occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:36

Karl,
Een hoog salaris kan ik prima mee leven, maar in het geval van Groenink vond ik een bonus boven zijn salaris al buiten proporties, zo goed was er immers niet gepresteerd. Maar goed, dat is oud nieuws, maar het gebeurt nog steeds.

Wat de pensioenfondsen betreft, ik weet dat Zorg en Welzijn jaren geleden negatief in het nieuws was, omdat zij investeerden in de wapenhandel in de VS en men vond dit in tegenspraak met de achterban (zorg).
Ik zou liever een vrije keuze van pensioenfonds hebben, nu betaal ik een paar honderd euro per maand (mijn werkgever ook) en ik heb totaal geen zeggenschap over mijn "eigen" geld.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:28

Ook Rotterdam doet mee, maar wel part-time. Staat op teletekst.
Typisch Rotterdam weer: er moet gewoon gewerkt worden! :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:15

Electra63 schreef:
Karl,
Een hoog salaris kan ik prima mee leven, maar in het geval van Groenink vond ik een bonus boven zijn salaris al buiten proporties, zo goed was er immers niet gepresteerd. Maar goed, dat is oud nieuws, maar het gebeurt nog steeds.

Wat de pensioenfondsen betreft, ik weet dat Zorg en Welzijn jaren geleden negatief in het nieuws was, omdat zij investeerden in de wapenhandel in de VS en men vond dit in tegenspraak met de achterban (zorg).
Ik zou liever een vrije keuze van pensioenfonds hebben, nu betaal ik een paar honderd euro per maand (mijn werkgever ook) en ik heb totaal geen zeggenschap over mijn "eigen" geld.

Ben het met je eens dat bepaalde bonussen belachelijk zijn, met name als ze worden togekend aan mensen die hun werk niet goed hebben gedaan. Zou toch zeggen dat het een beloning was voor goede zaken.... En dan nog: wat een gekke bedragen.

En wat betreft de pensioenfondsen: heel vreemd dat we verplicht geld moeten afstaan (dus geen keuze hebben of, en aan wie) zonder zeker te weten wat er mee gebeurt. Ik begrijp wel waarom ze de verplichting hebben, want er zullen genoeg mensen zijn die anders helemaal nies sparen tot aan hun pensioen, waardoor de staat (en dus ale belastingbetalers) uiteindelijk vor al die mensen moet gaan betalen die dan geen cent hebben. Maar toch, het voelt niet goed.

Echter: er wordt overal geroepen dat de pensioenfondsen in de problemen zijn. Maar dat schijnt heel anders is elkaar te zitten. De pensioenfondsen hebben voldoend geld om uit te keren. Zo heb ik begrepen na wat speurwerk en artikelen van deskundigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:26

Ik begrijp ook waarom ik verplicht ben om premie te betalen voor mijn pensioen. Ik zou alleen wel een vrije keuze willen hebben, net als bij een bank of verzekering.
Wat de eventuele problemen betreft bij de pensioenfondsen, heb ik begrepen dat het ligt aan de methode die ze hanteren bij het berekenen van de dekkingsgraad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:16

gummie schreef:
Echter: er wordt overal geroepen dat de pensioenfondsen in de problemen zijn.

Allicht.
Dat geeft maatschappelijk draagvlak voor premieverhogen en/of bevriezing van de uitkering.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:09

Hebben jullie deze maskertjes niet gezien ?
Afbeelding

Deze maskertjes zijn tegen de corrupte Justitie hier in Nederland.
De Secretaris Generaal van Justitie waar inmiddels diverse aangiftes tegen zijn gedaan
van Pedofielie.
Hier worden ook de verbanden met het Dutroux-netwerk en de Zandvoort zedenzaak aan
de kaak gesteld.

Als je het werkelijk allemaal wil volgen dan moet je naar deze site gaan.
Je wil niet weten wat er in Nederland allemaal aan de hand is .
http://www.klokkenluideronline.nl

De Demmink Doofpot
De Chipshol zaak

Het instorten van de banken wordt binnen een week of 3 verwacht.
Misschien dat de boel nog wat langer overeind gehouden kan worden. (zoals in Griekenland)
http://www.eindtijdonderzoek.nl/2011/10 ... em-europa/

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:56

Klokkenluideronline De website waarop iedereen elke misstand anoniem aan de kaak kan stellen.

En dat is dan jouw bron??? Wordt daar ook maar iets van geverifieerd? Of kan Jan en Alleman daar uit wrok of om andere duistere redenen een verhaal plaatsen, complottheorieen uit de doeken, doen, etc?

Ik vind het een enge site eerlijk gezegd. Net zoiets als Meld Misdaad Anoniem: je kunt er zaken mee oplossen, maar het kan ook misbruikt worden. Als je een hekel aan de buurman hebt, is dit de makkelijkste manier om iemand te criminaliseren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:57

Oke, er is een hoop mis hier in Nederland. Maar die complottheorieen mogen wat mij betreft ook meteen door de plee. Is alleen maar extra bangmakerij en voor het overgrote deel resultaat van een aantal hele dikke duimen en ietwat teveel ongekaderde fantasie. Maargoed, ieder z'n meug natuurlijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:15

De bronnen die Ulissa aanhaalt zijn prut. Ja. Wil niet zeggen natuurlijk dat de problemen die erop aangekaart worden niet bestaan.
Lees het boek van onderzoeksjournaliste Eveline Lubbers, Schone schijn... maar eens en dan kom je ook te weten dat er naast uiteraard de totaal van de pot gerukte complotters en niet zo slimme mensen die nog nooit van bronvermelding of verificatie gehoord hebben, er ook machtige organisaties met heel geraffineerde taktieken achter een aantal van deze sites zitten.

Op internet is niet alles wat het lijkt, als ik wil dat jij windenergie ergens gaat plaatsen tussen enge linkse hippiepraktijken, roof, en ufo's, dan maak ik gewoon een site waarop ik stelselmatig deze onderwerpen op één grote hoop gooi.

http://www.evel.nl/

Interessant, John Perkins: man die het systeem van binnenuit kan beschrijven. Kijk en huiver.
De boeken van Naomi Klein zijn ook boeiend.

http://www.boublog.nl/05/09/2011/bekent ... more-11508

In Hoodwinkend behandelt Perkins de crisis. Ik denk dat het een interessant boek is, ga het maar eens lezen.

http://www.amazon.com/Hoodwinked-Econom ... 0307589927

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:40

Thanx voor de links!! :) Sta altijd open voor dat soort dingen.

Edit: ben verschillende filmpjes aan het kijken, interessant..... Maar wat me wel opvalt, en dat vind ik wel jammer, dat is dat op de site boublog zeer eenzijdig bericht wordt. Ik zou graag een site willen zien waarop alle kanten van een verhaal worden belicht! Anders krijg ik het idee dat een site anti of juist pro is, dat een site geen volledig beeld schetst, etc. Weet iemand waar ik zo'n site kan vinden die zowel de pro als de anti films en argumenten toont? Ofwel: waar ik niet alleen een filmpje te zien krijg over asmenzweringen, maar ook een fimpje waar die onderuit worden gehaald? Ik wil graag ALLES weten, en niet slechts een linkse of juist een rechtse weergave.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:38

Edit 2: ik ben opgehouden met lezen op de site boublog, omdat ook daar eenzijdige en ongefundeerde meningen tentoon worden gespreid.
Voorbeeld:

Feit 1: er is olie in Libie
Feit 2: de NATO heeft zich bemoeid met de overname in Libie
Conclusie op boublog: de NATO heeft zich bemoeid met de overname in Libie, omdat ze de olie in handen willen krijgen.

Op deze manier kun je alle onafhankelijk van elkaar bestaande feiten aan elkaar koppelen, zonder enig bewijs. De kans dat het waar is, is net zo grot als de kans dat het niet waar is. Maar men zal altijd kiezen voor de redenering die in het straatje past. En dat straatje op boublog is overduidelijk anti-NAVO en pro-Khadaffi (ik voel enige walging opkomen als de reacties en artikelen lees waarin Khadaffi geprezen wordt, en een lijst met misdaden wordt getoond die volgens boublog "in de schoenen van Khadaffi zijn geschoven". En dat is prima als het dat wil, maar waarheidsgetrouw hoeft het daarmee niet te zijn.

De link naar John Perkins vind ik overigens wel zeer interessant :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:56

Het ging mij ook alleen om de documentaire van Perkins die op die blog bij elkaar staat Gummie, das gewoon handig. Verder heb ik geen mening over boublog want ik heb daar verder niets gelezen. ;)

Overigens heb ik ook geen mening over Perkins, eerst maar eens lezen wat hij te vertellen heeft. Maar een mening van binnenuit is altijd boeiend om te horen. Wat hij in die docu zegt komt voor mij echter niet als een verrassing, er zijn goed gedocumenteerde boeken geschreven die al tot soortgelijke conclusies komen.

Zo zijn er ook boeken over Bush-Cheney die feitelijk pro-Bush zijn, maar toch goed inzicht geven in de hele gang van zaken rond Irak omdat ze geen doekjes om de feiten winden.

En ik snap ook niet zo goed wat je met links-rechts bedoelt?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:23

Dat is inderdaad boeiend :) heb alvast op bol.com een boek in het winkelwagentje gedaan ;) Het gaat mij inderdaad om inzicht.... Met links en rechts bedoel ik de uiterste tegengestelde meningen, zoals de prohouding of antihouding. Ik wil graag iets neutralers horen, wat minder gekleurd is door subjectieve opvattingen, wat minder naar een kant trekt, wat onderbouwt wordt. Maar begrijp dat dat moeilijk te vinden is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:39

Neutraal bestaat niet. Maar zoals ik zei, er zijn boeken die niet anti-Bush zijn (juist pro), maar waarin toch heel goed te lezen is hoe die hele aanloop tot die oorlog tot stand gekomen is, en de feiten daarin zijn dan niet in tegenspraak met die bijv. in het werk van Naomi Klein te lezen is.
Interpretatie is anders ja.

Maar als je feiten niet interpreteert volgt er ook geen duiding. Overigens is onderzoeksjournalistiek uit aard van de zaak natuurlijk heel vaak gericht op misstanden en het blootleggen van oneigenlijk banden tussen bedrijfsleven en politiek, of oneigenlijk gebruik van publieke middelen en democratische processen. Ik snap nooit zo goed waarom het aan de kaak stellen van misstanden per definitie 'links' is? Maar dat bedoelde je missschien niet?

Persoonlijk heb ik mij best verdiept in de denkwijze van neocons. Ik heb me zelfs door 'Het einde van de geschiedenis' geworsteld, een wapenfeit. :+
Opmerkelijk is dat juist Fukuyama onlangs een heel andere koers is gaan varen, zal zien of ik dat geschrift kan vinden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:42

Nee dat bedoelde ik niet hoor :) ik bedoelde niet politiek gezien links of rechts! Dat had ik erbij moeten vermelden :) Ik bedoel dat het zover uiteen ligt, en dat interpretaties als feiten worden aangedragen, in plaats van feiten te interpreteren ;)
Ik ben voor het publiceren van misstanden. Ik ben tegen het presenteren van interpretaties als feitelijke misstanden. En dan met name door het weglaten van relevante informatie die het tegendeel kunnen bewijzen. Tunnelvisie dus.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:55

:D Tja wat dat betreft moet je toch altijd je eigen gezonde verstand gebruiken. Ik ga er altijd vanuit dat verschillende boeken/artikelen mét goede bronvermelding over hetzelfde onderwerp, een aardig beeld geven. Vanuit één theorie of bron wordt dat al lastig.

:) http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... rden.dhtml

Het geschrift waarin Fukuyama echt afstand neemt van het neocongedachtengoed, kan ik zo gauw niet vinden op het www, maar hierboven kun je wel lezen waarom ik hem zon verstandige man vind.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:16

Ben nu allemaal filmpjes aan het bekijken van Susan Lindauer, formal CIA asset :) Zit geboeid te luisteren!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:13

MarvanTom schreef:
Ook Rotterdam doet mee, maar wel part-time. Staat op teletekst.
Typisch Rotterdam weer: er moet gewoon gewerkt worden! :D

En aangezien ik ook werk, wil ik best in mijn pauze naar Beurs.
Ik laat me niet beïnvloeden door anderen. Edit: in de zin van buitenlanders. Helpt de nederlandse situatie niet.
Ik ervaar zelf hoe dingen zijn en anders moeten/kunnen, maar ook ik heb geen oplossing.
Dan maar laten weten met anderen dat het anders moet.
Maar dan wel op z'n Rotterdams: er mot eerst gewerrukt worruh en dan pas tijd voor aksie! 8-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:44

Ach Mar van Tom, jij als Rotterdamse weet toch wel: in Rotterdam wordt het verdiend, in Den Haag verdeeld en in Amsterdam over de balk gesmeten. :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:36

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Echter: er wordt overal geroepen dat de pensioenfondsen in de problemen zijn.

Allicht.
Dat geeft maatschappelijk draagvlak voor premieverhogen en/of bevriezing van de uitkering.

En dan ook nog eens met instemming van de overheid.

Het is te gek voor woorden, dat bevriezen van de uitkering.
De pensioenfondsen hebben het erover op dit moment, dat in 2013 de uitkering lager gaat uitvallen tot zo'n 5%
Terwijl die mensen die in 2013 met pensioen gaan, al ongeveer zo'n 40 jaar ZELF en met hun werkgever gespaard hebben voor dit pensioen.
Wat is er in die afgelopen 40 jaar gebeurd met die gigantische winsten die de pensioenfondsen opgestreken hebben????

Dat de premie's nu in feite omhoog (moeten) gaan, voor toekomstige uitkeringen, kan ik me nog wel iets bij voorstellen.
Op dit moment is de rente lager, dan waarmee "gerekend" is.

De verlaging van de pensioenuitkeringen is net zo absurd als de bank zou zeggen; je hebt nu wel 40 jaar gespaard maar je geld heeft in de tussentijd minder opgebracht dan gedacht was, dus krijg je minder van je EIGEN GELD terug.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:03

De docu's

Capitalism a love story - Michael Moore
Inside Job - Ferguson

Zijn hele goede docu's om jezelf te onderwijzen in wat er nu precies aan de hand is.

Zijn er bokkers die in Den Haag wonen en weten of er op het malieveld nog steeds tentjes staan?? Of is het alleen in Amsterdam :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:42

Wat ik mij afvraag: de mensen die nu protesteren, werken die niet? Ik heb nl. geen tijd om te demonstreren, ik moet gewoon werken. Ik neem aan dat het studenten en werkelozen zijn? Of zijn er mensen die vrij nemen voor dit soort demonstraties?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:52

mijn man is ook gegaan. er liepen trouwens gewoon heel veel ' normale mensen' rond hoor. (ik bedoel, gewoon met een baan, gezin, opleiding en dak boven hun hoofd) niet enkel hippies en werkeloze, dat beeld vind ik nogal onterecht.

Wij volgen het economische nieuws sowieso al een paar jaar en ook toen de demonstraties in new york begonnen, we zeiden toen al tegen elkaar... als dit er binnenkort in nederland komt gaan we het steunen. en zie eens.

ik heb een een lange tijd terug ook al op bokt gezet. het ergste van de crisis gaat nog komen. ook al geloofde niemand mij uiteraard (de kranten zeiden toch dat we weer de goede kant op gingen? yeah right..)

verder kan ik me geheel vinden in arabesk ;)

mijn tip is dan ook om vooral docu's te kijken, ook het buitenlandse nieuws te volgen, jezelf te verdiepen in de geschiedenis van geld en handel en economie en hoe het vandaag de dag een rol speelt en boeken te lezen over economische zaken (bv ' als de dollar valt' )

verder kan ik wel meer tips geven maar dat kunnen we misschien beter per pb doen :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:06

Jameyskatje,
Het was een vraag. Mijn man en ik werken heel de dag, 'savonds naar stal en/of sporten enz. dus ik zou, als ik al zou willen, geen tijd hebben om naar A'dam te gaan. Eén dagje zou kunnen, als ik bijv. vrij ben, maar dagen-, of zelfs wekenlang demonstreren, lijkt mij heel veel, als je een baan (en bijv. kinderen) hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:23

Niet alle banen zijn ma tot vrij negen tot vijf electra.
Enneh... dan ga je niet sporten ... of zo = prioriteiten stellen.