wat vinden jullie nu van de kwestie 'Mauro'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:15

mijn mening: als je ze uitzet, dan ook meteen binnen een korte periode. en niet iemand 9 jaar hierop laten wachten. deze jongen is helemaal ingeburgerd, praat normaal nederlands, doet het goed op school en heeft hier een pleeggezin. ik vindt dus dat ze dit soort gevallen mogen laten blijven.
zie er hier genoeg die al jaren in nederland wonen en het verdommen om zich aan te passen. en mag het niet zeggen maar 9 van de 10 x zie je dit soort figuren in programma's als opsporing verzocht omdat ze iemand overvallen hebben. dit soort mogen ze van mij op het eerste de beste vliegtuig naar hun eigen land zetten. niet aanpassen, dan wegwezen.

en het achterlijke vindt ik dat zo'n jongen het land uit gezet wordt maar dat er wel 1 of andere buitenlandse voetballer in nederlander mag worden omdat hij voor een nederlandse club voetbalt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:51

Nanne schreef:
Stuur aub de mensen terug die er hier een zooitje van maken en totaal niet bereid zijn om te mee te werken of in te burgeren.
Niet iemand die hier oprecht een bestaan probeert op te bouwen. :n

dit dus

paar jaar geleden heeft een rechter gekeken naar deze zaak en die heeft toen gezegd dat hij toendertijd allang een verblijfsvergunning had moeten krijgen
maar daar was de minister het niet mee eens

en dan kan je wel zeggen regels zijn regels.. en er zijn honderden mensen dit dat blabla
voor zover ik had begrepen zijn er ongeveer 75 situaties zoals deze..
ik zeg: al deze 75 lekker laten blijven en daarna gelijk deze klotewet op de schop

mauro doet geen vlieg kwaad, leeft een NEDERLANDS leven en is geen rotjonk dat op de hoek van de straat een bejaarde beroofd

hanny_jelke

Re: wat vinden jullie nu van de kwestie 'Mauro'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 01:58

ben het er wel mee eens dat ze asielzoekers minder snel een verblijfs vergunning moeten geven.
maar vind dat dit meteen duidelijk gezegt moet worden en niet ineens naar jaren zeggen je moet terug.

en daarbij wat heeft hij daar?
niks hij kent de taal niet.
is door zijn eigen moeder (met de goede bedoelingen wellis waar)
weg gestuurd.
dus vind het heel hard dat hij nu weg moet.
ik zou zegen laten blijven en ook anderen die hun eigen taal al niet meer kennen.
en de nieuwe meteen duidelijk maken dat ze tijdelijk welkom zijn tot het gevaar in eigen land voor bij is.
dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is. en krijg je geen onnodiggen teleurstllingen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:11

Maartje1990 schreef:
ps. iris82: no offence, maar van een teamie zou je toch denken dat ze geen msn taal gebruiken of wel?: m... zn... neej... :+

Teamies kunnen prima MSN taal spreken. :+ Nu vind ik m en zn niet de beste voorbeelden. Maar je zult me niet betrappen op andere MSN dingetjes hoor, hoogstens op ff.

Maartje1990 schreef:
maar hij was minderjarig en dan mag hij niet alleen uit gezet worden.

Dan is mijn mening dus dat minderjarige kinderen uit dit soort landen beter gescreend moeten worden voordat ze hier zomaar naar binnen mogen vliegen. Ik vind het raar dat kinderen gewoon hop op het vliegtuig gezet mogen worden, zovan: veel succes in Nederland, tot (n)ooit!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:23

Het systeem moet veranderen niemand mag de tijd krijgen hier in te burgeren als je niet weet of ze kunnen blijven. Maar ik begreep al 6 jaar geleden was de verblijfsvergunning afgewezen en door hoger beroep hebben ze het kunnen rekken. Dat beroep moet niet meer mogelijk zijn. Uitgezet is uitgezet. Ik vind dat hij terug moet ondanks dat ik het persoonlijke verhaal van hem zeer sneu vind. Maar anders schep je een precedent voor al die andere 1000enden uitgeprocedeerde asielzoekers in dezelfde situatie. Wat weer een vrijbrief geeft voor anderen om geluk te komen zoeken. Het houdt op een gegeven moment op.

Als dit niet door de media was aangedikt dan had hij mss nog een kansje gehad dat hij mocht blijven. Maar nu het zo bekend is moet er gewoon een daad gesteld worden om een duidelijke boodschap aan alle anderen in zijn situatie te geven.

Ook vind ik dat goed opgeleide mensen in hun eigen land kunnen gaan opbouwen. Hij heeft daar familie en het is veilig voor hem. Naar mijn idee kan hij met zijn ervaring hier opgedaan in zijn thuisland veel bereiken.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:49

Nanne schreef:
Gipsylover schreef:
@nanne: Zijn ouders wisten dit heel goed, en zij bepaalden op dat moment over zijn situatie.

Ja ik zou hem inderdaad terugsturen, vergeet niet dat zijn echte moeder gewoon nog in Angola woont...en hoort een kind gewoon niet thuis bij zijn moeder? Kon ze niet voor hem zorgen, dan had ze hem desnoods af moeten staan voor adoptie...

Ja, dat is dan waar. Maar zeg eens heerlijk, zou jij een hummeltje van een jaar of 8 zo op het vliegtuig naar Angola kunnen zetten?

Ik heb zelf helemaal niks met kinderen, maar ik denk dat zelfs ik dat niet zou kunnen wetende dat het kind daar totaal geen toekomst heeft.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:52

Lisann__ schreef:
Ik vind het vreselijk. Ik vind écht dat er veel buitenlanders in Nederland zijn, maar ze zetten de verkeerde buiten!
Hoeveel buitenlandse gezinnen zijn er die leven op uitkeringen? Die niet de moeite nemen om ook maar 1 woord Nederlands te leren? Die weigeren zich aan te passen.

Mauro heeft zich helemaal aangepast en houdt van de Nederlandse cultuur. Natuurlijk, er moet een lijn getrokken worden. Maar je zet nu een nederlander buiten.

Amen! _/-\o_

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:00

Het is ronduit l*llig voor Mauro, dan hadden ze hem wat jaren eerder terug moeten sturen. Nu vind ik het sowiezo heel hard dat er mensen zij die jaren wachten op het antwoord of ze mogen blijven of niet. Dit zou korter moeten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:11

Iedereen die dit leest moet er op letten dat hij al eerder een afwijzing gekregen heeft. Door in hoger beroep te gaan is dit dus zo lang gerekt. Het was dus al eerder bekend dat hij hier niet mocht blijven.
Dat hoger beroep had naar mijn mening nooit mogen gebeuren. Bedoel des te meer vervreemd hij van het land waar hij vandaan komt. Maar nu is het verhaal uit. Hij moet terug behalve als hij een studentenvisum krijgt. Maar als deze voorbij is houdt het alsnog op voor hem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:33

Maar stel dat ie niet in hoger beroep was gegaan, had ie er dan al wel voor zijn 18e uitgezet mogen worden?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:16

Wat een gezeik over 'regels zijn regels, anders moeten al die kinderen straks nog blijven!'

OH JEETJE! Net of dat zo vreselijk veel kinderen zijn..

Claudia de Breij heeft er een nummer over geschreven, met onder andere de zin "Dit land is wel beloofd, maar niet aan jou." Is dat nou echt hoe we allemaal denken? "Dit is mijn land, jij Angolees, rot op!" Echt? Voel je je nu zóveel beter dan een Mauro of Sahar of wiedanook, puur en alleen omdat jij hier geboren bent en zij niet?

En geld vind ik al helemaal zo'n onzinargument, dat wij voor hen moeten betalen. Ja, we betalen ons ook blauw aan alle Nederlanders die de wet overtreden, liegen omtrent uitkeringen, en ga zo maar door. Dat hele kleine beetje extra voor de immigranten die hier komen kan er best bij, hoor.

Overigens; de groep 'buitenlanders' die de taal slecht spreken en niet actief deelnemen aan de maatschappij zijn volgens mij ook veel Nederlands geboren mensen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:22

Ik vind het echt ontzettend balen voor die knul, maar als ze tegen hem zeggen blijf maar, krijg je ontzettend gedonder met degene die wel uitgezet gaan worden!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:41

Iris82 schreef:
Maar stel dat ie niet in hoger beroep was gegaan, had ie er dan al wel voor zijn 18e uitgezet mogen worden?

Nee want hij valt onder het kinderrecht. :n

Lisette03,

Zou jij je quote aan willen passen?
Nu is het net alsof ik een uitspraak doe die totaal niet de mijne is.

Alvast bedankt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:40

Waarom laten ze Mauro niet op een studentenvisum een vak leren wat hij uit kan oefenen in Angola en daarmee een bestaan kan opbouwen? En misschien zelfs een stuk ontwikkelingswerk doen.
Iedereen die vindt dat hij moet blijven stort een euro in een fonds voor zijn studie en iedereen die vindt dat hij weg moet een euro voor het opstarten van een eigen bedrijf in Angola.
Dan zijn die 9 jaren die hij in NL heeft gewoond tenminste niet weggegooid.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:42

Nanne schreef:
Ja, dat is dan waar. Maar zeg eens heerlijk, zou jij een hummeltje van een jaar of 8 zo op het vliegtuig naar Angola kunnen zetten?

Ik heb zelf helemaal niks met kinderen, maar ik denk dat zelfs ik dat niet zou kunnen wetende dat het kind daar totaal geen toekomst heeft.

sorry ik kan hem niet meer aanpassen, maar het dikgedrukte stukje hieronder is dus van mij, niet van Nanne, alleen bovenstaande quote is van Nanne, misschien dat er een mod meeleest die het aan kan passen??

Ja ik zou hem inderdaad terugsturen, vergeet niet dat zijn echte moeder gewoon nog in Angola woont...en hoort een kind gewoon niet thuis bij zijn moeder? Kon ze niet voor hem zorgen, dan had ze hem desnoods af moeten staan voor adoptie...

Dus hadden ze hem inderdaad toen gelijk terug moeten sturen, maar toen was er een burgeroorlog in Angola, dus zijn we zo netjes geweest om dit niet te doen. Hij heeft zijn jeugd hier doorgebracht en een studie kunnen volgen, ondertussen is er al die tijd door de nederlandse regering gezegd, je moet hier uiteindelijk weg. Dit is echter niet alleen door de nederlandse rechters gebeurt, nee de mensen om Mauro heen hebben dit doorgeprocedeert bij het Europees hof van justitie en bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, en die hebben weer uitspraken gedaan waarmee die advocaten opnieuw naar de nederlandse rechter zijn gestapt, die nederlandse rechter heeft toen weer nieuwe uitspraken moeten doen aan de hand van de europese arresten en al die uitspraken kwamen op hetzelfde neer, Mauro mag niet blijven... en dan kun je heel hard roepen, ja dan moeten die mogelijkheden er niet zijn, bedenk je dan eens dat je dan dus menselijke grondrechten beperkt, rechten die in wereldwijde verdragen zijn vastgesteld en die er zijn om een ieder op deze wereld of die nu Mauro of Willemijn of Maarten heet te beschermen, maar wel op een legale manier, volgens de regeltjes dus.

En stel je het volgende eens voor, Mauro wordt uitgezet, heeft inmiddels heel veel naamsbekendheid, best kans dat er een werkgever opstaat die een werkvergunning voor hem aanvraagt, kan hij in Angola een MVV aanvragen en op legale wijze nederland weer binnenkomen :)

en even voor alle duidelijkheid, nee ik discrimineer niet, nee ik vind niet dat alle allochtonen het land moeten verlaten, maar ik vind wel dat je je gewoon aan de regels moet houden en dan niet achteraf zielig gaan doen :n dat hij geen nee heeft willen horen of voorgespiegeld heeft gekregen dat het allemaal wel los zou lopen weet ik natuurlijk niet, maar het zelf rekken moet niet beloond worden vind ik.

Ik kan trouwens nog veel schrijnender verhalen vertellen dan het verhaal van Mauro, ik heb een tijdje bij de vreemdelingenpolitie en immigratiedienst gewerkt, zelfs verhalen die zich hier in het Westen afspelen, alleen die halen de media niet...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:19

DaniBanani schreef:
Wat een gezeik over 'regels zijn regels, anders moeten al die kinderen straks nog blijven!'

Claudia de Breij heeft er een nummer over geschreven, met onder andere de zin "Dit land is wel beloofd, maar niet aan jou." Is dat nou echt hoe we allemaal denken? "Dit is mijn land, jij Angolees, rot op!" Echt? Voel je je nu zóveel beter dan een Mauro of Sahar of wiedanook, puur en alleen omdat jij hier geboren bent en zij niet?

En geld vind ik al helemaal zo'n onzinargument, dat wij voor hen moeten betalen. Ja, we betalen ons ook blauw aan alle Nederlanders die de wet overtreden, liegen omtrent uitkeringen, en ga zo maar door. Dat hele kleine beetje extra voor de immigranten die hier komen kan er best bij, hoor.

Overigens; de groep 'buitenlanders' die de taal slecht spreken en niet actief deelnemen aan de maatschappij zijn volgens mij ook veel Nederlands geboren mensen..

Oh kijk dát bewn ik nu met je eens!... dat heb ik ook al eerder aangegeven. Iedereen heeft 't maar over die buitenlanders die zich niet aanpassen... maar hoe zit 't dan met die nederlands die geen barst uitvoeren? Die ook maar lekker niksdoen en drugs en alcohol gebruiken al dan niet echt verslaafd zijn en die mooi leven op een uitkering. want met die zatte kop kan je toch geen baan krijgen!! trouwens, eigen ervaring, mijn oom is alcoholist (wat natuurlijk niet een standaart iets is hoor, maar gewoon een voorbeeld van nederlanders die ook niks uitvoeren) en na jaren veel alcohol drinken en een uitkering hebben etc. zit hij nu al sinds een jaar of 6 op z'n ondertussen 50 jarige leeftijd in een verpleegtehuis. tjaa....

Je hebt net zo goed nederlanders die geen bal uitvoeren als buitenlanders. Maar zoals ik ook al eerder aangaf, soms moet je gewoon een bepaalde lijn trekken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:43

Eigenlijk zijn we te lief voor elkaar.
Alles kan zolang er maar een subsidie potje is.
Maar dat subsidie potje betalen wij allemaal met de belastingen en sociale premies die op het maandelijkse salaris ingehouden worden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:53

DaniBanani schreef:

Helemaal mee eens! _/-\o_

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:27

Iedereen die vind dat ie weg moet en al eerder weg had gemoeten, probeer je eens voor te stellen dat je zelf in die situatie zou zitten waarin Mauro nu zit. Zouden jullie braaf bij het eerste verzoek meteen op het vliegtuig stappen naar een land dat je niet meer kent en naar familie die je nota-bene zelf weg heeft gestuurd. Of zouden jullie ook elke strohalm aangrijpen om je leven zoals je dat nu hebt, met je vrienden, nieuwe familie en de gebruiken die je inmiddels gewoon bent geworden? Oja, vergeten. De brave (wanneer het ze uitkomt) bokkertjes zouden keurig zelf al eerder een ticket terug hebben gekocht zodat ze nooit in zo'n situatie terecht zouden zijn gekomen... En dan word ik moraalridder genoemd omdat ik wijs op de gevaren (voor jezelf!) van auto rijden zonder rijbewijs...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:36

En dát bedoel ik Mick75, het is zo makkelijk praten vanaf je laptop in je luie stoel, met de wetenschap dat jij nooit weg zult moeten hier...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:39

aan de ene kant vind ik het bijzonder sneu voor Mauro. Aan de andere kant: hij is hier illegaal gekomen, en illegaal is illegaal.

Na al die jaren kan het eigenlijk niet dat hij nog wordt teruggestuurd, hij heeft inmiddels zelfs een zuidelijk accent. Hij is een goed voorbeeld voor de allochtonen die hier wel legaal wonen maar niet willen inburgeren.

Ik vind dat ie mag blijven, had de regering maar sneller moeten beslissen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:46

De overheid is er (eindelijk) achter dat hun beleid niet deugd. Dat willen ze nu dus beter doen door opeens streng op te gaan treden. Eerst Mauro aan het lijntje houden, die jongen jarenlang hoop geven, om vervolgens te bedenken dat we te vol zitten. Laat ze liever hun energie steken in een beleid wat van begin af aan duidelijk is voor nieuwe asielzoekers, dan dit soort maffe acties. Hoe kan je iemand, die je zelf de mogelijkheid hebt gegeven om in je land te blijven, die een kind was toen hij hier kwam en dus ook niet het vermogen heeft gehad om in te zien hoe zo'n procedure werkt, waarvan je weet dat iemand in die fase van zijn leven een heel belangrijke ontwikkeling doormaakt en gevormd wordt door de maatschappij waar hij op dat moment in leeft op zijn achttiende terugsturen naar een land waar hij geen binding meer mee heeft.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:51

ik vind het sneu voor Mauro, maar ik vind dat dit een goed begin is. Niet omdat ik alle buitenlanders het land uit wil hebben, maar omdat Nederland een beetje het land is van de uitzonderingen, en ergens houdt het op. Als dit een uitzonderingsgeval is, zal de volgende dat ook zijn, en die daarna en daarna. Bovendien heeft hij de optie nog om een studievisum aan te vragen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:37

Diablo, zeg nooit nooit. Er zijn heel wat mensen op de vlucht uit hun eigen land die tot voor kort ook in de heilige overtuiging leefden dat ze nooit uit hun land weg zouden moeten, laat staan moeten vluchten. Maar toch echt nu op de vlucht zijn.

Mensen, probeer voor 1 keer eens te bedenken wat je ZELF zou doen als je in een situatie zat als Mauro. Het is zo makkelijk praten vanuit een betrekkelijk veilige positie thuis in een land waar je niet weg hoeft bij je vrienden en je veilige thuis vandaan, naar een toekomst die onzeker is, naar een land dat mischien als "veilig" betiteld wordt, maar dat voor de meeste mensen met Nederlandse normen niet is. Dan zouden verreweg de meeste van jullie moraalridders ook elke strohalm aangrijpen, hoe klein ook, en naar elke rechter mogelijk stappen om je toekomst veilig te stellen! Maar als een ander dat doet, gebruik maakt van de mogelijkheden die hij heeft, dan is dat immoreel, fout en oneerlijk. Vaag.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:12

Silvia schreef:
Waarom laten ze Mauro niet op een studentenvisum een vak leren wat hij uit kan oefenen in Angola en daarmee een bestaan kan opbouwen? En misschien zelfs een stuk ontwikkelingswerk doen.
Iedereen die vindt dat hij moet blijven stort een euro in een fonds voor zijn studie en iedereen die vindt dat hij weg moet een euro voor het opstarten van een eigen bedrijf in Angola.
Dan zijn die 9 jaren die hij in NL heeft gewoond tenminste niet weggegooid.

Daarom heeft zijn eigen moeder hem als 9 jarige op een vliegtuig naar Europa gezet, om een 18 jarige terug te krijgen die voor haar kon zorgen, die moeder die ook tot 2 keer toe een adoptie procedure heeft tegengehouden, heb ik begrepen, naar zon moeder moet hij terug??

Een ander aspect is dat Mauro een vrij uniek geval is omdat hij al 9 jaar bij dezelfde ouders woont en daar een hecht gezin mee vormt, iedereen noemt zijn pleegmoeder zijn moeder ook de gezagsdragers die hem uit willen zetten.

Er was een documentaire van 2 meisjes die Leers een paar dagen gevolgd hebben. Daarin loopt Leers te jammeren dat hij door deze baan zijn gezin zo weinig ziet. Een mooie uitspraak voor iemand van een partij die zegt dat het gezin de hoeksteen van de samenleving is.
Des te schrijnender dat juist die partij dit gezin zonder enige schaamte uit elkaar willen trekken