Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fanci_mike schreef:Dit is zoooo ziek he. Kan er echt met mijn kop niet bij. En uiteraard moet de dader gewoon gestraft worden, ook al issie pas 14, het is gewoon doodslag. Vreselijk dat dit kan gebeuren. Op de vraag of de school hier eerder had moeten ingrijpen: ik denk dat scholen in het algemeen eens beter moeten leren beoordelen wanneer een onschuldig plagerijitje overgaat in pesten. Als leerlingen (zoals in dee OP staat) worden "geslagen en gepest" dan vind ik inderdaad dat je als school al moet ingrijpen, desnoods door te adviseren om naar een eventuele andere school te gaan, als het echt niet anders op te lossen valt.
Maar daar is dit meisje helaas niet meer mee geholpen.
DaniBanani schreef:Natuurlijk is het waar dat een 14-jarige nog niet uitontwikkeld is, en hét kenmerk van die onvoltooide ontwikkeling is nu net dat pubers gevolgen van hun daden, zeker lange-termijn gevolgen, moeilijk kunnen overzien. Natuurlijk wéten ze het wel, maar ernaar handelen is een tweede. Kijk maar naar het drankmisbruik: ze weten heus wel dat het slecht is en dat comazuipen dodelijk kan zijn, maar die verleiding weerstaan lukt niet omdat ze die informatie slecht kunnen koppelen aan hun eigen gedrag.
Neemt niet weg dat het een vreselijk voorval is, én dat de dader, mits er opzet in het spel was, wel gestraft dient te worden. Vooral om zijn eigen ontwikkeling goed te laten verlopen, anders kúnnen zijn hersenen een verbinding leggen 'ik mag dit doen als ik iemand stom vind want ik krijg toch geen straf'.
En inderdaad, het gaat vooralsnog om een ongeluk. Stel dat hij haar duwde en zij struikelde en ongelukkig viel toen er ook nog toevallig net een vrachtwagen aankwam. Is een heel ander verhaal dan dat hij haar opzettelijk voor de wielen van 't ding smeet..
marjolein_el schreef:Nou ik als 15 jarige zou NOOIT iemand zoiets aandoen omdat ik niet naar de gevolgen kan handelen. Dat vind ik echt onzin.
Huertecilla schreef:Ersina schreef:Verschrikkelijk.
En om antwoord te geven op de vraag of ik vind dat zo'n 14 jarige de cel in moet...Nee.
Deze jongen hoort opnieuw opvoeding te krijgen , waarin hij leert dat elke daad een reactie geeft.
Het is ongewenst gedrag dus moet dit ontmoedigd worden door het toevoegen van iets vervelends of weghalen van iets leuks. Dat is straf.
In dit geval is het gedrag het ultieme ongewenste, dus dient de ontmoediging GROOT te zijn; de straf HOOG.
Verder is het én geen normaal gedrag én een gevaar voor de samenleving.
TBS en strafmaat door psychologen laten bepalen.
Deze jongen hoort voorlopig niet in de samenleving dus wel achter slot en grendel. Of dat het beste een ´cel´ is of een gesloten afdeling is een afgeleide.
Joyce_ schreef:Bij kinderen werkt dat dus anders (het zijn geen honden, waarbij op die manier straffen wellicht zal werken). Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat dergelijk harde straffen bij kinderen niet (zoveel als je zou denken/willen) werkt om recidive te voorkómen. Kinderen hebben die lange-termijn-visie nog niet, straf wordt regelmatig pas na 6-12 maanden gegeven, in het geval van een gevangenisstraf. Daarnaast: wat moet een kind in de gevangenis? Contact krijgen met slechts anti-sociale leeftijdsgenoten, niet verder kunnen met school (niet werken aan de toekomst), afgesloten worden van een eventuele beschermende thuissituatie. En als hij terugkomt, is hij vooral verder ontspoord en wordt hij na een aantal jaar vrijgelaten zonder dat er iets van gedragsverandering heeft plaatsgevonden.
Daarnaast wordt (in Nederland) de strafmaat ook nooit door psychologen bepaald, maar door de rechter. Die krijgt advies van de Raad voor de Kinderbescherming, waar een heel team van onderzoekers, (forensisch) pedagogen en juristen samenwerken om tot een goed strafadvies te komen.
Behandeling lijkt mij in dit geval de beste optie. Deze jongen moet leren zijn agressiviteit en impulsiviteit onder controle te houden en specifieke behandeling krijgen middels een plaatsing inrichtingen voor jeugdigen (PIJ-maatregel). Vooraf wordt dan een dubbel persoonlijkheidsonderzoek gedaan, zodat precies duidelijk is wat er mis is met deze jongen en waarop de behandeling gericht dient te worden. Die maatregel duurt twee jaar en is gericht op gedragsverandering, niet slechts op het afstraffen. Mijns inziens heeft slechts opsluiten van zo'n jongen slechts een averechts effect.
(Dit alles geschreven voor als dit daadwerkelijk een bewuste daad van deze jongen was, niet als het echt een ongeluk was)