Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:34

sanne83 schreef:
Toen ik dit gisteren op TV zag, moest ik echt zo hard lachen :D . Kon me echt niet voorstellen dat iemand het daar mee eens zou zijn. Grappig dat dat dus wel zo is :D
Ik heb helemaal niets met u. U zeg je tegen mensen met wie je een afstand voelt, die je niet kent. Je kinderen u laten zeggen, vind ik dan ook echt heel bizar.
Ik zei vroeger tegen iedereen je en jij en ik was een extreem goed opgevoed en beleefd kind :+
Ik zei zelfs je tegen ouders van vriendinnetjes, waarvan de kinderen zelf wel u zeiden. Dat was dan ook mijn enige rebbelse daad vroeger :D :+

Dat zou ik dus niet opvatten als een opgevoed en beleefd kind :') Maar dat komt omdat ik veel waarde hecht aan het woordje 'u'. En ik zeg het dan ook nogsteeds tegen mijn ouders als blijk van respect.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:54

Soms ben ik net zo oud of iets ouder dan een docent bij mij op school. Dan kan ze net zo goed U zeggen tegen mij ;-)

Maar respect kun je niet krijgen of nemen door te eisen of iemand u zegt of je leerlingen je met u laten aanspreken. Het kan een goed begin zijn maar ik vrees dat het niet echt geweldig zal helpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:01

JessAndHope schreef:
sanne83 schreef:
Toen ik dit gisteren op TV zag, moest ik echt zo hard lachen :D . Kon me echt niet voorstellen dat iemand het daar mee eens zou zijn. Grappig dat dat dus wel zo is :D
Ik heb helemaal niets met u. U zeg je tegen mensen met wie je een afstand voelt, die je niet kent. Je kinderen u laten zeggen, vind ik dan ook echt heel bizar.
Ik zei vroeger tegen iedereen je en jij en ik was een extreem goed opgevoed en beleefd kind :+
Ik zei zelfs je tegen ouders van vriendinnetjes, waarvan de kinderen zelf wel u zeiden. Dat was dan ook mijn enige rebbelse daad vroeger :D :+

Dat zou ik dus niet opvatten als een opgevoed en beleefd kind :') Maar dat komt omdat ik veel waarde hecht aan het woordje 'u'. En ik zeg het dan ook nogsteeds tegen mijn ouders als blijk van respect.

maar dan zit respect en beleefheid puur en alleen in het woordje u?
Ik heb verder ook erg weinig met het woord respect, om eerlijk te zijn.

Squawk

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:04

Ik vind dat wanneer je u uit jezelf zegt, nog iets anders is dan wanneer het je een soort van opgedragen wordt (ik doe het maar omdat het moet idee). Je moet er zelf achter staan waarom je het zegt en dan heb je wel respect in je donder vind ik.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:49

sanne83 schreef:
JessAndHope schreef:

maar dan zit respect en beleefheid puur en alleen in het woordje u?
Ik heb verder ook erg weinig met het woord respect, om eerlijk te zijn.

Nee, niet alleen in het woordje u, het zit in meerdere dingen. Maar ik vind dat ge-je en ge-jij als een kind tegen een oudere bijzonder onaangenaam om te horen. Waarschijnlijk denk ik zo omdat bij mijn opvoeding mij is meegegeven dat als ik met u spreek, het netter en beleefder is en dus ook respectvoller.

Al kan ik natuurlijk ook zéér sarcastisch en onaangenaam zijn mét het woordje u.... :o Maar dat is weer wat anders

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:22

Ik heb iets gevoelsmatig tegen het zeggen van u. Omdat ik niet vind dat iemand op een hoger of lager niveau staat dan ik.

Respect heeft er voor mij al helemaal niets mee te maken. Mijn (latere) kinderen hoeven ook tegen niemand u te zeggen wat mij betreft.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:24

BraveSpots schreef:
Ik heb iets gevoelsmatig tegen het zeggen van u. Omdat ik niet vind dat iemand op een hoger of lager niveau staat dan ik.

Respect heeft er voor mij al helemaal niets mee te maken. Mijn (latere) kinderen hoeven ook tegen niemand u te zeggen wat mij betreft.

Het heeft niets met niveau's te maken, maar puur met het feit dat je naar een agent (bijv.) hoort te luisteren. Ongeacht of je het eens bent met de beslissing of niet. Dáár zijn weer bezwaarschriften voor.

Maargoed, dat is wederom mijn mening ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:24

Wat voor werk doen de mensen die 'iets tegen' u-zeggen hebben? In veel banen is het toch min of meer verplicht om bijv. klanten te woord te staan met u.

@ BraveSpots: Ben jij geboren in België? Want daar werkt het toch ook nog weer anders dan in NL met aanspreekvormen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:26

Ik ben net 2 jaar van het mbo af maar wij zeiden echt geen jij en je. Het was u en meneer/mevrouw en ik vind ook dat dat zo hoort. Niet omdat iemand hoger in niveau staat want ik vind dat iedereen gelijk is maar wel een soort van beleefdheid naar de ouderen toe. En daarmee bedoel ik dat jij zeggen tegen mij oma een not done is.

Als ik hier klanten aan de telefoon heb dan zeg ik ook geen jij, puur uit beleefdheid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:28

U zeg ik tegen vreemden, leraren vallen daar niet onder. Willen ze aangesproken worden met u vind ik dat geen probleem, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Zowel op de basisschool, middelbare school als op mijn opleiding heb ik leraren altijd bij de voornaam genoemd en met jij aangesproken. Dat deed iedereen en zo wilden de leraren het zelf ook. Vind ik fijner en persoonlijker, ik zou door het u-zeggen niet meer of minder respect voor iemand krijgen, alleen een afstandelijker gevoel (en dat vind ik in dit geval negatief, aangezien ik liever niet zo'n grote brug tussen leraar-leerling zie, en dat heeft niet met respect te maken, maar met toegankelijkheid).
Ik vind het in ieder geval onzin om het te gaan verplichten. Optioneel, prima, maar verplichten? Nee.

Als leraar ga jij geen extra gezag/respect krijgen als je leerlingen je (ineens) met u moeten aanspreken. :n Dat komt heel ergens anders vandaan. Iemand kan best u zeggen maar ondertussen geen greintje respect opbrengen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:32

Fiffill schreef:
U zeg ik tegen vreemden, leraren vallen daar niet onder. Willen ze aangesproken worden met u vind ik dat geen probleem, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Zowel op de basisschool, middelbare school als op mijn opleiding heb ik leraren altijd bij de voornaam genoemd en met jij aangesproken. Dat deed iedereen en zo wilden de leraren het zelf ook. Vind ik fijner en persoonlijker, ik zou door het u-zeggen niet meer of minder respect voor iemand krijgen, alleen een afstandelijker gevoel (en dat vind ik in dit geval negatief, aangezien ik liever niet zo'n grote brug tussen leraar-leerling zie, en dat heeft niet met respect te maken, maar met toegankelijkheid).
Ik vind het in ieder geval onzin om het te gaan verplichten. Optioneel, prima, maar verplichten? Nee.

Als leraar ga jij geen extra gezag/respect krijgen als je leerlingen je (ineens) met u moeten aanspreken. :n Dat komt heel ergens anders vandaan. Iemand kan best u zeggen maar ondertussen geen greintje respect opbrengen.

Die afstand kan nu net genoeg zijn om te voorkomen dat men te gemakkelijk word met je/jij/henk ....
En inderdaad, bij deze generatie gaat het niet meer helpen, omdat die het niet gewend zijn, maar als je dit invoerd bij een nieuwe generatie en die is vanaf het begin niets anders gewend, dan is er weinig aan de hand en word het als normaal beschouwd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:33

Ik heb geen persoonlijk contact met mijn leraren, wel met mijn oma maar daar zeg ik u tegen uit beleefdheid. Toegankelijkheid heeft niks met u en jij te maken imo. Heb het prima kunnen vinden met mijn leraren waartegen ik u zei.

Soms vind ik het zelfs moeilijk om tegen ouderen die aangesproken willen worden met je, ook echt je te zeggen. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:34

Toevallig hadden wij het er vandaag over.
Hebben hier stagaire die best wel jij-t en jouw-t tegen klanten.
Dus ik gaf aan dat vroeguhhhhh zo'n 25 jaar geleden wij onze oudere collega's aanspraken met mijnheer ..... en dat we u zeiden dat was een stukje respect naar de oudere garde toe.
Werd best wel lacherig op gereageerd.... als ik op mijn strepen ga staan dan spreken ze mij ook maar aan met u. Maar in hoeverre ga je dan mee met de tijd dat alles wat makkelijker wordt gedaan.

Ze hoeven mij echt niet met u aan te spreken maar enige vorm van beleefdheid en/of respect vind ik wel heel normaal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:35

Een goede leraar heeft daar helemaal geen moeite mee ;) dat komt dus van iets anders, namelijk het feit dat hij/zij een goede docent is, gezag uitstraalt én goed met de klas kan omgaan. Dat heeft niks te maken met u zeggen.

Kijk naar IJsland, daar wordt zelfs de regeringsleider aangesproken met jij en zijn voornaam. En echt niet dat die mensen minder respect voor elkaar hebben, de politie is er zelfs niet eens gewapend (en een leger hebben ze ook niet). Het gaat 'm erom hoé je ermee omgaat, niet wat je zegt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:37

verootjoo schreef:
Boras schreef:
Het woordje u alleen gaat niets oplossen. Dat vind ik een kortzichtige en domme gedachte.
Ik kan u tegen iemand zeggen waar ik geen greintje respect voor heb en dus ook geen respect toon.
Ik kan je tegen iemand zeggen en zeer veel respect voor iemand voelen en tentoonspreiden.

Het gaat om vervaagde normen en waarden, niet om woordjes die op zichzelf niets voorstellen.

Ik denk dat die 'woordjes' wel net verschil kunnen maken. Je docent is je vriend of je buurjongen niet. Een docent moet een bepaalde afstand hebben toch zijn leerlingen. Hij staat namelijk in rang boven de leerlingen. Ik denk zeker wel dat het verschilt voor de orde in de klas. Kijk bv naar de engelse scholen, en kijk naar wat hier af en toe gebeurt op scholen.

Ik heb zelf overigens altijd geleerd niet te tutoyeren tenzij iemand zelf aangeeft dat graag te willen.

Bedoel je dat 't op Engelse scholen beter is? Dat is wel grappig, want die hebben alleen 'you' ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:38

@ fiffill, een goede leraar heeft niks te maken met u en jij ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:38

Dat is toch precies wat ik zeg :?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:40

Er wordt in mijn ogen te makkelijk te makkelijk tegen iedereen maar je en jij geroepen. U zeggen heeft naar mijn mening niets te maken met meer zijn als een ander maar
pure beleefdheidsnorm.

Mijn broer en ik moesten altijd u zeggen en dank u wel. Wij hoefden geen u tegen onze ouders te zeggen maar wel tegen andere.

Het begint in mijn ogen al bij kleine kinderen. gewoon netjes gedag zeggen als je weggaat, bedanken als je wat krijgt etc etc.

Heleboel jonge mensen kunnen het onzin vinden maar ik blijf het gewoon wel zo netjes vinden. zo ook in diverse bedrijven, klantenservice etc.
mensen telefonisch te woord staan etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:41

En wat nou als leraren met je/jij aangesproken willen worden? Was op mijn school altijd zo. Zou zelf in de eerste instantie ook u zeggen bij nieuwe mensen, maar als al gauw blijkt dat ze liever hebben dat je jij zegt, prima toch.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:42

Fiffill schreef:
En wat nou als leraren met je/jij aangesproken willen worden? Was op mijn school altijd zo. Zou zelf in de eerste instantie ook u zeggen bij nieuwe mensen, maar als al gauw blijkt dat ze liever hebben dat je jij zegt, prima toch.

En dáár wil het kabinet dus iets aan doen ;) dat je simpelweg als leraar niet mag zeggen 'zeg maar jij/je'
En ik vind het een goede zet :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:43

Ik vind het een onzinnig idee :) ik zou dat als leraar zelf willen weten. Nee, ik vind het nergens op slaan. Het voegt toch weinig toe.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:44

Fiffill schreef:
Ik vind het een onzinnig idee :) ik zou dat als leraar zelf willen weten. Nee, ik vind het nergens op slaan. Het voegt toch weinig toe.

het creeërt een zeker afstand tot de leraar/lerares....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:49

Fiffill schreef:
Dat is toch precies wat ik zeg :?

Je zegt een goede leraar heeft daar geen moeite mee. Ik had alleen maar leraren die met u aangesproken wilden worden. Dat waren dan slechte leraren volgens jou?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:50

Dan moet je even de rest van mijn posts lezen en niet alleen de laatste ;) ik heb geen probleem met u. Maar ik denk niet dat je er meer respect door krijgt.
En daarbij is dat sowieso een nogal voorbarige conclusie want dat staat helemaal niet in mijn post :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:53

JessAndHope schreef:
Fiffill schreef:

En dáár wil het kabinet dus iets aan doen ;) dat je simpelweg als leraar niet mag zeggen 'zeg maar jij/je'
En ik vind het een goede zet :j

Als je wilt dat leerkrachten weer meer de baas in hun klas worden, lijkt het me een merkwaardige zet om ze van bovenaf op te leggen hoe ze zich moeten laten aanspreken...

Dan zet je ze namelijk in als pion om een politiek statement te maken, hoezo respect? Zouden we leerkrachten niet meer moeten ondersteunen om weer beter het gezag in de klas te kunnen handhaven? En hen daarnaast vooral in hun waarde moeten laten om in ieder geval een klimaat in hun klas te scheppen waar ze zichzelf prettig bij voelen?

En hoezo afstand? Laat leerkrachten zelf bepalen hoeveel afstand ze willen creeeren, zeg. Ik heb hele warme, hartelijke docenten gehad die héél veel respect kregen van hun leerlingen. En docenten die heel formeel waren, die hetzelfde bereikten.

Dus daar zit het hem niet in.