Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:45

De reanimaties die ik al heb gezien vond ik vooral héél agresief overkomen. Ik kende de theorie, maar de praktijk is nog andere koek.

Wat mij betreft mogen er idd een meer doorzichtige regels komen ivm met wel of niet reanimeren. Want één ding is zeker je sterft niet in vrede. Integendeel.

vuurneon

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:48

Oma heeft een verklaring om niet te reanimeren... zou ze voor mijn voeten in elkaar zakken, dan zou ik haar ook absoluut niet gaan reanimeren :n
Ik laat haar liever gaan.... op haar leeftijd en met haar kwalen is de kans zeer klein dat ze er goed uitkomt. Dan liever haar laten gaan, want dat is een stuk vrediger (en ook haar wens, dus hopelijk zal de zorg bv ook niet de ambu bellen...)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:51

Suuszels schreef:
Als iemand in mijn handtas moet zoeken ben ik al 6x dood := Dan zijn ze bezig met je te redden, of je nou wilt of niet..

@[***],
Echt niet? Ik heb in mei/juni mijn herhaling gehad en toen kregen we dit liedje te horen :?

Yep, 110 keer per minuut is het streven (officieel tussen.de 100 en 120 per minuut wordt goedgekeurd) staying alive is 100 keer (net als quit playing games with my heart van de backstreetboys :+) Niet fout dus, maar wel de ondergrens.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:51

BSB gaat toch veel te langzaam?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:52

BraveSpots schreef:
De reanimaties die ik al heb gezien vond ik vooral héél agresief overkomen. Ik kende de theorie, maar de praktijk is nog andere koek.

Wat mij betreft mogen er idd een meer doorzichtige regels komen ivm met wel of niet reanimeren. Want één ding is zeker je sterft niet in vrede. Integendeel.

In welke context bedoel je agressief? Ben ik gewoon benieuwd naar hoor :)
Want een beetje zachtjes duwen heeft natuurlijk niet zoveel zin. Ik heb weleens ribben onder mn handen voelen breken als ik aan het reanimeren was, dus er komt zeker wel heel wat kracht bij kijken (en dat met mn dunne armpjes en kippenkracht ;) ). Daarnaast zitten mensen die reanimeren vaak vol adrenaline en dan ga je er gewoon voor is mijn ervaring en dat is niet altijd helemaal rustig en sereen, maar dat kan in mijn ogen dan ook niet.

@knabbelgirl: heb je gelijk in, maar ik bedoelde daarmee ook als wij als reanimatieteam in het zkh naar de afdeling geroepen worden voor een patient. Zodra een niet-reanimeren verklaring gevonden wordt, stoppen wij, maar bij ons team zijn uiteraard altijd meerdere artsen aanwezig die officieel roepen dat we stoppen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:54

Ik hou van another one bites the dust van queen :D Ook lekker uptempo haha, al tel ik gewoon liever braaf; ben zo'n muts die gaat meezingen hahaha

Ik heb al vaak gelopen met een AED (zijn nog best zwaar :=), gelukkig in al die jaren nog nooit hoeven in te zetten!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:56

IndianLady schreef:

Nee, is.echt zelfde ritme als bee gees, speel maar eens tegelijk af. :j maar in principe is het dus allebei iets te langzaam.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:57

Als ik oud ben en niet binnen zoveel minuten weer bij..laat mij dan maar liggen..als duur kasplantje door het leven gaan wil ik niet en ik wil ook niet dat de maatschappij voor deze verzorging opdraait (want ik heb er zelf ook 0,0 aan, familie heeft er eigenlijk ook 0,0 aan..maar dat mag je natuurlijk noooit.......zeggen).

Ik vind de kwaliteit van leven in dit geval ook heel belangrijk en een kasplant is geen kwaliteit van leven. Laat staan de mensen die helemaal in vegetatieve toestand verkeren

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:59

Ik denk dat ik zelf vanaf een bepaalde leeftijd ook zoiets zal hebben van; mijn tijd is op een gegeven moment toch gekomen. Dus laat mij dan ook maar gaan...
(welke leeftijd dat zie ik dan wel haha, je kan oud zijn met 80 maar ook pas bij 90; t is maar net hoe gammel ik ben haha)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:00

odetteke schreef:
IndianLady schreef:

Nee, is.echt zelfde ritme als bee gees, speel maar eens tegelijk af. :j maar in principe is het dus allebei iets te langzaam.

Gaat de uitdaging aan.
Komt denk ik vanwege het hypergezang van de BG's dat het al gauw een sneller nummer lijkt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:02

studiemiep schreef:
Ik vind de kwaliteit van leven in dit geval ook heel belangrijk en een kasplant is geen kwaliteit van leven. Laat staan de mensen die helemaal in vegetatieve toestand verkeren

Je bent per definitie niet meteen een kasplant. Je hebt veel stadia waarin je kan verkeren na een reanimatie, ook gewoon met bewustzijn.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:06

@Odetteke, weet je wel een liedje dat wel goed is? Dus op een snelheid van 110 zit?
Ik weet trouwens ook niet of ik met een reanimatie nog echt braaf kan tellen/ritme houden :P

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:10

Ik vind het vreemd dat mensen een niet reanimeren verklaring koppelen aan leeftijd? Uiteraard is het aannemelijk dat naar mate je ouder wordt de conditie van het lichaam achteruit gaat en het herstel veel langer duurt. Maar dat zou zeker geen motivatie moeten zijn. Ik denk dat het voornamelijk om de kwaliteit van leven gaat, ongeacht de leeftijd. Daarnaast staat het lichamelijk welzijn natuurlijk voorop.
Zo kende ik een patient met ms, wonende in een verpleeghuis. Deze heer kon enkel zijn hoofd nog gebruiken. Hoe afhankelijk hij ook was, hij had een enorme wil om toch te blijven leven. Voor zover ik me kan herinneren had hij enkel nog een zus, verder geen familie.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:11

@cruesli: Ik wil er niet te diep op ingaan, maar zeker in één bepaald geval hebben ze gewoon veel te lang geprobeerd/door gegaan naar mijn gevoel. Theoretisch deed iedereen gewoon zijn gwerk, maar ik vond en vind het echt enorm sneu voor die (oude, heel ernstig zieke meneer) om zo je einde moeten doorbrengen.

Het is ook een gevoelsding van mijn kant uit hoor. Ik heb toen ter plaatse ook besloten dat ik niets wil te maken hebben met spoed of iets in die aard (als job). Het lijkt me vreselijk om hele dagen mensen zo'n manier naar hun einde te moeten 'brengen'.
Terwijl ik best snap dat het vaak noodzakelijk is voor die paar die het wel overleven en goed uitkomen.

Daarom dat ik zeg dat er van mij een veel duidelijk beleid mag zijn over wel of niet reanimeren (zeker bij zieke/oude personen). Want het is geen zachte dood die je tegemoed gaat. En daar mag best wat meer eerlijke informatie over verstrekt worden denk ik.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:28

Even wat cijfers:

Kans op succes
Er wordt internationaal veel onderzoek verricht op het gebied van reanimatie. Opvallend daarbij zijn de aanmerkelijk grote verschillen tussen de diverse onderzoeken. Een sluitend 'succes' percentage is daarom ook niet te geven. In het algemeen kan worden gesteld, dat de kans op succes helaas niet groot is. Belangrijke aspecten die de kans van slagen bepalen zijn:

De conditie van het slachtoffer voorafgaand aan de reanimatie;
De tijd waarbinnen de reanimatie/eerste schok heeft plaatsgevonden;
De kwaliteit van de uitgevoerde beademingen en borstcompressies;
De snelheid en kwaliteit van de verdere opvolging door professionele hulpverleners.

In een Zweeds onderzoek uit 2005 werd bij maar liefst 29.700 patiënten bekeken hoeveel mensen na 1 maand nog in leven waren (dus nog zonder te vragen of dit b.v. in coma aan de beademing was of gezond buiten het ziekenhuis). Na 1 maand was 2,2% van de niet door omstanders gereanimeerden nog in leven; 4,9% van degenen die door niet-professionals waren gereanimeerd, en 9,2% van de mensen die door (toevallig als omstander aanwezige) professionele hulpverleners waren gereanimeerd[1]. Volgens dit onderzoek is het aantal mensen dat zonder aanmerkelijke neurologische schade overleeft, nog aanzienlijk kleiner. (bron: Wikipedia)

En dan in het licht van de docu van Zembla, wat over verzorgingstehuizen gaat én de steeds verder toenemende kosten van de zorg...
Ik denk dat het rechtvaardig is hier daadwerkelijk beleid voor te maken.
Maar dat ligt eletoraal niet zo goed ;-) dus zal het beleid er wel nooit komen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:28

IndianLady schreef:
studiemiep schreef:

Je bent per definitie niet meteen een kasplant. Je hebt veel stadia waarin je kan verkeren na een reanimatie, ook gewoon met bewustzijn.

Nee dat klopt, maar op het moment dat ik zeer weinig zelf kan, dan vind ik dat een zeer grote beperking, dus een slechte kwaliteit van leven zelfs en misschien is het nog des te erger als je bewustzijn er wel is en dat je weet dat je amper meer iets kunt.....dat is toch ook ontzettend erg.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:41

Suuszels schreef:
@[***], weet je wel een liedje dat wel goed is? Dus op een snelheid van 110 zit?
Ik weet trouwens ook niet of ik met een reanimatie nog echt braaf kan tellen/ritme houden :P

Another heartache van rod.stewart, breathless.van tina cousins, I save the day van roberto.jacketti.&.the.scooter :+

En hier kan je verder op 110 bpm zoeken: http://www.bpm4djs.com/index.php?app_mo ... mit=%3E%3E

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:55

Als iemand hulp nodig heeft en gereanimeerd moet worden en we gaan er met zijn allen omheen staan en niks doen, omdat de persoon toch te oud , of waarschijnlijk niet overleefd, jeetje in wat voor wereld leven we dan? Iedereen moet voor zichzelf weten of hij/zij gereanimeerd wil worden. Maar de toeschouwer moet ook verder met een zuiver geweten.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:18

in wat voor wereld leven we als we mensen reanimeren (oude mensen vooral waar ik nu aan denk) die daarna geen tot weinig kans van slagen hebben om er weer helemaal uit te komen

kan iemand beter dood zijn vind ik

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:26

patatkraam schreef:
kan iemand beter dood zijn vind ik

En het is niet aan jou om dat te beslissen. :)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:27

en het is ook niet aan jou om te beslissen om iemand dan maar in leven te laten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:28

patatkraam schreef:
en het is ook niet aan jou om te beslissen om iemand dan maar in leven te laten

Je bent verplicht hulp te verlenen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:29

wat nou als iemand dat niet wil dan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:30

patatkraam schreef:
wat nou als iemand dat niet wil dan

Als iemand een verklaring bij zich draagt of dit op papier staat(of in overleg met een arts) dan is dit de acceptatie.
Zo niet, ben jij strafbaar als je geen hulp verleent...

Maar als jij iemand op straat vind, of het nou iemand van 40 is of iemand van 70... je bent verplicht om hulp te verlenen.
En je gaat niet eerst zoeken in de portemonee naar gegevens. Dat mag de politie enkel doen! Jij als burger mag dat niét.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:31

wie is er precies verplic ht hulp te verlenen dan?

iedereen?