Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:50

Ik zeg nergens dat ik graag wil helpen, ik heb alleen gezegt dat ik er niet te beroerd voor zal zijn. Maar goed, als er hulpdiensten aanwezig zijn heb ik in de directe omgeving (als in met neus bovenop slachtoffer) niks (meer) te zoeken IMO

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:53

Als het druk is met ramptoerisme rond een ongeluk dan denk ik niet dat je op een geen-zicht locatie blijft staan (daar ben je per slot van rekening niet halsoverkop richting ramp gegaan).

En wat is er mis met een EHBO diploma te halen? Wat is er op tegen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:56

Waar zeg ik dat er wat op tegen is slimmerik? Je bent weer eens lekker suggestief bezig, vandaar :wave:

Jammer....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:02

Not my cup of tea. Ik zou nooit speciaal gaan kijken naar een naar ongeluk, of me richting een winkelcentrum begeven waar de winklels voor het eerst weer open zijn na de vreselijke gebeurtenis. (Iemand die geweldige column van Joep van Deudekom op 3FM daarover nog gehoord?) Niet helemaal in verhouding maar toch: Ik heb zelf een keer in de ambulance gelegen na een ongeluk en ik vond het onwijs irritant dat men als een stelletje idioten naar binnen probeerde te kijken. Ik ging toen scheel kijken en kwijlen en toen keken ze snel weer weg.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:03

In iedere geval off topic. De stelling is wat is er mis met ramptoerisme, niet wat is er mis met een EHBO diploma halen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:07

andermans narigheid boeiend vinden snap ik niet zo. Dat je wil weten wat er aan de hand is is niet meer dan menselijk, maar om er vervolgens bij aan te blijven staan... niet mijn ding

paar maand terug was ik gevallen en had ik mijn pols gebroken op de ijsbaan. Ik was het middelpunt van de belangstelling. Nou daar zat ik niet bepaald op te wachten :n helpen of oprotten dacht ik. Lag daar te vergaan van de pijn, lag in de sneeuw en men stond een beetje te kijken van... ja... en nu. UIteindelijk ben ik weer overeind geholpen en op een stoel gezet en dan kijk je om je heel allemaal van mensen die je aan zitten te gapen. Bah.

Paar jaar terug liep ik bij ons in het centrum (groot woord) en ik zag een grote groep mensen staan. Toch even kijken. Lag er een oudere dame op de stoep, bloedend hoofd en knieen, verward. En mensen stonden een beetje te kijken. Beste wat ik gehoord heb was 'je kunt de gemeente wel aanklagen voor die uitstekende stoeptegel' :n
Uiteindelijk heb ik dat menske weer een beetje op de been geholpen en naar haar huisarts gereden omdat ze niet durfde te rijden. Maar al die ramptoeristen eromheen die geen vinger uitstaken om haar overeind te helpen. Loop dan gewoon door als je niet wil of kunt helpen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:07

stef schreef:
Waar zeg ik dat er wat op tegen is slimmerik? Je bent weer eens lekker suggestief bezig, vandaar :wave:

Jammer....

Ik zeg toch niet dat je erop tegen bent? Als ik zo graag bij rampen wil kijken en wil zien zou ik het eerste denken aan het halen van een EHBO diploma zodat ik ook mezelf indien nodig op de juiste manier nuttig kan maken.
Sowieso vind ik dat men een EHBO diploma/opleiding moet hebben.

Het was niet suggestief maar informatief bedoeld ;)

Zou vaak heel wat schelen en levensreddend kunnen zijn als ramptoeristen EHBO diploma's/opleidingen hadden/hebben en is absoluut niet offtopic dus.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:08

Ik heb trouwens nog een voorbeeld waar ik niet ben blijven kijken... de Love Parade ramp. Mijn vriend en ik wouden naar huis rond de tijd dat ramp net zo'n beetje afgelopen was. Links en rechts zag ik gewonden en recht voor ons werden er tussen de 6 en 8 mensen gereanimeerd. Ben ik blijven staan om te kijken? Nee, we zijn juist door blijven lopen. Wie heeft er wat aan als je daar die mensen gaat staan bekijken.... Weinig mensen ook die daar stonden te gapen, dat viel me heel erg op!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:11

Naar mijn inzien is hier niets mis mee, tot het punt dat het bijv. files gaat veroorzaken ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:11

janouk schreef:
Het zou mooier zijn als standaard in ons schoolsysteem EHBO lessen en reanimeerlessen werden opgenomen. :j Zeker voor de mensen die graag vooraan staan bij ongelukken. En kinderen en pubers staan vaak vooraan en zijn er vaak al eerder bij dan de hulpdiensten.

Dan kan je namelijk ook iets zinnigs bijdragen; je hebt dan geleerd wat je kan doen en wat je vooral niet moet doen.
Ondanks dat er vaak veel mensen staan te kijken, zijn er helaas weinig mensen die zinnig meehelpen bij een ongeluk.

Ik heb mijn zoon van jongsaf aan les gegeven in EHBO en hij is nu 16 en heeft een EHBO diploma. Zodat hij weet wat hij doen moet als hij of zijn vrienden iets overkomt of als ze getuige zijn van een ongeluk. Niets zo vervelend als je alleen bij een ongeluk bent en je weet niet wat je doen moet. Machteloos.
Hij helpt dan ook geregeld op het voetbalveld bij verstuikingen etc. Hij weet wat hij doen of laten moet.
Ook altijd handig in de omgang met dieren.

Basisschool kreeg ik idd ook JeugdEHBO, ben doorgegaan naar mn Eenheidsdiploma en sindskort heb ik mn BHV, bovendien ben ik VIG (ziekenverzorgende)

Erg zinvol om idd van hulp te zijn met zoiets (toevallig vanochtend, ik was klaar bij een client, loop naar mn auto, word er iemand geschept door een achteruit rijdende auto. Ja ik heb geholpen, ik stond er notabene bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:15

tsja, ik denk dat de mens een neiwusgierig wezen is... En ik denk dat iedereen wel een bepaalde mate van ramptoerisme in zich heeft.

Als ik veel sirenes zie, zoek ik ook op internet wat er is, en ik zal echt niet ontkennen dat sensatielust daar iets mee te maken heeft....

Maaaaarrr, je fiets pakken en dan gaan kijken hoe iemand verdrinken, en wie er verdrinkt bv. vind ik toch weer iets heel anders. Dat is nou niet écht mijn ding zegmaar, heeft niets te maken met roomser zijn dan de paus.. Maar ik snap gewoon niet echt dat je je door zoiets beter zou gaan moeten voelen ofzo. Daarnaast zou ik me als slachtoffer behoorlijk slecht voelen als ik 30 omstanders heb die als het ware 'genieten' van mijn ellende.
Nee, mij niet gezien :P Als je het slachtoffer echt van dienst kan zijn is het natuurlijk weer een heel ader verhaal...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:35

mensen lopen ondanks ze het soms niet zo bedoelen toch in de weg ware het niet voor de hulp diensten is het wel voor de doorstroming van het verkeer

mensen massa's trekken aandacht dus ook die van automobilisten (met alle gevolgen van dien)

ramptoeristen verhogen de druk op hulpverleners (professioneel en amateur)

en ramptoeristen beseffen niet dat ze vaak ook in gevaar zijn en zo dus voor meer slachtoffers kunnen zorgen (neem de brand in moerdijk, geloof me die rook was echt wel schadelijk (alle rook is schadelijk en hoe donkerder hoe erger)

en mensen massa's stimuleren kudde gedrag
neem nu het meisje wat in Amsterdam verdronk onder toeziend ook van ruim 300 man !! (niemand sprong er in)

ik kan nu nog wel meer redenen verzinnen
ik vind heb je er niets te zoeken ga dan weg

wil je weten hoe hulpdiensten werken neem dan een cursus of ga naar een open dag

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:49

Even om te voorkomen dat mensen een compleet verkeerd beeld van mij krijgen ;) Ik ga niet te pas en te onpas naar elke calamiteit toe, en ik sta daar ook geen uren te kijken.
Hier kwam de trauma heel laag over (januari) en ik ben op de fiets gestapt om te zien wat er aan de hand was. Vervolgens heb ik daar een kwartiertje oid op het fietspad, compleet uit de weg van hulpverleners, staan kijken. Toen het duidelijk werd dat het écht flink mis was (1 vrouw op slag dood, 1 vrouw later aan haar verwondingen overleden in het ziekenhuis) ben ik weer naar huis gegaan. Ik kom dagelijks over de gorcumse brug (A27), hier is het zeer regelmatig raak, en dan vaak ook nog met vrachtwagens. 9 van de 10 x rij ik gewoon door naar huis

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:53

ik vind het gewoon not done als je echt wat wil doen neem een uitgebreide ehbo cursus (met aed) en meld je aan bij aed alert

of ga bij de vrijwillige brandweer

meld je aan als agent

dan kun je ramptoerist zijn en helpen

echt waar je bent gewoon zeer fout bezig

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:58

net bij mij in de straat ik was lekker in de tuin bezig met schilderen.
ik hoor in de verte een brandweer aankomen die steeds dichterbij komt.
en stopt in de straat en sirene gaat uit.

wat doe ik en jij/jullie waarschijnlijk ook?
kijken wat er is en of je kan helpen.

ik ben gaan kijken gelukkig was het maar een klein brandje en dan ook zo geblust.
maar de boel zal maar ontploffen dan sta ik liever buiten dan in me huis die er tegenover staat.

ik hield uiteraard afstand en liep de brandweer en politie niet in de weg.
de straat stroomde binnen een mum van tijd vol met mensen.
ik ben daarna weggegaan omdat alles onder controlle was.

wat is hier verkeerd aan dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:59

dat vind jij rommulus, ik doe er niemand kwaad mee

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:00

Paar jaar geleden is er in de buurt een moord gepleegd, voordat je het wist stond de hele wijk vol met van die ramptoeristen en een lol wat ze hebben en spannend dat het was. BAH BAH BAH ik werd er hondsberoerd van, als het aan mij ligt kun je dergelijke ramptoeristen niet hard genoeg aanpakken. Op dat moment stonden ze alleen maar flauw te doen en ze waren tot last.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:04

Als er hulp is en ik ben niet nodig ga ik er absoluut niet heen.

Zou me kapot schamen als ramptoerist, de ellende van een ander bekijken.
Heeft niet zo veel met nieuwschierigheid te maken maar net zo ranzig als voyeurisme (tenzij het om bekende van je kan gaan) maar totaal vreemde ergens weet ik veel waar, waar je niks mee te maken heb vind ik not done.
Nee vind het erger, te vergelijken als voyeurisme waar kinderen bij betrokken zijn *kots*

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:06

stef schreef:
dat vind jij rommulus, ik doe er niemand kwaad mee

daar vergis jij je flink in
moet jij maar eens aan een brandweerman of een ambulance broeder vragen wat zijn van ramptoeristen vinden

stel jij je eens voor dat jij met je dagelijkse werk gemiddeld zo'n 50 mensen die op je vingers lopen te loeren jij je werk moet doen
dat is niet prettig

laat staan dat je al stress hebt omdat levens van anderen in jou vingers liggen en er dan ook nog eens mensen om heen te staan loeren (ook al is het van een afstand) een fout kan fataal zijn

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:07

slimmerik schreef:
Ik denk om erachter te komen wat er mis is met ramptoerisme dat je je moet kunnen verplaatsen in de slachtoffers van de ramp. Als je dat niet kunt kom je er pas achter als jezelf slachtoffer bent.

Ja, en als bepaalde 'ramptoeristen' er niet zouden zijn zouden ze ook niet kunnen helpen...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:10

MamboBeach schreef:
slimmerik schreef:
Ik denk om erachter te komen wat er mis is met ramptoerisme dat je je moet kunnen verplaatsen in de slachtoffers van de ramp. Als je dat niet kunt kom je er pas achter als jezelf slachtoffer bent.

Ja, en als bepaalde 'ramptoeristen' er niet zouden zijn zouden ze ook niet kunnen helpen...

Sorry hoor maar ramptoeristen komen erna opdraven, op het tumult af.
Mogen ze strafbaar stellen wat mij betreft: overbodig en rondhangen? op.rotten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

slimmerik schreef:
stef schreef:
Ik heb ooit in een ver verleden jeugd EHBO gehad, maar ok, Je moet een diploma hebben om te mogen kijken op afstand Nee, t is me helemaal duidelijk.

Ramptoerisme is (helaas) niet verboden. Maar je gaf in een eerdere post aan dat je ook graag wilt helpen. Dus " op" naar Oranje Kruis en je aanmelden voor een cursus zou ik zeggen.

Hoe zou jij het vinden als jou iets overkomt en er komen mensen langs en doen niets? Of een dierbaar persoon ligt daar maar niemand kan iets doen want ze weten niet wie die persoon is en er kan dus niemand worden geinformeerd...

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:13

Dat zijn in mijn ogen dan geen ramptoeristen maar omstanders die komen helpen. Ramptoeristen zijn mensen die alleen maar voor de lol gaan kijken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:14

Meeste ramptoeristen kijken alleen maar en steken geen poot uit om te helpen :n

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:18

mltex schreef:
MamboBeach schreef:

Sorry hoor maar ramptoeristen komen erna opdraven, op het tumult af.
Mogen ze strafbaar stellen wat mij betreft: overbodig en rondhangen? op.rotten

Wat wil je er nu mee zeggen?