De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiepejanie

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:58

Tjonge Tsjonge wat n lefgozers zeg die de filmpjes hebben gemaakt, ik moet ze s`nachts niet tegen komen. ze kunnen toch ook gewoon overdag komen, tegen zo`n mannen kan ik niet tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:33

Er zitten altijd extreme varkenstallen bij. Maar scheer niet alle varkenstallen over 1 kam.
Er zijn zat varkenstallen waar het wel goed voor elkaar is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:49

Arrabel schreef:
Ik wist wel dat varkens in kleine hokken werden gehouden maar dit....
Veel varkens zijn inderdaad verlamd aan de achterpoten, waarom dit is weet ik niet.

Er zijn helemaal niet véél varkens die verlamd zijn, hoe kom jij aan die info?
Niet zomaar in het wilde weg speculeren als je de feiten niet weet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:53

Amalarab schreef:
dan kan de varkensboer op dat stuk grond aardappels verbouwen, mais of graan...veel efficienter! :+

Ja, in de paarden is ook geen reet te verdienen, dus moet ik maar advocaat gaan worden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:58

Ik ken toevallig een boer die ook varkens houd. Die hebben het goed, maar zitten ook binnen tot hun dood. Dit is omdat varkens zo ontiegelijk weinig opleveren, dat het de boer meer kost dan dat hij verdient, als hij ze buiten laat lopen etc. Ik weet het niet precies goed meer, maar zal wel veel indirecte redenen hebben..

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:02

Wie zegt dat dit in de nacht gefilmd is?

Overigens zijn het uiteraard sneue beelden, maar mi. wel gemanipuleerd door er enkel de meest shockerende beelden uit te pikken. Voordat mensen op basis van een filmpje als dit oordelen: ga (zoals gezegd) eerst eens gewoon bij een (varkens-)boer langs; kijk en vraag......
Dat de "bespioneerde" boeren met naam en toenaam door de stichting worden genoemd vind ik niet kunnen.

@Geryon: de reden is geld. Hoe duur is grond, als het al voor agrarische doeleinden te bemachtigen is èn daarnaast ook nog eens aan alle regelgeving (bestemming, landschapsbeheer, stankoverlast, geluid, en tijd) moet voldoen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:11

Ik heb ook weleens op tv gezien dat als je varkens buiten laat lopen (denk aan biologisch) dat mensen dan ziek kunnen worden van het vlees als ze het niet goed doorbakken.
Ook weer niet goed dus.

touchofpink schreef:
De reden dat deze dieren zo gehouden worden valt niet alleen te verwijten aan de veehouders maar vooral aan de consument. Kijk eens eerlijk naar jezelf wat kies jij als je kunt kiezen uit de kiloknaller in de supermarkt of een stuk veel duurder biologisch vlees?

Laatst was er geloof ik biologische hamlapjes in de aanbieding voor pak 'm beet 2.50 per 250 gram. En PAL maar dan ook echt PAL daarnaast de kiloknaller van 2.50 per kilo hamlap. En het verschil is niet bepaald te zien zo met het blote oog, alleen wel véél meer hamlap voor hetzelfde geld. Dan moet ik mezelf ook toespreken hoor: nee ik kwam hier voor de biologische!!

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:19

Irma_Maandag schreef:

Overigens zijn het uiteraard sneue beelden, maar mi. wel gemanipuleerd door er enkel de meest shockerende beelden uit te pikken. Voordat mensen op basis van een filmpje als dit oordelen: ga (zoals gezegd) eerst eens gewoon bij een (varkens-)boer langs; kijk en vraag......
Dat de "bespioneerde" boeren met naam en toenaam door de stichting worden genoemd vind ik niet kunnen.

@Geryon: de reden is geld. Hoe duur is grond, als het al voor agrarische doeleinden te bemachtigen is èn daarnaast ook nog eens aan alle regelgeving (bestemming, landschapsbeheer, stankoverlast, geluid, en tijd) moet voldoen.

Ik zeg dat, als je de filmpjes bekijkt zie je dat, maar ze moeten maar eens over komen, ff bellen en ze mogen bij ons in de stallen

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:50

ben ik blij dat ik vega ben :=
echt, komop. we leven in 2011, moeten al die dieren dan nog zo leiden?
triest dit...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:35

Irma_Maandag schreef:

Ze hebben 's nachts ingebroken om te kunnen filmen. Dus alles is in de nacht gefilmd en gefotografeerd.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:44

Oké, thx, ordinaire inbraak dmv inklimming dus. (Is het overdag ook, daar niet van. Wist alleen niet of dit voor het dramatische effect werd geïnsinueerd of werkelijk zo was.) En mogelijk fraude, gezien de compilatie....

En wie krijgen de schuld van deze zaken? Imo de verkeerde groep.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:44

Er was vorige week bij Knevel en van de Brink, ook een vrouw die een varkenshouderij had.
Daar hadden ze van zo'n groepering stiekem 's nachts filmpjes gemaakt.
En zonder dat ze er wat van wist, zijn die filmpjes gebruikt.
Er was een varken wat 's nachts een miskraam had gekregen. Dat hadden ze heel luguber op een filmpje gezet. En nog zo een paar dingen.
Het filmpje was dus vertekend, geen werkelijk beeld van hoe het er aan toe gaat.
Dus zulke filmpjes die in dit topic staan, zijn voor een deel ook onwerkelijke beelden.
Echt goed zullen de varkens het wel niet hebben, maar vaak veel minder extreem dan je op die filmpjes ziet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:14

spicegirl schreef:
als een dier onverwacht sterft ; is er dan opgelet ? of zo uit de hand gelopen ?
van ouderdom zal het wel niet...

Helaas gebeurt het wel eens dat een dier onverwachts dood in de stal ligt.
Dit gebeurt bij varkens, kippen, koeien, maar ook bij paarden komt het voor dat een dier om onverklaarbare redenen dood in de stal ligt.
Ook mensen overlijden onverwachts aan een hartaanval.

Daar hoeft de verzorging dus niets mee te maken te hebben.

De varkenshouderij en pluimveehouderij is een gesloten sector. Bij melkveehouders kunnen burgers sneller terecht in de stallen.
Maar ik weet zeker dat als je netjes vraagt dat je bijna overal zo naar binnen mag om een kijkje in de stallen te nemen.
Afgelopen 2 jaar hebben we zo'n 200 mensen over de vloer gehad. En allemaal hadden ze een ander beeld bij de veehouderij dan hoe het er in het echt aan toe gaat.
Toch heeft het bij bijna iedereen een positieve indruk gemaakt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:17

mika11 schreef:
Er was vorige week bij Knevel en van de Brink, ook een vrouw die een varkenshouderij had.

Dat is de voorzitter van de NLTO vakgroep varkenshouderij.
Zij hebben tevens een soort van voorbeeld stal op gebied van comfort.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:19

annastasia schreef:
spicegirl schreef:
als een dier onverwacht sterft ; is er dan opgelet ? of zo uit de hand gelopen ?
van ouderdom zal het wel niet...

Helaas gebeurt het wel eens dat een dier onverwachts dood in de stal ligt.
Dit gebeurt bij varkens, kippen, koeien, maar ook bij paarden komt het voor dat een dier om onverklaarbare redenen dood in de stal ligt.
Ook mensen overlijden onverwachts aan een hartaanval.

Daar hoeft de verzorging dus niets mee te maken te hebben.

De varkenshouderij en pluimveehouderij is een gesloten sector. Bij melkveehouders kunnen burgers sneller terecht in de stallen.
Maar ik weet zeker dat als je netjes vraagt dat je bijna overal zo naar binnen mag om een kijkje in de stallen te nemen.
Afgelopen 2 jaar hebben we zo'n 200 mensen over de vloer gehad. En allemaal hadden ze een ander beeld bij de veehouderij dan hoe het er in het echt aan toe gaat.
Toch heeft het bij bijna iedereen een positieve indruk gemaakt.

bijvoorbeeld
[VN] Paard van springruiter Govoni dood in stal gevonden

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:27

Juist. En wij maken ons druk om paardenwelzijnsregels. Is het niet een beetje krom? Los eerst di eens op, Nl.!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:33

Ingebroken om te filmen. En straks is er weer de varkenspest, want ze zullen vast niet ontsmet zijn. Nee dan ben je goed voor dieren als je ziektes gaat verspreide

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:34

Jolandaa_ schreef:
Ingebroken om te filmen. En straks is er weer de varkenspest, want ze zullen vast niet ontsmet zijn. Nee dan ben je goed voor dieren als je ziektes gaat verspreide

Dat snap ik ook niet goed inderdaad. Prima dat je een boodschap over wilt brengen dat 't misschien niet zo goed gesteld is met 't dierenwelzijn in Nederland. Maar doe dat dan wel op een legale manier en niet door in te breken.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:38

Duke schreef:
En tuurlijk kan het niet altijd rozegeur en zonneschijn zijn in een varkensstal, maar geen boer zit erop te wachten zijn dieren te laten lijden.

Nou, inderdaad. Daar zou hij alleen zichzelf maar mee hebben aangezien de productie er niet beter van wordt!

Nicolletje schreef:
Ik heb ook weleens op tv gezien dat als je varkens buiten laat lopen (denk aan biologisch) dat mensen dan ziek kunnen worden van het vlees als ze het niet goed doorbakken.

Dat komt omdat varkens buiten meer risico lopen op besmettingen met verschillende bacteriën, parasieten. Niet alleen van elkaar, maar ook van bijvoorbeeld wilde dieren uit de omgeving.

Dat (die) verlamde varken(s) vind ik ook vreemd. Ben niet in veel varkensstallen geweest, maar lijkt me niet dat dit de normale gang van zaken is. Heb het nog niet eerder gezien iig.

Die zeugenboxen ben ik ook geen fan van, die gebruiken ze om te voorkomen dat ze, door de weinige ruimte die ze sowieso al hebben, op de biggen gaan liggen (niet altijd, maar wel meer dan als de zeug losloopt). Vaak plaatsen ze de warmtelamp dan ook een stuk van de zeug weg, zodat de biggen daar gaan liggen.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:43

Hmm.. Heb niet alles doorgelezen, maar een hoop heisa. Sorry als ik iets dubbel plaats dus.

Ik werk zelf op een kernfokbedrijf van 1700 zeugen. Met daarnaast eigen opfok van zuivere biggen etc.
Werk voornamelijk op de kraamstallen, met daarnaast nog een hoop werkzaamheden door het hele bedrijf heen.

In de kraamhokken moet het allemaal gebeuren, van kleine big tot uiteindelijke speenbig. Deze tijd is DE tijd van een big. Hierin is meteen duidelijk of de big levensvatbaar is of niet, bij een geboortegewicht onder de 500 gram is dat vrij wel niet. (Wanneer hij wel overleefd, geweldig, alleen is de kans klein dat dit een goede fokzeug gaat worden.) Vooral de eerste twee dagen zijn bepalend, omdat de big dan biest op moet hebben genomen.

Tuurlijk ligt er een deel ook aan de zeug zelf, zoals; Optimale melkgift, moedereigenschappen, doodliggen etc.
Op het moment dat er een zeug gaat biggen, is controle natuurlijk erg belangrijk, kan af en toe een biggetje net verkeerd zitten en dan de boel ophouden. Daarom hebben wij op het bedrijf dus 2 mensen op die verantwoordelijk zijn voor de kraamhokken, dit wil zeggen minstens 1 x per uur (vaak 1x per half uur), controle lopen, opvoelen etc.

Wanneer een zeug, meer dan 3 dagen te vroeg bigd kan dit al fataal zijn voor de biggen. Gebeurt ook bij mensen, ook bij dieren kan dit gebeuren. Boer/mederwerker(ster) loopt eigenlijk altijd als eerste werk 's ochtends door de kraamhokken, en merkt dit dus ook meteen op.
Jammer dat ze dus idd 's nachts gefilmd hebben MAAR stel je nou voor dat de boer daar toevallig om 3 uur 'snachts liep.. Hij had het vast en zeker opgeruimd!
(sommige mensen hoor ik al denken, jakkie je zou dat moeten opruimen.. Het steld niks voor. ;) )

Tja, de verlamde biggen kunnen verschillende dingen hebben. Efelijke afwijking lijkt me niet logisch aangezien dit dan in het kraamhok toch wel opgemerkt moet zijn.
Eventuele ziekte zou kunnen, ook heb je wel eens strepto, dat is een soort hersenvliesonsteking. Dan komt er druk op de hersenen te staan en kunnen ze alleen nog maar plat liggen.
Wanneer dit heel af en toe gebeurt, word er meestal een vochtafdrijvend middel gespoten zodat de biggen er weer bovenop kunnen komen. Ook hier overleefd niet de volle 100 procent van. Maargoed, als je
tegenwoordig alle ziektes op de wereld zou kunnen tellen, overleef je die tijd ook niet.
(En ook deze mensen die dit gefilmd hebben, weten niet wat de boer al voor actie ondernomen heeft! Het zal dus zeer zeker kunnen dat hij de big al behandeld heeft.)

Hoop dat er mensen een beetje een beeld krijgen.. Tuurlijk zijn er minder leuke dingen, ook bij ons in de veehouderij maar ook in onze menselijke maatschappij zijn er een hoop dingen die wij nog door de vingers durven zien.
Wanneer er een ziek/gewond dier opgemerkt wordt. Wordt hier rechtstreeks actie voor ondernomen! Iig wel bij ons!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:16

Maar biologisch vlees is dus wel gewoon goed? Ik weet het tegenwoordig ook niet meer..

Moet wel eerlijk zeggen, ga tegenwoordig heel vaak voor de kiloknallers, zitten even niet zo ruim. Biologisch of vegetarisch vlees is bepaald niet goedkoop natuurlijk.

Maar, heb t hele topic doorgelezen en voorgenomen mn leven te beteren :j Probeer sowieso wel altijd te letten op dat beter leven-keurmerk, maar lang niet alle vlees bij de appie heeft dat, ook weer moeilijk te vergelijken..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:52

ik ben zelf ook werkzaam in de varkenshouderij...
werk net als lovemylady in de kraamhokken, het hart van het bedrijf. daar worden de magere centen verdient of verloren..
de boer zijn boterham, is de gezondheidstatus van zijn bedrijf. De boer is er dus alles aan gelegen om zijn varkens zo gezond mogelijk te houden.

wat mij vooral stoort, is het idee dat de boeren niet goed voor hun veestapel zijn, en dit is echt de grootste bullshit!

ook de hele heisa om grote stallen vind ik totaal verkeerd, en ik zal eens uitleggen waarom.

Vroeger:(over het algemeen genomen)
boer met 100 zeugen, 25 koeien, en een aantal kippen.
Kleine hokken, slechte ventilatie, te bewerkzaam bedrijf, geen personeel, geen tegoed om goed zijn stallen op te knappen

Heden:
Boer met 1000-2000 zeugen, vanaf 2013 verplichte uitloop voor dragende zeugen (dus niet nu al!) veelal luchtwassers voor minder uitstoot van stank, makkelijk te bewerken bedrijf (denk aan veel kunststof) personeel om werk beter te verdelen (minder duur) en tegoeden om stallen te onderhouden.

in mijn ogen is een individueel varken beter af binnen een nieuw bedrijf, met luxe kunststof hokken, dan in een ouder en kleiner bedrijf..

biologisch vs. "megastallen":

In mijn ogen is "biologisch" een leuk hip fenomeen.

In de megastallen:
Kraamhokken, ja ze zijn krap, maar compleet ingericht voor beste resultaten, en dus beste gezondheid voor de dieren, het minste uitval voor de biggen, door doodliggen.
zodra de zeugen drachtig zijn bevonden na 3 weken vaststaan in een box, krijgen ze per 2013 een verplichte uitloop, in veel bedrijven zijn er groepshuisvestingen..
dat drie weken vaststaan, word gedaan om terugkomers ( abortus) door stoeien en vechten en stress te voorkomen.. alles voor resultaat en gezondheid dus!

biologisch:
Erg leuk, en bewerkelijk ook... je zult de beer bij de zeugen moeten doen, al dan niet buiten.
de zeugen liggen in schuilhutten in de wei, varkens van tegenwoordig zijn hier niet voor gemaakt.
varkens hebben een hekel aan wind, tocht en nattigheid.
kreupelheidspercentage bij biologische zeugen is een stuk groter. ook het aantal terugkomers is aanzienlijk meer.
niet echt voordelig voor de zeug dus!

rondom het biggen, erg leuk biologisch, liggen zeugen dus ook lekker buiten (zoals het hoort volgens velen) uitval percentage van de biggen is stukken hoger dus. meer doodgeboren biggen, minder controle rondom het werpen. meer doodliggers, doordat de biggen de warmte bij de zeugen opzoeken en daardoor onder de zeug terecht komen.

ook geboortehulp komt in een biologisch bedrijf vaak te laat, doordat je dus een half weiland door moet ploegen om eens bij een zeug te kijken. biologisch betekend ook zo min mogelijk antibiotica, erg leuk als er eens een big is blijven zitten, dan kun je de zeug ook nog opruimen.

ik zou het verstandig vinden eens wat bedrijfsresultaten van de beste 5 % te vergelijken van biologische bedrijven vs megastallen.

met name uitval en terugkomers zal schrikbarend verschillen ben ik bang.

ik ben dan ook absoluut niet pro biologisch. puur en alleen omdat er daar veeeeeel te veel biggen verloren gaan, allemaal in het teken het zo natuurlijk mogelijk te doen.

wel ben ik van mening dat er het een en ander kan veranderen in de stallen. zo vind ik dat ze cursussen aan moeten bieden, zodat de boer zelf euthanasie kan verrichten bij dieren die het niet gaan redden.
ook de maatregelen van 2013 vind ik niet slecht, alleen gaan er wel de kleinere boeren aan onderdoor, dat is erg jammer.

ik vind ook dat de partijen die de varkenshouderij altijd zwart maken, eens niet zo eenzijdige info moeten geven, en eens om de tafel moeten met de echte boeren, en niet organisaties die menen het wel te weten hoe het gaat in de stal.

voor alle mensen die zich afvragen hoe het er nu echt aan toe gaat, ga eens kijken bij een van de tientallen zichtstallen, en vraag daar alle vragen die je hebt, de boer zal je er zeker te woord staan.
ook op het gebied van bedrijfresultaten zal deze boer je het nodige uit kunnen leggen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:07

Ik vind dit ook zo erg, die biggetjes die al snel na de geboorte kunnen lopen in die ellendige rotroosters, hoe kunnen ze er nou lopen met hun kleine pootjes? die steken er gewoon doorheen.

En ja die dieren lijden en ze doen er niks aan, geen hulp en of dierenarts, gewoon toekijken en dood laten gaan en dan huppekee in de afvalbak voor rendac.

Waarom niet gelijk inslapen en of een schietpen in de kop als ze toch niet sterk genoeg zijn? dan is dat al stukken beter. En aub ruim die zooi op, als er biggen doodgeboren zijn, even opruimen ipv te lang laten liggen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:10

Ik sluit me bij Keshia aan.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:20

kiepejanie schreef:
Ik zeg dat, als je de filmpjes bekijkt zie je dat, maar ze moeten maar eens over komen, ff bellen en ze mogen bij ons in de stallen
Dat is een optie natuurlijk. Ben regelmatig in je buurt, misschien eens een korte videorondleiding in elkaar knallen voor ze en aanbieden :+