de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:14

Vjestagirl schreef:
En laat die vrijheids beroving nou net het aller ergste zijn. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je het niet hebt mee gemaakt. Niets meer zelf mogen beslissen, nooit meer eventjes iemand zomaar kunnen bellen of een praatje maken. Verjaardagen missen, feestdagen missen, bruiloften, begrafenissen, alles mis je.

Onderschat niet de waarde van vrijheid...

Maar daar hebben ze het toch zelf naar gemaakt? Waarom moet dat dan gecompenseerd worden met andere luxe?

Ik kan begrijpen dat vrijheidsberoving niet te onderschatten is, maar waarom moet dit in luxe gebeuren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:15

MelanieB schreef:
Vjestagirl schreef:
En waar trek je die grens? Bij dat soort gruweldaden? Bij seriemoordenaars? Bij moord? Of alleen bij voorbedachte rade? Bij doodslag? Bij doorrijden na een ongeval met dodelijke afloop? Bij verkrachters? Bij aanranders?

Bij dit allemaal ja.
Dat soort mensen horen geen rechten meer te hebben. Opsluiten in de gevangenis en laat ze maar lekker op oudbrood en water leven.[quote]

Hmmm. En die overvaller die een winkel overviel met een pistool, en €50 stal maar waarvan de eigenaar geen oog meer dicht doet? En doorrijden bij een ongeval zonder dodelijke afloop? En die 18 jarige die uitgedaagd door zijn vrienden een open staand raam in klimt, een horloge mee pakt, waarna de eigenaars van het huis niet meer naar bed durven?

Aanranden is het al als ik op het station loop en iemand grijpt me bij m'n kont... Moeten we diegene dan tussen de seriemoordenaars zeggen?

BrankaZ

In het voormalig Oostblok was het enige dat mensen misten hun vrijheid. Geloof dat daar in de jaren '80 een flinke revolutie is geweest om die vrijheid terug te krijgen.

Opgesloten zitten is niet fijn. Dat het soberder kan geloof ik best. Maar we menen in een ontwikkeld land te leven. Past daarbij het beeld van iemand op water en brood tussen de ratten gevangen zetten bij?

Siets

In een situatie zoals die van Anders Breivik, ben ik voor de doodstraf. Deze gek is trots op zijn daad,
en ik geloof niet dat hij ooit in zal gaan zien dat het ontzettend fout was. Hij ziet het als iets wat
móest gebeuren, en dan kunnen dit soort mensen er maar beter niet meer zijn in mijn ogen. Hoe langer
zo iemand er is, en hoe langer dit soort personen zich kunnen uiten in de media, hoe meer medestanders
ze willen oproepen door het actueel te houden.
Laatst bijgewerkt door Siets op 26-07-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:16

Ik vind dat ze gevangenen best mogen motiveren. Willen ze een tv, laat ze er maar voor werken etc. Behalve vrijheid, hoe netjes ze zich ook gedragen ik vind dat gevangen altijd hun gehele straf moeten uitzitten, tenzij het word bewezen dat ze onschuldig zijn natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 26-07-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:16

MelanieB schreef:
lifeofmarit schreef:
hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.
levenslang alleen oplsuiten met oud brood en water is veel beter.

:j

helemaal mee eens!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:18

Absoluut voor!!
Heb je ook geen risico's met ontsnappingen en mensen die 'gewoon' niet terug komen van hun verlofjes............... :(
En wat een rust zoiets zou geven voor de nabestaanden!!! Nooit meer bang hoeven te zijn dat je de moordenaar van je man/vrouw/kind tegen kunt komen!!!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:19

Ik denk dat deze man de komende jaren sowieso in z'n eentje in een cel zit. De overige noorse gevangen maken hem af als hij zijn broodje wil gaan eten in de kantine!!! (en groot gelijk hebben ze...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:19

mylittlejoy schreef:
Vjestagirl schreef:
En laat die vrijheids beroving nou net het aller ergste zijn. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je het niet hebt mee gemaakt. Niets meer zelf mogen beslissen, nooit meer eventjes iemand zomaar kunnen bellen of een praatje maken. Verjaardagen missen, feestdagen missen, bruiloften, begrafenissen, alles mis je.

Onderschat niet de waarde van vrijheid...

Maar daar hebben ze het toch zelf naar gemaakt? Waarom moet dat dan gecompenseerd worden met andere luxe?

Ik kan begrijpen dat vrijheidsberoving niet te onderschatten is, maar waarom moet dit in luxe gebeuren?

Sowieso is luxe relatief, de hele dag TV kijken en x-box spelletjes spelen is ook maar eventjes leuk. En die mensen krijgen dingen te doen, omdat de straf vrijheidsberoving is. De straf is niet dat je door moet draaien in een cel, de straf is niet dat je onmenselijk behandeld moet worden, de straf is dat je er niet uit kunt. TV's moeten gehuurd worden, een x-box, boeken etc schaf je zelf aan...

Daarbij is het zo dat deze mensen wel met andere mensen in contact komen. Andere gevangenen (in gevangenissen vaak ook vreemdelingen die wachten tot ze uitgezet worden), bewakers, mensen die eten rondbrengen, rechters en advocaten, psychiaters, doctoren, nabestaanden. Voor deze mensen is het ook wel prettig als de gevangenen normaal functioneren.

En de straf is gericht op terugkeer in de maatschappij. Dus mensen moeten normaal blijven functioneren, en niet compleet doordraaien, want dan schiet je je doel voorbij.

Snoevie

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:20

levenslange straf is toch niet gericht op terugkeer in de maatschappij?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:20

Siets schreef:
In een situatie zoals die van Anders Breivik, ben ik voor de doodstraf. Deze gek is trots op zijn daad,
en ik geloof niet dat hij ooit in zal gaan zien dat het ontzettend fout was. Hij ziet het als iets wat
móest gebeuren, en dan kunnen dit soort mensen er maar beter niet meer zijn in mijn ogen. Hoe langer
zo iemand er is, en hoe langer dit soort personen zich kunnen uiten in de media, hoe meer medestanders

Dus omdat deze man niet beter weet, omdat hij denkt iets goeds gedaan te hebben moet hij dood?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:22

Snoevie schreef:
levenslange straf is toch niet gericht op terugkeer in de maatschappij?

Jep, zelfs een levenslange straf is gericht op terugkeer in de maatschappij. Je hebt altijd iets als een pardon, als een verlof (bijv. om onder bewaking afscheid te nemen van een overledene), altijd iets als mensen die onschuldig veroordeeld worden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:23

wat vind jij dat er met hem zou moeten gebeuren,vjestagirl?

en oke dan snap ik wat je bedoeld. bv naar een begravenis gaan onder bewaking.

Pashon

`zoiets als je ziet in films zoals het er in amerikaanse gevangenissen aan toe gaat vind ik ook niet verkeerd trouwens. Pak ze maar flink hard aan. De gevangenen onder elkaar pakken de verkrachtiers ook eens flink van achter en zo zijn er meerdere oplossingen voor dingen en de bewaarders mogen ook veel harder optreden als het moet in plaats van geen vinger mogen uitsteken terwijl de bewaarders zelf wel van alles over zich heen krijgen.

Overigens is levenslang maar 27 jaar daarom kan iemand ook meerdere malen levenslang krijgen.

Tevens de man in Oslo kan maar maximaal 21 jaar krijgen omdat hij berecht word voor een terroristische aanval en niet voor alle moorden die hij gepleegd heeft.

MiniMouse

Doodstraf? Dan komen ze er veel te makkelijk van af.
Zet ze maar levenslang(en dan echt tot aan hun dood!) vast is een klein hokje met een wc, matras en 1 celgenoot.
2 keer per dag het echte hoognodige geven aan voedsel en drinken en voor de rest lekker laten zitten.
Daar straf je ze veel meer mee.

Mensen met een kronkel in de kop hoeven van mij nooit meer terug te keren in de maatschappij.
Veel te gevaarlijk en ze verdienen het gewoon niet.
Hadden ze maar eerder moeten bedenken dan!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:26

Vjestagirl schreef:
Siets schreef:

Dus omdat deze man niet beter weet, omdat hij denkt iets goeds gedaan te hebben moet hij dood?

Omdat hij niet beter weet? Sorry hoor, maar ga jij daar van uit? Kom toch, hij weet heus wel beter,
maar heeft ervoor gekozen om iets te doen wat gruwelijk is. Prima dat hij die opvattingen heeft,
maar om daar nou zoveel onschuldige mensenlevens voor op te eisen? Nee hoor, het gaat er bij mij
niet in dat hij niet beter zou weten. Geloof ik geen snars van ;).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:28

nee dat geloof ik ook niet,dat hij niet beter weet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:29

Vjestagirl schreef:
Siets schreef:

Zeker weten. Wát een !@#$ die man, snap niet dat jij ook maar kan bedenken dat dit goed kan zijn in iemands ogen.
Afschieten die handel. :n Beetje onschuldige mensen vermoorden, is hij nou gek geworden.
Zeker net als psychisch gestoorde mensen, die mogen ook alles alleen omdat ze die ziekte hebben. Belachelijk, net als mijn buurvrouw, die mag mn hele inboedel jatten zonder gestraft te worden want ze heeft borderline, slap. :n

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:29

Ik vind dat levenslang levenslang moet zijn, zonder enige kans op vrijlating, zeker in dit geval.

IndiraDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:30

BrankaZ schreef:
IndiraDay schreef:
Ik denk dat dit een heel moeilijke discussie is. Ik denk dat in je eentje opgesloten in een cel waar je alleen met jezelf zit opgescheept een veel zwaardere straf is dan de doodstraf. Akkoord een cel met tv, enz enz lijkt wel heel wat... maar levenslang enkel die 4 muren zien is volgens mij ook om gek van te worden. Maar ja, wat betreft die kosten van de staat heb je wel een punt, dat zou op een andere manier opgelost moeten worden, alleen denk ik niet dat dit mogelijk is. ik denk dat als je zulke mensen de doodstraf geeft ze het er lekker makkelijk vanaf brengen wat in mijn ogen juist niet de bedoeling is!

Die kosten worden door veel mensen steeds als argument gebruikt, maar ook dat schijnt niet te kloppen:
http://www.express.be/joker/nl/platdujo ... 104743.htm

Ok, daar had ik me mss ook iets te snel over uitgesproken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:31

Vjestagirl schreef:
Hmmm. En die overvaller die een winkel overviel met een pistool, en €50 stal maar waarvan de eigenaar geen oog meer dicht doet? En doorrijden bij een ongeval zonder dodelijke afloop? En die 18 jarige die uitgedaagd door zijn vrienden een open staand raam in klimt, een horloge mee pakt, waarna de eigenaars van het huis niet meer naar bed durven?

Even offtopic, maar ik denk wel dat als je van tevoren weet dat je daarvoor wordt afgescheept naar een eiland met seriemoordernaars waar je op jezelf bent aangewezen, je wel 3x nadenkt voor je zoiets doet. De preventieve werking van de huidige straffen is natuurlijk miniem. Als je alleen maar kijkt naar hoe iedereen in dit topic denkt over de gevangenis (ach, in een celletje met een PS2 en TV) is dat niet bijzonder afschrikkend. Zwaardere straffen zouden wel een grotere preventieve werking hebben denk ik.

Terug ontopic: die mensen functioneren uberhaupt niet normaal en moeten nooit meer in de maatschappij kunnen terugkeren. Je kan (of zou moeten kunnen) simpelweg na een 76-voudige moord niet meer vrij rondlopen!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:31

lifeofmarit schreef:
hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.
levenslang alleen oplsuiten met oud brood en water is veel beter.

Dus wij betalen ons hele leven voor die gek.. Opsluiten met oud brood en water gebeurt niet. Gevangenissen zijn voor veel mensen zelfs een 'beter' onderkomen dan wat ze hadden. Nee opgeruimd staat netjes

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:33

Vjestagirl schreef:
. Opsluiten in de gevangenis en laat ze maar lekker op oudbrood en water leven.
Citaat:

Aanranden is het al als ik op het station loop en iemand grijpt me bij m'n kont... Moeten we diegene dan tussen de seriemoordenaars zeggen?

Ja tuurlijk, nu ga je wel een seriemoordenaar oa vergelijken met 50,- diefstal, dat is imo niet zo erg.
Doorrijden zonder dodelijke afloop, tsja, hoort niet, maar vind ik ook nog niet zó erg.
En voor die mensen is er psychische hulp als ze niet meer durven te slapen, voor de ouders van de vermoorde kids is er niks meer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:35

Ik werk in een verpleeghuis op een gesloten afdeling.
Daar mag hij wel komen wonen, dan is hij flink beroerd af.
De echte bewoners van het verpleeghuis gaan dan maar naar de gevangenis.
Die zijn dan verzekerd van goede zorg, continue aandacht en zorg.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:36

mika11 schreef:
Ik werk in een verpleeghuis op een gesloten afdeling.
Daar mag hij wel komen wonen, dan is hij flink beroerd af.
De echte bewoners van het verpleeghuis gaan dan maar naar de gevangenis.
Die zijn dan verzekerd van goede zorg, continue aandacht en zorg.

_/-\o_