Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wildgirl schreef:Bij deze een eerlijk antwoord![]()
Over het stierenvechten an sich laat ik me niet uit, ik sta hier ook redelijk neutraal in.
Enerzijds ken ik de cultuur(door vrienden,wonen in spanje etc) en begrijp ik de trots en eer die hiermee gepaard gaat.
Anderzijds is het jammer dat dit door het leed van een dier moet ontstaan.
Maargoed, waar ik me wél over uitspreek is de manier waarop Nederland en masse in de startblokken staat als het hierom gaat.
Men geeft aan tegen het afmaken van dieren te zijn ''om het plezier'' wat mensen eraan hangen.
Het is geen plezier, het is een traditie die vele malen dieper gaat dan wij kunnen bedenken; haast een geloof.
Families zijn hiervan afhankelijk, het hóórt bij Spanje.
De stieren(en paarden overigens ook) worden uitmuntend verzorgd, leven het leven (in het geval van de stieren) wat iedere rund zou moeten kunnen leven en betalen daar éénmalig een 20 min durende prijs voor.
Vervolgens komt er een groep bokkers,activisten of weet ik wie die deze traditie zonder hem zelf écht goed te kennen afkeuren.
Terwijl ze wel, voor hun eigen plezier (en hier zit niks traditioneels of geloofsmatigs aan) iedere dag rundvlees eten afkomstig van bio-kalveren en 5 hoofdstellen en 3 zadels in hun kast hebben liggen.
Waar klopt het dan niet?
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is in deze perfect op mijn plaats als je het mij vraagt.
Even nog ter informatie; er zijn in Spanje steeds meer gevechten en demonstraties in opkomst waarbij de stier niet wordt gedood maar waar bijvoorbeeld alleen de rijkunsten van de picadores worden getoond.
Daarnaast zijn er enkele grote arena's waarbij de stier wel wordt gedood maar dit is echt niet iets wat 3x in de week terugkomt.
Het is jammer dat 99% van de tegenstanders niet in de gelegenheid is om de andere kant van het gebeuren, de spaanse families, het verdriet,de trots en de eer en de verzorging van de stier van dicht bij mee te maken; dat zou een hoop kortzichtigheid voorkomen.....
@fredkroket, hoe kom je hierbij?
Ik heb meerdere gevechten meegemaakt en hierbij worden de stieren vanuit het land geselecteerd, op transport gezet en niks niet mishandeld voordat ze de arena binnenkomen. De agressie komt daarom vaak ook pas na het steken van de lansen en dat is ook hoe een goede spaanse stier zich dient te gedragen.....
Siets schreef:Nou Wildgirl, je zegt dat je er neutraal in staat, en dat je jezelf er niet over uit laat. Terwijl ik juist uit je reacties
op maak dat je er eerder positief dan negatief tegenover staat. In mijn ogen toch niet zo neutraal hoor.
Citaat:De stieren(en paarden overigens ook) worden uitmuntend verzorgd, leven het leven (in het geval van de stieren) wat iedere rund zou moeten kunnen leven en betalen daar éénmalig een 20 min durende prijs voor.
Vervolgens komt er een groep bokkers,activisten of weet ik wie die deze traditie zonder hem zelf écht goed te kennen afkeuren.
Terwijl ze wel, voor hun eigen plezier (en hier zit niks traditioneels of geloofsmatigs aan) iedere dag rundvlees eten afkomstig van bio-kalveren en 5 hoofdstellen en 3 zadels in hun kast hebben liggen.
Waar klopt het dan niet?
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet is in deze perfect op mijn plaats als je het mij vraagt.
Meliszy schreef:Haha, net goed voor die vent!
Ik gun hem het ergste, een lange lijdensweg net als wat de stier heeft in dit soort gevechten!!
Colway schreef:Citaat:De stieren(en paarden overigens ook) worden uitmuntend verzorgd, leven het leven (in het geval van de stieren) wat iedere rund zou moeten kunnen leven en betalen daar éénmalig een 20 min durende prijs voor.
Waar klopt het dan niet?
Eenmalig een 20 min durende prijs? Je verkoopt het alsof het iets leuks is? Het is 20 min angst, paniek en ondraaglijk lijden, dat is 20 minuten te lang!
@kimmie, als ik zou mogen kiezen dan zou ik inderdaad liever zo mijn paard aan haar einde zien komen met een goed,paardwaardig leven daar voorafgaand dan een eenmalige kogel/injectie en jarenlang opgesloten op stal met geen sociaal contact en buitenlucht.
Maar, deze vergelijking gaat nergens over.
Ik promoot het stierenvechten ook niet, voor de 864e keer, ik probeer alleen de andere kant te laten zien en bewustwording van ons eigen gedrag cq. consumptie te kweken....De vergelijking met vlees eten slaat kant nog wal...
Dus omdat ik vlees eet, mag ik ook de kat van de buren met een luchtbuks beschieten (max 20min) voor ik hem hardhandig naar de hemel stuur?
Fiffill schreef:Mijn mond valt open van sommige uitspraken hier...
Wildgirl schreef:@Fred kroket, heel jammer dat je het op de man gaat spelen, misschien eens een lesje respectvol discussieren?
Daarnaast acht ik mijn eigen ervaring, gezien door mijn eigen ogen, iets hoger in dan wat jij leest in boeken/media/whatever.
Fred_Kroket schreef:Wildgirl schreef:@fredkroket, hoe kom je hierbij?
Ik heb meerdere gevechten meegemaakt en hierbij worden de stieren vanuit het land geselecteerd, op transport gezet en niks niet mishandeld voordat ze de arena binnenkomen. De agressie komt daarom vaak ook pas na het steken van de lansen en dat is ook hoe een goede spaanse stier zich dient te gedragen.....
kimmie261 schreef:gaat meneer ander werk zoeken...nergens voor nodig om zo dieren te martelen omdat hij anders geen geld zou verdienen,kom op zeg...dat mag toch gewoon geen reden zijn...