Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:27

Fred_kroket, jij wilt alleen het slechte van NL lezen lijkt het wel. Jammer, want juist wij zijn niet rasistisch en staan niet voor de volle NL bevolking.
En over de kleine dorpjes in Friesland, het had een verklaring kunnen zijn dat kinderen die niet dagelijks een getinte persoon zien, je aan hadden kunnen zien voor Zwarte Piet, zeker in deze tijd van het jaar. Maar dat was voordat ik jouw post las dat je in een middelgrote stad woont en dat het niet (alleen) kinderen waren die dit tegen je zeggen. Dat vind ik ook beschamend, absoluut, en ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt. Dat zou ik ook doen.

Kiwipitje

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:28

Snap echt niet dat we ons met z'n allen zo druk maken om zoiets. Het feest is bedoeld voor kinderen en kinderen zien zwarte piet helemaal niet als een slaaf van sinterklaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:29

Ik vind het geen discriminatie !! Net als negerzoenen en jodenkoeken en blanke vla.. ik vind het aanstellerij.
Het is 2011 en geen 1900.

Ik zou idd wel eens linkjes willen hebben van de gescheidenisboeken waarin staat dat Zwarte Pieten slaven waren want ik kan het niet vinden.

We kunnen met z'n alle wel overal problemen en heisa om maken maar het is toch leuk voor de kinderen. Straks mogen we ook niets vertellen over trollen of feeen want er zijn mensen die daar wellicht op lijken en zich aangesproken voelen.

Daar sta je toch boven als volwassen persoon.

Volgens de traditie komt Zwarte Piet tijdens het Sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen. Hij klimt door de schoorstenen van de huizen wanneer de mensen slapen. Dit kan een reden zijn waarom Zwarte Piet 'zo zwart als roet' is.

In de aanloop naar het feest wordt Piet herhaaldelijk gesignaleerd. Zwarte Piet is een kindervriend, dit en het verspreiden van snoepgoed is een van de belangrijke taken. Het strooien van pepernoten en ander strooigoed is zijn specialiteit. Verder treedt Zwarte Piet op als hulp van Sinterklaas om bijvoorbeeld zijn boek of staf vast te houden. Sommige Pieten kunnen ook heel goed jongleren, op handen lopen of op een eenwieler fietsen. Tijdens pakjesavond bonst Zwarte Piet hard op de deur en laat zakken met cadeautjes achter.

Zwarte Piet droeg eerder een roe en een zak met snoepgoed. Sommige kinderen zijn bang voor Zwarte Piet. Dit kan aan zijn uiterlijk liggen, of aan dreigingen van ouders dat Zwarte Piet stoute kinderen in de zak mee zal nemen naar Spanje. Heden ten dage heeft Piet geen roe meer bij zich en is hij een kindervriend; mede door de televisieseries is Zwarte Piet geen boeman meer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:31

NOGMAAAAALS... En ik hef het maar aan in hoofdletters... ik vraag niet om afschaffing, ik vraag om wat begrip.
En hier vragen ze om een mening dus die geef ik. Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem... |o ) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.

Ik wordt rond deze tijd vaak gerefereerd aan Zwarte Piet (recentste voorbeeld is tegelijk met intocht van Sinterklaas op TV) dat een moeder roept dat Zwarte Piet op een zwart paard zit...

Lees mijn verhaaltjes even goed en rustig zonder de instelling dat ik iemand of en feest wil aanvallen... Ik vier ook Sinterklaas maar daarom geef ik mijn mening wel.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:31

Peanutbutter schreef:
Ik vind het geen discriminatie !! Net als negerzoenen en jodenkoeken en blanke vla.. ik vind het aanstellerij.

Ik zou idd wel eens linkjes willen hebben van de gescheidenisboeken waarin staat dat Zwarte Pieten slaven waren want ik kan het niet vinden.

We kunnen met z'n alle wel overal problemen en heisa om maken maar het is toch leuk voor de kinderen. Straks mogen we ook niets vertellen over trollen of feeen want er zijn mensen die daar wellicht op lijken en zich aangesproken voelen.

Bekijk de serie De Slavernij maar even via uitzending gemist. Daar geven ze genoeg voorbeelden over Zwarte Piet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:32

Goh Fred_Kroket ik wist niet dat dit hele topic om jou draaide :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:33

Alles is discriminerend tegenwoordig, pffff.

Gewoon feesten en niet zeuren over zwarte pieten :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ :){ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:37

Fred_Kroket schreef:
Peanutbutter schreef:

Bekijk de serie De Slavernij maar even via uitzending gemist. Daar geven ze genoeg voorbeelden over Zwarte Piet.

Of dit ..http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Pie ... rpretaties

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:37

Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:38

Storm schreef:
Fred_kroket, jij wilt alleen het slechte van NL lezen lijkt het wel. Jammer, want juist wij zijn niet rasistisch en staan niet voor de volle NL bevolking.
En over de kleine dorpjes in Friesland, het had een verklaring kunnen zijn dat kinderen die niet dagelijks een getinte persoon zien, je aan hadden kunnen zien voor Zwarte Piet, zeker in deze tijd van het jaar. Maar dat was voordat ik jouw post las dat je in een middelgrote stad woont en dat het niet (alleen) kinderen waren die dit tegen je zeggen. Dat vind ik ook beschamend, absoluut, en ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt. Dat zou ik ook doen.

Ik lees niet alleen het slechte van NL... jij spreekt weer voor anderen door te zeggen dat wij niet racistisch zijn en dat je niet voor de NL bevolking staat. Jij weet niet wat mijn beleving is ik heb er veel mee te maken. Ik heb een hele Nederlands achternaam (en voornaam) of ik nog een extra identiteit wil laten zien als ze mijn OV zien... "oh... je heet wel ... ......" Ja... wat had je dan gedacht... El Hupeldepup ofzo???

Maar dat laatste slaat de spijker op z'n kop, ik baal er gewoon van. Hoe ouder ik wordt hoe meer ik merk dat Nederland niet zo tolerant is, dat elke aanleiding wordt aangegrepen om een grap te maken over een andere huidskleur. En daarom snap ik niet waarom je zegt dat ik het slechte wil zien. Ik zie elke dat juist het goede in, en dat er mensen zijn die denken dat ze nog in een andere eeuw leven probeer ik altijd als uitzonderingen te zien ondanks dat ik het vrijwel dagelijks meemaak dat mensen willen weten waarom ik een andere huidskleur heb.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:38

Fred_Kroket schreef:
NOGMAAAAALS... En ik hef het maar aan in hoofdletters... ik vraag niet om afschaffing, ik vraag om wat begrip.
En hier vragen ze om een mening dus die geef ik. Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem... |o ) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.

Ik wordt rond deze tijd vaak gerefereerd aan Zwarte Piet (recentste voorbeeld is tegelijk met intocht van Sinterklaas op TV) dat een moeder roept dat Zwarte Piet op een zwart paard zit...

Lees mijn verhaaltjes even goed en rustig zonder de instelling dat ik iemand of en feest wil aanvallen... Ik vier ook Sinterklaas maar daarom geef ik mijn mening wel.

Dat is de achtergrond maar dat hoeft een kind niet te weten. Een kind weet niet beter of het is een schouw, en het hoeft niet meer te weten. De achtergrond van sprookjes zijn vaak ook heel wat meer luguber. Sneeuwwitje werd bijvoorbeeld gedood door haar echte moeder, maar ze hebben er later stiefmoeder van gemaakt omdat ze kinderen geen schrik willen aanpraten van hun eigen moeder (wel van stiefmoeders bijkbaar :+ ) . Zwarte Piet is heus wel begonnen als slaaf en onderdanig, maar tegenwoordig wordt hij door elk normaal denkend gezin voorgesteld als vrij, vrolijk en een gelijke, en dat het vroeger anders is geweest dat interesseert kinderen niet.

En er is ook niemand die geen begrip voorje heeft dat het gewoon belachelijk is als mensen zo dom zijn je de hele tijd op straat aan te spreken of na te wijzen. Maar zoals eerder gezegd, is het dit niet dan vinden zulke mensen heus wel iets anders om hun kinderen te tonen "kijk daar eens!". Die mensen hebben gewoon het iq van een keerborstel, als je een beetje mondig bent zou ik er een sport van maken ze voor schut te zetten voor hun kinderen :+ .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:39

Kiwipitje schreef:

Ja.. dat hè je hè... als je als enige tegen de stroom ingaat... :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:40

chevax schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om kinderen uit te leggen dat "Zwarte Piet niet zwart is vanwege roet uit de schoorsteen, maar omdat het een slaaf was". Kan er nu eigenlijk eens helemaal niks meer worden genomen zoals het is en moet overal een diepere betekenis aan worden gehangen? Als ik vanavond kook, zal ik dan mijn dochter uitleggen dat kruiden en specerijen vroeger door de VOC werden verhandeld en dat daarvoor slaven werden gebruikt? Zullen we de rendieren voor de slee van de kerstman verbieden omdat het dierenmishandeling is om ze door de lucht te laten vliegen? Bluesmuziek op de radio; zullen we het dan meteen hebben over het ontstaan van blues, dat dat een uitlaatklep voor slaven op de plantages was?

En elke keer dat je kinderen een duits zien vertellen dat zij vroeger verantwoordelijk waren voor de oorlog.

Plus dat de kerstman oorspronkelijk stoute kinderen opat, of wat het verhaal ook was :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:41

Juist Chevax, inderdaad :)
Achter alles is wel iets te zoeken.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:42

chevax schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:43

Kwanyin schreef:
Fred_Kroket schreef:

Dat is de achtergrond maar dat hoeft een kind niet te weten. Een kind weet niet beter of het is een schouw, en het hoeft niet meer te weten. De achtergrond van sprookjes zijn vaak ook heel wat meer luguber. Sneeuwwitje werd bijvoorbeeld gedood door haar echte moeder, maar ze hebben er later stiefmoeder van gemaakt omdat ze kinderen geen schrik willen aanpraten van hun eigen moeder (wel van stiefmoeders bijkbaar :+ ) . Zwarte Piet is heus wel begonnen als slaaf en onderdanig, maar tegenwoordig wordt hij door elk normaal denkend gezin voorgesteld als vrij, vrolijk en een gelijke, en dat het vroeger anders is geweest dat interesseert kinderen niet.

En er is ook niemand die geen begrip voorje heeft dat het gewoon belachelijk is als mensen zo dom zijn je de hele tijd op straat aan te spreken of na te wijzen. Maar zoals eerder gezegd, is het dit niet dan vinden zulke mensen heus wel iets anders om hun kinderen te tonen "kijk daar eens!". Die mensen hebben gewoon het iq van een keerborstel, als je een beetje mondig bent zou ik er een sport van maken ze voor schut te zetten voor hun kinderen :+ .

Oh ik ben mondig genoeg hoor! Ik ben de enige die iets anders zegt dan de meerderheid hier.

En ik zeg ook niet dat je dat moet zeggen dat het geen slaaf is en je hoeft denk ik ook niet bang te zijn dat je kinderen gaan huilen omdat je dat verteld... ;-) Maar dat je als volwassene nog schuil wilt gaan achter het komt door de roet vind ik wat kinderachtig.

Wat iemand zijn kinderen verteld moet hij/zij zelf weten maar dan moet je ook niet om mijn mening gaan vragen en verwachten dat die een beetje anders is dan die van jou omdat ik een andere ervaring heb dan jouw. (niet specifiek jou maar in het algemeen!)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:46

Fred_Kroket schreef:
Kiwipitje schreef:

Ja.. dat hè je hè... als je als enige tegen de stroom ingaat... :D

Je hebt gewoon een andere mening. Dat kan en dat mag. Maar dat is nu wel duidelijk geworden hoor. Net zoals ik een mening heb, die ik ook niet blijf verkondigen

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:46

Waar je je tegen woordig al niet druk om kunt maken zeg. Kinderen zullen zwarte piet echt niet als slaaf zien, en neem aan dat de meesten volwassen dat ook niet doen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:48

pff wat een gezever weer....sinterklaas is een kinderfeest en kinderen denken echt niet aan slavernij etc...
ga hier verder ook niet over in in nederland word momenteel zoveel gezien als discriminatie...zelfs #$@#@ koekies en snoepies kom op zeg waar gaat t over....dat je je aangesproken kan voelen door een negerzoen of jodenkoek en ga zo maar door dan denk ik wtf als t je niet aanstaat(en dat soort achterlijke dingen over discriminatie zullen wel komen van naja buitenlanders) dan denk ik altijd van als t je niet aanstaat ga dan naar je eigen land..
tegenwoordig is alles maar dan ook alles discriminatie

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:49

Alina schreef:
chevax schreef:

Ja.. leer je kinderen dat er meer zit achter de oppervlakte... Waarom niet? Schaam je je ervoor dat de specerijen door de WIC (West Indie...) werd opgehaald? En de VOC verantwoordelijk was voor het verhandelen van slaven? Leer je kinderen dat slaven niet mochten spreken en het via zang deden of speciale manier hoeden knoopten om te laten zien wat de nieuwtjes van de dag waren!

Het is uitermate oppervlakkig om zo te denken en dat dingen niet meer genomen kunnen worden zals het is. Er zit een diepere betekenis achter dingen. Als je dat niet begrijpt heb jij de diepgang van een strijkplank vrees is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:53

Sommige dingen hoeven kleine kinderen (we hebben het hier over kleine kinderen die nog in Sinterklaas geloven, dus laten we bij het onderwerp blijven) nog niet te weten.
Als ze later op de middelbare school zitten, is er meer dan genoeg tijd om ze over de VOC en de WIC te leren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:54

Waarom moet een kind dat per sé verteld worden? Ik heb al die dingen wel geleerd hoor, gewoon tijdens m'n geschiedenislesjes, maar niet omdat mijn ouders het nodig vonden specifiek te vermelden. "Oh ja, die peper die je nu pakt, weet je wel hoe vreselijk de geschiedenis daarvan is??!" Ik had waarschijnlijk nooit meer peper durven te gebruiken..

Ja, ik weet dat Zwarte pieten ooit slaven waren. Ja, ik weet dat bluesmuziek van slaven komt. Ja, ik weet wat de VOC heeft gedaan. Maar als 5-jarig kind had ik niks aan die kennis gehad hoor..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:54

chevax schreef:
[/quote]

Ja.. leer je kinderen dat er meer zit achter de oppervlakte... Waarom niet? Schaam je je ervoor dat de specerijen door de WIC (West Indie...) werd opgehaald? En de VOC verantwoordelijk was voor het verhandelen van slaven? Leer je kinderen dat slaven niet mochten spreken en het via zang deden of speciale manier hoeden knoopten om te laten zien wat de nieuwtjes van de dag waren!

uh sorry hoor maar volgens mij zijn we nu anno 2011 bijna 2012 welke tebiel gaat nu nog bekant alles over vroeger tegen ze kinderen vertellen. we leven niet meer in de slavernij tijd we leven in het nu waarom zou je kinderen dat gaan vertellen wat hebben die kinderen eraan? zie het meer nut er niet zo van.
mij kan t niet zoveel schelen eigenlijk wat er vroeger gebeurden leef toch nu? heb her en der wat van meegekregen van vroeger o.a oorlog met hitler maar waarom zou ik in t oude blijven hangen
ik zou zeggen sinterklaas is een kinderfeest staat dat je niet aan blijf je lekker binnen en vier je t niet

Het is uitermate oppervlakkig om zo te denken en dat dingen niet meer genomen kunnen worden zals het is. Er zit een diepere betekenis achter dingen. Als je dat niet begrijpt heb jij de diepgang van een strijkplank vrees is.[/quote]

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:58

Fred_Kroket schreef:
Alina schreef:
chevax schreef:

Het is uitermate oppervlakkig om zo te denken en dat dingen niet meer genomen kunnen worden zals het is. Er zit een diepere betekenis achter dingen. Als je dat niet begrijpt heb jij de diepgang van een strijkplank vrees is.

Fred Kroket: ik vind een discussie prima, maar ik heb er geen behoefte aan om hier door jou te worden beticht van het ontbreken van diepgang omdat ik een andere mening heb dan jij graag zou zien. Dus zullen we dat achterwege laten? Er zijn hier verschillende meningen over en dat mag.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:59

Nou Fred_kroket, als het zo belangrijk is wil ik best wat begrip gaan kweken bij mijn zoon. Tot nu toe denkt het domme kind dat alle mensen gelijk zijn en verschillende huidskleuren kunnen hebben, zonder dat ze "anders" zijn, net zo als hij blond haar heeft en ik donker haar, zijn ogen blauw zijn en de mijne groen.

Misschien moet ik hem dan toch maar vertellen dat er wel degelijk verschil is en dat de mensen een poos geleden hun best zijn gaan doen om ook die "anderen" met een donkere huidskleur als gelijke te zien.
Blanke mensen waren vroeger wreed, donkere mensen waren slaven. Zwarte Piet wordt nog altijd gedwongen door de wrede, blanke Sinterklaas om te werken. Maar we vieren wèl feest als Sinterklaas jarig is, want hij is een aardige man.
Laatst zei hij trouwens ook toen hij Tatjana op tv zag, dat ze op mijn schoonzusje lijkt. Zal ik hem meteen ff uitleggen dat hij dit nooit meer mag zeggen, is nl ook een allochtoon en omdat we die niet als "anders" mogen zien, mogen we ook niet zeggen dat ze op iemand lijken die we kennen. Straks voelen ze zich weer anders en we doen juist zo ons best om hetzelfde te zijn...
Misschien heb je wel gelijk en moeten we juist de nadruk gaan leggen op hoe men VROEGAH met elkaar om ging, daarmee krijg je namelijk onbevooroordeelde kinderen. 8)7

We hoeven niet onze geschiedenis te vergeten, maar ik ga mijn kind er ook nog niet mee lastig vallen als je het niet erg vindt. Tot nu toe is iedereen in zijn ogen het zelfde en dat wil ik graag zo houden!