Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:23

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:21

sorry maar na de eerste alinea had ik het al gehad...... geen onderscheid tussen mens en dier nog even en ze krijgen stemrecht!!!!!
Maar jullie zitten allemaal op bokt dus hebben iets met paarden neem ik aan. Dat is dan niet zielig dat wij voor ons plezier iedere dag een uur bij een paard op zijn rug gaan zitten??? Niet dus. Dat doen we ook voor ons plezier en lol vragen we ook niet of een paard dat wel wil. Is ook niets mis mee, ze kunnen de hele dag doen waar ze zin in hebben hoeven maar een uurtje per dag te werken, de meeste mensen werken 8 uur per dag.
Stoppen met vlees eten? Moet ieder voor zich weten ik vind het onzin. Een koe gaat zowiezo een keer dood hoor

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:25

dots83 schreef:
sorry maar na de eerste alinea had ik het al gehad...... geen onderscheid tussen mens en dier nog even en ze krijgen stemrecht!!!!!
Maar jullie zitten allemaal op bokt dus hebben iets met paarden neem ik aan. Dat is dan niet zielig dat wij voor ons plezier iedere dag een uur bij een paard op zijn rug gaan zitten??? Niet dus. Dat doen we ook voor ons plezier en lol vragen we ook niet of een paard dat wel wil. Is ook niets mis mee, ze kunnen de hele dag doen waar ze zin in hebben hoeven maar een uurtje per dag te werken, de meeste mensen werken 8 uur per dag.
Stoppen met vlees eten? Moet ieder voor zich weten ik vind het onzin. Een koe gaat zowiezo een keer dood hoor

Hangt ervanaf op wat voor manier jij op je paard gaat zitten, vanuit welke motivatie. Om samen te werken of om het paard voor jou te laten werken.
Een koe gaat sowieso een keer dood ja, maar of dat nou na een leven op de wei van ouderdom is waarbij hij rustig op heeft kunnen groeien, kalfjes niet bij de moeder vandaan getrokken enz of dat 'ie gefokt wordt voor de slacht. Vind ik nogal een heel groot verschil.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:26

Nou een koe weet heus niet op het moment dat het geboren wordt dat het gefokt is voor de slacht. Hier gaan sommige naar de slacht, andere worden ingezet voor de fokkerij, denk je dat ze het verschil van elkaar weten??? Kalfjes lopen allebei lang bij de moeder, dus zit geen onderscheid in het leven dat ze hebben.

Motivatie waar maakt niet uit, feit blijft dat je ongevraagd op zijn rug gaat zitten. Maar het was maar een voorbeeld, je kan mens en dier niet gelijk zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:03

Even bijgelezen :)

dots83: Je kan mensen en dieren idd niet gelijk zien, inmiddels niet meer. Maar dat komt puur en alleen vanuit mensen, omdat wij onszelf als meerderwaardig zien. Mensen hebben de macht gekregen over de wereld omdat wij het meest ver ontwikkeld zijn, maar dat wil niet zeggen dat we ook meer ZIJN dan dieren. We zijn verder ontwikkeld, ja dat zeker. Maar wil dat dan gelijk zeggen dat we meer rechten hebben, wil dat zeggen dat we met andere diersoorten mogen doen wat we willen? Natuurlijk gezien wel ja. Maar wij zijn JUIST zo ver ontwikkeld dat we voorbij moedertje natuur kunnen kijken. Wij kunnen keuzes maken, wij kunnen nadenken over hoe om te gaan met de natuur en zijn bewoners. Betekent dat dan ook niet dat we zo langzamerhand eens moeten gaan kijken of we dieren ook wat meer in hun waarde kunnen laten, net zoals we dat met de minder bedeelden in onze eigen samenleving doen?

Als ik heel eerlijk ben, ben ik er redelijk van overtuigd dat over heel wat jaartjes de beschaving zo ver gevorderd is dat wij mensen het walgelijk vinden om dieren te eten, maarja, daar gaan wat jaartjes overheen ja. En waarom denk ik dat? Omdat er vroeger totaal geen vegetariers bestonden, en dieren op de meest brute manieren werden geslacht. Tegenwoordig komen er al steeds meer vegetariers, en er wordt ook nagedacht over alternatieve wijzen van slachten. Dit gaat alleen maar verder en verder, denk ik...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:08

Magnummm schreef:
Juul: als het goed is bevat biologische, vegetarische kaas e.d. geen dierlijk stremsel :)

hoeft het niet eens biologisch voor te zijn. Er zijn zoveel kazen die geen dierlijk stremsel bevatten. Ik rasp altijd lekkere pecorino over m'n pasta, daar staat ook op dat er vegetarisch stremsel in zit.Grana padano volgens mij ook :9

Niet dat het mij iets uitmaakt, maar het viel me op. Hoef je helemaal niet voor naar een speciale kaaswinkel/natuurwinkel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:11

_Tara_ schreef:
Een koe gaat sowieso een keer dood ja, maar of dat nou na een leven op de wei van ouderdom is waarbij hij rustig op heeft kunnen groeien, kalfjes niet bij de moeder vandaan getrokken enz of dat 'ie gefokt wordt voor de slacht. Vind ik nogal een heel groot verschil.

Als mensen geen vlees meer eten, geen melk meer drinken en geen leer meer gebruiken zal de koe simpelweg grotensdeels verdwijnen.
Er is geen nut meer ze te houden.

Mensen zijn van nature omnivoren en eten, als ze de kan krijgen, dieren. Net als vele andere omnivoren uit het dierenrijk. Met die basis lijkt mij niets mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:17

fransje23 schreef:
_Tara_ schreef:

Als mensen geen vlees meer eten, geen melk meer drinken en geen leer meer gebruiken zal de koe simpelweg grotensdeels verdwijnen.
Er is geen nut meer ze te houden.

Klopt, maar dat zou niet zoveel veranderen imo. Nu zijn er ontzettend veel koeien, maar die zie je ook bijna niet, want die worden vetgemest en geslacht. De meeste zie je niet in de wei staan. En in principe is een koe prima te houden voor melk, of als grasmaaier. Als mensen koeien interessant genoeg vinden, zullen ze er alsnog wel blijven. Alleen de vleeskoeien (die je toch al niet echt ziet), zijn er dan gewoon niet meer. Koeien zullen heus niet uitsterven, alleen minder worden. Maargoed, hoe erg is dat?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:18

Natuurlijk weet ik hoe het eraan toe kan gaan in NL en buitenland in slachthuizen.

Ik kan alleen maar 1 ding zeggen, ik vind het walgelijk en respectloos, ik eet ook geen vlees/vis en gevogelte/kip.

Ik vind het eigenlijk ook maar smerig en vies, het zijn dode dieren/kadavers.

Het enigste wat ik acceptabel vind is: natuurvolkeren die op dieren jagen, dieren hebben tot op het allerlaatste moment vrije leven gehad zoals dat hoort en er worden niets verspild en ze doden alleen dieren die ze nodig hebben om over te leven.

Van mij mag het ook minder hoor met dieren fokken voor vlees, mensen kunnen best minder vlees gaan eten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:21

ik weet niet zozeer WAAR mijn vlees vandaan komen, maar ik haal het altijd bij de jumbo, en daar staat sinds een tijdje een sticker van wakker dier (??) oid op.. Na eens na te vragen (ben heel nieuwsgierig aangelegd) is mij verteld dat die dieren dan een goed leven hebben gehad en dat ze dat keurmerk niet zomaar mogen dragen.. Dus dat gaf mij idd wel een beter gevoel erbij.. :j

Edit: typfout

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:57

Juul schreef:
Klopt, maar dat zou niet zoveel veranderen imo. Nu zijn er ontzettend veel koeien, maar die zie je ook bijna niet, want die worden vetgemest en geslacht. De meeste zie je niet in de wei staan. En in principe is een koe prima te houden voor melk, of als grasmaaier. Als mensen koeien interessant genoeg vinden, zullen ze er alsnog wel blijven. Alleen de vleeskoeien (die je toch al niet echt ziet), zijn er dan gewoon niet meer. Koeien zullen heus niet uitsterven, alleen minder worden. Maargoed, hoe erg is dat?

Ik zie toch best veel koeien buiten staan hoor :j Of in de wei altijd een ideale plek is kan je je ook afvragen (maar dat is een andere discussie)
Als je koeien alleen houd voor de melk blijf je met een hoop "overbodige" stiertjes zitten. Die geven nu eenmaal geen melk maar kalveren zijn wel belangrijk als je melk wilt hebben.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:57

Ragdollcat schreef:
Natuurlijk weet ik hoe het eraan toe kan gaan in NL en buitenland in slachthuizen.

Ik kan alleen maar 1 ding zeggen, ik vind het walgelijk en respectloos, ik eet ook geen vlees/vis en gevogelte/kip.

Ik vind het eigenlijk ook maar smerig en vies, het zijn dode dieren/kadavers.

Het enigste wat ik acceptabel vind is: natuurvolkeren die op dieren jagen, dieren hebben tot op het allerlaatste moment vrije leven gehad zoals dat hoort en er worden niets verspild en ze doden alleen dieren die ze nodig hebben om over te leven.

Van mij mag het ook minder hoor met dieren fokken voor vlees, mensen kunnen best minder vlees gaan eten.

Dat idee gaat mij ook steeds meer tegenstaan inderdaad.

Ik vraag me nu overigens wel af hoe je over jagen denkt? Dus geen natuurvolk maar gewoon een westerling om 't zo maar even te noemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:29

fransje23 schreef:
[naam] schreef:

Ik zie toch best veel koeien buiten staan hoor :j Of in de wei altijd een ideale plek is kan je je ook afvragen (maar dat is een andere discussie)
Als je koeien alleen houd voor de melk blijf je met een hoop "overbodige" stiertjes zitten. Die geven nu eenmaal geen melk maar kalveren zijn wel belangrijk als je melk wilt hebben.

Die stieren zijn dus niet overbodig, want je zegt het zelf al, die zorgen voor nageslacht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:33

Juul schreef:
Die stieren zijn dus niet overbodig, want je zegt het zelf al, die zorgen voor nageslacht.

Ja maar daar zijn alleen de meest geschikte voor nodig, geen 1 op 1 populatie. De rest is overschot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:36

Die "overtollige" stiertjes kan je natuurlijk opfokken en opeten, net als nu. Als mensen helemaal geen vlees zouden gaan eten kan je ze verwerken tot diervoer. Wat onze huisdieren kan je niet allemaal vegetarisch houden, of moeten die dan ook weg?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:52

Juul, jij zou dus het liefst willen dat niemand meer vlees eet en een koe alleen voor de melk wordt gebruikt en als grasmaaier in de achtertuin?
Wat moet er dan met het wereldvoedselprobleem?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:56

Als je goed om je heen kijkt, zie je juist wel heel veel vleeskoeien (mét kalf) in de wei staan. Kwestie van in de juiste regio rondkijken en weten hoe een vleeskoe eruit ziet.

De meeste stierkalveren verdwijnen wel in een afmeststal waar ze tot een maand of 9 in verblijven en dan een enkele reis richting slachthuis mogen maken.

Citaat:
Dat dieren voor kaas zonder dierlijk stremsel geslacht moeten worden, net als voor wol, kaas en eieren kan ik me eerlijk gezegd niet indenken. Dat het gebeurd, ja, misschien, wist ik niet, maar dat het nodig is lijkt me zeer sterk.

Alleen maar dieren voor productie houden, zoals kippen voor eieren, koeien voor melk en kaas, levert aan het eind van de rit ook altijd dieren voor de slacht op. Een melkkoe leeft gemiddeld een jaar of 6-7, daarna wordt ze ingehaald kwa productie door haar eigen dochters en mag ze vertrekken. (en dan nog het stiertjes-verhaal, het is technisch wel mogelijk om gesext sperma te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat elke veehouder dat gebruikt).
Een kip voor consumptie-eieren wordt gemiddeld 75-80 weken oud. Daarna neemt de legproductie dusdanig af, dat voeren duurder wordt dan de eieren opleveren. En tja, een boer wil graag boeren, maar ook graag brood op de plank, dus ook dan gaan die kippen weg, voor de dood.
Om het dan ook nog maar niet over de haantjes te hebben, want die leggen geen eieren en hebben in de wereld van de consumptie eieren geen functie (eieren hoeven niet bevrucht te worden, dus geen dekkingen nodig, dus geen haantjes).

Dus puur dieren houden voor producten die niet direct met vlees te maken hebben, levert altijd aan het eind van de rit dieren op die richting slachthuis vertrekken.

Dat is dus inderdaad wel nodig, omdat een boer graag wil leven van zijn boerderij en op het moment dat de kosten voor onderhoud van het dier hoger worden dan de opbrengsten (aan melk, eieren, etc) dan zijn die dieren 'over' en moeten dus geslacht worden.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:02

Ik ga helemaal met je mee Marije_jiplover!
Dat zei ik eerder ook al. Een boer moet geld verdienen om zijn gezin te onderhouden en boeren zijn niet rijk dus ze moeten door. Of dat nou dieren afvoeren betekent ja of nee.
En inderdaad, gesext sperma gebruikt lang elke boer niet! Meestal bij goede koeien omdat ze daar per se een vaarskalf van willen hebben. :j Maar dan ook nog lang niet altijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:05

_Roosmarijn_ schreef:
Wat moet er dan met het wereldvoedselprobleem?

Vlees is erg inefficient eten dus alleen daarmee los je geen wereldvoedselprobleem op. Je hebt vele kilo's plantaardig materiaal nodig voor 1 kilo vlees.
Sterker nog door minder dieren voor de vleesproductie te houden kan er meer voedsel geteeld worden op plaatsen waar nu soja etc groeit voor diervoeders.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:09

Ja, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar vlees heb je nodig om volledig te eten. Wordt er geen vlees gegeten, dan heb je een wereld probleem met ondervoedde mensen. Ze hebben niet te weinig eten maar gewoon niet de juiste verhouding.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:12

_Roosmarijn_ schreef:
Ja, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar vlees heb je nodig om volledig te eten. Wordt er geen vlees gegeten, dan heb je een wereld probleem met ondervoedde mensen. Ze hebben niet te weinig eten maar gewoon niet de juiste verhouding.

Meer een onjuiste verdeling, wij hebben een overschot aan voedsel en andere delen van de wereld hebben een tekort.

Iedere dag vlees is niet noodzakelijk maar met enige regelmaat vlees/ eieren wel. Zonder zuivel leven is dan weer geen enkel probleem. Groot deel van de wereldbevolking heeft zelfs een lactose-intolerantie.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:57

_Roosmarijn_ schreef:
Vergeet trouwens niet dat er wel dieren móéten worden geslacht, want kleding waar komt dat dat grotendeels vandaan. Juist, uiteindelijk van het schaap. :j

Hier moest ik toch wel een beetje om lachen hoor, sorry. Had meteen beeld van een lady Gaga met gebreide wollen bikini met een dood schaap er aan vast. Ik ga ervan uit dat bekend is dat katoen en linnen van planten komen?

_Roosmarijn_ schreef:
Wordt er geen vlees gegeten, dan heb je een wereld probleem met ondervoedde mensen. Ze hebben niet te weinig eten maar gewoon niet de juiste verhouding.

Ondervoede mensen heeft de wereld nu ook al. Een derde van de bevolking in ontwikkelingslanden is ondervoed en ondervoeding behoort tot de belangrijkste oorzaken voor kindersterfte. Iets zegt mij dat dat er niet beter op wordt als we hier meer vlees gaan eten.

En vlees heb je niet nodig om volledig te eten. Vlees eet je omdat je het wilt eten, niet omdat het nodig is, het wereldvoedselprobleem oplost, of omdat je veel van dieren houdt. En ik vind het niet meer dan normaal dat je dan ook weet waar het vandaan komt, maar normaal is ook maar net wat je daar zelf van maakt. Gelukkig maar.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:07

maura schreef:
_Roosmarijn_ schreef:
Vergeet trouwens niet dat er wel dieren móéten worden geslacht, want kleding waar komt dat dat grotendeels vandaan. Juist, uiteindelijk van het schaap. :j

Hier moest ik toch wel een beetje om lachen hoor, sorry. Had meteen beeld van een lady Gaga met gebreide wollen bikini met een dood schaap er aan vast. Ik ga ervan uit dat bekend is dat katoen en linnen van planten komen?

_Roosmarijn_ schreef:
Wordt er geen vlees gegeten, dan heb je een wereld probleem met ondervoedde mensen. Ze hebben niet te weinig eten maar gewoon niet de juiste verhouding.

Ondervoede mensen heeft de wereld nu ook al. Een derde van de bevolking in ontwikkelingslanden is ondervoed en ondervoeding behoort tot de belangrijkste oorzaken voor kindersterfte. Iets zegt mij dat dat er niet beter op wordt als we hier meer vlees gaan eten.

En vlees heb je niet nodig om volledig te eten. Vlees eet je omdat je het wilt eten, niet omdat het nodig is, het wereldvoedselprobleem oplost, of omdat je veel van dieren houdt. En ik vind het niet meer dan normaal dat je dan ook weet waar het vandaan komt, maar normaal is ook maar net wat je daar zelf van maakt. Gelukkig maar.

Ja natuurlijk weet ik dat. Maar wol van schapen gebruiken ze ook. Ze scheren die ook, en dat is niet voor de lol. Ik zeg toch ook grotendeels en niet volledig. En het was een voorbeeld. Ik had net zo goed de kip en het ei kunnen gebruiken. Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel? :)

En ik zeg niet dat wij meer vlees moeten gaan eten vanwege het voedselprobleem. Ik zeg dat we het niet volledig kunnen stoppen. Even goed lezen. ;)

Vlees heb je wel nodig, bepaalde eiwitten moeten echt uit dierlijk voedsel komen aangezien je die niet zelf kunt maken. Vitamine B12 zit ook alleen in vlees. Natuurlijk heb je vervangers zoals gisten maar dan moet je wel veel gist eten.. := Verder is vlees wel nodig voor je lichaam om het sterk te maken en het voorkomt ziekten. En voor vlees heb je natuurlijk eiwitvervangers, maar dit is maar tot 30% mogelijk.

edit; Nog even een toevoeging, suggereer je nou dat ik niet weet waar het vandaan komt? Ik heb genoeg bio-industrie stallen gezien en ook biologische stallen, en ja, ook de scharrelkippen. Je reactie komt trouwens een beetje aanvallend over, dit lijkt me niet de bedoeling van dit topic? :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:16

maura schreef:
En vlees heb je niet nodig om volledig te eten. Vlees eet je omdat je het wilt eten, niet omdat het nodig is, het wereldvoedselprobleem oplost, of omdat je veel van dieren houdt.

Voor een natuurlijk vorm van B12 heb je, zover ik weet, echt producten van een dierlijke oorsprong nodig.

Zonder vlees blijf je absoluut in leven maar de mens is niet voor niets gemaakt als omnivoor. Als het de bedoelign was dat we enkel planten zouden eten dan waren we herbivoren geweest met een daar op aangepaste spijsvertering.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:55

Dat wilde ik ook duidelijk maken met mijn reactie. :) Dus ga helemaal met je mee fransje23.