Chinees meisje wordt aan haar lot overgelaten na overrijding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:17

Dat kunnen wij hier heel makkelijk stellen ja. Ik zou ook geen probleem hebben met het betalen van een boete voor het redden van een mensenleven, maar ik heb dan ook een redelijk salaris ;)
Maar wat als je ronduit een slecht salaris hebt? En jouw gezin van iedere cent afhankelijk is? Neem je dan nog steeds vrijwillig risico op een hoge boete?
Om het voor ons wat beter aan te voelen; laat je je eigen paard verhongeren om een ander paard van de slacht te redden?

gummie

Re: Chinees meisje wordt aan haar lot overgelaten na overrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:05

Sterker nog: ik denk dat het niet in me op zou komen om in zo'n situatie, zo extreem als in dit topic, eerst rustig een afweging te maken. Het lijkt me eerder een reflex dat je dat kind helpt. Dat mensen kennelijk die reflex niet hebben, en dat wij veronderstellen dat mensen als ze dit aantreffen een afweging zouden gaan maken tussen enerzijds het leven van dat kind en anderzijds hunh portemonnee, daar kan ik me niets bij voorstellen.

Als voor mijn huis een paard wordt aangereden, en het dier met vier gebroken benen op straat ligt, ren ik naar buiten en bel ik DA of wat dan ook, zonder eerst na te denken of ik die DA wel kan betalen. En dat is niet omdat ik geld heb.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:16

serieus ik heb het filmpje nu 2 keer gekeken en alle reacties doorgebladerd, ik kan gewoon niet geloven dat dit echt is
ik zat steeds te zoeken van waar staat ergens dat dit een fake filmpje is!! maar dat is het dus niet ! damnn.. hoe ziek zijn ze daar....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:29

gummie schreef:
Sterker nog: ik denk dat het niet in me op zou komen om in zo'n situatie, zo extreem als in dit topic, eerst rustig een afweging te maken. Het lijkt me eerder een reflex dat je dat kind helpt. Dat mensen kennelijk die reflex niet hebben, en dat wij veronderstellen dat mensen als ze dit aantreffen een afweging zouden gaan maken tussen enerzijds het leven van dat kind en anderzijds hunh portemonnee, daar kan ik me niets bij voorstellen.

Als voor mijn huis een paard wordt aangereden, en het dier met vier gebroken benen op straat ligt, ren ik naar buiten en bel ik DA of wat dan ook, zonder eerst na te denken of ik die DA wel kan betalen. En dat is niet omdat ik geld heb.

Gelukkig hebben wij dit reflex; geeft alleen maar aan hoe goed wij het eigenlijk hebben hier. Dat de 18 mensen in het filmpje dat reflex niet hadden zegt veel meer dan alleen wat over die personen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:20

Dat laatste ben ik met je eens....
Laatst bijgewerkt door gummie op 23-10-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:20

gummie schreef:
Juut schreef:
Ja? Ook als je geen cent te makken hebt?

Dat vind ik geen argument of hooguit een heel slap argument als het gaat om een mensenleven.

En als de boete die je moet betalen zo 'hoog' is dat jij een maand geen eten meer kan kopen voor jezelf en je partner en kinderen?
na een maand niet eten ben je waarschijnlijk dood ( er van uitgaande dat zulke arme mensen toch al niet rijkelijk doorvoed zijn) en de rest van je gezin ook.
Zou je dan nog helpen?
Zou je dan kiezen om dat meisje op straat, voor wie de situatie toch al hopeloos lijkt, te helpen en jezelf en je gezin daar mee om zeep te helpen?
Ik denk dat dit, zeker in de arme wijken van een grote stad, wel realiteit is hoor.
Dat deze mensen niet helpen is denk ik vooral een gevolg van een veel algemener probleem: mensen steken hun kop in t zand in situaties die nadelig kunnen zijn voor zichzelf. Dat begint bij het wegkijken als iemand een appel steelt bij de groente boer (want voor je t weet word je er zélf van beschuldigt te hebben gestolen) en komt uit bij deze heftige situaties.
Ik denk niet dat deze mensen in deze situatie bewust hebben gedacht: zal ik helpen? --> nee want dat kan nadelig zijn voor mezelf.
Ik denk dat het meer een automatisme is.
zoals juut al zegt: de reflex is om niet te helpen. en dus helpt ook de autobestuurder niet , ookal heeft hij/zij het waarschijnlijk wat breder (aangezien hij/zij in een auto rijdt) en zullen de consequenties niet zo groot zijn. het zit er gewoon ingebakken om alleen aan jezelf te denken en niet aan een ander.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:24

Ik vind dat het eerste deel van jouw post en het laatste deel van jouw post twee verschillende dingen zeggen. En het laatste is wat ik ook zeg, en het eerste is wat ik geen argument vindt ;) Maar dat is uiteraard een mening, niet iedereen denkt daar zo over.

Ik vind dat vaak te snel allerlei argumenten worden ingebracht mbt armoede en onwetendheid, om zo niet te hoeven zegen dat het ronduit asociaal is en dat dat wellicht niet een uitzondering maar de regel betreft.

Als je het argument geldgebrek neemt, dan zou dat betekenen dat alleen arme mensen doorlopen. Dan zou dat betekenen dat al die mensen in dat filmpje die doorlopen arm zijn. Dat vind ik nogal een aanname. En ik trek dat zeer in twijfel. Dus dan kom ik op het tweede wat je aandraagt, namelijk dat het volk zelf egoistisch is, en niet de reflex heeft die wij hier in Nederland vanzelfsprekender vinden. Dat zegt wat.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:34

Nee, ik denk dat daardoor (door geldgebrek) het automatisme is ontstaan om door te lopen en je niet om een ander te bekommeren.
en dat dat automatische/reflex zo ver gaat, dat ookal hebben mensen later wel meer welvaart etc, dat ze alsnog volgens die reflex handelen.
maar die theorie gaat hier natuurlijk niet helemaal op (of helemaal niet, ik heb er ook geen verstand van) aangezien de 19e persoon, die vrouw die wel reageerde, geloof ik een ''vodden verzamerlaarster" was..en dus waarschijnlijk armer dan de voorgaande 18 personen (denk ik). waarom reageerde zij dan wel?

overigens vind ik het ook echt een afschuwelijk filmpje en is het heel makkelijk om "de chinezen" te veroordelen.
Maar ik kan niet zo duidelijk omschrijven wat ik nou bedoel ..

edit: als al van kinds af aan de mentaliteit is om een ander niet te helpen (om wat voor reden dan ook), als dat er zo ingebakken zit, dan zullen die mensen 'later' ook niet een ander helpen.

Wat ik me nu afvraag: de 18 mensen die voorbij zijn gelopen.. hebben die spijt?
kwamen die thuis en dachten ze: misschien had ik moeten helpen?
of.. denken ze: juist gehandeld want ik heb mn eigen hachje niet in gevaar gebracht.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:39

Zwitsal schreef:
Nee, ik denk dat daardoor (door geldgebrek) het automatisme is ontstaan om door te lopen en je niet om een ander te bekommeren.
en dat dat automatische/reflex zo ver gaat, dat ookal hebben mensen later wel meer welvaart etc, dat ze alsnog volgens die reflex handelen.
maar die theorie gaat hier natuurlijk niet helemaal op (of helemaal niet, ik heb er ook geen verstand van) aangezien de 19e persoon, die vrouw die wel reageerde, geloof ik een ''vodden verzamerlaarster" was..en dus waarschijnlijk armer dan de voorgaande 18 personen (denk ik). waarom reageerde zij dan wel?

overigens vind ik het ook echt een afschuwelijk filmpje en is het heel makkelijk om "de chinezen" te veroordelen.
Maar ik kan niet zo duidelijk omschrijven wat ik nou bedoel ..

Dat is inderdaad wat ik zo intrigerend vind, en wat in mijn ogen het argument van geldgebrek aan de kant zet....

Maar ik snap wel wat je bedoelde, was het er alleen niet mee eens denk ik (als ik het goed begrepen had :) ) De ene mening is niet beter dan de andere! :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:57

kom op zeg.. hier gebeuren ook zulke dingen... die homo die doodgetrapt is die gozer die ergens iets van zei dat t niet kon en dus maar doodgemept is.. getuigen die hun bek houden.... klaarlichte dag dat iemand neergeschoten wordt of een vrouw die met een dikke babybuik later volslank weer terugziet.. kom op mensen! ontkennen heeft weinig zin. Maar ook hier gebeurd het. Misschien niet zoals op het filmpje maar steek s iemand neer na een vreemde opmerking... geheid dat t een tijdje duurt voor je moet zitten!
China is een ander land, andere cultuur, maar ook daar heb je mensen met en zonder hart! Dat dit is gefilmd wil niet zeggen dat ze de 1e auto niet kunnen achterhalen. en wil ook niet zeggen dat de ouders van het kindje niet voor het meisje zouden zorgen. Ja hun ideeen en zo ,zijn anders, maar wie vraagt zich af waarom dit filmpje geplaatst is? Ik wel, blijkbaar is er iemand die het zich vreselijk aantrekt en de waarheid boven tafel wil krijgen of om mensen met hun neus op de feiten wil drukken.
Iemand die gerechtigheid wil!!! Vast gepikt van zijn werkgever ofzo om dit te bereiken, we praten er immers over en geheid dat de regering of mensen organisaties iets te vragen hebben.
Laten we er iets van leren , kijk om je heen, hou je mond niet als er onrecht wordt gedaan, op elk vlak dan ook!

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:03

GATVERDAMME, in wat voor wereld leven wij. Ik heb hier echt geen woorden voor. Wat een stelletie (&*@($& (#*^% debielen. Arm, arm kindje |(

En al die mensen die gewoon maar doorlopen. -:(-

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:13

Arm, arm,klein meisje,dat men niet voor je wilde afremmen,en dat niemand je wilde helpen. |(
Een mens mag alleen maar hopen dat het geen kind kwijtraakt,en op deze manier is helemaal verschrikkelijk,niet te verwerken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:55

Ronduit walgelijk!!!
Ik , ach ik snap er net zo weinig van als jullie, iig wel dat die wet niet door de beugel kan.
10.000 euro als je helpt *tikt tegen haar voorhoofd*

Het meisje uit China, wat hier reageerde op pagina 1 of 2, kan zij ons misschien helpen met wat er op de uitgebreide versie gezegd word in het Chinees? :)
Ben toevallig niet bepaald thuis in die taal :\ :Y)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:30

Er zijn weinig dingen waar ik niet tegen kan, dit filmpje en de gevolgen voor het meisje hebben ertoe geleid dat ik twee keer deze week heb zitten janken als een idioot. En dat overkomt me niet zo snel.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:47

wat is dit walgelijk zeg bah! geen woorden voor. Ik las alleen (volgens mij in de parool op het internet) een artikel van van een week later dat het meisje dus nog wel zou leven??Er was gezegd dat ze dood was maar ze ligt in coma?Misschien heb ik ergens anders al weer over heen gelezen dat ze na dit artikel alsnog gestorven is?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:38

Of die kunstmatige coma een week geduurd heeft weet ik zo niet.
Maar overleden is ze wel.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:59

In 2000 was ik in Guangzhou, stad met 7 milj. inwoners. Ik heb daar een man (voor zover nog herkenbaar) op zijn brommertje onder een vrachtwagen zien liggen, midden in het centrum van de stad. Een gedeelte van zijn lichaam lag uitgesmeerd over de weg. De chauffeur zat al etend in zijn cabine te wachten en de overige voetgangers en ander verkeer keken er niet eens naar om. Er heerst daar gewoon totale desinteresse voor de medemens. Hier wordt alles meteen afgedekt en krijgen mensen die er wat van gezien hebben meteen slachtofferhulp, daar interesseert het ze echt helemaal niets......ieder doet zijn eigen ding daar, overal verschrikkelijk druk en heel veel mensen. Ik denk dat een mensen leven daar gewoon niet zoveel waard is, er zijn er toch genoeg van ofzo. Dus dat filmpje verbaast me helemaal niets.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:06

Juut schreef:
Nee, ze is een week later overleden...

oh... -O-

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:37

Arm kind

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:35

Echt heel verschrikkelijk is dit. Dat arme kind zo aan haar lot over gelaten... Echt geen goed woord over voor die mensen! Pfff... moet er niet aan denken dat zoiets met mijn zoontje zou gebeuren...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:34

Dit is een stuk perversiteit van het communisme. In de meeste Europese landen merk je daar al een begin van, aangezien mensen tegenwoordig al geen deuren meer voor anderen open houden en ook steeds minder bereid zijn elkaar te helpen. Helpen? Daar is de staat voor, daar betalen we allemaal aan mee, dus is er geen verantwoordelijkheid meer voor het individu. Dat gecombineerd met een zware ontkerking, waar mensen niet meer op zondag horen dat je je medemens moet helpen als die in nood is. In Noord-Amerika, waar de staat beduidend minder doet voor het individu, zie je dat mensen wel degelijk elkaar helpen.

Maar goed, dit is erg, ik weet niet wat we daaraan kunnen doen vanuit Nederland, anders dan gewoon onze uiterste walging uit te spreken. Vanuit onszelf mogen we best verder nadenken hoe we met elkaar omgaan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:53

Ben het helemaal met Joostvangestel eens, ook hier wordt de onverschilligheid steeds groter. Heb daar zelfs in ons kleine (kerkelijke)dorpje al meerdere voorbeelden van gezien... . Ik vind het een heel erg zorgwekkende ontwikkeling en wat er met het chineese meisje is gebeurd is gewoon te erg voor woorden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 01:08

Vreselijkvreselijkvreselijke maatschappij :n

Het kan me allemaal niet schelen wat precies de gedachte was toen die mensen een stervend kind voorbijrijden, ookal zouden ze de doodstraf krijgen als ze dat kind zouden helpen, NOOIT zou ik dat gedaan hebben.
Ik word er gewoon zó misselijk van..

Ik ga echt niet dat filmpje bekijken..

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:34

Jemig had het al gehoord.

Die mensen die voorbij lopen sporen niet hoor! Het is toch niet meer dan normaal om gewoon te helpen.

:n :n