Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Ja, zo weet ik dat het dier een goed leven heeft gehad en ik weet wat ik eet.
48 (18%)
Nee, de band met het dier is dan te groot geworden om het op te eten.
155 (60%)
Het ligt eraan welk dier.
38 (14%)
Anders. (graag toelichten in het topic)
17 (6%)

Totaal aantal stemmen: 258

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:46

Ik vind varkens ook erg leuk, daarom noem ik ze ook "moeilijk te slachten" in mijn OP. Het is me inderdaad bekend dat ze erg intelligent zijn, maar ook dat ze veel DNA delen met de mens en dus nauw aan ons verwant zijn. Misschien dat dat het ook extra moeilijk maakt. Ik stel me ook helemaal voor dat ik twee van die gezellige "rozerts" in de tuin zou hebben. Dan zou ik ze idd. ook gaan trainen, eens kijken hoe dat met varkens werkt. Maar o zo lastig om ze dan later te slachten. Het is inderdaad hypocriet en persoonlijk dat het ene dier meer moeite kost dan het andere. Intelligentie heeft immers vele vormen en dat ik de denkwijze van een dier niet snap maakt het dier nog niet direct dom, het denkt waarschijnlijk op een andere wijze na omdat andere dingen belangrijk voor hem zijn. Ik denk dat ik maar eens begin met kippen en evt. een kalkoen, eens kijken of ik dat uiteindelijk aandurf. Toen ik het er met mijn vriend over had reageerde hij helemaal niet zo enthousiast := (terwijl hij op bijna alles wat ik zeg enthousiast reageert, haha) dus ik denk dat hij er ook wel eens nog meer moeite mee zou kunnen hebben...

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:49

Shaggysophie schreef:
Nee dat vind ik zoo zielig dat kan ik echt niet ik heb een keer op tv gezien hoe ze dat doen en dat kun je dat een dier gewoon niet aandoen
Vertel me wat heeft het dier misdaan?niks waarom zou je ze leven dan verpesten

Ik kan het ook echt niet en inderdaad als een dier jou niks heeft aangedaan waarom zul je het dan doden :(:) .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:50

haffie83 schreef:
Shaggysophie schreef:
Nee dat vind ik zoo zielig dat kan ik echt niet ik heb een keer op tv gezien hoe ze dat doen en dat kun je dat een dier gewoon niet aandoen
Vertel me wat heeft het dier misdaan?niks waarom zou je ze leven dan verpesten

Ik kan het ook echt niet en inderdaad als een dier jou niks heeft aangedaan waarom zul je het dan doden :(:) .

Eet jij geen vlees dan?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 12:51

Om te eten misschien? :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:54

:n En als ik weet dat een dier van mij weg gaat om geslacht te worden, gaat die ook niet weg!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:55

Het ligt eraan welk dier. En idd, ik zou bij de eerste moeite hebben, maar als je je er van begin af aan op instelt dat hij/zij dood moet, kun je er anders mee omgaan en je er niet zo aan gaan hechten. Als ik ze niet zelf hoef te slachten en een ander dat voor me doet, zou ik geen probleem hebben met een kippetje van eigen boerderij, of een lam, of een varken.

Op het moment dat jij een varken als huisdier gaat zien, gaat het mis. Dan ga je toch een band met ze opbouwen. Maar alleen eten geven en verder geen tot weinig aandacht, is een ander verhaal dan een varken in huis nemen (bij wijze van spreken) en hem zindelijk maken en kunstjes leren. Een dergelijk dier zou ik dan ook niet kunnen slachten.

joostvangestel

Re: Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:42

Ik heb kippen, schapen en varkens uit eigen tuin gegeten. Nooit problemen mee gehad. Ben er nog niet aan toe gekomen om pony's uit eigen tuin te eten, dat ligt dan ook weer net iets moeilijker. Dit aangezien je toch 11 maanden op een veulen hebt gewacht en het dan niet direct in de diepvries wilt gooien. De remedie daarvoor is de lat héél erg hoog te leggen qua fokkerij, zodat je het niet voor de slager doet.

Mocht het dan toch gebeuren dat een pony beter af is met euthanasie dan met een lijdensweg aan de onderkant van de markt is het een ander verhaal. Maar dan kan het vlees ook nog verhandeld worden. Een lap vlees met een naam en een stamboom is wat dat betreft iets minder smakelijk, hoewel onze varkens ook allemaal een naam hadden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:46

Op zich vind ik het een 'mooi' idee om zelf dieren te houden voor het vlees, maar als puntje bij paaltje komt ontbreekt voor mij de noodzaak en dus komt het er niet van. We hebben kippen en konijnen genoeg, dus de mogelijkheden zijn er, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik ze met smaak zou opeten. Ik geniet er meer van om ze in leven te zien. Na 10 jaar zonder vlees te hebben geleefd voelt het sowieso alsof ik een drempel over zou moeten om weer vlees te eten. Volgens mij eten de meeste mensen vlees zonder zich er bewust van te zijn dat het een dier is. Als het je eigen dier is lijkt me dat haast onmogelijk en ik denk dat daarom veel mensen er ook moeite mee hebben. Je hoort zelfs wel eens dat mensen het een 'wreed' idee vinden om eigen dieren te eten maar ondertussen wel gewoon de kiloknaller halen. Dat snap ik dan weer niet. Mocht ik ooit weer vlees gaan eten dan wordt het wel iets waarvan ik weet hoe het geleefd heeft, of dat nou bij mij is of bij iemand bij me in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:49

Met alle respect voor de mensen die het kunnen _/-\o_

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:48

Ik kan ze niet zelf slachten of euthanaseren. Daarvoor is de emotionele band te groot. Maar als het dier lijdt of geen dierwaardig leven meer heeft, dan kan ik heel goed de beslissing maken om het te laten doen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:53

Wij slachten niet zelf. De kippen doet opa en de rest is gewoon van de super.
Maar bij mijn vriend thuis hebben ze een koe en koe krijgt een kalf. Is het een koe dan word moeders gemest en geslacht. Is het een stier dan de stier. Nu hebben ze ook 2 varkens die worden gemest. Deze laten ze bij een slachterij slachten. Maar de kippen/konijnen/poelepetaten/kalkoenen doen ze zelf.
Ook heeft schoonbroertje vorig jaar een hert onder zijn auto gehad en deze was op slag dood. Tja je kan het weg gooien, maar deze is toen a la minute geslacht. En geloof me het was heerlijk mals vlees. hertje was nog een jaarling. Had zijn nek en poot verbrijzeld en zag er verder gewoon goed uit.
Dus dat is handig dat ze dat zelf kunnen.

Overigs had ik dit jaar een cavia die heel erg ziek was, en enorm stonk. Aangezien ik niet naar de DA ga om een spuitje te geven heb ik hem toen mee genomen naar mijn schoonouders. Hij bleek ook iets te hebben waar niets meer voor te doen was. En hij heeft z'n nek omgedraaid.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:51

even vanaf m'n mobiel Dus hou 't kort. Hangbuikjes zijn te vet om te eten en daarom niet lekker

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:07

Ik ben vega, en vindt stiekem muggen doodslaan al heel zielig :P . Dus dat laat ik dan maar mijn vriend doen. Ook vegetariërs hebben gewoon een lichtelijk hypocriete (of liever: ambivalente) houding tegenover dieren. Er is ook bijna niet aan te ontkomen, of je moet wel heel streng in de leer zijn. Ik vind het op zich wel goed als mensen hun eigen dieren houden voor de slacht, mits de motivatie 'dan hebben ze een goed leven gehad' aanwezig is, ze zich genoeg hebben verdiept in het houden van die dieren en er wel geld is voor een vee-arts oid, mocht dat een keer nodig zijn.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:12

Zelf zou ik het nooit kunnen thuis wordt het hier wel gedaan.
Wild(konijn,eend, ree,) en soms een kip.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:57

Kieffertje schreef:
vindt stiekem muggen doodslaan al heel zielig :P .

Dat heb ik ook hoor! Ik houd me eerlijk gezegd heel strikt aan "alleen doden om te overleven" en daar hoort eten voor mij bij. Maar muggen plegen, hoe klein ook, een kleine aanslag op je gezondheid en vallen daar dus onder. Vliegen ook door het verspreiden van bacterien. Spinnen dood ik om deze reden niet, hoe eng ik ze ook vind, die gaan met een glas en een stukje papier naar buiten. :D

Maar hierover heb ik nogal eens discussies met mezelf. (bovenstaande "afspraken" zijn ook gevolgd uit lange discussies met mezelf)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:16

KasparovX schreef:
Ik houd me eerlijk gezegd heel strikt aan "alleen doden om te overleven" en daar hoort eten voor mij bij.

Hoezo houd je je dan strikt aan die regel? Overleven gaat namelijk uitstekend zonder vlees. Prima dat je vlees eet, om wat voor reden dan ook, maar als je zegt dat je dat doet om te overleven verlies je mij een beetje. Zeg dan gewoon dat je het lekker vindt en het niet wilt missen. :)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:14

Ik zeg “Ik dood alleen om te overleven.” en niet “Ik dood alleen dieren om te overleven.”. Ik bedoel hiermee alle levende wezens. Dat zorgt natuurlijk ook voor lastige keuzes, heb je kleding nodig om te overleven? Hoeveel moeite doe je om om een insect heen te rijden?
Ik denk dat jij ook wel met soortgelijke vragen worstelt. In veel producten (snoep, gebak) zit bijvoorbeeld varkensgelatine. Bij weer andere producten zijn dierlijke producten gebruikt om ze te produceren, zonder dat het werkelijk in het product zit. Dat lijken me lastige zaken als niet-vleeseter. :)

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:16

Mijn eigen dier naar de slacht brengen ja, maar zelf slachten nee.
Zelfs niet al heb ik 60 schapen en ik zou er eentje moeten slachten. Ben echt het type persoon dat na 4 seconden helemaal in love is met een beestje en zou dat niet over mn hart kunnen krijgen, daarnaast kan ik ook totaaaal niet tegen bloed en naalden, pistolen, messen of waarmee je het ook wil doen.
Nee, dat zal nooit een taak voor mij worden. :')

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:21

Wij hebben vroeger ook wel onze kippen gegeten. Dat wist ik dan gelukkig niet, want ik begon te krijsen toen ik hoorde dat mijn vader onze eigen hanen weleens slachtte. Dat heb ik hem toen ook nadrukkelijk verboden (ik was 8 of zo hihi). Nee, ik moet er niet aan denken om onze eigen kippen te moeten slachten. Nou ben ik ook vega, dus kan er sowieso niet zo goed tegen, maar dan nog. Voor mijn opleiding hebben we kippen moeten slachten, ik heb vriendelijk bedankt en ben er niet eens bij geweest.

Ander verhaal als een dier ziek is, mijn broer heeft laatst nog een van de kippen geschoten omdat die gewoon helemaal af was. Die hebben we daarna netjes begraven.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:29

KasparovX schreef:
Ik zeg “Ik dood alleen om te overleven.” en niet “Ik dood alleen dieren om te overleven.”. Ik bedoel hiermee alle levende wezens. Dat zorgt natuurlijk ook voor lastige keuzes, heb je kleding nodig om te overleven? Hoeveel moeite doe je om om een insect heen te rijden?
Ik denk dat jij ook wel met soortgelijke vragen worstelt. In veel producten (snoep, gebak) zit bijvoorbeeld varkensgelatine. Bij weer andere producten zijn dierlijke producten gebruikt om ze te produceren, zonder dat het werkelijk in het product zit. Dat lijken me lastige zaken als niet-vleeseter. :)

Natuurlijk moet je eten om te overleven, maar mijn punt is nu juist dat wij uit zoveel verschillende producten kunnen kiezen dat 'overleven' nooit de reden kan zijn om nou net dat ene product te kiezen. Ik neem aan dat er volgens jou wel een verschil zit tussen het 'slachten' van een kropje sla en het slachten van een varken, want anders had je dit topic vast niet geopend. Er zijn genoeg redenen te bedenken om dan toch dat karbonaadje te nemen en niet de salade, maar overleven is daar niet één van. Stel je voor dat jij aan mij vraagt waarom ik een snoepje met gelatine heb gegeten, en ik antwoord dan dat ik dat heb gedaan om te overleven. Dan zeg jij toch ook tegen mij dat ik dat de kat maar moet wijsmaken?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:48

Liever niet maar als het niet anders kan... wat moet dat moet!
Als ik uberhaupt zou weten hoe dat moet! :+

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 01:04

Eet zelf bijna geen vlees. Maar zelf dieren houden en die laten slachten vind ik wel een goede! We hebben ruimte zat. Denk alleen niet dat ik het zou kunnen. Jammer genoeg!

Zou niet eens weten wat voor koe je zou moeten kopen? Iemand een idee?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:40

goeroe schreef:
KasparovX schreef:

Natuurlijk moet je eten om te overleven, maar mijn punt is nu juist dat wij uit zoveel verschillende producten kunnen kiezen dat 'overleven' nooit de reden kan zijn om nou net dat ene product te kiezen. Ik neem aan dat er volgens jou wel een verschil zit tussen het 'slachten' van een kropje sla en het slachten van een varken, want anders had je dit topic vast niet geopend. Er zijn genoeg redenen te bedenken om dan toch dat karbonaadje te nemen en niet de salade, maar overleven is daar niet één van. Stel je voor dat jij aan mij vraagt waarom ik een snoepje met gelatine heb gegeten, en ik antwoord dan dat ik dat heb gedaan om te overleven. Dan zeg jij toch ook tegen mij dat ik dat de kat maar moet wijsmaken?

Niet alleen eten om te overleven, maar doden. Ja, er is verschil voor mij tussen het doden van een krop sla en een varken. Maar ik ben in mijn pubertijd op zoek gegaan naar die "grens" en ik kon daar geen strakke lijn in trekken. Begrijp ik het goed en heb jij die lijn getrokken tussen planten en dieren? Er is daar een mooi onderzoek naar geweest (dat ik helaas niet terug kon vinden, maar ik heb het ooit gelezen) daarin wordt mensen gevraagd eerst een krop sla te doden, dan een vlieg, dan een muis, konijn, kat, hond enzovoort. Om zo vast te stellen waar die grens ligt. Er zijn ook mensen die echt niet willen doden om te eten, ook geen planten. Dat zijn fruitariërs. Dat heb ik ook overwogen. Maar die eten wel vruchten, noten en zaden, omdat je daarvoor de plant niet hoeft te doden. Maar ik denk dan, een vrucht, noot of zaad is ook potentieel leven, eigenlijk gewoon een “baby-boom”. Als je die eet maak je hem ook dood. Nou, daar houdt het voor mij een beetje op met eten zonder te doden. Daarom heb ik besloten wel levende wezens te eten, maar alleen te doden om zelf te overleven. En daarbij te zorgen dat hetgeen dat ik eet een eerlijk leven heeft gehad. Voor planten ga ik/we er een beetje vanuit dat ze, als ze goed groeien, ook een goed leven hebben gehad. Maar kunnen we die conclusie eigenlijk trekken? Voor dieren geldt dat ook niet…
Ik ga er nu wel een beetje diep op in, dat was niet de insteek van mijn topic, maar jij vraagt naar mijn visie “alleen doden om te overleven” waardoor ik er even wat dieper op in wilde gaan.
En nog even iets over het verschil tussen dieren en planten. Dat is in mijn ogen niet zo groot. Vroeger op school heb ik geleerd dat het verschil is dat planten een celwand hebben en dieren niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Celwand Sommige mensen zeggen dat dieren een ziel hebben en planten niet. Ik vind dat je daar niet zo over mag oordelen. Planten leven op een ander bewustzijnsniveau dan wij, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ze geen ziel hebben? En wat denk je van eencellige dieren, of bijvoorbeeld de zeeannemoon waarvan men heel lang gedacht heeft dat het een plant was. Is die lijn daar ook zo strikt tussen dieren en planten?

Als ik aan jou zou vragen waarom je een snoepje met gelatine hebt gegeten, en ik antwoord dan dat ik dat heb gedaan om te overleven. Dan zou ik zeggen "Aha.", en misschien nog wat meer vragen uit interesse waarom jij je keus zo gemaakt hebt. Daar denk ik dan wat over na, vraag mogelijk aan andere vegetariers hoe die dit zien, en dat was het. Ik ga echt niet tegen jou zeggen "Maak dat de kat wijs.". Ik geloof heus wel dat jij erover hebt nagedacht en ben daar gewoon oprecht in geinteresseerd. Als ik het er mee eens ben verander ik mogelijk mijn eigen levenswijze.

Hier onder nog een interessant stukje over verschillende vormen van “vega’s”. Ik respecteer elke keuze, zolang men er maar goed over nagedacht heeft en niet de ogen sluit omdat dat wel lekker makkelijk leeft. En zolang men andermans keuze ook maar respecteert.

Citaat:
Vegetariër, veganist of flexitariër?
Sommige mensen eten geen vlees, maar wel vis of alleen gevogelte. Of allemaal niet. En dat is nog simpel. Je ziet ook extremere ‘vega-stijlen’. Sommige mensen eten bijvoorbeeld geen honing omdat de bijen daar zo hard voor moeten werken. Een overzicht van de verschillende varianten vega's.
Algemeen gezien eet een vegetariër geen voedsel dat uit dode dieren verkregen is. Zoals vis, vlees en gevogelte. Als je het heel strikt speelt eet je ook geen dierlijk stremsel (zit in kaas) en gelatine (verkregen uit botten en zit in onder andere pudding). Dat maakt het wel moeilijk in de supermarkt. Ook bevatten sommige E-nummers dierlijke bestanddelen.

Onder welke categorie vegetariër val jij?
Mensen die wel eieren eten maar geen zuivel gebruiken heten ‘ovo-vegetariërs’ en andersom (dus geen eieren en wel zuivel) noem je ‘lacto-vegetariers.’ Deze laatste vega-variant komt veel onder Hindoestanen voor.

Ovo-lacto-vegetariërOm het helemaal ingewikkeld te maken heb je ook nog de ‘ovo-lacto-vegetariërs.’ Die eten zowel eieren als zuivel. Ik zie je denken: dat is dan toch een ‘gewone’ vegetariër? Ja, eigenlijk wel. Klinkt wel interessant: “ik ben ovo-lacto-vegetariër, kun je daar rekening mee houden als ik vrijdag kom eten?”

PescotariërVerder hebben we nog de pescotariërs. Die eten geen vlees maar wel vis, ei en zuivel. De pollotariër eet geen vlees en vis maar wel gevogelte, ei en zuivel. Niet altijd omdat ze het voor een vogel niet zielig vinden maar gezondheid kan ook een reden zijn.

Superstrenge veganistenVeganisten (ook wel strikt-vegetariërs genoemd) eten niks afkomstig van dieren afkomt. Dus geen eieren en zuivel. Daar blijft het niet bij, ze gebruiken ook geen wol en leer. Je hebt ook superstrenge veganisten: de fruitariërs. Zij eten ook geen planten omdat die leven. Ze eten alleen delen van de plant die geoogst kunnen worden zonder de plant te doden. Dan eet je dus vruchten, noten en zaden. Maar geen wortels en aardappels want daarmee belemmer je dat de plant verder groeit.

Honing: verboden of niet?
“Honing mag niet, daar moeten de bijen veel te hard voor werken.” Dat is een argument van een veganist tegen honing eten. Een voorstander van honing: “Hard voor werken? Onzin. Het is de natuur van de bij om honing te maken.” Je hebt ook nog: “Je mag alleen biologische honing, die bijen worden niet bijgevoed met suikerwater in de winter.” Interessante discussie om iets vanzelfsprekends als honing.

Flexitariër? De parttime-vegetariërs, oftewel de flexitariërs, eten minder vlees doordat ze lijnen, om gezondheidsredenen of omdat ze het niet nodig vinden om elke dag vlees te eten. Daar zijn er steeds meer van in Nederland. Het kan ook zijn dat ze het moeilijk vinden 100 procent vegetariër te zijn of ze willen minder verantwoordelijk zijn voor stimuleren van de bio-industrie.

Het moge duidelijk zijn dat ieder zijn eigen voor- en tegenargumenten heeft bij de vraag in hoeverre je wel of geen dierlijke bestanddelen eet. Je ziet dat mensen verschillende voorkeuren en gezondheidsredenen hebben en zich bij verschillende eet- en leefstijlen goed voelen. Geloofsovertuigingen zijn ook mogelijk, zo eten moslims geen varkensvlees. (hoe zullen we die variant noemen?) Een interessante discussie die hoog kan oplaaien. Help je de bio-industrie nu echt als je geen vis en vlees eet? De een zal zeggen: “Nee, helpt toch niet. Ik eet vlees.” Een ander zegt: “Ja, het begint bij jezelf, wie weet volgen er meer!”

Dit artikel is geschreven door Anne de Graaf, voedingsdeskundige van Valtaf.nl en personal coach van het boek Afvallen met Anne in 12 weken.

Algemeen gezien eet een vegetariër geen voedsel dat uit dode dieren verkregen is. Zoals vis, vlees en gevogelte. Als je het heel strikt speelt eet je ook geen dierlijk stremsel (zit in kaas) en gelatine (verkregen uit botten en zit in onder andere pudding). Dat maakt het wel moeilijk in de supermarkt. Ook bevatten sommige E-nummers dierlijke bestanddelen.