China syndrome

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Re: China syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:16

Lees al ff mee.
Unamie, denk niet dat het alleen de wereld is hoor :p Genoeg menselijke stommiteiten :)
genoeg redenen om geen kinderen te krijgen en dit is er 1 van :P

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:39

GaelleS schreef:
Lees al ff mee.
Unamie, denk niet dat het alleen de wereld is hoor :p Genoeg menselijke stommiteiten :)

KLinkt misschien stom, maar dat is idd een van de redenen waarom ik geen kinderen heb.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:23

Hah, ben dus niet alleen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 10:22

GaelleS schreef:
Lees al ff mee.

Dat heb ik ook erg lang als reden gehad.

Op die manier echter plant alleen het minder verantwoordelijheidsbewuste deel van de kudde zich voort.

Na een ´poep gebeurt´ een nieuw leven op moeten bouwen en die kans benut met nieuwe keuzes. Ik kón het ineens ´overdoen wetendende wat ik nu weet´.
Ik ben verhuisd naar een kindvriendelijker omgeving en heb nu een Soeks gekocht. Bijvoorbeeld.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:31

Zo kun je ook denken ja :P Als ik dood ben ben ik dood, ik geloof niet in leven erna, aka als ik dood ben kan het mij niet veel meer schelen wat er hier gebeurt, liever dat mijn nakomelingen dat niet mee moeten maken. Volgens mij is het allemaal al een beetje te laat. (Waarmee ik niet bedoel dat iedereen er op los mag vervuilen en nucleaire bommen moet gooien enzo)

Er zijn nog meer redenen dan dat hoor, lijkt me alleen niet nodig om dat hier te posten :p

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:48

GaelleS schreef:
Zo kun je ook denken ja :P Als ik dood ben ben ik dood, ik geloof niet in leven erna,

Ik wéét dat er niets is voor joú als individu wanneer de spanning van je neuronenklont gaat.
Er is wél leven na jouw dood:
- als jouw genen in nageslacht voortbestaan
- door het recycleren van jouw bouwstenen

Doordat er een eindeloos cyclus van leven is: ook van het joúwe, is zorg voor de continuïteit van de wereld na jou een fundamentele verantwoordelijkheid gedúrende jouw leven.
Dat maakt alle gebruik van radioactieve meuk zo´n belangrijk onderwerp.
Een halftijd van honderden, duizenden, honderduizenden jaren = nu een probleem voor honderduizenden jaren veroorzaken.

Of je wel/niet zelf kinderen produceert, maak jij doordat de aarde een grote koolwaterstof recyclage-´machine´ is toch deel uit van de toekomst.
Ik kies bewust voor het achterlaten van ook genen en normen&waarden als bijdrage aan die toekomst.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:07

Ok zo wel.
Ik kies van niet :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:44

Ik weet nog steeds niet of mijn genen nou echt de moeite waard zijn om een toekomstig kind mee op te schepen...
En dan helemaal met hoe de wereld er misschien straks uitziet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:52

Nicolletje schreef:
Ik weet nog steeds niet of mijn genen nou echt de moeite waard zijn om een toekomstig kind mee op te schepen...En dan helemaal met hoe de wereld er misschien straks uitziet.

Daar kan je best wat mee doen. Behalve genen wordt een kind ook beïnvloed door de omgeving en opvoeding. En de helft van de genen is natuurlijk van pappa :D .
Grapje hoor.
Geen kinderen op de wereld zetten omdat je niet weet hoe de wereld er straks uitziet, is iets waar men al tientallen jaren mee worstelt. Zoals in de crisisjaren voor de oorlog en tijdens de koude oorlog.
Niemand kan in de toekomst kijken. Als vrouw kan je niet te lang twijfelen, in tegenstelling tot mannen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:05

GaelleS schreef:
Ok zo wel.
Ik kies van niet :P

Vind ik leuk ! :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:47

Electra63 schreef:
En de helft van de genen is natuurlijk van pappa :D .

Als mijn genen slecht zijn (van mijn papa) dan zijn ze dominant slecht. (kanker)
Dan heeft de toekomstige papa weinig in te brengen ;)
Alleen het jammere is, in Nederland is het niet gunstig om je DNA te laten onderzoeken en vast te laten leggen, dus ik weet het niet.

Dus met dat hele fukushima verhaal er ook nog bij worden mijn evt. kinderen dubbel gestraft met evt. kanker dat is mijn 'probleem'.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 06:23

Dat weet ik niet hoor. Mijn moeder en mijn schoonmoeder zijn allebei overleden aan borstkanker. Wie heeft er geen familie met kanker? Het lijkt bijna een virus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:42

Nicolletje schreef:
Ik weet nog steeds niet of mijn genen nou echt de moeite waard zijn om een toekomstig kind mee op te schepen...

:') _O-

Citaat:
En dan helemaal met hoe de wereld er misschien straks uitziet.

daar denk ik ook vaak over. Alles leuk en aardig, een kind nemen is toch tamelijk egoïstisch je doet het omdat je het zélf leuk vindt. Het kind heeft nooit een stem in over of het geboren wil worden :+

Je zadelt sowieso weer iemand op met sterfelijkheid :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:45

Electra63 schreef:
Dat weet ik niet hoor. Mijn moeder en mijn schoonmoeder zijn allebei overleden aan borstkanker. Wie heeft er geen familie met kanker? Het lijkt bijna een virus.

Ik las laatst in de 'wetenschap' in beeld, dat bij onderzoek aan mummies slechts een superklein percentage kanker liet zien. Kanker kwam eigenlijk zo goed als niet voor, terwijl mensen toen toch ook best oud konden worden. De gemiddelde leeftijd lag laag door de grote kindersterfte.

Het lijkt er op dat we onze eigen leefomgeving vervuilen.... Ook al eet je gezond en leef je gezond dan nog ontkom je niet aan uitlaatgassen, weekmakers in verpakkingen, wazige toevoegingen in voedsel etc. en last but not least oplopende 'achtergrond' straling.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:16

Het was mij ook al opgevallen dat mensen vroeger wél oud konden worden, denk aan koningen, wetenschappers.
Het viel mij op dat sommigen wel 80 werden.
Kanker lijkt echt iets van de laatste tijd.

Ik bedoel dus eigenlijk dat er een agressieve genmutatie in mijn directe familie voorkomt.
Een reparatie- fout in het gen. En dat ik dat dan willens en wetens doorgeef aan een toekomstig kind.
Tel daarbij de huidige omgevingsfactoren bij op. Waar een ander het nog kan repareren, maakt deze genmutatie dat een kankercel extra geholpen wordt.
Ik vind dat een erg lastig dilemma.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:46

Nicolletje,
Dat kan ik mij wel voorstellen. Je wilt je kind natuurlijk niet (willen en wetens) opzadelen met een vreselijke ziekte. Maar tegenwoordig is er toch wel de mogelijkheid om te laten testen of je inderdaad drager bent van dit gen? In mijn schoonfamilie kwam de ziekte van Duchenne voor en alle meisjes in de famillie zijn toen getest, want die zijn drager. Ik zou i.i.g. het eens navragen in een Academisch Ziekenhuis.

En volgens mij worden de mensen nu nog steeds oud hoor. Alleen de oorzaak van sterfte veranderd. Vroeger stierf je aan Pokken, Pest, TBC e.d. en tegenwoordig aan kanker en hart-en vaatziekten. Al dan niet erfelijk bepaald.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:03

Was dit nou wat je probeerde te bereiken met je "bijzondere reactie tactiek" Huertecilla? Een gesprek over baby's en kanker in het algemeen? :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:27

JuliaMaria schreef:
Was dit nou wat je probeerde te bereiken met je "bijzondere reactie tactiek" Huertecilla? Een gesprek over baby's en kanker in het algemeen? :D

Jij probeert ons er taktisch op te wijzen, dat wij off-topic gaan? :D

Ach, HC met een baby : :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 20:18

JuliaMaria schreef:

Het is heel verstandig om goed na te denken over zwangerschap in het glow in the dark licht van Fukusima.
Baby´s en hun toekomst met steeds meer kanker is een serieus punt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:56

De meeste mensen eten helemaal niet zo gezond als ze denken..
Vroeger aten mensen voornamelijk pure producten en geen E nummers
Weinig vlees want dat was simpelweg te duur
Stress kwam ook weinig voor
Nu zitten mensen de halve dag achter de PC en eten veel slechte voedingsmiddelen
Niet voor niets worden de mensen steeds dikker en ongezonder..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:21

Nicolletje schreef:
Het was mij ook al opgevallen dat mensen vroeger wél oud konden worden, denk aan koningen, wetenschappers.
Het viel mij op dat sommigen wel 80 werden.
Kanker lijkt echt iets van de laatste tijd.

Ja maar dat 'ouder en vroeger' moet je toch wel iets complexer zien als 'toen waren er ook mensen die 80 werden'. Als je 300 jaar geleden 80 was in de regio waar ik nu woon, dan was dat wijd in de omtrek bekend. Dan was je een levend museum, een eenzaam overblijfsel uit een tijd waaruit iedereen al lang dood was, iemand die drie oorlogen en daarop volgende epidemieën had meegemaakt, drie keer gevlucht was en naar een dorp was terug gekomen dat voor 2/3 leeg bleef, en die vermoedelijk zijn vrouw, al zijn eigen kinderen en een hoop kleinkinderen had zien sterven.
Ze waren er dus zeker wel, oude mannetjes en vrouwtjes, in alle lagen van de bevolking, maar je kans om 80 te worden was, vergeleken met vandaag, aan de top laag en op de akker nog veel lager. Maar als je het dan toch haalde, dan was je een fenomeen, en kreeg dat behoorlijk aandacht. En zo zit het ook nu nog in het historisch bronmateriaal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 01:21

Electra63 schreef:
Nicolletje,
Dat kan ik mij wel voorstellen. Je wilt je kind natuurlijk niet (willen en wetens) opzadelen met een vreselijke ziekte. Maar tegenwoordig is er toch wel de mogelijkheid om te laten testen of je inderdaad drager bent van dit gen? In mijn schoonfamilie kwam de ziekte van Duchenne voor en alle meisjes in de famillie zijn toen getest, want die zijn drager. Ik zou i.i.g. het eens navragen in een Academisch Ziekenhuis.

Jazeker die mogelijkheid is er, graag zelfs want ze zijn bezig met alles in kaart te brengen, alleen de gevolgen zijn nogal groot als je je DNA laat vastleggen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:24

Nicolletje schreef:
Ik vind dat een erg lastig dilemma.

Dat is het ook. "Je kan jezelf toch laten testen?" lijkt me makkelijk gezegd, maar ik denk dat je dat toch met de nodige voorzichtigheid moet benaderen, gewoon voor jezelf. Ik zou daar toch begeleiding bij zoeken denk ik, het gaat al niet om makkelijke materie om qua risico's juist in te schatten, en het roept een hoop moeilijke persoonlijke vragen op. Hebben ze ook een paar psychologen op zo'n afdeling? Ik hoop toch dat ze de mensen daar niet gewoon met een testresultaat weer buiten sturen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:14

Het is echt heel off topic nou, maar ik weet wel dat je een maatschappelijk werker kan krijgen.
Maar als je zoals ik nog redelijk jong bent, midden in het leven staat en van plan bent om huizen te kopen, werken, verzekeringen af te sluiten, een eigen zaak te beginnen enz. dan wil je je DNA echt niet vast laten leggen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:07

Nicolletje schreef:
Het is echt heel off topic nou, maar ik weet wel dat je een maatschappelijk werker kan krijgen.
Maar als je zoals ik nog redelijk jong bent, midden in het leven staat en van plan bent om huizen te kopen, werken, verzekeringen af te sluiten, een eigen zaak te beginnen enz. dan wil je je DNA echt niet vast laten leggen.

Nee inderdaad..