Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

Azmay

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:43

Ik heb in Australie heerlijk genoten van mijn uniform.
Het verschil blijft(make-up en spulletjes natuurlijk), maar je hoeft niet uit te zoeken wat je aandoet.
:)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:46

De nadruk wordt erg gelegd op gepest worden. Maar het heeft ook iets te maken met de financiën die bepaalde mensen gewoon niet hebben om merkkleding of duurdere kleding te kopen.

Er komen steeds meer mensen die er financieel niet al te best voor staan. Een-volwassene huishoudens etc. Deze mensen gaan soms zover dat er toch merkkleding gekocht wordt waardoor men financieel nog dieper in de put raakt.

Of de kinderen die dus (ongewenst) in Wibra of Zeeman kleding lopen gaan zichzelf onzeker gedragen en dagen zo uit tot doelwit zijn. Echt ik ken voorbeelden van kinderen die zich er heel onprettig onder voelen dat er niet veel geld is voor kleding.

Ik heb een vraag aan de tegenstanders van uniformen: Is de financiële thuissituatie bij jullie van die mate dat er weinig middelen zijn voor aankoop kleding? Dus zijn jullie ouders of jullie zelf aangewezen op de Wibra en Zeeman?

Schooluniformen verhullen het verschil van arm en rijk. Iets wat in deze maatschappij zich steeds meer begint af te steken. En makeup en sieraden idioterie kan de school natuurlijk prima tegen optreden.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:47

Ik zou wel naar een school gaan met uniformen, mits goede educatie enz.

Het geeft wel wat meer school-spirit ! Minder gepest.. Ja ik zou makkelijk op zoon school willen gaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:50

Een uniform gaat pesten niet tegengaan, degene die gepest worden worden gepest wat ze ook aanhebben, dan zoeken ze het wel in het haar of het lichaam.
Ik vind het wel mooi, maar het hoeft niet voor mij. Ben prima met gewone kleding en met uniform naar school kunnen gaan.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:52

Ik heb zelf op de engelse school gezeten (British School in the Netherlands) En ik moet zeggen dat ik toen de tijd zoiets had van waarom moet ik nou in school uniform lopen (niemand anders doet het dus weet iedereen hier in de buurt dat je naar de engelse school gaat en krijg je dus af en toe de nodige scheldwoorden naar je hoofd geschreeuwed haha dat was een min punt !)
Maar nu ik terug kijk.. ben ik er voor, op de BSN had je nooit dat iemand werd gepest over wat ze aan hadden en dat t geen merk kleding was, nooit groepjes van mensen die alleen met elkaar omgaan omdat ze 'rijk' zijn en wel alle merkkleding kunnen kopen, dit vind ik dus zeker een plus punt !
Ik moet zeggen dat het ook erg makkelijk is, je hebt nooit last van het feit dat je niet weet wat je aan moet etccc.... +:)+

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:53

Ik ben voor, je hebt er waarschijnlijk al veel minder pesterijen door over kleding. Van mij mogen ze het nu al invoeren..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:54

Voor!! Iedereen is qua kleding gelijk, geen pesterijen om kleding, niet na hoeven denken wat je aan moet doen etc.

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:43

Iedereen van mijn leeftijd die ik ken vind het verschrikkelijk maar ik zou het niet erg vinden :) Niemand wordt meer gepest vanwege zijn/haar kleding en het is lekker makkelijk 's morgens :Y) als denk ik niet dat het snel bij ons op school zou komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:53

Tegen. Sowieso is het geen bron van pesten, die ligt in de houding van het kind tov de buitenwereld.

's Morgens is het handig met de kledingkeuze maar het houdt automatisch ook in dat je niet direct uit school lekker bij een vriendinnetje kan gaan spelen tenzij je de hele dag in dat malle pakkie rond wilt blijven lopen. Dus 's middags vind ik het helemaal niet handig.

Ook de uniformen zelf zullen toch verschillen. Sommige kinderen krijgen een tweede handse die op den duur niet goed meer past. De snit zal voor sommige kinderen ideaal zijn, bij andere valt het als een hobbezak om hun lichaam. Je zal er maar als een lijk uitzien in de kleur van je school, daar word je als kind ook niet gelukkig van.

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:53

Tegen, ik haat het juist als iedereen er hetzelfde uit ziet. :x

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:57

Wow, vebaast me dat er zoveel mensen voor zijn. Ik ben tegen.

Zoals hier vaker genoemd, het is niet de bron van het pesten. Daarnaast is het imo juist belangrijk dat kinderen een eigen identiteit ontwikkelen.
Dit kan met kleding, hoeft niet, maar er zou wat dit betreft iig geen beperking opgelegd moeten worden.

slimmerik schreef:
De nadruk wordt erg gelegd op gepest worden. Maar het heeft ook iets te maken met de financiën die bepaalde mensen gewoon niet hebben om merkkleding of duurdere kleding te kopen.

Er komen steeds meer mensen die er financieel niet al te best voor staan. Een-volwassene huishoudens etc. Deze mensen gaan soms zover dat er toch merkkleding gekocht wordt waardoor men financieel nog dieper in de put raakt.

Of de kinderen die dus (ongewenst) in Wibra of Zeeman kleding lopen gaan zichzelf onzeker gedragen en dagen zo uit tot doelwit zijn. Echt ik ken voorbeelden van kinderen die zich er heel onprettig onder voelen dat er niet veel geld is voor kleding.

Ik heb een vraag aan de tegenstanders van uniformen: Is de financiële thuissituatie bij jullie van die mate dat er weinig middelen zijn voor aankoop kleding? Dus zijn jullie ouders of jullie zelf aangewezen op de Wibra en Zeeman?

Schooluniformen verhullen het verschil van arm en rijk. Iets wat in deze maatschappij zich steeds meer begint af te steken. En makeup en sieraden idioterie kan de school natuurlijk prima tegen optreden.

Imo kun je beter proberen het verschil tussen arm en rijk in de maatschappij proberen te beperken, dan zoiets te verhullen met uniformen. Er zijn nou eenmaal verschillen en kinderen/pubers moeten daar ook mee leren omgaan.

Of je als ouder er toch geld aan uitgeeft, dat is gewoon een keuze. Net als dat je als kind/puber de keuze maakt waar je (zak)geld aan uit te geven.
Of een kind zich heel onzeker voelt over zijn/haar kleding, heeft imo ook deels met opvoeding te maken. Daarnaast schoolkeuze, sommige scholen is merkkleding belangrijker en bij de andere school gewoon je eigen stijl.

Om je vraag meteen te beantwoorden. Mijn ouders hadden gewoon geld voor kleding, maar ik kreeg geen dure merkkleding hoor, dat vonden ze onzin. En ik ook, ik heb nooit veel om mode gegeven. Bovendien zie ik het verschil tussen een gewoon shirt zonder groot merk erop en een zeeman shirt niet.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:04

Ik ben toch nooit gepest omdat ik geen blackberry had, of in schoenen van 200 euro liep.. Ik ben persoonlijk wel tegen schooluniformen, ook omdat je toch zelf moet kunnen dragen wat je mooi en lekker vind zitten, als jewat steviger bent, moet je geen horizontale streepjes dragen en bepaalde kleuren als je heel doen bent, moet je weer iets anders niet dragen.. Kinderen kunnen toch wel pesten, steek liever het geld in iets nuttigs..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:07

Ik ben er ook voor.
Mijn nichtjes van 11 en 14 zitten allebei op de Brittish School in Den Haag.
Daar dragen ze dus schooluniformen, ideaal is het.
Ze vinden het zelf ook prettig en zouden niet anders willen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:13

Absoluut voor!!

Ik droom er als kind al van om in uniform naar school te moeten, bij de Amerikanse en Engelse high school films vind ik helemaal geweldig die uniformen (wel vanzelf die mooie rokken en sokken <3)

En niet alleen voor het pesten maar vind het gewoon super uit zien.. Niet meer elke dag voor die kast staan uhmmmmmmm.... Nee gewoon hopsa uniformaan en klaar!

Ja liever vandaag dan morgen :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:19

Niet iedereen vindt het natuurlijk mooi. Ik zou echt weigeren om in een rokje te gaan lopen. En het probleem van voor de kast staan heb ik eig nooit. Als ik het een keer niet weet, gewoon het bovenste van de stapel pakken ;) :P

Voor de mensen die voor zijn, ben ik wel benieuwd: waren jullie als kind/puber heel onzeker? Hadden jullie niet de behoefte lekker alles zelf uit te maken en je eigen identiteit te ontwikkelen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:21

Knoffer, rokjes worden niet meer gedragen als schooluniform.

Knoffer

Nou, dat is dan nog een meevaller :P

Kwanyin

Hier zijn de enige twee scholen die nog een uniform hebben rokjes :j .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:23

Kwanyin schreef:

:') Echt waar?!

Ik ken alleen de British School in Den Haag en daar hebben ze alleen broeken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:28

Citaat:
In Nederland is een schooluniform geen gemeengoed. Dat 68 procent van de vrouwen het schooluniform wil invoeren, is opmerkelijk. Nederland kent nauwelijks een traditie van verplichte schooltenues. Kostscholen daargelaten. In 2007 wierp toenmalig minister Donner een balletje op: voer schooluniformen in, dan hoeven jongeren niet al op jonge leeftijd torenhoge schulden te maken door zich naar de laatste mode te kleden. Hoe zit dat met de 'uniformplicht' in de rest van de wereld?

torenhoge schulden door kleding bij jonge kinderen? Ik neem aan dat er dan een ouder ingrijpt die zegt dat je gewoon jezelf moet zijn.
Kinderen die pesten vinden altijd wel iets anders. Ik vind schooluniformen complete geld verspilling, uiteindelijk word dit weer door berekend in de belasting of in het schoolgeld. En als iemand zich stoort aan mijn kleding dat doet 'ie z'n ogen maar dicht. Je kan ook gewoon respect voor een ander hebben en de mening van een ander. Daar mag de overheid van mij heel wat geld aan verspillen.

Een uniform zal misschien wel voor meer eenheid zorgen maar dat is naar mijn mening nationalisme, opzich niets mis mee. Maar dan zal de concurrentie tussen verschillende scholen ook flink toenemen. Als school zal ik eerder streven naar (los van de resultaten) geen gepest en respect voor elkaar. Daar bereik je veel meer mee dan een muur creeeren om een school heen.

p.s: Over rokjes gesproken. Lodesteijn college in Amersfoort hebben zij geen uniformen maar meisjes moeten wel verplicht rokjes boven de knie dragen, is een calvinistische school

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:29

@Knoffer: ik was zeker niet onzeker. Maar ik heb jarenlang als vrijwilligster op scholen gewerkt en daar getuige geweest dat kinderen van arme ouders gepest werden omdat ze in een joggingpakje van de Wibra liepen. Ontzettend lieve kinderen zaten daarbij. Maar getekend voor het leven.

Mijn kinderen hebben nooit geen dure merkkleding gedragen want dat vonden wij maar ook de kinderen grote onzin, maar wel kleren van goede kwaliteit en met de mode mee. Ik heb wel vaak in die tijd moeten denken: stel je voor dat wij het financieel ook zo moeilijk zouden hebben....

En ik ken inderdaad kinderen met wel dure merkkleding. Hebben inderdaad een eigen indentiteit ontwikkeld: het zijn vaak de pesters en de snobs dus.

Het is trouwens ook bewezen dat schooluniformen de studieresultaten verbeteren. Kinderen zijn niet meer zo gestrest. De onderlinge strijd hoeft niet meer gestreden te worden en men is minder gauw afgeleid.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:30

mika11 schreef:
Kwanyin schreef:

:') Echt waar?!

Ik ken alleen de British School in Den Haag en daar hebben ze alleen broeken.

België ;) Eentje heeft rokjes met schotsachtige ruit en eentje heeft donkerblauw met wit. van de eerste weet ik dat ze vanaf een bepaalde datum tot een bepaalde datum in de winter ook een zwarte broek mogen dragen, de andere weet ik niet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 00:56

slimmerik schreef:
@Knoffer: ik was zeker niet onzeker. Maar ik heb jarenlang als vrijwilligster op scholen gewerkt en daar getuige geweest dat kinderen van arme ouders gepest werden omdat ze in een joggingpakje van de Wibra liepen. Ontzettend lieve kinderen zaten daarbij. Maar getekend voor het leven.

Mijn kinderen hebben nooit geen dure merkkleding gedragen want dat vonden wij maar ook de kinderen grote onzin, maar wel kleren van goede kwaliteit en met de mode mee. Ik heb wel vaak in die tijd moeten denken: stel je voor dat wij het financieel ook zo moeilijk zouden hebben....

En ik ken inderdaad kinderen met wel dure merkkleding. Hebben inderdaad een eigen indentiteit ontwikkeld: het zijn vaak de pesters en de snobs dus.

Het is trouwens ook bewezen dat schooluniformen de studieresultaten verbeteren. Kinderen zijn niet meer zo gestrest. De onderlinge strijd hoeft niet meer gestreden te worden en men is minder gauw afgeleid.

Hoe was dat onderzoek opgezet en in welk land? Heb je een bron? Los van hoe we die resulaten kunnen interpreteren, gaat school natuurlijk niet alleen om studieresultaten, maar ook om persoonlijke ontwikkeling. Zeker niet onbelangrijk en imo tegenwoordig een beetje een ondergeschoven kindje. Danique_G maakt daar een goed punt vind ik, als school kun je beter aandacht besteden aan respect voor elkaar, ipv aandacht te besteden aan het jasje eromheen. Imo pak je het dan van de verkeerde kant aan, de essentie is respect voor elkaar, dat is de bron en dat zou je kinderen moeten bijbrengen.

Over die pesters en snobs, dat komt natuurlijk ook niet alleen door de kleding, daar hebben de ouders imo ook een rol. Opvoeding. Wat fatsoen bijbrengen.

Wat betreft die 'onderlinge strijd'. Dat is ook een deel van de ontikkeling. Je leert dat je bent wie je bent en je niet teveel zorgen moet maken over wat anderen van jouw kledingkeuze vinden. Je mag je eigen mening en smaak hebben en je moet dat van anderen ook respecteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:17

Danique_G schreef:
p.s: Over rokjes gesproken. Lodesteijn college in Amersfoort hebben zij geen uniformen maar meisjes moeten wel verplicht rokjes boven de knie dragen, is een calvinistische school

Een reformatorische school is dat ipv calvinistisch... Maar zit wel iets anders in elkaar dan dat de meiden alleen maar rokken dragen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:31

@Knoffer: Het is heeeeel moeilijk het pesten aan te pakken. Je kunt er eenvoudig weg niet steeds bovenop zitten en bemiddelen. Pesten is heel erg, en als volwassenen is het haast niet op te lossen.

Er zal een reden tot pesten wegvallen, het kind want door de 'foute' kleding de kans niet krijgt om qua persoonlijkheid geaccepteerd te worden, krijgt zo wellicht wel een kans.
S'middags en in de weekenden kan iedereen zich uit drukken zoals hij wil, dus de vrije expressie wordt zeker niet onderdrukt.
En natuurlijk zal pesten er altijd blijven. Waren er maar manieren die alles meteen 100% verbeteren.