Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:27

geerke

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:58

volgens mij verhoogt het eten van vlees de kans op darmkanker.....vlees is helemaal zo gezond niet.
Ja...1x in de week voor de nodige b12.
Granen zijn trouwens ook niet gezond....niet voor mensen en ook niet voor paarden.
Je wordt er dik van en er zit veel te veel zetmeel in.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:14

picobello schreef:
Ik vind het (persoonlijk!) moreel onverantwoord om vlees/vis te eten vanwege de manier waarop er met dieren wordt omgegaan. Eet het al ruim 10 jaar niet meer, mis het ook niet.
Dat het ook nog eens goed is voor het milieu vind ik minder van belang, maar is dan mooi meegenomen.

Nou nou, dat vind ik nog al wat! Eet je kaas? Drink je melk? Eet je eieren? Van welk materiaal is jouw zadel? En je schoenen (en nu niet over bijproduct beginnen, want bijproducten zijn niet zo onschuldig als men denkt)? Weet jij hoeveel insecten jij doodt op een stuk van 10 kilometer met de auto? Ga je wel eens naar het circus of de dierentuin? etc.

Niemand is perfect...

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:57

Tja en jouw vader schiet prachtige herten neer voor de lol.... ^) Nee dan ben je goed bezig...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:02

OldSkipper schreef:
Tja en jouw vader schiet prachtige herten neer voor de lol.... ^) Nee dan ben je goed bezig...

Jagers hebben vaak veel en veel meer verstand van en liefde voor de natuur dan de gemiddelde mens. Duidelijk een opmerking van iemand die geen idee heeft wat jagen inhoudt...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:06

Ik wil best graag minder vlees eten of zelfs bijna niet, maar vriendjelief wordt daar niet blij van.
Gezien ik nooit driehoek gerechten eet (groenten aardappel vlees) heb ik ook geen zin om gescheiden te koken.
Ik ga het denk ik een beetje opbouwen, af en toe geen vlees en hem laten merken dat peulvruchten/noten/kaas ipv vlees erg lekker is.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:06

_Tara_ schreef:
OldSkipper schreef:

Jagers hebben vaak veel en veel meer verstand van en liefde voor de natuur dan de gemiddelde mens. Duidelijk een opmerking van iemand die geen idee heeft wat jagen inhoudt...

ja hoor ik weet heel goed waar ik t over heb... en ja ik vind t nog steeds gruwelijk!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:09

Ik heb een tik dat ik eigenlijk alleen maar naar NDR 2 luister en het is onvoorstelbaar hoeveel reeën de laatste paar maanden op de Autobahn terecht komen. Als zo'n arm beest aangereden is en nog leeft laat je het dier dan lijden of mag de jager het dier uit zijn lijden verlossen??

Ik eet ook graag een stukje vlees, maar ik drink/eet geen zuivelproducten.

OldSkipper

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:12

Een ziek aangereden dier mag je zeker uit zijn lijden verlossen. Maar een mooi gezond dier afknallen omdat er "teveel" zijn (er zijn er niet te veel, wij mensen pikken te veel ruimte in!) gaat er bij mij echt niet in als 'liefde voor de natuur"

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:15

geerke schreef:
volgens mij verhoogt het eten van vlees de kans op darmkanker.....vlees is helemaal zo gezond niet.
Ja...1x in de week voor de nodige b12.
Granen zijn trouwens ook niet gezond....niet voor mensen en ook niet voor paarden.
Je wordt er dik van en er zit veel te veel zetmeel in.

Dat is absoluut niet waar, dat was een sterk staaltje interpretatie idioterij van de wetenschappers.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:16

esther_sonja schreef:
Wij eten ook elke dag vlees of vis.. := Eigenlijk vinden we allemaal dat het lekkerst van de hele maaltijd..

Wij ook elke dag.. De ene keer een filetlapje, de andere keer kip (eigenlijk gevogelte), de andere keer schnitzel, etc..
Ik ben gek op vlees, en ben eerlijk gezegd ook niet van plan dat te veranderen.. :=
Ik eet alleen geen vis, maar dat is omdat ik het niet lekker vind. En eet ook geen paard, dat vind ik ook niet lekker.
Wild vind ik ook niet lekker..

Om het te gooien op 'weinig empathie voor dieren' vind ik echt belachelijk..

Ik vind veel mensen hypocriet daarin.. (Sorry) Ik vind, of je eet vlees, of je eet het niet.
En niet van 'ja maar ik eet maar 2 of 3 keer per week vlees'.. Alsof dat verschil maakt..?
Net als vegetariërs, die wel bont dragen, of leer. Dat vind ik net zo hypocriet :D

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:20

Joolien schreef:
Ik wil best veranderen, geen vlees eten wordt het niet voor mij, ik vind het veels te lekker. Maar als er biologisch vlees komt wat net zoveel kost als gewoon vlees ga ik meteen over op biologisch en dat is hetzelfde met groente. Nu laat ook simpelweg mijn portemonnee het niet toe. En nee niet weer een excuus of afschuiving ;)

Ben ik het mee eens! Maar vaak denken mensen dat bij iedereen het geld op de rug groeit ofzo.. :P Heb ik het idee.
Ik vind biologische producten ook vaak belachelijk duur. Als ze dat zouden verlagen naar de normale prijs, weet ik zeker dat véél meer mensen over gaan op biologisch.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:28

OldSkipper schreef:
Een ziek aangereden dier mag je zeker uit zijn lijden verlossen. Maar een mooi gezond dier afknallen omdat er "teveel" zijn (er zijn er niet te veel, wij mensen pikken te veel ruimte in!) gaat er bij mij echt niet in als 'liefde voor de natuur"

Ja, laten verhongeren en creperen is zeker een betere optie :?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:38

OldSkipper schreef:

Kijk, dat jij geen verstand hebt van de natuur en de jacht, daar kan ik niks aan doen. Jij wel! Verdiep je er eens in en vorm dan pas een oordeel, dan zou jij ook goed bezig zijn :)*

Ik eet het meest biologische vlees überhaupt van dieren die een super leven hebben gehad en dan ineens in een klap dood waren!

Ach ja, wat betreft "prachtige herten", ik denk dat je op de foto in mijn profiel doelt. Zoiets noem je een Caribou en dat is een rendiersoort. Geschoten in de bergen van de Yukon, Canada.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:38

_Tara_ schreef:
OldSkipper schreef:

Dank je, Tara!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:39

OldSkipper schreef:

Wat voor oplossing heb jij dan hiervoor? (mag ik je even wijzen op de enorme overlast door damwild in omgeving Zandvoort...!)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:41

Ik vind dat als je minstens 1 dier hebt doodgeschoten dat je dan meer recht hebt om vlees te eten dan iemand die lekker z'n vleesje koopt in de buurtsuper en dan gaat lopen verkondigen dat jagen helemaal fout is :')

Ik heb ooit, in mijn vega jaren, een kip geslacht onder toezicht. Dan sta je dichterbij je vleesconsumptie dan de meeste anderen. ;)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:42

Wij eten thuis elke dag vlees/kip of vis. Vind dat het lekkerst van de maaltijd. :j

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:44

Mischien een stomme vraag, maar wat gebeurd er eigenlijk met een aangereden hert? Als het dier niet ziek was is het vlees goed, en een beter leven kon het dier niet gehad hebben in de wildernis.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:45

phormicola schreef:
Ik vind dat als je minstens 1 dier hebt doodgeschoten dat je dan meer recht hebt om vlees te eten dan iemand die lekker z'n vleesje koopt in de buurtsuper en dan gaat lopen verkondigen dat jagen helemaal fout is :')

Ik heb ooit, in mijn vega jaren, een kip geslacht onder toezicht. Dan sta je dichterbij je vleesconsumptie dan de meeste anderen. ;)

:j

Toad

Sabinee__ schreef:
Ja hoor, ik eet elke dag vlees of kip. ( Vis lust ik niet ) :)
En ik durf het haast niet te zeggen, maar het kan me ook vrij weinig schelen .. :)

Dit kan ik echt niet begrijpen. Je bent wel paardenliefhebber (anders zat je denk ik niet op Bokt), maar hoe dieren worden behandeld in de bio industrie interesseert je niet? Of eet je elke dag biologisch vlees? En interesseert het je ook niet dat er over de hele wereld oerwouden gekapt worden, waarbij de dieren in het oerwoud dood gaan, zodat de koeien waar wij het vlees van eten in de wei kunnen staan? Totdat we straks geen oerwoud en geen tropische dieren meer over hebben.

picobello

Adil schreef:
picobello schreef:
Ik vind het (persoonlijk!) moreel onverantwoord om vlees/vis te eten vanwege de manier waarop er met dieren wordt omgegaan. Eet het al ruim 10 jaar niet meer, mis het ook niet.
Dat het ook nog eens goed is voor het milieu vind ik minder van belang, maar is dan mooi meegenomen.

Nou nou, dat vind ik nog al wat! Eet je kaas? Drink je melk? Eet je eieren? Van welk materiaal is jouw zadel? En je schoenen (en nu niet over bijproduct beginnen, want bijproducten zijn niet zo onschuldig als men denkt)? Weet jij hoeveel insecten jij doodt op een stuk van 10 kilometer met de auto? Ga je wel eens naar het circus of de dierentuin? etc.

Niemand is perfect...

Geen kaas, geen melk, heb zelf kippen, heb geen paard dus ook geen zadel en draag 99% gympies van stof. Ik haat circussen en ook een dierentuin vind ik niet leuk. En ja, ik ben dus zo iemand die een vlieg uit mijn soep reanimeert...En nee niemand is perfect, ik zeker ook niet. Maar ik probeer wel bewust te zijn van wat ik doe en waar voedsel/producten vandaan komen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:46

Ik eet ook geen vlees, en vis eigenlijk alleen als we uit eten gaan omdat ik veel dingen die in een vega-alternatief zitten niet lust..
Moet er niet aan denken weer vlees te moeten gaan eten brrr.. Beetje dode dieren opeten..

Het is jammer dat het eten van incecten niet echt aanslaat in Nederland.. Bijv. Meelwormen en sprinkhanen. Zijn veel economischer in het omzetten van voer in massa, en zijn goed te kweken.. Maar garnalen en mosselen kunnen, wel, en deze dieren vinden de meeste nederlands vies?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:48

Nee, geen 7 dagen per week. Maar ik denk wel dat het komt op een dag of 5 per week. En dan vlees, want ik houd niet van vis. Wel beperk ik mijn vleesportie: 100 gram per persoon. Verder eet ik geen vleeswaren. Bij mijn vriend thuis vinden ze een maaltijd zonder vlees geen maaltijd dus die is wat meer gewend aan 'zijn' vlees.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:49

Kana schreef:
Mischien een stomme vraag, maar wat gebeurd er eigenlijk met een aangereden hert? Als het dier niet ziek was is het vlees goed, en een beter leven kon het dier niet gehad hebben in de wildernis.

Wanneer je een ree/hert aanrijdt, moet je de lokale jachtopziender inschakelen (vaak is het nummer wel bekend bij de lokale politie). Zij nemen het ree/hert mee of doden het ook, mocht het nog leven. Of het vlees na de aanrijding nog voor consumptie geschikt is kan naar gekeken worden. Vaak is dit trouwens niet het geval.

Je mag in ieder geval niet zelf het ree/hert meenemen, dit geldt volgens mij zelfs als stropen.