Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:29

tuurlijk komen ze allemaal vandezelfde boer/fokkerijen,alsof een halal slachter zelf een berg koeien/schapen/geiten/kippen achter zijn huis heeft lopen,welke de beste van de beste zorg krijgen,wie daarin geloofd zal ook in sprookjes geloven..

daarnaast hier in dld staan er veel koetjes hele zomers tot laat in de herfst op de wei,zo ook een jaar of 2 geleden een wei naast ons een berg koetjes stonden,veel te veel koetjes op een stuk land,en met de snikhete zomer en geen regen,was er medio juli echt geen gras meer,deze dieren werden niet bijgevoerd,lagen in de bloedhete zon, zonder voer uit te mergelen,deze dieren liggen dan uiteindelijk wel in de schappen als zijnde "scharrelvlees" ...lekker leven hebben ze gehad hoor :n

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:17

Mijn persoonlijke ervaring van halal en kosjer vlees, is de respectvolle dierwaardig verzorging van fokkerij, geboorte, opfok, mesterij, transport, slachten en vlees. Dat zijn absoluut niet dezelfde dieren etc waar u over doet schrijven.
Halal en kosjer vlees is niet alleen maar vlees van dieren die op die wijze geslacht zijn. De dieren moeten vanaf begin tot eind diererecht en dierwaardig en met respect naar geloof behandeld worden. Als daar wat doet ontbreken is het al geen halal en kosjer vlees meer.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:24

alex66 schreef:
kimmie261 schreef:
en nee,een goed leven rechtvaardigd NOOIT of te nimmer een martelgang voor de dood,nooit!!!

helemaal mee eens ..... en ja ze komen allemaal van dezelfde markt/boer........ als joden en moslims echt zoveel hechten aan een goed leven voor het dier dan eten ze biologisch vlees geen halal.

De transport en slachten van het vlees waar u in doet geloven biovlees is hetzelfde als de niet biodieren. En dat is nu ook niet bepaald dierwaardig en diervriendelijk. Daarbij wordt men goed voor de gek behouden met de zogenaamde biohuisvesting.
Biovarkens bijvoorbeeld op een betonvloer met stro mogen in een iets groter hok met meer biovarkens scharrelen? Of biobarkens buiten in de weide scharrelend in een wormenprut bakkend scharrelen? Weet u dat een varken niet kan zweten en eigelijk van oorsprong in het bos doen leven, wat een prachtig leven het dan wel niet is in de weide van de zon genieten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 17:35

FaberSmid schreef:
Mijn persoonlijke ervaring van halal en kosjer vlees, is de respectvolle dierwaardig verzorging van fokkerij, geboorte, opfok, mesterij, transport, slachten en vlees. Dat zijn absoluut niet dezelfde dieren etc waar u over doet schrijven.
Halal en kosjer vlees is niet alleen maar vlees van dieren die op die wijze geslacht zijn. De dieren moeten vanaf begin tot eind diererecht en dierwaardig en met respect naar geloof behandeld worden. Als daar wat doet ontbreken is het al geen halal en kosjer vlees meer.

Joh... die schapen worden gewoon bij de fokker weggeplukt en van markten...
Dat heeft niets met respectvol leven te maken... er wordt gekocht wat gekocht kan worden..
En dan wordt het gruwelijk geslacht.

Neehoor... kom m'r op met dat verbod.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:19

Mijn persoonlijke ervaring is van begin tot eind volgens geloof, dus niet zoals u schrijft zoals alle dieren. Er zijn genoeg wantoestanden bij gewoon slachten en dierhouding, dan meteen alles verbieden en niet alleen van geloof.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:30

Nou dan moet ik je toch teleurstellen hoor, ik weet niet waar jouw persoonlijke ervaring op gebaseerd is maar de werkelijkheid is toch anders. Een deel van die dieren wordt in islamitische slachthuizen geslacht maar de meerderheid gaat naar reguliere slachthuizen. Vaak wordt daar 1 dag in de week ritueel geslacht en de rest van de dagen met bedwelming. Voor die ene dag halen ze de dieren echt niet ergens anders vandaan

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:34

Ik vind dat men met de tijd moet meegaan.

Dat het al 400 jaar zo gaat, ja he he toen was er geen electriciteit en of verdovingsmiddelen en noem maar op.

Nu is dat er allemaal wel dus gebruik het dan ook om deze dieren zo min mogelijk te mishandelen en zo pijnloos mogelijk te doden voor het vlees.

Alleen natuurvolkeren en stammen die mogen het doen zoals het altijd al is gegaan, ze doen het snel en meestal gaat het maar om 1 dier per keer.

En geloof me er wordt helemaal niet netjes met de dieren omgegaan, ze worden geslagen en of geschopt aan hun koppen en ze worden bruut behandeld en neergegooid, en bij koosjer slachten al helemaal niet, die dieren worden al bij leven hun tongen afgesneden uit het gapende halzen, ware martelgangen voor deze dieren, hoezo vanwege het geloof deze dieren met respect behandelen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-04-11 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:37

[LZP] > [NM]

In verband met de discussiewaarde van het onderwerp verplaats ik hem naar Nieuws en Maatschappij :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:39

en dan snij dan dat dier zijn hele kop eraf,of hak die eraf...hoeven ze ook niet in volle bewustzijn mee te maken dat ze leegbloeden..

en ik geloof er ook helemaal niets van dat een halal slachter zijn koeien dagelijks masseerd en ze een totaal natuurlijke koeien huisvesting bieden ,dat ze in een soort koeien paradijs wonen,welnee,die gaan gewoon via de markt,lekker de mooie en vette koetjes hoor,zullen ze uitkiezen :j

geeft niets maar wees daar gewoon eerlijk in,er is geen verschil tussen een halalkoe en een AH koe...

alleen ze mogen omdat ze het "zo goed"gehad hebben letterlijk doodbloeden...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:51

Nee, ik ben ook echt tegen onverdoofd slachten, ik vind het gruwelijk en ben ook blij als het niet meer mag.

Het is alleen weer zo typisch Nederlands om met de vinger naar een ander te wijzen. Nederlanders kloppen zichzelf graag op de borst: kijk eens hoe wij dit afkeuren, want wij zijn goed en zo beschaafd. Nee joh, wij zijn helemaal niet goed, wij zijn net zo slecht voor onze dieren. Verander dat dan ook en ga niet een ander van alles verbieden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:52

kimmie261 schreef:
en nee,een goed leven rechtvaardigd NOOIT of te nimmer een martelgang voor de dood,nooit!!!

Eens.

Maar een snelle pijnloze dood rechtvaardigt ook nooit het slechte leven wat ze nu hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:56

de halal geslachte koeien/dieren hebben én dat slechte leven en een gruwelijke dood,wat rechtvaardigd dat dan??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:42

Nee, helemaal niets. Dat bedoel ik ook niet, ik ben niet voor onverdoofd slachten én niet voor een slecht leven. Beiden aanpakken dus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:53

Ik las laatst de voorschriften voor het kosjer/halal slachten. Stond wel een heel verhaal over in dat het dier geen stress mocht ervaren, geen getuige mocht zijn van het slachten van een ander dier, het mes niet mocht zien, etc etc. Er stond nergens dat het per sé allemaal onverdoofd moet gebeuren..

Een goed leven is relatief hè. Er staat dus geschreven dat het dier geen stress mag ervaren. Dat een schaapje misschien niet zijn leven lang rond kan huppelen in een fris groen weitje maar dat hij zich prima kan voelen in een stal (waar ik niks over kan zeggen want ik ben geen schaap :+ ) dan is daar wat mij betreft niks op tegen.

Op zich eet ik geheel geen vlees dus wat mij betreft mag alle vleesconsumptie afgeschaft worden *\o/* maarjaa..

Wat de stammen in Afrika betreft trouwens, voor zover ik weet hebben die dieren een prima leven in hun natuurlijke omgeving. En als er gejaagd wordt op een dier waarna ze het opeten, vind ik het ook prima, dat vind ik heel wat eerlijker dan dieren in een klein hokje die geen partij zijn voor de mens.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:58

wat een gemierenn**k zeg .... het een sluit het ander niet uit, een halal koe kan een goed leven hebben gehad en zeker schapen (rammen) die alleen maar in de wei hebben gelopen hebben een priema leven gehad...
maar dat rechtvaardigd niet een verschrikkelijke dood, niets rechtvaardigd dat.
geen geloof of overtuiging zou in een beschaafd land zo belangerijk moeten zijn dat er dieren op deze manier onder moeten leiden.
en dan kan je wel zeggen maar die arme bio industrie koeien dan ........ nou daarom eet ik alleen biologisch vlees.
ik heb het al eerder gezegd maar als een jood of moslim echt dieren welzijn zou na streven dan eet die biologisch vlees dat verdoofd is geslacht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:17

Alexx schreef:
chipieke schreef:
En iemand die een dier pijn doet omdat hij/zij het per sé nodig vindt, die mag voor mijn part ook pijn lijden ;)

geinig dat je zelf aangeeft graag een wezen pijn te doen. Iemand anders pijnigen is wel het laatste dat zin heeft. Bovendien vind ik het een nogal kinderachtige benadering van dit probleem.

Niks kinderachtigs aan, een dier doe je toch geen pijn omdat je dat zelf nodig acht? :n
En ik heb NERGENS gezegd graag een wezen pijn te doen ;)
Ik zal gerust iemand slaan die onnodig een dier pijn doet! Moet je er gewoon op staan kijken dan :+

Als jij een koe ziet, lekker rond en gezond, en je ziet dan dit dier geslacht worden op een nogal pijnlijke manier,
dan ga jij blijven kijken en zeggen van 'doe maar jongens, het beest heeft een mooi leven gehad?'.

Dat is hypocriet :\

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:51

ach jaarlijks worden er zo honderden stieren afgeslacht...onder het mom van ze hebben een goed leven gehad dus ze mogen daarom best gemarteld worden voor hun dood,kan het publiek en toeschouwers gelijk lekker een feestje en picknick houden...

kijk inmiddels nergens meer van op wat goed gekeurd wordt onder het mom van "ze hebben een goed leven gehad, dus dat maakt een ellendige dood minder erg"

:\

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:53

Ik wil niet zo heel veel zeggen hoor... Maar denkt men nu werkelijk dat in "onze" slachthuizen een dier 'verdoofd' word? De enige 'verdoving' die ze krijgen is een pin door de kop.
Ze kunnen beter iets aan de bio-industrie gaan doen dan aan slachting dmv een dodelijk halssnee

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:55

ja en daarmee verdoof je dus een dier...een dier wordt daarmee hersendood en dus zal het niets meer meemaken van het leegbloeden..

verdoven is bij slachten dus de pin,niet een een of ander verdovingsmiddel,als dit nog niet duidelijk was

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:59

Dat snap ik, maar ik ben er 2 weken terug nog bij geweest (varkens) kregen eerst de pin daarna keel doorgesneden, tja ze bewegen minder dan een die 'niet verdoofd' is. Ik vind het een hoop heisa, terwijl er veel meer andere dingen zijn die in mijn ogen belangrijker zijn.
Daarnaast als men het gaat verbieden werk je illegale slachtingen, gestolen (met name schapen) etc in de hand.
Maar gelukkig worden onze varkentjes die niet meer dan 9m2 hebben gezien met 10man en alleen daglicht zien op de weg naar het slachthuis wel verdoofd!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:03

een dier die de pin krijgt is "dood"alleen zijn hart klopt nog,en dat maakt het doden dus diervriendelijker als bij leven en welzijn een strot doorsnijden,en het zelfs op de rug draaien van een levende stier en dan zijn keel doorsnijden,wil je werkelijk zeggen,dat dit lijden niet anders kan??

en nogmaals,ook al heeft een dier geleefd in het dierenparadijs is voor mij geen enkele reden om het te laten lijden met het dood maken...

daarnaast heb je als consument prima een keus om te kiezen voor scharrelvlees,en als je het helemaal goed wil doen ga dan wild eten wat vrij geleefd heeft en geschoten is door een jager...

of koop zelf je dieren verzorg deze in jou ogen optimaal (wat áltijd in andermans ogen beter kan) en laat deze slachten..

geen dier 'verdiend'het om te lijden met sterven...nooit!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:17

Klopt. Alleen ik zou eerst eens zien of het daadwerkelijk lijden is.
Daarnaast vind ik het 'lijden' in de stallen erger wat weken/maanden duurt, dan deze laten we zeggen 5min (zijn er 5 teveel klopt maar leg je prioriteiten ergens anders als kabinet zou ik zeggen).
En ja wij eten van eigen land :) koop nooit in supermarkt vlees ;).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:22

nou zou zeggen youtube is your friend...staat vol met filmpjes van dieren die hun strot doorgesneden worden...

kan je zien hoe het gaat en je mening geven...

en de meeste halal geslachte koeien hebben net zo'n rotleven gehad als de AH koeien,daar die gewoon ook van de markt komen en van dezelfde boerderijen afkomen..

dus en een rotleven en een rotdood...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:25

klopt en ik weet hoe het eruit ziet, volgens mij ontken ik dat helemaal niet. maar ik vind dat ze beter hun energie kunnen steken in:
mega-stallen
varkens transporten naar spanje met tientallen dooie varkens per transport
dit gebeurd naar mijn mening op 'grotere schaal' dan wat ze nu aan willen gaan pakken maargoed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:26

kimmie261 schreef:
ja en daarmee verdoof je dus een dier...een dier wordt daarmee hersendood en dus zal het niets meer meemaken van het leegbloeden..

verdoven is bij slachten dus de pin,niet een een of ander verdovingsmiddel,als dit nog niet duidelijk was

Enig idee hoe vaak dat fout gaat? Hoe de transport is en verzamelen? Hoe lang de dieren wachten en de slachtpartij van hun soortgenoten getuigen? Het idee dat het dier verdoofd is doet u getust stellen, maar de dieren krijgen meer dan genoeg mee. Of het nu kogel, pen of schok is.