Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:09

Beeezel schreef:
marleen_usar schreef:
Ik denk dat je het op de 1 of andere manier wel kan verbieden hoor,mijn dochter krijgt ook nooit kinderen dat weet ik al.Ik hoop tenminste dat ze ze niet krijgt, maar zij zal daar wel anders over denken.

Ik werk met ouders met een verstandelijke beperking en wete dat je ze het niet kan/ mag verbieden volgens de wet. Bij ons hebben alle moeders al een kind en regelmatig worden er kinderen uit huis geplaatst. Mogen ze dan geen kinderen krijgen, omdat de meeste gevallen geen optimale opvoeding kunnen bieden? Lastig hoor... ik denk dat er geen eenduidig antwoord op te geven is.
Bij ons doen we wel aan een ontmoedigingsbeleid, en stimuleren anticonceptie. Liefst eentje die niet vergeten kan worden, zoals de prikpil of het spiraaltje.

Bah vreselijk zeg, natuurlijk mogen ze dan geen kind krijgen! Daarom zeg ik ook als ze niet normaal kan denken en ervoor kan zorgen dat een sterilisatie in dit soort gevallen wel op zijn plaats is. Het is niet zo'n ramp hoor want we zijn met genoeg mensen op de wereld. Zo kan de anticonceptie niet vergeten worden, want ze zijn immers geholpen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:12

arans schreef:
Laatst was erbij het progamma 'je zal het maar zijn' een meisje die 2 zwak begaafde ouders had. Het meidje is goed terecht gekomen, maar haar opvoeding is niet makkelijk geweest. haar moeder heeft haar grotendeels zelf opgevoed. En kon door heel veel structuur wel voor haar zelf zorgen.

Het progamma is nog terug te zien op uitzending gemist.

Toch is het niet goed en heeft dat meisje enorm veel geluk gehad en dat geldt helaas niet voor alle kinderen, ik heb het programma ook gezien en vind het triest.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:26

Ersina schreef:
colette_007 schreef:
Neem dan ook even mee dat mensen met een "hoog" iQ(goede zaak) waarvan kids allren in t weekend ouders zien ook gern kinderen meer mogen ;)

Nee je kan t niet algm verbieden, mss wel per "geval".
Maar dat heeft niks met iq te maken ;)

Voel me nu bejaard, maar sorry, kan jouw relaas bijna niet ontcijferen. SMS taal? :D

Overgevoelig scherm ;).

Als je mensen met laag IQ wil verbieden kinderen te krijgen.... Allereerst waarom? En dan kun je net zo goed druk werkende mensen kinderen verbieden. Die zijn nooit thuis en de kinderen worden van creche naar school naar opvang naar oppas en naar bed gesleept.... Alsof dat zo goed voor kinderen is....

Je kunt dus niet zeggen beneden 80 IQ mag e geen kinderen krijgen, je moet het per geval bekijken.... En IQ heeft er dan niks mee te maken ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:37

Ragdollcat schreef:
Bah vreselijk zeg, natuurlijk mogen ze dan geen kind krijgen! Daarom zeg ik ook als ze niet normaal kan denken en ervoor kan zorgen dat een sterilisatie in dit soort gevallen wel op zijn plaats is. Het is niet zo'n ramp hoor want we zijn met genoeg mensen op de wereld. Zo kan de anticonceptie niet vergeten worden, want ze zijn immers geholpen.

Wat is volgens jou dan precies 'normaal denken'?

Want heel eerlijk gezegd erger ik me kapot aan de manier waarop jij denkt over het leven van anderen te kunnen beslissen. Dat vind ik dan weer niet normaal.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:38

nou niet alleen met een laag IQ ;)
onze buren vroegen ons vorige week of we op hun dochter van bijna 1 konden passen want hun moesten naar het ziekenhuis voor een
terugplaatsing van een embryo omdat hun niet op de normale manier zwanger kunnen raken
dus zijn wij zo aardig geweest om even vorige week zondag op hun dochter te passen zodat ze hun handen vrij hadden in het ziekenhuis
maandag ochtend stap ik de deur uit om mijn honden uit te laten en tot mijn grote verbazing staat de deurwaarder voor de deur
en de mannetjes van het water om het water af te sluiten
ik was echt even helemaal van mijn stuk af
aan de ene kant ga je voor baby nummer 2 en een dag laten word je water afgesloten en staat de deurwaarder op je stoep
dus bij mij gelijk de vraag..........waarom ga je in hemelsnaams voor een 2de kind als je niet rond kan komen??
behalve liefde heeft een kind ook kleding en voedsel nodig lijkt mij :+
en een deurwaarder komt niet zo maar bij je langs dat speelt dan al even lijkt mij
maar om ook even op jou vraag terug te komen:
een laag IQ hoeft niet te beteken dat je kind dat ook heeft/krijgt/ontwikkelt hoo je het noemen wil
als je maar in staat bent om een kind te kunnen onderhouden
en dan niet voor een maand nee voor zeker wel 18 jaar

saartjuh88

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:42

Volgens mij blijft dit altijd een belangrijke discussie. Ik vind dat er gekeken moet worden naar de mate waarin ouders kunnen zorgen voor het kind, en ja dit verschilt per individu. Het IQ zegt niets over of ouders hun kind goed kunnen opvoeden en over hoe ze weten hoe ze van een kindje moeten houden en ervoor te zorgen. Het IQ zegt wel iets over de manier van denken van ouders en je kunt je afvragen of ouders met een IQ van bijvoorbeeld onder de 60 wel verstandige beslissingen kunnen maken over de opvoeding en toekomst van het kind. Nog vervelender is het als ouders een kind hebben gekregen er vervolgens niet voor kunnen zorgen en het kind uit huis geplaatst wordt en er vervolgens nog 3 hetzelfde moeten ondergaan. Seksuele voorlichting en voorlichting over het krijgen van kinderen onder verstandelijk beperkten lijkt mij een erg goede zaak ter voorkoming van dit soort dingen.

mick75

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:36

Ik vind dit een vreselijk moeilijke discussie. Gevoelsmatig denk ik dat het niet verstandig is dat een bepaalde groep mensen kinderen krijgt. Ik werk met mensen die een IQ hebben tussen de ruwweg 30 en 60, die niet voor zichzelf kunnen zorgen (in verschillende mate) en mensen met niet aangeboren, zeer ernstig hersenletsel. Gevoelsmatig zeg ik dat het niet wenselijk is dat deze mensen kinderen krijgen, gewoonweg omdat ze geen idee hebben wat een baby/ kind eigenlijk is. Zij zien het als een pop, die je aan de kant kan gooien als je er even geen zin meer in hebt. Als zij een kind zouden krijgen, zou het binnen de kortste keren verwaarloosd worden, omdat ze gewoon geen idee hebben van wat nodig is om een kind groot te brengen. En wat te denken van als de baby huilt? En ze krijgen de baby niet stil? Dan kan het al heel snel ernstig uit de hand lopen, uit pure onmacht. Hoewel ze ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben en sommigen van hen ook echt heel erg zorgzaam en lief zijn.

Aan de andere kant heb je de mensenrechten. Iemand het recht ontnemen om kinderen te krijgen vind ik een vrij ingrijpende beslissing, en eentje die linea-recta ingaat tegen de integriteit van het lichaam. Want of het nou via prikpil of spiraaltje of sterilisatie gaat, er wordt altijd ingegrepen in iemands lichaam. En daaraan tornen vind ik ook weer een hellend vlak waarop je je niet zou moeten begeven.

Kortom, ik heb geen antwoord. Ik vind het eerlijk gezegd een duivels dilemma.