Worden dieren vermenselijkt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:36

Hoe dan ook ...het bejagen van de vos is nog niet zo eenvoudig.

bron: vromtotaal.nl

Citaat:
Het afschieten van de vos ter bescherming van weidevogels

31 januari 2011 | Dick van der Meijden | Milieu

De mens, de Koning der Schepping, bepaalt welk beest mag overleven en welke gedood wordt. De vos zit in het verdomhoekje. De mens wil dan ook graag op hem schieten, niet vanwege eigen gewin, maar om andere levende wezens, namelijk weidevogels, te beschermen.

Vossen hebben een slechte naam omdat ze graag gevogelte eten. Als ze geen kippen kunnen bemachtigen, lusten ze wel een weidevogel. Nu wordt de vos net als de weidevogels beschermd, maar mensen houden net wat meer van weidevogels dan van vossen. Waarschijnlijk omdat weidevogels geen kippen eten. Zeker in Fryslân worden weidevogels beschermd, er zijn maar liefst 6000 vrijwilligers actief, enerzijds omdat zij tot 8 april de kievitseieren mogen nuttigen, anderzijds omdat zij genieten van de baltsvlucht, het geluid en het kleurrijke verenpak van weidevogels en omdat zij vinden dat zij verantwoordelijk zijn voor deze op wereldniveau schaarse vogels. Die laat je niet zo maar opeten door vossen.

Daarom heeft het college van gedeputeerde staten van Fryslân aan de Faunabeheereenheid voor de periode van 7 december 2009 tot en met 6 december 2014 voor haar gehele werkgebied ontheffing verleend van het Flora- en faunabeheer voor het doden van vossen van zonsondergang tot zonsopkomst ter voorkoming van schade aan flora en fauna.

Faunabescherming die waarschijnlijk niet alleen de vos, maar ook de weidevogels wil beschermen, vindt het afschieten van de vos in de nacht maar niets en zoekt naar alternatieven om zowel de vos als de weidevogel te beschermen. Zij stelt voor de dekking voor de vos te verwijderen, maar tja, het slopen van allerlei houtwallen en bosjes is geen oplossing, niet alleen vanwege het geld, maar ook vanwege ongunstige gevolgen voor flora- en fauna. Daarom stelt zij dat de vos alleen maar overdag mag worden geschoten.

Maar het college is het daar niet mee eens en ook de rechtbank van Leeuwarden niet die zich vanwege het beroep van Faunabescherming over het besluit buigt en op 16 december 2010 uitspraak doet. Alleen overdag: ach, dat is geen doen, want dat beest laat zich niet zo maar afschieten. Dan gaat hij zich gewoon verschuilen en laat hij zich niet zien. Dat is niet effectief.

Nu het lastig om ’s nachts te schieten, want je ziet zo weinig. Daarom had het college toegestaan dat er lichtbronnen op het geweer zaten of dat er andere voorzieningen kwamen om de vos in het licht te zetten. Wat het college zich niet had gerealiseerd, maar Faunabescherming wel, is dat Nederland lid is van de Benelux. Dat waren we bijna vergeten, maar deze club bestaat nog steeds en er worden zelfs vandaag de dag nog steeds in het kader van de Benelux bindende regels geformuleerd voor België, Nederland en Luxemburg. Nu vooral op het gebied van intellectueel eigendom, maar in de vroegere jaren ook op gebied van de jacht. Faunabescherming had een “Beneluxbeschikking geweren en munitie” uit een stoffige kast gehaald en aangegeven dat dit hoger recht was dan de Flora- en faunawet en haar uitvoeringsbesluiten. De rechter, die daarvoor heeft doorgeleerd, gaf Faunabescherming gelijk. En hij zag tevens in art. 1 van de Beneluxbeschikking dat het verboden is voor het uitoefenen van de jacht vuurwapens en geweren te gebruiken, die voorzien zijn van kunstmatige lichtbronnen of voorzieningen om de prooi te verlichten.

En zo kreeg Faunabescherming toch gelijk. Zonder licht schiet je in de nacht niet veel, en overdag houdt het beest zich wel schuil. En de weidevogels dan? Volgens mij is er werk aan de winkel voor de weidevogelbeschermers om de trucs te vinden om de vos te verjagen. Misschien door wat kippen ter beschikking te stellen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:38

Gaby schreef:
Blijft wel dat jij waarschijnlijk wel op vakantie gaat en geld hebt voor huisdieren.

Dus?
Ik heb 2 pony's en een kat en wil ook gewoon op vakantie. Een week vrij en in Nl blijven is voor mij geen vakantie. Ik ga meestal 3 dagen naar Engeland en dat is mijn vakantie. 1 keer in het jaar.
Wat is daar mis mee? Ik werk ervoor en spaar ervoor, waarom zou ik dan niet mogen?

Ik eet niet elke dag vlees, maar wel vaak en ja ook ik koop 'goedkoop' vlees. Waarom? Omdat ik dat kan betalen, zou het biologische vlees net zo duur zijn dan pak ik het biologische vlees.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:40

Vjestagirl schreef:
Anoli schreef:
Mag ik eerlijk zeggen dat ik dit dan weer mierenn**kerij vind... want zo kun je altijd wel een argument verzinnen om geen vlees te eten van de bioindustrie...

Tja dan ben ik maar egoïstisch, en vinden mensen mij walgelijk, maar zover ga ik toch echt niet voor een stukje vlees... :n er is een grens aan hoeveel "luxe" je wilt en kunt inleveren...

Die is geen mierenn**kerij, maar gewoon realistisch gekeken. Mensen geven aan dat ze geen geld hebben voor goed vlees, en zeggen er bij dat vlees toch wel echt een behoefte is en dat je niet zonder kunt. Vervolgens geef je aan dat je best zonder kunt, dat je het niet iedere dag hoeft te eten om gezond te zijn, en dat ze dus wel goed vlees kunnen betalen. Je zou denken: iedereen blij! Mensen kunnen beter vlees eten, wat lekkerder is en een beter leven heeft gehad, zonder ongezond te gaan eten (sterker nog: door gezonder te gaan eten, want doen waar je lichaam op gebouwd is). En dan is het mierenn**kerij? Is het slecht om te komen met argumenten waarom iemand wel eerlijk vlees zou kunnen betalen? Om mensen misschien eens op een andere manier naar hun eten te laten kijken?

Je kunt alle luxe inleveren, dat je het niet wilt is een heel ander punt. Maar zeg dan gewoon dat het je geen zak kan schelen, en dat je er niet meer voor wilt betalen. Prima. Even goede vrienden.

Om jou een plezier te doen, ik ben de grootste egoist op bokt die er is en ik geniet van mijn stukje goedkoop vlees...
Helaas zijn er nog altijd mensen die niet beseffen hoe slecht andere mensen het kunnen hebben in NL, en ik neem het voor die mensen op, helaas wordt dat niet gewaardeerd hier.
Ik ben nog steeds van mening dat een mens meer waard is dan een dier, en daarom lever ik mn laatste stukje luxe niet in. Want dat zou dan betekenen dat het stukje vlees op mn bord het beter heeft gehad dan ik in mn leven...
Daarnaast ik spaar hard voor mijn luxe, en zoveel heb ik niet...

Vrienden zullen wij nooit worden, maak je daar maar geen illusies over :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:40

IndianLady schreef:
Gaby schreef:
Blijft wel dat jij waarschijnlijk wel op vakantie gaat en geld hebt voor huisdieren.

Dus?
Ik heb 2 pony's en een kat en wil ook gewoon op vakantie. Een week vrij en in Nl blijven is voor mij geen vakantie. Ik ga meestal 3 dagen naar Engeland en dat is mijn vakantie. 1 keer in het jaar.
Wat is daar mis mee? Ik werk ervoor en spaar ervoor, waarom zou ik dan niet mogen?

Dat mag best. Ik geloof dat Gaby aan wil geven dat 'ik heb geen geld voor eerlijk vlees' relatief is. Door voeding/vlees als laatste op de lijst te hebben staan (er moet geld over blijven voor vakantie, pony's, huisdieren, grote auto's etc etc etc) hebben mensen geen geld voor goed vlees over.

'Geen geld hebben voor' is dus relatief.

Onali

Re: Worden dieren vermenselijkt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:42

True :j

Ik eet zelf liever droog brood als het moet, zoalng mijn huisdieren maar hun natje en droogje hebben. Mijn vakantie staat vrij onderaan :+ Zelfs nog onder vlees.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:43

Anoli schreef:
Vjestagirl schreef:
Die is geen mierenn**kerij, maar gewoon realistisch gekeken. Mensen geven aan dat ze geen geld hebben voor goed vlees, en zeggen er bij dat vlees toch wel echt een behoefte is en dat je niet zonder kunt. Vervolgens geef je aan dat je best zonder kunt, dat je het niet iedere dag hoeft te eten om gezond te zijn, en dat ze dus wel goed vlees kunnen betalen. Je zou denken: iedereen blij! Mensen kunnen beter vlees eten, wat lekkerder is en een beter leven heeft gehad, zonder ongezond te gaan eten (sterker nog: door gezonder te gaan eten, want doen waar je lichaam op gebouwd is). En dan is het mierenn**kerij? Is het slecht om te komen met argumenten waarom iemand wel eerlijk vlees zou kunnen betalen? Om mensen misschien eens op een andere manier naar hun eten te laten kijken?

Je kunt alle luxe inleveren, dat je het niet wilt is een heel ander punt. Maar zeg dan gewoon dat het je geen zak kan schelen, en dat je er niet meer voor wilt betalen. Prima. Even goede vrienden.

Om jou een plezier te doen, ik ben de grootste egoist op bokt die er is en ik geniet van mijn stukje goedkoop vlees...
Helaas zijn er nog altijd mensen die niet beseffen hoe slecht andere mensen het kunnen hebben in NL, en ik neem het voor die mensen op, helaas wordt dat niet gewaardeerd hier.
Ik ben nog steeds van mening dat een mens meer waard is dan een dier, en daarom lever ik mn laatste stukje luxe niet in. Want dat zou dan betekenen dat het stukje vlees op mn bord het beter heeft gehad dan ik in mn leven...
Daarnaast ik spaar hard voor mijn luxe, en zoveel heb ik niet...

Vrienden zullen wij nooit worden, maak je daar maar geen illusies over :')

Ik zeg helemaal nergens dat je de grootste egoist op bokt bent. Dat je het belangrijker vind dat jij luxe hebt dan dat een dier een goed en dierwaardig bestaan heeft geeft alleen maar aan dat je andere prioriteiten hebt. Prima. Geweldig dat je je in zet voor mensen die het slecht hebben, helemaal top, als jij dat belangrijker vindt, prima.

Maar zeg niet dat het niet kan en dat het mierenn**kerij is, want dat is niet waar.

En als je valt over 'even goede vrienden' raad ik je aan een woordenboek te kopen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:44

Gelukkig maar dat het niet zo eenvoudig is.
Stel je voor dat we alles waar we last van hebben zomaar kunnen afschieten zonder dat er een degelijk onderzoek is geleverd.
De weidevogels van Friesland is zowiezo altijd al een gevoelig punt geweest, de boeren en jagers daar schieten zo af en toe ook een paar roofvogels uit de lucht. Die zouden ook een gevaar zijn voor het weidevogelbestand. Dus ach....of je die mensen nu moet geloven?
Maar ik geloof niet dat dit de discussie was hier.
Net zoals vlees eten niet de discussie was, zwientietikken dat niet is etc etc...

Zoals ik zei, ik zie liever mensen hun dieren vermenselijken dan martelen of mishandelen. Beide groepen zit een klein steekje aan los, t een is alleen iets onschuldiger dan het andere.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:44

IndianLady schreef:
Mijn vakantie staat vrij onderaan :+ Zelfs nog onder vlees.

Mijn vakantie staat op de laatste plaats... :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:45

Vakantie staat net onder vlees, boven groente :j

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:49

Ik vind het soms ook ziek hoe mensen hun dier vertroetelen. Vind het meestal zielig voor het dier.
Ik heb ook een hond maar die wordt echt niet vermenselijkt.

Maar koppen van dode dieren afrukken vind ik ook goor.

Opmerking:
Je kunt leven zonder vlees was laatst een mooi stukje van op tv.
Blijkt dat mensen die geen vlees of geen dierlijkeproducten eten korter leven O:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:51

Vjestagirl schreef:
Ik zeg helemaal nergens dat je de grootste egoist op bokt bent. Dat je het belangrijker vind dat jij luxe hebt dan dat een dier een goed en dierwaardig bestaan heeft geeft alleen maar aan dat je andere prioriteiten hebt. Prima. Geweldig dat je je in zet voor mensen die het slecht hebben, helemaal top, als jij dat belangrijker vindt, prima.

Maar zeg niet dat het niet kan en dat het mierenn**kerij is, want dat is niet waar.

En als je valt over 'even goede vrienden' raad ik je aan een woordenboek te kopen.

Ik noem het alleen maar (dat mierenwoordje) omdat hier mensen zijn die daadwerkelijk op alle slakken zout leggen...
Nu geef je aan dat je het prima vind dat ik andere priortiteiten heb, maar blijkbaar vind je het niet prima want op werkelijk elk antwoord van mij kom je weer met een argument waardoor het wel kan.

Voor iedereen is luxe en vanzelfsprekende dingen weer anders. Wat voor mij luxe is, is voor iemand anders weer dood normaal.
Ik persoonlijk vind het te ver gaan om zonder fiets, auto, laptop, tv, dvd-speler, foto-camera, koffiezetapparaat, waterkoker, fatsoenlijke kleding en af en toe een vakantie te moeten leven alleen om dat ene stukje vlees per week te kunnen kopen wat dan een beter leven zou moeten hebben gehad.

Het is dan toch van de zotte dat een stukje vlees een luxer leven heeft gehad dan mij... we leven toch niet meer in de middeleeuwen waarin we sliepen op strobedden en alles per voet deden...
Daarbij vergeet iedereen het meest belangrijke:

De bioindustrie hebben we zelf veroorzaakt, en dat gaat echt nooit veranderen hoevaak mensen er ook tegen aan blijven trappen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:52

IndianLady schreef:
Vakantie staat net onder vlees, boven groente :j

OOOHHHH Wat errug jij eet toch niet van die zielige boontjes he......LOL...

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:54

Hihi hier ook eerst vakantie, daarna vlees en daarna groenten. Al is BBQen niets voor mij.
Maar vleeswaren en een vleesje bij me groenten nee ik kan niet zonder. En me man is ook niet tevreden zonder vlees.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:55

Ragebol1977 schreef:
Wat de jacht betreft, ik vind het inderdaad vreemd dat een mens geniet van het doden. Het doden om te eten te krijgen heeft een heel andere functie. Je neemt dan niet meer dan je nodig hebt en je moet wel omdat je anders zelf niks te eten hebt.
Maar vertel mij eens wat een voedingswaarde een vos heeft? En overlast? Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

Dat zit erin van de oertijd af aan, waar het heel belangrijk was met eten thuis te komen.
De beloning, eer, trots, dankbaarheid die dat met zich meenam zit erin gebakken.

Het is nu nergens meer voor nodig.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:56

Ragebol1977 schreef:
Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

En toch he... zou dat perspectieven bieden ~~}>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:56

Miseria schreef:
Ragebol1977 schreef:
Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

Agreed

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:59

Om weer on topic te komen.....de gevoelswaarde verandert met de omstandigheden.....weinig mensen hebben iets tegen roeken,die zijn dan ook terecht beschermd....maar als ze voor 10000euro aan riet uit je dak trekken piep je wel anders ,en houd je de buks onder handbereik...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:59

Miseria schreef:
Ragebol1977 schreef:

Agreed[/quote]

Ik denk dat er weinig bokt-leden overblijven :Y) :D

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:00

Ragebol1977 schreef:

Niet alleen bokkers hoor :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:01

papagroom schreef:
Om weer on topic te komen.....de gevoelswaarde verandert met de omstandigheden.....weinig mensen hebben iets tegen roeken,die zijn dan ook terecht beschermd....maar als ze voor 10000euro aan riet uit je dak trekken piep je wel anders ,en houd je de buks onder handbereik...

En wat heeft dat met het vermenselijken van dieren te maken?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:05

Ragebol1977 schreef:
Miseria schreef:

Waarom niet, ik ben dan misschien een ongelovelijke bitch in een discussie maar ik wens echt niemand dood hoor.

Leven en laten leven. Gewoon antwoord geven en 5 seconden later met een flinke glimlach in een ander topic iets lezen...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:07

Ragebol1977 schreef:
papagroom schreef:

En wat heeft dat met het vermenselijken van dieren te maken?

met de intrinsieke waarde....een ander onderdeel van het artikel...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:16

Tja het is en blijft een kwestie van normen en waarden. Je hebt je simpelweg aan regels te houden. Als je iets niet af mag schieten dan heb je dat maar te laten.
Mij is vroeger geleerd om respect te hebben voor alle leven, hoe klein en nutteloos het ook lijkt. Alles heeft zijn plaats en tijd.
Ik zou het dus ook niet in mijn kop halen om vogels af te schieten omdat ze mijn dak vernielen. De fauna en flora waren er eerst en toen pas kwamen de boerderijen met rieten daken.
Weer een typisch gevalletje waar estetisch belangrijker is dan functionailteit. Met een minder mooi pannendak had je dit probleem niet en hoeft er ook niets afgeknald worden.

Eigenlijk is het van de gekke dat de natuur zich aan de mens aan moet passen in plaats van de mens aan de natuur. In elk geval met futiliteiten zoals het uiterlijk van je huis en je tuin.
Ik heb ook een marter op mijn zolder gehad hoor. En het is niet 1 keer in mijn kop opgekomen om gif neer te leggen of het beest af te slachten.
Ik wil buitenaf wonen, en tja daar heb je marters en die laten zich niet tegenhouden door een muurtje en een pannendakje. Daar heb ik dan maar mee te dealen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 17:26

Neemt niet weg dat je heel anders over een diersoort begint te denken als het een zgn plaagdier wordt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:28

Ragebol1977 schreef:
Ik zou het dus ook niet in mijn kop halen om vogels af te schieten omdat ze mijn dak vernielen. De fauna en flora waren er eerst en toen pas kwamen de boerderijen met rieten daken.
Weer een typisch gevalletje waar estetisch belangrijker is dan functionailteit. Met een minder mooi pannendak had je dit probleem niet en hoeft er ook niets afgeknald worden.

Toch vervloek ik de bedreigde huismus omdat ze bij ons onder de dakpannen gaan zitten nestelen en dus alle isolatiemateriaal eruit trekken en in de tuin gooien, ze schijten al mn was onder die buiten hangt te drogen...

Ik schiet ze dan wel niet af maar ik verjaag ze wel door speciale dakpannen te plaatsen waar ze niet meer onder kunnen nestelen...
Doe dat maar lekker 6 straten verderop.