Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:32

DeHP schreef:
ik ben bang dat op sommige scholen voorlichting alleen niet gaat helpen. Die kinderen komen dan met nieuwe ideeën thuis en die worden er door de ouders meteen weer uit geholpen. Dan moet je na de voorlichting ook begeleiding gaan geven aan de kinderen die ermee worstelen of er meer over willen weten.
En dat gaat dan weer moeilijk worden op scholen waar ze vanuit het bestuur al niet achter homosexualiteit staan.

Maar dat voorkom je toch niet. Je kunt alleen voorlichten, een manier van denken verander je toch niet.
Verder kan ik me erg goed vinden in de posts van superwoman. Die school heeft een bepaalde identiteit met eigen normen en waarden, en als je je daar niet aan kunt conformeren, is het wijs om daar heen les te geven.
Overigens zou ik er ook niet aangenomen worden, ik ben lid van een ander kerkgenootschap. En dat voelt voor mij helemaal niet als discriminatie. Ze zijn niet verplicht om iedereen maar aan te nemen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:51

Het verschil is dat deze leraar er al werkte voordat hij uit de kast kwam (en dat is waarschijnlijk niet makkelijk geweest gezien zijn achtergrond) en een geliefde leraar was die goed functioneerde.
Hij raakt zijn baan kwijt om het enkele feit dat hij homoseksueel is, met alle consequenties die daarbij horen. Hij kan toch ook niet anders dan zijn ontslag aanvechten, uit eindelijk zal het er wel op neer komen dat de arbeidsovereenkomst wegens ernstig verstoorde arbeidsverhouding ontbonden wordt en dat de leraar een schadevergoeding toegekend krijgt.

Zo kan je het ook hebben over de "weiger ambtenaren" die op grond van hun geloof geen homo stellen willen trouwen. Als ze al als ambtenaar van de burgerlijke stand werkten voor het openstellen van het huwelijk voor homo's, dan mogen ze wat mij betreft weigeren, als ze nu solliciteren dan weten ze dat de functie inhoudt dat ze ook homo stellen trouwen en dan hebben ze dat te accepteren.
Mocht ik ooit weer trouwen dan zou ik ook niet willen dat er een ambtenaar het huwelijk met tegenzin sluit, dan heb ik liever dat die weigert en ik een ambtenaar krijg die daar met plezier zijn werk doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:54

tiwi1969 schreef:
Het verschil is dat deze leraar er al werkte voordat hij uit de kast kwam

Dat neem jij aan....
"uit de kast" of zal hij het bij de sollicitatie verzwegen hebben? Als hij geen relatie had, kan het best zijn dat hij het om die reden niet nodig vond om te melden.
Ookal komt hij net uit de kast, dan nog weet je dat de school waar je werkt dat niet zal accepteren gezien het geloof. Ga dan op zoek naar een andere school waar je wel gewenst bent zoals je bent. Ik zie het ook niet als discriminatie mits ze verder respectvol met de persoon omgaan, al ben ik het natuurlijk totaal niet eens met hun mening.

Prive naast je werk,kan wel degelijk verbonden zijn in positieve en negatieve zin. Dat staat zéker niet altijd los van elkaar.
Moet er niet aan denken dat een politie-ambtenaar een strafblad heeft, dan is mijn vertrouwen weg, terwijl ik er geen problemen mee heeft wanneer hij als (chef-)kok mijn eten klaar maakt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:43

Nu vind ik een strafblad toch wel heel wat anders dan homoseksueel zijn, dat is niet met elkaar te vergelijken.

Verder jammer dat je mijn quote verknipt hebt, de toevoeging dat hij geliefd was en goed functioneerde is zeker van belang.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:29

tiwi1969 schreef:
Nu vind ik een strafblad toch wel heel wat anders dan homoseksueel zijn, dat is niet met elkaar te vergelijken.

Het is geen vergelijking, maar een voorbeeld dat het van invloed kan zijn. Ik heb minimaal 1 reactie gelezen dat iemand vond dat prive echt prive is en dat de werkgever daar niks mee te maken heeft. Het gaat om je activiteiten naast je werkt die wel degelijk van invloed kunnen zijn.

Ik denk dat het aanvechten eerder een "groter gat" zal vormen dan "een brug", want nu denken ze "zie je wel dat "ze" voor problemen zorgen".
Je kan alleen respect krijgen wanneer je het zelf ook geeft. Hij had bijv ook alvast kunnen solliciteren en dan de schoolleiding kunnen laten kiezen of ze hem liever wilde houden of niet. Je wilt toch niet werken waar je niet gewild bent? Waarom wil je dat aanvechten als er zoveel plaatsen zijn die je wel graag in hun team willen? Je wint er niks mee, hoogstends een schadevergoeding maar je gooit imo wel je naam te grabbel. Andere scholen zullen voorzichtiger zijn met het aannemen van een persooon die heeft bewezen een rechtzaak aan te spannen tegen z'n werkgevers.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:47

lesilla

Re: Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:48

Super dat de leerkracht in gelijk werdt gesteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:57

Fijn nieuws! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:12

Ik ben erg benieuwd wat de leerkracht nu gaat doen. Voor mij geldt dat ik toch echt niet meer met plezier daar zou werken, omdat ik het gevoel zou hebben met de nek aangekeken te worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:13

Ik zou er ook niet meer kunnen werken, maar denk wel dat het alsnog goed is om die persoonlijke overwinning te halen voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:15

De arbeidsrelatie is dusdanig verstoord dat hij waarschijnlijk een flinke smak geld zal moeten krijgen van de werkgever.

Dat is dan op zich weer 'jammer' aangezien er al zo weinig geld voor onderwijs is.

Voor mij zou het denk ik meer een principekwestie zijn en zou ik gewoon op zoek gaan naar een nieuwe werkgever.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:40

Het laatste nieuws over dit onderwerp:
Nederlands Dagblad schreef:
UTRECHT - Leerkracht Duran Renkema, die door zijn gereformeerde school geschorst is vanwege een homorelatie, ziet voorlopig af van een zaak bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Dat is de uitkomst van gesprekken tussen Renkema en zijn werkgever, de schoolvereniging Gereformeerd Primair Onderwijs West-Nederland. De school nodigde de homodocent uit voor een gesprek nadat de kantonrechter in Leiden begin november oordeelde dat de schoolvereniging 'een openhartig en inhoudelijk gesprek' uit de weg is gegaan over de vraag of de leerkracht vanwege zijn homoseksuele relatie nog als geloofwaardig identiteitsdrager van de school kan functioneren. Daarom oordeelde de rechter dat de school geen legitieme grond heeft om Renkema, die les gaf aan de gereformeerde K. Schilderschool in Oegstgeest, te ontslaan.

Tweeënhalve week na het vonnis gingen de partijen met elkaar om de tafel in een poging tot overeenstemming te komen, afgelopen vrijdag stond een vervolggesprek gepland. Dat resulteerde er in dat Renkema vooralsnog afziet van een zaak bij de Commissie Gelijke Behandeling. De zitting stond gepland voor dinsdag 6 december.

Een woordvoerder van de CGB bevestigt dat de zaak op verzoek van Renkema 'geannuleerd en aangehouden' is. Formeel betekent dit dat de zitting later alsnog kan plaatsvinden. Renkema neemt daar naar verwachting in januari een besluit over.

De gesprekken tussen de leerkracht en de school zijn nog gaande, laat een woordvoerder van de schoolvereniging weten. De partijen hebben afgesproken geen mededelingen te doen over de inhoud van die gesprekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:47

Netjes, ben benieuwd hoe het verder zal lopen :)