Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:00

Jij heb helemaal gelijk!
ik erger me vaak rot eraan ook dat ze vaak leeg gehaald worden zomaar!

tssss van mij mogen ze weg en mag de strippenkaart weer terug komen

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:04

Kaula schreef:
Maar wat had je dan gewild dat ze er aan deden? En dat is een oprechte vraag.
Had jij een demo gewild op het station? Een brief met pictogrammen?

Bovendien is dit zo simpel, iemand die een treinkaartje kan halen die kan dit ook.
Het is gewoon lezen en toetsen wat je wilt.

Nou, misschien een bord o.i.d. er naast? En als er weet ik veel hoeveel mensen achter je staan te dringen, te zuchten en te doen, ga jij niet even rustig zo'n apparaat staan bekijken.. Zeker voor mensen die voor de eerste keer met zo'n apparaat moeten werken (toeristen e.d.) kan het best onduidelijk zijn. Zeker als je ook nog door iedereen en alles wordt afgesnauwd zodra je om hulp vraagt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:08

Kaula schreef:

Bovendien is dit zo simpel, iemand die een treinkaartje kan halen die kan dit ook.

Misschien dat het aan mijn kaart ligt, maar toen ik hem erop legde gebeurde er helemaal niets, noppes, nada. De enige optie die ik zag was: saldo ophalen
Daar drukte ik dus op en dan staat er: functie niet beschikbaar.
Dit was op 2 stations bij meerdere apparaten.

Dus Ja, ik had dus graag een klein puntenlijstje gezien met wat je moet doen.
En dan bij voorkeur ook in het engels voor de grote stations.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:10

Liezel1 schreef:
Nou dames... Daar issie dan... Vers van de pers... Net in de bus...

En boete van het DUO van € 272,- voor het door blijven reizen op mijn studentenOV terwijl ik daar geen recht meer op had.
Euhhhh, even ter verduidelijking: die verliep op 31 oktober. Ik heb toen geprobeerd dat stop te zetten via zo'n automaat. Ervanuitgaande dat dat goed was gegaan, ga ik de volgende dag weer met de bus, op 1 november dus. Saldo opgeladen en bij het inchecken, staat er ineens alsnog "Week student ov". Niet goed dus... meteen bij het CS naar het loket gelopen. Wat blijkt? De studentenOV was níet stopgezet door dat apparaat. 1 dag later krijg ik inderdaad van de OV chipkaart organisatie een brief in de bus, dat ik geprobeerd heb mijn studentenreisproduct stop te zetten, maar dat dat door een technische fout niet gelukt is. Is dat mijn schuld????? Dacht het niet.....

Daarbij: in de brief staat dat het automatisch wordt stopgezet, nou niet dus....

Vanavond gaat er meteen een bezwaar de deur uit, ik ga die boete niet betalen....

Ongelofelijk. Soms (nou ja, eigenlijk altijd) wordt je echt doodmoe van die mensen.. Jouw een beetje boetes sturen terwijl het overduidelijk hun fout is. 8)7
En behalve dat, DUO en die chipkaart-organisatie werken vaak ook zó langs elkaar heen, dat het echt volslagen onduidelijk is voor 'de normale mens' wat er nou precies van je verwacht wordt.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:21

Sizzle schreef:
Kaula schreef:

Misschien dat het aan mijn kaart ligt, maar toen ik hem erop legde gebeurde er helemaal niets, noppes, nada. De enige optie die ik zag was: saldo ophalen
Daar drukte ik dus op en dan staat er: functie niet beschikbaar.
Dit was op 2 stations bij meerdere apparaten.

Dus Ja, ik had dus graag een klein puntenlijstje gezien met wat je moet doen.
En dan bij voorkeur ook in het engels voor de grote stations.

In dat geval loop je naar een ns hokje of informatie-balie.
Over het algemeen zijn ze daar erg aardig en geduldig, op uitzonderingen na, maar die heb je overal ;).
Ik heb het toeristen ook vaak genoeg zien doen en de meeste mensen zijn ook echt niet te beroerd om even een handje te helpen.
Dat is trouwens met de strippenkaart niet anders en voor bus, tram en trein zijn nog gewoon losse kaartjes te koop.

Dat idee van het bord vind ik overigens een goed idee! Dat zou het wel makkelijker maken.
Maar ik ben nog steeds van mening dat er geen problemen hoeven te zijn als reizigers gewoon eerst even
iets rustig gaan opzoeken en lezen inplaats van meteen te gaan blazen.

Ik reis 5 dagen in de week, 4 uur op een dag, soms wat meer en ik heb nooit problemen.
Ik heb het idee dat sommige mensen de beperkingen ook voor een deel zelf creeeren door gewoon niet te willen
en tegen iets nieuws alleen maar heel hard schoppen.

Sizzle, speciaal voor jou opgezocht, ik hoop dat het nu iets duidelijker is :).

http://www.ns.nl/webdemo/kaartautomaat/04_OpladenSaldoF10/OpladenSaldoDemo.html

_MG

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:27

Ovchipkaart is echt een zware fail voor mij... ik reis met studenten ov en ben bij Veolia verplicht om in en uit te checken. Helaas is iemand op het geniale idee gekomen om slechts twee veolia paaltjes op het station voor de uni te zetten. Dus elke ochtend na het uitstappen is er enorme file, waardoor ik al vaak net te laat kwam (je loopt zo het station af, school in, kwestie van 1 minuutje).

Op mijn 'thuis' station is een hele tijd het paaltje kapot geweest, waardoor ik alleen maar kon inchecken bij die paal. Zodra je wilde uitchecken, werd je gewoon weer opnieuw ingecheckt.. Oplaadpunt op het station bij ons werkt ook niet, helaas.

Heb tot nu toe alleen maar negatieve punten gevonden aan die stomme kaart... doe mij maar mijn oude vertrouwde ov terug!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:31

Dank je Kaula :)

Ik blijf echter van mening dat het tourist vriendelijk moet.
Ik heb in landen waar ik de taal niet spreek makkelijker gereist dan in mijn eigen vaderland.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:52

Voor mij heeft de OV-chipkaart voordelen en nadelen.
Ik vind het niet tof dat die deurtjes eens in de zoveel dichtklappen.Zie hier geregeld mensen die inchecken en dan doorlopen en dan klapt zo deurtje dicht!!

Verder hebben die automaten eens in de zoveel tijd storing, waardoor ik laatst op zowel mijn begin als eindpunt niet kon inchecken. Is wel balen als je nauwelijks tegoed meer hebt en anders gewoon niet thuis kan komen. Ja je kon wel bij ze inchecken maar niet opladen.

Of als ik wilt uitchecken in de bus, het apparaat werkt totaal niet mee (stinksmerig scherm) en de buschauffeur gooit zijn deuren dicht. Sta je dan (niet uitgecheckt), alles dicht en je kan nergens meer inchecken of iemand om advies vragen.
Was blij dat mijn vriendin al met de auto onderweg was.

En dan die grote poortjes. Hier zijn ze regelmatig verrot. Leuk als je in een rolstoel zit of met de fiets bent.

Verder heb ik hem eigenlijk altijd wel in mijn tas zitten dus in dat opzicht wel ideaal!
Hij is nel opgeladen en als alles goed makkelijk in gebruik. Gebruik hem nu wat langer en het went wel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:16

Oh, en inchecken en uitchecken tegelijk kan wel degelijk....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:23

miss_nadine schreef:
Voor mij heeft de OV-chipkaart voordelen en nadelen.
Ik vind het niet tof dat die deurtjes eens in de zoveel dichtklappen.Zie hier geregeld mensen die inchecken en dan doorlopen en dan klapt zo deurtje dicht!!

Verder hebben die automaten eens in de zoveel tijd storing, waardoor ik laatst op zowel mijn begin als eindpunt niet kon inchecken. Is wel balen als je nauwelijks tegoed meer hebt en anders gewoon niet thuis kan komen. Ja je kon wel bij ze inchecken maar niet opladen.

Of als ik wilt uitchecken in de bus, het apparaat werkt totaal niet mee (stinksmerig scherm) en de buschauffeur gooit zijn deuren dicht. Sta je dan (niet uitgecheckt), alles dicht en je kan nergens meer inchecken of iemand om advies vragen.
Was blij dat mijn vriendin al met de auto onderweg was.

En dan die grote poortjes. Hier zijn ze regelmatig verrot. Leuk als je in een rolstoel zit of met de fiets bent.

Verder heb ik hem eigenlijk altijd wel in mijn tas zitten dus in dat opzicht wel ideaal!
Hij is nel opgeladen en als alles goed makkelijk in gebruik. Gebruik hem nu wat langer en het went wel.

O ik heb ook al geregeld een deurtje tegen me snufferd gekregen ;)

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:30

Ik moet volgende week verplicht met het openbaar vervoer.
Dit is maar tijdelijk. En heb geluk dat van me pa zijn ov- chipkaart kan lenen.

Maar vind nu al onhandig. Ik ga nooit met openbaar vervoer.
Dit is misschien de eerste keer is 5jaar tijd?
Wat ik enorm het nadeel vind je heb verplicht zon ov-kaart moet kopen.
Je kan nu niet even zeggen neem even keer de bus en betaal contant.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:33

Ook dat is weer een verkeerde aanname, je kunt nog gewoon kaartjes in de bus kopen.
Deze zijn alleen wel wat duurder geworden om het reizen met de ov-chipkaart te stimuleren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:50

Oja die deurtjes _O-

Ik was eerder dit jaar met de metro naar mijn broer onderweg toen een dame voor mij volledig klem kwam te zitten in een poortje omdat de deurtjes niet goed open gingen en direct weer dicht klapte. In halve paniek wurmde ze zich eruit waarna een beveligingsmeneer ook nog eens tegen haar begon te schreeuwen dat zij het poortje kapot maakte }:0

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:10

happyhorse schreef:
Ik moet volgende week verplicht met het openbaar vervoer.
Dit is maar tijdelijk. En heb geluk dat van me pa zijn ov- chipkaart kan lenen.

Maar vind nu al onhandig. Ik ga nooit met openbaar vervoer.
Dit is misschien de eerste keer is 5jaar tijd?
Wat ik enorm het nadeel vind je heb verplicht zon ov-kaart moet kopen.
Je kan nu niet even zeggen neem even keer de bus en betaal contant.

Oh nee? Als ik met de bus ga, zijn er nog steeds van die irritante mensen die een kaartje bij de chauffeur moeten kopen.

Ik vind de ov chipkaart heeeerlijk in het ov :D Geen eeuwige rijen om een dom stempeltje te krijgen, geen stress als je op zondag met de bus moet en er is in geen velden of wegen een verkooppunt van strippenkaarten te vinden.
Het enige minpunt vind ik dat er in de treinen zelf nog geen apparaten zijn zoals in de tram/bus of fatsoenlijke poortjes op het station zoals bij de metro, nu vergeet ik wel eens uit te checken.

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:08

Donkerblauw schreef:
Liezel1 schreef:
Nou dames... Daar issie dan... Vers van de pers... Net in de bus...

En boete van het DUO van € 272,- voor het door blijven reizen op mijn studentenOV terwijl ik daar geen recht meer op had.
Euhhhh, even ter verduidelijking: die verliep op 31 oktober. Ik heb toen geprobeerd dat stop te zetten via zo'n automaat. Ervanuitgaande dat dat goed was gegaan, ga ik de volgende dag weer met de bus, op 1 november dus. Saldo opgeladen en bij het inchecken, staat er ineens alsnog "Week student ov". Niet goed dus... meteen bij het CS naar het loket gelopen. Wat blijkt? De studentenOV was níet stopgezet door dat apparaat. 1 dag later krijg ik inderdaad van de OV chipkaart organisatie een brief in de bus, dat ik geprobeerd heb mijn studentenreisproduct stop te zetten, maar dat dat door een technische fout niet gelukt is. Is dat mijn schuld????? Dacht het niet.....

Daarbij: in de brief staat dat het automatisch wordt stopgezet, nou niet dus....

Vanavond gaat er meteen een bezwaar de deur uit, ik ga die boete niet betalen....

Ongelofelijk. Soms (nou ja, eigenlijk altijd) wordt je echt doodmoe van die mensen.. Jouw een beetje boetes sturen terwijl het overduidelijk hun fout is. 8)7
En behalve dat, DUO en die chipkaart-organisatie werken vaak ook zó langs elkaar heen, dat het echt volslagen onduidelijk is voor 'de normale mens' wat er nou precies van je verwacht wordt.

Ik heb zelf sinds afgelopen september geen recht meer op gratis OV. Als ik het eerste bericht van jullie lees, lijkt het wel alsof je alleen het via je OVkaart hebt doorgegeven? Ik heb het doorgegeven aan de DUO via hun site met DIGI-D (zoals je bv ook je adreswijziging door moet geven) en ik heb er geen probleem mee gehad.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:35

Er is nog iets wat ik behoorlijk dom vind. Totaal niet over nagedacht.
Station Bijlmer. Alle winkeltjes zitten NA de poortjes. Dus je kan daar alleen een broodje ofzo kopen als je ook echt incheckt en dus een chipkaart hébt.
Ik snap wel dat ze niet allemaal idioten op het station willen hebben die daar niets te zoeken hebben, maar toch.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:37

je kan toch gewoon langs de palen lopen?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:39

Ook dat is niet waar, de poortjes van de ns om in te checken staan gewoon open.
Anders zou je met een gewoon treinkaartje toch ook niet vanaf het station kunnen vertrekken? En
reizen met een treinkaartje kan nog gewoon. Dus ookal zijn de poortjes op een moment dicht, je zult
toch echt dat station op en af moeten kunnen komen.

Maargoed een week geleden stonden die trein poortjes gewoon open. Net zoals op Amstel en op Centraal.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:55

Ik heb er weinig last van, maar ik gebruik een studentenOV en koop voor de trein in het weekend nog gewoon een papieren kaartje :)
Als ik 2 uur in de trein heb gezeten vergeet ik daarna echt om uit te checken hoor, dat vind ik maar onhandig.
Dat het veel duurder is vind ik niet eigenlijk. Met de trein betaal je gewoon hetzelfde als voor een papieren kaartje en verder reis ik nog met de randstadrail, waar je altijd al met de OVkaart moest reizen, dus daar weet ik het verschil niet van.
Voor als je geen saldo hebt, ik heb gewoon automatisch opladen erop staan, dan zit ik nooit zonder saldo :)

Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is, met de strippenkaart wist ik nooit hoeveel strippen ik moest in een tram en als die ineens op was had ik niks (nu heb ik dus altijd saldo).
Wel ben ik van mening van het niet heel handig is voor de toeristen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:57

patatkraam schreef:
je kan toch gewoon langs de palen lopen?

Het zijn hekken? Ik kwam er niet op in elk geval.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:58

ik heb nog nooit hekken op een station gezien :')

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:58

Biggers schreef:
-Anonieme chipkaart is TOTAAL niet anoniem.
-Slechthorende of doven weten niet of ze in of uitgecheckt zijn.

Staat toch op het schermpje?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:00

Nicolletje, stond je niet toevallig voor een metropoortje? die zijn namelijk wel dicht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:04

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:08

Nicolletje schreef:
Er is nog iets wat ik behoorlijk dom vind. Totaal niet over nagedacht.
Station Bijlmer. Alle winkeltjes zitten NA de poortjes. Dus je kan daar alleen een broodje ofzo kopen als je ook echt incheckt en dus een chipkaart hébt.
Ik snap wel dat ze niet allemaal idioten op het station willen hebben die daar niets te zoeken hebben, maar toch.

Daar kom ik elke dag langs.
Mij ov chip gaf toen ik de metro uitging en uit wilde checken opeens 'ongeldige kaart aan' en ik had geen idee waarom (abo was gewoon geldig). Dan kom je dus niet door de poortjes heen...en vijf maal raden waar de GVB informatiepost staat...juist. Ik ben illegaal door een poortje geglipt en kon toen pas na laten gaan wat er aan de hand was.