PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:45

gohya schreef:
@BraveSpots
Professionele mensen inzetten? die hebben niet genoeg tijd en die kosten nóg meer geld.
En er zijn niet genoeg professionele verzorgende.
Er zijn genoeg bureau's die verzorgend personeel inzetten,gediplomeerd en ongediplomeerd,daar betaal je 2 x zoveel voor.
De mensen kúnnen de boel niet oplichten,nogmaals je krijgt geen PGB als je goed voor jezelf kan zorgen.

Lijkt me prima ontwikkeling in deze tijden dat er meer banen worden gecreerd :j.

Zou dat duurder uitvallen denk je? Want ik denk dat degene die écht nood hebben aan proffesionele hulp die gewoon met beide handen aannemen (en mogen daarvoor imo niet teveel aangerekend worden). En dat er een hele grote groep zal zijn die het opeens wél zal afkunnen met gewone, onbetaalde, mantelzorg.

Ik beweer niet dat het financieel, en soms praktisch, gemakkelijk gaat zijn. Maar daar gaat het hele doel ook niet over toch? Het is niet om het de mensen financieel gemakkelijk te maken, maar om goede zorg te krijgen toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:47

Tally_Ho schreef:
@_San87_: Ja, natuurlijk :) Dát is het solidariteitsprincipe waarop álle verzekeringen gebaseerd zijn. Jij betaalt nu bv ook een zorgverzekering, als je een operatie nodig hebt, van gebroken been tot kanker met bestralingen, chemo, opereren, hersteloperaties en levenslange controle: dan wordt die ook betaald. Die kan wel véél meer zijn dan je ooit aan premie hebt betaald en zal gaan betalen!

Ja, dat weet ik. Maar ik vraag me dus af wat er zal gebeuren als dat wegvalt ;) Hoeveel mensen er dan nog bereid zijn te betalen voor een ander.

Tally_Ho

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:11

Dat is een lastige. De basisverzekering zal steeds meer uitgekleed worden, voor steeds meer zaken moet je je bijverzekeren. Dat is nu al gaande. Daardoor gaan er wellicht mensen te laat naar de huisarts, met meer kans op blijvende verschijnselen na ziekte, waardoor het beroep op niet-verzekerde zorg weer toeneemt, etc. Kortom, het probleem verschuift min of meer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 01:18

En de mensen die bepaalde zorg nodig hebben worden wel botweg geweigerd voor aanvullende verzekeringen, terwijl de medicijnen/ behandelingen die zij nodig hebben niet door het basispakket vergoed worden. Dat zal ook steeds vaker voor gaan komen, en de gezonde mensen met een leuk inkomen en een goede aanvullende verzekering maar piepen dat die uitvreters die doen alsof ze ziek zijn de kosten opjagen door zich niet voldoende te verzekeren.

Zorg hoort gewoon voor iedereen betaalbaar te zijn en voor iedereen voorhanden. Het niet verlenen van broodnodige zorg kost uiteindelijk altijd meer, maar dat is een probleem voor de toekomst dus hoeven we ons nu geen zorgen over te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:06

Die basisverzekeringe bv. Medicijnen zijn in Nederland veel te duur, apothekers hebben nog steeds een monopolie positie, dat is al jaaaaren en dat kunnen ze kennelijk nog steeds niet aanpakken. Ze hebbe coöperaties waar ze zelf goedkope medicijnenfabrieken mee hebben en de medicijnen worden hier op de de markt tegen belachelijk hoge prijzen afgezet daarentegen de zelfde medicijnen in het buitenland voor stukken minder.........

Dan is het ook kul dat ziekenhuizen bedrijfsmatig zijn gaan werken, het is gezondheidszorg...en de prijzen die doorberekend worden zijn ook belachelijk duur....artsen zijn nog steeds van mening dat ze te weinig verdienen, maar waar is de roeping? Het salaris is Met roeping al ver boven gemiddeld, die groep kan in weelde leven....

Dan al die organisaties die er om heen zitten met al hun adviesorganen, zouden ook eens uitgekleed moeten worden. Maar zo zit Nederland niet in elkaar, die hangt juist aan elkaar van elkaar de bal toespelende heertjes met grote zakken en de burger hier is laf, die schreeuwt maar doet niets. Net zoals met de benzine prijzen, kuntsmatig hoog houden, wij betalen met zijn allen..

Ga maar eens echt aktie voeren, ga maar eens echt massaal een paar dagen niet naar de pomp....en kijk eens wat er gebeurd...en zo is er nog meer.

Wij zijn zo mondig, maar als het er op aan komt, pikken we alles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:13

Boras schreef:
Ik zou er nooit over vallen dat een vrouw van 80! een indicatie krijgt voor wat huishoudelijke hulp.
Hallo, waar hebben we het over. Mensen verslijten en een vrouw van 80 kan kwiek zijn voor haar leeftijd, maar zwaarder werk daar zal ze moeite mee hebben, dat is inherent aan haar leeftijd. Van mij mag zo iemand hulp krijgen voordat ze aan bed gekluisterd is bij wijze van. Een bed in een bejaardenhuis kost heel wat meer.

het geld is er niet voor vrijgemaakt. En haar dochter heeft zelf een goed betaalde baan, die heeft het ook niet nodig, is gewoon de subsidiepot leeglepelen. Daarom veranderd die PGB omdat het schering en inslag is. Kennelijk kijkt men naar leeftijd en niet naar kunnen en daar maak jij de fout, want iemand van 50 kan er veel beroerder aan toe zijn.....

Jij zal vast je moeder helpen en niet met handje op staan, deze dochter liet zich eerst betalen door moeder en toen kwamen ze er achter dat de gemeente kon gaan betalen....en zo is het in SubsidieNederland en zo gaat het bergafwaarts met de zorg die bedoelt is als vangnet voor mensen die het echt nodig hebben...Zo zijn er zat ouderen die geen kinderen hebben en voor het gemak ook een stofdoek een ander tegen betaling kan laten ophouden. Zo zijn er zat ouderen die een dikke boerderij hebben verkocht en veel geld op de bank hebben staan en ook de subsidiepot onterecht leeg lepelen omdat we niet de mens individueel beoordelen maar kijken naar een :(:) plaatje....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:51

russel schreef:
Zo zijn er zat ouderen die een dikke boerderij hebben verkocht en veel geld op de bank hebben staan en ook de subsidiepot onterecht leeg lepelen omdat we niet de mens individueel beoordelen maar kijken naar een :(:) plaatje....

Die mensen voelen het heus wel in hun portomonee hoor want met het leveren van zorg en PGB wordt ook rekening gehouden met inkomen en dergelijke. het is dus niet gratis. deze mensen krijgen een fikse rekening voor eigen bijdrage. soms zo hoog dat ze net zo goed iemand particulier in kunnen huren.

En zorg leveren ze niet alleen op leeftijd ;) het is dus niet zo dat iemand van 80 jaar even naar de gemeente gaat en zo hulp toe gewezen krijgt. er wordt ook informatie opgevraagd bij de huisarts en als uit die info blijkt dat iemand hulp nodig heeft, dan krijgt deze die gewoon. en iemand kan nog zo kwiek lijken, dat betekend niet dat hij alles kan of MAG. het kan zo maar zijn dat die vrouw artrose of wat dan ook heeft (wat jij niet weet of ziet), waardoor ze van de arts geen zware dingen meer mogen doen. ik werk in de zorg en dit komt heeeel vaak voor. mensen die zichzelf wel zouden kunnen verzorgen of hun huis zouden kunnen doen maar het gewoon niet mogen.
ik werk bij een mw. via pgb. Als je deze mw. ziet dan ziet ze er ontzettend vlot uit. ze lijkt alles nog te kunnen. gaat met auto boodschapjes doen, kookt zelf en doet de was nog, gaat naar allerlei clubjes en uitstapjes. zou ook nog kunnen stofzuigen wat ze ook regelmatig nog probeerd. voor de buitenwereld lijkt het alsof ze alles nog kan en het PGB/de hulp niet nodig heeft. maar dat is vaak niet zo. die mensen zijn daarna kapot of hebben pijn. ze kunnen het gewoon niet meer. mijn opa is ook 85 en fiets nog rond, kan ook nog stofzuigen, koken, boodschapjes doen. maar z'n hele huishouden bij houden lukt neit meer. wel wat kleine dingetjes afzonderlijk maar niet het complete gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:24

Het complete gebeuren in een klein 2 kamerwoninkje van een seniorenflat is wel wat anders dan dat ik hier als compleet gebeuren zie...nuances... ;)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:07

Tieme schreef:
Die mensen voelen het heus wel in hun portomonee hoor want met het leveren van zorg en PGB wordt ook rekening gehouden met inkomen en dergelijke. het is dus niet gratis. deze mensen krijgen een fikse rekening voor eigen bijdrage. soms zo hoog dat ze net zo goed iemand particulier in kunnen huren.

Inkomen uit spaargeld wordt wel meegenomen, het spaargeld zelf niet. Iemand met een heel laag inkomen en heel veel geld op de bank zou niet eens zoveel eigen bijdrage betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:11

Tally_Ho schreef:
Dat is een lastige. De basisverzekering zal steeds meer uitgekleed worden, voor steeds meer zaken moet je je bijverzekeren. Dat is nu al gaande. Daardoor gaan er wellicht mensen te laat naar de huisarts, met meer kans op blijvende verschijnselen na ziekte, waardoor het beroep op niet-verzekerde zorg weer toeneemt, etc. Kortom, het probleem verschuift min of meer.

Ja, dat denk ik ook. :)

Al is dat nog steeds niet echt een antwoord op mijn vraag. Als het zorgstelsel van nu (Iedereen betaalt voor elkaar) NIET zou bestaan, hoeveel mensen zouden bereid zijn voor een ander te betalen? Hoe zou de zorg eruit zien (goedkoper, onbetaalbaar)? Zouden er meer mensen sterven omdat goede zorg niet in hun financiële straatje past?

Ik vind dat we ons gelukkig moeten prijzen met dit zorgstelsel. Je betaalt er flink voor, maar je krijgt er ook flink veel voor terug. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:18

Idd. _San87_ we hebben hier toch wel een zeer goed zorgstelsel.
Als je kijkt naar andere landen? ik ben echt wel blij met onze zorg.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:58

_San87_ schreef:
Ja, dat denk ik ook. :)

Al is dat nog steeds niet echt een antwoord op mijn vraag. Als het zorgstelsel van nu (Iedereen betaalt voor elkaar) NIET zou bestaan, hoeveel mensen zouden bereid zijn voor een ander te betalen? Hoe zou de zorg eruit zien (goedkoper, onbetaalbaar)? Zouden er meer mensen sterven omdat goede zorg niet in hun financiële straatje past?

Ik vind dat we ons gelukkig moeten prijzen met dit zorgstelsel. Je betaalt er flink voor, maar je krijgt er ook flink veel voor terug. :)

Dan zullen er denk ik inderdaad best heel wat mensen omkomen doordat ze gewoon hun behandeling niet kunnen betalen.
De verzekering was al met al 60 of 80 duizend euro kwijt aan mijn moeder toen ze een ICD ingebouwd kreeg. Dat heeft het overgrote deel van de Nederlandse bevolking echt niet op de bank staan.
Dus dat zou dan betekenen dat we van die Amerikaans praktijken krijgen, met mensen die hun huis moeten verkopen om hun behandeling te kunnen betalen.

Doe mij maar ons verzekeringssysteem. En graag ook strenger optreden wanneer mensen het vertikken zich te verzekeren.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:03

Daphne__ schreef:
Tjonge... dat is niet zulk mooi nieuws.

Een vriendin van mij heeft ook een PGB en zonder de hulp die ze daarvan betalen kan zij niet thuis wonen... eigenlijk is ze nu dus verplicht om uit haar vertrouwde omgeving te gaan..

dit is de groep die het PGB behoudt.

En wat al genoemd wordt is dat ik het afschaffen jammer vind maar dat het best wat minder kon her en der. Op de radio hoorde ik een voorbeeld van een meneer die voor zijn zoon een aangepaste fiets volledig vergoed kreeg. Terwijl hij had verwacht dat hij het bedrag van een gewone fiets zelf had moeten bijleggen; dat leek hem logisch bij een gezonde zoon had hij dat ook moeten betalen. Dat zelfde geld voor een bed, en (paardrij)lessen IMO. Je hoeft voor lessen echt niet de volle mep vergoed te krijgen IMO.... wel als er speciale begeleiding nodig is dat je dan een aanvulling krijgt.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:01

Sjimmy schreef:
Op de radio hoorde ik een voorbeeld van een meneer die voor zijn zoon een aangepaste fiets volledig vergoed kreeg. Terwijl hij had verwacht dat hij het bedrag van een gewone fiets zelf had moeten bijleggen; dat leek hem logisch bij een gezonde zoon had hij dat ook moeten betalen.

Dat is een besparingsbijdrage. Dat is een heet hangijzer in WMO-land.. Een besparingsbijdrage is nu niet toegestaan (zie jurisprudentie). Echter wordt er (steeds vaker) een eigen bijdrage gevraagd voor voorzieningen uit de wmo. Voor rolstoelen mag dit niet, voor hulp bij het huishouden is dit altijd zo. Het is per gemeente verschillend of er voor woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen (dus bijvoorbeeld een scootmobiel of aangepaste fiets) een eigen bijdrage gevraagd wordt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:12

russel schreef:
Boras schreef:
Ik zou er nooit over vallen dat een vrouw van 80! een indicatie krijgt voor wat huishoudelijke hulp.
Hallo, waar hebben we het over. Mensen verslijten en een vrouw van 80 kan kwiek zijn voor haar leeftijd, maar zwaarder werk daar zal ze moeite mee hebben, dat is inherent aan haar leeftijd. Van mij mag zo iemand hulp krijgen voordat ze aan bed gekluisterd is bij wijze van. Een bed in een bejaardenhuis kost heel wat meer.

het geld is er niet voor vrijgemaakt. En haar dochter heeft zelf een goed betaalde baan, die heeft het ook niet nodig, is gewoon de subsidiepot leeglepelen. Daarom veranderd die PGB omdat het schering en inslag is. Kennelijk kijkt men naar leeftijd en niet naar kunnen en daar maak jij de fout, want iemand van 50 kan er veel beroerder aan toe zijn.....

Jij zal vast je moeder helpen en niet met handje op staan, deze dochter liet zich eerst betalen door moeder en toen kwamen ze er achter dat de gemeente kon gaan betalen....en zo is het in SubsidieNederland en zo gaat het bergafwaarts met de zorg die bedoelt is als vangnet voor mensen die het echt nodig hebben...Zo zijn er zat ouderen die geen kinderen hebben en voor het gemak ook een stofdoek een ander tegen betaling kan laten ophouden. Zo zijn er zat ouderen die een dikke boerderij hebben verkocht en veel geld op de bank hebben staan en ook de subsidiepot onterecht leeg lepelen omdat we niet de mens individueel beoordelen maar kijken naar een :(:) plaatje....

Mijn oma, al heel lang geleden moest eerst haar spaargeld opmaken en moest voor een bejaardentehuis erg veel betalen. Dit wilde zij ook niet.

Mijn moeder haar buurvrouw krijgt 2 uur per week hulp voor echt bijna niets.

Waar stel je een grens? Ik vind dat best moeilijk.

Ik ken ook iemand die geld krijgt van ouders, uit dat potje, omdat zij haar moeder verzorgt.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 16:35

Tja ik vind het terrecht dat de pgb er grotendeels afgaat. Ik heb de meeste bizarre bedragen voorbij zien komen voor de meest onbenullige zorgvragen..(heb zelf jeugdzorg en daarmee ook pgb's geindiceerd) Daarnaast is een groot deel van de pgb vragers zelf helemaal niet in staat om hun eigen zorgvraag vast te stellen laat staan de boekhouding goed bij te houden. Er is zoveel misbruik gemaakt van dit potje dat het mi terecht is dat de kraan wordt dichtgedraaid. Daarmee vind ik wel dat de gaten in zorg dan wel moeten worden opgevuld door zorg in natura..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:53

_San87_ schreef:
Aan de andere kant, en ik bedoel het niet banketstaaf want ik vind het PGB een mooi systeem, kan je van je medemens verwachten dat zij jouw zorg gaan betalen?

Ik vind dat van de ethische kwesties waar ik het antwoord zo snel niet op weet... Voor ons is nu besloten dat wij voor de minderbedeelden, zieken en zwakken meebetalen. Dat is vanzelfsprekend. Maar ik ben in deze best benieuwd wat de mening van de gemiddelde Nederlander hierin is. :)

Ik vind het ook vanzelfsprekend dat we meebetalen voor de mensen die het minder hebben. Maar dan
1) moet het geld wel goed terecht komen.
2) het moet betaalbaar blijven
En daar schort het nogal eens aan.

Ik bespeur steeds meer een tendens dat mensen met een fatsoenlijk inkomen er van balen dat ze veel belasting betalen maar van geen enkel potje gebruik kunnen maken. Vooral mensen met kinderen hebben dat. Schoolboeken? Betaal maar de volle mep. Schooluitje? Idem. Studiefinanciering? Niet voor hen bestemd.
Een van de ouders ernstig ziek? Thuiszorg moet je zelf helemaal betalen.

Begrijp me goed, ik heb er geen moeite mee om belasting te betalen maar als je vervolgens voor allerlei voorzieningen zelf moet dokken dan blijft er aan het eind van de maand niet veel meer over...

Maar misschien is dit een discussie voor een nieuw topic. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:09

Ik ken zat mensen die niks raars doen van hun PGB maar gewoon zorg inkopen omdat ze het nodig hebben! Met PGB kunnen deze kinderen met een verstandelijke of meervoudige handicap thuis blijven wonen in het gezin, maar zonder PGB zullen ze misschien zelfs uit huis moeten! En dan komen ze wel weer in aanmerking voor PGB (als ze in kleinschalige thomashuizen o.i.d. komen)...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:15

Lante schreef:
Ik ken zat mensen die niks raars doen van hun PGB maar gewoon zorg inkopen omdat ze het nodig hebben! Met PGB kunnen deze kinderen met een verstandelijke of meervoudige handicap thuis blijven wonen in het gezin, maar zonder PGB zullen ze misschien zelfs uit huis moeten! En dan komen ze wel weer in aanmerking voor PGB (als ze in kleinschalige thomashuizen o.i.d. komen)...

Ja, en die mensen worden de dupe van diegenen die hun pgb misbruiken..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:25

Inderdaad en dan vooral het kind wordt de dupe, want die moet tenslotte naar een gezinsvervangend tehuis. En dan komen ze in een zorginstelling met een tig koppig bestuur die de bewoners niet eens kennen, maar wel (dik)betaald moeten worden naast het zetten en onderhouden van het (aangepaste)gebouw en de proffesionals die wel 24/7 met de bewoners moeten werken, omdat ze nu eenmaal 24 uurs zorg nodig hebben en de ouders niet meer voorhanden zijn om de overige 164 uren in de week de zorg over te nemen zonder dat het wat kost (ik ga uit van 4 uren zorg vanuit het PGB wat een gemiddeld gezin met een verstandelijk beperkt kind krijgt).

Zou de oplossing om de PGB te schrappen voor mensen die thuis wonen nu echt zoveel geld opleveren of zou het misschien nog wel meer geld gaan kosten....?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:00

Lante, het pgb geldt nog wel voor personen die anders uit huis geplaatst moeten worden.

Maar ik ben het met je eens dat er heel kortzichtig gedacht wordt. Het pgb wordt afgeschaft maar die mensen hebbebn nog wel hulp nodig. Uit welk potje wordt dat dan betaald?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:01

Ja, maar wie beoordeeld welke kinderen anders uit huis geplaatst moeten worden? :D Daar zitten heel veel randgevallen bij waarvan men denkt dat ze het thuis wel zouden moeten kunnen redden zonder PGB, maar wat dus in de praktijk niet gaat lukken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:17

Als ze nou eens controle's gaan houden dan hebben ze degene die er misbruik van maken zo te pakken.
De controle van nu is gewoon over de telefoon!
Maar mensen met kinderen moeten aantonen iop een formulier waar het geld is aan uit gegeven,naam van instantie enz. moet ingevuld worden.
Begeleiding buiten is al afgeschaft.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:08

gohya schreef:
Als ze nou eens controle's gaan houden dan hebben ze degene die er misbruik van maken zo te pakken.
De controle van nu is gewoon over de telefoon!
Maar mensen met kinderen moeten aantonen iop een formulier waar het geld is aan uit gegeven,naam van instantie enz. moet ingevuld worden.
Begeleiding buiten is al afgeschaft.

Tja, maar dan heb je wel controleurs nodig met mensenkennis. Iemand die zich niet omver laat praten door een gemakkelijke kletser EN iemand die ziet dat een persoon de situatie bij zichzelf onderschat en zegt dat het allemaal wel gaat alleen om een ander niet tot last te zijn. Juist die personen verdienen hulp...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:15

Ze kunnen toch ook d.m.v. dossiers van doktoren zien of het ernstig is en de persoon idd. hulp moet hebben? Ik begrijp niet hoe men kan frauderen,je moet n.l. van al je ziekte's enz. dossiers opsturen [kopieën].