Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Famke160301 schreef:Idd een wezenlijk verschil...de varkentjes die buiten rondlopen, lopen daar ook in de winter als t min 10 en kouder wordt. Je weet blijkbaar niet hoeveel uitval er dan is bij die biggetjes. Door de kou (winter) door regen weer (nat = koud). En om dan nog maar niet te spreken over het percentage dat doodgelegen wordt..
Citaat:Nee dan hebben de varkens t in de bio-industrie het idd bar slecht... fijn op een verwarmde vloer onder een biggenlamp in t zaagsel, met moeders heel dichtbij maar toch zo dat de kleine biggetjes zo min mogelijk risico lopen om doodgelegen te worden. Voor moeders speciale verse lucht inlaat bij het hoofd, zodat ze het door al die verwarmingen voor de biggetjes het zelf niet veel te heet krijgt, soms zelfs speciale koeling onder de zeug in de vloer om evt. hittestress te voorkomen. Altijd vers schoon drinkwater en vers voer..(en niet verregent of bevroren bij hun biologische collega's). Geen last van die vervelende spoelwormen die buiten in de grond welig tieren.. Bij evt.ziekte de mogelijkheid om een matras aan de baas te vragen zodat ze makkelijker kunnen opstaan, of evt zelfs een aparte kamer krijgen op stro of zaagsel waarin ze de tijd krijgen om weer aan te sterken.
Citaat:Tja daglicht, daar kun je over twisten. Dit is meestal een menselijke emotie, het zielig vinden, terwijl een varken die nooit anders gewend is, daar echt niet wakker van ligt of verdrietig om is, zij denken niet zoals wij in de trant van zielig, zielig zijn is niet meetbaar, tis een menselijke emotie. En dieren zijn mits ze goed verzorgt worden (lees een droge slaapplaats, vers drinkwater en op tijd hun eten) gewoon happy. Gelukkig hebben de meeste stallen per afdeling een raam. Ik vind t zelf ook fijner dat ze direct daglicht hebben, ondanks dat er binnen meer dan voldoende tl's hangen. Maar dat is mijn emotie die ik daarbij heb, kijkt vriendelijker, voor t varken maakt t niks uit.
Ik heb het niet over ramen. Ik heb over een buitenleven waar ze zelf ook schaduw op kunnen zoeken. Dan kunnen wij ook beter niet buiten komen in de zomer. Dan verbranden we niet, lopen we geen zonnesteek op, worden we niet lek gestoken door muggen of gestoken door andere dieren...Citaat:Toch zijn varkens in de zomer zonder raam beter af. Ga zelf maar eens met 30 graden precies onder zo'n raam liggen waar de hele tijd de zon op staat te ketsen, geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Dus hebben sommige bedrijven zelfs gordijntjes of iets in die trant om felle zon buiten te kunnen houden.
Helemaal eens. En daarom vind ik dat men eens genoegen moet nemen met wat minder vlees zodat het geen massaproductie meer hoeft te zijn. Bij varkens hetzelfde probleem als met paarden. Omdat het er zoveel zijn op beperkte ruimte en er allerlei milieutechnische zaken bij komen kijken mogen ze niet allemaal fulltime/vaak naar buiten. Naar mijn mening dan maar minderen zodat er meer mogelijk is voor de dieren...Citaat:Vind t ook een beetje een kwestie van realistisch denken. Een bedrijf met 10.000 vleesvarkens kán ze niet allemaal mooi buiten in de modder laten banjeren, simpelweg omdat er te weinig grond is en t wrs milieu technisch niet kan/mag.
Daarbij komt dat regels in nederland elkaar gruwelijk tegenspreken. Welzijnseisen en milieu-eisen staan loodrecht tegenover elkaar. MAW wil je t goed doen voor je dieren dan doe t weer slecht voor t milieu en kun je een boete krijgen, andersom is ook aan de orde.]
Dat is een kwestie van vraag & aanbod. Waarom houden de kleine bedrijven het financieel niet vol? Door de kiloknallers en de concurrentie van de megastallen. Als die er niet meer zouden zijn krijg je een hele andere wisselwerking van vraag & aanbod en zou er ook veel meer mogelijk zijn voor de kleinere bedrijven. Niet alleen via de consument maar ook via de overheid.Citaat:En nu niet komen met t antwoord "dan moeten ze niet zoveel varkens houden", want dan vertel me dan ook maar eens meteen hoe t komt dat alle kleine bedrijfjes t niet meer vol kunnen houden financieel gezien. Ter uitleg. Een agrarische ondernemer verdiende afgelopen jaar ongeveer tussen de 25.000 en 35.000 euro per jaar. Niks meer en miss zelfs wel minder dan een metselaar, alleen heeft die metselaar geen financiering bij de bank van 1 miljoen euro....of meer.... Grotere bedrijven kunnen hun kosten beter spreiden over t aantal varkens, dus kost t per varken minder om hem groot te krijgen. Bovendien kan een groter bedrijf goedkoper voer inkopen (staffelkorting) en krijgt meer betaald voor een koppel biggen. (grotere koppels krijgen toeslag, kleinere koppels kunnen soms zelfs een korting krijgen. Bv grote koppel: basisprijs 40 euro, + koppeltoeslag 2 euro = totaal 42,- een klein bedrijf met een kleine koppel biggen: basisprijs 40 euro - korting van 2 euro (omdat t aantal te klein is) = totaal 38 euro. Gevolg verschil van 4 euro per big. En let op dit tikt door. Transportkosten voor kleinere koppels ligt veel hoger, simpelweg omdat de wagens maar halfvol moeten rijden, maar het dieselverbruik is op dezelfde afstand evenveel dus duurder.
Shiloh schreef:OldSkipper schreef:Mensen die vinden dat wakkerdier overdrijft, willen zelf de waarheid niet zien!
Wat een heerlijk nuttige statement en wat heb je hem bijzonder krachtig onderbouwt. Chapeau, je hebt me volledig overtuigd!
truus1970 schreef:gewoon als je tuintje hebt, een paar leuke kippetjes in de tuin. Elke dag een vers eitje en je bent zelf baas over welzijn van je dieren. Zo nu en dan 1 slachten en je bent verzekerd van een kippetje dat een leuk leven heeft gehad.
zelfde kan je doen met een varken...stukje weide afschermen en daar een paar varkens in. Weet je zkeer dat ze geen rare dingen hebben gekregen wat chemisch is, en ook nu ben je verzekerd van een gelukkig stukje vlees op je bord....
Boeren moeten wel grote stallen maken en alles vol proppen. De regels waar zij aan moeten voldoen zijn niet mals, Dat zijn grote inversteringen die er ook weer uitgehaald moeten worden en dat kan alleen door groter en groter te worden. Dus uiteindelijk heeft wakker dier en dat soort instanties het zelf in de hand gewerkt.
truus1970 schreef:klopt helemaal met wat je zegt. De consument bepaalt uiteindelijk, en die wil een zo goedkoop mogelijk stukje vlees. Er zijn niet veel die bewust naar de biologische boer toegaan om daar vlees te kopen.
Wanneer iedereen hiervoor zou kiezen, waren die grote stallen en opeen geporpte dieren heel snel verleden tijd. Want er is geen boer die dat echt leuk vindt. Maar je moet wat in deze tijd dat de consument het goedkoopste stukje vlees wil. Je moet dan mee om je hoofd boven water te houden
OldSkipper schreef:T is toch een behoorlijk duidelijke stelling, ik hoef niemand te overtuigen, mensen die hun mening al klaar hebben en elke avond een lekkere kiloknaller eten zijn toch niet te overtuigen.
Angela_28 schreef:Ik onderbouw volgens mij alles vrij goed... (post ergens bovenaan). Maar daar wordt niet meer op gereageerd?. Voor mij blijft het een vervelend feit dat de dieren niet buiten komen en geen fatsoenlijke bewegingsvrijheid hebben. Ongeacht de "genoegens" die ze in de stallen hebben en waar voor gezorgd wordt, hebben ze dat niet....
Of wel?
annastasia schreef:Angela_28 schreef:Ik onderbouw volgens mij alles vrij goed... (post ergens bovenaan). Maar daar wordt niet meer op gereageerd?. Voor mij blijft het een vervelend feit dat de dieren niet buiten komen en geen fatsoenlijke bewegingsvrijheid hebben. Ongeacht de "genoegens" die ze in de stallen hebben en waar voor gezorgd wordt, hebben ze dat niet....
Of wel?
Wat te denken van al die paarden in nederland die nooit hun hok uitkomen of niet verder komen dan dagelijks een uurtje in de bak omdat er geen of te weinig weiland voorhanden is.
Dat is nog zoiets.
Bovendien is een paard een luxe product en oa een varken hard nodig om de wereldbevolking van voedsel te voorzien.
Dat wij met z'n allen op een andere manier zouden moeten gaan consumeren ben ik met je eens, maar dat is voor een kleine speler als nederland erg moeilijk op te lossen. Andere landen als Duitsland zouden hierin veel grotere stappen kunnen maken.