Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:07

Ik vind het vreselijk voor die mensen, echt! Maar ik stort ook niks. Ik heb gedurende mijn werkzame leven al heel veel geld gepompt in ontwikkelingswerk. Vrijwillig gegeven of via de door mij betaalde belasting. Belastingbetalen kan ik niet onderuit, maar wat ik met mijn "vrije" geld doe mag ik gelukkig nog wel tot op bepaalde hoogte zelf weten. En helaas ik ga daar geen geld meer inpompen, het is een bodemloze put. Niet op de minste plaats omdat het geld niet daar komt waar het nodig is, maar aan hele grote strijkstokken blijft hangen.
Aan de ene kant voel ik me daar schuldig over als ik met mijn pizza op schoot op tv zie hoe slecht ze het daar hebbenm maar aan de andere kant is er ondertussen zoveel geld heen gegaan, en er is nog niks verbeterd voor ze. Wat ben ik dan eigenlijk aan het finacieren?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:08

Het ligt dus eigenlijk aan de Afrikaanse regeringen. Die zorgen dus niet voor genoeg scholing en zo.
Zolang dat niet verbetert heeft het eigenlijk geen zin geld te storten.
De rijke Afrikanen worden rijker en de armoede blijft.
Tenminste, zo lijkt het wel te gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:08

Alle hulp die geboden word aan Somalië word verkeerd gebruikt.
Ze geven mensen daar [is een v.b.] een tractor om hun land te bewerken enzo.Maar er word ze geen les gegeven hóe ze die trekker moeten onderhouden,hoe je iets moet maken als dat kapot is,enz.Als hun trekker kapot gaat,staat dat ding daar maar,niemand weet hoe ze die weer aan de praat krijgen.
De enige oplossing is zorgen dat ze daar genoeg water hebben,er bestaan instalatie's die je via de zee [onder de grond door] naar het land kan laten lopen,van dit zeewater word dan zoet water gemaakt.Al deze aparaten bestaan,en dit zijn hele dure investeringen maar wél zeer nuttige oplossingen.
Ook moet er les gegeven worden hoe dit allemaal werkt,wat ze moeten doen als er iets kapot gaat enz.
Alleen voldoende water kan deze mensen elk jaar redden.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:10

Ik sta wel stil bij de hongernood en oorlogen in andere landen waar dan ook als ik jonger was geweest en geen gezin had gehad. Had ik graag gewerkt in 1 van die landen voor een hulporganisatie ...

Ik heb mijn leven hier en mijn gezin maar ik steun wel finacieel (ja het is een druppel op een gloeiende plaat)en hoop dat het goed gebruikt wordt .

Ik schrik zo ontzettend van sommige reacties in dit topic .. we hebben het over mensen die toevallig daar zijn geboren en niet hier geen keuze hebben of kunnen maken .. besef je voordat je zoiets schrijft dat eens .

Mensen daar willen dolgraag leren/werken en als ze die kans krijgen pakken ze die met 2 handen aan luieren niet op school hebben een discipline waar je u tegen zegt !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:11

Water is leven en daar weten ze mee om te gaan, kunnen ze hun eigen gewassen kweken en blijven eten en drinken, dan komt alles langzaam vanzelf opgang, maar wil het rijke westen dat wel????

Kijk eens wat China nu doet? Dat is jarenlang stil geweest daar, dat kwam goed uit, goedkope arbeidskrachten, maar binnenkort zijn zij de milieuvervuilers, de investeerders, de rijken, de machtige heersers....en dat is ook niet echt waar we blij mee moeten zijn gezien hun cultuur...maar iedereen heeft gelijke rechten op leven op deze aardbol....

gohya

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:24

Idd. Water is van levens belang!
Waar zijn al die miljoenen gebleven? een oplossing is er niet voor gekomen voor al dat geld.
Besteed al het geld dat binnenkomt aan de instalatie's voor water en een leerschool voor de mensen.
En heel belangrijk,geef dat geld niet aan het land zelf maar laat alles regelen door europa en laat die ook alles aanleggen en les geven daar.
Het bedrag word van tevoren afgesproken aan de bedrijven die dit allemaal gaan aanleggen en je weet dan [bijna] zeker dat het ook idd. word aangelegd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:31

Zag net een programma op ned.2,er is een fabriek die maakt van 'afval' voedsel voer voor varkens.
Dat 'afval' is gewoon goed te eten voedsel zoals taarten,koekjes,brood,slagroomsoesjes enz.enz. echt van alles.Ze gooien in principe per dag 200.000 kilo voedsel weg!
In Somalië verhongeren ze en hier gooien ze tonnen aan voedsel weg!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:40

Ja dat is gewoon van de zotte.

Ik bedoel maar, er zijn vliegtuigen tegenwoordig? dus hup daar waar te veel is ff naar waar te weinig is en dan zo elkaar helpen aan voedsel.

Maar neeee het wordt verwerkt tot een vieze soep voor varkens.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:42

PussInBoots schreef:
Ik weeet niet of het desinteresse is. Het is gewooon geen "plotselinge" ramp die inslaat als een bom. Ook denk ik dat mensen even "rampenmoe" zijn, en voor veel mensen is het simpelweg een ver van mijn bed show, het is natuurlijk veel belangrijker om de vakantie goed te plannen (ik hoop dat het sarcasme begrepen wordt).

Hier ga ik wel in mee.. Volgens mij is dit ook wel zo..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:06

Ze halen genoeg geld binnen om wat vliegtuigen te kunnen inhuren om al die bakken voedsel naar Somalië te brengen.Dan zijn ze voorlopig even gered en kan men bezig gaan met het plan om water instalatie's daar te bouwen,zodat die mensen nooit meer zonder water zitten.En als ze altijd water hebben hoeven ze nooit meer honger te lijden.
Probleem opgelost lijkt me?

Ik denk niet dat het 'desintresse' is,maar meer van:Alweer?
Elk jaar weer hetzelfde,én de mensen vertrouwen het ook niet meer.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:12

MelanieB schreef:
Sappos schreef:
Na het drama met het geld wat men aan Haiti gedoneerd heeft (en toen met de Tsunami ook) ben ik niet meer zo vrijgevig naar dat giro 555. Ik wil inderdaad niet dat het in verkeerde handen terecht komt en ik wil zelf zien dat de mensen geholpen worden. Beste zou zijn om er zelf heen te gaan maarja is ook niet makkelijk. Maar nee ik ga dus geen geld overmaken, hoe sneu dan ook

:j

Maar de kinderen blijven daar ook geboren worden, constant is elke vrouw zwanger. Dus meer kinderen = nog meer nood.
Misschien kunnen ze gelijk ook eens nog meer voorlichting geven of de vrouwen steraliseren ofzo voor het geld?

Inderdaad :o

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:17

Als de regering nou zou vragen om een boodschappentas te vullen die zij dan naar Afrika zouden sturen... Zou ik de eerste zijn die morgen op de stoep bij de supermarkt staat!
Ik heb helaas geen vertrouwen in geld geven aan deze landen. In Afrika is het al vaker naar de machthebbers gegaan ipv naar de mensen die het echt nodig hebben. Ik ben er dan ook nog niet uit of ik dat tientje wat ik in mijn gedachte heb, ga storten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:19

Maar als er genoeg te eten is in die landen,dus ze kunnen goed zelf eten verbouwen dan is het probleen 'veel kinderen' niet de oorzaak.
Natuurlijk,hoe meer kinderen,hoe meer monden er gevoed moeten worden.
Maar het is daar wél zo dat die kinderen al op jonge leeftijd meehelpen voedsel te verbouwen enzo.
Maar als er niets te verbouwen valt,ja dan is er hongernood.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:36

Het is vreselijk dat er miljoenen mensen verhongeren in Afrika. Het is helaas wel zo dat alles wat nu gered wordt zich zal voortplanten en die nakomelingen zullen een nog veel grote hongersnood krijgen. Waarom, omdat Afrika te arm is om al die miljoenen mensen te onderhouden. De Somaliers die we jaren geleden hebben geholpen in de hongersnood varen nu op zee als piraat of hebben tientallen kinderen/kleinkinderen en hebben weer honger. Mentaliteitsverandering is wat nodig is. Vergeet niet dat honger in Afrika is als sloten en water in Nederland. Hun waren en zijn gewoon om veel kinderen per gezin te krijgen omdat het meerendeel vroeger stierf voordat ze het tweede levensjaar hadden gehaald. Doordat er zoveel hulporganisaties daar nu hulp in zijn gaan bieden blijft nu het meerendeel leven. Geweldig natuurlijk, maar ze krijgen wel nog steeds het zelfde aantal kinderen. Die moeten wel eten. Ik geloof nog steeds dat dit soort rampen er zijn om het voortbestaan van de mens juist te redden. Aids is een briljanten ziekte qua overdragen. Als we geen medicijnen nog zouden hebben uitgevonden zou het een net zo grote impact kunnen hebben als destijds de builenpest. De sterkste overleven en de rest heeft pech. Nu met onze welvaart en ontwikkeling proberen we alles stop te zetten en te redden, maar soms moet je de natuur zijn gang laten gaan hoe erg ook. Als we in Nederland een overschot hebben aan bepaalde beesten worden ze ook afgeschoten. Als er een ziekte uitbreekt worden ze geruimd. Nou is dat wat vergezocht natuurlijk, maar geloof maar dat in de vluchtelingen kampen ziektes gaan uitbreken.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:40

gohya schreef:
Ze halen genoeg geld binnen om wat vliegtuigen te kunnen inhuren om al die bakken voedsel naar Somalië te brengen.Dan zijn ze voorlopig even gered en kan men bezig gaan met het plan om water instalatie's daar te bouwen,zodat die mensen nooit meer zonder water zitten.En als ze altijd water hebben hoeven ze nooit meer honger te lijden.
Probleem opgelost lijkt me?

Ik denk niet dat het 'desintresse' is,maar meer van:Alweer?
Elk jaar weer hetzelfde,én de mensen vertrouwen het ook niet meer.

Die waterpompen en alles is al is geprobeerd. Helaas worden de pompen niet onderhouden terwijl er juist bij het plaatsen ook uitleg en informatie is gegeven over hoe te onderhouden. Materiaal is gegeven om het te kunnen onderhouden maar helaas. Ook heb je te maken met corruptie en geweldadige groeperingen die alles slopen. Die hebben juist belang bij chaos en ellende in hun eigen land. Zolang de bevolking slecht gedijd, hebben hun meer macht en mogelijkheden om zieltjes te winnen en hun macht sterker te maken.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:42

misschien is afrika er wel gewoon niet op gemaakt om zoveel mensen te huisvesten en doet moeder natuur haar stinkende best om de overpopulatie daar terug te dringen, door honger, ziekte, droogte?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:49

Als we het water wat de afgelopen dagen valt en is gevallen nou konden doorsluizen naar Afrika?
Ik denk ook dat water heel veel oplost maar ook mentaliteit en scholing.
Ik zag laatst een uitzending van Babyboom die in het kader stond van Cordaid Memisa. Er was een moeder met een uitgehongerd kindje. De omgeving waar ze leefde was zeer groen. Die moeders moest nog geleerd worden dat ze haar kindje mango en avocado konden geven. Dat groeit daar gewoon aan de bomen. Ik was wel geschrokken van het feit dat er niemand uit haar eigen omgeving dit soort tips had gegeven en dat ze gewoon leek te 'wachten op de dood'.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:16

Zit er in Afrika niet veel olie in de grond? Zo arm is het continent volgens mij niet.. Het zit alleen bij de verkeerde mensen..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:17

Toen ze nog nomaden waren, werd dat generatie op generatie doorgegeven hoe je moest leven en eten.
Om wat voor reden dan ook (oorlogen? ) zijn ze daarmee gestopt en wachten ze nu in plastic hutjes op hulp.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:54

Yessy schreef:
@Blue_Eyes: misschien heeft E_W het hier slecht verwoord (hoe wil je je geestelijk ontwikkelen als je geen eten hebt?), maar heeft ze een punt:

Vroeger leefde de hele wereldbevolking in kleine groepjes, jaagden wat, bouwden een dorpje, maar het bleef kleinschalig. In Europa begon vervolgens een ontwikkeling en er werden steden gebouwd, er ontstond een vorm van scholing voor de rijken en later ook voor de armen. Toen ging men de wereld veroveren, er kwamen een hoop nieuwe uitvinden maar de wapens en het vervoer was vreselijk primitief vergeleken met nu.

Een deel van Afrika maakt dezelfde ontwikkelen door, maar loopt een tijdje achter. Marteling en oorlogen zijn de normaalste zaak van de wereld, volkeren beschouwen elkaar nog als minderwaardig etc. Alleen nu helaas wel met moderne wapens en vervoermiddelen, met alle gevolgen van dien.

Helaas zijn de mensen die aan het hoofd staan van al het gedoe (rebellie, volkerenmoord, etc) niet degenen die nu zonder voedsel zitten, dat maakt het hele verhaal zo triest :n

Ik heb het inderdaad niet helemaal goed verwoord, sorry daarvoor, wat hierboven staat bedoelde ik meer.

russel schreef:
Water is leven en daar weten ze mee om te gaan, kunnen ze hun eigen gewassen kweken en blijven eten en drinken, dan komt alles langzaam vanzelf opgang, maar wil het rijke westen dat wel????

Dat willen ze inderdaad niet omdat die landen het altijd (een hele tijd zeker nog) goedkoper kunnen produceren. Als die landen het dus goedkoper kunnen produceren en aanvoeren dan Nederland dat kan worden diezelfde producten hier goedkoper, Nederlandse bedrijven zullen daardoor achteruit gaan waardoor de economie weer slechter wordt. Het is allemaal ontzettend dubbel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:26

Misschien moeten ze in Somalie dan eens stoppen met al die oorlogen, en het geld in eten stoppen ipv wapens.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 17:32

Marjoow schreef:
Misschien moeten ze in Somalie dan eens stoppen met al die oorlogen, en het geld in eten stoppen ipv wapens.

Dat is inderdaad een mooi streven. Alleen is er daar geen regering die er interesse in heeft om de bevolking te helpen (of om uberhaupt het land enigszins op te bouwen, ze bouwen alleen maar verder aan hun eigen imperium en gouden paleizen...)

Dit zou dus van buitenaf moeten komen, maar er is op hoger niveau toch geen haai die er naar kraait..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:21

70 jaar geleden moest mijn moeder op de lagere school al geld inzamelen voor zielig Afrika, 40 jaar geleden moest ik op de lagere school al geld inzamelen voor zielig Afrika, nu moeten mijn kinderen nog steeds op de lagere school geld inzamelen voor zielig Afrika!
Over 20 jaar moeten waarschijnlijk mijn kleinkinderen op de lagere school geld inzamelen voor zielig Afrika!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:31

astridelise schreef:
70 jaar geleden moest mijn moeder op de lagere school al geld inzamelen voor zielig Afrika, 40 jaar geleden moest ik op de lagere school al geld inzamelen voor zielig Afrika, nu moeten mijn kinderen nog steeds op de lagere school geld inzamelen voor zielig Afrika!
Over 20 jaar moeten waarschijnlijk mijn kleinkinderen op de lagere school geld inzamelen voor zielig Afrika!

Wat is hiermee je punt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:32

Dus mensen zijn eigenlijk niet rampen-moe maar Afrika-moe.
Dat kan ik me best voorstellen want ondanks alle hulp sinds minimaal 70 jaar verandert er niet veel.