'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:37

Suzanne F. schreef:
Ik ben PRO borstvoeding maar ik vind dat BV voor baby's is. Zodra ze gaan lopen en je blousje gaan opentrekken of verlekkerd naar je tiet staan te staren hoeft het voor mij niet meer. Tot een jaar, prima maar daarna vind ik het geen gezicht meer.
Zeker niet op 4/5 jarige leeftijd, kom op zeg. Ziet het al voor zich: Kind komt tussen de middag uit school, stormt op mama af en wil meteen aan de tiet hangen.

Zo denk ik er ook over, ik wilde proberen om borstvoeding te geven en dat ging goed, uiteindelijk 10 maanden BV gegeven, en toen bewust gestopt het was genoeg geweest en ik wilde inderdaad niet dat mijn dochtertje zelf aan mijn kleren ging prutsen als ze honger had!
Ik heb het in het openbaar voeden altijd proberen te beperken, en als het dan toch moest altijd geprobeerd om zo discreet mogelijk te doen. ( al lukt dat niet altijd de eerste keren ;) )
Ook had mijn dochtertje een Koemelkeiwit allergie, waardoor ik 10 maanden zelf een KMEV dieet heb gevolgd omdat ze anders vol met eczeem stond. Al met al geen gemakkelijke periode geweest, maar ik had het ook zeker niet willen missen!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:42

Ik heb altijd alleen flesvoeding gegeven, ook niet eens geprobeerd om borstvoeding te geven. Voor mij was dat gewoon een heel stuk prettiger, zeker rekening houdende met het feit dat je weer aan het werk moest. En ook was het wel eens fijn om een ander de fles te laten geven, met borstvoeding gaat dat nogal lastig :D .

Kleuters die nog BV krijgen, vind ik echt niet kunnen. Zoals die arts al zei, zijn er geen wetenschappelijke feiten bekend die het voordeel ervan in zien. Een kind is op die leeftijd zelf makkelijk in staat om antistoffen e.d. aan te maken, daar voegt de BV niks aan toe. Daarbij heb je inderdaad ook nog het aspect dat wanneer kinderen dat op school weten ze er ook mee gepest worden.

BV in de eerste maanden +:)+ , maar op een gegeven moment is het ook goed geweest.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:49

Dat moet iedereen lekker zelf weten, als zij zich er goed bij voelen prima! Ik kan me er niet aan storen, mits het discreet gebeurt, niet iedereen zit te wachten op een zichtbare voeding in het openbaar. Ik voed ook wel eens in het openbaar, maar zoek een rustig plekje op en probeer zoveel mogelijk discreet te voeden (hoewel ik daar nog een beetje onhandig in ben :D ).

Ik wilde bv proberen maar als het niet zou lukken had ik geen moeite gehad om over te gaan op fv. Mijn dochter is geboren d.m.v keizersnede, dus het duurde ook nog even voordat de bv bij mij op gang was. Ja mijn dochter is idd veel afgevallen, 10% van haar geboortegewicht, daarna was de bv op gang en kwam ze 300gram per week aan. Kinderen die fv krijgen kunnen ook 10% afvallen, dus dat ligt echt niet altijd aan de bv. Als je vindt dat je je man maar aan je borsten moet laten sabbelen i.p.v. je kleintje omdat het gevoel zo fijn is, heb je duidelijk nooit bv gegeven :+
Ik wil het volhouden totdat mijn dochter niet meer wil en heb nu nog geen maximale leeftijd in mijn hoofd. Ik moet binnenkort werken en dan eerst kijken of het wil lukken met kolven e.d. Mocht het lukken zie ik wel hoelang ik het volhoud, iig geen 5 of 6 jaar :Y)

Ik snap het opdringen ook echt niet. Als een moeder bv wil geven prima, wil een moeder fv geven ook prima! Respect is soms ver te zoeken. Moeders die fv geven zijn echt niet minder en niet elke bv gevende moeder wil andere moeders overtuigen om ook bv te geven!

[edit]mijn dochter drinkt overigens vanaf dat ze 2 weken oud was, ook uit een flesje. Ik kolf dan de bv en mijn vriend geeft dan een flesje, dus bv kan ook door iemand anders gegeven worden, mits je natuurlijk geen flesweigeraar hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:55

Geweldig!! Zouden meer mensen moet doen! ipv zich laten opnaaien door de maatschappij.

DeandyBoy

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:00

het ene moment naar mac donalds en het andere aan de borst.
nee ik vind het belachelijk.

het valt me ook op , dat alle vrouwen die wel tot 5-6 jaar bv geven hetzelfde "type vrouw " zijn.

ik bv geven geweldig!
heb t bij beide kinderen gedaan.

tot ze zelfstandig gingen eten.
en toen waren mijn borsten weer van mij en mijn man.....

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:14

Primaten, oftewel apen, kunnen ook lastig even naar de winkel om een potje kunst voeding te kopen :D

Nee ik zeg ook jakkie bah, maar mag eigenlijk niet over oordelen, heb nog geen kinderen, maar het lijkt mij zowieso geen pretje borstvoeding.
tamary schreef:
Waarom onnatuulijk? Vergeleken met primaten (nauwst verwante diersoort) krijgen mensen baby's erg kort borstvoeding. Als je gaat berekenen tot in welke groei/ontwikkelingsfase die borstvoeding krijgen/nodig hebben kom je voor een mens tussen de 2 en de 7 jaar uit. Dat wij stoppen met borstvoeding als de baby kan lopen of vaak al eerder door onmogelijkheden op bv het werk zegt weinig over wat natuurlijk is. Dat zegt alleen wat over wat onze cultuur normaal vindt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:19

MamboBeach schreef:
Brainless schreef:
Alleen in landen waar te weinig eten is voor de kids.
Als er genoeg eten voor handen is, "eten" de kinderen al met 2 a 3 maanden mee.

Dat is eigenlijk ook het antwoord waar ik op zat te wachten. :j
Maargoed, ieder zijn ding hoor! ;)

Ja, dat kun je wel stellen, dat dat het antwoord is dat je wilde horen ;) Gezien ook je onderschrift en zo :=
Toch is het niet waar. Kinderen krijgen misschien vanaf 2-3 maanden ook bijvoeding, maar ze worden zeker nog lang bijgevoed aan de borst. Ook omdat mensen in heel veel niet-Westerse landen geen koemelk kunnen verdragen, dus als de kinderen melk moeten krijgen, kan dat alleen met moedermelk.

Carien87 schreef:
Wat hoort wel en wat hoort niet...Is dat niet moraal en wat voor interpetatie we er zelf aan geven?

Precies. Dus kunnen wij wel weer oordelen over een ander, maar waarom doen we dat eigenlijk met zijn allen?

Polly schreef:
ESSIE70 schreef:
Ja kan me voorstellen,als je dat fijne gevoel van je kind moet krijgen dan word ik daar ook een
beetje onpasselijk van.Laat dan je man er aan sabbelen ;)

Ik heb geen ervaring maar ik vind dit wel een beetje een verkeerde opmerking.
Ik kan me niet voorstellen dat de gevoelens als je borstvoeding geeft of als je man ermee bezig is vergelijkbaar zijn :x

Nou inderdaad. Borstvoeding geven vond ik prettig omdat het een gevoel geeft van je kind heel dichtbij je te hebben, van een heel nauwe band. Maar dat is toch echt wel wat anders dan wanneer mijn man dat doet hoor!

Opisop_shop schreef:
Sowieso als je bv geeft lijkt me dat je erg op je voeding/gezondheid moet letten, omdat de baby / het kind met je meedrinkt en dus jouw voedingstoffen binnenkrijgt. Dat betekend dus, dat je dus ook al die jaren zelf heel erg gezond moet (blijven) leven!

Met gezond leven is sowieso niks mis, toch? :)

Leonoor schreef:
Dat er mensen zijn die zich ergeren aan het feit dat peuters/kleuters nog drinken bij hun moeder, tsja, waar is de verdraagzaamheid? Ik zie liever dat gebeuren, dan dat een 3 jarige fanatiek aan een Nintendo DS zit, met naast zich een glas cola en een grote bak chips.

Precies! Dat vind ik eigenlijk ook veel schadelijker...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:20

NatasjavE schreef:
Carien87 schreef:
Preuts, ranzig en gestoord? Kom op jongens!!
Het is toch een van de natuurlijkste dingen om je baby borstvoeding te geven. Snap de taboe en de ''mode'' om tegenwoordig geen borstvoeding te geven dan ook totaal niet.
Anno 2011 zou een vrouw toch op haar gemak borstvoeding kunnen geven?
Sommige vrouwen zijn er van overtuigd dat de moeder kind band versterkt wordt om door te gaan met borstvoeding, ookal zijn de kinderen groter. In de slavische landen is dit naar mijn weten geen onkenbaar iets en komt daar vaker voor.
Nog een docu over gelijknamig onderwerp maar dan in de UK
http://documentarystorm.com/extraordina ... stfeeding/

Nou, de "mode" is anders echt dat borstvoeding moet en dat je moet en zal proberen zo lang mogelijk borstvoeding te geven.
Ik heb echt een lactatiedeskundige over de vloer gehad...pffff en ik maar flauwvallen.
Uiteindelijk 2 x 3 maanden gekolft...meer zat er niet in...

Nee ik ervaar de mode echt niet als kunstvoeding. Ben overigens echt wel voor borstvoeding.

Extra lang borstvoeding geven komt ook steeds vaker aan de orde. Tja als mensen dat zelf willen moeten ze dat rustig doen. Maar kom zonder onderzoeksresultaten niet zeggen dat het beter is.

Ik ervaar juist een sterke PRO beweging die iets te fanatiek hun mening wil opleggen (niet in dit topic)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:37

Het afspenen wordt over het algemeen uit praktische overweging gedaan op een leeftijd dat de moeder dat handig of nodig vindt.
Als een moeder geen moeite heeft met (heel)laat afspenen moet ze dat zelf weten, maar ook gewoon rekenen op kritiek omdat het in de westerse wereld nou eenmaal niet de norm is.

Ik vind tot 2 jaar heel normaal en daarna hangt het van omstandigheden af (kan me voorstellen dat er bv in oorlogstijd niet makkelijk babyvoeding te krijgen of te maken is) en dus vaak wat de moeder wil.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:51

Mijn dochter is 1,5 en krijgt nog de borst. Wanneer ik ga stoppen, als zij er klaar voor is.
Nu zegt mijn gevoel dat ik het toch niet meer doe als ze naar school gaat, maar vorig jaar dacht ik ook niet dat ik nu nog zou voeden. Je groeit erin. Ik vind het echt van de zotte dat ik haar zou moeten spenen (wat een hele hoop gehuil en stress met zich mee zal brengen hier) en koemelk in bekertjes aan moet bieden (want tja ze heeft toch wel minimaal 300 cc zuivel nodig per etmaal) terwijl mama de hele dag bij haar is en speciaal op haar afgestemde melk bij zich draagt, die nog veel meer voordelen met zich mee draagt dan die koemelk uit dat bekertje. Als zij zelf besluit dat ze genoeg gehad heeft, heb ik daar ook vrede mee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:56

ik vind dat er een hoop bekrompen reacties gegeven worden en dan vooral door mensen die m.i. geen kinderen grootgebracht hebben tot op heden, laat staan zelf een afweging hebben gemaakt tussen borst- en flesvoeding.
wat is er storend aan het feit dat vrouwen hun kind in het openbaar te drinken geven? waarom zou een fles wel mogen en de borst niet? als je netjes voedt en aanlegt, ziet niemand ook maar 1 glimp van de tepelhof, dus waar zit het probleem?
ik voelde me al ongemakkelijk als ik mijn 8 weken oude dochtertje in een rustig hoekje van een lunchgelegenheid (met mijn rug naar de zaak toe) de borst gaf, puur en alleen door de priemende blikken van andere gasten. Er was werkelijk waar niemand die iets gezien heeft (op mijn tafelgenoot na), maar omdat mensen invullen wat ze denken te zien ontstaan vervelende en heel ongemakkelijke situaties.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:56

Die sterke PRO beweging is er juist omdat na 3 maanden het overgrote deel van de moeders geen bv meer geeft, en dat terwijl procentueel gezien maar 2 % van de vrouwen fysiek gezien niet in staat is om hun eigen kind te voeden. Vaak gaat het verkeerd bij de voorbereiding, heel veel kan voorkomen worden door goede voorlichting en een goede start in de kraamweek is heel belangrijk. De trend en nadruk ligt dus wel degelijk op kv, omdat de meeste kindjes nog altijd kv krijgen ipv de borst.

Ik heb zelf 13 maanden gevoed, toen wilde mijn dochtertje niet meer bij me drinken. Ik vond dat prima, ik zou er ook niet aan moeten denken om haar met 3, 4 jaar of ouder nog aan de borst te moeten hebben. Ik vind het vrij extreem en in NL ook niet nodig. Na 1 jaar kunnen en mogen ze gewoon met de pot mee eten en het grootste effect van de anti-stoffen uit MM profiteren ze vooral in het eerste jaar van. Ieder zijn keus, maar mijn keus is het niet.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:07

Zooo ik sta echt versteld van sommige uitspraken!

Lang voeding geven was eerder heel normaal. Als je in de bijbel kijkt daar had een vrouw geen seks als ze een kind zoogde. De kinderen kwamen daar niet eerder dan 4 jaar na het andere kindje. Dus zoogde de mams ongeveer 3,5 jaar of langer. Sommige stammen doet dat nog steeds en het is ook goed voor je lichaam. Het is jammer dat mensen het ranzig noemen.
Deze vooroordelen kunnen veel moeders tegen werken waardoor ze eerder stoppen.

De woorden ranzig, melkkoe, achterlijk, gestoord ect vind ik echt niet kunnen!!

Voeden een fijn gevoel, ja ik smelt als mijn zoontje bij me drinkt. Ik denk dat mama’s dat bedoelen. Het is een band van liefde (zeg nu niet dat een mama die de fles geeft dat niet heeft) ik vind het echt heerlijk om mijn zoontje te voeden het is onze tijd. Geloof niet dat moeder het doen met een seks getint idee.

Van Borstvoeding gaan je borsten niet hangen dat komt door de zwangerschap.

Openbaar voeden, ik denk dat 9 van de 10 mensen het niet eens door heeft als ik zit te voeden. Me borst is niet te zien en ik zit er nog netjes bij. Vind het discriminerend als mensen vinden dat je geen borst mag geven waar anderen bij zijn (waar dan ook).

Sterre, een moeder die zelf verhongerd kan geen kind voeden hoor.

Ik heb niet alles gelezen. Vind het jammer hoe ons westerse land er over denkt.
Mijn zoontje is inmiddels (bijna) 5 maand. Eerst wou ik voeden tot 6 maand toen dacht ik nee ik doe het tot 9 maand. Alleen mijn man dacht daar anders over. We zijn er nu samen over uit dat we ons zoontje Borstvoeding geven tot dat wij en hij het goed vinden. Ik denk dat we rond de 12 maanden gaan stoppen maar ik zal zien wat de tijd doet. Ik vind borstvoeding heel mooi om te geven ben trots op mijn lichaam dat ik het geef. Het heeft wat pijn en moeite gekost maar zou het zo weer doen. Ons eventuele tweede kindje gaat sowieso weer aan de borst <3
Ik krijg ook een onbeschrijfelijk gevoel bij voeden kan er verliefd op worden zo’n mooi klein manneke wat bij je drinkt. Maar dat gevoel krijg ik niet als me man er aan zit hoor!
Dus je man er aan sabbelen laten geeft bij lange na niet het zelfde gevoel. Vind het zo’n onzin zo gemeen dat mensen dat zeggen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:20

Jeetje wat een reacties zeg...
Ook ik geef mijn dochter BV, ze is ruim 13 maanden. Ze krijgt nog 2-3 keer per dag, en alleen thuis, omdat ze 'sochtends en 'savonds krijgt, als ik niet werk in de middag ook nog een keer.
Mijn dochter krijgt echt geen BV meer als ze naar school gaat, maar zolang ze nu nog wilt, vind ik het prima.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:23

Ik vind het gewoon incest.

Ik vind het erg raar dat een kind van 5 jaar nog aan de borst lurkt, afstotelijk gewoon, dat is toch niet normaal, kind is in staat om gewoon voedsel te eten.

Als de moeder dan zegt dat geeft een lekker gevoel ????huh.........

In Afrika, ok want er is geen eten he, dan doe je als moeder wat je kunt om je kind te kunnen voeden, maar in westerse landen???????
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-09-11 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:24

:oo

Ik ga maar gauw uit dit topic. Ik word juist misselijk van dit soort reacties en niet van een kind aan de borst.
HEEL triest dat het zo moet in Nederland!
Kijk eens naar de rest van de wereld, veel landen is het GELUKKIG normaal.
Bah! :r

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:25

Zeg dan niets ragdoll

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:26

Toch vind ik die uitspraak wel erg hard, sorry hoor, maar de (wel/niet) voedende moeders hebben al aangegeven dat het voeden van een kind of een sexuele handeling van een partner compleet anders zijn.

Mijn keuze is het ook niet, tot 4/5/6 jaar voeden, maar als er mensen zijn die dat doen, dan vind ik dat het iets is wat op zijn minst gerespecteerd mag worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:28

Wat heeft dat met incest te maken? Ik vind dat een erg harde uitspraak, getver word er helemaal naar van :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:29

Ik werd gewoon misselijk toen ik het las in de krant zeker omdat de moeder riep dat het lekker gevoel gaf. sorry......... maar ik wordt er gewoon niet goed van.

Waarom mag ik niets zeggen? dit is toch openbaar op t internet gezet en men mag zeggen wat men ervan vind en ik zeg dat ik het heel erg raar vind.

Ik ben gewoon eerlijk en dat kan hard overkomen.

Er zijn er die meer zeggen zoals ik maar dan anders verpakt, ga maar es goed lezen in deze topic, ik zeg het gewoon zoals het is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-09-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:30

Ondanks of het normaal is in andere culturen of duizend jaar geleden of moeder het gewoon een goed/oergevoel doet geven, blijf ik me afvragen wat er op sociaal vlak gebeurt met kinderen die extréém lang (meer dan 3 of 4 jaar) aan de borst zitten. Hoe gaan leefdtijdsgenoten daar (eventueel later) op reageren? Word tzo'n kind niet gepest 'hah! toen jij 6 was zat je nog aan je mama's tiet baby!' . Dit zijn dingen die ik mij voor ogen haal, als ik terugdenk aan mijn kleuter en kindertijd en de redenen dat sommige kinderen wel eens gepest werden. Ik heb het nu dus wel aan heel lang borstvoeding geven, een of twee jaar weet ik niet of het mijn ding zou zijn maar dat laat ik een beetje als keuze aan de moeder.

En ik blijf erbij, ik zou echt niet tot een leeftijd gezogen willen hebben waarbij ik het mij later nog terug zou kunnen herinneren :') . Misschien ben ik de enige rare hierin maar zo ben ik wel :') .

Diane_

Grappig dat er eerst veel negatieve reacties zijn geplaatst en nu de positieve reacties komen. Zelf hoor ik in het laatste rijtje thuis, zou het ook fijn vinden als het wat algemener geaccepteerd gaat worden dat voeden er gewoon bij hoort. Moeten moeders met hun baby dan altijd thuisblijven en mogen ze niet meer de straat op? Voeden tot een leeftijd van 2 jaar moet gewoon kunnen vind ik. Vind het eigenlijk een beetje gek dat mensen er onpasselijk van worden als ze iemand anders zien voeden. Hoe het t.z.t. bij mij zal verlopen: Geen idee, maar hopelijk kan ik mijn kind(eren) gewoon borstvoeding geven.

Dat het incest zou zijn: Echt belachelijk. Wat heeft borstvoeding nu met seks te maken?!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

idd de vergelijking met incest is niet nodig.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 08-09-11 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:31

Citaat:
Bij incest gaat het om seksueel misbruik binnen het gezin of mensen die daar heel dicht bij staan als: een huisvriend of oom. Zowel meisjes als jongens kunnen slachtoffer zijn. De dader kan de vader, moeder of bijvoorbeeld een broer zijn. Er is sprake van machtsmisbruik.

Even de definitie van incest voor je gequote. Voordat je gaat schermen met bepaalde termen raad ik je aan om de definitie ervan ook te kennen.

Daarbij mag je best je mening geven, dat mag iedereen, maar het is wel de bedoeling hier dat we respectvol een discussie voeren, gebaseerd en onderbouwd met feiten. Dus niet in het luchtledige een term roepen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:32

Nathalie schreef:
Als zij zelf besluit dat ze genoeg gehad heeft, heb ik daar ook vrede mee.

En als er kinderen zijn die niet besluiten dat ze er genoeg van hebben?
Voor de duidelijkheid, ik ben er niet tegen, maar ik denk dat niet alle kinderen het zo makkelijk opgeven, ik denk dat de moeder daar wel een zegje in moet hebben vaak.

Hier in Portugal lopen kinderen heel lang met een fopspeen (tot na hun kleutertijd). Ik erger me als ze praten met die dingen in hun mond. Het is slecht voor hun gebit en voor hun spraak.

Maar ik denk dus dat de behoefte om ergens aan te "tetteren" bij sommige kinderen best groot is en lang duurt als je het toelaat.
Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met hoe je in het algemeen met kinderen omgaat en hoeveel behoefte er is aan geborgenheid etc.

Wat dat betreft vindt ik het redelijk "fout" om een kind te lang aan je rok te laten hangen, op welke manier dan ook, maar dan heb ik het over ná de kleutertijd. Ik vind dat je een kind weerbaar en zelfstandig moet maken. Maar dat is weer een andere discussie, maar ik denk dat een en ander wel een beetje in elkaar overloopt.

Ik denk ook dat het vaak de moeder is die het lekker vindt en het kind min of meer uitbuit. Als een kind dwingend gaat worden, gaan er meer dingen mis, lijkt mij.

Het is dus een fijne lijn tussen een "slappe moeder" zijn en juiste en heel goede.
Ik vind dat dergelijke dingen per situatie bekeken moet worden en dat je niet kunt zeggen "het is goed"of "het is slecht" of "not done".

Ik vind het aan de moeder, maar ik begrijp wel bepaalde kritiek op bepaalde vlakken omdat ik wel vraagtekens zet bij in hoeverre je je laat manipuleren door je kind en in hoe verre dat invloed heeft op andere dingen, bijvoorbeeld.

Let wel, ik heb het steeds over borstvoeding bij kleuters en ouder.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-09-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt