit: niet dat ik boos ben ofzo maar ik vind dit zo niet kunnen ik zou de dader zo voor een vrachtwagen kunnen duwen }:) ~~}> -:(- _-:(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:09

Natuurlijk is het waar dat een 14-jarige nog niet uitontwikkeld is, en hét kenmerk van die onvoltooide ontwikkeling is nu net dat pubers gevolgen van hun daden, zeker lange-termijn gevolgen, moeilijk kunnen overzien. Natuurlijk wéten ze het wel, maar ernaar handelen is een tweede. Kijk maar naar het drankmisbruik: ze weten heus wel dat het slecht is en dat comazuipen dodelijk kan zijn, maar die verleiding weerstaan lukt niet omdat ze die informatie slecht kunnen koppelen aan hun eigen gedrag.

Neemt niet weg dat het een vreselijk voorval is, én dat de dader, mits er opzet in het spel was, wel gestraft dient te worden. Vooral om zijn eigen ontwikkeling goed te laten verlopen, anders kúnnen zijn hersenen een verbinding leggen 'ik mag dit doen als ik iemand stom vind want ik krijg toch geen straf'.

En inderdaad, het gaat vooralsnog om een ongeluk. Stel dat hij haar duwde en zij struikelde en ongelukkig viel toen er ook nog toevallig net een vrachtwagen aankwam. Is een heel ander verhaal dan dat hij haar opzettelijk voor de wielen van 't ding smeet..

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:12

Nou ik als 15 jarige zou NOOIT iemand zoiets aandoen omdat ik niet naar de gevolgen kan handelen. Dat vind ik echt onzin.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:28

uit de Augsburger Allgemeine (overigens geen idee wat de reputatie van deze krant is)

"Als Tatverdächtiger wurde ein noch strafunmündiger Schüler ermittelt. Er ist damit auf jeden Fall jünger als 14 Jahre."

"Nähere Angaben zu dem Buben könnten nicht gemacht werden, weil für ihn als strafunmündigen Minderjährigen in besonderem Maß das Persönlichkeitsrecht zu schützen sei, betonten die Ermittler. Der Bub werde nun von einem Schulpsychologen betreut."

Mijn Duits is niet bepaald foutloos, maar de 'dader' is dus jonger dan 14 jaar. Als dat soort 'details' al kwijtraakt in de overname van het nieuwsbericht door de Nederlandse media, hoe betrouwbaar zijn die media dan? Dat er een kind dood is lijkt me duidelijk, maar ik krijg steeds meer de indruk dat de dood van dat kind door diverse media wordt aangegrepen om een ander kind af te schilderen als geestesziek. En dat kunnen ze doen omdat wij blijkbaar graag lezen dat jongetjes van 14 afschuwelijke dingen doen. Dat het nog altijd een stom ongeluk geweest kan zijn waar de jongen in kwestie levenslang last van kan houden, ook zonder dat z'n reputatie door de internationale media aan gruzelementen wordt geschreven is helemaal niet interessant.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:33

Wat verschrikkelijk!!!!!!!!!!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:42

DaniBanani schreef:
Natuurlijk is het waar dat een 14-jarige nog niet uitontwikkeld is, en hét kenmerk van die onvoltooide ontwikkeling is nu net dat pubers gevolgen van hun daden, zeker lange-termijn gevolgen, moeilijk kunnen overzien. Natuurlijk wéten ze het wel, maar ernaar handelen is een tweede. Kijk maar naar het drankmisbruik: ze weten heus wel dat het slecht is en dat comazuipen dodelijk kan zijn, maar die verleiding weerstaan lukt niet omdat ze die informatie slecht kunnen koppelen aan hun eigen gedrag.

Neemt niet weg dat het een vreselijk voorval is, én dat de dader, mits er opzet in het spel was, wel gestraft dient te worden. Vooral om zijn eigen ontwikkeling goed te laten verlopen, anders kúnnen zijn hersenen een verbinding leggen 'ik mag dit doen als ik iemand stom vind want ik krijg toch geen straf'.

En inderdaad, het gaat vooralsnog om een ongeluk. Stel dat hij haar duwde en zij struikelde en ongelukkig viel toen er ook nog toevallig net een vrachtwagen aankwam. Is een heel ander verhaal dan dat hij haar opzettelijk voor de wielen van 't ding smeet..

Ik kende mensen die zich het ziekenhuis inzopen en toen ze eruit waren weer gewoon ermee doorgingen. Boeide ze niks dat ze het ziekenhuis ingingen, dat was juist de sport. Niks verleiding, gewoon een gestoorde hobby.
(Is ook niet zo raar dat ik al snel niks meer met ze te maken wil hebben.. :Y) )

Ergens vind ik het behoorlijk vreemd dat iedereen maar probeert alles goed te praten door te zeggen dat 14 jarigen dat niet inzien, en dat 14 jarigen niet snappen dat het mis kan gaan, en dat het niet de opzet was van de 14 jarige.. 14 jarigen kunnen heus nog wel iets nadenken hoor, eigenlijk iedereen boven de 12 met een paar hersens wel.
Bovendien als je als volwassene iemand een duw geeft en die beland voor een auto en sterft ben je ook schuldig. Dan maakt het ook niet uit dat het 'niet de bedoeling was' en 'per ongeluk ging'.

Edit: En dat kan ook als impulsive actie gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 09-12-11 19:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:43

marjolein_el schreef:
Nou ik als 15 jarige zou NOOIT iemand zoiets aandoen omdat ik niet naar de gevolgen kan handelen. Dat vind ik echt onzin.

En vanzelfsprekend ben jij representatief voor elk kind van 15. ;)

Ik zeg ook niet dat pubers onwetend zijn en geen enkel idee hebben van gevolgen van hun daden hè?! Alleen dat ze sneller geneigd zijn impulsief te handelen en op dát moment niet direct kunnen bedenken wat de gevolgen zijn, ook al wéten ze die (verstandelijk) wel.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:44

Ja oké in die woorden heb je wel gelijk, ik vatte het een beetje verkeerd op.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:45

ik denk aan alle ellende die dat meisje heeft moeten doorstaan. Dat je zelf buiten school nog gepest wordt, en niet zo maar gepest, nee, ook nog eens fysiek!!!!!

En dan uiteindelijk voor een vrachtwagen geduwd worden. Wat een rotleven heeft dat meisje gehad. En wat een rotjongen die dat gedaan heeft.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:58

Huertecilla schreef:
Ersina schreef:
Verschrikkelijk.
En om antwoord te geven op de vraag of ik vind dat zo'n 14 jarige de cel in moet...Nee.
Deze jongen hoort opnieuw opvoeding te krijgen , waarin hij leert dat elke daad een reactie geeft.

Het is ongewenst gedrag dus moet dit ontmoedigd worden door het toevoegen van iets vervelends of weghalen van iets leuks. Dat is straf.
In dit geval is het gedrag het ultieme ongewenste, dus dient de ontmoediging GROOT te zijn; de straf HOOG.

Verder is het én geen normaal gedrag én een gevaar voor de samenleving.
TBS en strafmaat door psychologen laten bepalen.
Deze jongen hoort voorlopig niet in de samenleving dus wel achter slot en grendel. Of dat het beste een ´cel´ is of een gesloten afdeling is een afgeleide.

Bij kinderen werkt dat dus anders (het zijn geen honden, waarbij op die manier straffen wellicht zal werken). Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat dergelijk harde straffen bij kinderen niet (zoveel als je zou denken/willen) werkt om recidive te voorkómen. Kinderen hebben die lange-termijn-visie nog niet, straf wordt regelmatig pas na 6-12 maanden gegeven, in het geval van een gevangenisstraf. Daarnaast: wat moet een kind in de gevangenis? Contact krijgen met slechts anti-sociale leeftijdsgenoten, niet verder kunnen met school (niet werken aan de toekomst), afgesloten worden van een eventuele beschermende thuissituatie. En als hij terugkomt, is hij vooral verder ontspoord en wordt hij na een aantal jaar vrijgelaten zonder dat er iets van gedragsverandering heeft plaatsgevonden.

Daarnaast wordt (in Nederland) de strafmaat ook nooit door psychologen bepaald, maar door de rechter. Die krijgt advies van de Raad voor de Kinderbescherming, waar een heel team van onderzoekers, (forensisch) pedagogen en juristen samenwerken om tot een goed strafadvies te komen.

Behandeling lijkt mij in dit geval de beste optie. Deze jongen moet leren zijn agressiviteit en impulsiviteit onder controle te houden en specifieke behandeling krijgen middels een plaatsing inrichtingen voor jeugdigen (PIJ-maatregel). Vooraf wordt dan een dubbel persoonlijkheidsonderzoek gedaan, zodat precies duidelijk is wat er mis is met deze jongen en waarop de behandeling gericht dient te worden. Die maatregel duurt twee jaar en is gericht op gedragsverandering, niet slechts op het afstraffen. Mijns inziens heeft slechts opsluiten van zo'n jongen slechts een averechts effect.

(Dit alles geschreven voor als dit daadwerkelijk een bewuste daad van deze jongen was, niet als het echt een ongeluk was)

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:06

Oh dat is echt erg! Echt verschrikkelijk!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:09

Vreselijk!
Mijn mededelen aan de nabestaande.
Als 14/15 jarige heb je zeker een besef dat je niet iemand op de weg duwt.
Vreselijk, dat ze zo erg gepest werd! Ik zou meer phygische hulp aan de jongen geven, en daaruit opmaken of het opzettelijk was of niet.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:11

Wat vreselijk!
Hoe kun je dit ooit doen... Ik weet wel wat er later van dat kind gaat worden en dat kan nooit veel goeds zijn :n

Je kunt mij niet vertellen dat kinderen op die leeftijd nog geen besef hebben van wat ze doen. :n

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:18

Jeetje, ik weet even niet zo goed hoe te reageren ;( Verschrikkelijk voor alle nabestaanden!!
Vreselijk dat dit zo heeft moeten aflopen.
Ik denk dat iemand van 14 wel al een goed besef heeft van wat hij heeft gedaan. Zoiets kan echt niet, echter weet ik niet of celstraf een gepaste vorm van straffen is. Persoonlijk denk ik dat diegene die dit meisje voor de vrachtauto heeft geduwd zelf psychische hulp nodig heeft, want zoiets doen is echt niet normaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:45

Joyce_ schreef:
Bij kinderen werkt dat dus anders (het zijn geen honden, waarbij op die manier straffen wellicht zal werken). Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat dergelijk harde straffen bij kinderen niet (zoveel als je zou denken/willen) werkt om recidive te voorkómen. Kinderen hebben die lange-termijn-visie nog niet, straf wordt regelmatig pas na 6-12 maanden gegeven, in het geval van een gevangenisstraf. Daarnaast: wat moet een kind in de gevangenis? Contact krijgen met slechts anti-sociale leeftijdsgenoten, niet verder kunnen met school (niet werken aan de toekomst), afgesloten worden van een eventuele beschermende thuissituatie. En als hij terugkomt, is hij vooral verder ontspoord en wordt hij na een aantal jaar vrijgelaten zonder dat er iets van gedragsverandering heeft plaatsgevonden.

Daarnaast wordt (in Nederland) de strafmaat ook nooit door psychologen bepaald, maar door de rechter. Die krijgt advies van de Raad voor de Kinderbescherming, waar een heel team van onderzoekers, (forensisch) pedagogen en juristen samenwerken om tot een goed strafadvies te komen.

Behandeling lijkt mij in dit geval de beste optie. Deze jongen moet leren zijn agressiviteit en impulsiviteit onder controle te houden en specifieke behandeling krijgen middels een plaatsing inrichtingen voor jeugdigen (PIJ-maatregel). Vooraf wordt dan een dubbel persoonlijkheidsonderzoek gedaan, zodat precies duidelijk is wat er mis is met deze jongen en waarop de behandeling gericht dient te worden. Die maatregel duurt twee jaar en is gericht op gedragsverandering, niet slechts op het afstraffen. Mijns inziens heeft slechts opsluiten van zo'n jongen slechts een averechts effect.

(Dit alles geschreven voor als dit daadwerkelijk een bewuste daad van deze jongen was, niet als het echt een ongeluk was)

Als je op 14 jarige leeftijd al in staat bent een moord te plegen (er vanuit gaande dat het opzet was en dus geen ongeluk), dan heb je het wat mij betreft helemaal verbruid en hoor je niet op straat thuis.

Kunnen er nog zulke mooie regelingen zijn, iemand die opzettelijk iemand pijn wil doen op deze manier is niet goed bij zijn hoofd en de maatschappij moet tegen zo'n persoon beschermd worden. En ja, dan mag iemand voor een fout in zijn jongere jaren best zijn hele leven boeten, ook een 14 jarige weet dat wanneer je iemand voor een rijdende vrachtwagen gooit, de kans heel erg groot is dat deze persoon het niet overleeft. Hij nam het leven van het meisje, dat mag hij nu bekopen met zijn leven (door middel van opsluiting in een TBS kliniek).

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:09

Een TBS kliniek bestaat niet voor minderjarigen. Gelukkig maar, want een kind voor zijn leven opsluiten is nergens goed voor. Kinderen boven de 12 kunnen een PIJ-maatregel voor 2 jaar krijgen en kan eventueel verlengd worden met 2x2 jaar. Deze jongen zou dus voor zijn 20e weer vrij rondlopen en daar kan ik alleen maar blij mee zijn. :)

Als je op zo'n jonge leeftijd de gevolgen van je daden zo onvoldoende in kan zien, hoop ik alleen maar dat je heeeel snel heel veel behandeling krijgt daarvoor. Want wie kiest er nou voor om antisociale trekken te hebben?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:17

Ik hoop dat hij zijn leven lang de gevolgen van zijn daad mag dragen en de gevolgen daarvan mag voelen. Dat is het enige dat ik kan zeggen.

Met TBS bedoel ik PIJ, ik kende het woord niet, vandaar dat ik TBS zeg.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:08

Ik vind dat hij/zij zeker gestraft moet worden, 14 is oud genoeg om te beseffen dat als een truck je omverrijdt dat je dan morsdood bent...

Sterkte aan de familie van het meisje Y;(

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:18

Wat een Klotekind zeg! Jezus!
Sorry voor mijn reactie, maar ik kan hier echt heel boos om worden!
Iemand met gezond verstand doet zoiets niet en zou zoiets ook nooit kúnnen doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:19

Vreselijk wat daar is gebeurd. bah bah bah. Ik hoop dat de dader gezien heeft wat er gebeurd is en er nog lang van wakker ligt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:54

Voor degenen die vinden dat er van zo'n kind nooit meer iets terecht kan komen..

In Canada is een aantal jaar geleden een hele familie vermoord door een (ik meen) 12-jarige dochter die weg wilde lopen met haar (ergens in de 20-jarige) vriend. Ouders en broertje. Meisje is gepakt, in langdurig behandeltraject geplaatst, en is volgens alle berichten enorm veranderd. Voor zover ik weet is ze inmiddels weer vrij, en doordat ze de kans heeft gehad haar school af te maken en behandeling te krijgen, kan ze nu een redelijk normaal leven volgen en lijkt ze op geen enkele manier nog een gevaar voor de maatschappij.

En zo zijn er meer voorbeelden van jeugdige misdadigers waar na goede begeleiding nooit meer iets van wordt gehoord. Ook zaken die langer geleden speelden en waarbij de dader dus al veel langer weer vrij is.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:11

Inderdaad DaniBanani, kinderen zijn als het goed is nog leerbaar. Kinderen die op jonge leeftijd al ernstige gedragsproblemen vertonen, moeten worden behandeld, niet worden gestraft. Lange gevangenisstraffen krijg je hele geharde volwassenen van, die jarenlang slechts anti-sociale leeftijdsgenoten om zich heen hebben gehad en niet geleerd hebben hun eigen gedrag te beïnvloeden.