Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:42

Phounix schreef:
Het grootste probleem in Nederland is niet wie wel of niet intergreren, maar individualisatie. Mensen die alles prima vinden zolang ze er zelf geen last van hebben, en die vooral niet iets willen moeten, maar alles wel moeten mogen zonder er zelf iets voor terug te moeten doen wat ze zelf niets oplevert.

Ik zie niet in wat het wilhelmus hieraan zal verbeteren.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:44

F_Orumster schreef:
Phounix schreef:
Het grootste probleem in Nederland is niet wie wel of niet intergreren, maar individualisatie. Mensen die alles prima vinden zolang ze er zelf geen last van hebben, en die vooral niet iets willen moeten, maar alles wel moeten mogen zonder er zelf iets voor terug te moeten doen wat ze zelf niets oplevert.

Ik zie niet in wat het wilhelmus hieraan zal verbeteren.

Dat is iets wat je deelt, en wat zorgt voor het "samen"gevoel. Maar juist dat gevoel ontbreekt eraan, door individualisatie. Wat nou samen? Wat de rest doet zal het over grote deel van Nederland worst wezen. En dat is nou net wat Nederland werkelijk verziekt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:47

Phounix schreef:
Dat de beginletters van alle coupletten "Wilhelm van nassov" vormen, mogen ze van mij best leren.
Daarnaast dacht ik dat elke nederlander toch wel zo'n beetje couplet 1 en 6 kende := Ik wel in elk geval, en ik vind eigenlijk wel dat dat op zijn minst zou moeten. Is dat nu zo'n grote moeite? Dat is er op de basisschool al ingestampt inderdaad. Alle coupletten moesten we leren, maar alleen 1 en 6 worden gezongen.

“Ben ik van Duytschen bloed.” Los van de toenmalige spelling: “Duytsch” betekende in die tijd “Nederlands” of van mijn part “Hollands”. Maar het stond zeker niet voor “Duits” wat wij er nu onder verstaan. De enige taal waarin we het woord nog terugvinden, is in het Engels, als “Dutch”. Al was de moeder van Willem van Oranje, Juliana van Stolberg, wel degelijk een echte Duitse. Je zou kunnen zeggen dat Willem van Oranje destijds de eerste zou zijn geweest met een dubbel paspoort.
Prima te begrijpen voor ze zou ik zeggen! :D

Net als dat je weet dat de vlag niet in het donker (tenzij hij aan 2 kanten verlicht wordt) of in de regen buiten mag hangen, niet de grond mag raken en dat de oranje wimpel alleen met koninginnedag en op verjaardagen van leden van het koninklijk huis gebruikt mag worden. Dat zijn dingen die je wéét en die echt niet zo veel tijd en moeite kosten om te leren :=

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:49

Phounix schreef:
Dat is iets wat je deelt, en wat zorgt voor het "samen"gevoel. Maar juist dat gevoel ontbreekt eraan, door individualisatie. Wat nou samen? Wat de rest doet zal het over grote deel van Nederland worst wezen. En dat is nou net wat Nederland werkelijk verziekt.

Ik krijg bij dat soort samen gevoel alleen maar flash backs uit het verleden van mensen die zo graag samen volksliederen zongen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:49

Had t idd net opgezocht

Duitsen bloed / Duytschen bloet: Duits is afgeleid van Diets, wat weer een afkorting is van Nederdiets. Het betekent Nederlands, en niet Duits, zoals vaak wordt gedacht.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:51

sarabande schreef:
Phounix schreef:

Ik krijg bij dat soort samen gevoel alleen maar flash backs uit het verleden van mensen die zo graag samen volksliederen zongen

O ja? Ik niet. :n Ik denk eerder aan Amerika of Engeland. Waar ook mensen zijn die het slecht hebben, maar toch achter hun land en regering staan. Die wel eerbied hebben voor tradities en die daardoor héél sterk staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:52

F_Orumster schreef:
Had t idd net opgezocht

Duitsen bloed / Duytschen bloet: Duits is afgeleid van Diets, wat weer een afkorting is van Nederdiets. Het betekent Nederlands, en niet Duits, zoals vaak wordt gedacht.

Nou ga ze dat maar eens uitleggen op de inburgeringscursus :D :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:02

Citaat:
Net als dat je weet dat de vlag niet in het donker (tenzij hij aan 2 kanten verlicht wordt) of in de regen buiten mag hangen, niet de grond mag raken en dat de oranje wimpel alleen met koninginnedag en op verjaardagen van leden van het koninklijk huis gebruikt mag worden. Dat zijn dingen die je wéét en die echt niet zo veel tijd en moeite kosten om te leren

Laat ik dat nou allemaal eens niet weten, niet zon ramp verder want wij hebben géén vlag. Ik heb ook niet echt het idee dat een lap stof niet in de regen buiten hangen bijdraagt aan Goed Nederlanderschap maar dat zal wel mijn gebrek zijn dan. :+

Verder ontleen ik 'samengevoel' absoluut niet aan het zingen van een liedje en al helemaal niet aan het zingen van het Wilhelmus. :D

Hoezo staan ze in de VS en Engeland zo sterk Phounix? Cultureel, economisch, militair? En hoe kun je die culturen nou met die van ons vergelijken, het is totaal anders...

Daarnaast zijn er genoeg Amerikanen die weinig ophebben met de hysterische vorm van 'patriottisme' waarbij iedere vorm van kritiek op overheidshandelen wordt uitgelegd als een daad van vaderlandsvijandigheid na 9-11 en die van mening zijn dat er heel verkeerde dingen in de VS gaande zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:06

sarabande schreef:
F_Orumster schreef:
Had t idd net opgezocht

Nou ga ze dat maar eens uitleggen op de inburgeringscursus :D :D

Volgens mij zingen de prinsjes wel uit vollen borst 'uit Duitsen bloed' anders. :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:07

randalinpony schreef:
Verder ontleen ik 'samengevoel' absoluut niet aan het zingen van een liedje en al helemaal niet aan het zingen van het Wilhelmus. :D

Nee mijn idee :P Als dat de oplossing zou zijn voor oorlogen etc. waar het samengevoel ver te zoeken is, zou de wereld er een stuk rooskleuriger uitzien :+

@Nagini: dus als je uit een EU-land komt is inburgeren niet nodig?

@Phounix: nogmaals, dus ik heb geen eerbied voor mijn land omdat ik het volkslied niet ken?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:10

Heino schreef:
Evelli schreef:
Heino: iets met open grenzen in de EU........

En omdat ze toevallig in de EU met open grenzen wonen hoeven ze zich niet aan te passen? WTF?!

Dat vind ik dus ook echt belachelijk. Je kan mij niet zeggen dat het logisch is dat een turk zich wel
moet verdiepen in de nederlandse geschiedenis en de taal goed moet kunnen en een willekeurige spanjaard praat geen woord nederlands en weet niks van de historie maar ah, hij is een europeaan.(gewoon een willekeurige afkost gekozen)

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:12

@ Heino: Zie je mij dat zeggen? Mijn vriend kent ook maar 2 regels, daarom hou ik niet minder van hem hoor. :D Stom liedje, onzin, wat boeit mij dat etc is echter weer de andere keerzijde. Ik zou het niet erg vinden als zoiets voor iedereen verplicht gesteld werd. "Waarom zou ik?" kun je ook bekijken als: "Ga je er dood aan om eens iets te doen dat je niet direct wat opleverd?"

Nagini

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:18

@Heino, volgens de regels van de EU niet, nee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:24

Nagini schreef:
@Heino, volgens de regels van de EU niet, nee.

Ik vind een discussie over onze eigen visie op dit geheel interessanter dan wat de EU besloten heeft :) Dus, wat vind jij ervan?

Nagini, dat impliceer je wel met zinnen als "die wel eerbied hebben voor tradities en die daardoor héél sterk staan"

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:25

Wat je hiermee vooral zult bereiken is dat straks alle nieuwe Nederlanders het volkslied zullen kennen en een groot deel van de autochtonen niet.

Van mij mogen ze, als er nog tijd overblijft tijdens de inburgeringslessen. Maar ik laat me door deze regering niet wijsmaken dat dit meer is dan symboolpolitiek. Het past echt helemaal bij deze tijd en deze (gedoog)regering.
Maar om je met deze maatregel nou op de borst te slaan.... Laten ze zich in Den Haag met echte oplossingen gaan bezighouden.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:25

@ Heino: Dat zei ik, niet Nagini :D
Dat gaat niet over een volkslied, maar over saamhorigheid als land en dus bevolking.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:26

Oeps :o En je verwees naar het volkslied, vandaar dat ik je even niet begreep :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:27

Maar saamhorigheid bereik je niet met het leren van het volkslied. Dat zou een al te simplistische voorstelling van zaken zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:27

sarabande schreef:
idefix4 schreef:
Duh: Ik heb PVV gestemd en die zit niet eens in de meerderheid... :z

Niet :? , door welke meerderheid wordt Nederland dan geregeerd op dit moment????

Geen één. Het zijn gewoon slappelingen. Noem één wapenfeit van Rutte. Hij glimlacht veel, maar geen idee wat ie al bewerkstelligd heeft. Wat mij betreft gaat de regering bezuinigen op ambtenaren bij de regering. Na elke stemronde krijgen we er een minister bij... En als je er gaat kijken... Meer dan de helft is níet aanwezig! Kortom, daar kunnen veel minder mensen werken of ze moeten maar salaris inleveren. Dat moet elke parttimer immers. PVV gedoogd hè? :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:28

Heino schreef:
Waarom zou ik?

Phounix schreef:
Omdat je een nederlander bent en omdat we het hier goed hebben. We hadden het stukken minder kunnen treffen, en daar mag best iets van dankbaarheid of eerbied tegenover staan.

Hmm of heb ik je toch wel goed begrepen? (over het kennen van het volkslied)

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:37

Heino schreef:
Oeps :o En je verwees naar het volkslied, vandaar dat ik je even niet begreep :)

Een volkslied is slechts 1 onderdeel daarvan.
Zoals ik al eerder zei, dat zijn dingen die je deelt, en imo ook gewoon kunt doen omdat het slechts een kleine moeite is. Ik snap dat niet iedereen dat weet en kent. Dat zal ook deels aan je opvoeding liggen, of je dat meekrijgt van huis uit of niet. Dat maakt je niet beter of slechter, maar is misschien wel iets om over na te denken. Waarom zou je het niet doen? Natuurlijk is het niet het belangrijkste deel van inburgeren en of je wel of niet het volkslied kent, bepaald ook niet hoe nederlands je werkelijk bent. Daar is iedereen het over eens denk ik. :)
Maar op zijn minst moet je er íets over weten. Bijvoorbeeld het vlaggengedoe, dat wist ik ook niet totdat ik de oranje vaantje buiten had hangen op 5 mei en de buurman mij erop wees dat dat niet zo hoorde. Prima, dan wist ik dat en dat heb ik onthouden en dus niet weer gedaan. Kleine moeite, groot plezier :D Zoals eerder gezegd is, ze hoeven niet alle 16 coupletten van het wilhelmus te kennen, maar het is een kleine moeite om er iets over te weten. Het is net zoiets als: elke nederlander wordt geacht de wet te kennen. Wie kent nu het hele wetboek uit zijn hoofd? :D Toch heeft iedereen de wet in grote lijnen wel begrepen. :) Imo is dat met het volkslied net zo. Dat bedoel ik ook met "iets van dankbaarheid of eerbied." :) En tja, dat dat er soms iets minder geslaagd uitkomt, heeft meer te maken met "in de hitte van de strijd" :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:44

Het kennen van het Wilhelmus toont dankbaarheid en eerbied?
Het kennen van het Wilhelmus op zich zegt helemaal niets. Behalve dat het ooit is aangeleerd. Je verwart gevoelens met een kunstje leren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:46

@Phounix: ik snap je punt :)
Maar is het volkslied dan iets om prioriteit aan te geven? Ik ken genoeg andere onderwerpen die ik liever behandeld zie worden in zo'n inburgeringscursus dan waar de tulpen vandaan komen, hoe het volkslied ontstaan is en wat traditionele klederdracht in Volendam is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:54

Dat iedereen minstens het 1e couplet van het volkslied kent vind ik niet meer dan normaal. We wonen en leven in dit land en als Nederlander mag je best zo chauvinistisch zijn. En wie hier komt wonen past zich gewoon aan en niet andersom. Dat wordt ook van ons verwacht als wij in verweggistan gaan wonen, dat we ons aanpassen.
Zijn we tegenwoordig niet meer trots op ons land?
En als je alles helemaal uit elkaar gaat pluizen dan zijn heel veel dingen onzin.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:59

NatasjavE schreef:
Phounix schreef:
Omdat je een nederlander bent en omdat we het hier goed hebben. We hadden het stukken minder kunnen treffen, en daar mag best iets van dankbaarheid of eerbied tegenover staan.

O alsjeblieft zeg...daarvoor moet ik het volkslied kennen????

Laat mij maar een ander klusje opknappen als dankbaarheid. Bovendien....wie moet ik daar voor dankbaar zijn? Ik werk mezelf het snot voor de ogen....daarom heb ik het goed..

PS... IK ben "gewoon" autochtoon hoor....en het volklied ken ik...helaas wel.. ik hou helemaal niet van dat nationalistische gedoe

Laatst was er op de radio bericht dat je tot 17 juni voor de staat werkt. Daarna is het voor je zelf. Het zou leuk zijn als de staat ook eens luistert naar het volk die die centen doneert, ipv dat ze het allemaal opmaken aan dienstreisjes, auto's en geleuter. Dat is lang hoor!
Van mij mogen asielzoekers en kornuiten zich best wat eerder nuttig maken ipv onze asielzoekersopvang te bevuilen en zich dood te vervelen. Ik denk zelfs dat er meer verdraagzaamheid door ontstaat en dat deze mensen veel beter zouden kunnen integreren als dat kon. Als ze er geld mee verdienen, kort je dat op de 'uitkering' die ze krijgen, of je laat het verdiende van die periode instromen bij het budget van de inburgering, dan kan mijn belasting ook omlaag. Je maakt mij niet wijs dat ze dat niet krijgen. En dan kunnen we al die zuipende polen mooi in hun eigen land laten zitten. Maakt het ons land meteen een stuk veiliger op de weg en investeren in ons eigen land! Griekenland nuttigt hier ook al genoeg.

Evelli: Ik wil wel, maar ik stel mezelf een andere veel belangrijkere taak: Ik voed mijn 3 kinderen zelluf op ipv daar een kinderdagverblijf mee lastig te vallen. Daarnaast doe ik ontzettend veel vrijwilligerswerk voor de school waar ze op zitten. Ik neem kinderen van anderen mee naar hun sporten en vang ze op als hún ouders hard werken voor die hypotheek die ze eigenlijk niet op kunnen brengen. Ook heeft mijn middelste een vriendinnetje met een moeder uit Gambia. Een heel leuke vriendin die ik er gratis bij krijg. Ik krijg er geen uitkering voor, geen stuiver. En toch ga ik niet solliciteren. Maar ik maak me wel nuttig. En dát zouden echt meer mensen mogen doen!

Phounix: Waar moet ik trots op zijn? Op wat de Fransen van ons denken ivm drugsbeleid? Voetbal is juist weerzinwekkend. Kijk eens hoeveel politie er op de been moet komen voor één zo'n wedstrijd. En dat hoeven die bobo's niet eens te betalen! Dat was gister nog in het nieuws! Daar schaam ik me echt voor. Verder vind ik het schandalig hoe Nederlanders de medelanders behandelen en dan heb ik het ook over mensen die ver weg familie uit Marokko hebben. Dat zijn geen Nederlanders, zo lang ze mij als voetveeg behandelen. Ik ben zeker niet trots op Nederland. En of het elders in de wereld slechter is? Dat wil ik niet meten aan mijn spaarrekening. Mss zouden we met minder juist socialer zijn. Hoeveel mensen kennen hun buren tegenwoordig nog? Dat mis ik enorm in de Nederlandse mentaliteit. Waarom geen bloemetje voor de nieuwe buur? Kijkend in een overwegend Nederlands dorp in mijn omgeving, schaam ik me ervoor hoe Nederlanders zich gedragen. Dan is een allochtoon mss nog wel een verademing. Ik doe mijn best om een goed mens te zijn en mijn nationaliteit maakt mij niks uit. Andere landbewoners zouden wat minder trots mogen zijn, dan kwam er mss nog wat uit hun handen.

Bij concoursen vind ik persoonlijk de radetski mars leuker dan het wilhelmus. :+

Natasja: We hebben hooggeschoolden zat. Ik kom er na 4 jaar kinderen krijgen niet eens meer tussen. |o Parttime is onmogelijk. Iedereen gaat door met leren. Schoonmakers, champignonplukkers, vakkenvullers, metselaars, schilders enz. Die hebben we niet want een Nederlander doet dat soort werk niet. En idd, ze zouden zich ook nuttig kunnen maken met de meuk van de Hollanders op te ruimen. Ook zijn de meeste kinderen van asielzoekers (en dan heb ik het over echte asielzoekers, die dus idd huis en haard moesten achterlaten) veel dankbaarder en vriendelijker dan het gemiddeld verwende kind van een Nederlands koppel die ze dumpt op een BSO

Citaat:
Het grootste probleem in Nederland is niet wie wel of niet intergreren, maar individualisatie. Mensen die alles prima vinden zolang ze er zelf geen last van hebben, en die vooral niet iets willen moeten, maar alles wel moeten mogen zonder er zelf iets voor terug te moeten doen, dat ze zelf niets oplevert.

Juist dat probeer ik te zeggen.