Deesiej schreef:Ik ben van mening dat jongeren best wat meer verantwoordelijkheidsgevoel mogen krijgen. 12 jaar en al comazuipen? Laat t kreng daarna maar een paar jaar werken voor die actie, of jaren zonder zakgeld, verjaardags geld inleveren, laat ze het maar voelen, leren ze hééél erg goed van hoor.
En de ouders, niet te vergeten. Weet waar je 12 jarige kind uithangt. Laat die de nachten ziekenhuis maar lekker betalen. Schrikken ze zich ook rot van. Hadden ze hun kind misschien toch iets beters op moeten voeden en in de gaten moeten houden..
Deesiej schreef:Nou tegenwoordig word er op allerlei manier en zéér vroeg voorlichting gegeven, en niet alleen door ouders maar ook op school.
Ik ben toen ik op de basisschool zat in groep 7 of 8 naar de hoop (afkickkliniek) hier in Dordt geweest, hier hebben we een hele dag doorgebracht. Dit was om te waarschuwen voor alcohol, drugs, roken, internet loverboys en weet ik veel wat.
Deesiej schreef:Hoezo zit daar verschil in? Als je toch voorlichting hebt gekregen, weet wat de gevolgen zijn, weet dat je door veel te drinken in coma kan raken en het dan alsnog doen?
Ik denk niet dat 12 jarige alcohol meekrijgen. Ik denk eerder dat oudere kinderen waarmee ze omgaan dit voor ze kopen. Omdat de 12 jarige hier zelf om vragen. Of het drinken omdat oudere kinderen ze voor hun gevoel misschien onder druk zetten, erbij willen horen.
Een kind van 12 weet naar mijn idee hartstikke goed dat 20 glazen alcoholische drank in een (paar) uur tijd niet goed zijn.
Nogmaals, er wordt hier net gedaan alsof een kind van 12 nog een baby is, en het gaat hier niet alleen om 12 jarige comazuipers maar ook 15 jaar en ouder.
Wat bedoel je nou, denk je dat die kinderen gaan comazuipen omdat ze die voorlichting hebben gehad? Ik begrijp je niet zo goed.
Waarschuwen is toch juist goed? Voorlichting geef je om te voorkomen dat iets gebeurd. Daar moet je vroeg bij zijn wil dat effect hebben. Omdat jou iets verteld is over Loverboys toen je zo jong was, was je daar minder vatbaar voor. Begin je daar met 16 jaar oud mee, dan ben je echt te laat.
Er zit verschil in dat niet iedereen die voorlichting krijgt gaat comazuipen en niet iedereen die gaat comazuipen voorlichting heeft gehad.
Jij begint toch over 12 jarige krengen die dan zelf maar moeten betalen? Ik snap ook wel dat zij dat niet direct van de winkel halen, maar ik vind het daardoor niet hun schuld. Er zou best iets van eigen verantwoordelijkheid zijn. Maar moet zo'n kind daar 4 jaar lang al zijn zakgeld voor inleveren? Heb jij nooit iets gedaan toen je 12 was, waarvan je nu denkt 'oei dat had ik beter niet kunnen doen?' Aan het einde van de pubertijd is het brein pas zo ver ontwikkeld dat lange termijn gevolgen van daden kunnen worden gezien.
Nog even kort (deze post is al veel te lang) De invloed van alcohol is bij iedereen verschillend. Alcoholvergiftiging, die coma tot gevolg kan hebben, ontstaat bij 3 promille alcohol. De hoeveelheid bloed is dus van belang maar ook, gevoeligheid voor alcohol, gewicht, gewenning, mogelijkheid van de lever om alcohol af te breken. Sommige mensen kunnen veel meer drinken dan 20 glazen bier, er zijn ook mensen die er niet goed tegen kunnen en veel minder kunnen hebben dan 20 glazen bier en dan al in coma raken.