Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arrabel schreef:Ik wist wel dat varkens in kleine hokken werden gehouden maar dit....
Veel varkens zijn inderdaad verlamd aan de achterpoten, waarom dit is weet ik niet.
touchofpink schreef:De reden dat deze dieren zo gehouden worden valt niet alleen te verwijten aan de veehouders maar vooral aan de consument. Kijk eens eerlijk naar jezelf wat kies jij als je kunt kiezen uit de kiloknaller in de supermarkt of een stuk veel duurder biologisch vlees?
Irma_Maandag schreef:Wie zegt dat dit in de nacht gefilmd is?
Overigens zijn het uiteraard sneue beelden, maar mi. wel gemanipuleerd door er enkel de meest shockerende beelden uit te pikken. Voordat mensen op basis van een filmpje als dit oordelen: ga (zoals gezegd) eerst eens gewoon bij een (varkens-)boer langs; kijk en vraag......
Dat de "bespioneerde" boeren met naam en toenaam door de stichting worden genoemd vind ik niet kunnen.
@Geryon: de reden is geld. Hoe duur is grond, als het al voor agrarische doeleinden te bemachtigen is èn daarnaast ook nog eens aan alle regelgeving (bestemming, landschapsbeheer, stankoverlast, geluid, en tijd) moet voldoen.
spicegirl schreef:als een dier onverwacht sterft ; is er dan opgelet ? of zo uit de hand gelopen ?
van ouderdom zal het wel niet...
annastasia schreef:spicegirl schreef:als een dier onverwacht sterft ; is er dan opgelet ? of zo uit de hand gelopen ?
van ouderdom zal het wel niet...
Helaas gebeurt het wel eens dat een dier onverwachts dood in de stal ligt.
Dit gebeurt bij varkens, kippen, koeien, maar ook bij paarden komt het voor dat een dier om onverklaarbare redenen dood in de stal ligt.
Ook mensen overlijden onverwachts aan een hartaanval.
Daar hoeft de verzorging dus niets mee te maken te hebben.
De varkenshouderij en pluimveehouderij is een gesloten sector. Bij melkveehouders kunnen burgers sneller terecht in de stallen.
Maar ik weet zeker dat als je netjes vraagt dat je bijna overal zo naar binnen mag om een kijkje in de stallen te nemen.
Afgelopen 2 jaar hebben we zo'n 200 mensen over de vloer gehad. En allemaal hadden ze een ander beeld bij de veehouderij dan hoe het er in het echt aan toe gaat.
Toch heeft het bij bijna iedereen een positieve indruk gemaakt.
Jolandaa_ schreef:Ingebroken om te filmen. En straks is er weer de varkenspest, want ze zullen vast niet ontsmet zijn. Nee dan ben je goed voor dieren als je ziektes gaat verspreide
Duke schreef:En tuurlijk kan het niet altijd rozegeur en zonneschijn zijn in een varkensstal, maar geen boer zit erop te wachten zijn dieren te laten lijden.
Nicolletje schreef:Ik heb ook weleens op tv gezien dat als je varkens buiten laat lopen (denk aan biologisch) dat mensen dan ziek kunnen worden van het vlees als ze het niet goed doorbakken.