EHEC bacterie eist nog meer levens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:26

ThePast03 schreef:
Wat ik begrepen heb zitten de ziektekiemen vooral in de ontlasting. Als iemand niet zo hygienisch te werk gaat kan het zijn dat op een deurknop van een toilet wel ziektebacteriën zitten. Dus even opletten bij openbare toiletten.

Bepaald niet alleen dáár. Dat is een vals idee van veilgheid.
Enig idee hoe dat is met álle deurkrukken in de openbare ruimte? Of op de zittingen van bioscoopstoelen om maar wat anders te noemen?

Er is echter ok geen reden om met handschoentjes aan te gaan leven buitenshuis.
Zoals JvG aangeeft is het aantal gevallen relatief laag.
Er zijn ondertussen in hetzelfde gebied heel wat meer mensen aan andere infectueuze ziektes gestorven.
Het is gewoon een kwestie van aandacht, van focus.
In de VS komen in drie weken net zoveel mensen om als alle er zelfs maar indirect bij te slepen slachtoffers van de 911 aanslag.

De reden van de grote aandacht is de heel bijzondere aard van deze bacterie; de resistentie tegen zoveel anti-biotica. Dat lijkt nu ineens niet meer de kern van het probleem?
Zeker nu de keten al onderbroken lijkt is dat nu het enige wat belangrijk is toch?!
Waar komt die bacterie vandaan?
Daarna is vraag twee hoe kan dat?
Pas dan kan iets aan voorkomen gedaan worden.

Ik ben echter heel bang dat dit weer een typisch geval van misbruik maken van politiek draagvlak gaat worden om het onafhankelijke producentjes wéér een stap moeilijker te maken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:30

Meer dan 4000 mensen op de IC en 22 doden aan een bacterie vind ik persoonlijk toch genoeg reden om aandacht aan te schenken en ook om mensen te waarschuwen.
Verder heb ik geen zin om in te gaan op allerlei complottheorien.

gohya

Re: EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:28

Ze hebben een hoop taugé onderzocht al,maar geen bacterie op te vinden.
Ik geloof ook niet dat het daar vandaan komt.Ook niet dat het uit voedsel komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:22

ThePast03 schreef:
Meer dan 4000 mensen op de IC en 22 doden aan een bacterie vind ik persoonlijk toch genoeg reden om aandacht aan te schenken en ook om mensen te waarschuwen.

Niemand schrijft van niet.
Het is echter wel zaak om mensen te waarschuwen voor het risico en niet ungefundeerd wat te roepen wat toch goed uitkomt.
Dat is desinformatie zonder waarschuwende waarde.
Dat veroorzaakt extra problemen en dat is gebleken.
Verder gaat dit nog lang nawerken door verstoring van gezond eetgedrag.

Waar wil je de mensen nu voor waarschuwen? Voor .... eens kijken, wat hebben we nog niet gehad, vers fruit uit Nederland :)*

Het enige wat men zinvol kan adviseren is als altijd:
Was je handen, kook hygiënisch, verhit rauwe dierlijke producten goed en spoel verse groente goed af met drinkwater.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:28

Wat mij opvalt is dat de mensen in NL echt paniek hebben voor wat er nu in Holstein gebeurd en de mensen in Duitsland zo iets hebben van ; "daarvoor blijf je toch niet thuis"

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:29

Welke mensen zijn er in paniek dan? Ik ben er nog geen een tegengekomen?
Iedereen eet nog gewoon komkommers en taugé en maakt zich verder nergens druk over.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:09

Ik hoor en zie ook geen paniek om me heen,het valt eigenlijk best wel mee met de paniek.
Ik denk dat deze bacterie via de mens is over gebracht op andere.Dat een persoon deze bacterie uit een ander land heeft mee gebracht en dat het niet in voedsel zit.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:14

Grote kans dat de bron nooit gevonden zal worden. Bij groente duurt het nu eenmaal niet lang voor de besmette oogst niet meer goed is en weggegooit wordt.

Het feit dat er een uitbraak is, ja, dat sucks, maar kan gebeuren. Als je weilanden bemest met dierlijke mest dan kun je er U tegen zeggen dat er bacteriëen verspreid worden. Zo bijzonder is die E coli bacterie niet. De darmen van onze koeien en varkens zitten er vol mee. Ok, wellicht komt deze zeer aggressieve stam minder vaak voor, hij is er wel. En door interactie met andere E coli's ontstaan er mutaties en kan zo'n bacterie aggressiever of minder aggressief worden.

Wat ik in het begin van het topic al eens noemde en wat ik nog eens wil aanhalen is gewoon dat er drastische maatregelen moeten komen op het gebied van antibiotica gebruik. Een dergelijke uitbraak is opzich niets nieuws. Tuurlijk is het erg, maar het is niet helemaal ongewoon. Het probleem is de toenemende resistentie tegen antibiotica en het feit dat wij gewoon steeds slechter in staat zijn zo'n uitbraak te bestrijden.

Voor mensen die het interessant vinden. Animal planet heeft een nieuwe serie genaamd "Killer outbreaks". Dat gaat over uitbraken van allerlei dodelijke ziektes. Ik vind het bijzonder boeiend om te zien ook al gaat het over Amerika. Ben je snel gepaniekeerd door dat soort verhalen, moet je misschien niet gaan kijken. Vraag me niet waar en hoe je het kunt zien, daar mag je het op bokt niet over hebben ;)
http://animal.discovery.com/tv/killer-outbreaks/

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:55

Toevallig is er nu een aflevering op Discovery. Echt nieuw is het niet want ik heb het al een keer eerder gezien, super interessant is het zeker. :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:58

Is niet dezelfde serie, maar klinkt ook interessant ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:07

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:09

Ik ga morgen naar duitsland maar blijf toch maar van wat dingen af :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:16

Shiloh schreef:
Wat ik in het begin van het topic al eens noemde en wat ik nog eens wil aanhalen is gewoon dat er drastische maatregelen moeten komen op het gebied van antibiotica gebruik. Een dergelijke uitbraak is opzich niets nieuws. Tuurlijk is het erg, maar het is niet helemaal ongewoon. Het probleem is de toenemende resistentie tegen antibiotica en het feit dat wij gewoon steeds slechter in staat zijn zo'n uitbraak te bestrijden.

Laat de internationale politiek maar zorgen dat er nieuwe antibiotica-soorten ontwikkelt worden voor de mens. Dat kan, maar de farmaceuten willen daar niet in investeren, dus komt het er niet.....Antibiotica gebruik in de veehouderij kan je namelijk nooit helemaal uitsluiten....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:29

Shiloh schreef:
Als je weilanden bemest met dierlijke mest dan kun je er U tegen zeggen dat er bacteriëen verspreid worden. Zo bijzonder is die E coli bacterie niet. De darmen van onze koeien en varkens zitten er vol mee. Ok, wellicht komt deze zeer aggressieve stam minder vaak voor, hij is er wel. En door interactie met andere E coli's ontstaan er mutaties en kan zo'n bacterie aggressiever of minder aggressief worden.

Het is ook wel echt de hoogste tijd dat er wat aan het 'gebruik' van antibiotica in de diergeneeskunde gedaan wordt. Dit moet op een dag fout gaan..

In onderstaande artikel wordt vermeld wat men dit weekend in Duitsland ook reeds in de kranten meldde, misschien ligt de herkomst in een biogasinstallatie:
Als je biogasinstallaties laat werken op koemest, en die dan ook nog op centrale punten gaat inrichten, dan zet je bacterieel in feite reuzefermentators neer waarin zich in principe resistente bacteriën van verschillende kuddes afkomstig, vermoedelijk met verschillende types antibiotica behandeld, met mekaar kunnen 'meten'. Het is niet onderzocht momenteel, maar kweek je zo geen superbacteriën? Normaal moeten die tanks ontsmet worden, maar gebeurt dat altijd even goed? En wat als je het afvalproduct daaruit dan weer op de akkers gaat gooien? Of dat spul met water in contact komt?

http://www.focus.de/gesundheit/ratgeber ... 34154.html

In het volgende artikel worden vier mogelijke oorzaken uitvoerig besproken, gaande van biogasfermentatie tot terroristische aanslag.

http://www.morgenpost.de/vermischtes/ar ... orien.html

Vanuit mijn eigen vakgebied ben ik geneigd om de minst spectaculaire en de eenvoudigste verklaring voorrang te geven, maar je weet maar nooit uiteraard. Moet momenteel wel erg boeiend zijn om microbioloog te zijn in zo'n lab :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:14

Bandida schreef:
In onderstaande artikel wordt vermeld wat men dit weekend in Duitsland ook reeds in de kranten meldde, misschien ligt de herkomst in een biogasinstallatie:

Hoppa, die ook gelijk preventief dicht.

Heel schadelijk allemaal dat in het rond wijzen voordat die microbiologen iets feitelijks hebben.

Zelfs als deze bacterie uit een biogas-tank zou komen, dan nog is deze bacterie niet het gevolg van biogas-installaties maar het gevolg van het overmatige anti-biotica gebruik.

I.t.t. wat net geopperd is, heeft big pharma hier wél profijt van.
Oude anti-biotica zijn vrij van patent en goedkoop beschikbaar van verschillende onafhankelijke fabrikanten.
Hoe meer resistentie hoe meer nieuwe varianten nodig zijn en kassa!
Het is in hun directe belang dat de bacterie daar weer resistent tegen wordt tegen de tijd dat hun patent afloopt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:37

Onassa schreef:
Shiloh schreef:
. Vraag me niet waar en hoe je het kunt zien, daar mag je het op bokt niet over hebben ;)
http://animal.discovery.com/tv/killer-outbreaks/

Huhhh waar mag je het niet over hebben op bokt?

Je kunt het waarschijnlijk alleen bekijken als je het illegaal download, en daarover praten mag niet :P

Huertacilla, Er is bijna geen enkel pharmaceutisch bedrijf dat wil investeren in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica. Simpelweg omdat het ontwikkelen van zo'n antibiotica duurder is en langer duurt dan de gemiddelde tijd dat een antibioticum tegenwoordig bruikbaar is. Ze komen er niet meer mee uit de ontwikkelings kosten.

Het probleem ligt in de veeteelt en het overmatige antibiotica gebruik daar. Preventief antibiotica toeschrijven moet gewoon stoppen! Ik heb niet zo'n zin om het verhaal van toename van antibiotica in de diergeneeskunde te beschrijven, maar mocht je dat willen weten, lees even de eerste reactie op dit topic. Die is van mij en daarin leg ik uit hoe dat is gegaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:52

Shiloh schreef:
Het probleem ligt in de veeteelt en het overmatige antibiotica gebruik daar. Preventief antibiotica toeschrijven moet gewoon stoppen!

Ik zie die grafiek op p1 nu pas.. totaal zot. Hopelijk wordt er snel wat aan gedaan.
http://i741.photobucket.com/albums/xx57 ... /Maran.jpg

Citaat:
Het probleem ligt in de veeteelt en het overmatige antibiotica gebruik daar. Preventief antibiotica toeschrijven moet gewoon stoppen!

Die wordt anders ook wel via de dierenartsen -blijkbaar massaal- verkocht door diezelfde bedrijven die geen geld willen steken in de ontwikkeling van nieuwe soorten. Tijd voor een stukje wetgeving zou je denken..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:03

Het probleem zit 'm niet alleen in de veehouderij, ook wij zelf nemen te snel en vaak onnodig antibiotica. In landen als India gaat het als snoepjes over de toonbanken. Kuren worden niet afgemaakt et voila: een nieuwe reeks resistente bacterieën is geboren.

De maker van peniciline waarschuwde zelf al, toen hij de nobelprijs in ontvangst nam, dat we moesten oppassen. Maar ja :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:41

Er wordt wel allemaal gemakkelijk gepraat over overmatig antibiotica gebruik, maar soms is die keuze gewoon moeilijk. Ook als de antibiotica écht hard nodig zijn, is de mogelijkheid er dat de ziekte resistent wordt tegen het medicijn. Het blijft een wapenwedloop. Door de wapenwedloop te versnellen aan de medicijnenkant, wordt de wapenwedloop aan de ziektekant vanzelf versneld. Er zijn maar weinig succesverhalen zoals de pokken, die men klaarblijkelijk heeft uit kunnen roeien.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:23

phormicola schreef:
Het probleem zit 'm niet alleen in de veehouderij, ook wij zelf nemen te snel en vaak onnodig antibiotica. In landen als India gaat het als snoepjes over de toonbanken. Kuren worden niet afgemaakt et voila: een nieuwe reeks resistente bacterieën is geboren.

De maker van peniciline waarschuwde zelf al, toen hij de nobelprijs in ontvangst nam, dat we moesten oppassen. Maar ja :+

Klopt! Zeker waar, de mens moet ook veel voorzichtiger en nauwkeurig met hun antibiotica omgaan.

Niet alle ziektes zijn mogelijk om tegen te vaccineren. Voorbeelden zijn influenza HIV, malaria. Simpelweg omdat ze te snel veranderen en muteren. (genetic drift en shift). Overigens praten we bij vaccinatie voornamelijk over virussen, terwijl het bij de EHEC om een bacterie draait.

Het punt is, wat voor medicijn je ook gebruikt, resistentie zal ALTIJD vroeg of laat opduiken. In feite is het gebruik van antibiotica namelijk gewoon een soort van selectie. Zoals er bij mensen altijd mensen zullen zijn die van zichzelf immuun zijn tegen een ziekte, zo zijn er bij bacteriën ook altijd individuen die resistent zijn tegen een bepaald antibioticum. Als je dat antibioticum als een sneltrein gaat gebruiken, roei je alle niet-resistente bacterien uit en krijgen de wel resistente bacteriën de kans om te groeien. Het zal dus altijd gebeuren.

Het probleem ligt hem erin dat hoe intensiever je antibiotica gebruikt, hoe sneller dat proces plaats vind. Je zult pas totaal geen problemen meer ondervinden als de selectie druk door antibioticum op hetzelfde niveau zit als de mutatie druk bij bacteriën.

Dus resistentie voorkomen dat zal niet. Maar je kunt wel het gebruik sterk verminderen, zodat antibiotica over het algemeen langer meegaan. Het langer duurt voor het grootste deel van de bacterien resistent zijn. Op die manier blijft het lucratief voor pharmaceutische industrie om nieuwe antibiotica te ontwikkelen EN onderzoek te doen naar andere middelen van bestrijding van bacterien. (zo wordt er veel onderzoek gedaan naar bacteriophagen (virussen die bacterien infecteren).

Dus als je antibiotica gewoon daadwerkelijk alleen gebruikt als het ECHT nodig is (en als een dier of mens dus ECHT ziek is) dan zou er een veel minder groot probleem zijn. Het punt is, antibiotica wordt bij dieren preventief naar binnen gegoten alsof het snoepjes zijn.

In het buitenland moet het gestopt worden dat mensen bij de drogist antibiotica kunnen kopen zonder voorschrift, en in de veeteelt moet het gebruik STERK verminderd worden. Probleem is, zie de wereld daar maar eens in mee te krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:00

joostvangestel schreef:
Er wordt wel allemaal gemakkelijk gepraat over overmatig antibiotica gebruik, maar soms is die keuze gewoon moeilijk.

Als het nódig is, is het niet overmatig.
Als het niet duidelijk is of het nodig is, is het niet nódig.

Het is alleen nódig wanneer het afweersysteem van mens/dier de infectie niet zelf aan gaat kunnen.
Koorts (ook hoge) is op zich, zonder context is bijvoorbeeld níet voldoende reden.
Het momenteel standaard preventief is totaal van de zotte.
Het zit zelfs helemaal niet zelden als ingredient in dierenvoeder. Tetracycline in vogelvoer is een berucht voorbeeld.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:07

Huertecilla schreef:
Het momenteel standaard preventief is totaal van de zotte.
Het zit zelfs helemaal niet zelden als ingredient in dierenvoeder. Tetracycline in vogelvoer is een berucht voorbeeld.

Dat vind ik ook. Mag eindelijk wel eens wat aan gedaan worden. Al vrees ik dat je dan de bioindustrie moet afschaffen of zo.. je kan -denk ik- geen miljoen varkens (hier aan de kust bv) zo dicht bij mekaar in gesloten stallen houden zonder die beesten continu onder de medicatie te houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:21

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:25

Ja bij die mensen in de afvalbak,die mensen waren ook besmet.
Zouden die bacteriën niet op dat afval v.d. komkommer zijn gekomen doordat die mensen ze in de hand hebben gehad?Van hun handen op de komkommer?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:29

Ik ben geen deskundige maar dan zouden die mensen dus ten eerste al niet erg hygienisch zijn en ontlastingsresten op hun handen hebben zitten en dan zouden op de andere spullen in de prullenbak toch ook de bacterie moeten zitten?
Of denk ik nu te simpel.