Honger in Afrika; nog lang niet over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:58

Er zijn heel veel oorzaken van de ellende op deze wereld, die kan ik niet oplossen. Maar ik probeer altijd wel geld te geven voor een aktie. Ik vind het werk van de Mercy-ships goed, omdat mijn man daar (zakelijk) bij betrokken is, dus ik weet daar wat meer van. Dat zijn o.a. artsen (maar ook ander gekwalificeerd personeel) dat een tijd op een schip zit tegen kost en inwoning en daar in Afrika daadwerkelijk helpt. En zo zijn er zoveel van dit soort projekten.
En natuurlijk kunnen deze problemen niet opgelost worden, maar veel van de mensen daar, vooral de kinderen, hebben geen keuze en kan je niet IMO laten doodgaan, zonder er iets aan te proberen te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:00

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
Jouw 2e bericht in dit topic ging over dat je wel eens een tv-serie had gezien waarin de Afrikanen lui waren (kort samengevat). Hoe moet ik weten of jij wel of niet naief bent? Ik ken je verder niet. Ik baseer mijn mening op jouw berichten in dit topic.

En natuurlijk is niet alleen het rijke westen debet aan de situatie. Er zijn daar natuurrampen en oorlogen geweest en het zijn allemaal wel ooit koloniën geweest. Sommige landen leeggeplukt door het westen/bedrijven.
Maar IMO doet dit niet ter zake. Je geeft wel of je geeft niet. Maar praat jezelf niet schoon door te zeggen dat zij het allemaal aan zichzelf te danken hebben. De kinderen die daar nu sterven hebben dit te danken omdat ze DAAR geboren zijn en niet hier.

Jij legt mij het woord lui in de mond, dat heb ik het hele topic nog niet gedaan. Dus ik zou het ook fijn vinden als je dat kan laten. Je gaat er vanuit dat ik daar mijn mening op baseer. Ik kijk ook actualiteiten, lees de krant en heb veel kennisen die overal ter wereld komen en daar het een en ander zien.
Ik hoef mij zelf niet schoon te praten, ik heb nergens nameluijk gezegd dat de bevolking het aan zich zelf te danken heeft. Hou eens op me vana alleas in de mond te leggen. Ik denk wel dat wanneer de regeringen daar meer zouden meewerken er ook meer bereikt kan worden en dat is iets heel anders dan zeggen dat mensen het maar aan zich zelf te danken hebben.
De kinderen die DAAR geboren zijn, dat vind ik heel erg voor die kindertjes, maar hoe komen die er dan?

Niet al mijn reakties hebben betrekking op jou, Mindim, maar ook bijv. op Limomambo enz.
Er wordt door sommige bokkers gezegd dat ze niets geven omdat Afrikanen lui zijn en teveel fokken (weer kort samengevat), daar reageer ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:01

Electra63 schreef:
Het enige dat ik ontvang is hypotheekrente. Ik heb nog nooit een uitkering of toeslag ontvangen (behalve kinderbijslag, maar dit ontvangt iedereen).
Maar dit doet er verder niet toe. Er wordt hier in dit topic gesteld, dat men maar voor zichzelf moet zorgen in Afrika, eigen schuld dikke bult, moeten ze maar niet fokken. Daarop zeg ik: ook hier in Nederland zijn mensen te lui of te dom om te werken en fokken maar door, wat is het verschil. Hier heb je nog ooit een opleiding genoten en kan je kennis vergaren op allerlei manieren. Daar in Afrika niet.

Jij begint er toch over dat je belasting betaald voor iemand die hier zijn hand ophoudt en daar zekers we wat aan kan doen? Als ik hje daar dan op aan spreek, dan doet het er opeens niet meer toe? Wat ben je zuur over nederlanders, die domme luie nederlanders die maar door blijven fokken en ten onrechte hun hand ophouden, waar jij belasting voor betaald, terwijl ze er best iets aan kunnen doen. Jouw posts kort samengevat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:02

Electra63 schreef:
Er zijn heel veel oorzaken van de ellende op deze wereld, die kan ik niet oplossen. Maar ik probeer altijd wel geld te geven voor een aktie. Ik vind het werk van de Mercy-ships goed, omdat mijn man daar (zakelijk) bij betrokken is, dus ik weet daar wat meer van. Dat zijn o.a. artsen (maar ook ander gekwalificeerd personeel) dat een tijd op een schip zit tegen kost en inwoning en daar in Afrika daadwerkelijk helpt. En zo zijn er zoveel van dit soort projekten.
En natuurlijk kunnen deze problemen niet opgelost worden, maar veel van de mensen daar, vooral de kinderen, hebben geen keuze en kan je niet IMO laten doodgaan, zonder er iets aan te proberen te doen.

Ik geef overal aan, behalve aan doelen als giro 555.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:06

Electra63 schreef:
Niet al mijn reakties hebben betrekking op jou, Mindim, maar ook bijv. op Limomambo enz.
Er wordt door sommige bokkers gezegd dat ze niets geven omdat Afrikanen lui zijn en teveel fokken (weer kort samengevat), daar reageer ik op.

De posts waar ik op doel:
De eerste noem je mijn naam en bij de tweede quote je me, daar heb ik op gereageerd want naar mijn mening zijn die naar mij gericht. Ik ben degene die over de lodge in afrika begon ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:07

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
Het enige dat ik ontvang is hypotheekrente. Ik heb nog nooit een uitkering of toeslag ontvangen (behalve kinderbijslag, maar dit ontvangt iedereen).
Maar dit doet er verder niet toe. Er wordt hier in dit topic gesteld, dat men maar voor zichzelf moet zorgen in Afrika, eigen schuld dikke bult, moeten ze maar niet fokken. Daarop zeg ik: ook hier in Nederland zijn mensen te lui of te dom om te werken en fokken maar door, wat is het verschil. Hier heb je nog ooit een opleiding genoten en kan je kennis vergaren op allerlei manieren. Daar in Afrika niet.

Jij begint er toch over dat je belasting betaald voor iemand die hier zijn hand ophoudt en daar zekers we wat aan kan doen? Als ik hje daar dan op aan spreek, dan doet het er opeens niet meer toe? Wat ben je zuur over nederlanders, die domme luie nederlanders die maar door blijven fokken en ten onrechte hun hand ophouden, waar jij belasting voor betaald, terwijl ze er best iets aan kunnen doen. Jouw posts kort samengevat.

Als hier op Bokt in dit topic wordt gesteld dat Afrikanen hun hand ophouden omdat ze lui zijn en dat Afrikanen maar eens moeten stoppen met fokken, dan vraag ik mij af wat het verschil is met Nederlanders die hun hand ophouden, lui zijn en veel kinderen hebben? Ik vind dit van Nederlanders erger, omdat je in Nederland i.i.g. alle kansen krijgt op onderwijs en zorg, dus door het onderwijs zou je jezelf kunnen ontwikkelen en heb je een uitkering niet nodig (zieken even buiten beschouwing laten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:13

Electra63 schreef:
Als hier op Bokt in dit topic wordt gesteld dat Afrikanen hun hand ophouden omdat ze lui zijn en dat Afrikanen maar eens moeten stoppen met fokken, dan vraag ik mij af wat het verschil is met Nederlanders die hun hand ophouden, lui zijn en veel kinderen hebben? Ik vind dit van Nederlanders erger, omdat je in Nederland i.i.g. alle kansen krijgt op onderwijs en zorg, dus door het onderwijs zou je jezelf kunnen ontwikkelen en heb je een uitkering niet nodig (zieken even buiten beschouwing laten).

Oh, ik vind dat ook niet netjes om te zeggen, dus ik zeg dat over geen van beide. Maar ik vind niet dat je een ander kan betichten van iets, wat je zelf ook doet, zij het over een andere bevolkingsgroep.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:32

Electra63 schreef:
Ik vind ook dat wij mazzel hebben dat wij in Nederland zijn geboren, een verzorgingsstaat.

Maar, wat ik bedoelde met mijn vraag aan Limamambo: tegenwoordig wordt je niet zomaar meer afgekeurd, men kijkt wat je nog wel kan in het arbeidsproces. Je kan typen, wie niet, dus al ben je arbeidsongeschikt, je kan bij wijze van spreken aan de slag als callcenter-medewerker of data-typiste. Kan je niet omgaan met stress: dan ga je lekker schoonmaken, boenen met je verstand op nul. Ik bedoel het helemaal niet banketstaaf (zo klinkt het wel :D ), maar tegenwoordig kan iedereen werken, behalve als je heel ziek bent of echt "oud".
Wij hebben hier allemaal scholing/onderwijs gehad en wij hebben allemaal een dak boven ons hoofd. We zien/horen iedere dag het nieuws. Er zijn uitzendbureaus, arbeidsbureaus, reintegratiebureaus, bemiddelingsbureaus, Legerdesheils, BlijfvanmijnLijf-huizen, Jeugdinstellingen, Voedselbanken, Jeugdzorg, uitkeringen, toeslagen enz. enz., er is hier hulp genoeg. Dit heeft een groot gedeelte van de mensen in Afrika niet, de meeste zaken bestaan daar niet eens.
Natuurrampen bestaan hier ook niet echt, behalve dat de Maas eens een paar decimeters buiten haar oevers treedt.

Waar tegenwoordig HAVO/VWO voor wordt gevraagd en waar je dus ook niet zo maar tussenkomt.
Of schoonmaken, als je slijtage hebt, wil dat ook niet.
Ik zie een hoop zure antwoorden...
Kinderbijslag, als je het niet wil stort je het terug, hypotheekrente zelfde verhaal. Je wil geen bealsting betalen, niet werken. Geen toeslagen, niet werken... enz enz.
Wat ik ermee wil zeggen is dat we blij moeten zijn dat er zulke vangnetten zijn. Wij kunnen niet in elkaars portefeuille kijken of in iemand zijn lichaam...

Afrika heeft dit allemaal niet en ik geloof echt niet dat dat allemaal aan de mensen ligt die daar wonen. En natuurlijk worden er kinderen geboren, sex/voortplanting is zo'n beetje het enige wat de mensen daar hebben. Maar dat had ik al eerder gezegd.
Voorlichting zou heel fijn zijn!

Anoniem

Re: Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:42

Maar voorlichting zijn ze daar toch al jaren mee bezig?
Voor hongersnood werd in 1984 al met Band Aid aandacht gevraagd voor Ethiopie. Dat is al bijna 30 jaar geleden en daar is nog geen einde in zicht.
Hoeveel aandacht is er al besteed aan AIDS in Afrika, hoeveel geld is daar al voor opgehaald in de loop der jaren. Maar je hoort nooit positieve berichten, het probleem blijft en op sommige punten wordt het alleen maar erger.
Half bekend Hollywood, Oprah, Bono, Bob Geldof en noem het maar, houdt zich er mee bezig, maar je ziet geen resultaat. Mensen zien het nut niet meer, daarom krijg je misschien wat ongenuanceerde reacties.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:50

Ja, maar wie zegt dat dat duidelijk is en hoe ver verspreid je dat? Willen die mannen dat wel?
Ik zal ook niet zeggen dat er geen aandacht voor is maar waar ligt dat aan?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:23

MamboBeach schreef:
Ja, maar wie zegt dat dat duidelijk is en hoe ver verspreid je dat? Willen die mannen dat wel?

Veelal aan hun eigen mentaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:44

MamboBeach schreef:

Nou, ik denk dat dat nou net de vraag is waaraan gewerkt moet worden, waar ligt het aan dat het maar niet structureel in orde wil komen. Als men daar zich nu over buigt, kan er misschien met opgehaalde gelden gerichter gewerkt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:51

Cryssie schreef:

Deels zal het ook aan de mentaliteit liggen, maar ik geloof niet dat dat alles is. Ik denk dat er wat dat betreft ook een verschil is tussen de machthebbers en de mensen die daar echt honger zitten te lijden. Naast hongersnood heb je dus een massaal 2e probleem en dat is aids. Sterven kinderen niet aan honger dan sterven ze aan aids en als ze beiden onder de leden hebben, dan is het eigenlijk uitzichtloos voor zo'n kindje.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat men in die omstandigheden kinderen op de wereld blijft zetten. Men is in die landen al zo lang bezig met voorlichting.En ik weet wel dat je daar niet even condooms gaat halen in de supermarkt, maar daar moet wel iets aan gedaan. Ik vraag me af he, dat wanneer er wel condooms beschikbaar zouden zijn of men ze ook zou gaan gebruiken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:51

Cryssie schreef:
MamboBeach schreef:

Ik denk niet dat het zo simpel ligt.

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:

Nou, ik denk dat dat nou net de vraag is waaraan gewerkt moet worden, waar ligt het aan dat het maar niet structureel in orde wil komen. Als men daar zich nu over buigt, kan er misschien met opgehaalde gelden gerichter gewerkt worden.

Dat denk ik dus ook. Afijn, nu zitten we met een vraag en wie gaat ons daar antwoord op geven? ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:53

Mindim schreef:
Cryssie schreef:

Deels zal het ook aan de mentaliteit liggen, maar ik geloof niet dat dat alles is. Ik denk dat er wat dat betreft ook een verschil is tussen de machthebbers en de mensen die daar echt honger zitten te lijden. Naast hongersnood heb je dus een massaal 2e probleem en dat is aids. Sterven kinderen niet aan honger dan sterven ze aan aids en als ze beiden onder de leden hebben, dan is het eigenlijk uitzichtloos voor zo'n kindje.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat men in die omstandigheden kinderen op de wereld blijft zetten. Men is in die landen al zo lang bezig met voorlichting.En ik weet wel dat je daar niet even condooms gaat halen in de supermarkt, maar daar moet wel iets aan gedaan. Ik vraag me af he, dat wanneer er wel condooms beschikbaar zouden zijn of men ze ook zou gaan gebruiken.

Dat heb ik me dus ook al zo vaak afgevraagd. De mensen zijn heel anders ingesteld dan hier en ook zeker de mannen. Ik weet niet of die zo maar een condoom om hun fluit doen. :+ Ik bedoel het wel serieus hoor, maar klinkt een beetje raar.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:56

het is inderdaad het in stand houden van het probleem door geld te geven: de enigen die er beter van worden zijn de strijkstokkers: mensen die in de chain zitten en geld overhouden aan onze inzamelingsacties: weet je nog van een tsunami waar veel geld voor is ingezameld: raad eens waar dat heen ging? precies: niet naar de mensen die het het hardst nodig hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:11

MamboBeach schreef:
Dat heb ik me dus ook al zo vaak afgevraagd. De mensen zijn heel anders ingesteld dan hier en ook zeker de mannen. Ik weet niet of die zo maar een condoom om hun fluit doen. :+ Ik bedoel het wel serieus hoor, maar klinkt een beetje raar.

Dat bedoelde ik dus met het voorbeeld van de lodge. Wij gaan als we aan het werk gaan, gewoon elke werkdag. Wij stoppen niet zodra we het geld hebben om 3 dagen eten van te kopen. Dat doen ze daar wel, dan blijven ze thuis tot het geld op is en dan komen ze weer. De instelling van die mensen is zo anders, dat als wij met onze instelling daar geld aan geven en zij er met hun instelling mee omgaan, het dus nooit wat gaat worden. Volgens mij kun je daar een bult condooms neerleggen, ik heb ook niet het idee dat ze er dan gebruik van gaan maken en waarom zouden ze dat dan niet doen, gemak?. En dat vind ik zorgwekkend, want zo blijven de kinderen maar komen, het lijkt alsof men er niet over nadenkt.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:48

Dan zou men eerst moeten proberen hun instellingen (mentaliteit) te veranderen. Ik heb een paar jaar geleden eens gelezen dat gebruik van condooms, volgens hun mentaliteit, niet mannelijk is. Volgens de mannen dan en vaak ook volgens hun riten. In sommige stammen heerst het idee, dat het ziek zijn (dus ook het krijgen van aids) de wil van God of Allah is. God of Allah of wie dan ook zal dan ook bepalen of zij genezen of niet.
Komt er nog bij dat, en dat zie je bij veel ontwikkelingslanden, dat kinderen hebben een oudedagsvoorziening is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:50

Het is natuurlijk ook een heel andere wereld dan hier. :j
Sja, dat op komen dagen met werk enz. dat zit gewoon in hun systeem... Nederlanders zijn 1 van de hardstwerkende volkeren, dus wij zijn dat gewoon niet gewend. Zij hebben gewoon een heel andere instelling...
Vrouwen/meisjes krijgen natuurlijk al heel jong kinderen. Ik denk dat je het ook niet zo maar kan veranderen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:52

Cryssie schreef:
Dan zou men eerst moeten proberen hun instellingen (mentaliteit) te veranderen. Ik heb een paar jaar geleden eens gelezen dat gebruik van condooms, volgens hun mentaliteit, niet mannelijk is. Volgens de mannen dan en vaak ook volgens hun riten. In sommige stammen heerst het idee, dat het ziek zijn (dus ook het krijgen van aids) de wil van God of Allah is. God of Allah of wie dan ook zal dan ook bepalen of zij genezen of niet.
Komt er nog bij dat, en dat zie je bij veel ontwikkelingslanden, dat kinderen hebben een oudedagsvoorziening is.

Dat verbaast me dus niets.

Sja, mentaliteit veranderen gaat denk ik niet zo makkelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:52

MamboBeach schreef:
Het is natuurlijk ook een heel andere wereld dan hier. :j
Sja, dat op komen dagen met werk enz. dat zit gewoon in hun systeem... Nederlanders zijn 1 van de hardstwerkende volkeren, dus wij zijn dat gewoon niet gewend. Zij hebben gewoon een heel andere instelling...
Vrouwen/meisjes krijgen natuurlijk al heel jong kinderen. Ik denk dat je het ook niet zo maar kan veranderen.

Denk dat dat dus wel een deel van het probleem is dat ontwikkelingshulp en voorlichting maar niet wil lukken. Ook wat Chryssie zegt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:11

vuurneon schreef:
Bovendien is de voortplanting toch 1 van de primaire drijfveer van de mens en daar zijn anticonceptie middelen natuurlijk niet echt standaard. En dat moet ook zeker veranderen!

Zijn ze deel van het probleem? Ja, overheden zijn snel geinteresseerd in vullen van eigen zakken ipv oplossen problemen. Los je het op door geld te sturen? Nee. De meeste leren ook niet door alleen maar voedsel te sturen; je moet ze vaardigheden leren om het zelf te verbouwen en zelf te onderhouden. Maar je moet ze niet afhankelijker maken. Daar zit een groot probleem.
Sowieso is de mentaliteit heel anders... mijn vriendin werd opgenomen in een Afrikaans ziekenhuis en voordat er een dokter naar keek moest er betaald worden. In de zaal lag ook een man, met een deken over zich heen. Wat bleek, die man had geen familie die mee kwam en hij was buiten westen. Dus geen geld, dus ook geen behandeling. Ze lieten hem letterlijk doodgaan omdat hij toch geen geld had. Daar was het de normale gang van zaken, spoed of niet. Dus t is echt een hele andere wereld, die je niet kunt helpen middels westerse maatstaven.

Daar is een leven gewoon niets waard, dat is Afrika dan moeten we ook niet teveel mee bemoeien, dat rekt het lijden alleen maar, vervallen toch opnieuw in zelfde situatie/problemen. Zonde van onze geld en moeite.

Laat ze maar in hun eigen sop gaar koken en niet teveel kindjes maken. Mensen kunnen nadenken en handelen en dus ook problemen oplossen, maar ze doen er niets mee. Dat is hun levenswijze dan moeten wij er ook niet mee gaan bemoeien. Het ging toch al duizenden jaren goed daar???? Laat ze gewoon helemaal met rust, hun levenswijze hun land. Het helpt toch geen zier.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:24

"Als mensen zouden zwijgen over de zaken waar ze geen verstand van hebben, zou er een grote stilte over de aarde neerdalen."

Het lukt me niet meer om op m'n handen te blijven zitten en lange posts worden blijkbaar niet gelezen dus een poging tot kort en gericht:

sanne1221 schreef:
het is inderdaad het in stand houden van het probleem door geld te geven: de enigen die er beter van worden zijn de strijkstokkers: mensen die in de chain zitten en geld overhouden aan onze inzamelingsacties: weet je nog van een tsunami waar veel geld voor is ingezameld: raad eens waar dat heen ging? precies: niet naar de mensen die het het hardst nodig hebben..

Ik zou oprecht echt heel erg graag willen weten waar jij denkt dat het tsunami-geld is gebleven. En dan graag met cijfers en bronvermelding en niet zomaar iets roepen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:56

Mindim schreef:

De opgehaalde gelden zijn voor noodhulp. Noodhulp is per definitie niet bedoeld voor structurele veranderingen. Internationale noodhulp wordt meestal ingezet na natuurrampen, soms ook in oorlogssituaties. De droogte van dit jaar in Afrika valt onder de categorie natuurrampen, net als indertijd de tsunami, de aarbeving in Haïti, de overstromingen in Pakistan etc.

Eén van de redenen dat het structureel maar niet in orde wil komen is de schaal waarop je kijkt. 'Afrika' als geheel heeft áltijd grote problemen, net als 'Azië' en 'Zuid-Amerika' als geheel. Als je op een andere schaal kijkt, ik neem voor het gemak even 1 onderwerp, kindersterfte, dan zie je wel degelijk verbetering. In sub-sahara Afrika is de kindersterfte sinds 1990 14 % gedaald (óndanks HIV/Aids!). Afrika als geheel telt 1 miljard mensen, bijna 15% van de wereldbevolking. De Europese Unie heeft minder dan de helft van de aantal inwoners en kent - ondanks het feit dat dit één van de rijkste, zo niet de rijkste regio in de wereld is én niet of nauwelijks natuurrampen - evengoed serieuze problemen. De georganiseerde misdaad doet het lekker (google eens op ndrangheta, leuke club). De jaaromzet van cocaine via de Antwerpse haven bedraagt naar schatting 30 miljard (hoezo economische crisis). We vergifitigen onszelf en de rest van de wereld met afval (google eens op plastic soep) en industriële uitstoot en we hebben ons nogal wankele landbouwsysteem gebouwd op het gebruik van honderdduizenden hectares landbouwgrond buiten ons eigen grondgebied.

Als afsluiter van deze post, die helaas alweer zo lang is dat hij vermoedelijk niet gelezen zal worden, een recent artikel waarin eens een genuanceerder geluid over Afrika klinkt:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/a ... rika.dhtml

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:02

Maura, wie moeten we geloven dan? En welke bron is waar?

Dat is net zoiets dat als ik vroeger overal aan gaf qua donaties. Nu niet meer, als ik zie wat de directeuren verdienen vind ik dat werkelijk schandalig. Jaren geleden was dat volgens mij de directeur van de hartstichting die in opspraak was en onlangs weer 1.

Mensen 'zien' het ook niet en dat is moeilijk...