terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:29

Weet ik :) maar heb er een aantal mensen over gesproken daar. Daarnaast een hoop Zwitsers in mijn vriendenkring. Die gaan allemaal naar het buitenland om een keer goed kleding te shoppen en schoenen te kopen omdat het daar zo duur is. Vragen om ons om planten en bloembollen omdat die onbetaalbaar zijn.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:30

naast dat het al miljoenen kost om de gulden terug te krijgen, zou die ook acuut de lucht invliegen. dan klettert de hele nederlandse export naar beneden en dat is nou net waar wij als land het van moeten hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:31

@Lovely: maar je kan er wel bedrijfsleven mee wegjagen. En een lagere belastingdruk voor met name de industrieeen en multinationals lijkt me ook geen oplossing aangezien die best vaak een heel hoge milieudruk en bijbehorende druk op de gezondheidszorg veroorzaken...

In Scandinavie heerst volgens mij toch een vrij andere mentaliteit, meer gericht op 'het collectief' en op matiging...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:32

diddletje schreef:
naast dat het al miljoenen kost om de gulden terug te krijgen, zou die ook acuut de lucht invliegen. dan klettert de hele nederlandse export naar beneden en dat is nou net waar wij als land het van moeten hebben.

Exact, het staat hier uitgelegd: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... oord.dhtml

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:32

Had trouwens de ING een lange tijd geleden zelf geen onderzoek ernaar gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:35

randalinpony schreef:
@Lovely: maar je kan er wel bedrijfsleven mee wegjagen. En een lagere belastingdruk voor met name de industrieeen en multinationals lijkt me ook geen oplossing aangezien die best vaak een heel hoge milieudruk en bijbehorende druk op de gezondheidszorg veroorzaken...

In Scandinavie heerst volgens mij toch een vrij andere mentaliteit, meer gericht op 'het collectief' en op matiging...

De mentaliteit in Scandinavie is o.a. dat het normaal is om te werken voor je geld en mee te doen in de economie. Voor veel mensen zijn de omstandigheden ook redelijk goed en aangepast aan wat er van de mensen gevraagd wordt, maar meedoen blijft heel erg belangrijk.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:36

Ik vind het van de zotte dat de PVV hier nu gaat mee roepen. Denken ze nou echt dat de gulden terug laten keren ervoor zorgt dat het beter met Nederland gaat???? Echt die PVV zijn wat mij betreft echt mensen die niet na kunnen denken. Ten eerste kost het bakken vol met geld om de gulden terug te laten keren, voor ons, voor Nederland, voor bedrijven voor iedereen dus. De waarde van een brood zal dus omhoog gaan. Je denkt toch zeker niet dat ze van 1 euro per brood naar 1 gulden per brood gaan? Reken maar op 3 gulden dan ofzo.
En wat hier ook al wordt gezegd, de Nederlandse economie zal enorm instorten als de gulden terugkomt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:37

Ulfeino schreef:
Ik weet niet of dat de problemen op zou lossen, wel denk ik dat een heleboel zaken goedkoper zouden worden, want laten we eerlijk zijn voor een heleboel producten is gewoon het euroteken gezet :(
Dat vind ik bijv. ook bij paarden, want laten we eerlijk zijn als in de tijd van de guldens een paard voor 7500 euro kocht dan kocht je een heel mooi paard met goede kwaliteiten en liet je het voor die prijs ook klinisch en rontgenologisch keuren.
Nu heb je voor 3400 euro (= 7500 gulden) een heel gewoon leuk paard, en betaal je voor een paard wat toen 7500 gulden moest kosten nu min. 4500 euro (= bijna 10.000 gulden!)
Dus in dit opzicht mag van mij de gulden weer terug komen :)

net alsof met terugkeer van de gulden de prijzen meteen om laag gaan :+
Vergeet dan je salaris ook niet om laag te laten gaan ;)

Als je dat terug rekent is daarmee precies hetzelfde gebeurd als de kosten alleen dat zien mensen niet :n

Precies wat donkerblauw en Anya zeggen!

Donkerblauw schreef:
Anya schreef:
Terugkeer van de gulden valt wat mij betreft onder dom en sentimenteel gewauwel. Zo'n 'vroeger was alles beter-sentiment". Het zou ontzettend veel geld kosten, levert op termijn forse risico's voor de stabiliteit van Europa op. De meeste mensen hier zijn 'oorlogsvrij' opgegroeid. Ze hebben geen idee van de risico's van stompzinnig nationalistisch denken.

:j Hier sluit ik mij ook volledig bij aan.
Het is echt niet zo, dat als we weer terug gaan naar de gulden, met een klap alle financiële problemen zijn opgelost.. Je salaris mag dan wel meer lijken, maar de huur/hypotheek/boodschappen en weet ik veel allemaal wat zal ook 'hoger' worden.
En 't is echt niet zo dat de Engelsen en Zwitsers er beter van af komen met hun eigen munt, ten overstaande van de Euro-landen..

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:37

Terug naar de Euro. Nee, dat hoeft voor mij niet.
Dat de prijzen daarna explosief gestegen zijn, is wél waar. In die tijd werkte ik nog en ik moest wekelijks prijzen aanpassen. De regering maar beweren:nee " het is echt niet zo..."
Wat in kranten en op Google geschreven word lees ik wel. Maar ik blijf om me heen kijken en zelf denken. Dat er de absolute waarheid in kranten of op internet staat, geloof ik allang niet meer.
Voordeel van de euro, als je in europa op vakantie gaat hoef je niet om te wisselen/rekenen. Nadeel omdat de oplage in veel grotere getalen gaat, is valsmunterij veel lucratiever. Dat hebben we geweten. Er was wat vals geld in omloop! Iets waar je steeds minder over leest, dus dat probleem zal wel aangepakt zijn.
Wat kritischer hadden de landen wel wat mogen zijn. De verplichting om een ander EU land financieel te helpen zie ik niet zo. Ik ben er een groot voorstander van met goederen en inspanning mensen te helpen. Dat geld goed terecht komt , daar zijn voorbeelden van te over, is niet zo .
Er zijn ook landen zonder euro, waarin het leven fors duurder is geworden, dus we kunnen niet helemaal de munt de schuld geven.
Laat maar alles zoals het is. Ik hoop wel dat er in de toekomst geen landen meer bij komen en alleen nog maar af gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:41

nelis schreef:
Ik weet niet of het terug halen van de gulden, de huidige recessie ten goede zou komen.

Feit blijft wel dat met invoering van de Euro boel mensen de gelegenheid hebben gegrepen om het gulden teken te vervangen door het euro teken..

En dat is zo oneerlijk, hopelijk veranderen ze het teken gewoon terug in guldenteken maar dat het bedrag wel blijft staan zoals toen van de gulden naar de euro, anders is het 1 groote afzetterij van het laagste bij het laagste nivo.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:41

Ik weet helemaal niet of de PVV wel echt naar de gulden wil, ik denk dat ze inspelen op sentimenten die onder de bevolking leven, maar of daar een werkelijke koppeling naar beleid mee wordt beoogd, ik vraag het me sterk af... Als je de discrepantie tussen hun verkiezingsprogramma en hun stemgedrag alleen al in aanmerking neemt. ;)
Aandacht geeft het weer wel.

@Lovely: wat ik ervan begrepen heb, is dat de kinderopvang daar ook veel beter is georganiseerd, waardoor o.a. vrouwenparticipatie beter geborgd wordt.

Maar ik krijg nooit dat de Nederlandse overheid zulke dingen als een probleem ziet. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:46

randalinpony schreef:
Ik weet helemaal niet of de PVV wel echt naar de gulden wil, ik denk dat ze inspelen op sentimenten die onder de bevolking leven, maar of daar een werkelijke koppeling naar beleid mee wordt beoogd, ik vraag het me sterk af... Als je de discrepantie tussen hun verkiezingsprogramma en hun stemgedrag alleen al in aanmerking neemt. ;)
Aandacht geeft het weer wel.

@Lovely: wat ik ervan begrepen heb, is dat de kinderopvang daar ook veel beter is georganiseerd, waardoor o.a. vrouwenparticipatie beter geborgd wordt.

Maar ik krijg nooit dat de Nederlandse overheid zulke dingen als een probleem ziet. :)

Als de PVV hiermee bezig is, kan de rest van het kabinet lekker aan de gang met serieuze politiek. Onderzoek naar de euro wordt volgens mij voortdurend gedaan en gemonitord.

In Denemarken is dat allemaal heel goed geregeld, maar of dat in Zweden, Noorwegen en Finland ook zo is durf ik niet te zeggen. De nederlandse overheid is nogal uit de bocht gevlogen met de kosten voor kinderopvang en ik vind het persoonlijk prima dat daar wat aan gedaan wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:48

Veulen84 schreef:

En daar ben ik het helemaal mee eens. Zuid-Europa eruit of onder curatele.
Blijkbaar zijn de regeringen in de Zuid-Europese landen niet kundig genoeg hun land te besturen in tijden van financiele problemen.

PVV heeft trouwens een best goede agenda. Alleen weinig mensen kunnen verder kijken als het harde geblaat over de imigranten.

Anoniem

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:49

Maar.... de zuid-europese landen zijn altijd al zwak geweest, dus waarom moeten ze nu opeens uit de euro?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:49

Lovely schreef:
Maar.... de zuid-europese landen zijn altijd al zwak geweest, dus waarom moeten ze nu opeens uit de euro?

Omdat ze alle sterke landen meetrekken in hun ellende door mismanagement

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:56

Evelli schreef:
Lovely schreef:

Omdat ze alle sterke landen meetrekken in hun ellende door mismanagement

10 Jaar lang niks aan de hand en nu opeens is het allemaal hun schuld? Ik begrijp de gedachte wel, maar die kan natuurlijk nooit kloppen. Als je het mij vraagt heeft de matrix gewoon ingegrepen :D.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:56

Nee :n zeg niet dat het allemaal hun schuld is :)
Daarnaast was ik rond de invoering van de Euro meer bezig met jongens en huiswerk, dan financiën en politiek :+ Dus hoe het toen was, weet ik niet.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:58

Evelli schreef:
Veulen84 schreef:

En daar ben ik het helemaal mee eens. Zuid-Europa eruit of onder curatele.
Blijkbaar zijn de regeringen in de Zuid-Europese landen niet kundig genoeg hun land te besturen in tijden van financiele problemen.

PVV heeft trouwens een best goede agenda. Alleen weinig mensen kunnen verder kijken als het harde geblaat over de imigranten.

Eruit.... Hoe denk je dat, dat is voor de euro en dus voor de Nederlandse economie. Dat kan niet zomaar....
Als je alle landen waarin het niet goed gaat eruit wil gooien, kun je de meerderheid eruit gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:59

Guldens, kwartjes, 5-guldens die ik altijd van mijn opa kreeg... :+:

Goeie oude tijd. ;(

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:05

Evelli schreef:
Daarnaast was ik rond de invoering van de Euro meer bezig met jongens en huiswerk, dan financiën en politiek :+ Dus hoe het toen was, weet ik niet.

Wat mij betreft ligt de 1e schuld nog altijd bij de USA met hun bankencrisis 2-3 jaar geleden. Daar waar de EU nu last van heeft is nog steeds een gevolg van wat er toendertijd in de USA en de rest van de wereld heeft daar nu nog last van. En die Amerikanen er nu maar schijnheilig op hameren dat de EU hun zaakjes op orde moeten brengen :x

Maar terugkeer naar de gulden? Nee, liever niet. Brengt voor mij op privé-gebied (werkend in NL, wonend in Dld) als op mijn werk (internationale onderneming met veel klanten in geheel Europa) veels te veel problemen met zich mee.
Nee, mochten Italie en Griekenland de boel niet recht kunnen trekken dan gaan zij maar weer terug naar hun oude valuta. Voor hen staan andere financiele meer stabiele (Oost-)Europese landen in de rij om toe te mogen treden tot de euro en de EU.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:08

Nou ik ben er niet voor om de gulden terug te laten komen, mede doordat de prijzen daar niet van zullen dalen.

als nederland nu gewoon het geld wat bedoelt is om ontwikkelingslanden te steunen en stopt met het meeste te betalen van europa aan de zuid- europeanen (en dat terwijl we niet eens bij de G20 zitten) en dat geld investeert in ons eigen land zou het al een stuk beter met ons gaan!

en de macht van europa moet je ook niet onderschatten! als je bedenkt dat wij maar de poppenspelers van sarkozy en merkel zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:18

flettie schreef:
Evelli schreef:

Wat mij betreft ligt de 1e schuld nog altijd bij de USA met hun bankencrisis 2-3 jaar geleden. Daar waar de EU nu last van heeft is nog steeds een gevolg van wat er toendertijd in de USA en de rest van de wereld heeft daar nu nog last van. En die Amerikanen er nu maar schijnheilig op hameren dat de EU hun zaakjes op orde moeten brengen :x

Als je het mij vraagt is dat maar ten dele waar. Om te beginnen zijn Italie, Griekenland en Ierland al heel lang op een economisch niveau van een ontwikkelingsland. Ondanks dat zijn ze toch toegetreden tot de Euro zodat hun economisch verkeer ook daarvan kon profiteren en de economieen sterker konden worden. 10 jaar lang is dat 'goed' gegaan en nu opeens is de euro de sjaak en ligt de schuld bij de zwakkere landen? Tuurlijk, de zwakke landen hebben grote invloed op de kracht en macht van de euro, maar hebben de euro niet stuk gemaakt.

Waarom nu deze eurocrisis? Simpelweg omdat de dollar weer omhoog moet. Zo eenvoudig is dat. De amerikanen hebben weer olie gevonden ' opeens' in eigen bodem en samen met deze gecultiveerde eurocrisis betekent dat veel goeds voor de dollar. Voor ons ook hoor, want een lagere euro geeft weer stimulans voor de export.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:26

Nogal naïef om te denken dat de teurgkeer van de gulden alles weer zou maken zoals 10 jaar geleden. Met een terugkeer naar de gulden krijgen we net zo goed weer een wisselkoers in het voordeel van alles en iedereen behalve de consument.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:27

_O- _O- _O-

We hebben zelfs een politicus in dit land die wil laten uitrekenen (= geld weggooien) of het wat oplevert om de gulden terug in te voeren. Waarom dat niet meteen dubloenen, dukaten of talers?

Ik kan me nog herinneren hoe mijn oude buurman vertelde dat een potje bier ooit eens 25 cent kostte. We waren toen geschokt, want dat potje bier kostte toen al 1 gulden 50! Tja, je moet kennelijk al blij zijn als je een potje bier onder de 2 Euro kan kopen. Dat heet gewoon inflatie. In de jaren '70 was de inflatie veel erger dan nu:

http://nl.global-rates.com/economische- ... rland.aspx

Overigens, een zijdelings probleem wat we nu zien met de Euro, is dat er een aantal landen zijn die decennia met een torenhoge inflatie geleefd hebben. Die hebben geleerd om geld zo snel mogelijk op te maken, want morgen is het alweer minder waard. Ze waren ook niet gewend geld te kunnen lenen tegen erg lage rentes, dus konden ze het geld al opmaken voordat ze het verdienden.

De Gulden was overigens al langer keihard gekoppeld aan de andere munten. Ik wacht op de tijd dat de hele wereld één valuta gebruikt. Ik word doodsimpel van al die vreemde valuta die ik in mijn kast heb liggen, die ik niet meer om kan wisselen (omdat het te kleine hoeveelheden zijn) en die dagelijks minder waard worden. Ik heb het dan over 300-400 Euro in valuta die wachten totdat ik weer naar een of ander rotland op bezoek mag dat een rare munteenheid heeft.