Het verschil blijft(make-up en spulletjes natuurlijk), maar je hoeft niet uit te zoeken wat je aandoet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
slimmerik schreef:De nadruk wordt erg gelegd op gepest worden. Maar het heeft ook iets te maken met de financiën die bepaalde mensen gewoon niet hebben om merkkleding of duurdere kleding te kopen.
Er komen steeds meer mensen die er financieel niet al te best voor staan. Een-volwassene huishoudens etc. Deze mensen gaan soms zover dat er toch merkkleding gekocht wordt waardoor men financieel nog dieper in de put raakt.
Of de kinderen die dus (ongewenst) in Wibra of Zeeman kleding lopen gaan zichzelf onzeker gedragen en dagen zo uit tot doelwit zijn. Echt ik ken voorbeelden van kinderen die zich er heel onprettig onder voelen dat er niet veel geld is voor kleding.
Ik heb een vraag aan de tegenstanders van uniformen: Is de financiële thuissituatie bij jullie van die mate dat er weinig middelen zijn voor aankoop kleding? Dus zijn jullie ouders of jullie zelf aangewezen op de Wibra en Zeeman?
Schooluniformen verhullen het verschil van arm en rijk. Iets wat in deze maatschappij zich steeds meer begint af te steken. En makeup en sieraden idioterie kan de school natuurlijk prima tegen optreden.
Citaat:In Nederland is een schooluniform geen gemeengoed. Dat 68 procent van de vrouwen het schooluniform wil invoeren, is opmerkelijk. Nederland kent nauwelijks een traditie van verplichte schooltenues. Kostscholen daargelaten. In 2007 wierp toenmalig minister Donner een balletje op: voer schooluniformen in, dan hoeven jongeren niet al op jonge leeftijd torenhoge schulden te maken door zich naar de laatste mode te kleden. Hoe zit dat met de 'uniformplicht' in de rest van de wereld?
mika11 schreef:Kwanyin schreef:Hier zijn de enige twee scholen die nog een uniform hebben rokjes.
Echt waar?!
Ik ken alleen de British School in Den Haag en daar hebben ze alleen broeken.
slimmerik schreef:@Knoffer: ik was zeker niet onzeker. Maar ik heb jarenlang als vrijwilligster op scholen gewerkt en daar getuige geweest dat kinderen van arme ouders gepest werden omdat ze in een joggingpakje van de Wibra liepen. Ontzettend lieve kinderen zaten daarbij. Maar getekend voor het leven.
Mijn kinderen hebben nooit geen dure merkkleding gedragen want dat vonden wij maar ook de kinderen grote onzin, maar wel kleren van goede kwaliteit en met de mode mee. Ik heb wel vaak in die tijd moeten denken: stel je voor dat wij het financieel ook zo moeilijk zouden hebben....
En ik ken inderdaad kinderen met wel dure merkkleding. Hebben inderdaad een eigen indentiteit ontwikkeld: het zijn vaak de pesters en de snobs dus.
Het is trouwens ook bewezen dat schooluniformen de studieresultaten verbeteren. Kinderen zijn niet meer zo gestrest. De onderlinge strijd hoeft niet meer gestreden te worden en men is minder gauw afgeleid.
Danique_G schreef:p.s: Over rokjes gesproken. Lodesteijn college in Amersfoort hebben zij geen uniformen maar meisjes moeten wel verplicht rokjes boven de knie dragen, is een calvinistische school