Mens boven dier? Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:24

Goof schreef:
JPS schreef:
Ts, ik vind het niet alleen een belangrijke vraag die je stelt maar ook een interessante discussie die mij al meermaals de revue passeerde.. en dan met name met de zichzelf superieur-vindende niet-dierenvrienden waarmee ik doorgaans moeilijk door een deur kan.. Leuk dat je deze vraag plaatst. Ik volg dit even.

Staat 'zichzelf superieur vinden' gelijk aan 'niet dierenvriend zijn'??

Als het goed is niet, als het synoniemen zouden zijn, zou het namelijk onnodig zijn om beide op te noemen in bovenstaande zin.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:26

Nee hoor, staat niet synoniem aan elkaar maar kom deze combinatie nog weleens tegen.. helaas

gohya

Re: Mens boven dier? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:30

Voor mij staat een mens niet boven een dier,een dier is bij mij net zo gelijkwaardig als een mens.
En eerlijk is eerlijk,ik zal veel eerder een dier helpen dan een mens.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:47

gohya schreef:
Voor mij staat een mens niet boven een dier,een dier is bij mij net zo gelijkwaardig als een mens.

Waarom help je dan toch eerst het dier, als ze volgens jou gelijkwaardig zijn? Dan zou het toch niet uitmaken?
En ligt het dan helemaal niet aan de situatie?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:03

riannhuh schreef:
gohya schreef:

Waarom help je dan toch eerst het dier, als ze volgens jou gelijkwaardig zijn? Dan zou het toch niet uitmaken?
En ligt het dan helemaal niet aan de situatie?

Omdat een dier hulpelozer is dan een mens.
En ik vind een dier dat pijn heeft of hulp nodig heeft zielig,een mens niet.[heeft oorzaak].
Een voorbeeld? een meisje valt van mijn pony af op buitenrit,pony gaat er vandoor en schiet de autoweg op.Ik er achter aan,meisje laten liggen.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:44

Dat vind ik echt absurd, ik zou eerst bij het meisje kijken hoe zij eraan toe is. Ze kan wel bewusteloos zijn en hulp nodig hebben. Mensen kunnen even hulpeloos zijn als dieren. Daarnaast haal je die pony toch niet in, dan is het gewoon domweg hopen dat er geen ongelukken gebeuren.
Pas als het meisje (redelijk) ok is of als er hulp is, zou ik pas achter de pony aan gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:00

Ik dus niet,ik ga eerst voor het dier.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:02

waarom mensen mensen boven dieren stellen? Simpele genetica: alle levende organismen zijn zo gebouwd dat ze het doorgeven van hun eigen genen zo veel mogelijk stimuleren. Je eigen soort is noodzakelijk bij het doorgeven van je genen, dus stel je die boven andere soorten. (bij dieren die alleen leven werkt het net ff anders omdat die in veel gevallen niet kunnen samenwerken. Maar ook bij solitair levende dieren komt bv canibalisme bijna niet voor, met reden!)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:13

Ik kan het ook echt krijgen van die discussies...

Mensen beslissen alles, maken de hele wereld kapot en zeggen welke dieren teveel in aantal zijn en welke afgeschoten mogen worden. Maar in mijn ogen is er maar 1 beest dat op deze aarde echt teveel aanwezig is en dat zijn, WIJ...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:29

Ik stel mensen zeker niet boven dieren.
Maar veel mensen doen dit inderdaad.
En dit is al zo oud.
Ik kan nu even niet nazoeken wie het was en in welk jaartal omdat mijn boeken nog ingepakt zitten van het vehuizen.
Maar in de zelfde tijd als waarin het onderzoek van inprenting bij ganzen plaats vondt was er een andere onderzoeker die tot de conclusie kwam dat mensen rede hebben en dieren werken als machines met vaste handelingen en onredelijke instincten.
Dit is iets wat toen uiterraard gesteunt werdt door de kerk en wat in de ogen van heel veel mensen nog steeds waarheid is.
Net als descartes (1596-1650) volgens hem bezitten dieren geen geest hij zei: ze kunnen niet denken en functioneren dus als ingewikkelde automaten. de mens is daarentegen een wezen met een dubbele aard dit wezen bezit een lichaam met onafhankelijk daarvan een geest
Dit is net zoiets als het geocentrische wereld beeld wat lang heeft geheerst waarin men geloofde dat de mens het middelpunt van alles is en galileo galilei zelfs de laatste 10 jaar van zijn leven huisarest kreeg opgelegd door de paus omdat hij beweerde dat de mens niet het middelpunt is.

Veel mensen geloven hier nog steeds in.
Want wat is er nu leuker dan geloven dat je superieur bent en alle andere levende organismen ondergeschikt zijn aan jou.

Overgens is ethologie nog maar een hele jonge wetenschap en is het officieel nog altijd zo dat dieren geen gevoel hebben volgens de ethologie.
Een hond die je schopt heeft volgens de wetenschap geen pijn want dieren kunnen geen pijn, verdriet, blijheid enz voelen.
Even als voorbeeld: de baas komt thuis na het werken de hond kwispel, springt tegen de baas op enz dit is voor de ethologie geen blijheid nee hij kwispelt, springt enz.
Maar we kunnen volgens de ethologie niet zeggen dat deze hond blij is.
Net als bangheid een hond die trillend in een hoekje kruipt met zijn staart tussen zijn benen is voor de ethologie niet bang nee die verricht gewoon de hiervoor beschreven handelingen.
Maar om te zeggen dat dat bang is nee dat kunnen we niet.

Even voor de duidelijkheid het voorstaande is dus niet hoe ik erover denk.
Maar hoe de wetenschap en een groot deel van de mensheid erover denkt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:35

erhm, moontje, je zal toch echt ff opnieuw de boeken in moeten duiken! Want ethologie bestaat uit verschillende stromingen, en een aantal daarvan gaan zeker wel uit van het idee dat dieren gevoelens hebben!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:37

Airborn schreef:
erhm, moontje, je zal toch echt ff opnieuw de boeken in moeten duiken! Want ethologie bestaat uit verschillende stromingen, en een aantal daarvan gaan zeker wel uit van het idee dat dieren gevoelens hebben!

Ja er bestaan verschillende stromingen dat klopt.

Maar een stroming die ervanuit gaat dat dieren gevoelens hebben?
Kun je mij de namen van deze onderzoekers en de jaartallen hiervan geven?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:08

hmmmmmmmm, ik ben 2 verschillende termen door elkaar aan het halen trouwens.. mn hersens zijn echt gaar van al het leren sorry..

In ethiek zijn er wél stromingen die er vanuit gaan dat dieren gevoelens hebben afgezien van pijn.

in de ethologie is het probleem volgens mij vooral dat emoties heel slecht te definieren zijn in wetenschappelijk toetsbare eigenschappen. En dus niet te testen bij dieren.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:11

Moontje1991 schreef:
En dit is al zo oud.
Ik kan nu even niet nazoeken wie het was en in welk jaartal omdat mijn boeken nog ingepakt zitten van het vehuizen.
Maar in de zelfde tijd als waarin het onderzoek van inprenting bij ganzen plaats vondt was er een andere onderzoeker die tot de conclusie kwam dat mensen rede hebben en dieren werken als machines met vaste handelingen en onredelijke instincten.
Dit is iets wat toen uiterraard gesteunt werdt door de kerk en wat in de ogen van heel veel mensen nog steeds waarheid is.
Net als descartes (1596-1650) volgens hem bezitten dieren geen geest hij zei: ze kunnen niet denken en functioneren dus als ingewikkelde automaten. de mens is daarentegen een wezen met een dubbele aard dit wezen bezit een lichaam met onafhankelijk daarvan een geest
Dit is net zoiets als het geocentrische wereld beeld wat lang heeft geheerst waarin men geloofde dat de mens het middelpunt van alles is en galileo galilei zelfs de laatste 10 jaar van zijn leven huisarest kreeg opgelegd door de paus omdat hij beweerde dat de mens niet het middelpunt is.

Want wat is er nu leuker dan geloven dat je superieur bent en alle andere levende organismen ondergeschikt zijn aan jou.

Overgens is ethologie nog maar een hele jonge wetenschap en is het officieel nog altijd zo dat dieren geen gevoel hebben volgens de ethologie.
Een hond die je schopt heeft volgens de wetenschap geen pijn want dieren kunnen geen pijn, verdriet, blijheid enz voelen.
Even als voorbeeld: de baas komt thuis na het werken de hond kwispel, springt tegen de baas op enz dit is voor de ethologie geen blijheid nee hij kwispelt, springt enz.
Net als bangheid een hond die trillend in een hoekje kruipt met zijn staart tussen zijn benen is voor de ethologie niet bang nee die verricht gewoon de hiervoor beschreven handelingen.

Toch zien een heleboel mensen zich graag als superieur maar zijn niet bereid om zich daadwerkelijk te verbeteren waardoor ze wellicht meer superieur zouden kunnen zijn.
Dieren zijn veel makkelijker te perfectioneren dan mensen, wij maken dingen onnodig ingewikkeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:42

eefj33 schreef:
Karl66 schreef:
Als je vindt dat dieren gelijkwaardig aan mensen zijn of er misschien wel boven staan, waarom mag jouw paard dan niet de leiding over jou nemen? De manier waarop je leiding neemt (vriendelijk of onvriendelijk) verandert niks aan het idee dat je je op dat moment boven een paard stelt.

Omdat een paard 'onze' wereld niet begrijpt. Ik begrijp het wel, en omdat ik de leiding heb kan ik mijn paard (en iedereen om ons heen) beschermen. Als ik bijvoorbeeld een stukje met hem ga lopen, en hij zou de leiding hebben zou hij me zo voor een auto kunnen slepen. Ik weet wat de gevolgen daarvan zijn, hij niet. Nu ik de leiding heb kan hij het nogsteeds doen ja, maar hij doet het niet omdat ik hem vertel dat hij het niet mag.
Ik zie mezelf niet beter dan hem, ik zie 'mijn' paard echt als een vriend en waar nodig kan ik hem op deze manier helpen en/of beschermen, maar over het algemeen laat ik hem wel zelfstandig beslissingen maken. In een vriendengroepje heb je toch ook geen baas, maar waar nodig help en bescherm je elkaar wel toch? Zo zie ik mijn relatie met mijn paard ook :)

Uitleggen is echt niet mijn sterkste punt, ik weet precies wat ik bedoel maar onder woorden brengen is echt moeilijk... Ik doe mijn best, hoop dat ik het goed doe :)

Wat jij dus zegt (en waar ik het helemaal mee eens ben) is dat wij als mensen wel capabel zijn om een dier te leiden, maar omgekeerd niet. Dat is de reden waarom wij boven dieren staan en de leiding hebben en omgekeerd niet. Dat betekent niet dat we ze dan maar gelijk moeten of mogen mishandelen o.id. maar het betekent wel dat we niet gelijkwaardig zijn, maar dat wij de verantwoordelijkheid hebben en de beslissingen nemen.

De reden waarom wij aan de top van de voedselketen staan, is niet omdat wij het grootste, sterkste, snelste zijn of omdat wij de grootste tanden hebben. Wij staan daar omdat we intelligenter zijn, een beter probleemoplossend vermogen hebben, abstract kunnen denken, voorstellingsvermogen hebben etc. Waarom zouden we ons daar voor schamen? Wees gewoon de baas en doe dat op een nette manier met respect voor het dier...

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jullie mening over de volgende situatie en dan vooral de onderbouwing achter je mening. Stel je hebt een hond en die heeft vlooien. Vind je dan dat je hond recht heeft op een vlooienvrij leven en was je hem met een vlooiendodende shampoo? Vind je dat vlooien net zo goed recht op een leven hebben en moet je hond het dus maar accepteren? Of vind je dat ze allebei recht op een leuk leventje hebben, waarna je minutieus alle vlooien en eitjes van je hond verwijderd en ze vrijlaat op de kat van de buurvrouw, zodat je hond en vlooien prettig verder kunnen leven.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:55

gohya schreef:

Ik zie in gedachten al een heel HvN-item :=
"Vandaag is op de heide van Ermelo een amazone van haar pony gevallen. De pony was geschrokken van opvliegende vogels, en ging er vandoor richting de autoweg. Wonderbaarlijk genoeg zijn er geen ongelukken gebeurd, en kon de pony na een halfuurtje gevangen worden in een naburig weiland. De pony maakt het goed en geniet nu van het zonnetje in zijn weitje. Voor de amazone kwam alle hulp helaas te laat, zij is eenzaam doodgebloed, terwijl de eigenaresse de pony aan het vangen was."

Mallodie schreef:
Maar in mijn ogen is er maar 1 beest dat op deze aarde echt teveel aanwezig is en dat zijn, WIJ...

En wat wou je daar aan doen? Mensen maar afschieten dan? Dezelfde regeling als China? Dan gaat het pas echt verkeerd.

OMGponies schreef:
Toch zien een heleboel mensen zich graag als superieur maar zijn niet bereid om zich daadwerkelijk te verbeteren waardoor ze wellicht meer superieur zouden kunnen zijn.
Dieren zijn veel makkelijker te perfectioneren dan mensen, wij maken dingen onnodig ingewikkeld.

Wat dan bijvoorbeeld?

Moontje1991 schreef:
En dit is al zo oud.

Dit is nieuw voor mij, hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Heb je daar een artikel van dat dieren geen gevoel hebben volgens de wetenschap?
En daarnaast schrijf je dat 'veel mensen' er ook zo over denken, maar naar mijn weten ken ik niemand die er ook zo over denkt... Maar is dit dan vooral bij gelovigen? En gaat het dan over een bepaald geloof? Van geloof heb ik niet zoveel verstand namelijk. Daarnaast lijkt me deze gedachte meer iets van vroeger, of in ieder geval niet van toepassing op Nederland.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:03

oh, ik heb nog ergens een leuk boekje over ethiek liggen, examen boek van mn filosofie van de middelbare. Geschreven door een zeer katholieke filosoof. En daar staat inderdaad ergens in dat mensen beter zijn dan dieren omdat dieren niet kunnen leren of redeneren, en dat ze geen gevoel hebben. Geloof dat dat boek ergens bij mn ouders ligt, dus die kan ik nu niet opzoeken. Maar weet nog dat we in de les daar met zn allen onwijs over vielen. Die persoon had dus een heel boek die mede daar op was gebaseerd. En dat was vanuit het katholieke geloof, waar hij ook regelmatig naar verwees.
Dus ja, dat het idee dat mensen beter zijn dan dieren deels voortkomt uit de christelijke cultuur (uiteindelijk van oorsprong allemaal katholiek, lang lang geleden) dat geloof ik wel!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:05

Dan zou dus de opvoeding ook een grote invloed hebben, geloof wordt je ook 'opgedrongen' door je opvoeding ;)

Op zich denk ik idd wel dat opvoeding een grote rol speelt hoe je aankijkt tegen de verhouding mens - dier...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:10

riannhuh schreef:
gohya schreef:

Ik zie in gedachten al een heel HvN-item :=
"Vandaag is op de heide van Ermelo een amazone van haar pony gevallen. De pony was geschrokken van opvliegende vogels, en ging er vandoor richting de autoweg. Wonderbaarlijk genoeg zijn er geen ongelukken gebeurd, en kon de pony na een halfuurtje gevangen worden in een naburig weiland. De pony maakt het goed en geniet nu van het zonnetje in zijn weitje. Voor de amazone kwam alle hulp helaas te laat, zij is eenzaam doodgebloed, terwijl de eigenaresse de pony aan het vangen was."

Mallodie schreef:
Maar in mijn ogen is er maar 1 beest dat op deze aarde echt teveel aanwezig is en dat zijn, WIJ...

En wat wou je daar aan doen? Mensen maar afschieten dan? Dezelfde regeling als China? Dan gaat het pas echt verkeerd.

OMGponies schreef:

Wat dan bijvoorbeeld?

Moontje1991 schreef:
En dit is al zo oud.

Dit is nieuw voor mij, hier heb ik namelijk nog nooit van gehoord. Heb je daar een artikel van dat dieren geen gevoel hebben volgens de wetenschap?
En daarnaast schrijf je dat 'veel mensen' er ook zo over denken, maar naar mijn weten ken ik niemand die er ook zo over denkt... Maar is dit dan vooral bij gelovigen? En gaat het dan over een bepaald geloof? Van geloof heb ik niet zoveel verstand namelijk. Daarnaast lijkt me deze gedachte meer iets van vroeger, of in ieder geval niet van toepassing op Nederland.

Het was vooral de rooms-katholieke kerk die dit steunde en dat is inderdaad van vroeger.
Tegenwoordig heeft de kerk veel minder macht en niet meer de macht om boeken te verbieden of mensen huisarest op te leggen
Of er veel mensen zijn in je omgeving zijn die zo denken ligt denk ik ook aan de omgeving waar je woont.
Waar ik nu woon is dit bijvoorbeeld ook veel meer dan waar ik vandaan kom.
En ook bij veel mensen zie je dit uiteraard niet direct.
Veel mensen zijn natuurlijk ook goed in toneel spelen.
Een online artikel zou ik zo snel niet weten wel kan ik je als je er meer van wilt weten aanraden om bv The Ethology of Domestic Animals van P. Jensen te lezen.
Hier staan alle gepleegde onderzoeken van het begin van de ethologie tot aan het huidige onderzoek in.

Uiteraard heeft inderdaad opvoeding een grote rol.
Als je als kind leert ach het is maar een dier die voelt toch niks en als hij stuk is nemen we wel een nieuwe.
Dan kijk je natuurlijk heel anders naar dieren dan wanneer een dier bij de familie hoorde toen je jong was.

Al zegt het natuurlijk niet alles.
Voor mijn ouders is een dier ook niks waard terwijl mijn dieren er echt bijhoren.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:19

Wat wij onnodig ingewikkeld maken?
Zie mijn posts een paar pagina's terug, emoties maken alles een stuk ingewikkelder.
Handelen volgens instinct is een stuk makkelijker.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:24

In principe tonen dieren ook gewoon emoties toch? Blijheid, boosheid, angst... Maar ik denk idd dat dat bij ons wat ingewikkelder ligt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:20

gohya schreef:

Ik zie in gedachten al een heel HvN-item

Leuk geschreven. :D
Je had ook kunnen zeggen:eigenaresse bekommerde zich niet om de pony,liet de pony de autoweg op gaan en bleef bij de amazone.
Pony werd dood gereden,amazone mankeerde niets.
Een mens kan meer hebben dan een dier.Een mens kan aangeven wáár die pijn heeft,een dier niet.
De dieren waren veel eerder op aarde dan wij mensen.Wij mensen kwamen later om voor de dieren te zorgen.En wat doen wij?wij nemen de aarde af van de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:49

Er is niets teleurstellender dan de mens. Daarom zou ik gevoelsmatig eerder een dier boven de mens zetten. Maar vanuit een sociaal verantwoordelijk plichtsgevoel gezien heeft de mens bij mij meestal toch wel voorrang.
Veel mensen zouden wel wat meer inlevingsgevoel mogen hebben t.o.v. dieren vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 01:26

Karl66 schreef:
Wat jij dus zegt (en waar ik het helemaal mee eens ben) is dat wij als mensen wel capabel zijn om een dier te leiden, maar omgekeerd niet. Dat is de reden waarom wij boven dieren staan en de leiding hebben en omgekeerd niet. Dat betekent niet dat we ze dan maar gelijk moeten of mogen mishandelen o.id. maar het betekent wel dat we niet gelijkwaardig zijn, maar dat wij de verantwoordelijkheid hebben en de beslissingen nemen.

zo zou ik het niet helemaal beredeneren... ik bedoel, in 'onze' wereld waar paarden in gevangenis leven misschien niet nee, maar in de wildernis zou ik denk ik toch echt mijn paard de leiding geven... die zijn er immers op gebouwd om daar te overleven :) idem met andere diersoorten :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:49

Ik kan mij er even helemaal geen beeld bij vormen hoe jij dat voor je ziet, een paard die de leiding krijgt in de wildernis.