Vermiste limburgse in spanje gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:49

slimmerik schreef:
Nog niet te spreken over de late en schandelijk trage opstart van de zoekaktie.

Pardon?

Enig idee hoeveel toeristen er hier ´zoek´ gemeld worden aan de feestcosta?
Het was die week nog San Juan ook en dat is groot feest aan de kust.
Nerja is namelijk een toeristendorp als Torremolinos en dergelijke. Frigiliana is zoiets als Volendam met een kuierroute vanuit Nerja.
Ook is het niet zo vreemd dat men bij een 48 jarige vrouw die zelfstandig genoeg is om alleen op vakantie te gaan niet zo snel een zoekactie opstart als bij een jochie van 4 of een meiske van 14. Tenminste voor sommigen dan en van achteraf kijk je een koe in zijn kont :)*

Maar goed; het is allemaal de schuld van die spanjaarden;
- geen bord en daarom is ze verdwaald
- te laat gezocht
- niet goed gezocht
- en het hondje hebben ze ook nog aan het lot overgelaten
Zelf vreemde keuze maken, ja dat kan nu eenmaal. Daar moet je begrip en respect voor hebben.

:x
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-07-11 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:52

Kun je me ook nog uitleggen HC waarom cameraploeg en hulpploeg haar met een helicopter zijn gaan halen als het zo gemakkelijk te bereiken was? Is dit niet een beetje onnodig kapitaalverspilling door de hulptroepen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:57

Waarschijnlijk omdat ze niet wisten hoe ze er aan toe was, en haar dan met spoed naar een ziekenhuis konden brengen? De media gaat wel vaker met de heli, die willen geen sensatie missen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:07

slimmerik schreef:
Kun je me ook nog uitleggen HC waarom cameraploeg en hulpploeg haar met een helicopter zijn gaan halen als het zo gemakkelijk te bereiken was? Is dit niet een beetje onnodig kapitaalverspilling van de hulptroepen?

Omdat na 18 dagen iemand gelocaliseerd is :)*
De heli is overal vérreweg het snelste hier.
Wordt er zo snel mogelijk gereageerd, dan is dat bewijs voor de onherbergzaamheid of voor adequaat reageren?
Wat had je geschreven als ze er níet zo snel mogelijk met een heli heen gevolgen maar met de auto heen gereden waren?

Hier een mooi illustratief overzicht van de route met gps punten van de wandelaar op de fotos. Een paar van dergelijke knullen die de route liepen heeft ze gefloten.
http://tamudo84.blogspot.com/2008/07/ch ... ished.html

Hoewel een beginnersroute is, is er niet overal directe toegang met een auto en ook is het voor veel delen een stúk om met de auto. De rivier heeft namelijk haar eigen weg gesneden dóór het geaccidenteerde terrein. Dat maakt waterlopen door de bergen overal op de wereld ook tot routes.
In dit geval tot een erg populaire toeristische ´wandel´ route. Met een auto moet je overal omheen.
Een heli is vérreweg het snelste :)*
Goede keuze van die spanjaarden niet?!

F_Orumster

Re: Vermiste limburgse in spanje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:05

Ik heb zelf ook in dergelijke gebieden in sppanje rongdezworven en kan beamen dat het minder onherbergzaam is als de media graag afspiegeld. Als t nu de rutas camion betreft had ik t eerder aangenomen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:48

F_Orumster schreef:
Ik heb zelf ook in dergelijke gebieden in sppanje rongdezworven en kan beamen dat het minder onherbergzaam is als de media graag afspiegeld. Als t nu de rutas camion betreft had ik t eerder aangenomen.

Makkelijke gemaakte vertyping; camion ( vrachtwagen) camino (pad) ;)
Hier heet alles onverhard ´camino´.
Wandelpad is ´sendero´.
Dit wandelpad moet echter héél ruim genomen worden want een sendero door de bergen hier is gewoon de bergrug zelf met elke honderd meter een blob verf op een rots/steen. Tenminste ooit. Beetje pech en er is hier en daar wat verweerd of het rotsblok omlaag gerold.

Een paar dagen met 8 jarige zoon een sendero route als voorbeeld hieronder. Dat is door de bergrug in ons uitzicht.
Geen live link omdat het slechts referentiekader voor het onderwerp is.
Hoéf je niet op te klikken dus.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D7FEAROV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZCINUKD.jpg
slapen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXFZGK8G.jpg
en omlaag; het volgende dorp ligt laag achter de ´v´ onder de wolk bij de horizon
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OTSLYI3Q.jpg

Zoek raken kan maar zelfs op bovenstaande route is het moeílijk om een paar dagen uit het zicht te blijven als je dat zou willen.
Moet je echt in een grot gaan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QONNHEMK.jpg

Dat is echter al totáál anders dan de Rio Chillar. Díe wijst zichzelf.
Verwar dat svp niet op basis van de berichten in de pers. Er is hier zat ruig gebied, zelfs ronduit levensgevaarlijk, maar dat is niet dáár.

Maar goed. Het is geen punt van discussie allemaal.
Wat wel/niet gebeurt is, is zoals het is. Geloof het wel/niet.

Wat ik graag wil proberen duidelijk te maken is: Maak jezelf echter niet gek over de gevaren van... vul maar in.
Ga vooral wél naar Nerja, wandel gerust naar Frigiliana, geníet met vriend/vriendin van de route door Rio Chillar. .
Niet alleen is wel slim als je verder gaat dan Frigiliana, maar echt niet gelijk dom.
Kompas is ook echt niet nodig en bergkleding ook niet. Alleen goede wandelschoenen. Water en kaartje zijn wel handig. GSM ook en zoals je ziet, een fuitje.
De Limburgse is dus beslist níet ´dom´ op pad gegaan.

Heel belangrijk: zég waar je heen gaat!
Hoe was die slogan ook alweer? Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers. Zeg het in het logies, in de kroeg er naast, maar ZEG het.
Je kan ook onbenulig je enkel verzwikken, zelfs een been breken, op een onhandige plek waar je van het pad onzichtbaar in de bosjes je behoefte wilde doen. Bijvoorbeeld.
A man´s got to go when a man´s got to go tenslotte.

Geniet en niet met mate.
- Zeg gewoon waar je heen gaat en
- lees mijn reactie mbt de gsm nog eens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:06

Hc, ik bedoel die route met zon loopbrug tegen de wand vd kloof die meer kapotte stukken dan hele heeft en ook een tijd gesloten is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:02

Huertecilla schreef:
slimmerik schreef:
Nog niet te spreken over de late en schandelijk trage opstart van de zoekaktie.

Pardon?

Enig idee hoeveel toeristen er hier ´zoek´ gemeld worden aan de feestcosta?
Het was die week nog San Juan ook en dat is groot feest aan de kust.
Nerja is namelijk een toeristendorp als Torremolinos en dergelijke. Frigiliana is zoiets als Volendam met een kuierroute vanuit Nerja.
Ook is het niet zo vreemd dat men bij een 48 jarige vrouw die zelfstandig genoeg is om alleen op vakantie te gaan niet zo snel een zoekactie opstart als bij een jochie van 4 of een meiske van 14. Tenminste voor sommigen dan en van achteraf kijk je een koe in zijn kont :)*

Maar goed; het is allemaal de schuld van die spanjaarden;
- geen bord en daarom is ze verdwaald
- te laat gezocht
- niet goed gezocht
- en het hondje hebben ze ook nog aan het lot overgelaten
Zelf vreemde keuze maken, ja dat kan nu eenmaal. Daar moet je begrip en respect voor hebben.

:x

Niemand zegt dat het de schuld is van de spanjaarden, dat leg jij mensen weer inde mond.
Die vrouw heeft een fout gemaakt, dat zegt ze ook zelf: Ik ben een beetje dom geweest!!
Dit is gewoon een vervelende verdwaling geweest die gelukkig goed af is gelopen.
Volgens mij zouden veel mensen liever willen dat deze vrouw dood gevonden was, want blijkbaar zouden de meeste niet zo'n fout maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:20

Om eerlijk te zijn vind ik haar behoorlijk dom.

Als je na een half uurtje of een uurtje stroomopwaarts loopt dan merk je toch dat je verkeerd gaat, dan loop je toch gelijk weer terug en ga je terug naar je hotel om de juiste weg nogmaals te vragen en of op kaartje te kijken en ga je de volgende dag alsnog de goeie kant op, maar neeeee ze loopt almaar door en door en door en het erger maakt dan het is, dat is dom vind ik.

En trouwens wat moet ze alleen in het buitenland op pad gaan in de "wildernis", als vrouw? dan vraag je om moeilijkheden zeker als ze niet zo slim is, nooit doen dus alleen gaan wandelen, er zijn genoeg gekken op de wereld.

Vroeger ging ik weleens met mijn vader zomaar ergens in de "Wildernis" lopen in het buitenland en dingen te ontdekken, maar altijd kwamen we weer terug, gewoon door niet al te lang door te lopen als er iets niet klopt, zo moeilijk is dat niet.

Ik ben allang blij dat deze vrouw terecht is en nog leeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:44

Ragdollcat schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik haar behoorlijk dom.

Als je na een half uurtje of een uurtje stroomopwaarts loopt dan merk je toch dat je verkeerd gaat, dan loop je toch gelijk weer terug en ga je terug naar je hotel om de juiste weg nogmaals te vragen en of op kaartje te kijken en ga je de volgende dag alsnog de goeie kant op, maar neeeee ze loopt almaar door en door en door en het erger maakt dan het is, dat is dom vind ik.

En trouwens wat moet ze alleen in het buitenland op pad gaan in de "wildernis", als vrouw? dan vraag je om moeilijkheden zeker als ze niet zo slim is, nooit doen dus alleen gaan wandelen, er zijn genoeg gekken op de wereld.

Vroeger ging ik weleens met mijn vader zomaar ergens in de "Wildernis" lopen in het buitenland en dingen te ontdekken, maar altijd kwamen we weer terug, gewoon door niet al te lang door te lopen als er iets niet klopt, zo moeilijk is dat niet.

Ik ben allang blij dat deze vrouw terecht is en nog leeft.

Het is zeker dom te noemen, maar we doen allemaal wel eens domme dingen.
Zo zijn er ook mensen die door rood knallen of nog effe snel tussen de slagbomen van een spoor dat dicht is.
Bij sommige loopt dit goed af en bij sommige niet dus.
Zij heeft een domme fout gemaakt door in haar uppie alleen af te dwalen in the middle of nowhere, zonder kaart ofzo.
Dat ze alleen gaat wandelen heb ik niks op tegen, dan zouden allen alleenstaande nergens meer kunnen komen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:47

Ja over dat verkeer met rode lichten en slagbomen enz. dat is zeker dom maar in het buitenland moet je toch als vrouw alleen gewoon je koppie erbijhouden en voorzichtig zijn.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:11

Ragdollcat schreef:
Ja over dat verkeer met rode lichten en slagbomen enz. dat is zeker dom maar in het buitenland moet je toch als vrouw alleen gewoon je koppie erbijhouden en voorzichtig zijn.

Of je nu vrouw of man bent als je alleen bent en zulke dingen onderneemt moet je altijd je koppie er bij houden......

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:14

binky schreef:
Ragdollcat schreef:

Of je nu vrouw of man bent als je alleen bent en zulke dingen onderneemt moet je altijd je koppie er bij houden......

Juist en dat heeft deze mevrouw niet gedaan, ben allang blij dat ze is gevonden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:24

Al met al; die foto's zien er niet verkeerd uit. Zou ook wel eens keertje daar riviertje willen gaan volgen :D

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:03

Hmm.. Grappig om dit allemaal te lezen..
Ik woon ook aan de Costa del Sol, en heb met mensen gesproken die haar tegengekomen zijn in Nerja.. Echter.. Toen zij hoorde dat deze mensen Nederlands spraken, pakte ze haar spullen en liep ze weg..
Deze mensen hebben dit ook aan de politie doorgegeven..
Nee.. Sorry.. Ik geloof niet dat deze mevrouw verdwaald was..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:04

Coot schreef:
Ik woon ook aan de Costa del Sol, en heb met mensen gesproken die haar tegengekomen zijn in Nerja.. Echter.. Toen zij hoorde dat deze mensen Nederlands spraken, pakte ze haar spullen en liep ze weg..

Ik schrijf maar zo; ik schrijf maar niks en dan heb ik vast al weer te veel geschreven....

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:28

Coot schreef:

MOCHT mevrouw niet écht zijn verdwaald, en MOCHT er iets heel anders achter zitten (Wel lezen he, MOCHT dit zo zijn, ik zeg niet DAT het zo is), dan been ik wel poepienieuwsgierig naar het échte verhaal... ;)

Het verhaal hierboven geeft toch echt wel te denken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:53

En dat is nu precies mijn wantrouwende idee erachter.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:04

Maar wát denken jullie dan precies?? Dat er geld achterzit voor een fijn spannend verhaal??

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:56

Denk eerder aan een dosis aanstelleritis.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:28

Uit de column van Youp van afgelopen zaterdag die gaat over de liefdeloze uitstraling van Prins Albert naar zijn bruid dit stukje: :D :D

We kunnen haar een wandeling in Spanje aanraden. Lekker in haar uppie in een natuurgebied. En als ze de weg kwijtraakt moet ze niet met de stroom van de beek mee naar beneden, maar naar boven. De berg op. Verder de jungle in. Net als die Limburgse mevrouw waar zoveel mensen naar gezocht hebben.

Tot haar ex aan toe. Al mijn gescheiden vrienden snappen daar niks van. Ben je van je vrouw en alimentatie verlost moet je haar nog zoeken ook. Een vriend van mij opperde: misschien heeft haar ex haar wel gezien, maar heeft hij haar lekker laten zitten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:47

rocymax schreef:
Maar wát denken jullie dan precies??

Hoe precies zou je het willen hebben? Dit is geen exacte wetenschap. Iedereen reageert zoals hij/zij het gedaan zou hebben. Tot op zekere hoogte denk ik dat hetzelfde fenomeen gespeeld heeft als bij een televisiequiz. Er staan vreselijk veel geld op het spel, de vraag is er eentje die je thuis op de bank altijd goed zou hebben. Maar nu het echt moet, lukt het niet.

Blijkt dat het fluitje puur toeval was, die had ze aan haar sleutelhanger hangen. In de krant van vandaag lees ik dat ze niet terug durfde, omdat ze op haar weg terug niet overal beschikking tot water had. Klinkt aannemelijk. Verder kon ze niet. Feit is dat ze wel al lang over haar verhaal heeft na kunnen denken.

Ik denk dat er veel onbeantwoordde vragen blijven. Dat komt vooral omdat de meeste mensen zich niet juist in haar situatie en haar denkwijze kunnen verplaatsen.

Maar: Iemand valt niet zomaar 12 kilo af, dus ik kan me niet voorstellen dat ze zich ergens anders heeft verscholen. Voor 12 kilo in 18 dagen moet je echt wel honger lijden of wel héél erg veel fitness doen. Dat laatste was er in het ziekenhuis zo uitgekomen. Zoontje opperde nog een leuke: wat als ze ontvoerd was en dat niet durft te zeggen omdat ze dan een kopje kleiner gemaakt wordt? Tja, maar ontvoerders zijn niet zo dom om hun handelswaar niet te voeren.

Het lijkt er in ieder geval op dat ze de (voor haar) rationele beslissing heeft genomen op te wachten op hulp. Haar strategie heeft op zich goed uitgepakt. Het is heel goed mogelijk dat een andere strategie sneller tot een oplossing had geleid, maar dat ze de risico's van iedere andere strategie erg hoog inschatte. Ik denk dat ze veel moeilijke momenten heeft gehad, want ze moet op zijn minst toch aandrang gehad om zich een weg uit te zoeken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:56

Coot schreef:

Oh Coot als dit waar is, zou ik me als familie knap beroerd voelen. :oo Dan zou ik idd ook het echte verhaal wel eens willen weten.

En dan zou ik richting HC willen zeggen. Voor de reddingsactie idd dikke rekening die kant op :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:10

joostvangestel schreef:
In de krant van vandaag lees ik dat ze niet terug durfde, omdat ze op haar weg terug niet overal beschikking tot water had. Klinkt aannemelijk.

Joost, jij hebt een goed stel hersens. Gebruík die toch eens.
Geen water? Wat heeft ze gedronken? Rivierwater.
Rivierwater wat naar Nerja stroomt :)* = terug ....

De rivier ZELF is een ´wandel´route naar Nerja.
Als je de rivier volgt kom je vanzelf in Nerja. Volop water en verder in een paar uur ook nog...
Hoe vaak heb ik dat nu al geschreven?!

Citaat:
Maar: Iemand valt niet zomaar 12 kilo af,

Waar haal jij die 12 kilo afvallen vandaan?
Uit háár verhaal :)*

Trouwens, stel dat dit 4 kilo vocht is en 8 kilo vetverbuik (waarbij vocht vrij komt).
Dat is een pond per dag met niets doen in een warm klimaat.

Geen water en die 12 kilo zijn respectievelijk ónbegrijpelijk en geen bewijs Joost.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:16

Ben ik het ook mee eens HC. Blijkbaar had ze dus een route gevolgd die niet altijd langs water liep.. Wat eerlijk gezegd ook wel vreemd is, want hoe komt ze anders toch weer bij de rivier uit.

Dat zij niet kan concluderen dat een rivier altijd terug naar zee stroomt is niet mijn probleem. Dat zegt eerder iets over haar eigen logica.

(NB: ik heb echt ooit een discussie gehad met iemand uit Finland die zich afvroeg of er bij de Elfstedentocht ook veel bergop geschaatst moest worden. Duurde eventjes voordat bij hem het kwartje viel dat water in principe altijd waterpas ligt en dat watervallen niet bevriezen in een Nederlands klimaat en dat je op bevroren watervallen niet kan schaatsen.)

Die 12 kilo komt uit haar verhaal, maar ik neem aan dat haar familieleden zo'n afvalrace wel kunnen bevestigen. Dat valt namelijk wel op. En nog steeds: een dokter kan echt wel zien of iemand 2,5 week honger heeft geleden of niet.