Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:10

pinuts schreef:
ik vind een bestuur in een studievereniging toch heel anders dan in een bedrijf meedraaien hoor. Dat gaat op een hele andere manier. In een bestuur werk je samen met allemaal vrienden, mede studenten, biertje erbij.. en wat organiseer je dan.. borrels, reisjes, excursies..

Zo te horen heb jij echt geen idee wat het bestuur van een studievereniging inhoudt.
Vooral als bestuur van een grote studievereniging (bij ons zijn er zo'n 2000 leden) doe je veelveelveel meer dan wat jij noemt.
Er zijn meer dan 15 commissies waar jij als bestuur verantwoordelijk voor bent, iedereen heeft z'n eigen taak en dit loopt van contact met de universiteit tot overleg over beter onderwijs, sponsorcontact, bijhouden van de financiën, overleg met andere instanties met betrekking tot de studie etc. etc. etc.
En hier krijg je geen cent voor betaald.
Dus een bestuur doe je echt niet alleen maar voor de 'leuk' hoor. Het is ontzettend hard werken om naast de gezellige activiteiten die jij noemt te werken aan zo goed en effectief mogelijk onderwijs waarbij jij onder andere als mediator fungeert tussen de studenten en hogere instanties. En daarvan leer je ontzettend veel over hoe een 'bedrijf' in elkaar zit, over financiën maar ook over communicatie, leidinggeven, presenteren, promotie en jezelf verkopen.
Door een jaar bestuur doe je zoveel ervaring op en ik denk dat dat een heel groot voordeel is als jij later een baan moet vinden.
Ik had ook heel graag een jaar bestuur willen doen om deze ervaring op te doen maar door deze nieuwe regeling is dat voor mij al geen optie meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:13

Omdat we veel te vroeg moeten kiezen.... Ik moest op mijn 16e kiezen welke beroepsopleiding ik ging doen, die opleiding heb ik gedaan, geen stufi voor gehad trouwens.
Van gewoon simpel werken is nog nooit iemand dommer geworden. Maarja, wie wordt er tegenwoordig nog stratenmaker of gaat in een winkel staan? Dat is te min.
Mijn opleiding doe ik ook geen pest meer mee, maar ik heb een baan in een andere branche, en verdien op een eerlijke manier mijn centen.
Vroeger koos je voor een opleiding/studie, en die maakte je af. Tegenwoordig zie ik ze allemaal veel te makkelijk met een studie stoppen... "oh nee, dit was het toch niet".
Waarom moet de staat betalen omdat jij niet weet wat je wilt? Dat is IMO jou probleem.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:16

SimoneDV schreef:
ik snap niet hoe dat kan van "uitstellen van toetsen". In utrecht is het op de uni zo, je moet voor je tentamen minimaal een 4 hebben voordat je die mag herkansen, dus als je niet komt opdagen mag je ook niet herkansen.

Op het HBO is het zo dat je geen verplichting hebt om de lessen te volgen en je hebt ook geen verplichting om een toets in een bepaalde periode te doen. Veel mensen moeten bijvoorbeeld in hun laatste jaar dan nog een toets uit het tweede jaar doen, die ze misschien nog nooit gemaakt hebben. Dan heb je ook nog een hoop gevallen die een toets niet halen en geen zin hebben om deze bijvoorbeeld naast een stage of een minor te doen en dus met afstuderen die toets nog open hebben. Resultaat? Studievertraging.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:18

waar ik wel van baal is dat ik nu gestraft wordt omdat ik aan eens studie was begonnen omdat ik was uitgeloot. Als ik namelijk weer was uitgeloot was ik daar gewoon meer verder gegaan. Na 1 jaar was ik dus ingeloot en ben ik die studie gaan doen. Ik heb dus sowieso al vertraging.

Toen bestond die regel alleen niet, tja dan had ik beter een beetje suf achter de kassa ergens kunnen gaan staan ipv "nuttig" doen en wel aan een studie beginnen....

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:18

Nog even over de regeling voor langere studies. Ik vraag me ook af of ze daar nog op een of andere manier rekening mee gaan houden. Want zou krijgen de 4-jarige studies als het ware 50% meer tijd om hun studie af te maken (6 jaar i.p.v. 4 jaar) en de 6-jarige studies slechts 33% is (8 jaar i.p.v. 6 jaar).
En daarnaast zit je inderdaad met je wachttijd die het je kost om een opleidingsplek te bemachtigen (wat al snel zo'n 1 á 2 jaar is). Tevens zijn de co-schappen ook nog eens onbetaald maar heb je daarnaast geen tijd om te werken én moet je wel collegegeld betalen wat eigenlijk automatisch betekent dat je moet gaan lenen (voor als je dat nog niet deed ;) ). En als het je dus een beetje tegenzit krijg je er nog een heerlijke 3000 euro bovenop ook.
Joehoe. Heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:20

Eefske schreef:
Tevens zijn de co-schappen ook nog eens onbetaald maar heb je daarnaast geen tijd om te werken én moet je wel collegegeld betalen wat eigenlijk automatisch betekent dat je moet gaan lenen (voor als je dat nog niet deed ;) ). En als het je dus een beetje tegenzit krijg je er nog een heerlijke 3000 euro bovenop ook.
Joehoe. Heb ik in ieder geval iets om naar uit te kijken.

Precies! Ik geloof dat de lening die ik van DUO kan krijgen niet eens genoeg is daarvoor. En lenen van de bank is geen optie zonder inkomen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:21

Simone: Wat is er mis met "suf achter een kassa staan" ?
Verdien je wel op een eerlijke manier je centen

Ik krijg een heel erg "boehoe ik ben een zielige student" gevoel bij een aantal.
Kom op, je kiest er toch zelf voor om te studeren?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:25

Eefske schreef:
Ik had ook heel graag een jaar bestuur willen doen om deze ervaring op te doen maar door deze nieuwe regeling is dat voor mij al geen optie meer.

Waarom niet? Je mag een jaar uitlopen, wat je wellicht in je bestuursjaar gaat doen. Tijdens je bestuurjaar kun je wellicht nog een paar vakken volgen en lukt het prima om nominaal +1 jaar af te studeren. Ik ken weinig bestuursleden die nog langer over hun studie hebben gedaan dan nominaal + 1 jaar.

Het is ook kwestie van een minimaal klein beetje lef hebben om het te doen en niet direct gaan roepen dat je het vanwege deze regeling niet meer wilt. Er is best meer uit te halen :j Als je maar voldoende motivatie hebt.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:25

stef schreef:

Ik krijg een heel erg "boehoe ik ben een zielige student" gevoel bij een aantal.

ja tuurlijk verdien je dan wel centen maar ik dacht dus om er goed aan te doen om direct door te studeren. Daar wordt ik nu dus voor gestraft. Natuurlijk heb ik er zelf voor gekozen toen te studeren terwijl ik was uitgeloot, maar die regeling bestond toen nog niet.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:26

stef schreef:

Waarom zou ik in godsnaam achter de kassa gaan staan als ik de capaciteiten heb om bijvoorbeeld neurochirurg te worden?
En wat als iedereen achter de kassa gaat staan? Of als iedereen bouwvakker wordt? Dan stort onze hele maatschappij in.
Ik heb het idee dat jij de waarde van hogeropgeleiden sterk onderschat.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:26

LuvdaTossa schreef:
Eefske schreef:

Waarom niet? Je mag een jaar uitlopen, wat je wellicht in je bestuursjaar gaat doen. Tijdens je bestuurjaar kun je wellicht nog een paar vakken volgen en lukt het prima om nominaal +1 jaar af te studeren. Ik ken weinig bestuursleden die nog langer over hun studie hebben gedaan dan nominaal + 1 jaar.

Het is ook kwestie van een minimaal klein beetje lef hebben om het te doen en niet direct gaan roepen dat je het vanwege deze regeling niet meer wilt. Er is best meer uit te halen :j Als je maar voldoende motivatie hebt.

Ik heb al een +1 ;)

LuvdaTossa

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:27

Tja dan zou ik het inderdaad niet doen. Maar goed, voor alle startende studenten hoeft deze boete in principe geen invloed te hebben voor de keuze van een bestuursjaar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:28

stef schreef:

Is het wel zo dat we er zelf voor kiezen? Ik heb geen idee waar ik aan het werk kan zonder diploma. Behalve inderdaad in een winkel achter de kassa tegen een laag loon. Hoe moet ik mezelf daar alleen van onderhouden? Ik heb geen partner.
Daarbij, als niemand ging studeren, dan ligt de hele economie binnen no-time plat...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:32

Eefske schreef:
stef schreef:

Waarom zou ik in godsnaam achter de kassa gaan staan als ik de capaciteiten heb om bijvoorbeeld neurochirurg te worden?
En wat als iedereen achter de kassa gaat staan? Of als iedereen bouwvakker wordt? Dan stort onze hele maatschappij in.

nee hoor, helemaal niet, maar dat je meer capaciteiten hebt, wil niet zeggen dat je neerbuigend hoeft te doen over functies waar je minder geschoold voor hoeft te zijn.
Van onder je nivo werken wordt je niet dommer. Ik heb verdikke 6 mnd in een vis fabriek gestaan. Zat ik daarop te wachten? Met -2 verse vis in bakjes doen? neuh.... Maar ik verdiende wel mijn centen, en ook nog op een eerlijke manier, en ik heb er niks aan over gehouden.

En als je echt de capaciteit hebt om bijv neurochirurg te worden, mijn zegen heb je hoor, maar van lagere functies niet af. Hun stront ziet er hetzelfde uit als jou stront.
Als iedereen bouwvakker wordt stort de maatschappij in? Mwah, er is grote vraag naar stratenmakers, loodgieters, en ander zwaar, vies werk, maarja, niemand wil, want ze voelen zich te goed....

Ik ben van mening dat er door studenten gewoon veel en veel teveel gepiept wordt. Waar een wil is, is een weg hoor :j

Eileen: Ik zeg niet dat men niet moet gaan studeren, maar men moet hun studie gewoon netjes afronden in de tijd die daarvoor staat. Lukt dat niet? Jammer maar helaas, dan mag je dokken uit eigen portomonee

[edit] overigens heb ik een diploma Gastvrouw (horeca) en ben ik admin medewerker bij een adviesburo, doe ik daar de facturatie en alles, dus tja..., heb ik ook geen papieren voor hoor :n [/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:33

stef schreef:

:') sorry, maar ik krijg liever fatsoenlijk betaald.
Dat jij er nou niks om geeft welke baan je hebt, dat is jouw keuze, maar ik zou als werkgever liever iemand hebben die ook wat plezier heeft aan het werk wat hij/zij doet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:35

@Stef, fijn dat jij een functie hebt waar je geen diploma voor hoeft te hebben, maar zo gaat dat zelden in de echte wereld. Voor een goede economie is het belangrijk dat mensen hoogopgeleid zijn. Ik snap je punt overigens wel over het onder je niveau werken, daar ga je zeker niet dood aan en kan zelfs fijn zijn :D

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:36

stef schreef:
Ik ben van mening dat er door studenten gewoon veel en veel teveel gepiept wordt. Waar een wil is, is een weg hoor :j

Hier sta ik helemaal achter :j

Voor een studie staat niet voor niets een bepaalde tijd en als je er voldoende energie in steekt is het ook binnen die tijd af te ronden. Je hebt het hele jaar door kansen om tentamens te halen en ook bij de meeste zijn in dezomer nog herkansingen. Als de vertraging door externe factoren komt, kan ik het begrijpen.

Ik vind de regeling wel goed en word een beetje ongepast van die boe-roepende studenten. Ga in plaats van boe-roepen maar studeren :P Een extra studie, een bestuurjaar zijn alleen maar extra's en wellicht dat er nu eens goed wordt gedacht om zoiets te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 07-07-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:37

stef schreef:
Eileen: Ik zeg niet dat men niet moet gaan studeren, maar men moet hun studie gewoon netjes afronden in de tijd die daarvoor staat. Lukt dat niet? Jammer maar helaas, dan mag je dokken uit eigen portomonee

[edit] overigens heb ik een diploma Gastvrouw (horeca) en ben ik admin medewerker bij een adviesburo, doe ik daar de facturatie en alles, dus tja..., heb ik ook geen papieren voor hoor :n [/edit]

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik ben het met je eens, maar ik ben het niet eens met het feit dat het met terugwerkende kracht gaat.
Er zijn ook genoeg banen die zonder diploma kunnen, maar voor veel dingen heb je wel een papiertje nodig. Zeker banen als arts, rechter etc. En dat zijn ook banen die echt gevuld moeten worden om de economie te laten draaien.
Ben het met je eens dat we niet neerbuigend moeten doen over mensen die zonder diploma werken (cassieres als voorbeeld). Ook die mensen zijn keihard nodig om de maatschappij te laten functioneren. Vind het salaris wat daarbij hoort ook belachelijk, maar dat is weer een andere discussie ;) .

maaikemuis

Als je gaat studeren, dan is je eerste verantwoordelijkheid je studie halen in de tijd die daarvoor staat met een jaar uitloop. Als je dat met de hakken over de sloot redt, dan zou je je niet moeten inlaten met extra activiteiten. Pas als je echt zo goed bent dat je deze activiteiten naast je studie kunt doen, dan pas zou je dit ook moeten doen. Het kaf gaat naar mijn idee van het koren gescheiden worden.

Ik heb in 4 jaar tijd mijn HBO afgerond. Vriendin heeft over dezelfde HBO 8 jaar gedaan! Mij kun je veel wijsmaken........ En dan nog denk ik met weemoed terug aan mijn studententijd, aan de zee van vrije tijd die ik toen had.

jiehaaa

Belachelijk dat het ook voor deeltijders geldt. Ik werk fulltime en studeer daarnaast. Voltijdtempo is voor mij niet te doen, ik mag open dat ik het redt met 1 jaar extra.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:38

LuvdaTossa schreef:
Ik vind de regeling wel goed en word een beetje ongepast van die boe-roepende studenten. Ga in plaats van boe-roepen maar studeren :P Een extra studie, een bestuurjaar zijn alleen maar extra's en wellicht dat er nu eens goed wordt gedacht om zoiets te gaan doen.

Alsof elke lang-studeerder alleen maar feest heeft gevierd ;) . Soms lukt iets gewoon niet, hoe hard je ook je best doet. Omdat je emotioneel niet zo lekker in je vel zit, omdat er iets gebeurd in familiesfeer, je ziek ben geweest. Dat wordt hier niet gemeld, en daar ontstaat een beetje ophef over.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:39

maaikemuis schreef:
Als je gaat studeren, dan is je eerste verantwoordelijkheid je studie halen in de tijd die daarvoor staat met een jaar uitloop. Als je dat met de hakken over de sloot redt, dan zou je je niet moeten inlaten met extra activiteiten. Pas als je echt zo goed bent dat je deze activiteiten naast je studie kunt doen, dan pas zou je dit ook moeten doen. Het kaf gaat naar mijn idee van het koren gescheiden worden.

MAar je kan er ook langer over doen zonder extra activiteiten en toch goed je best doen. En dan wil dat niet zeggen dat je een kneus bent in je latere beroep. Je kan een goede dierenarts zijn, maar er 9 jaar over doen. Sommige mensen presteren in de practijk heel goed, maar op tentamens minder...

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:40

stef schreef:
Eefske schreef:

nee hoor, helemaal niet, maar dat je meer capaciteiten hebt, wil niet zeggen dat je neerbuigend hoeft te doen over functies waar je minder geschoold voor hoeft te zijn.

Waar haal je vandaan dat ik neerbuigend doe over functies waar je minder geschoold voor hoef te zijn dan?
Dat heb ik nergens gezegt en dat is ook absoluut niet het geval. Integendeel, veel banen waarvoor je niet hoogopgeleid hoeft te zijn zouden voor mij juist te hoog gegrepen zijn.
En je zegt wel dat je van onder je niveau werken niet slechter wordt. Dat is misschien waar. Slechter zul je er vast niet van worden, maar beter al helemaal niet. Ik vind het persoonlijk zonde om je kwaliteiten niet te benutten. Daarnaast is er in bepaalde delen van Nederland en in verscheidene vakgebieden een tekort aan hoger opgeleiden en door dergelijke maatregelen als een langstudeerboete zal je dit alleen maar meer in de hand werken.

edit: quote verkloot :+
Laatst bijgewerkt door Eefske op 07-07-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:42

LuvdaTossa schreef:
Je hebt het hele jaar door kansen om tentamens te halen en ook bij de meeste zijn in dezomer nog herkansingen. Als de vertraging door externe factoren komt, kan ik het begrijpen.

je hebt 1x het normale tentamen, als het je dan lukt een 4 te halen mag je hem 1x herkansen en anders moet je toch echt een heel jaar wachten tot de volgende keer. Dus dan kan je het voor elkaar krijgen om door 1 vak een heel jaar langer er over te doen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:44

stef schreef:
Omdat we veel te vroeg moeten kiezen.... Ik moest op mijn 16e kiezen welke beroepsopleiding ik ging doen, die opleiding heb ik gedaan, geen stufi voor gehad trouwens.
Van gewoon simpel werken is nog nooit iemand dommer geworden. Maarja, wie wordt er tegenwoordig nog stratenmaker of gaat in een winkel staan? Dat is te min.
Mijn opleiding doe ik ook geen pest meer mee, maar ik heb een baan in een andere branche, en verdien op een eerlijke manier mijn centen.
Vroeger koos je voor een opleiding/studie, en die maakte je af. Tegenwoordig zie ik ze allemaal veel te makkelijk met een studie stoppen... "oh nee, dit was het toch niet".
Waarom moet de staat betalen omdat jij niet weet wat je wilt? Dat is IMO jou probleem.

Als jij meer ambitie had gehad voor een baan waar een zware/lange opleiding bij hoort, dan had je waarschijnlijk een hele andere mening gehad. Wat jij zegt vind ik ontzettend subjectief, bij dergelijke onderwerpen moet je niet alleen naar jezelf en je eigen situatie kijken, maar naar de hele samenleving, want uiteindelijk plukken we er met z'n allen de vruchten van (of niet). De economie draait niet alleen op cassières en bouwvakkers. ;)