130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:47

hotchocolat schreef:
Elmira schreef:
Ach het is niet voor niks zo dat er nu meer doden gaan vallen. Dat heeft de ANWB toch bekend gemaakt?

Voor in de nacht: prima. Maar in de spits is 130 echt veel te hard. En dan niet te vergeten de mensen die dan 140 gaan rijden. Verschil met vrachtauto's vind ik te groot..

Iid knap dat de ANWB dit kan voorspellen.
In Duitsland mag je op bepaalde wegen onbeperkt, ik heb nou niet het gevoel dat daar meer ongelukken gebeuren. Duitsers rijden anders (stoppen temiste voor zebrapaden), en houden zich meer aan de regels.

Ik rijd ook liever in Duitsland dan in NL. Ik rijd ook graag snel, als het het toelaat zit ik ook rond de 170 km (in Duitsland).

Totdat aangetoond wordt dat je met die hoge snelheid een ongeluk hebt veroorzaakt. Die onbeperkte snelheid is voor eigen risico.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:49

Huertecilla schreef:
Het te langzaam vinden van 80 op de teller echter is een symptoom van een serieus agressieprobleem wat niet beter gaat worden met een maximum van 130.

Dat zijn mensen die de hele dag hard hebben gewerkt, die wel wat meer hebben te doen dan de hele dag paarden knuffelen en gráág naar huis willen.

Als ik 130 mag, dan rij ik 130. Als ik 80 mag, dan rij ik 80. Als ik 50 mag, dan rij ik 50.
Maar ik ga niet de hele boel ophouden door op m'n dooie akkertje over de wegen te kachelen en een file te veroorzaken achter me. Ik ben namelijk niet alleen op de weg en hou graag rekening met anderen. Die willen óók naar huis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:52

magda_90 schreef:
hotchocolat schreef:

Ik rijd ook liever in Duitsland dan in NL. Ik rijd ook graag snel, als het het toelaat zit ik ook rond de 170 km (in Duitsland).

Totdat aangetoond wordt dat je met die hoge snelheid een ongeluk hebt veroorzaakt. Die onbeperkte snelheid is voor eigen risico.

:)*

Dat is net als met het max. aanhangergewicht op het kenteken van je auto.
Hang je er meer achter dan 100% (in menig land zelfs maar 80%) dan het ledig gewicht van de trekkende auto, dan ga je niet zomaar vrijuit bij een onverhoopt ongeval.

In NL is het óók zo met 100 of 120 als maximum snelheid trouwens. Het is echt niet zo dat dit automatisch niet te hard is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:53

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:
Het te langzaam vinden van 80 op de teller echter is een symptoom van een serieus agressieprobleem wat niet beter gaat worden met een maximum van 130.

Dat zijn mensen die de hele dag hard hebben gewerkt, die wel wat meer hebben te doen dan de hele dag paarden knuffelen en gráág naar huis willen.

Vermoeid en haastig; joepie 130 :?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:53

Huertecilla schreef:
Alle drie als stelregel pertinent onwaar en urban legend.

80 is niet gelijk meestal 73-75.
Zeker bij oudere auto's (waarvan er nog een hoop rondrijden) is de afwijking zo'n 10%. Waaronder mijn Toyota Corolla uit 1998. Niks te urban legend.
Ook niet gevaarlijk; zelfs veiliger want langzamer.
Langzamer staat niet gelijk aan veiliger. Iemand die 50 rijdt over de snelweg is levensgevaarlijk. Mensen zijn hier niet op ingesteld (want je hoort daar rond de 100-120 te rijden) en het verschil in snelheden tussen de verschillende auto's wordt daarmee te hoog. Juist dit laatste is gevaarlijk
Voor 73-75 kán helemaal niet bekeurd worden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rkeer.html
De minimumsnelheid voor snelwegen is 60km/u. Er wordt echter ook bekeurd voor 65-70 rijden op de snelweg. Ik zal een recent bericht even opzoeken.
Citaat:
Gevaarlijk langzaam over de snelweg
Numansdorp, 19-10-2011 • Een automobilist is door agenten aan de kant gezet omdat hij gevaarlijk langzaam over de snelweg reed. Op dinsdagmiddag 18 oktober 2011 reden politiemensen over de rijksweg A29 ter hoogte van de afslag Numansdorp in de richting Rotterdam. Ze zagen dat er een auto de vluchtstrook opreed. De agenten probeerden op de vluchtstrook achteruit bij het voertuig te komen.

Deze trok op en voegde met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur in op de snelweg. Hierna haalde de auto een snelheid van ongeveer 65 kilometer per uur. De agenten lieten het voertuig volgen en dat ging uiteindelijk met 50 kilometer per uur. Op de parkeerplaats vertelde de 75-jarige bestuurder uit Essen (Duitsland) dat hij onderweg naar zijn vakantiehuis was maar niet meer wist waar hij precies was. In overleg met de Officier van Justitie moest de autobestuurder een geldboete van vijfhonderd euro betalen voor verkeersgevaarlijk rijgedrag.

en

Citaat:
Met 49 over de snelweg: 450 euro boete
DRIEBERGEN - Een 41-jarige Pool heeft donderdagavond van de politie een boete gekregen wegens te langzaam rijden. Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft dit vrijdag meegedeeld.

De politie haalde de Pool bij Zoetermeer met zijn bestelauto en aanhangwagen van de rijksweg A12. De man reed 49 kilometer per uur met zijn combinatie en veroorzaakte gevaarlijke situaties op de snelweg, aldus de politie. In overleg met de officier van justitie betaalde hij direct een boete van 450 euro en kreeg een rijverbod voor de autosnelweg.

De bestelbus, met daarachter gekoppeld een 10 meter lange aanhangwagen, was geladen met potplanten. De combinatie reed volgens de politie op de rechte weg niet sneller dan 49 km/uur en 'bergafwaarts' haalde deze met moeite 55 km/uur. Verkeer dat achterop reed raakte door de langzame verkeersdeelnemer in de problemen. Remmende en uitwijkende voertuigen zorgden voor chaotische taferelen achter de slome combinatie.

Na betaling van de boete mocht de Pool zijn reis naar Duitsland binnendoor voortzetten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:56

Huertecilla schreef:
Vermoeid en haastig; joepie 130 :?

Vermoeid maak jij er zelf van :D
Ik wil na mijn werk graag naar huis ja, heb thuis mensen die ik graag zie.

MamboBeach

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:00

Was die instructrice van mij dan gek?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:00

MamboBeach schreef:
Was die instructrice van mij dan gek?

Die van mij blijkbaar ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:02

Quellian schreef:
Als ik 130 mag, dan rij ik 130. Als ik 80 mag, dan rij ik 80. Als ik 50 mag, dan rij ik 50.

Dat is een interessant stuk proza.
Die maxima gelden namelijk als máximum en niet als default.
Slechter zicht, gladder wegdek, drukker verkeer en die maxima zijn niet van toepassing als zijnde wat mag.

De hier gemaakte opmerking over het vreemde van ´s nachts al 130 rijden is helemaal correct.
Met 36 meter per seconde door je eigen tunnel van licht voortsnellend heb je namelijk slechts schijnzicht op de potentieel veranderende omstadigheden.
Buiten die tunnel zie je niets, maar ís er wel een hele wereld :)*

Met haastig vermoeid door het donker naar de kinderen/partner thuis is een risicobeslissing.
Kom je er eerder of met een hogere waarschijnlijkheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:06

mylittlejoy schreef:
De agenten lieten het voertuig volgen en dat ging uiteindelijk met 50 kilometer per uur.

....

De combinatie reed volgens de politie op de rechte weg niet sneller dan 49 km/uur en 'bergafwaarts' haalde deze met moeite 55 km/uur.

Dat is wel even wat anders dan 73-75 :)*

De drukte die jullie maken over 80 op de teller geeft al aan hoeveel agressie die 130 gaat oproepen.

Er is GEEN minimumsnelheid op de snelweg uiteraard.
Wel een eis dat een voertuig minimaal 60 moet kunnen om van de snelweg gebruik te mogen maken.
Dit houdt gelijk in dat het een vreemde zaak zou zijn wanneer met 60 bekeurd zou worden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-11-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:09

Ik houd sowieso van doorrijden, maar maak het niet te bont. Zit ook zeker niet te kleven oid.
Rijd gewoon veilig. Maar als ik de ruimte heb rij ik gerust 130 inderdaad.
En als ik 130 mag rijd ik gerust 135 :+
Heerlijk van Dordrecht naar Breda!

Heeft helemaal niks te maken met eerder thuis zijn, gewoon puur lekker doorrijden.
En ja, ik erger me blauw aan die mensen die 100 rijden waar je 120 mag.
Maar ik ga ze niet wegduwen ofzo!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:12

Nessa schreef:

Waarom :?

Ze hoeven maar 60 te kúnnen op de snelweg en 40 op de autowegen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:13

Huertecilla schreef:
mylittlejoy schreef:
De agenten lieten het voertuig volgen en dat ging uiteindelijk met 50 kilometer per uur.

....

De combinatie reed volgens de politie op de rechte weg niet sneller dan 49 km/uur en 'bergafwaarts' haalde deze met moeite 55 km/uur.

Dat is wel even wat anders dan 73-75 :)*

De drukte die jullie maken over 80 op de teller geeft al aan hoeveel agressie die 130 gaat oproepen.

Typ je heel verhaal en dan wordt er alleen gereageerd met een creatieve quote en een sneer..... :')

Citaat:
Deze trok op en voegde met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur in op de snelweg. Hierna haalde de auto een snelheid van ongeveer 65 kilometer per uur. De agenten lieten het voertuig volgen en dat ging uiteindelijk met 50 kilometer per uur.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:15

Dus de geklokte snelheid was 50.

Ik ben het zowaar met HC eens trouwens :=

120 rijden kost mij trouwens ook teveel diesel. En nee ik rij bijna nooit iemand in de weg.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:15

Huertecilla schreef:
Nessa schreef:

Omdat ze niet meerijden met het verkeer! :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:17

Nessa schreef:
Rijd gewoon veilig. Maar als ik de ruimte heb rij ik gerust 130 inderdaad.
En als ik 130 mag rijd ik gerust 135 :+

Dat is een glijdende schaal van ´veilig´.
Kijk eens in de tabel van de link van veiligverkeer die ik gegeven heb.
Sneller = haast exponentieel onveiliger.

Tot 50-60 heb je in een moderne auto een hoge overlevingskans.
Die neemt in toenemende mate af tot 100.
Boven de 100 is de overlevingskans bij een frontale botsing heel klein.
Het is dus maar wat je norm voor ´veilig´ is.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:18

Je moet inderdaad mee rijden met de verkeer maar wel maximaal aan de regels!.

De regels zijn er niks voor niks en mensen schenden het als maar graag over.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:19

Nog een keer hoor :D waarom leerde mijn instructrice dat dan?

En met autorijlessen :)* leer je dan te rijden met minimumsnelheid? :)*

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:20

kensha schreef:
Je moet inderdaad mee rijden met de verkeer maar wel maximaal aan de regels!.

De regels zijn er niks voor niks en mensen schenden het als maar graag over.

Ja, maar wel met het verkeer mee rijden dus, dat is HEEL belangrijk! Met het verkeer mee rijden betekent niet blazen! Dat staat toch ook nergens? Mee rijden is mee rijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:21

MamboBeach schreef:
Huertecilla schreef:

Ja en?
Ze hoéven geen 120 en 100 is een vrij ´harde´ grens mbt veiligheid.
Met 80 of 90 heb je nog een redelijke een kans bij een fout van een ander. Zowel mbt het compemnseren als bij een botsing. Bij 120 vrijwel niet.
Die risicobeslissing mag iedereen zelf nemen :)*
Rij gerust 80 op de snelweg -:)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:21

Ze wouden eerst het verschil met trailers, caravans kleiner maken door ze 100 te laten rijden. Maken ze het nu overal 130.. is het verschil nog weer groter en zeker met de vrachtwagens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:24

MamboBeach schreef:

Wellicht wist die instructrice niet dat je niet harder hoeft te kúnnen dan 40 en 60 op autoweg resp. snelweg.
Dát is de ´miniumsnelheid´ bij normale omstandigheden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:24

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Ja en?

Meer kans op ongelukken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:25

emma525 schreef:
Ze wouden eerst het verschil met trailers, caravans kleiner maken door ze 100 te laten rijden. Maken ze het nu overal 130.. is het verschil nog weer groter en zeker met de vrachtwagens.

Hoe snel mogen vrachtwagen ook alweer?

;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:26

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Wellicht wist die instructrice niet dat je niet harder hoeft te kúnnen dan 40 en 60 op autoweg resp. snelweg.
Dát is de ´miniumsnelheid´ bij normale omstandigheden.

Hahahaha, wil je nu zeggen dat ze het niet wist terwijl het haar beroep was/is? :?
Dat wordt je ook geleerd he, wat het minimum is en maximum! Maar waarom wordt alles je dan niet geleerd op minimumsnelheid? Mijn andere instructeur ook overigens, die heeft dat werk 50 jaar gedaan, zal het denk ik toch wel weten! Altijd is mij geleerd om mee te rijden met het verkeer.