Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Peanutbutter schreef:Ik vind het geen discriminatie !! Net als negerzoenen en jodenkoeken en blanke vla.. ik vind het aanstellerij.
Het is 2011 en geen 1900.
Ik zou idd wel eens linkjes willen hebben van de gescheidenisboeken waarin staat dat Zwarte Pieten slaven waren want ik kan het niet vinden.
We kunnen met z'n alle wel overal problemen en heisa om maken maar het is toch leuk voor de kinderen. Straks mogen we ook niets vertellen over trollen of feeen want er zijn mensen die daar wellicht op lijken en zich aangesproken voelen.
Daar sta je toch boven als volwassen persoon.
Fred_Kroket schreef:Peanutbutter schreef:Ik vind het geen discriminatie !! Net als negerzoenen en jodenkoeken en blanke vla.. ik vind het aanstellerij.
Het is 2011 en geen 1900.
Ik zou idd wel eens linkjes willen hebben van de gescheidenisboeken waarin staat dat Zwarte Pieten slaven waren want ik kan het niet vinden.
We kunnen met z'n alle wel overal problemen en heisa om maken maar het is toch leuk voor de kinderen. Straks mogen we ook niets vertellen over trollen of feeen want er zijn mensen die daar wellicht op lijken en zich aangesproken voelen.
Daar sta je toch boven als volwassen persoon.
Bekijk de serie De Slavernij maar even via uitzending gemist. Daar geven ze genoeg voorbeelden over Zwarte Piet.
Storm schreef:Fred_kroket, jij wilt alleen het slechte van NL lezen lijkt het wel. Jammer, want juist wij zijn niet rasistisch en staan niet voor de volle NL bevolking.
En over de kleine dorpjes in Friesland, het had een verklaring kunnen zijn dat kinderen die niet dagelijks een getinte persoon zien, je aan hadden kunnen zien voor Zwarte Piet, zeker in deze tijd van het jaar. Maar dat was voordat ik jouw post las dat je in een middelgrote stad woont en dat het niet (alleen) kinderen waren die dit tegen je zeggen. Dat vind ik ook beschamend, absoluut, en ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt. Dat zou ik ook doen.
Fred_Kroket schreef:NOGMAAAAALS... En ik hef het maar aan in hoofdletters... ik vraag niet om afschaffing, ik vraag om wat begrip.
En hier vragen ze om een mening dus die geef ik. Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem...) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.
Ik wordt rond deze tijd vaak gerefereerd aan Zwarte Piet (recentste voorbeeld is tegelijk met intocht van Sinterklaas op TV) dat een moeder roept dat Zwarte Piet op een zwart paard zit...
Lees mijn verhaaltjes even goed en rustig zonder de instelling dat ik iemand of en feest wil aanvallen... Ik vier ook Sinterklaas maar daarom geef ik mijn mening wel.
chevax schreef:Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?
chevax schreef:Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?
Kwanyin schreef:Fred_Kroket schreef:NOGMAAAAALS... En ik hef het maar aan in hoofdletters... ik vraag niet om afschaffing, ik vraag om wat begrip.
En hier vragen ze om een mening dus die geef ik. Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem...) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.
Ik wordt rond deze tijd vaak gerefereerd aan Zwarte Piet (recentste voorbeeld is tegelijk met intocht van Sinterklaas op TV) dat een moeder roept dat Zwarte Piet op een zwart paard zit...
Lees mijn verhaaltjes even goed en rustig zonder de instelling dat ik iemand of en feest wil aanvallen... Ik vier ook Sinterklaas maar daarom geef ik mijn mening wel.
Dat is de achtergrond maar dat hoeft een kind niet te weten. Een kind weet niet beter of het is een schouw, en het hoeft niet meer te weten. De achtergrond van sprookjes zijn vaak ook heel wat meer luguber. Sneeuwwitje werd bijvoorbeeld gedood door haar echte moeder, maar ze hebben er later stiefmoeder van gemaakt omdat ze kinderen geen schrik willen aanpraten van hun eigen moeder (wel van stiefmoeders bijkbaar) . Zwarte Piet is heus wel begonnen als slaaf en onderdanig, maar tegenwoordig wordt hij door elk normaal denkend gezin voorgesteld als vrij, vrolijk en een gelijke, en dat het vroeger anders is geweest dat interesseert kinderen niet.
En er is ook niemand die geen begrip voorje heeft dat het gewoon belachelijk is als mensen zo dom zijn je de hele tijd op straat aan te spreken of na te wijzen. Maar zoals eerder gezegd, is het dit niet dan vinden zulke mensen heus wel iets anders om hun kinderen te tonen "kijk daar eens!". Die mensen hebben gewoon het iq van een keerborstel, als je een beetje mondig bent zou ik er een sport van maken ze voor schut te zetten voor hun kinderen.
Fred_Kroket schreef:Kiwipitje schreef:Goh Fred_Kroket ik wist niet dat dit hele topic om jou draaide
Ja.. dat hè je hè... als je als enige tegen de stroom ingaat...
Alina schreef:chevax schreef:Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?
chevax schreef:[/quote]Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?
Fred_Kroket schreef:Alina schreef:chevax schreef:Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?
Ja.. leer je kinderen dat er meer zit achter de oppervlakte... Waarom niet? Schaam je je ervoor dat de specerijen door de WIC (West Indie...) werd opgehaald? En de VOC verantwoordelijk was voor het verhandelen van slaven? Leer je kinderen dat slaven niet mochten spreken en het via zang deden of speciale manier hoeden knoopten om te laten zien wat de nieuwtjes van de dag waren!
Het is uitermate oppervlakkig om zo te denken en dat dingen niet meer genomen kunnen worden zals het is. Er zit een diepere betekenis achter dingen. Als je dat niet begrijpt heb jij de diepgang van een strijkplank vrees is.