Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:53

joenohoe schreef:
Dat is het hem nu juist, een paard is geen voertuig, een paard is een levend wezen met een eigen mening, eigen ogen en oren en kan schrikken. Een auto kan niet schrikken...
Dat maakt een auto niet meer controleerbaar dan een paard. Het feit dat veel mensen dat wél denken blijkt weer uit het ongelofelijk aantal ongelukken dat hier nog steeds iedere dag op de weg gebeurt. In en om Enschede alleen vandaag al 6 waarvoor de hulpdiensten uit moesten rukken.

Wat betreft programma "paard": Dat kent geen enkel mens volledig.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:56

joenohoe schreef:
DaniBanani schreef:
Hoe kan je dan wel verwachten dat iedereen begrip heeft voor een ruiter die z'n voertuig niet onder controle kan houden?

Dat is het hem nu juist, een paard is geen voertuig, een paard is een levend wezen met een eigen mening, eigen ogen en oren en kan schrikken. Een auto kan niet schrikken...

Maar voor andere mensen in het verkeer zóu het gewoon een voertuig moeten zijn. Voorspelbaar en betrouwbaar. En tuurlijk, met de fiets of auto kan ook wel eens iets misgaan. Maar als een automobilist een paard inhaalt moeten zij erop kunnen vertrouwen dat het paard niet ineens opzij springt.

Wat betreft schrikken: mijn pony was bang van álles. In de bak schoot ze er al vandoor als ze zélf in draf wat zand tegen de bakrand aanschopte, dat geluid was ENG. Half jaar later kon ik met haar rustig de weg op, en als ze dan iets eng vond deed ze hooguit een hupsje opzij en ging stilstaan. Er vandoor gaan? Absoluut niet. En als ze dan écht niet meer verder wilde lopen stapte ik af, want aan de hand was ze zo mak als een lammetje.

Met training is veel te bereiken..

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:57

Ik snap wel dat het mijn verantwoordelijkheid is, maar als mijn paard ergens van schrikt wat moet ik dan? Nooit meer de weg opgaan en alleen maar in de wei laten? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:59

Huertecilla schreef:
Hoe veilig/onveilig een paard in de openbare ruimte is, ligt vol-le-dig bij de ruiter. Net als de verantwoordelijkheid voor dat dit betrouwbaar veilig is.

Dikke onzin. Mijn vorige paard was goed verkeersmak. Op ons vaste galopstukje gingen wij galopperen. Dan ging ie hard, maar daar kon het en hij wist precies wanneer hij langzamer moet. Maar NIET als er een vrachtauto met lichten naast je komt rijden die je niet voorbij gaat, maar naast je blijft en toetert en lichtseinen geeft. Moet je niet menen dat ik hem toen kon houden.
Er kan altijd iets gebeuren waardoor een paard schrikt, ook al is ie goed verkeersmak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:03

DaniBanani schreef:
Maar voor andere mensen in het verkeer zóu het gewoon een voertuig moeten zijn. Voorspelbaar en betrouwbaar. En tuurlijk, met de fiets of auto kan ook wel eens iets misgaan. Maar als een automobilist een paard inhaalt moeten zij erop kunnen vertrouwen dat het paard niet ineens opzij springt.

Wat betreft schrikken: mijn pony was bang van álles. In de bak schoot ze er al vandoor als ze zélf in draf wat zand tegen de bakrand aanschopte, dat geluid was ENG. Half jaar later kon ik met haar rustig de weg op, en als ze dan iets eng vond deed ze hooguit een hupsje opzij en ging stilstaan. Er vandoor gaan? Absoluut niet. En als ze dan écht niet meer verder wilde lopen stapte ik af, want aan de hand was ze zo mak als een lammetje.

Met training is veel te bereiken..

Nogmaals, dikke onzin, vooral die eerste alinea, dan moet je een hobbelpaard nemen; als er plotseling een eend opvliegt in de sloot springt mijn paard opzij en zit mijn hart in mijn keel. Ze is er nog nooit vandoor gegaan om zoiets, maar wel opzij gesprongen. Ze wil altijd verder lopen na enige aanmoediging van mijn kant, maar soms met een bochtje, ik hoef in elk geval nooit af te stappen, dus ik heb denk ik met mijn training meer bereikt dan jij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:04

HLPhoto schreef:
Wat betreft programma "paard": Dat kent geen enkel mens volledig.

Ach, ik denk dat een mens veel slimmer is dan een paard en verschil met je van mening daarover.

Ik heb hier een hengst en die is geheel volgens het programma eerder ´fight´dan ´flight´.
Beiden voorspelbaar, doch beiden niet van toepassing want; na schrik is het aangeleerde :)* gedrag dat hij naar de ruiter luistert.

Schrik is een reflex. Bij een rijpaard hoort die tot hooguit een schrikstap geconditioneerd te zijn.
Vluchtof vecht is gedag. Dat houdt een beslissing in. Dat kun je beïnvloeden, veranderen, beleren.
Dat maakt een rijpaard tot voorspelbaar.
Als het dat niet is dan is het niet geschikt voor rijdier in de openbare ruimte.

De ruiterij heeft helaas bedroevend weinig kennis, kunde, begrip. Dat maakt dat een paard onvoorpselbaar líjkt.
Verbeter de zwakste schakel; de ruiter.
Dat schreef Duarte al in 1438 en zijn boek (het beste ruiterboek ooit) is meer van toepassing dan ooit.
´Ja maar... inde middeleeuwen was er geen verkeer´. Klopt, alleen ´maar´veldslagen met geweren, kanonnen en hopen voetvolk met scherpe dingen die men in het paard probeerde te steken :D
Dat alles zonder verkeersregels.
Verkeer is een makkie *\o/*

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:05

joenohoe schreef:
Huertecilla schreef:
Hoe veilig/onveilig een paard in de openbare ruimte is, ligt vol-le-dig bij de ruiter. Net als de verantwoordelijkheid voor dat dit betrouwbaar veilig is.

Dikke onzin. Mijn vorige paard was goed verkeersmak. Op ons vaste galopstukje gingen wij galopperen. Dan ging ie hard, maar daar kon het en hij wist precies wanneer hij langzamer moet. Maar NIET als er een vrachtauto met lichten naast je komt rijden die je niet voorbij gaat, maar naast je blijft en toetert en lichtseinen geeft. Moet je niet menen dat ik hem toen kon houden.
Er kan altijd iets gebeuren waardoor een paard schrikt, ook al is ie goed verkeersmak.

klopt, maar ik zie ze wel HEEEEEL vaak schrikken of onrustig zijn op de weg de laatste tijd. het blijft neer komen op verantwoordelijkheid.

Wat betreft je paard dat opzij springt: Als je dat weet, zou je dan op het fietspad gaan stappen op een drukke 80 km-weg? Zo ja, dan vind ik jou idd onverantwoord bezig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:08

DaniBanani schreef:
Een paard wat schrikt kan in paniek echt wel de weg oprennen, met of zonder ruiter. Immers doet een paard dat ook mét ruiter die dat (hardhandig) probeert tegen te houden; waarom dan niet als er geen tegenstand is?

En niemand anders is verantwoordelijk voor zijn fiets of auto? Als ik met een kapotte auto ga rondrijden, is dat dan mijn verantwoordelijkheid of de jouwe? Als mijn fietslamp kapot is en ik word aangereden, is dat dan mijn schuld of die van de andere bestuurder?

Natuurlijk kan een paard heftig reageren op onverwachte situaties. Maar wat is de definitie van 'onverwacht'? Voor de ene is dat een vrachtwagen met oplegger, voor de ander is dat een traumahelikopter die in het naastliggende weiland landt. In dat laatste geval begrijp ik dat je dáár niet aan hebt gedacht bij je training; dat je paard onrustig wordt, snap ik. De eerste situatie zou niet onverwacht moeten zijn; echter is hij dat voor veel ruiters wél.

Overigens vind ik dat een paard moet hebben geleerd op jou als ruiter te kunnen vertrouwen, ook, en júist, als iets eng of -in zijn ogen- gevaarlijk is. Schriktraining dus. Mag-ie er best even vandoor schieten bij iets écht engs, maar meteen daarna moet hij weer gaan denken 'oh ja..baasje zegt dat ik rustig kan blijven, dus dan is het veilig.'

Met niemand anders bedoel ik de bestuurder dus ook, misschien dat het net even wat onhandig verwoord is, maar idd als jij met een kapotte auto de weg op gaat is dat jou verantwoording, helemaal mee eens.

Een paard in paniek kan idd de weg opschieten, is de verantwoordelijkheid van de ruiter, helemaal mee eens.

Onverwacht is in mijn opzicht: dingen die je niet in de schriktraining kan trainen. Mijn paard is in schriktraining getraind met politiesirene, schoten en noem het maar zo gek als je kan bedenken op, tóch zal zij buiten van een onverwachte knal schrikken. Nu is bij haar blinde paniek een stapje opzij (zoals ze gisteren demonstreerde toen er een vreemde ruiter op zat) en daarna loopt ze gewoon door. Ik heb haar zelf verkeersmak gemaakt, en ik laat me niet gek maken. Als er iets gebeurt mag ze kijken, ze mag stilstaan, ze mag onderzoeken en daarna mag ze gewoon doorlopen. :D Echter zijn er genoeg paarden die in de veilige thuisbak alles goed vinden, maar op de weg dan toch net even anders reageren. Kán je zien als gebrek aan vertrouwen, kán je ook zien als niet gewend dus juist meer kilometers maken om gewend te raken. Ik heb heel veel dingen meegemaakt met mijn paard en zij vertrouwd mij blind, toch weet ik zeker dat er situaties kunnen voorkomen waarin zij instinctief zal reageren en zich geen hout meer van mij aan zal trekken. Dat kan in de binnenbak zijn, maar dus ook buiten.

Maar vaak schrikt een paard juist van iets dat achterlangs nadert omdat ze het niet makkelijk kunnen zien. Als je dan oplettend genoeg bent kan je je paard laten kijken waardoor het enge juist niet meer eng is. Als je weet dat je paard er in blinde paniek vantussen schiet, dan ben je imho ook echt nog niet toe aan deelnemen aan het verkeer met je paard alleen. Parkeer het dan bv tussen een paar anderen in die wel bomproof zijn, en gaat dat niet dan moet je idd nog even niet de weg opgaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:08

joenohoe schreef:

Schik = reflex.
Vlucht/vecht = gedrag. Dat kan je opleiden. MOET je opleiden om een betrouwbaar veilig rijpaard te krijgen.

Paarden zijn geweldig veilige voertuigen; je kan ze beleren.
Ze hebben nota bene hun eigen overlevingsagenda. Maak daar gebruik van; dan is het ook jouw overlevingsvoordeel.

Apostrof

Re: Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:18

@ Huertecilla er is ooit onderzoek gedaan naar wat je IQ moet zijn om een mens of dier volledig te kunnen doorgronden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de intelligentie van "lijdend voorwerp", maar reken erop dat er niemand is die een mens OF dier volledig kan doorgronden (realtime).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:26

Breghje schreef:
Onverwacht is in mijn opzicht: dingen die je niet in de schriktraining kan trainen. Mijn paard is in schriktraining getraind met politiesirene, schoten en noem het maar zo gek als je kan bedenken op, tóch zal zij buiten van een onverwachte knal schrikken.

Schrikken mág.
Dat is normaal.
Mensen schrikken ook.
Dat is een reflex.
Het gaat om het gedrag erná.
Gedrag :)*
Daar gaat een risico-overweging aan voraf, een beslissing. Die beslissing moet het paard lern om bij de ruiter neer te leggen.
Geen twee sprongen opzij, geen vlucht, geen vecht, maar stop en wacht op de beslissing van de ruiter.

Dat veel paarden geleerd hebben dat ze het beste op zichzelf kunnen vertrouwen en wegrennen de beste keuze is, is totaal wat anders.
Dat is slechte opleiding.

Ook zijn er paarden die ongeschikt zijn doordat ze te heftig zijn in hun schikreflex.
Een paard wat bij schrik anderhalve meter opzij stuitert is linke soep. VOOSPELBAAR :)* linke soep wanrt het is een reflex.
Als je dat niet kan conditioneren to een halve meter, dan kan dat paard niet het verkeer want als de ruiter eens niet goed oplet of verkeerd inschat dat het paard niet zal schrikken staat het ´ineens´ anderhalve meter opzij.

Nogmaals; onzekere voorvallen zijn een zekerheid. Schrikken is een zekerheid.
Paard en ruiter dienen zodanig opgeleid te zijn dat ze hier betrouwbaar veilig mee kunnen omgaan.

Dit alles is ook exáct waarom ik de huidige FEI -dresuur geen ´goed paardrijden´ meer vind. Plofpaarden zijn in regelrechte tegenspraak met betrouwbaar veilig.
Dat heeft geen plaats in de openbare ruimte en het schoolvoolbeeld hoort dat voorbeeld dus niet te geven.
Daar komt m.i. veel verwarring over voorspelbaarheid en veiligheid van de paard vandaan.
Dat de FEI medailles voor stresskonijnen geeft is één, doch realiseer je wel dat je in het verkeer alleen wint met een betrouwbaar veilig opgeleid paard :)*

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:33

Huertecilla schreef:
joenohoe schreef:

Schik = reflex.
Vlucht/vecht = gedrag. Dat kan je opleiden. MOET je opleiden om een betrouwbaar veilig rijpaard te krijgen.

Volkomen mee eens, heb je helemaal gelijk in.

Huertecilla schreef:
Paarden zijn geweldig veilige voertuigen; je kan ze beleren.
(Ze hebben nota bene hun eigen overlevingsagenda. Maak daar gebruik van; dan is het ook jouw overlevingsvoordeel.)

Maar niet iedereen wil dezelfde "cursusleider" :D en niet ieder paard/ruiter/menner heeft dezelfde mogelijkheden, qua financiën of intelligentie.
Verdraagzaamheid tov elkaars fouten moet zeker geen reden worden om maar klakkeloos te grote risico's te lopen, maar een wereld waarin je alleen maar "perfect" deel kunt nemen aan dagelijkse situaties is (GELUKKIG !!!) ook geen optie.
Ik pleit idd WEL voor meer inzicht in je eigen mogelijkheden en je kans op het maken van fouten door jou (of je paard) Zelfoverschatting heet dat. Goed nadenken en durven vragen wil wel eens helpen.

Grtz.

@ "shirleyp"; leuk topic gestart bij de fieters. Je geeft er ook duidelijk en open de verschillen en de aandachtspunten weer. Goed en interessant om te lezen. Tnx.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:37

HLPhoto schreef:
@ Huertecilla er is ooit onderzoek gedaan naar wat je IQ moet zijn om een mens of dier volledig te kunnen doorgronden. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de intelligentie van "lijdend voorwerp", maar reken erop dat er niemand is die een mens OF dier volledig kan doorgronden (realtime).

Ik ben van mening dat inderdaad het grote verschil tussen mens en paard de eerste de tweede voldoende kan doen doorgronden om het gedrag van de tweede betrouwbaar veilig te manipuleren.

Het is echter totaal irrelevant of je het laatste beetje nu wel of niet doorgrondt.
Het paard hoort opgeleid te zijn tot wachten op de beslissing van de ruiter na een schrik.
Ook als jij eens niet voorzien het dat het zou schrikken.

Het is ook zo dat niet ieder mens de vaardigehde en eigenschappen heeft om een goed ruiter te kunnen zijn.
Goéd, betrouwbaar veilig, Paardrijden is behoorlijk complex met hoge eisen aan complexe vaardigheden. Het is absurd om te verwachten dat iederaan dat kan. Dat is niet anders dan met straajager piloot.
Neem invoelendheid. Als je dat niet hebt, dan heb je een handicap mbt het inschatten van een paard. Dan is er heel veel ´onvoorspelbaar´.
Dat ligt echter niet aan het paard en en betekent ook niet dat het onvoorspelbaar ís.

Tot slot blijft over dat wanneer je er niet zeker van bent dat het goed gaat, je het moet vermijden.
Goed ruiterschap is ook anticiperen, het voorkomen van escalatie.
Bescherm je paard tegen het bewust ongehoorzaam moeten zijn :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:43

baretta schreef:
Maar niet iedereen wil dezelfde "cursusleider" :D en niet ieder paard/ruiter/menner heeft dezelfde mogelijkheden, qua financiën of intelligentie.

Ja, en???
Als het resultaat geen ´betrouwbaar veilig´ is, dan is de openbare weg een brug te ver.

De risicos verbonden aan de beperkingen van de ruiter/mennen mogen niet op de andere gebruikers van de openbare ruimte worden afgewenteld.

Paardrijden is geen recht en het in gevaar brengen van anderen en het paard daarmee is ronduit onacceptabel.

´Ja, maar ik heb niet de mogelijkheden voor betrouwbaar veilig rijden op de openbare weg ´= ´Nee, ik kan niet op de openbare weg want ik heb niet de middelen voor betrouwbaar veilig´ :)*

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:45

Huertecilla schreef:
Ik ben van mening dat inderdaad het grote verschil tussen mens en paard de eerste de tweede voldoende kan doen doorgronden om het gedrag van de tweede voldoende betrouwbaar veilig te manipuleren.
Als je bereid bent dat woordje wat nu vetgedrukt is op die plek ook nog in de zin te plaatsen zijn we het met elkaar eens ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:45

HLPhoto schreef:
klopt, maar ik zie ze wel HEEEEEL vaak schrikken of onrustig zijn op de weg de laatste tijd. het blijft neer komen op verantwoordelijkheid.

Wat betreft je paard dat opzij springt: Als je dat weet, zou je dan op het fietspad gaan stappen op een drukke 80 km-weg? Zo ja, dan vind ik jou idd onverantwoord bezig.

Mijn paard liep waar ze hoorde, keurig netjes maar een bestuurder van een in dit geval wielrenfiets besloot haar dusdanig vlaklangs te passeren dat ie haar raakte. Ik schrok, zij schrok en haalde uit. In die splitsecond kan ik never nooit reageren, en als die fietser niet in haar ass had willen rijden was er ook niks gebeurd. Technisch gesproken was ik verantwoordelijk omdat mijn paard uithaalde, echter als de andere partij zich aan de verkeersregeld had gehouden had mijn paard never nooit uitgehaald... Dus dan vindt ik het toch heel erg ingewikkeld wie nou waar verantwoordelijk voor is, gezien de ene reactie werdt uitgelokt door de andere. Buiten dat, iemand die ongevraagd aan míjn achterste komt, krijgt ook een hoek. :D ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:49

Breghje schreef:
Buiten dat, iemand die ongevraagd aan míjn achterste komt, krijgt ook een hoek. :D ;)
_O- daar wordt bij wielrenners nog weleens anders over gedacht. Vooral met fietsbroek aan word je vaker dan eens in je billen geknepen bij het stoplicht :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:51

Huertecilla schreef:
Breghje schreef:
Onverwacht is in mijn opzicht: dingen die je niet in de schriktraining kan trainen. Mijn paard is in schriktraining getraind met politiesirene, schoten en noem het maar zo gek als je kan bedenken op, tóch zal zij buiten van een onverwachte knal schrikken.

Schrikken mág.
Dat is normaal.
Mensen schrikken ook.
Dat is een reflex.
Het gaat om het gedrag erná.
Gedrag :)*
Daar gaat een risico-overweging aan voraf, een beslissing. Die beslissing moet het paard lern om bij de ruiter neer te leggen.
Geen twee sprongen opzij, geen vlucht, geen vecht, maar stop en wacht op de beslissing van de ruiter.

Dat veel paarden geleerd hebben dat ze het beste op zichzelf kunnen vertrouwen en wegrennen de beste keuze is, is totaal wat anders.
Dat is slechte opleiding.

Ook zijn er paarden die ongeschikt zijn doordat ze te heftig zijn in hun schikreflex.
Een paard wat bij schrik anderhalve meter opzij stuitert is linke soep. VOOSPELBAAR :)* linke soep wanrt het is een reflex.
Als je dat niet kan conditioneren to een halve meter, dan kan dat paard niet het verkeer want als de ruiter eens niet goed oplet of verkeerd inschat dat het paard niet zal schrikken staat het ´ineens´ anderhalve meter opzij.

Nogmaals; onzekere voorvallen zijn een zekerheid. Schrikken is een zekerheid.
Paard en ruiter dienen zodanig opgeleid te zijn dat ze hier betrouwbaar veilig mee kunnen omgaan.

Gedeeltelijk mee eens. Als je weet dat je paard er als een ongeleid projectiel vandoor gaat bij de eerste de beste witte lijn op de weg, moet je de weg niet opgaan. Echter een paard dat totaal nergens meer op reageert is imho dusdanig hersendood dat ik dat dier toch echt even naar de da laat gaan voor onderzoek. Het is én blijft namelijk een dier, geen robot en is dus never nooit voor 100% voorspelbaar. Veel is te trainen, maar echt niet álles. En ikzelf ben ook niet gezegend met 360 graden rondzicht, dus ook ik schrik wel eens ergens van op een buitenrit, simpelweg omdat ik mens ben. Dat we dan idd blijven staan, of een stapje opzij zetten is minder gevaarlijk dan dat ze er blind vandoor gaat, echter zet ze één stapje opzij vanwege die opvliegende eend en ze wordt toevallig net ruim ingehaald door een scooter die ook alles keurig netjes doet, kan er tóch een gevaarlijke situtie ontstaan. En dát bedoel ik met dat je domweg niet alles kan trainen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:06

Ik ben van mening dat je inderdaad met een (nog) niet verkeersmak paard niet alleen de weg op moet gaan.
Als het paard nog verkeersmak gemaakt moet worden, neem dan iemand mee die naast het paard loopt/fietst en in kan grijpen als het uit de hand loopt.
Ook roepen de meesten hier dat 'die associale wielrenners' rekening moeten houden met ons, maar vergeet niet dat zij ook hoge snelheden bereiken en dus niet zonder ongelukken te veroorzaken ineens vól in de ankers kunnen. wel vind ik dat ze ruim van te voren even kenbaar mogen maken dat ze eraan komen al is het maar door even een brul te geven van ruime afstand. zodat het paard zich kan voorbereiden en evt kan kijken wat eraan komt. en dat de ruiter de tijd heeft om zich voor te bereiden op de reactie van het paard

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:08

Buiten dat een paard op straat ook nog eens veel meer registreert dan wij doen.

Hoe stil m'n auto, wandelpas of racefiets ook was, het is me nog nooit gelukt om aan te komen fietsen terwijl merrie niet al naar me uitkeek in het hoekje van de wei.

Toen ik een keer met iemand meereed in de auto bleef ze rustig grazen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:31

joenohoe schreef:
Nogmaals, dikke onzin, vooral die eerste alinea, dan moet je een hobbelpaard nemen; als er plotseling een eend opvliegt in de sloot springt mijn paard opzij en zit mijn hart in mijn keel. Ze is er nog nooit vandoor gegaan om zoiets, maar wel opzij gesprongen. Ze wil altijd verder lopen na enige aanmoediging van mijn kant, maar soms met een bochtje, ik hoef in elk geval nooit af te stappen, dus ik heb denk ik met mijn training meer bereikt dan jij.

Ik heb het over een inhalende auto, niet over een onverwachts opvliegende eend. Logisch dat een paard daar even van schrikt. Maar een góed opgevoed paard schrikt even en loopt dan weer verder, een slecht opgevoed paard vliegt er oncontroleerbaar vandoor.

Overigens jammer dat je het meteen weer persoonlijk moet maken. Jij kent mij niet en de pony in kwestie niet. Spijtig dat jij meent op basis van één bericht te kunnen concluderen dat jij meer bereikt zou hebben.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:35

Kev, maak je niet zo druk joh ;)
Op een wielerforum irriteren ze zich aan de paarden, en de stront die ze achterlaten.
Wij aan (bijna) alle wielrenners..
Dat ga je hier echt niet rechtpraten :P

HLPhoto schreef:
We hebben het nl. in al deze dingen over stille fietsers.. Werd gisteren namelijk ook ingehaald door een Prius die elektrisch reed en toch zeker 70 km/h. Had m op tijd gezien, bestuurder gedroeg zich voorbeeldig en haalde me heel ruim in, maar je hoort ze echt niet. Is de elektrische auto de volgende zondebok van de ruiter, of - komt ie weer - gaan we ook allemaal zelf nadenken? ;)

Maareh, 70 km/h elektrisch, dat is knap of het is een plug-in ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:37

Huertecilla schreef:
IrisvdHeuvel schreef:
Officieel mag een paard toch helemaal niet op een fietspad? Overgens doe ik het vaak wel, omdat ik het veiliger vind dat over een drukke weg.

...en dát is nu anarchie.
Het is veiliger voor JOU en jij wentelt dit af op de fietsers terwijl de wetgever jou daar nu juist heel bewust geweerd heeft om die tegen jou te beschermen :)*

En hoe denk jij dat die automobilist zich voelt als-ie een paard op zijn voorruit heeft omdat dat met 15 km/u over die 80 km-weg draafde en hij daar niet op gerekend had? :)*

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 22-08-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:39

Mijn pony is verkeersmak. Ook van de wielrenners schrik ze niet zodra ze geen rare dingen doen. Vriendin van mij had een keer dat ze het paard op de kont sloegen -.-. Vind wielrenners soms nog eens asociaal maarja dat zijn ze dus ook niet allemaal..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:46

Hier lopen redelijk veel paarden over de weg (wel met ruiter uiteraard ;) ).
Ik houd daar altijd rekening mee. Oké..ben zelf een "paardenmens", maar grotendeels doet dat hier iedereen wat betreft automobilisten.

Wielrenners/fietsers zijn een heel stuk "asocialer", die sjezen gewoon over tussendoor. Ik rem altijd af, ga desnoods nog langs de kant stil staan.
Maar verder doen vrijwel alle auto's, tractoren, vrachtwagens dat hier.....houden echt rekening met je :j .

Verder ben ik het wel eens met HC. Ik ben ook altijd met de paarden die net zadelmak waren de weg op gegaan. Kon helaas niet anders om bij de ruitervereniging te komen. Nooit problemen gehad met schrikken of andere gekke dingen. En ja, soms komt er wel eens iemand de bocht om vliegen met de auto, maar die kon jou ook niet zien net zoals je hem ook niet kon zien aankomen......maar ik schrok denk ik meer dan het paard zelf :D