Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:00

Tendance schreef:
DDDMakkink schreef:
ik ben toen een keer van een paard gevallen en kon niet meer lopen/opstaan of wat dan ook
dus uit voorzorg hebben ze een abulance gebeld en ben ik inderdaad mee genomen
weken later kreeg ik via mijn zorgverzekering de rekeningen
op het factuur stond betaald aan zorgverlener ambulance €750 euro
ik heb toen ook ruim 100 euro moeten betalen
vind het opzich prima moet ergens van betaald worden natuurlijk ik kies er voor om op een paard te stappen
en als ik er dan vanaf val wil ik best een deel van de kosten voor de ambulance betalen
en zo denk ik ook over comazuipers
alleen mogen die een hogere rekening van mij omdat die bewust zichzelf zo klem zuipen
maar dan moet dat wel uit een bloedtest duidelijk zijn

Die 100 euro is puur eigen risico en overige deel verzekerd, omdat je waarschijnlijk gewoon keurig verzekerd bent!
Vallen of wat dan ook, dat kan iedereen gebeuren, ook zonder eigen schuld.
Comazuipen, daar heb je toch echt alleen je eigen verstand voor nodig.... (die je dan dus eigenlijk niet hebt)

ja dat was het volgens mij ook wel hoor

anne-GTI:ik bedoelde niet dat alle ruiters moeten betalen hoor ik bedoel je gaat niet op een paard stappen met het idee
van ''laat ik vandaag eens lekker vallen''
maar paardrijden en een ongeluk of bewust comazuipen is wel een verschil
paardrijden is een sport met hoog risico
comazuipen is geen sport maar heeft wel een gagarandeerd risico :+

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:33

Depende schreef:
Hoe komt die 12 jarige in hemelsnaam aan genoeg drank om in coma te raken? 12 dat is groep 8 op de basisschool.

Een kind van 12 verantwoordelijk houden voor de fouten die door omgeving gemaakt worden. :n Ik heb nog nooit een 12 jarige zien drinken en als dat wel gebeurd dan zeg je daar toch wat van? Dat kind kan de gevolgen toch helemaal niet over zien?

Nou tegenwoordig word er op allerlei manier en zéér vroeg voorlichting gegeven, en niet alleen door ouders maar ook op school.
Ik ben toen ik op de basisschool zat in groep 7 of 8 naar de hoop (afkickkliniek) hier in Dordt geweest, hier hebben we een hele dag doorgebracht. Dit was om te waarschuwen voor alcohol, drugs, roken, internet loverboys en weet ik veel wat.

Kinderen van 12 weten tegenwoordig meer dan je denkt, en kijken meestal genoeg televisie.
Natuurlijk kan je nog niet verwachten dat ze volledig volwassen zijn en in elke situatie verantwoordelijk kunnen denken, maar om nou net te doen alsof het baby's zijn die alleen op de ouders vertrouwen vind ik ook weer erg overdreven. Tuurlijk zijn de ouders voor een zeer groot deel verantwoordelijk en horen zij hun kind(eren) te leren wat goed en slecht voor je is. Maar ik denk dat de helft van de kinderen die comazuipen niet zozeer uit een "probleem" familie komen en slechte opvoeding hebben gehad. Ik denk eerder dat ze gewoon rete eigenwijs zijn en toch wel doen wat ze zelf willen. Dan is die rekening van de ambulance naar mijn idee een goede leer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:59

kirri schreef:
auk schreef:
Ik riep eerst gelijk: "Ja! Zeer zeker doen! Laat ze maar opdraaien voor hun achterlijke gedrag". Maar wat hier ook al gezegd wordt, uiteindelijk komt de rekening toch bij de ouders terecht. De kosten van een ambulance zijn zó hoog, dat krijgen ze met hun weekendbaantje echt niet betaald.
Een werkstraf zou ik inderdaad een beter idee vinden.

Daar ben ik het mee eens, toen ik een paar meter naar beneden was gevallen (als 13 jarige) kwamen er 2 ambu's pas geleden heeft mijn moeder me laten zien wat dat had gekost als we niet verzekerd waren :oo

Coma zuipen is niet goed nee, begrijp me niet verkeerd ik moedig het ook echt niet aan hoor! maar om zelf een ambu etc te laten betalen nee dat gaat me te ver.

Waarom 2 ambu's?? 1 voor bovenlijf en 1 voor onderlijf?

Judass

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:42

Misschien voor de zekerheid (ik ken mensen die dat gedaan hadden)? :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:09

Twee ambulance's ivm ernstige trauma komt wel meer voor. Zeker als een persoon ter plaatse gestabiliseerd moet worden door een arts en deze zelfs ter plekke nog een traumateam laat aanrukken kunnen er wel 4 voertuigen met zwaailichten bij een patient staan.

Punt wat ik wilde aanhalen: de gemiddelde comazuiper is niet instaat om de gevolgen van zijn actie te overzien omdat ie daar simpelweg het verstand niet voor heeft en in beschonken toestand al helemaal niet.
Waarom moeten de ouders dan ook naast emotioneel nog eens financieel gestraft worden voor een onbezonnen daad van hun kind?

Andere onbezonnen daad kan ook zijn: ergens afvallen waar je sowieso niet op had moeten klimmen. Dat kan een onbeleerd paard zijn maar ook een onbezonnen rit op een opgevoerde brommer. Dat kan heel verkeerd aflopen en iemand bij zijn volle verstand komt er niet op net als comazuipen.

Ik vind niet dat zorgverzekeraars in spoedgevallen kosten moeten gaan doorberekenen omdat de oorzaak een stommiteit is. Dan bevind je je op een hellend vlak want waar ligt dan de grens?
Boven je 65e mag je niet meer op een trapje staan om ramen te lappen ivm vergroot risico op botbreuken?
Sporters betalen zelf maar voor hun kosten ivm blessures want door niet te sporten hadden ze die kosten niet gemaakt?
Mensen die in ondiep water een dwarsleasie hebben opgelopen omdat ze niet gepeild hebben hoe diep het water was voor ze erin sprongen moeten ook zelf betalen?

Ik vind dat iedereen die spoedeisende zorg nodig heeft deze nooit mag worden onthouden of worden doorberekend. Nooit, ongeacht de oorzaak. Dat heet het sollidariteitsbeginsel. Dus ik betaal premie voor die comazuiper, maar ook voor die heupoperatie, die openhartoperatie, transplantatie, medicatie en fysiotherapie voor chonisch zieken, vrouwen in barensnood enz. enz.

Het enige wat me tegen de borst stuit is dat ik ook moet betalen voor mensen die van hun verslaving af willen komen. Want dat kost mij geld en door die verslaving te stoppen houdt die persoon geld over. Daar gaat iets krom in mijn gedachtengang.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:49

Deesiej schreef:
Nou tegenwoordig word er op allerlei manier en zéér vroeg voorlichting gegeven, en niet alleen door ouders maar ook op school.
Ik ben toen ik op de basisschool zat in groep 7 of 8 naar de hoop (afkickkliniek) hier in Dordt geweest, hier hebben we een hele dag doorgebracht. Dit was om te waarschuwen voor alcohol, drugs, roken, internet loverboys en weet ik veel wat.

Kinderen van 12 weten tegenwoordig meer dan je denkt, en kijken meestal genoeg televisie.
Natuurlijk kan je nog niet verwachten dat ze volledig volwassen zijn en in elke situatie verantwoordelijk kunnen denken, maar om nou net te doen alsof het baby's zijn die alleen op de ouders vertrouwen vind ik ook weer erg overdreven. Tuurlijk zijn de ouders voor een zeer groot deel verantwoordelijk en horen zij hun kind(eren) te leren wat goed en slecht voor je is. Maar ik denk dat de helft van de kinderen die comazuipen niet zozeer uit een "probleem" familie komen en slechte opvoeding hebben gehad. Ik denk eerder dat ze gewoon rete eigenwijs zijn en toch wel doen wat ze zelf willen. Dan is die rekening van de ambulance naar mijn idee een goede leer.

Maar er zit toch verschil tussen kinderen die voorlichting krijgen en kinderen die comazuipen? Voorlichting kan ik alleen maar toejuichen. Voorbeeld van mijzelf op de basisschool, de vuurwerkvoorlichting in december maakte erg veel indruk. Mede daardoor ben ik nu niet dol op vuurwerk afsteken en als kind altijd heel voorzichtig geweest.

In principe zouden 12 jarigen negens aan alcohol moeten kunnen komen. Ouders zouden het ze niet moeten geven, vrienden zouden het ze niet moeten geven en winkels zouden het niet aan ze moeten verkopen. Daardoor kan ik mij dus niet voorstellen dat er zo ontzettend veel 12 jarige comazuipers zijn. Tuurlijk zijn er wel slechte ouders, vrienden of winkeliers die het toch aan kinderen meegeven. Maar dat zou niet moeten en dan vind ik het dus hun fout en niet die van het kind. Het kind kan helemaal niet overzien wat er gebeurd als ze teveel drinken. En zou ik het zéér onterecht vinden als zo'n kind 4 jaar lang al zijn geld in moet leveren.

Een straf als een vuurwerk straf van bureau halt lijkt mij een goede oplossing.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:41

Tendance schreef:
Waarom 2 ambu's?? 1 voor bovenlijf en 1 voor onderlijf?

Gebeurt inderdaad wel vaker.
Ook met reanimaties.
Elke ambu zijn eigen taak.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:58

Depende schreef:
Maar er zit toch verschil tussen kinderen die voorlichting krijgen en kinderen die comazuipen?

In principe zouden 12 jarigen negens aan alcohol moeten kunnen komen. Ouders zouden het ze niet moeten geven, vrienden zouden het ze niet moeten geven en winkels zouden het niet aan ze moeten verkopen. Daardoor kan ik mij dus niet voorstellen dat er zo ontzettend veel 12 jarige comazuipers zijn. Tuurlijk zijn er wel slechte ouders, vrienden of winkeliers die het toch aan kinderen meegeven. Maar dat zou niet moeten en dan vind ik het dus hun fout en niet die van het kind. Het kind kan helemaal niet overzien wat er gebeurd als ze teveel drinken. En zou ik het zéér onterecht vinden als zo'n kind 4 jaar lang al zijn geld in moet leveren.

Een straf als een vuurwerk straf van bureau halt lijkt mij een goede oplossing.

Hoezo zit daar verschil in? Als je toch voorlichting hebt gekregen, weet wat de gevolgen zijn, weet dat je door veel te drinken in coma kan raken en het dan alsnog doen?

Ik denk niet dat 12 jarige alcohol meekrijgen. Ik denk eerder dat oudere kinderen waarmee ze omgaan dit voor ze kopen. Omdat de 12 jarige hier zelf om vragen. Of het drinken omdat oudere kinderen ze voor hun gevoel misschien onder druk zetten, erbij willen horen.

Een kind van 12 weet naar mijn idee hartstikke goed dat 20 glazen alcoholische drank in een (paar) uur tijd niet goed zijn.
Nogmaals, er wordt hier net gedaan alsof een kind van 12 nog een baby is, en het gaat hier niet alleen om 12 jarige comazuipers maar ook 15 jaar en ouder.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:03

Ik ben het niet met de stelling eens. Iedereen heeft recht op medische hulp of dat nu door eigen schuld is of door ongeluk/ziekte daar ben je voor verzekerd. Als iemand die zoveel drinkt in coma raakt is het natuurlijk wel eigen schuld maar de verzekering dekt dit. Mochten ze het wel gaan goedkeuren dat de comazuiper moet gaan betalen is het einde zoek := wat heb je dan nog aan een zorgverzekering en waar gaat het eindigen? Moeten straks ook alle rokers, mensen met overgewicht, mensen met beperkingen etc. al hun dingen maar zelf gaan betalen. Nee je bent verzekerd en of het nu eigen schuld is of niet als je zo ver heen bent dat er medische hulp nodig is dan moet dat gewoon verzekerd blijven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:25

Er speelt bij dingen als comazuipen of een wilde rit op een opgevoerde brommer of andere stupiditeiten als even kijken of ik nog voor die trein door kan en bedenk het maar ook nog iets heel anders mee, iets dat heel natuurlijk is en overal ter wereld plaatsvind: Puberteit. Rebellie. Je afzetten tegen alles wat je ouders je geleerd hebben dat goed is.

Ik mag best zeggen dat ik een goede opvoeding heb genoten. Heb geleerd wat goed is en wat gewoon stom is. Dat je met vuurwerk uit moet kijken, dat je niet zomaar een wildvreemde hond moet aaien, dat je met je brommer vooral heel voorzichtig moet zijn omdat je verdomde kwetsbaar bent en dat een wijntje bij het eten best oke is, maar dat moet geen hele fles worden. Gewoon, je gezond verstand gebruiken dus. En heb ook een periode gehad dat ik heel bewust tegen alles in ging wat je met een beetje gezond verstand niet zou doen, domweg omdat m'n ouders dat niet leuk zouden vinden, en eens kijken wat er nou werkelijk van klopt. Heb dus heel veel gezopen, hoewel nooit echt zoveel dat ik er schade van zou ondervinden. Was niet zo moeilijk, ik word ziek van teveel alcohol en met een keertje kotsen is dat bij mij niet over. Ik heb heel bewust (voor zover je van heel bewust kunt spreken als het over een puber gaat) gecrossed met opgevoerde brommers en crossmotoren. Ik heb met vuurwerk gestunt. Ik heb inderdaad gekeken hoeveel ruimte ik had om voor een trein langs te rennen als de slagbomen allang dicht waren, of gewoon door over een hekje te springen om mijn trein nog te halen die ik via de normale route zeker zou missen. Wonderlijk genoeg is het nooit fout gegaan, ik leef nog en mijn fysieke gestel is in prima staat voor iemand van mijn leeftijd. Dat alles is ook een fase geweest waar ik blijkbaar door heb gemoeten. Nu rij ik op een niet-opgevoerde brommer, wacht als ik een trein dreig te missen maar met een lang gezicht op de volgende, drink (meestal) met mate, taal niet naar vuurwerk en andere ongein. Gewoon, omdat nu mijn gezond verstand weer de boventoon voert en niet de drang tot rebellie tegen alles wat normaal gevonden werd in mijn thuis.

Ik denk dat heel veel comazuipers, zeker de jeugdigen, een vergelijkbare fase doormaken. Spreek ze over 10 jaar nog eens, de meesten zullen gewoon goed terecht komen en hele leuke mensen worden. Die zich al dan niet stiekem flink schamen over wat ze allemaal uitgevreten hebben. Net als ik en vele anderen.

Conclusie: Het is een fase waar we vrijwel allemaal doorheen moeten. Voor de een is dat comazuipen, voor de ander is dat hele harde muziek luisteren waar je ouders horendol van worden. Voor weer een ander is dat hele nachten doorhalen omdat je ouders altijd hameren op voldoende slaap. Dat daar een straf tegenover staat is niet zo gek, maar die moet wel in verhouding staan tot de levensfase waarin diegene zich bevind. Tegenwoordig lijkt het wel een trend dat iedereen zich zo vroeg mogelijk maar volledig moet aanpassen naar het systeem, anders ben je gek of krijg je een of ander ziektebeeld opgespeld terwijl het in verreweg de meeste gevallen gewoon gaat om normaal pubergedrag dat allang wetenschappelijk is bewezen. Een puber, met een brein dat als het ware krijst om verzet tegen de ouders, de gevestigde orde, is in die zin niet volledig toerekeningsvatbaar. Het is niet voor niets dat dingen als stemrecht pas vanaf 18 jaar gelden, terwijl iedere 16 jarige (en ook veel 14- jarigen) voor zichzelf prima kan verantwoorden hoe hij zal gaan stemmen in de toekomst. En het is ook bewezen dat dat in de praktijk vaak heel anders loopt.

Ja, er mogen sancties staan op wangedrag waaronder comazuipen valt. Maar wel een gepaste, dus aangepast aan de leeftijd en de omstandigheden. Een boete? Zou kunnen, maar wel een reeele en niet eentje waarvan de hele levenssfeer voor lange tijd word ontwricht, want dat levert vroeg of laat alleen maar meer schade op en dus hogere kosten. Een boete van 100 Euro voor gewoon stom gedrag werkt echt niet slechter dan het hele bedrag laten betalen. Een maandje huisarrest wil het ook wel eens doen. Het afpakken van iets voor een puber heel erg belangrijks. Een maand alleen internetten met een van je ouders (vaak doet een broertje of zusje het ook wel) in je nek, zodat die elk gesprek, elke conversatie, elke krabbel en alles letterlijk kunnen volgen. Slechts je huiswerk kunnen doen en niet tussendoor even een vrolijk chat met je beste vriendin. Het afpakken van je mobiele telefoon en er eventueel, als iemand die telefoon echt nodig heeft voor werk of zo, een heel goedkoop modelletje dat niets kan dan bellen voor teruggeven. Vroeger hadden we geen mobiele telefoons, laat staan internet op je telefoon (nog niet eens thuis, ik heb pas 10 jaar toegang tot internet!) en we hebben die tijd nog overleefd ook!

Als je eenmaal begint met eisen stellen aan de solidariteit denk ik zowiezo dat wij paardensporters er wel eens heel erg slecht vanaf kunnen komen. Paardensport word vaak gezien als gevaarlijk (en kan het ook zijn, zoals elke sport) en heeft de publieke opinie flink tegen zich en niet altijd onterecht. Hoe lang zou het dan duren voordat er gesteld word dat wij paardensporters maar zelf moeten opdraaien voor de ambulancekosten als we eens verrot vallen? Dat we zelf de medische zorg maar eens moesten gaan betalen omdat we zo roekeloos zijn? Of dat we bij een verkeersongeluk eerst maar eens gaan kijken wie de schuld heeft en die dan maar gewoon laten liggen omdat ie stom is geweest? Medische spoedzorg moet gewoon altijd gratis voor handen zijn, ook al heb je het volledig aan jezelf te danken. Daarvoor ben je verzekerd en betaal je premie. Iedereen kan namelijk een stomme fout maken ergens en daarbij ernstig gewond raken. Dat kan ook als je moe bent na een dag werken, om wat voor reden dan ook de halve nacht wakker hebt gelegen of gewoon domweg even een fractie van een seconde afgeleid bent.
Laatst bijgewerkt door mick75 op 07-07-11 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:29

Deesiej schreef:
Ik ben van mening dat jongeren best wat meer verantwoordelijkheidsgevoel mogen krijgen. 12 jaar en al comazuipen? Laat t kreng daarna maar een paar jaar werken voor die actie, of jaren zonder zakgeld, verjaardags geld inleveren, laat ze het maar voelen, leren ze hééél erg goed van hoor.

En de ouders, niet te vergeten. Weet waar je 12 jarige kind uithangt. Laat die de nachten ziekenhuis maar lekker betalen. Schrikken ze zich ook rot van. Hadden ze hun kind misschien toch iets beters op moeten voeden en in de gaten moeten houden..
Deesiej schreef:

Deesiej schreef:
Hoezo zit daar verschil in? Als je toch voorlichting hebt gekregen, weet wat de gevolgen zijn, weet dat je door veel te drinken in coma kan raken en het dan alsnog doen?

Ik denk niet dat 12 jarige alcohol meekrijgen. Ik denk eerder dat oudere kinderen waarmee ze omgaan dit voor ze kopen. Omdat de 12 jarige hier zelf om vragen. Of het drinken omdat oudere kinderen ze voor hun gevoel misschien onder druk zetten, erbij willen horen.

Een kind van 12 weet naar mijn idee hartstikke goed dat 20 glazen alcoholische drank in een (paar) uur tijd niet goed zijn.
Nogmaals, er wordt hier net gedaan alsof een kind van 12 nog een baby is, en het gaat hier niet alleen om 12 jarige comazuipers maar ook 15 jaar en ouder.

Wat bedoel je nou, denk je dat die kinderen gaan comazuipen omdat ze die voorlichting hebben gehad? Ik begrijp je niet zo goed.

Waarschuwen is toch juist goed? Voorlichting geef je om te voorkomen dat iets gebeurd. Daar moet je vroeg bij zijn wil dat effect hebben. Omdat jou iets verteld is over Loverboys toen je zo jong was, was je daar minder vatbaar voor. Begin je daar met 16 jaar oud mee, dan ben je echt te laat.

Er zit verschil in dat niet iedereen die voorlichting krijgt gaat comazuipen en niet iedereen die gaat comazuipen voorlichting heeft gehad.

Jij begint toch over 12 jarige krengen die dan zelf maar moeten betalen? Ik snap ook wel dat zij dat niet direct van de winkel halen, maar ik vind het daardoor niet hun schuld. Er zou best iets van eigen verantwoordelijkheid zijn. Maar moet zo'n kind daar 4 jaar lang al zijn zakgeld voor inleveren? Heb jij nooit iets gedaan toen je 12 was, waarvan je nu denkt 'oei dat had ik beter niet kunnen doen?' Aan het einde van de pubertijd is het brein pas zo ver ontwikkeld dat lange termijn gevolgen van daden kunnen worden gezien.

Nog even kort (deze post is al veel te lang) De invloed van alcohol is bij iedereen verschillend. Alcoholvergiftiging, die coma tot gevolg kan hebben, ontstaat bij 3 promille alcohol. De hoeveelheid bloed is dus van belang maar ook, gevoeligheid voor alcohol, gewicht, gewenning, mogelijkheid van de lever om alcohol af te breken. Sommige mensen kunnen veel meer drinken dan 20 glazen bier, er zijn ook mensen die er niet goed tegen kunnen en veel minder kunnen hebben dan 20 glazen bier en dan al in coma raken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 00:35

Iris82 schreef:
Nee. Want waar trek je de grens?
Roken is ook slecht voor je, moet je alle rokers dan ook maar hun eigen ziekenhuiskosten laten betalen?
En drugsgebruikers? Ik vind niet dat je mensen wel moet laten betalen voor het een, maar niet voor het ander.

Roken en drugs gebruiken zijn niet dingen waarvoor je 5 minuten later in een ambulance hoeft te liggen.. Comadrinken wel. En wat mij betreft mogen ze mensen die overdoseren aan drugs en met de ambu mee moeten ook lekker zelf laten betalen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:41

Goeie vraag. Principieel gesteld is het natuurlijk zo dat de diensten voor iedereen gelijk moeten zijn. Overigens was het in Finland zo dat de ambulance een eigen risico had van 20 Euro. De verzekering keerde niet alles uit. Dit is mijns inziens dus vooral een verzekeringsverhaal. Wat comazuipen betreft zijn er veel omstandigheden. Iemand met een slecht zelfbeeld laat zich gemakkelijker opjutten om zich klem te zuipen.

Het probleem is in ieder geval levensgroot: 575 ambulances uit laten rukken op één dag omdat mensen meer alcohol drinken dan ze kunnen verdragen is rampzalig. Ik vraag me af of er "gewone" zieken onder deze zaken geleden hebben. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als je net een hartaanval hebt en krijgt te horen dat je even niet geholpen kan worden omdat alle ambulances bezet zijn door comazuipers :n

Zelf laten betalen? Hmm, in ieder geval een fors eigen risico. Ik denk dat de gemiddelde zorgverzekeraar daar wel oren naar heeft. Maar we moeten uitkijken dat we dit heel specifiek behandeld wordt, omdat we niet willen dat alle risico's die mensen bewust lopen dan ook maar "bestraft" worden.

Wat mijns inziens het gemakkelijkste is, om een comazuiper automatisch een boete te geven voor openbare dronkenschap, waarmee dan de ambulance betaald wordt. Dan zijn we geloof ik allemaal wel blij :)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:44

Opzich ben ik het er mee eens, eigen schuld dikke bult, het probleem is alleen dat de ouders in zulke gevallen meestal de rekening gepresenteerd krijgen omdat de jongeren het niet kunnen betalen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:49

Ik begrijp niet dat ze hier uberhaupt over nadenken. Het klinkt natuurlijk heerlijk rechtvaardig, maar wettelijk krijg je dat toch noooooit rond. Want hoe dan met coma-spuiters, coma-slikkers, hartaanval-zware rokers ... gelijke monniken gelijke kappen. Ik denk dat je't toch wel veel breder moet zien dan alleen alcohol.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:52

Ik ga vr een groot deel met Jolliegirl mee, hoewel, blijft toch moeilijk van je hierover uit te spreken, heb het laatst nog gezien in een park, jongen had zich in een coma gezopen, was 16, volgens zijn 'vrienden', ze probeerden hem aan de ingang, wij liepen juist naar onze jeep, staande te houden dmv waterflesjes op zijn gezicht te gieten, hem belachelijk te maken, jongen viel constant op de grond, kon echt op zijn benen niet meer en was in een diepe coma weggezonken, toen de ambulance er dan was, was er niemand van die zogenaamde 'vrienden en vriendinnetjes" die meegingen, ze konden niet snel genoeg verdwijnen,

Ambulance bleef nog een tijdje staan ter plekke alvorens te vertrekken, was heel serieus denk ik.
Hopelijk overkomt het je niet als ouder, zou het echt niet graag moeten meemaken.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:54

Wat de ambulancekosten betreft, hier in België ben je geen 500-750 of meer kwijt, bij mijn weten toch niet.

Als je al is een ambulance nodig hebt is het 50% mutualiteit en 50% eigen bijdrage, tenminste als je met al je papieren in orde bent

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:59

pinuts schreef:
Ik denk niet dat dat de goede aanpak is. En idd, mensen met overgewicht doen het toch ook zelf? Mensen die roken, mensen die niet gezond eten.. Ik vind dat er best wat aan gedaan mag worden, maar dit is denk ik niet de juiste oplossing, weet ook niet of het minder word, omdat je weet dat je de ambulance zelf moet betalen, volgens mij denk je daar niet bij na als je jezelf in coma drinkt..
edit: bewust coma zuipen? Er zijn vast meisjes ( en jongens ) die onder druk worden gezet door hun vrienden, misschien wel drankjes drinken waarvan ze niet weten wat erin zit.. meisjes die gedrogeerd worden.. noem maar op. Kan niet geloven dat een groepje gaat afspreken om in coma te gaan liggen..

Sorry maar hier moet ik even op reageren. Mensen met overgewicht doen het niet allemaal zelf, heb je wel eens mensen gezien die aan de prednison ofzo zitten? Of andere rotzooi van medicijnen waardoor ze ontzettend aankomen? Dat soort opmerkingen kloppen dus echt helemaal niet.

Over het onderwerp van het topic, ja laat maar zelf betalen, ze zuipen zelf, dus als ze daarin zover gaan dat ze zichzelf in coma zuipen, lekker laten betalen. Hopelijk leren ze er een keer van. Door dat stomme gedoe moeten er weer ambulances gaan rijden die anders misschien naar mensen zouden kunnen die hun hulp ook nodig hebben en het niet zelf veroorzaakt hebben.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:02

Mijn eerste reactie.... dalijk worden we nog een tweede VS.
Nee dit moeten ze niet invoeren, dan kan je voortaan iedereen laten liggen. Rokende mensen, mensen met overgewicht, mensen met ondergewicht, mensen die drugs gebruiken, toevallig een ongeluk zelf veroorzaakt?? Ja laat maar liggen hoor!! Waar gaat het dan met de maatschappij heen?? Geef ze eerder maar een cursus!!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:03

Het is een leuk idee, maar in de praktijk bijna niet uitvoerbaar.. want inderdaad, waar trek je de grens?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:06

Zoals gezegd: zorg voor iedereen, maar gewoon forse boetes uitdelen aan comazuipers voor hun wangedrag. Dan zijn die zaken netjes losgekoppeld.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:15

joostvangestel schreef:
Zoals gezegd: zorg voor iedereen, maar gewoon forse boetes uitdelen aan comazuipers voor hun wangedrag. Dan zijn die zaken netjes losgekoppeld.

Ja dat is inderdaad ook wel een goede oplossing!!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:12

Depende schreef:
Wat bedoel je nou, denk je dat die kinderen gaan comazuipen omdat ze die voorlichting hebben gehad? Ik begrijp je niet zo goed.

Nee juist niet, de voorlichting is juist goed.
Wat ik probeer uit te leggen is dat ik me verbaas over het feit dat veel jongeren die voorlichting krijgen, waargebeurde verhalen aanhoren van mensen die in coma hebben gelegen, weten dat dit zeer zeker geen pretje is, weten dat het schade aan je lichaam,hersenen enz. veroorzaakt en het dan alsnog (gaan comazuipen)

Toen ik die leeftijd had heb ik ook véél gekke dingen gedaan, tuurlijk ga je alles uitproberen wat je ouders je verbieden. Maar ik wist nog wel ergens een grens te vinden. En het lijkt wel alsof de grenzen van jongeren tegenwoordig steeds verder vervagen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:14

Yonker schreef:
joostvangestel schreef:

Ja dat is inderdaad ook wel een goede oplossing!!

De beste.

Een forse boete kan een financiele prikkel vormen voor een ouder om zijn kind toch wat meer restricties op te leggen en als daar eenmaal mee begonnen wordt, zullen heel wat ouders opgelucht ademhalen... ;)

Niemand wil zijn 15-jarige in een ziekenhuis gaan afhalen omdat ie zich van de wereld gezopen heeft. Ouders durven kinderen niet teveel in te perken omdat ze weten dat kinderen bij 'de groep' moeten horen om gelukkig op te groeien. Maar daarin zijn de grenzen veel te ver doorgeschoten.

Overigens vind ik dat je de grens niet kan trekken: van de dakgoot vallen tijdens het klussen, ook eigen schuld, had je maar een fatsoenlijke hoogwerker moeten huren. Te hard rijden en een boom omhelzen, ook eigen schuld?
Te veel snoepjes eten en te vet worden en dan een infarct krijgen, ook eigen schuld?

En als iemand dan te zwaar is en diabetes krijgt, moet die zijn medicijnen zelf betalen?
Moeten we een longkankeroperatie voor een roker nog wel vergoeden?
Of een knie-operatie voor een amateurvoetballer?
De RSI van een bokker? :+ :P

Zoals iemand al zei, ga eens in de Verenigde Staten kijken dan weet je weer dat ons zorgstelsel met al zijn uit de mode geraakte solidariteit zo slecht nog niet is.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:05

Nee. Met de redenen die hier ook genoemd worden.