Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
diddletje schreef:naast dat het al miljoenen kost om de gulden terug te krijgen, zou die ook acuut de lucht invliegen. dan klettert de hele nederlandse export naar beneden en dat is nou net waar wij als land het van moeten hebben.
randalinpony schreef:@Lovely: maar je kan er wel bedrijfsleven mee wegjagen. En een lagere belastingdruk voor met name de industrieeen en multinationals lijkt me ook geen oplossing aangezien die best vaak een heel hoge milieudruk en bijbehorende druk op de gezondheidszorg veroorzaken...
In Scandinavie heerst volgens mij toch een vrij andere mentaliteit, meer gericht op 'het collectief' en op matiging...
Ulfeino schreef:Ik weet niet of dat de problemen op zou lossen, wel denk ik dat een heleboel zaken goedkoper zouden worden, want laten we eerlijk zijn voor een heleboel producten is gewoon het euroteken gezet
Dat vind ik bijv. ook bij paarden, want laten we eerlijk zijn als in de tijd van de guldens een paard voor 7500 euro kocht dan kocht je een heel mooi paard met goede kwaliteiten en liet je het voor die prijs ook klinisch en rontgenologisch keuren.
Nu heb je voor 3400 euro (= 7500 gulden) een heel gewoon leuk paard, en betaal je voor een paard wat toen 7500 gulden moest kosten nu min. 4500 euro (= bijna 10.000 gulden!)
Dus in dit opzicht mag van mij de gulden weer terug komen
Donkerblauw schreef:Anya schreef:Terugkeer van de gulden valt wat mij betreft onder dom en sentimenteel gewauwel. Zo'n 'vroeger was alles beter-sentiment". Het zou ontzettend veel geld kosten, levert op termijn forse risico's voor de stabiliteit van Europa op. De meeste mensen hier zijn 'oorlogsvrij' opgegroeid. Ze hebben geen idee van de risico's van stompzinnig nationalistisch denken.Hier sluit ik mij ook volledig bij aan.
Het is echt niet zo, dat als we weer terug gaan naar de gulden, met een klap alle financiële problemen zijn opgelost.. Je salaris mag dan wel meer lijken, maar de huur/hypotheek/boodschappen en weet ik veel allemaal wat zal ook 'hoger' worden.
En 't is echt niet zo dat de Engelsen en Zwitsers er beter van af komen met hun eigen munt, ten overstaande van de Euro-landen..
nelis schreef:Ik weet niet of het terug halen van de gulden, de huidige recessie ten goede zou komen.
Feit blijft wel dat met invoering van de Euro boel mensen de gelegenheid hebben gegrepen om het gulden teken te vervangen door het euro teken..
randalinpony schreef:Ik weet helemaal niet of de PVV wel echt naar de gulden wil, ik denk dat ze inspelen op sentimenten die onder de bevolking leven, maar of daar een werkelijke koppeling naar beleid mee wordt beoogd, ik vraag het me sterk af... Als je de discrepantie tussen hun verkiezingsprogramma en hun stemgedrag alleen al in aanmerking neemt.![]()
Aandacht geeft het weer wel.
@Lovely: wat ik ervan begrepen heb, is dat de kinderopvang daar ook veel beter is georganiseerd, waardoor o.a. vrouwenparticipatie beter geborgd wordt.
Maar ik krijg nooit dat de Nederlandse overheid zulke dingen als een probleem ziet.
Veulen84 schreef:
Evelli schreef:Lovely schreef:Maar.... de zuid-europese landen zijn altijd al zwak geweest, dus waarom moeten ze nu opeens uit de euro?
Omdat ze alle sterke landen meetrekken in hun ellende door mismanagement
Evelli schreef:Veulen84 schreef:
En daar ben ik het helemaal mee eens. Zuid-Europa eruit of onder curatele.
Blijkbaar zijn de regeringen in de Zuid-Europese landen niet kundig genoeg hun land te besturen in tijden van financiele problemen.
PVV heeft trouwens een best goede agenda. Alleen weinig mensen kunnen verder kijken als het harde geblaat over de imigranten.
Evelli schreef:Neezeg niet dat het allemaal hun schuld is
![]()
Daarnaast was ik rond de invoering van de Euro meer bezig met jongens en huiswerk, dan financiën en politiekDus hoe het toen was, weet ik niet.
flettie schreef:Evelli schreef:Neezeg niet dat het allemaal hun schuld is
![]()
Daarnaast was ik rond de invoering van de Euro meer bezig met jongens en huiswerk, dan financiën en politiekDus hoe het toen was, weet ik niet.
Wat mij betreft ligt de 1e schuld nog altijd bij de USA met hun bankencrisis 2-3 jaar geleden. Daar waar de EU nu last van heeft is nog steeds een gevolg van wat er toendertijd in de USA en de rest van de wereld heeft daar nu nog last van. En die Amerikanen er nu maar schijnheilig op hameren dat de EU hun zaakjes op orde moeten brengen