Het ontstaan van godsdiensten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:47

JuliaMaria schreef:
Wie ben ik om dat aan de kaak te stellen...

Aan het geloof zal best ook mooie kanten zitten. Maar ook hele lelijke zoals de eeuwenlange onderdrukking van vrouwen, homo's en anders denkenden(jazeker ook/juist binnen het christelijke geloof)... Dwang om aan het groepsproces mee te moeten doen. etc, etc, etc.

Dat mag zeker aan de kaak gestelt worden.

JuliaMaria

Re: Het ontstaan van godsdiensten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:49

Dat ben ik absoluut met je eens :j

Ik doelde even op het hele "geloven" an sich: mensen (net als ik vroeger) die met wetenschap het geloof onderuit proberen te halen en willen bewijzen dat het kul is.

Maar daar heb je helemaal gelijk in hoor, dat is de keiharde keerzijde van het geloof (daarom zal ik ook nooit een groot voorstander worden).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:01

JuliaMaria schreef:
Dat ben ik absoluut met je eens :j

Ik doelde even op het hele "geloven" an sich: mensen (net als ik vroeger) die met wetenschap het geloof onderuit proberen te halen en willen bewijzen dat het kul is.

Maar daar heb je helemaal gelijk in hoor, dat is de keiharde keerzijde van het geloof (daarom zal ik ook nooit een groot voorstander worden).

Ik zal met iemand waarvan ik weet dat die gelovig is geen keiharde discussie aangaan waarom het niet waar zou zijn...als iemand gelukkig is met ziijn of haar geloof...prima hoor.
Maar ik zie niet in waarom de wetenschap niet mag zoeken naar bewijzen van de onwaarheden binnen religies.

Tis vaak niet eens een theologische zoektocht...vaak wordt er naar andere dingen gezocht en zijn de dingen die het geloof onwaarschijnlijk maken eigenlijk bijzaak.

Bijvoorbeeld de zoektocht naar hoe de oerknal is ontstaan. Das niet om te bewijzen dat God niet bestaat. Das gewoon om uit te vinden hoe het onstaan van de wereld is gegaan.
In God geloven doen verreweg de meeste wetenschappers niet...dat hoeven ze dus ook niet meer onderuit te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:07

Mooi topic.

Ik denk dat geloven zijn ontstaan om onverklaarbare dingen te verklaren, zoals volgens mij Fiffill ook al eerder zei. Ik kan mij ook goed voorstellen dat bijvoorbeeld onweer, een regenboog, orkanen en ziektes heel veel indruk maakten in de tijden dat mensen niet wisten waar dat door ontstond. Het belichamen van/ een persoonlijkheid koppelen aan die krachten is dan een logische stap.

En de mens zal de mens niet zijn, als die er niet achter kwam dat door middel van geloof, ook macht kan worden vergaard. En zo kan geloof misbruikt en opgedrongen worden. Het christendom heeft vele heidense gebruiken verweven in de feestdagen, omdat het hen niet lukte de bevolking dit te laten opgeven.
De kerstboom met lichtjes, is heidens. De paashaas en het eieren schilderen is heidens, Allerheiligen is eigenlijk een heidens feest.. etc. etc. :D

Overigens is het geschreven woord (dus boeken) niet persé waar. Het staat in een boek, dus is de waarheid? we weten toch allemaal dat dat zo niet werkt. Geschiedenis heeft vele kanten en waarheden, het ligt er maar net aan wie het zag en hoe diegene het heeft beleefd. Vaak worden geschiedenis en geloof heel eenzijdig doorgegeven. Probeer bijoorbeeld maar eens een boek over te vinden wat niet door een vrouw is geschreven. (ga ik trouwens toch wel een boek aanraden :D Namelijk Een vrouwelijke geschiedenis van de wereld van Marilyn French. Is eens vanaf de andere kant, ook veel over het ontstaan van geloven en de gevolgen ervan voor de vrouw) Voor het geloof geldt hetzelfde.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:09

Wat een mooie en interessante reacties :) Zat me vervolgens, ook naar aanleiding van een mooie PB, af te vragen of, als God bestaat, hij of zij of het ook negatieve eigenschappen zou hebben...

Want we gaan er over het algemeen zonder twijfel van uit dat God goed is, en allerlei waarden verkondigd die duiden op alleen maar positieve dingen. Maar als je dan nu ziet hoe mensen godsdienst belijden, inclusief de in ogen van sommigen zeer negatieve kanten, is dat dan toe te schrijven aan de minder positieve eigenschappen van God? (is hij net als mensen niet altijd vredelievend en heeft hij dit overgebracht op de mensen?) Of is dat dan toe te schrijven aan de mens? (die het positieve van God negatief inbrengt, om welke reden dan ook)? En als dat laatste het geval is, is dat dan een foutje geweest van God? Of was dat dan zijn bedoeling?

Laat ik een voorbeeld nemen: er zijn mensen die vinden dat ongelovigen bekeerd moeten worden. Er zijn zelfs mensen die vinden dat ongelovigen gedood moeten worden. Zij grijpen naar eigen zeggen terug op het woord van God. Nu dacht ik automatisch: als God ons allen geschapen heeft, waarom heeft hij dan ook ongelovigen geschapen? Welke reden heeft hij daarvoor gehad? Is dat omdat het hem niet uitmaakte of iemand wel of niet in hem geloofde? Is dat dan om te zien of gelovigen de strijd tegen de ongelovigen kunnen winnen? En als dat dat dmv oorlog zou gebeuren, was dit dan door hem voorzien? Of was dit dan zijn doel misschien zelfs? Is hij dus deels ook kwaadaardig misschien? Machtsbelust? Strijdlustig in de negatieve zin van het woord? Of wilde hij dan juist testen in hoeverre hij de mensen zo geschapen heeft dat tolerantie zou winnen? Vredelievendheid? Saamhorigheid?

ofwel: wat komt van de mens en wat komt van God? Is alles met een doel gebeurd of zijn er foutjes gemaakt? Wil God dat iedereen in hem gelooft? eist hij dat? Zet hij mensen in om dat te bereiken? Of zijn het de mensen die God totaal verkeerd geinterpreteerd hebben en er nu een potje van maken?

Of, nog een optie: hij heeft mensen niet gelovig of ongelovig geschapen, maar de ene mens voelt zijn aanwezigheid wel en de ander niet en zijn dus gelovig geworden?

Ik vind dat intrigerend!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:28

Ik geloof niet in God als in de christelijke god.. of als in Allah of als in de andere namen die er voor hem zijn.
Maar ik denk dat als hij er zou zijn als een ideale god, hij dus dezelfde persoon is van al die geloven en dat het hem niet zou uitmaken hoe hij wordt genoemd en of mensen geloven dat hij bestaat. Ongelovigen bestaan dan dus niet. Ik denk ook dat het misbruik van zijn bestaan hem erg tegen zou staan. Waarschijnlijk zullen de mensen die gewoonweg een 'goed' leven leiden en proberen andere mensen te behandelen zoals ze zelf behandelt willen worden, eerder bij hem in een goed blaadje staan dan de zeer gelovige persoon die vooral uit is op macht of andere zaken en dus eigenlijk niet gelooft maar het geloof gebruikt voor zijn eigen gewin.

Ik geloof in energie, dat kan je God noemen of niet. De naam maakt mij niet uit.
Voor mij is die kracht in alles, in de natuur van klein tot groot, in mensen hun doen en laten.
Alles wat met elkaar in verbinding staat. De aarde, het heelal.. er is nog steeds veel wat we niet kunnen verklaren, wat we niet weten, wat we niet kunnen zien, ruiken of horen.. Hopelijk zullen we ook nooit alles weten. Ten eerste zijn we al arrogant genoeg als mens en ten tweede neemt het zoveel mooie mystiek weg. Alles weten hoeft niet beter te zijn..

Als het er echter eentje is (of meerderen :D ) zoals uit de bijvoorbeeld de Griekse mythen, dan kan je je borst wel natmaken :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:36

Suze_ schreef:
En de mens zal de mens niet zijn, als die er niet achter kwam dat door middel van geloof, ook macht kan worden vergaard. En zo kan geloof misbruikt en opgedrongen worden. Het christendom heeft vele heidense gebruiken verweven in de feestdagen, omdat het hen niet lukte de bevolking dit te laten opgeven.
De kerstboom met lichtjes, is heidens. De paashaas en het eieren schilderen is heidens, Allerheiligen is eigenlijk een heidens feest.. etc. etc.

Overigens is het geschreven woord (dus boeken) niet persé waar. Het staat in een boek, dus is de waarheid? we weten toch allemaal dat dat zo niet werkt. Geschiedenis heeft vele kanten en waarheden, het ligt er maar net aan wie het zag en hoe diegene het heeft beleefd. Vaak worden geschiedenis en geloof heel eenzijdig doorgegeven. Probeer bijoorbeeld maar eens een boek over te vinden wat niet door een vrouw is geschreven. (ga ik trouwens toch wel een boek aanraden Namelijk Een vrouwelijke geschiedenis van de wereld van Marilyn French. Is eens vanaf de andere kant, ook veel over het ontstaan van geloven en de gevolgen ervan voor de vrouw) Voor het geloof geldt hetzelfde.

Mooi :j en grotendeels mee eens.
Mensen willen macht, dat zit in de aard van het beestje. Ze zoeken een stok om mee te slaan. Maar zoals al eerder gezegd: als iemand een steen pakt en daar een ander mee doodslaat, is dat dan de schuld van die steen?

Die heidense symbolen die Suze hier noemt, kerstboom, paashaas, etc, dat zijn dingen die in veel protestantse kerken en bij veel protestanten thuis dan ook niet gebruikt worden omdat zij dat zien als 'dat hoort er niet bij dus dat willen we niet'. Ik eet overigens gerust een eitje met pasen en zet een kerstboom neer hoor, gewoon, voor de gezelligheid. :)

Wat in de Bijbel staat is ook niet allemaal geschreven om letterlijk als waarheid op te vatten. Je kunt het vaak zien aan de literatuurvorm (maar dat is dan weer mijn beroepsafwijking ;)). Soms is het een gedicht (Psalmen, Hooglied), soms een wetboek (Leviticus), soms verzetsproza (Daniel), etcetera. Het zijn allemaal verhalen met een moraal, maar niet per se allemaal verhalen die je als letterlijk zo gebeurd aan moet nemen. Net zoiets als dat mensen allemaal zeggen 'Adam en Eva hadden drie zonen, met wie trouwden die dan, met hun zus?' Nee. Er staat dat God de mens schiep. Pas als het allemaal wat meer toegespitst wordt, komt de naam Adam om de hoek kijken (en zie: Hebreeuws voor mens = Adaam!). Er bestaan veel misverstanden over de Bijbel, niet alleen verschillen van mening tussen verschillende christelijke stromingen, maar ook van niet-gelovigen.

@JuliaMaria: mooi :j Een beetje wederzijds begrip heeft nog nooit iemand kwaad gedaan :)

gummie schreef:
Wat een mooie en interessante reacties :) Zat me vervolgens, ook naar aanleiding van een mooie PB, af te vragen of, als God bestaat, hij of zij of het ook negatieve eigenschappen zou hebben...

Want we gaan er over het algemeen zonder twijfel van uit dat God goed is, en allerlei waarden verkondigd die duiden op alleen maar positieve dingen. Maar als je dan nu ziet hoe mensen godsdienst belijden, inclusief de in ogen van sommigen zeer negatieve kanten, is dat dan toe te schrijven aan de minder positieve eigenschappen van God? (is hij net als mensen niet altijd vredelievend en heeft hij dit overgebracht op de mensen?) Of is dat dan toe te schrijven aan de mens? (die het positieve van God negatief inbrengt, om welke reden dan ook)? En als dat laatste het geval is, is dat dan een foutje geweest van God? Of was dat dan zijn bedoeling?

Laat ik een voorbeeld nemen: er zijn mensen die vinden dat ongelovigen bekeerd moeten worden. Er zijn zelfs mensen die vinden dat ongelovigen gedood moeten worden. Zij grijpen naar eigen zeggen terug op het woord van God. Nu dacht ik automatisch: als God ons allen geschapen heeft, waarom heeft hij dan ook ongelovigen geschapen? Welke reden heeft hij daarvoor gehad? Is dat omdat het hem niet uitmaakte of iemand wel of niet in hem geloofde? Is dat dan om te zien of gelovigen de strijd tegen de ongelovigen kunnen winnen? En als dat dat dmv oorlog zou gebeuren, was dit dan door hem voorzien? Of was dit dan zijn doel misschien zelfs? Is hij dus deels ook kwaadaardig misschien? Machtsbelust? Strijdlustig in de negatieve zin van het woord? Of wilde hij dan juist testen in hoeverre hij de mensen zo geschapen heeft dat tolerantie zou winnen? Vredelievendheid? Saamhorigheid?

ofwel: wat komt van de mens en wat komt van God? Is alles met een doel gebeurd of zijn er foutjes gemaakt? Wil God dat iedereen in hem gelooft? eist hij dat? Zet hij mensen in om dat te bereiken? Of zijn het de mensen die God totaal verkeerd geinterpreteerd hebben en er nu een potje van maken?

Of, nog een optie: hij heeft mensen niet gelovig of ongelovig geschapen, maar de ene mens voelt zijn aanwezigheid wel en de ander niet en zijn dus gelovig geworden?

Ik vind dat intrigerend!! :)

Oei, wat veel vragen :) Ik ga ze proberen te beantwoorden zoals ik ze zie, maar waarschijnlijk ben ik verre van volledig.

Ik geloof dat God pure Liefde is, dus dat hij geen negatieve eigenschappen heeft. Lees bijv. 1 Korinthiers 13, de brief over de liefde. De beschrijving van God. Dat is ook de ervaring die ik heb met God.
De mens is geschapen naar Gods beeld dus is in den beginne goed gemaakt - maar wel met een eigen wil. God wilde geen poppen die naar zijn pijpen dansten, Hij wilde mensen, kinderen om lief te hebben, maar die dus ook zelf hun eigen keuzes kunnen maken. Alleen - die kunnen dus ook kiezen voor het kwaad. Want wat willen we allemaal? De meeste zijn, de machtigste, de beste, de rijkste. Helaas gaan we (soms letterlijk) over lijken om daar te komen.
Dat was geen foutje van God, maar ook nietzijn bedoeling. Dat had Hij wel voorzien, zoals ook ouders voorzien, voor hun kind geboren wordt, dat het soms verkeerde keuzes zal gaan maken. Maar is het dan hun fout om een kind te krijgen, of was het de bedoeling dat dat kind fouten zou maken? Allebei niet, maar het gebeurt wel.

Dat is ook de reden dat er ongelovigen zijn, dat mensen hun eigen keuzes maken. Zoals er ook kinderen zijn die ervoor kiezen om hun ouders de rug toe te keren.
Zo kan ik al je vragen beantwoorden met datzelfde antwoord. God wilde geen marionetten, hij wilde mensen. En die kunnen zelf kiezen en kiezen soms anders dan Hij gedacht had. Dat wist Hij en had Hij voorzien, maar heeft er toch voor gekozen zonder dat het de bedoeling was.

God wil wel degelijk dat iedereen in Hem gelooft - zoals ook ouders graag een goede band met hun kind willen hebben. In zekere zin denk ik inderdaad dat Hij het eist. En ja, Hij zet mensen in om dat te bereiken. Die mensen die met je over God willen praten en misschien ook wel die mensen die je er letterlijk aan je haren bijslepen. Want mensen maken nou eenmaal fouten, ook als de bedoeling oorspronkelijk goed was.

@shilady, nou nou, gekke mensen... Kan wel met iets meer respect voor een ander, hoor ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:39

NatasjavE: Ik denk dat je mijn post niet helemaal goed begrijpt. Ik ben een groot voorstander van toetsende wetenschap! Maar ik heb het over mensen die het er echt puur om doen om de gelovigen te "bekeren" om het maar even zo kort door de bocht te zeggen. :+

Blue_Eyes: Ik herinner me dat ik in het verleden wel eens discussies met jou heb gehad over het geloof, daar kijk ik nu echt compleet anders op terug. Een fijne ontwikkeling. :)

Edit: Lettertje erbij.
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 27-09-11 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:40

:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:30

Nee dat is zeker niet de schuld van de steen. Mensen (annex heel vaak mannen voor mij in deze contect :D ) die macht willen pakken graag dingen als geloof aan om hun gedrag te kunnen verantwoorden of excuseren. Of gebruiken een zondebok..

Ik heb ook het idee dat mensen de bijbel of andere schriften die over het geloof gaan zo letterlijk nemen en verder radicaliseren.. en zo interpreteren zoals het in hun straatje past. Ik kan mij niet voorstellen dat God voor onderdrukking van de vrouw is, of voor verminking. :)

Was de bijbel ook niet heel lang niet toegankelijk voor de gewone burger en vrouw?
Op die manier was het natuurlijk helemaal makkelijk voor machtige mannen om hun versie door te geven.
Pas als je zelf de geschriften leest, kan je je een mening vormen en zien dat er dingen uit worden gehaald, die er helemaal niet zo instaan.

Als ik later een kindje zou hebben, zou kerst en pasen gevierd worden met de heidense inslag, niet de christelijke. Maar ik zal mijn kindje wel meegeven dat ook deze variant bestaat en dan is het weer aan haar of hemzelf uiteindelijk om zijn/haar eigen geloofsvorm te vormen.

Missionarisdrang vind ik zelf een vervelend iets, maar ik onthoud wel in mijn achterhoofd dat die mensen het echt wel goed bedoelen. In eerdere discussies heb ik volgens mij al wel eens verteld dat ik eens twee jehova getuigen thuis heb uitgenodigd en een hartstikke mooi gesprek mee heb gehad over hun geloof en mijn 'paganistische insteek'. Zoveel verschillen waren er in de basis uiteindelijk niet.. ze waren best verbaasd.. ik had hen eigenlijk wat geleerd in plaats van andersom :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:40

Nee, nou ja, het heeft natuurlijk heel lang geduurd voordat 'de gewone mens' kon lezen, dus dat is ook wel wat moeilijk ;)
En dat zelf lezen en zelf er je eigen plan mee kunnen trekken is ook de reden dat protestanten in 'opstand' tegen de katholieken zoveel de bijbel zijn gaan lezen en bestuderen. Nog steeds is in veel katholieke huishoudens geen bijbel aanwezig, terwijl bij de protestanten die ik ken, er een heel zooitje in de kast staan in verschillende vertalingen :D

Over het algemeen kun je met JG een prima gesprek voeren. Ook zij werken vanuit naastenliefde, omdat ze jou ervoor willen behoeden dat je naar de hel gaat. Ik doe het ook weleens en ook al zijn we het niet eens, het zijn vaak toch wel erg leuke gesprekken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:45

ja precies..
ah kijk, dat wist ik niet dat katholieken vaak geen bijbel hebben.. waarom is dat dan?
ik weet sowieso erg slecht de verschillen hoor tussen de verschillende christelijke geloven :o
enkel dat rooms-katholiek het biechten heeft en veel pracht en praal.
naar mijn idee zou God niet enkel in de kerk zijn.. maar ik vind de r-k kerken en kathedralen vaak wel ontzettend mooi en indrukwekkend :j kan mij wel voorstellen dat mensen daar wat extra's vinden, ik word er zelf ook altijd wel wat stil van :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:50

Waarom is dat, weet ik eigenlijk niet. Het is meer de ervaring die ik heb. Ben opgegroeid in Zuid-Oost Brabant, dus veel katholieken op school, in familie, etc. Niemand heeft een bijbel en die had ik ook niet, tot ik bij een protestantse kerk op de jeugdclub terecht kwam. Ze vroegen me waarom ik nooit mijn bijbel meenam. Nou, die heb ik niet. Oooh, maar dat kon niet! De week erna hadden ze een bijbel voor me gekocht := Wel heel lief en ik heb hem nu nog :)

God is volgens mij ook niet enkel in de kerk, ik denk dat Hij overal is. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:26

gummie schreef:

Als God bestaat (waarvan ik dus overtuigd ben van niet) dan zal hij ook negatieve eigenschappen bezitten. Wij zijn namenlijk door hem gemaakt naar zijn beeld. Wij als mensen hebben allemaal goede en negatieve eigenschappen dus...
En aanwijzingen daarvoor zijn ook absoluut in het oude testament te vinden. daarin is hij bij tijd en wijlen jaloers en wraakzuchtig en soms ronduit gemeen..
Andere goden mag men niet aanbidden. Dat staat nog boven het gebod dat men niet mag doden. Hij vernietigt steden(Sodom en Gamora), laat dochters incest plegen met hun vader, dwingt een vader tot offeren van zijn zoon ehhhnnn dan toch maar niet. (tegenwoordig zou je in no time de kinderbescherming op de stoep hebben staan) en er staan nog wel een paar verhaaltjes in waarvan je bang wordt. Zeker als er met name in Amerika mensen zijn die volgens eigen zeggen volgens de letteren van de bijbel leven.

Even voor de goede orde ik wil niemand beledigen he....Ik ben er van overtuigt dat bijbel door mensen geschreven is. voor mij is het niet het boek van God. Verder is het slechts mijn mening.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:54

Dan moet je eigenlijk nog even verder lezen en ook het nieuwe testament gaan lezen.
Door het sterven van Jezus zijn alle wetten en regels uit het OT voldaan en niet meer nodig.
Als iedereen volgens het NT zou leven dan zou de wereld er denk ik heel anders uitzien. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:56

En als je naar al die dingen kijkt, zijn ze - hoe vreemd het ook klinkt - uit liefde gedaan. uit bescherming. Waarom mag men andere goden niet aanbidden? Omdat God weet dat Hij het beste is voor zijn volk. Waarom vernietigt Hij Sodom en Gomorra? Kijk maar eens naar wat voor mensen daar woonden en wat ze wilden doen met Lot en zijn gezin. God heeft echt gezocht naar rechtvaardigen in die stad, op verzoek van Abraham die het ook niet kon aanzien. Voor tien rechtvaardigen zou Hij heel Sodom met zijn duizenden misdadigers hebben gespaard. Zo genadig en liefdevol is God. Maar hij vond ze niet, nee, toen hij er engelen naar binnen stuurde om Lot en zijn gezin op te halen, wilden de mensen van Sodom die engelen verkrachten en vermoorden. :\
Liet God die dochters incest plegen of deden die dochters dat? Er staat dat ze hun vader dronken voeren omdat ze dan een kind kunnen krijgen. Dat het een grote zonde was is wel duidelijk; de Moabieten en de Ammonieten (de volkeren die ontstaan uit die kinderen) zijn de grootste vijanden van het volk Israel geworden.
God is nooit van plan geweest om Abraham zijn zoon te laten offeren. Maar Hij wilde wel testen of hij het zou doen op Gods verzoek. Dat schaap stond er niet voor niets, daar op die ebrg, toen Abraham daar met Izaak aankwam. ;)

Zo kan ik tot nog toe al je verhalen wel verklaren. Daar ben ik niet zo van onder de indruk... Als je het leest naar de manier waarop het er staat en naar de tijd en cultuur waarin het zich afspeelde, is het ineens niet zo raar meer.

@KarinvdM; Jezus zegt zelf dat er geen jota en geen tittel van de Wet zal worden afgedaan. Maar wel dat de gehele Wet en de profeten vervuld worden in dat ene gebod: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:14

Blue_Eyes schreef:
Waarom is dat, weet ik eigenlijk niet. Het is meer de ervaring die ik heb. Ben opgegroeid in Zuid-Oost Brabant, dus veel katholieken op school, in familie, etc. Niemand heeft een bijbel en die had ik ook niet, tot ik bij een protestantse kerk op de jeugdclub terecht kwam. Ze vroegen me waarom ik nooit mijn bijbel meenam. Nou, die heb ik niet. Oooh, maar dat kon niet! De week erna hadden ze een bijbel voor me gekocht := Wel heel lief en ik heb hem nu nog :)

God is volgens mij ook niet enkel in de kerk, ik denk dat Hij overal is. :)

Heel kort door de bocht zijn de traditie én de geschriften van belang in de RKK, terwijl het bij de protestanten sterk gericht is op alleen de Schrift (sola scriptura). Voor de Reformatie luisterde het volk naar de Latijnse 'hocus pocus' van de priester waar ze maar weinig van begrepen. Luther vond het belangrijk dat mensen zelf op zoek gingen naar de betekenis van het geloof, hij vertaalde daarom de Schrift naar de volkstaal (Duits). Iedereen moest toegang krijgen tot het woord van God, dus iedereen moest het kunnen lezen. Iedereen moest ook léren lezen.

Ik denk dat het verschil daarin wortelt, hoewel er natuurlijk ook genoeg katholieken, andersgelovigen, atheïsten of agnosten zijn die wél een Bijbel hebben. :))

NatasjavE schreef:
gummie schreef:

Als God bestaat (waarvan ik dus overtuigd ben van niet) dan zal hij ook negatieve eigenschappen bezitten. Wij zijn namenlijk door hem gemaakt naar zijn beeld. Wij als mensen hebben allemaal goede en negatieve eigenschappen dus...
En aanwijzingen daarvoor zijn ook absoluut in het oude testament te vinden. daarin is hij bij tijd en wijlen jaloers en wraakzuchtig en soms ronduit gemeen..
Andere goden mag men niet aanbidden. Dat staat nog boven het gebod dat men niet mag doden. Hij vernietigt steden(Sodom en Gamora), laat dochters incest plegen met hun vader, dwingt een vader tot offeren van zijn zoon ehhhnnn dan toch maar niet. (tegenwoordig zou je in no time de kinderbescherming op de stoep hebben staan) en er staan nog wel een paar verhaaltjes in waarvan je bang wordt. Zeker als er met name in Amerika mensen zijn die volgens eigen zeggen volgens de letteren van de bijbel leven.

Even voor de goede orde ik wil niemand beledigen he....Ik ben er van overtuigt dat bijbel door mensen geschreven is. voor mij is het niet het boek van God. Verder is het slechts mijn mening.

'God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.' (Gen 1:27, NBV) Dat Hij de mens naar Zijn beeld schiep, wil niet zeggen dat de mens God is natuurlijk. :P Dat mens positieve en negatieve eigenschappen heeft, zegt daarom in mijn ogen niet zoveel over God. Maar hoe komt er kwaad en lijden in de wereld? Tja, dan kom je bij de zwaar theologische theodicee-problemen en dat gaat mij ernstig boven de pet. :+ Misschien is het de vrije wil zoals hierboven werd gezegd, misschien is het de duivel, ik weet het niet. God komt in de Bijbel inderdaad lang niet altijd over als pure liefde, soms is Hij vernietigend, soms is Hij jaloers op andere goden... Ik weet bar weinig van theologie, maar het zijn zeker interessante vragen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:58

NatasjavE schreef:

Voor mij is God volmaakt en heeft hij geen negatieve eigenschappen. Mensen zijn niet volmaakt, daarom zijn wij mensen. God is geen mens.
En die voorbeelden die jij noemt raken kant nog wal. De uitleg is hierboven al gegeven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:01

De voorbeelde die ik noem komen uit de bijbel. Ik heb ze niet verzonnen. En inderdaad. Richard Dawkins heeft me erop gewezen.(gek genoeg ben ik door die man de bijbel gaan lezen.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:04

NatasjavE schreef:
De voorbeelde die ik noem komen uit de bijbel. Ik heb ze niet verzonnen. En inderdaad. Richard Dawkins heeft me erop gewezen.(gek genoeg ben ik door die man de bijbel gaan lezen.)

staan in de Bijbel, maar zijn wel behoorlijk uit het verband getrokken.
God heeft nooit gewild dat isaak geofferd zou worden, dat schaap kwam ook niet uit de lucht vallen. Sodom en Gomorra heeft God niet voor de lol platgemaakt, maar uit bescherming voor de 'goede' mensen.
En dat verhaal van die dochters heeft God niet zoveel mee te maken toch? Volgens mij doen ze dat toch echt zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:08

Ik ben absoluut niet gelovig, officieel sta ik echter wel ingeschreven bij de RK maar nee, ik geloof er gewoon echt niet in....

Naar mijn mening zijn mensen gewoon altijd op zoek naar 'een hogere macht'. Ik vind het ook best een mooi idee hoe veel mensen daar steun uit kunnen halen, prima toch. Ik ben dit voorjaar naar Rome geweest, ondanks dat ik absoluut niet gelovig ben heeft dat veel indruk op me gemaakt (St. Pieter, Vaticaan etc.).
Maar ik vind het jammer dat geloof toch voor veel onenigheid in de wereld zorgt... Maar ja. Het is al zo oud, ik denk dat het geloof nooit echt helemaal zou verdwijnen. Al is de huidige generatie al beduidend minder bezig met god etc. dan de vorige generaties.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:11

Wat me opvalt is, en dat is volgens mij over het algemeen zo als mensen discussieren, dat mensen bepaalde begrippen, gebeurtenissen en feiten altijd uitleggen zodat het in hun eigen denkbeeld past.

Mijn conclusie is dat niet de feiten, maar de interpretatie ervan kennelijk het allerbelangrijkste zijn :) Logisch, anders zou het ook geen geloof zijn. Maar zo kun je fouten goed praten, en goede dingen in het negatieve trekken.

God schiep de mens naar het evenbeeld van God. Dat is wat gezegd wordt. Toch kan die zin door alle partijen zo uitgelegd worden dat het in hun denkbeeld past. De een gebruikt het om aan te geven dat God dan zelf ook negatieve eigenschappen bezit. De ander dat dat juist niet zo is. Dat is voor mij slechts het bewijs dat niets vaststaat en dat we het allemaal misschien wel helemaal niet weten ;) Dat is namelijk mijn overtuiging...

Dan vraag ik me af: kunnen de gelovigen ook punten aangeven die zij niet goed vinden, waar zij kritiek op hebben als het om God gaat? En andersom: kunnen de niet-gelovigen ook punten aangeven die zij wel goed vinden of waar zij wel in zouden kunnen geloevn als het om God, de Bijbel of wat dan ook gaat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:27

Ik heb een puntje van kritiek: het had allemaal wel wat simpeler en ondubbelzinniger gekund ;) Maar ik denk als ik ooit de kans krijg om dat face to face aan Hem te vragen, dat Hij daar vast een goede verklaring voor heeft ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:13

Interessant topic.
Heb al een tijdje meegelezen, maar tot nu toe nog niet gereageerd.

Blue_Eyes schreef:
Ik heb een puntje van kritiek: het had allemaal wel wat simpeler en ondubbelzinniger gekund ;) Maar ik denk als ik ooit de kans krijg om dat face to face aan Hem te vragen, dat Hij daar vast een goede verklaring voor heeft ;)

Volgens mij is dat onduidelijke, voor meerdere interpretaties vatbare nu net wat de bijbel (maar ook andere 'heilige' boeken) tot een eeuwenlange bestseller heeft gemaakt.

Juist doordat mensen hun hele leven kunnen blijven zoeken naar wat nu net dé juiste uitleg is, blijft het voor velen ook levenslang interessant. Iedereen kan zijn eigen betekenis erin zoeken, vinden, met anderen bespreken en weer bijstellen. Waarom zouden mensen (behalve door sociale druk) nog steeds regelmatig bij elkaar komen om over de (hun) betekenis van de bijbel en geloof te praten als die al eeuwen vast zouden liggen? Waarom zijn er zoveel verschillende stromingen ontstaan die allemaal hun eigen uitleg van (grotendeels) dezelfde tekst hebben?

Heel anders ligt dat bijvoorbeeld bij een verkeerstheorie-examen, waarvoor je eenmalig ondubbelzinnige regels moet leren die op het moment zelf en zeker in de rest van je leven daarna weinig interessant zijn om je mee bezig te houden. Daarover zijn nauwelijks discussiebijeenkomsten, verkeersregel-kringen, etc. terwijl die regels voor onze overleving vaak wel belangrijker zijn. Het feit dat die regels zo ondubbelzinnig zijn opgesteld maakt dat mensen hun interesse erin verliezen. Ze leren ze omdat dat moet of nuttig is, maar verder dan dat gaat het niet. Ze raken mensen niet persoonlijk en iemand kan er niet zijn hele ziel en zaligheid in kwijt of juist in vinden.

Dat laatste is trouwens gelijk mijn kritiekpunt op de grote religieuze stromingen die hun aanhangers niet de vrijheid laten over de interpretatie na te denken. In dergelijke stromingen zijn de teksten niet meer dan verplichte regels die mensen in hun hoofd stampen, vaak ook (verplicht) naleven, maar zonder daarbij zelf na te denken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:18

Nou, daar heb je ook wel weer gelijk in en eigenlijk is dat ook wel weer een van de dingen die me zo aanspreken in de kerk waar ik lid van ben - de mogelijkheid om zelf te onderzoeken, het met de dominee oneens te zijn en echt je eigen mening te vormen.