Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OldSkipper

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:39

Mensen die vinden dat wakkerdier overdrijft, willen zelf de waarheid niet zien!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:32

Famke160301 schreef:
Idd een wezenlijk verschil...de varkentjes die buiten rondlopen, lopen daar ook in de winter als t min 10 en kouder wordt. Je weet blijkbaar niet hoeveel uitval er dan is bij die biggetjes. Door de kou (winter) door regen weer (nat = koud). En om dan nog maar niet te spreken over het percentage dat doodgelegen wordt..

Ja, dat is natuurlijk heel dramatisch denken. Juiste inrichting van de wei/faciliteit met ook schuilmogelijkheden en voor biggen een kraamstal in een binnengedeelte. Beetje aanpassen hier en daar moet kunnen he. Het is heus niet of opgehokt zitten of doodvriezen/doodliggen ;) Dat percentage doodliggen kun je ook accepteren bij andere leefomstandigheden. Mijn paard staat 24/7 buiten. Ja, meer kans op verwondingen zeggen sommigen. Naar mijn mening wel een heel fijn en vrij leven voor het dier.

Citaat:
Nee dan hebben de varkens t in de bio-industrie het idd bar slecht... fijn op een verwarmde vloer onder een biggenlamp in t zaagsel, met moeders heel dichtbij maar toch zo dat de kleine biggetjes zo min mogelijk risico lopen om doodgelegen te worden. Voor moeders speciale verse lucht inlaat bij het hoofd, zodat ze het door al die verwarmingen voor de biggetjes het zelf niet veel te heet krijgt, soms zelfs speciale koeling onder de zeug in de vloer om evt. hittestress te voorkomen. Altijd vers schoon drinkwater en vers voer..(en niet verregent of bevroren bij hun biologische collega's). Geen last van die vervelende spoelwormen die buiten in de grond welig tieren.. Bij evt.ziekte de mogelijkheid om een matras aan de baas te vragen zodat ze makkelijker kunnen opstaan, of evt zelfs een aparte kamer krijgen op stro of zaagsel waarin ze de tijd krijgen om weer aan te sterken.

En toch kunnen ze niet vrij bewegen. Ze liggen lekker heel de tijd op hetzelfde stuk op die fijne, harde verwarmde vloer, zonder modder, gras etc. Ik heb er trouwens echt mijn vraagtekens bij of er in de biologische varkenshouderij zoveel biggen worden doodgedrukt hoor... :o

Citaat:
Tja daglicht, daar kun je over twisten. Dit is meestal een menselijke emotie, het zielig vinden, terwijl een varken die nooit anders gewend is, daar echt niet wakker van ligt of verdrietig om is, zij denken niet zoals wij in de trant van zielig, zielig zijn is niet meetbaar, tis een menselijke emotie. En dieren zijn mits ze goed verzorgt worden (lees een droge slaapplaats, vers drinkwater en op tijd hun eten) gewoon happy. Gelukkig hebben de meeste stallen per afdeling een raam. Ik vind t zelf ook fijner dat ze direct daglicht hebben, ondanks dat er binnen meer dan voldoende tl's hangen. Maar dat is mijn emotie die ik daarbij heb, kijkt vriendelijker, voor t varken maakt t niks uit.

Nee, want andere dieren die je vanaf geboorte in hokken houdt met hele beperkte ruimte gaan ook geen raar gedrag vertonen toch? Op en neer wiegen en zelfde rondjes lopen, staarten van soortgenootjes afbijten, "ondeugden ontwikkelen". Ik geloof er niet in dat als een dier niet anders gewend is dat hij er dan geen last van ondervindt. Ik denk dat dit het "goedpraten van eigen acties door de mens is".

Citaat:
Toch zijn varkens in de zomer zonder raam beter af. Ga zelf maar eens met 30 graden precies onder zo'n raam liggen waar de hele tijd de zon op staat te ketsen, geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Dus hebben sommige bedrijven zelfs gordijntjes of iets in die trant om felle zon buiten te kunnen houden.
Ik heb het niet over ramen. Ik heb over een buitenleven waar ze zelf ook schaduw op kunnen zoeken. Dan kunnen wij ook beter niet buiten komen in de zomer. Dan verbranden we niet, lopen we geen zonnesteek op, worden we niet lek gestoken door muggen of gestoken door andere dieren...

Citaat:
Vind t ook een beetje een kwestie van realistisch denken. Een bedrijf met 10.000 vleesvarkens kán ze niet allemaal mooi buiten in de modder laten banjeren, simpelweg omdat er te weinig grond is en t wrs milieu technisch niet kan/mag.
Daarbij komt dat regels in nederland elkaar gruwelijk tegenspreken. Welzijnseisen en milieu-eisen staan loodrecht tegenover elkaar. MAW wil je t goed doen voor je dieren dan doe t weer slecht voor t milieu en kun je een boete krijgen, andersom is ook aan de orde.]
Helemaal eens. En daarom vind ik dat men eens genoegen moet nemen met wat minder vlees zodat het geen massaproductie meer hoeft te zijn. Bij varkens hetzelfde probleem als met paarden. Omdat het er zoveel zijn op beperkte ruimte en er allerlei milieutechnische zaken bij komen kijken mogen ze niet allemaal fulltime/vaak naar buiten. Naar mijn mening dan maar minderen zodat er meer mogelijk is voor de dieren...

Citaat:
En nu niet komen met t antwoord "dan moeten ze niet zoveel varkens houden", want dan vertel me dan ook maar eens meteen hoe t komt dat alle kleine bedrijfjes t niet meer vol kunnen houden financieel gezien. Ter uitleg. Een agrarische ondernemer verdiende afgelopen jaar ongeveer tussen de 25.000 en 35.000 euro per jaar. Niks meer en miss zelfs wel minder dan een metselaar, alleen heeft die metselaar geen financiering bij de bank van 1 miljoen euro....of meer.... Grotere bedrijven kunnen hun kosten beter spreiden over t aantal varkens, dus kost t per varken minder om hem groot te krijgen. Bovendien kan een groter bedrijf goedkoper voer inkopen (staffelkorting) en krijgt meer betaald voor een koppel biggen. (grotere koppels krijgen toeslag, kleinere koppels kunnen soms zelfs een korting krijgen. Bv grote koppel: basisprijs 40 euro, + koppeltoeslag 2 euro = totaal 42,- een klein bedrijf met een kleine koppel biggen: basisprijs 40 euro - korting van 2 euro (omdat t aantal te klein is) = totaal 38 euro. Gevolg verschil van 4 euro per big. En let op dit tikt door. Transportkosten voor kleinere koppels ligt veel hoger, simpelweg omdat de wagens maar halfvol moeten rijden, maar het dieselverbruik is op dezelfde afstand evenveel dus duurder.
Dat is een kwestie van vraag & aanbod. Waarom houden de kleine bedrijven het financieel niet vol? Door de kiloknallers en de concurrentie van de megastallen. Als die er niet meer zouden zijn krijg je een hele andere wisselwerking van vraag & aanbod en zou er ook veel meer mogelijk zijn voor de kleinere bedrijven. Niet alleen via de consument maar ook via de overheid.

Noem mij onrealistisch of "dromend", ik denk dat het kan. Uiteraard is bovenstaand mijn persoonlijke kijk op zaken en wil ik niemand op zijn tenen trappen. Ik weet dondersgoed dat ook de boeren in de bio industrie hard werken voor hun geld en dat het geen rozengeur en manenschijn is. Het begint echter bij de consument en die steekt liever zijn kop in het zand dan er realistisch naar te kijken.

NB: nu gaat het over het "dagelijkse" leven van de dieren. Ik heb echter ook al zaken gezien, gehoord en gelezen over de transporten, het in en uitladen en de behandeling van de dieren bij het slachthuis. Dan heb ik echt de neiging om te zeggen... "Beetje meer respect voor datgene je eet... Het leeft namelijk tot op een bepaald punt...". ;)

Edit: Varkensvlees haal (bestel) ik hier als ik het nodig heb: http://www.heldervarken.com/
Mijn rundvlees haal ik hier: http://www.boerderijwinkelfromberg.nl/
Dat vind ik een fijner idee dan dit http://www.frankenfrij.nl/4809/FreeTemp ... zeugen.jpg of dit http://www.vlees.ws/koeien.jpg

(Ik kan even niet zo snel vinden of ik de linkjes zo mag plaatsen als ik het heb gedaan, zo niet, dan haal ik ze uiteraard weg als het niet mag!)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:37

OldSkipper schreef:

Wat een heerlijk nuttige statement en wat heb je hem bijzonder krachtig onderbouwt. Chapeau, je hebt me volledig overtuigd! :7

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:16

Shiloh schreef:
OldSkipper schreef:

Wat een heerlijk nuttige statement en wat heb je hem bijzonder krachtig onderbouwt. Chapeau, je hebt me volledig overtuigd! :7

T is toch een behoorlijk duidelijke stelling, ik hoef niemand te overtuigen, mensen die hun mening al klaar hebben en elke avond een lekkere kiloknaller eten zijn toch niet te overtuigen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:20

Het is nogal een non-argument. Maar wellicht is Nederlandse les discussieren alweer een tijdje geleden of zo.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:34

Jij geeft jouw mening ik de mijne. T is allemaal zo simpel.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:57

gewoon als je tuintje hebt, een paar leuke kippetjes in de tuin. Elke dag een vers eitje en je bent zelf baas over welzijn van je dieren. Zo nu en dan 1 slachten en je bent verzekerd van een kippetje dat een leuk leven heeft gehad.
zelfde kan je doen met een varken...stukje weide afschermen en daar een paar varkens in. Weet je zkeer dat ze geen rare dingen hebben gekregen wat chemisch is, en ook nu ben je verzekerd van een gelukkig stukje vlees op je bord....

Boeren moeten wel grote stallen maken en alles vol proppen. De regels waar zij aan moeten voldoen zijn niet mals, Dat zijn grote inversteringen die er ook weer uitgehaald moeten worden en dat kan alleen door groter en groter te worden. Dus uiteindelijk heeft wakker dier en dat soort instanties het zelf in de hand gewerkt.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:34

truus1970 schreef:
gewoon als je tuintje hebt, een paar leuke kippetjes in de tuin. Elke dag een vers eitje en je bent zelf baas over welzijn van je dieren. Zo nu en dan 1 slachten en je bent verzekerd van een kippetje dat een leuk leven heeft gehad.
zelfde kan je doen met een varken...stukje weide afschermen en daar een paar varkens in. Weet je zkeer dat ze geen rare dingen hebben gekregen wat chemisch is, en ook nu ben je verzekerd van een gelukkig stukje vlees op je bord....

Boeren moeten wel grote stallen maken en alles vol proppen. De regels waar zij aan moeten voldoen zijn niet mals, Dat zijn grote inversteringen die er ook weer uitgehaald moeten worden en dat kan alleen door groter en groter te worden. Dus uiteindelijk heeft wakker dier en dat soort instanties het zelf in de hand gewerkt.

Dat laatste snap ik niet. Waarom zou wakker dier en dat soort instanties de megastallen in de hand werken? Door de regels? Dan maar alles lekker loslaten? Lijkt me ook geen optie. Het is nog altijd de keuze van wat de consument in zijn winkelwagentje legt volgens mij, wat de huidige markt vraag/aanbod en productie vormt? :o

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:12

Echt er is zoveel ellende met dieren, ze worden steeds slechter behandeld heb ik het idee. De stallen 'fabrieken' worden steeds groter en dieren worden tegenwoordig niet meer gezien als wezens met gevoel net zoals wij. Ik vind het verschrikkelijk.
Er zijn veel mensen die zich willen inzetten voor de dieren, maar het merendeel maakt het volgens mij vrij weinig uit wat voor leven die arme dieren hebben.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:41

klopt helemaal met wat je zegt. De consument bepaalt uiteindelijk, en die wil een zo goedkoop mogelijk stukje vlees. Er zijn niet veel die bewust naar de biologische boer toegaan om daar vlees te kopen.

Wanneer iedereen hiervoor zou kiezen, waren die grote stallen en opeen geporpte dieren heel snel verleden tijd. Want er is geen boer die dat echt leuk vindt. Maar je moet wat in deze tijd dat de consument het goedkoopste stukje vlees wil. Je moet dan mee om je hoofd boven water te houden

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:55

truus1970 schreef:
klopt helemaal met wat je zegt. De consument bepaalt uiteindelijk, en die wil een zo goedkoop mogelijk stukje vlees. Er zijn niet veel die bewust naar de biologische boer toegaan om daar vlees te kopen.

Wanneer iedereen hiervoor zou kiezen, waren die grote stallen en opeen geporpte dieren heel snel verleden tijd. Want er is geen boer die dat echt leuk vindt. Maar je moet wat in deze tijd dat de consument het goedkoopste stukje vlees wil. Je moet dan mee om je hoofd boven water te houden

Klopt. En dat vind ik zo jammer! We zijn tegenwoordig zo bezig met gezondheid en wat we eten, en wat ermee gebeurd qua insekticiden en antibiotica dat ik denk dat er toch een moment moet gaan komen dat het niet meer om het goedkoopste maar ook het eerlijkste en lekkerste stukje vlees gaat. Want het verschil je proef je uiteindelijk wel degelijk! En dat daar dan wat schokkende dingen voor nodig zijn... tja. In welke film zeiden ze nou ook weer dat de mens eerst aan het randje van de afgrond moet staan alvorens te veranderen... :o . Zit misschien toch wel wat in...

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:59

Teleurgesteld ben ik in ongehoord, wakkerdier, de dieren bescherming etc. wat is het een laffe en zwakke actie om deze mooie sector op deze onrealistische manier neer te zetten!

Natuurlijk gaan er dieren dood, er sterven ook regelmatig mensen. Natuurlijk wordt ongeveer 1% van de biggen dood geboren, maar er zijn ook baby´s die dood geboren worden. Natuurlijk worden er biggen dood gelegen, maar het is niet voor niets dat de zeug in een box zit, hierdoor wordt dat aantal verlaagd. In de natuur zouden veel meer biggen sterven.

Lieve mensen, ik heb voldoende ervaring in de varkenssector om jullie te vertellen dat het beeld dat ongehoord op dit moment creëert totaal niet realistisch is. Het is absoluut niet zo dat ik de feiten niet wil onderzien, maar ongehoord laat realistisch beeld zien!

Als jullie nog vragen hebben waarom bepaalde dingen gebeuren etc. stel ze gerust. Het zou jammer zijn als zo'n mooie sector door zoiets kapot wordt gemaakt!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:06

Jaaaaaa helemaal eens met sSanne!!!! _/-\o_

ik werk in de kraamstallen en daar proberen we ook alles zo goed mogelijk te doen.. verder werk ik ook bij de koeien en geiten ook daar wordt er zo goed mogelijk voor de dieren gezorgt. ik ben nog steeds van mening dat de mensen eerst eens moeten zien voordat ze een mening vormen die gebaseerd is op ''zielige foto's ''

Ook hier kun je terecht voor vragen ;) op de site in mijn ondertitel staan ook open dagen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:55

even een vraagje dan....liggen de zuigen dan niet helemaal klem tussen die stangen?
Waar is dat voor?Ze kunnen niet draaien ,nieteens zichzelf kriebelen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:17

goeie geerke.

De stangen in de kraamstal zijn verstelbaar zo kun je de zeug genoeg ruimte geven om te bewegen (het blijft klein dat weten wij als varkensboerinnen ook wel) de reden dat ze zo ''kort'' gehouden worden is omdat zeugen vaak ''vergeten'' dat ze zon 12 biggen rond hebben lopen en er vaak op gaan liggen na het eten. met als gevolg 8 dood gedrukte biggen onder de zeug.. geloof me DAT is pas zielig

de kraamafdeling waar ik sta beschikt over:

* een afdeling met 8 a 12 (verstelbare) hokken
* vloerverwarming
* beweegbare vloeren (staat de zeug dan is die omlaag en zakken de biggen zodat deze niet onder de zeug kunnen lopen, ligt de zeug dan komt de vloer rustig op en kunnen ze drinken zonder dat mama ze vergeet)
* extra lampen
* ingestrooide nestjes waar ze graag liggen
* goede ventilatie met daarbij een LUCHTWASSER voor de burgers

Wij weten ook dat de lig ruimtes voor de zeugen krap zijn maar we willen ook de biggen beschermen.
vandaar dat ze zeugen pas 1 week voor de werpdatum in dat hok gaan. ze kunnen dan wennen en op hun gemak de tijd nemen. Verder lopen ze eigenlijk fulltime in een vrijloophok waar ze alles zelf kunnen bepalen.

Tja ik weet dat het voor jullie als het minimale klinkt maar houd wel in de gaten dat wij er elke dag moeten staan, ons helemaal uit de naad werken om alles netjes voor elkaar te hebben. en dat het dan niet leuk is om zo verschrikkelijk de grond ingestampt te worden.

Oveigens worden bij ons de biggen eerst gewogen en krijgen ze een vitaminepreparaat. zo kunnen we de groei in de gaten houden en biggen optijd opmerken als zij ''achterblijven''. de behandeling (bestaat uit: de verplichte oornummers en een ijzer toediening in de nek) word over verschillende momenten gedaan om de stress te reduceren ;)

nog meer vragen?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:23

OldSkipper schreef:
T is toch een behoorlijk duidelijke stelling, ik hoef niemand te overtuigen, mensen die hun mening al klaar hebben en elke avond een lekkere kiloknaller eten zijn toch niet te overtuigen.

ik moet zeggen dat ik als varkensmedewerker hier niet van opkijk. vaak word er door dezelfde partijen hetzelfde gedacht.
lees mijn bericht hier boven even en als je vragen hebt kun je ze stellen en altijd nog je mening houden of hervormen ;)

ik zou het fijn vinden als je je gedane opmerkingen zou willen onderbouwen zodat ik hier een reactie vanuit mijn ervaringen in mijn sector kan geven ;)
ik heb respect voor jouw mening ik hoop dat jij andersom dat ook hebt ;)

alvast bedankt!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:31

Ik onderbouw volgens mij alles vrij goed... (post ergens bovenaan). Maar daar wordt niet meer op gereageerd? :o . Voor mij blijft het een vervelend feit dat de dieren niet buiten komen en geen fatsoenlijke bewegingsvrijheid hebben. Ongeacht de "genoegens" die ze in de stallen hebben en waar voor gezorgd wordt, hebben ze dat niet.... ;) Of wel?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:40

@ angela_28 Dat klopt. Ik geef je gelijk over het feit dat ze niet buiten komen.

Het is helaas niet realiseerbaar omdat er te weinig land is voor de aantallen bedrijven en dieren. Als ze allemaal de gewenste ruimte buiten zouden moeten krijgen dan zouden de burgens eigenlijk allemaal in flats moeten wonen. want de vraag naar vlees die word niet minder.

voor de varkens geldt dat ze vrijwel verbranden in de zon omdat ze geen zweetklieren hebben. er moet dan dus ook een bad gecreeerd worden wat dan voor stankoverlast zorgt. (en tevens klagende buurtbewoners ;) )

In de stal kunnen wij de omstandigheden optimaliseren en is het makkelijker om aan de vlees vraag te voldoen. als we de dieren willen houden (zoals ook wij willen) lopen de schulden op tot in de tientallen miljoenen per boerderij.. iets wat de boeren (en banken) niet kunnen volbrengen met de huidige prijzen

dus al met al ben ik het gruwelijk met je eens. het is alleen niet realiseerbaar hoe graag wij als boeren dat ook zouden willen. Je kunt zeggen dat we dan minder dieren moeten houden per boerderij. maar dan gaan alle boeren falliet vanwege zware financiering om aan de welzijnswetten te voldoen..

mocht je suggesties hebben van hoe jij dat zou doen vind ik dat erg interessant! :D

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:48

Angela_28 schreef:
Ik onderbouw volgens mij alles vrij goed... (post ergens bovenaan). Maar daar wordt niet meer op gereageerd? :o . Voor mij blijft het een vervelend feit dat de dieren niet buiten komen en geen fatsoenlijke bewegingsvrijheid hebben. Ongeacht de "genoegens" die ze in de stallen hebben en waar voor gezorgd wordt, hebben ze dat niet.... ;) Of wel?

Wat te denken van al die paarden in nederland die nooit hun hok uitkomen of niet verder komen dan dagelijks een uurtje in de bak omdat er geen of te weinig weiland voorhanden is.
Dat is nog zoiets.
Bovendien is een paard een luxe product en oa een varken hard nodig om de wereldbevolking van voedsel te voorzien.

Dat wij met z'n allen op een andere manier zouden moeten gaan consumeren ben ik met je eens, maar dat is voor een kleine speler als nederland erg moeilijk op te lossen. Andere landen als Duitsland zouden hierin veel grotere stappen kunnen maken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:56

Zo, ik als pluimveehoudster zet hier even een stipje...
Ga het allemaal is op mn gemakje doorlezen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:00

tja daarom denk ik dat een paard ook niet met een varken te vergelijken is..

ik bedoel onze varkens hebben wel verschillende kleuren speelballen maaareee geen 3000000 verschillende dekjes, bandages enz :P

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:55

annastasia schreef:
Angela_28 schreef:

Wat te denken van al die paarden in nederland die nooit hun hok uitkomen of niet verder komen dan dagelijks een uurtje in de bak omdat er geen of te weinig weiland voorhanden is.
Dat is nog zoiets.
Bovendien is een paard een luxe product en oa een varken hard nodig om de wereldbevolking van voedsel te voorzien.

Dat wij met z'n allen op een andere manier zouden moeten gaan consumeren ben ik met je eens, maar dat is voor een kleine speler als nederland erg moeilijk op te lossen. Andere landen als Duitsland zouden hierin veel grotere stappen kunnen maken.

@ Annastasia. Helemaal gelijk in wat de paarden aangaat. Dat gaf ik ook al eerder aan ;) . Mijn paard staat 24/7 buiten omdat ik de mogelijkheid heb en het voor mij een must was bij de aanschaf van een paard. En dat het varken nodig is om de wereldbevolking van voedsel te voorzien.... ik heb het niet erover dat ik tegen vlees eten ben he... Ik lust zelf ook graag een biefstukje :D . Ik ben tegen de pure massaproductie omdat mensen meer en meer willen. We komen hier echt niet om van de honger als er geen bio industrie is. We zullen wel ons wensen en voedsellijstje aan moeten passen.

@sMieke: Je hebt gelijk. Ik vind het ook geen pure mishandeling (veel vervoeren trouwens wel) maar het is bij lange na niet wat het fijnste is voor het dier. En nee, dat is hier ook niet mogelijk met deze aantallen dieren op deze oppervlakte. Daarom kies ik voor biologisch zodat ik een boer steun die het anders doet. (En de boerderij waar ik het haal komt ook niet alleen rond van hun boerderij en die hebben jaren moeten wachten op een bouwvergunning voor uitbreiding, overheid en gemeenten werken in mijn ogen dan ook niet heel erg mee om het haalbaar te maken). De overheid maakt het moeilijk en zolang de overheid blijft zeggen dat het kwestie is van marktwerking en geen subsidies gaat verstrekken voor dierenwelzijn in de bio industrie zal het ook niet anders worden ben ik bang. De consument zal het waarschijnlijk niet gaan veranderen. Hoe zielig ze het ook vinden als ze het "massa gebeuren" op tv zien, 10 minuten later als de speklapjes op tafel staan zijn ze het vergeten... Daarnaast vind ik wel dat organisaties het recht mogen blijven hebben om proberen mensen wakker te schudden! En niet door "onwaarheden" te verkondigen maar veel foto's van wakker dier geven toch wel beelden weer van hoe het eraan toe gaat in de massa productie...

Enfin, dan kom je op het punt dat biologische landbouw voor het aantal inwoners in ons land niet te doen is... Dan kom je op het punt van overbevolking... Poeh, het is eigenlijk ook allemaal een grote cirkel he....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:01

Het grote probleem is eigenlijk de overbevolking. Als we zo doorgaan dan hebben we 3 aardbollen nodig om een ieder van voldoende voedsel te kunnen voorzien.

Nederland is het meest productieve land qua voedsel. Er wordt hier het meest efficient geproduceerd.
En om dan meer bedrijven biologisch te maken kun je eigenlijk niet maken, want dan zullen er weer meer mensen in de wereld honger gaan lijden. Ook meer natuur maken is eigenlijk not-done.
Nederland heeft het meest vruchtbare landbouwgrond.

Dan maar even zwart-wit gezegd; tijd voor een grote uitbraak van ziekte. waardoor de bevolking weer krimpt. Of mensen in 3e wereld landen leren om op onze manier te produceren waardoor zij makkelijker hun bevolking van voedsel kunnen voorzien.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:07

dat laatste stond laatst in de krant. Dat er een superbacterie zou komen binnen tien ajar die overal resistent tegen is zodat er weer minder mensen op deze aarde zijn.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:14

Maar het is wel die overbevolking die men dwingt om op grote schaal te produceren... Dat vind ik ook altijd (ethisch) moeilijke discussies... Waar een foto van Wakker Dier al niet tot kan lijden :-). Ik moet zeggen dat ik normaliter dit soort discussies mijd omdat er nogal grof gereageerd kan worden. Ik vind dit een hele nette discussie. Ik kies dan voor biologisch maar ik besef ook dat als iedereen dat morgen zou doen dat we een heel ander probleem hebben...