Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:00

Tjoppie ik vind dat je het erg goed weerlegd in je hele lange bericht met qoutes, dit is precies hoe ik er over denk....
Vind het overigens ook niet raar dat de docu maar 1 kant van het verhaal belicht, jeugdzorg wilde immers niet meewerken?!

19LindA83

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:05

Helaas is dit niet alleen in de jeugd/kindzorg Heino... ik werk met mensen met een verstandelijke beperking, en van ons word dus letterlijk verwacht de plannen aan te dikken waar mogelijk en iemand zo onvoordeligst als het maar kan neer te zetten... Ook hier loop je dan vaak tegen ouders aan. Een jaar of 2 geleden was het nl zo dat je juist omschrijven moest wat iemand allemaal wel niet zelf kan... en ineens krijgen ouders weer een plan onder hun neus waarin hun kind er erg onvoordelig op staat. Tja leg dat maar eens uit aan ouders dat dit helaas moet vanwege iets banketstaaf als geld.

Even heel offtopic was dit!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:12

Tjoppie helemaal eens. Bjz oordeelt achteraf maar in tijden van echte nood zijn ze er nooit.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:14

Heino schreef:
Idealiter horen de ouders hun kind op te voeden, en niet jeugdzorg/kinderpsychiatrie... Is wel heel makkelijk, je afvragen waar de hulpverleners voor dat joch zijn, maar was moeder voor dat joch? Waar ís moeder voor dat joch? Of ie nu 5, 18 of 38 is, je blijft moeder en in mijn ogen dus verantwoordelijk voor het proberen bij te sturen van je kinderen in de goede richting.

Idealiter wel ja, maar in dit joch zijn geval is hij uit huis geplaats omdat ze van mening waren het beter te kunnen dan moeder in kwestie. Zodra ze hem niet langer vast kunnen houden is het: dag jongetje nu mag je moeder het weer verder oplossen...
Hoe dan ook zijn vaak de jeugdinstellingen niet de meest ideale plek om op te groeien.. alle probleemgevallen lekker bij elkaar, elkaar negatief beinvloeden en gezellig samen afzetten tegen de groepswerkers.. :n nee verre van een ideale opvoeding.
Je kunt het mijn inziens gewoon niet maken om zo iemand dan op zijn 18de gewoon maar weg te sturen terug naar moeder. Ze hebben jaren niet onder 1 dak gewoond en dan wel verwachten dat het meteen weer gesmeerd loopt?
Helaas kan deze jongen door zijn leeftijd ook hulp weigeren. Moeder wil hem wel helpen, anders haal je zon jongen niet weer in huis, maar kan helaas ook niks beslissen voor hem.
Daarbij denk ik dat het als moeder ook heel moeilijk is om voorwaarden te gaan stellen als je kan hier niet blijven wanneer je niet........ Denk dat moeder zich al schuldig genoeg voelt en blij is dat ze dr kind weer thuis heeft.

Eigenlijk een beetje te vergelijken met ouders van verslaafde kinderen.. hoe verslaafd ze ook zijn vaak blijven deze mensen geld geven/dingen proberen te regelen uit hoop dat het toch ooit goed komt. Maar helaas is het vaak dweilen met de kraan open. Daar is het vaak ook beter om je handen er van af te trekken, maar dat lijkt me als moeder/ouder heel heel heel moeilijk,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:27

Het eerste wat ik dacht was 'OMG hoe kun je nou 9 kinderen nemen, en zo te zien van verschillende kerels'

Dat bureau jeugdzorg ernstige missers maakt was mij bekend, uit eerste hand weet ik dat scholen soms worden gevraagd om een ongunstig rapport te geven over een kind zodat het makkelijker uit huis geplaatst kan worden. Gelukkig denken leerkrachten en scholen ook nog zelf na en werken in sommige gevallen gewoon niet mee als het niet terecht is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:28

Heino schreef:
Idealiter horen de ouders hun kind op te voeden, en niet jeugdzorg/kinderpsychiatrie... Is wel heel makkelijk, je afvragen waar de hulpverleners voor dat joch zijn, maar was moeder voor dat joch? Waar ís moeder voor dat joch? Of ie nu 5, 18 of 38 is, je blijft moeder en in mijn ogen dus verantwoordelijk voor het proberen bij te sturen van je kinderen in de goede richting.

Je moet je misschien wel realiseren dat de "hulpverlening" dit kind heeft opgevoed. De moeder heeft dit kind niet opgevoed, het kind is tot aan zijn 18 de opgevoed door de staat. De moeder heeft part nog deel aan hoe dit kind zich nu profileerd, die heeft er immers maar heel, heel zijdelings mee te maken gehad. Ik zeg: Petje af voor de staat! Er is een modelburger afgeleverd, en de moeder mag het nu gewoon even out of the bleu op gaan lossen, zonder enige hulp! Ik snap het best dat het haar niet lukt.

Citaat:
En dat het kind die SOA heeft opgelopen in de instelling is ook aanname. Laten we het nu toch eens gewoon bij de feiten houden, dat maakt discussiëren zo veel makkelijker. Discussiëren over speculaties en aannames trekt mij niet zo.
De twee zoons zijn aangewezen als de dader. Feit is dat deze de soa niet hebben gehad. De aanname kwam geheel uit de hulpverleners kant door die twee jochies aan te wijzen als vermoedelijke daders. Terwijl die er dus niks mee te maken hebben. Kind zit in die inrichting. Dus of het doet op straat slettebakken als ze een keer een weekeinde thuis is, of het is IN die instelling gebeurd. Mijn ervaringen met instellingen en misbruik heb ik je net verteld. Mij is het waarschijnlijker dat het kind in de instelling misbruikt is.

Citaat:
En dat Kevin uit huis moest aan het eind omdat hij nog steeds van die SOA verdacht werd is mij nergens duidelijk geworden.. Waar is jou dat duidelijk geworden?

Dat word aan het einde verteld, dat jeugdzorg vind dat hij een gevaar is voor de kleintjes en dat hij daarom het huis uit moet per direct, uiteraard zonder een dak boven zijn hoofd aan te bieden, dat dan weer wel. Je zal het maar moeten doen als moeder zijnde! Schandalig.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:40

ik had eigenlijk meer het idee dat die Kevin uit huis moest omdat ze met ''teveel'' zaten of iets dergelijks, misschien wel uitkeringskwestie/huursubsidiekwestie???
Dit kwam doordat het dit keer niet de jeugdzorg was die dit eiste maar de gemeente.
Eerder was er nl niks aan de hand toen hij thuis woonde.. de gemeente kwam er pas mee toen ook die andere zoon thuis kwam.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:44

Dat werd wel heel duidelijk gezegd dat Kevin het huis uit moest anders zouden de kleintjes uit huis worden geplaatst.
Met uitkering heeft dat niet van doen, want dan wordt je gewoon gekort. met ruimte ook niet echt, daar staan niet "regels" voor.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:45

Arabesk schreef:
Het eerste wat ik dacht was 'OMG hoe kun je nou 9 kinderen nemen, en zo te zien van verschillende kerels'

Dat had ik ook zeker wel. Tjonge 9 kinderen! Dat is me toch wat!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:46

tjoppie schreef:
Je moet je misschien wel realiseren dat de "hulpverlening" dit kind heeft opgevoed.

Of heeft de hulpverlening de puinhoop op proberen te ruimen die thuis veroorzaakt is? Hij heeft namelijk helemaal niet 18 jaar in die instelling gezeten..
Overigens heeft BJZ er niets mee van doen dat hij op zn 18e uit de instelling gezet is. Daarvoor moet je met je vingertje richting ons recht wijzen.

Citaat:
De twee zoons zijn aangewezen als de dader. Feit is dat deze de soa niet hebben gehad.

Dus doe jij nu maar hetzelfde en doe je een aanname richting hulpverlenerskant???
Onduidelijk is om wat voor SOA het gaat. Sommige SOA's zijn eenvoudig te genezen en zul je dus later ook niet meer aan kunnen tonen. Dus die test pleit die jongens (afhankelijk van het soort SOA) helemaal niet vrij.

Citaat:
dat hij daarom het huis uit moet per direct, uiteraard zonder een dak boven zijn hoofd aan te bieden,

Dan neem je aan dat de man het Surinaams accent een medewerker van BJZ was
En dat BJZ idd geen onderdak aangeboden heeft
Dat is het beeld dat nu geschetst wordt, maar het wordt nergens onderbouwd.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:54

Ik heb hem ook gezien. Ik heb de vorige documentaire van de maakster ook gezien (Lost Boys). Ik vind beide documentaires een zeer eenzijdig beeld geven eigenlijk.
Ik ben zelf werkzaam binnen dit soort gezinnen, en ik snap dat er veel narigheid gebeurt ,maar toch is het goed dat het recht van deze mensen naar voren komt. Bureau Jeugdzorg kan soms in mijn ogen kritischer bekeken worden. dat neemt niet weg dat een rechter uiteindelijk beslist over uithuisplaatsing of onder toezicht stellingen. Dit kan dus niet zomaar in Nederland.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:56

Heino schreef:
tjoppie schreef:
Je moet je misschien wel realiseren dat de "hulpverlening" dit kind heeft opgevoed.

Of heeft de hulpverlening de puinhoop op proberen te ruimen die thuis veroorzaakt is? Hij heeft namelijk helemaal niet 18 jaar in die instelling gezeten..
Overigens heeft BJZ er niets mee van doen dat hij op zn 18e uit de instelling gezet is. Daarvoor moet je met je vingertje richting ons recht wijzen.
sorrie voor het vette, maar dat is voor de leesbaarheid. Feit is dat hij uit de instelling komt en nou eenmaal niet bijster goed terecht is gekomen ondanks de instelling. Misschien was hij beter terecht gekomen als hij gewoon bij zijn moeder was gebleven en goede hulp had gekregen?
Citaat:
De twee zoons zijn aangewezen als de dader. Feit is dat deze de soa niet hebben gehad.

Dus doe jij nu maar hetzelfde en doe je een aanname richting hulpverlenerskant??? Ik zeg niet dat de hulpverleners het gedaan hebben, het kunnen ook andere clienten binnen de inrichting zijn. Feit is dat er behoorlijk wat mis gaat binnen instellingen mbt misbruik.
Onduidelijk is om wat voor SOA het gaat. Sommige SOA's zijn eenvoudig te genezen en zul je dus later ook niet meer aan kunnen tonen. Dus die test pleit die jongens (afhankelijk van het soort SOA) helemaal niet vrij. Dat ben ik met je eens, echter zijn de jongens getest onmiddelijk nadat dit bekend werd dat het meisje die soa had, daar heeft geen jaren tussen gezeten

Citaat:
dat hij daarom het huis uit moet per direct, uiteraard zonder een dak boven zijn hoofd aan te bieden,

Dan neem je aan dat de man het Surinaams accent een medewerker van BJZ was het was in iedergeval iemand die de macht had de jonge kinderen uit huis te plaatsen, lijkt mij dan wel waarschijnlijk dat dit iemand is met een uitvoerende machthebbende functie in dit werkveld
En dat BJZ idd geen onderdak aangeboden heeft
De man aan de telefoon zei heel duidelijk dat dit zijn probleem niet was om op te lossen, maar dat als hij niet gelijk het huis uitging dat dan de jongere kinderen uit huis geplaatst zouden worden.
Dat is het beeld dat nu geschetst wordt, maar het wordt nergens onderbouwd.

BJZ had dit kunnen weerleggen door actief mee te werken aan de documentaire, maar BJZ schitterde in afwezigheid en dan zal je het toch moeten doen met hetgeen we voorgeschoteld krijgen. En wat ik voor mezelf heel schokkend vind, is dat dit verhaal me helemaal niet verbaast, dat ik het eigenlijk wel helemaal geloof. Dat er niet een draadje in mijn lijf is dat schreeuwt dat BJZ helemaal niet zo in elkaar steekt. DAT vind ik erg, dat ik gewoon helemaal niet verbaasd ben dat het zo kan gaan in een case.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:57

tjoppie schreef:
Dat werd wel heel duidelijk gezegd dat Kevin het huis uit moest anders zouden de kleintjes uit huis worden geplaatst.
Met uitkering heeft dat niet van doen, want dan wordt je gewoon gekort. met ruimte ook niet echt, daar staan niet "regels" voor.

Klopt dat het zo gezegd werd, maar ik vond het vreemd dat de gemeente ineens deze eis stelde.Want het was echt de gemeente die ze aan de lijn hadden. Wat hebben die hierover te zeggen??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:58

Eydis schreef:
Ik heb hem ook gezien. Ik heb de vorige documentaire van de maakster ook gezien (Lost Boys). Ik vind beide documentaires een zeer eenzijdig beeld geven eigenlijk.
Ik ben zelf werkzaam binnen dit soort gezinnen, en ik snap dat er veel narigheid gebeurt ,maar toch is het goed dat het recht van deze mensen naar voren komt. Bureau Jeugdzorg kan soms in mijn ogen kritischer bekeken worden. dat neemt niet weg dat een rechter uiteindelijk beslist over uithuisplaatsing of onder toezicht stellingen. Dit kan dus niet zomaar in Nederland.

Volgende week komt het laatste deel. Het is een drieluik.
Die heet "Lost Girls".
Nou vind ik wel dat in beide gevallen van Lost Boys en Lost Mother de andere kant niet werd belicht, maar daar is wel de kans toe gegeven en niet aangepakt. Dan roep je het als organisatie ook wel een beetje over je af dat je zo wordt neergezet.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:58

tjoppie schreef:
Arabesk schreef:

Dat had ik ook zeker wel. Tjonge 9 kinderen! Dat is me toch wat!

Ach er zijn er die er meer hebben.. kom maar eens hier op de Veluwe buurten ;) En nee dit is geen vooroordeel is een feit :=
Of natuurlijk nog de beruchte octomum

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:59

Heino ik vind het echt verbijsterend hoe je de hulpverlening verdedigd. Geloof best dat er mensen naar eer en geweten werken maar de gedachtegangen, het verdraaien steeds weer naar de moeder toe...ik snap dat niet. Waarom mag een moeder geen fouten maken en wordt jeugdzorg zo afgeschermd?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:02

Heino schreef:
Citaat:

Citaat:
Dus doe jij nu maar hetzelfde en doe je een aanname richting hulpverlenerskant???
Onduidelijk is om wat voor SOA het gaat. Sommige SOA's zijn eenvoudig te genezen en zul je dus later ook niet meer aan kunnen tonen. Dus die test pleit die jongens (afhankelijk van het soort SOA) helemaal niet vrij.

Maar dan kunnen ze toch ook bij een arts even gaan vragen of die jongens een receptje hebben gehad voor een middel tegen soa??? Die kun je volgens mij niet zo even zelf bij de apotheek halen toch? Sorry als ik iets doms vraag, ben niet bekend met Soa's!! :P
En wanneer die jongens echt onschuldig zijn zullen die een arts wel toestemming geven om dit soort info vrij te geven

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:13

19LindA83 schreef:
Of natuurlijk nog de beruchte octomum

:o?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:16

tjoppie schreef:
BJZ had dit kunnen weerleggen door actief mee te werken aan de documentaire, maar BJZ schitterde in afwezigheid en dan zal je het toch moeten doen met hetgeen we voorgeschoteld krijgen. En wat ik voor mezelf heel schokkend vind, is dat dit verhaal me helemaal niet verbaast, dat ik het eigenlijk wel helemaal geloof. Dat er niet een draadje in mijn lijf is dat schreeuwt dat BJZ helemaal niet zo in elkaar steekt. DAT vind ik erg, dat ik gewoon helemaal niet verbaasd ben dat het zo kan gaan in een case.

Nu je dit zo neer hebt gezet, inderdaad dat is best zorgwekkend. Dat er ook een heleboel mensen zijn die zo reageren zegt nog meer....
En inderdaad zullen er ook echt mensen zijn die dit werk met liefde doen en naar eer en geweten handelen. Maar denk ook dat er soms willens en wetens hun gelijk moet worden gehaald (al moeten ze daarvoor de feiten soms wat verdraaien). Want toegeven dat je als hulpverlening ook weleens fout zit is natuurlijk heel zuur.

En dat is echt niet alleen in de jeugdzorg maar geen enkele zorginstelling geeft graag toe dat ze soms weleens een paar steken laten vallen, denk maar eens terug aan die jongen die voor zijn eigen veiligheid zat vastgeketend

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:17

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:18

Pauline schreef:
Heino ik vind het echt verbijsterend hoe je de hulpverlening verdedigd.?

Ik op mn beurt vind het verbijsterend dat mensen dit soort verhalen direct geloven en er allerlei speculaties ontstaan die worden neergezet als feiten. Dat mensen niet kritisch nadenken en simpelweg geloven wat iemand die niet eens in staat is fatsoenlijk voor dr kinderen te zorgen beweert.
En ook dat mensen het blijkbaar heel normaal vinden dat een moeder dr kinderen getuige laat zijn van dr eigen verbaal geweld, dat ze ze vooroordelen aan leert, dat ze niet genoeg grenzen stelt aan dr kinderen, dat moeder zélf hulpverlening weigert en vervolgens beweert dat niemand dr wil helpen, dat moeder het contact met dr dochter opgeeft omdat ze tegengewerkt zegt te worden door jeugdzorg etc. etc.
Ik snap niet dat mensen dát verdedigen.
En dat BJZ hier nu de kwaaie pier is terwijl er zonder BJZ jaarlijks duizenden kinderen misbruikt, mishandelt en gedood zouden worden. Tuurlijk maken ze fouten, maar zonder instellingen als BJZ zijn kinderen heel wat slechter af.

En oh hemel laten we het niet over de vastgeketende Brandon gaan hebben. Als we dat soort gekken los laten lopen krijgen we nog tig Tristan van der Vlist cases. En ook dan heeft BJZ het weer gedaan. Wat ze ook doen, ze doen het nooit goed...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:23

Heino er zijn mensen die de werkwijze van bjz aan den lijve ondervinden en die dus zeker gelijkenissen zien tussen de verhalen van de docu en henzelf.
Wat betreft de kinderen die zonder bjz misbruikt,mishandeld en zelfs gedood worden tja er zijn her en der ook al aardig wat vermoorde kinderen en dat dankzij oa bjz. Dank voor de inzet bjz.

En wat had er dan met de vastgeketende jongen moeten gebeuren volgens jou?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:28

In de tristan zaak heeft de hulpverlening ook behoorlijk gefaald. Ik ben blij dat dit nu onderzocht word.

Dat een moeder wel eens een brul geeft of wat vloekt maakt haar geen slechte moeder, dat ze discriminerende opmerkingen maakt maakt haar geen slechte moeder. Ik vind het van heel veel goed moederschap getuigen als je bij je geweldadige vent weggaat om je kinderen te beschermen, dat maakt je een goede moeder. Ik snap moeder wel. Als je stelselmatig al jaren tegen de arrogantie oploopt van een instelling, dan ben je daar op een gegeven moment wel klaar mee, zeker als zo een instelling een hoop verdraait.

BJZ had zijn weerwoord kunnen doen in de documentaire, heeft het alleen niet gedaan. BJZ zal vast wel goed werk doen, het jammere is alleen dat als zo een instelling faalt zoals in dit geval dat dan de gevolgen zo desastreus zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:32

Hoe vaak lees je niet dat BJZ in het gezin was?
Hoe vaak mag BJz zich nig verschuilen achter " wij doen niet aan waarheidsvinding" voordat de stekker er uitgaat? BJz is een achterhaalde, logge instantie die veel weinig echt doet.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:34

Heino schreef:
dat moeder zélf hulpverlening weigert en vervolgens beweert dat niemand dr wil helpen, dat moeder het contact met dr dochter opgeeft omdat ze tegengewerkt zegt te worden door jeugdzorg etc. etc.

Waar komt er precies naar voren dat ze hulp weigert? ik heb dat niet echt duidelijk mee gekregen dan denk ik?
En wat betreft het opgeven van dat meisje: moeder krijgt een verbod opgelegd om zelf maar te bellen met haar. Daarnaast word er keer op keer op keer besloten dat het meisje niet naar huis komt en elke keer een andere reden. Eerst misbruik door broers, wanneer dit niet bewezen kan worden is het ineens onhandelbaar gedrag???
Zoals moeder het zelf verwoord wil ze het die meid niet elke keer aandoen om daar gezellig met de andere kinderen aan te komen om vervolgens dochterlief weer huilend achter te moeten laten. Die dan ook nog moet aanzien hoe de rest van de kinderen mee naar huis kunnen en het meisje zelf niet.
Nee ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je op een punt komt waarop je niet meer verder wil vechten voor je kind, maar schijnbaar kan er zoveel gebeuren dat er wel zo een punt bestaat.

Citaat:
En dat BJZ hier nu de kwaaie pier is terwijl er zonder BJZ jaarlijks duizenden kinderen misbruikt, mishandelt en gedood zouden worden. Tuurlijk maken ze fouten, maar zonder instellingen als BJZ zijn kinderen heel wat slechter af.

Er zijn ook heel wat kinderen en ouders gestorven omdat BJZ het juist liet afweten, en zoals het in deze docu in een rappoort stond zijn ze bang op zo'n herhaling. Dus om hun eigen fouten recht te zetten moet deze moeder het extra hard ontgelden?
Waar ik wel voor vrees is dat wanneer ex-lief na zeven jaar vrij komt het dit gezin weer heel moeilijk gaat maken

Citaat:
En oh hemel laten we het niet over de vastgeketende Brandon gaan hebben. Als we dat soort gekken los laten lopen krijgen we nog tig Tristan van der Vlist cases. En ook dan heeft BJZ het weer gedaan. Wat ze ook doen, ze doen het nooit goed...

Bij Brandon was het niet BJZ, daar was het mijn oud werkgever.. die ook al vaker negatief in de publiciteit heeft gestaan.
En waarbij er na dit soort uitzendingen meteen een brief naar medewerkers word verstuurd dat ze absoluut niet met media mogen praten. Nee want vaak de mensen op de werkvloer zijn degene die ''gedwongen'' worden naar protocollen van bovenaf te handelen. En die door bezuinigingen dit soort maatregelingen moeten treffen om nog veilig en verantwoorde zorg te kunnen bieden..

Wat ik jammer vind is dat BJZ niet wil meewerken aan deze docu. En ik ben me er ook zeker van bewust dat ze ook goed werk leveren. Maar in deze situatie hoe hij nu geschetst is door de docu maker vind ik ze zeker (belangrijke) steken laten vallen.