Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:03

Mijn oudtante en oudoom hebben een paar jaar geleden verhalen verteld over de oorlog,
De één woonde in Amsterdam en de ander in een ander deel van het land(weet ik zo niet meer).
Er waren echt grote verschillen,mijn oudoom heeft maandenlang op bloembollen geleefd terwijl er bij mijn oudtante nog redelijk goed voedsel was. Ook vertelden ze over de bombardementen,soldaten en nog veel meer over de oorlog,dat heeft toen (ik was toen 10 jaar) zoveel indruk op me gemaakt,dat ik me ben gaan verdiepen in de tweede wereld oorlog. Wat daar allemaal wel niet is gebeurd,echt verschrikkelijk.

Ik vind dat we blij moeten zijn met onze vrijheid,onze gezondheid,voedsel en alles wat we hier in Nederland hebben,onder andere dankzij alle soldaten,burgers en anderen die keihard hebben gevochten en hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid,daar mogen we best eens bij stilstaan. Vrijheid is niet vanzelfsprekend,je moet het samen maken.

Ik vind het dan ook erg ongepast dat sommigen er zo onverschillig over doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:03

Beli schreef:
We staan niet alleen stil bij de doden van de oorlog maar ook bij de mensen die hun leven hebben gegeven in de oorlogen die nu gaande zijn.

Als je het niet eens op kan brengen een maal per jaar 2 minuten stil te staan bij het fijt dat er duizende mensen zijn die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.....

Nouja dat nog nieteens. Die 2 minuten stilte zijn dan bijzaak. Maar dat het je blijkbaar zo weinig kan schelen dat je een excuus bedenkt waarom je die minuten niet stil bent, in plaats van je te realiseren wáárom we die minuten stil zijn, dat vind ik erg. Dat geldt dus voor sommigen in dit topic he..

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:04

@ Cayenne, ik ken de verhalen, ik woon vlakbij Obdam. Vind het echt heel respectloos..

Mijn opa (inmiddels overleden) heeft de tweede wereld ook mee gemaakt. Heb hem daar eens voor school over moeten interviewen, hij vertelde er wel veel over, maar veel dingen wat hij zelf had meegemaakt niet.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:05

Ik zit nu die film te kijken.

.... pyjamas ofzoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:05

TheHorseInn schreef:
Ik zit nu die film te kijken.

.... pyjamas ofzoiets?

The boy in the striped pyjamas ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:06

2 minuten stilte is geen verplichting he. :? Als je dat net vergeet of bezig bent met iets dan is dat nog echt geen schande. Wil ook niet zeggen dat je er verder niet aan hebt gedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:08

Anthea schreef:
2 minuten stilte is geen verplichting he. :? Als je dat net vergeet of bezig bent met iets dan is dat nog echt geen schande. Wil ook niet zeggen dat je er verder niet aan hebt gedacht.

Het gaat er mij ook niet om dat je die minuten niet stil bent, maar het feit dat je er zo laconiek mee om lijkt te gaan. Ook al lees je al die boeken over WOII enzo.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:09

Ik vind ook dat dodenherdenking niet vergeten mag worden, ik doe dan ook elk jaar mee. 1 keer, paar jaar terug, zat ik in de metro die ook 2 minuten stil bleef staan, krijg je dus een hoop geschreeuw van mensen die het niet kunnen uitstaan dat ze 2 minuten later thuis komen...

En de woorden dat vrijheid zeker niet iets vanzelfsprekend is en het altijd belangrijk is te blijven bedenken hoe het toen zover heeft kunnen komen. Het blijft van belang om lessen te trekken uit het verleden en te vechten zodat iets vergelijkbaars nooit meer kan en mag voorkomen.

Ik vind het dan ook best schokkend dat er mensen zijn die het niets kan schelen, die het gewoon "vergeten" en daar nog luchtigjes over doen ook. Alsof het om iets onbenulligs gaat...

Oja, voor mij horen 4 en 5 mei ook onlosmakelijk bij elkaar. Je kan de bevrijding niet los zien van de herdenking van de gevallenen, als die er immers niet waren geweest was er ook geen bevrijding nodig geweest.

Suprice_Iris

Re: Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:12

Ik was aan het rijden, stapte 20 voor 8 op en had er toen erg in.
Maar was uiteindelijk zo bezig dat ik niet weet of ik op dat moment mijn mond heb gehouden, l*l nogal veel tegen m'n poownie.
Maar heb er iig wel bij stilgestaan, is toch wel het minste wat je kan doen?! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:14

Toen ik nog in Nieuwe Niedorp woonde (dorpje in NH) gingen we bijna ieder jaar naar het monumentje van de gevallen bommenwerper. Dat was een Amerikaanse bommenwerper die in 1943 uit de lucht werd geschoten en in het weiland neerstortte. Die klap was zo hard dat het toestel zich in de grond boorde en er een enorm gat in het land zat. Omdat er gevaar was voor ontploffingen ivm de aan boord zijnde bommen, konden de gestorven soldaten uit het vliegtuig niet geborgen worden en is er aarde over het vliegtuig gestort. Het vliegtuig ligt nog steeds in het land begraven inclusief de lichamen.

Vlak voor het weiland staat nu een monument. Die kun je alleen bereiken door over het erf van de boer te lopen, maar die vind dat natuurlijk niet erg en bij het toegangshek staat het ook aangegeven + een routebeschrijving naar het monumentje. Inmiddels zijn heel veel mensen het alweer vergeten maar ik vond het altijd wel een mooi gebaar om daar te herdenken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:52

Anthea schreef:
Ik vind het niet iets om verdrietig over te zijn eerlijk gezegd. Ben het simpelweg vergeten, gaat niemand dood van..

gatver wat vind ik dit weer lekker respectloos! en morgen zeker wel gezellig willen meevieren natuurlijk.... :\

ik doe er elk jaar aan mee,waar ik ook ben het maakt mij geen moer uit, van mij part hang ik op mn kop, maar ik doe mee!
heb zelf indo bloed in verre voorouders, en mijn man is joods...
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 04-05-11 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:52

Ojajoh schreef:
Anthea schreef:
Ik vind het niet iets om verdrietig over te zijn eerlijk gezegd. Ben het simpelweg vergeten, gaat niemand dood van..

gatver wat vind ik dit weer lekker respectloos!

ik doe er elk jaar aan mee,waar ik ook ben het maakt mij geen moer uit, van mij part hang ik op mn kop, maar ik doe mee!
heb zelf indo bloed in verre voorouders, en mijn man is joods...

:(:)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:53

Pfff er wordt wel heel erg gevallen over Anthea zeg! Leven en laten leven.. Laten we iedereen vooral de vrijheid geven om al dan niet iets aan dodenherdenking te doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:58

Heino schreef:
Pfff er wordt wel heel erg gevallen over Anthea zeg! Leven en laten leven.. Laten we iedereen vooral de vrijheid geven om al dan niet iets aan dodenherdenking te doen..

Het is niet alleen naar Anthea. Ik schrik er gewoon van het dat er mensen zijn die het blijkbaar niet zo belangrijk vinden. En daar schrik ik van aangezien op het moment dat het niet meer belangrijk gevonden wordt om erbij stil te staan, de kans groter wordt dat er weer zoiets kan gebeuren.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:00

Ik doe ook ieder jaar mee.

Vind verder wel dat ieder voor zichzelf kan bepalen of ze wel of geen 2 minuten stilte houden, het is inderdaad geen verplichting maar een opmerking als "gaat niemand dood van" vind ik dan weer een beetje ontoepasselijk bij deze dag/situatie. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:00

Heino schreef:

nou ik vind meer de opmerking "gaat niemand dood van" nogal walgelijk....beetje meer respect mag ook wel.....

kijk dat je het vergeet, ok kan gebeuren,dat je niet meedenkt aan de doden, nou ja ok......maar zo lacherig en laconiek over doen is gewoonweg een beetje not done
maar goed.....zo is de wereld he....mensen met gevoel en mensen zonder.....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:01

Juul schreef:
de kans groter wordt dat er weer zoiets kan gebeuren.

Het gebeurt al. Maar zo subtiel dat mensen het vaak niet merken :)
Dodenherdenking verandert daar helaas echt niets aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:05

Heino schreef:
[naam] schreef:
de kans groter wordt dat er weer zoiets kan gebeuren.

Het gebeurt al. Maar zo subtiel dat mensen het vaak niet merken :)
Dodenherdenking verandert daar helaas echt niets aan

Is ook zo, maar wat je zegt, op veel kleinere schaal. Ik denk toch dat het wel iets mee helpt dat we eraan herinnerd blijven worden op zo'n manier :j Vergeten betekent accepteren imo, en dát moeten we voorkomen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:08

Zeker niet op kleinere schaal, alleen subtieler. Vooroordelen hebben zo veel impact, maar zijn tegelijkertijd ook zo subtiel dat je je vaak niet bewust bent van vooroordelen. Mensen worden tegen elkaar uitgespeeld, waardoor iedereen juist verder van elkaar afdrijft ipv naar elkaar toe groeit. En daar verandert een dodenherdenking helaas niets aan. Ik begrijp dat mensen er veel waarde aan hechten, maar tegelijkertijd heb ik er moeite mee dat de vrijheid van anderen langzaam afgepakt wordt, zonder dat er iets aan gedaan wordt.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:09

Ik heb er ook bij stil gestaan. Wij kijken hier altijd met ouders, en vriend naar de herdenking. Vind het belangrijk om bij stil te staan. Niet alleen om stil te staan bij de doden die in de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen, maar ook de doden die in latere oorlogen zijn gevallen, en te weten dat er ook nu met deze toestanden op de wereld, er nog steeds mensen gedood worden door oorlog en vijandelijkheid.

Vind ook wel dat er wel iets meer respect getoond mag worden door sommige mensen hier. En als je er niet bij stil wilt staan, of je komt hier alleen om vreemde opmerkingen te maken, plaats hier dan niets ;)

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:13

Idd, bij ons is het ook 2 minuten stilte. Uit respect voor het medeleven voor de soldaten die zijn gestorven, en andere mensen in die 2de wereldoorlog zijn omgekomen. En natuurlijk voor de nabestaanden. Altijd zo'n sneu gezicht :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:14

Heino schreef:
Zeker niet op kleinere schaal, alleen subtieler. Vooroordelen hebben zo veel impact, maar zijn tegelijkertijd ook zo subtiel dat je je vaak niet bewust bent van vooroordelen. Mensen worden tegen elkaar uitgespeeld, waardoor iedereen juist verder van elkaar afdrijft ipv naar elkaar toe groeit. En daar verandert een dodenherdenking helaas niets aan. Ik begrijp dat mensen er veel waarde aan hechten, maar tegelijkertijd heb ik er moeite mee dat de vrijheid van anderen langzaam afgepakt wordt, zonder dat er iets aan gedaan wordt.

Denk dat je iets anders bedoelt dan ik :) Maar ik snap jouw punt ook zeker wel. Maar ik weet van mezelf dat ik juist door me te verdiepen in de geschiedenis van oorlogen etc. en er dus mee bezig te zijn, en ook door erbij stil te staan op 4 mei, het me goed bij blijft, en ik geleerd heb verder te kijken dan mijn neus lang is en zoveel mogelijk te proberen geen vooroordelen te hebben. Ik weet nog dat toen ik de laatste keer op de dam stond het zo veel indruk op me heeft gemaakt, dat ik toen ook verder me erin ben gaan verdiepen. Dus voor mij heeft het zeker wel wat veranderd aan mijn wereldbeeld :)

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:22

ik had volleybal trainen van 7 tot half 9 wist de tijd niet maar toen het 8 u was hebben we toch met zumba(zit ernaast in de hal) een ander team en onze teams wel 2 minuten stilte gehouden,
vind toch wel belangerijk dat dit word gedaan. mijn neefjes en nichtjes in duitsland doen dit zelf!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:34

Cayenne schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het zo belangrijk om te blijven herinneren dat er zo veel mensen zijn gestorven voor onze vrijheid. Dat vrijheid niet iets vanzelfsprekends is. Ik vind dat we nooit meer mogen vergeten hoe dit is gebeurd, hoe het kon gebeuren...

en het gebeurd nog steeds. Op dit moment worden er nog steeds oorlogen uitgevochten en dat zal vermoedelijk altijd zo blijven.
Op 4 mei gedenk ik niet alleen de slachtoffers die voor ons zijn gevallen, maar de mensen die over de hele wereld zijn overleden door oorlogen/hongersnood/toedoen van de mensheid op welke manier dan ook- en die nog zullen vallen.

Wat ik mij dan weer afvraag.. herdenk je nu ook de Duitsers, of gaat het alleen om 'the good guys'? Want gestorven voor onze vrijheid en álle oorlogsslachtoffers (inclusief Duitsers dus), dat gaat zo lastig samen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:36

Ik ben ook niet stil geweest en dat komt doordat ik springles had buiten, zonder klok.

Ik vind het wel heel belangrijk om erbij stil te staan en dat heb ik dit jaar ook heel veel gedaan, heb een paar indrukwekkende boeken gelezen. Vind het ook erg belangrijk om er respect voor te hebben. Het is naar mijn mening ook heel goed dat er door de media zoveel aandacht aan word geschonken. :)