'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:06

Vala schreef:
Weet je wat ik altijd apart vindt aan dit soort onderzoeken, opiniepeilingen etc? Mij is nog nooit iets gevraagd! Jullie?

Dat denk ik nou ook iedere keer :+

Femke schreef:
Ik kan me de frustratie bij sommige werknemers best voorstellen, als ze zien dat hun rokende collega's regelmatig een rookpauze nemen en die tijd gewoon "gratis" krijgen.

Maar daar werkt de baas zelf aan mee he ;) Ik heb zelf nooit bij een bedrijf gewerkt waar rokende mensen extra pauzes kregen :(:)

Ag weet je ze kunnen rokers idd beter met rust laten! Weet je hoeveel geld die opbrengen :7 Anders gaan de benzineprijzen weer omhoog ofzo, want ze moeten het toch ergens vandaan halen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:10

:') Je zal toch overgewicht hebben EN roken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:13

Ik ontken toch ook niet dat de baas daar niet aan mee werkt ;)
Maar ik vind 't wel zo eerlijk als iedereen net zo veel moet werken voor 't zelfde geld. Het is toch raar dat bij een groot aantal bedrijven rokers wél extra pauzes krijgen, terwijl alle andere mensen dan gewoon door moeten werken en iedereen tóch hetzelfde betaalt krijgt.... Ik vind dat niet "normaal" in ieder geval.

Wie zoiets op moet lossen, dat is niet mijn beslissing. Dat moeten bazen en evt. de overheid maar bepalen.
Maar ik vind 't wel oneerlijk als één groep mensen vaker pauze mag nemen dan een andere groep, zonder dat daar financieel of qua tijd op gecompenseerd wordt.

Bij m'n vriend op 't werk is het ook zo dat rokers regelmatig even lekker 10 minuten buiten mogen gaan roken. Alle andere mensen werken dan gewoon door.
Ik denk dat mijn vriend zo'n 4 á 5x per dag een sigaretje doet op 't werk. Dus dat is 40 tot 50 minuten tijd dat hij "extra vrij" heeft.

Ik heb altijd met open mond zitten luisteren als hij dan vertelt dat hij die tijd niet hoeft in te halen, terwijl zijn collega's die extra pauze níet krijgen. Ik vind dat krom. Ook al is m'n vriend een roker en gun ik het 'm wel. Het klopt gewoon niet tegenover de anderen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:17

Femke ik vind dat ook krom hoor! En snap ook niet dat bazen er aan mee werken, want ik vind ook of iedereen extra pauze of niemand... Roken kun je toch ook in je normale pauzes?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:24

Dat een werkgever eventueel zegt dat rokers een half uurtje langer door moeten ivm het feit dat ze ieder uur een sigaretje roken, prima. Onze werkgever heeft zelfs aangeboden een laserbehandeling te financieren voor de rokers om er vanaf te komen :j .
Salarisvermindering vind ik wel érg ver gaan. Straks mag ik ook al de stad niet meer in en een wijntje drinken.
Dan vind ik persoonlijk (en nu krijg ik heel kindliefhebbend Bokt over me heen }> ) dat mensen zonder kinderen beloond moeten worden met meer salaris :D. Ik hoef tenslotte nooit stantepede weg omdat kindlief ziek is, gevallen is, een rotdag heeft of wat dan ook. Ik hoef ook geen, in mijn ogen, onterechte voorrang in de schoolvakanties, werk gewoon fulltime en geen van mijn collegae wordt gedurende 12 weken zwaarder belast omdat ik met zwangerschapsverlof ben :Y) .

Overigens heb ik de opmerking van Arabesk ook wel eens ergens gehoord. Weet alleen niet meer waar dus kan het niet onderbouwen ;).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:29

Mijn man krijgt (en toen ik nog werkte) ook geen voorrang in de vakanties hoor, wordt eerlijk verdeeld.
Iemand zonder kinderen heeft ook recht om in het hoogseizoen op vakantie te gaan.
Daarnaast is mijn man alleen nog maar met spoed naar huis gekomen voor mij (ongeluk) en 1x voor mijn paardje.
Daarnaast heb ik tot 2 dagen voor de bevalling gewerkt en was ik na 4 weken weer op het werk om dingen op te pakken.
Tja en kinderen zorgen wel dat er later weer mensen zijn om jouw baan over te nemen, zodat jij ook van je welverdiende pensioen kan genieten ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:30

Femke schreef:
Ik heb altijd met open mond zitten luisteren als hij dan vertelt dat hij die tijd niet hoeft in te halen, terwijl zijn collega's die extra pauze níet krijgen. Ik vind dat krom. Ook al is m'n vriend een roker en gun ik het 'm wel. Het klopt gewoon niet tegenover de anderen.

Ik vind dat ook een beetje raar.
Mijn vriend rookt niet maar die gaat gewoon 'meeroken' met zijn collega's, lekker buiten staan effe frisse ( := ) neus halen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:35

Brainless schreef:
Mijn man krijgt (en toen ik nog werkte) ook geen voorrang in de vakanties hoor, wordt eerlijk verdeeld.
Iemand zonder kinderen heeft ook recht om in het hoogseizoen op vakantie te gaan.

_/-\o_

Maar ik pistte regelmatig naast de pot hoor. Want ik had geen kinderen, en mensen met kinderen hebben voorrang in de bouwvak...,.

ja, fijn, ik heb geen kinderen, maar zit door het werk van mijn man wel aan de bouwvak vast! |o

Brainless

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:41

Wij hebben grote kans dat wij dit jaar maar 1 week in de zomervakantie kunnen krijgen.
Wij denken er nog aan de kids 1 a 2 weken eerder van school te halen, maar waarschijnlijk gaan we geen 3 weken op vakantie, dus kunnen de kids gewoon naar school en hebben mijn man en ik het rijk alleen overdag (is ook weleens lekker ;) )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:43

Anne_GTI schreef:
:') Je zal toch overgewicht hebben EN roken...

Dan kun je net zo goed thuis gaan zitten, dan loont het niet meer om te werken :+

Ik vind het echt te belachelijk voor woorden, echt weer typisch Nederland hoor :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:45

Ja dat voorrangverhaal in de vakanties dat gaat wel vaker op. Wij hebben geen kinderen, maar ik weiger om altijd buiten de vakanties om weg te moeten. Dan heeft toch echt iemand enorm pech gehad.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:51

Ik snap de hele ophef niet!!

Ik heb 30 man personeel rondlopen, het roken is bij ons gewoon besproken.Wil je onder het werk buiten de pauze roken?? prima maar dan schrijf ik een kwartier extra pauze over de hele dag. Alle rokers hebben dus een kwartier meer pauze en dus ook een kwartier per dag minder aan werk, kiezen ze zelf voor en zo is iedereen tevreden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:52

Forcalquier, helemaal goed toch? Lijkt me inderdaad dat zulke zaken gewoon te overleggen zijn met het personeel. Ik neem bv nooit lunchpauze, kan er ook nergens over gemopperd worden :)

En wat betreft overgewicht... wie bepaalt dat je aan overgewicht lijdt? Welke BMI is geaccepteerd? :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:07

Brainless, dat is dan bij jouw man op het werk goed geregeld :j maar dat is een uitzondering hoor. Tot nu toe hadden de mensen met kinderen bij de bedrijven waar ik werkte voorrang want ja, die hadden tenslotte geen keus :roll:. Ik begrijp uiteraard dat die mensen meer gebonden zijn aan vakanties maar ik wordt er wel chagrijnig van als IK dan mijn vakantie moet opofferen/verschuiven.

En die opmerking over mijn pensioen is wel een beetje kort door de bocht. Ik werk voor mijn pensioen en heb mijn zaakjes zo geregeld dat ik niet op een droogje hoef te zitten straks. Dus al zou de hele wereld nu stoppen met kinderen krijgen, dan heb ik nog steeds pensioen. Alleen is er dan niemand meer om me te verzorgen straks :D.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:08

Forcalquier schreef:
Ik heb 30 man personeel rondlopen, het roken is bij ons gewoon besproken.Wil je onder het werk buiten de pauze roken?? prima maar dan schrijf ik een kwartier extra pauze over de hele dag. Alle rokers hebben dus een kwartier meer pauze en dus ook een kwartier per dag minder aan werk, kiezen ze zelf voor en zo is iedereen tevreden.

Dat vind ik een nette oplossing :j

En tsjah mensen zonder kinderen zouden dan meer salaris moeten krijgen, maar mensen met paarden weer minder :Y) Want als het paard ziek is of wat dan ook...
Ik heb 2 keer mijn werk moeten bellen dat ik niet of later kwam... 1 keer had mijn shetje koliek en de andere keer was mijn merrie net bevallen en moest de DA komen hechten :(:) Beide erg goede redenen vond ik alhoewel er op het werk van hogerhand wel wat vragen kwamen :Y)

Volgens mij is er over 50 jaar de "ideale" arbeidsmarkt als ze alles zo aanpakken :Y) Scheelt misschien dan wel weer in premies voor de verzekeringen als er nooit meer iemand "ziek is door zijn gewoontes"...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 12:12

Quellian schreef:
En wat betreft overgewicht... wie bepaalt dat je aan overgewicht lijdt? Welke BMI is geaccepteerd? :D

Daar heb ik leuke discussies over gehad met mijn dieetiste :D
De afstelling van de BMI is landelijk vooral gericht op een gemiddelde, dus wat voor de een een goed BMI is hoeft voor een ander nog niet goed te zijn. Een bodybuilder heeft bijvoorbeeld veel spieren en dus een hoger BMI, maar die heeft geen overgewicht.
Dus eigenlijk is je BMI grotendeels gewoon onzin :+

Maar goed, dat is misschien een beetje offtopic. Ik weet ook niet wat onder overgewicht wordt verstaan, maar ik denk
dat je wel heel zwaar moet zijn voor het echt ten koste gaat van je gezondheid. Ik ben nu ook nog steeds te zwaar maar
heb wel een goede conditie, dus dan zou ik ook gekort moeten worden? :=

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:52

Cayenne schreef:
Ik ben nu ook nog steeds te zwaar maar
heb wel een goede conditie, dus dan zou ik ook gekort moeten worden?

:j Wel lekker kortzichtig zou het zijn, hoop dan ook dat dat iedereen inziet wat voor onzin dit zou zijn!

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:01

@ nikkielvis: daarom staat er ook bij ongeacht of ik er mee eens ben :P . ik vind namelijk dat geen van beiden doorgevoerd zou moeten worden. Maar dat als er dan toch iets moet gebeuren: dan eerder belonen dan straffen. de reden dat ik op dit topic reageerde was namelijk omdat ik het zo nederlands vind om alles meteen in de negatieve vorm te formuleren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:00

Rokers zijn veel goedkoper voor de werkgever.... die krijgen namelijk veel minder vaak RSI door alle pauzes die ze nemen. Heb ook al eens overwogen om maar te gaan roken zodat ik mischien eindelijk eens van de pijn in mijn rug/schouder af kom.

Overigens zijn beeldschermwerknemers verplicht iedere 2 uur een pauze te nemen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:09

Forcalquier schreef:
Ik snap de hele ophef niet!!

Ik ook niet. Ik ben ook werkgever, en bij ons wordt niet gerookt op het werk. Punt..verder niets moeilijk aan. Wat ze verder buiten de werkuren doen is privé, en daar hoeven ze me in principe niets over te vertellen.. (mag uiteraard wel ;) )

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:18

Goh vind het roken onder werktijd heel gek.
Zou toch wat zijn als mijn collega even Achter de kassa vandaan stapt om te roken.
Kort daarna is extra kassa nodig maar ze is dan natuurlijk niet te bereiken.
Of ik ga even naar boven om te roken en daardoor loopt iedereen piepend door de poortjes
want er is niemand om de tassen te checken.

Zou een puinzooi in de c&a worden zeg. En dan ook nog evenveel verdienen als mij?
Je hebt pauze en daar doe je het mee. Anders gaat het maar van je werktijd af. Ga niet door werken als een ander dat niet hoeft en gewoon betaald krijgt hoor. Dat vind ik raar.

En iemand met overgewicht doet niet minder goed zijn of haar werk. Ze hoeven geen extra pauzes of wat dab ook. Zijn alleen zwaarder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:39

Femke schreef:
...Maar ik vind 't wel zo eerlijk als iedereen net zo veel moet werken voor 't zelfde geld...

Is het niet veel eerlijker om iedereen gewoon te betalen naar wat ze presteren en niet naar wat ze aanwezig zijn?

Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van het soort werk dat je doet, maar ik ken maar weinig banen waarbij alleen de aanwezigheid op je werkplek iets zegt over je presteren.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 00:06

Dan zou iemand die hard zijn best doet om beter te presteren maar niet beter kan minder betaald krijgen als iemand die gewoon heel goed presteert maar er niks voor hoeft te doen.
Iedereen moet hetzelfde betaald krijgen voor hetzelfde werk, niet gesproken over leeftijd en ervaringen.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:17

saar0203 schreef:
@ nikkielvis: daarom staat er ook bij ongeacht of ik er mee eens ben :P . ik vind namelijk dat geen van beiden doorgevoerd zou moeten worden. Maar dat als er dan toch iets moet gebeuren: dan eerder belonen dan straffen. de reden dat ik op dit topic reageerde was namelijk omdat ik het zo nederlands vind om alles meteen in de negatieve vorm te formuleren.

Dat klopt zeker :D
Maar zolang er mensen bestaan blijft dat helaas wel zo... ;)

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:21

Haha wat een onzin zeg... _O-
Ik ben ook een rookster, maar heb elk 3 uur toch wel even een 'siggiebreak'
Al is dat maar 10 minuten, heeft mijn collega (geen roker) ook.
Even een kop koffie halen... (of een pakje sigaretten)