Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:41

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:
Nee maar een stal wat is aangepast aan de grootte van het paard, hoe lang het paard is zeg maar.

Dream on.... ;)
Geef mij een adresje van een manege of pensionstal waar ze de stallen aanpassen op de paarden. :D

Ken ik niet, maar de meeste stallen zijn toch wel ruim genoeg naar mijn mening ;) zeker voor een nacht ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:41

Ik heb het artikel niet gelezen, dus ik weet niet of het zo zwart wit is zoals de ts nu weergeeft. Ik vind het wel goed dat het artikel het aanhaalt, veel mensen die een eigen paard kopen voor het eerst die hebben ook niet altijd een goed beeld van wat een paard nodig heeft. Ze hebben vaak alleen het beeld van de manegepaarden en die komen helaas niet altijd buiten. Zo was ik zelf ook, gaandeweg leer je meer over de behoeften van je paard, maar het is dus niet verkeerd om eens een kritisch artikel te lezen.

Overigens zou ik geen paard willen houden als het dier 23/7 in een stal zou moeten staan. Ik vind 8 uur naar buiten toch wel een minimum.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:42

Bewegingsstal Mansour:

http://www.mansour.nl/content/view/14/61/

Een paard 's nachts ophokken is nergens voor nodig, onnodig duur en je hebt ook meer te maken met ziektes gerelateerd aan beperkte bewegingsvrijheid.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:42

Arabesk schreef:
Bewegingsstal Mansour:

http://www.mansour.nl/content/view/14/61/

Een paard 's nachts ophokken is nergens voor nodig, onnodig duur en je hebt ook meer te maken met ziektes gerelateerd aan beperkte bewegingsvrijheid.

Welke ziekte is gerelateerd aan beperkte bewegingsvrijheid?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:45

Moet ik jóu dat vertellen, jij deed toch een veterinaire opleiding?

Welke niet? Alle onderstaande ziektes kunnen als oorzaak te weinig beweging dus te weinig doorbloeding hebben:

- HKO
- hoefbevangenheid
- koliek
- gewrichtsaandoeningen (spart, artrose etc)
- maandagziekte (spierbevangenheid)

En van op stal staan krijgen veel paarden luchtwegproblemen omdat de lucht stilstaat en er teveel stof in de stallen hangt.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-04-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:46

Marjoow schreef:
Ken ik niet, maar de meeste stallen zijn toch wel ruim genoeg naar mijn mening ;) zeker voor een nacht ;)

En nogmaals, jouw mening is dat "ruim genoeg" zo "ruim" is dat ze een rondje kunnen draaien.
Dat kunnen ze krap an in een hokkie van 3 x 3. En dat is geen volte van 8 x 8. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:47

Arabesk schreef:
Goh is groenhorst dan ook al zo ver dat bitloos rijden, de onderzoeken van dr Cook en de resultaten van de onderzoeken van de hoefsmid Jaime Jackson et al aan bod komen.

Wie is dr Cook en wie is hoefsmid Jaime Jackson en wat zou ik er mee moeten?
Ik heb een gelukkig een goede hoefsmid voor mijn paard, ze staat ook prima op haar voeten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:47

Arabesk schreef:
Welke niet? Alle onderstaande ziektes kunnen als oorzaak te weinig beweging dus te weinig doorbloeding hebben:

- HKO
- hoefbevangenheid
- koliek

En van op stal staan krijgen veel paarden luchtwegproblemen omdat de lucht stilstaat en er teveel stof in de stallen hangt.

Kúnnen volgens mij is er in de wei een grotere kans op hoefbevangenheid ;)
Maandagziekte heeft níets te maken met manier van huisvesten, maar met de manier van trainen.
Koliek van in de stal staan? Welke vorm van koliek? Zoek het zo even op in mijn boeken ;)

Wat versta je onder HKO?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:48

mika11 schreef:
Arabesk schreef:
Goh is groenhorst dan ook al zo ver dat bitloos rijden, de onderzoeken van dr Cook en de resultaten van de onderzoeken van de hoefsmid Jaime Jackson et al aan bod komen.

Ik heb een gelukkig een goede hoefsmid voor mijn paard, ze staat ook prima op haar voeten.

Niet op in gaan, dan hebben we zo de discussie natuurlijk bekappen/bitloos ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:48

http://www.hoefkatrol.nl

Ja HB kán ook op een weiland, maar ook op stal; zetmeel, brokjes en te weinig beweging en daar ga je al. Maar idd ook als je een shet met mooi droog koud zonnig weer op de wei zet ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:49

Marjoow schreef:

Dat zou jij toch moeten weten met je opleiding. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:49

Arabesk schreef:
Moet ik jóu dat vertellen, jij deed toch een veterinaire opleiding?

- HKO
- hoefbevangenheid
- koliek

Dit komt puur door verkeerde rijtechniek en aanleg. Rechtrichten Antoine de Both. ;)
Hoefbevangenheid is voer en aanleg.
In een buitenstal heb je ook geen last van stof.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:50

Marjoow schreef:

Doe eens wat kennis op zeg.

Ik geef je nét een link naar de Waring.
Tweede tip; http://www.amazon.com/Equid-Ethogram-Pr ... 491&sr=1-1

Dr. Sue McDonnell heeft ook een schát aan info beschikbaar gemaakt via/met/door het instituut voor paardengedrag.

Vraag op Barneveld eens naar de universele vrijheden van het dedomesticeerde dier. Die bestaan alweer 50 jar en zijn het fundament voor welzijn bij het houden van gedomesticeerde dieren.
Het ethogram geeft de invulling voor het paard.
In de Waring kan je de wetenschappelijke onderbouwing vinden. Ook van paarden als nachtdier bijvoorbeeld :)*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:50

mika11 schreef:
Arabesk schreef:

Geen idee, misschien zou je eens wat kennis kunnen opdoen over de nieuwste inzichten van huisvesten bijv.

http://www.paddockparadijs.nl

Of stijg jij ook nog steeds alleen maar aan de linkerkant op van je paard omdat het je zo verteld is en dat eigenlijk wel goed gaat en je paard nooit klaagt? Of stijg je aan beide kanten op zodat de rug van je paard niet telkens eenzijdig belast wordt. En omdat je bijgeleerd hebt en nu weet dat links opstijgen nog stamt uit een tijd dat het zwaard anders in de weg hing bij rechts op stijgen.

Stilstand is achteruitgang.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:53

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:

Dat zou jij toch moeten weten met je opleiding. :')

We hebben toch echt een hoop paardenziektes behandeld in de les, maar geen een kwam met duidelijke oorzaak van bewegingsvrijheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:53

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:

En nogmaals, jouw mening is dat "ruim genoeg" zo "ruim" is dat ze een rondje kunnen draaien.
Dat kunnen ze krap an in een hokkie van 3 x 3. En dat is geen volte van 8 x 8. :D

Ach joh, 3x3 is groot zat. Mijn pony's slapen soms met zijn 3e in een stal :+
Ik sluit die van mij 's nachts niet op, maar toch slapen ze bijna altijd in hun stalletje. Dus ik denk dat paarden het niet zo heel erg vinden om op stal te staan, als ze overdag maar lekker naar buiten kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:56

Nee natuurlijk niet Marjoow. Jij krijgt les vanuit de bedrijfssector. Die gaat toch niet inderwijzen dat stallen tot gezondheidsproblem leidt ook al is vanuit Utrecht wetenschappelijk verantwoord onderbouwd dt 25-39% van de paarden in NL zó subopimaal leeft dat ze sterotype gedrag vertoont?!

Waar geen wil is, is geen weg Arabesk, Joviban.

Inmiddels zijn we weer bij:

´Valse wijven,
moet je wegblijven.´

Geheel volgens de ethologie van het paard dus :evaw:

Marjo

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:58

En hebben het ook over de ethiek en dergelijke. Over welzijn van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:59

Lijkt me best relevant in dit topic :j :')

Arabesk

Marjoow schreef:
We hebben toch echt een hoop paardenziektes behandeld in de les, maar geen een kwam met duidelijke oorzaak van bewegingsvrijheid.

omdat de traditionele opleidingen niet meegaan met hun tijd.

Deurne hoefsmeden opleiding is nu de eerste die héél voorzichtig een module natuurlijk bekappen heeft toegevoegd en Jamie Jackson heeft uitgenodigd om eens wat te komen vertellen over de nieuwste inzichten.

mika11

Arabesk schreef:
Arabesk schreef:

Geen idee, misschien zou je eens wat kennis kunnen opdoen over de nieuwste inzichten van huisvesten bijv.

http://www.paddockparadijs.nl

Of stijg jij ook nog steeds alleen maar aan de linkerkant op van je paard omdat het je zo verteld is en dat eigenlijk wel goed gaat en je paard nooit klaagt? Of stijg je aan beide kanten op zodat de rug van je paard niet telkens eenzijdig belast wordt.

Stilstand is achteruitgang.[/quote]

Bedankt, ik zal het topic bekijken, ik ben het er mee eens dat stilstand achteruitgang is.
Als ik kijk naar hoe ik mijn paard nu huisvest en hoe ik dat 10 jaar geleden deed, is het zeker een heel verschil.
Toen reed ik in de sport en was het paard een middel ervoor, hoewel ik wel erg gek was op m'n paard.
Nu ben ik er heel anders mee bezig en ik ken mijn paard ook veel beter dan het paard wat ik toen had.
En ik probeer ook het beste te doen voor haar. Maar dat ze 's nachts binnenstaat kan en wil ik niet veranderen.
Ze is een enorme veelvraat die zich letterlijk dood eet, dus zij kan niet 24/7 op de wei.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

Arabesk schreef:
Marjoow schreef:

omdat de traditionele opleidingen niet meegaan met hun tijd.

Deurne hoefsmeden opleiding is nu de eerste die héél voorzichtig een module natuurlijk bekappen heeft toegevoegd en Jamie Jackson heeft uitgenodigd om eens wat te komen vertellen over de nieuwste inzichten.

Hoe vaak heb ik jou op mijn school gezien? Jeetje, dat je al die boeken elk jaar doorleest. Knap!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:03

mika11 schreef:
Ze is een enorme veelvraat die zich letterlijk dood eet, dus zij kan niet 24/7 op de wei.

er stond laatst nog op de voorpagina van bokt een nieuwsbericht dat paarden net zo veel schransen als ze korter op de weide staan, ze proppen zich dan letterlijk zsm vol met gras

Dan zou een paddock paradijs systeem een betere optie zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:03

Vriska heeft een muilkorf om in de wei, zo blijft ze op mooi gewicht :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:07

Huertecilla schreef:
Vandaar dat ik vind: paardhouden/-rijden en ruitersport; verboden tenzij aangetoontd wordt dat het welzijnsbelang van het individuele dier gewaarborgd is.

Waarom worden paarden toch ver boven alle andere dieren verheven?
Ik ben het met heel veel dingen van je eens, maar wordt er misselijk van als er bij de paarden geheel doorgeslagen wordt en ondertussen andere dieren gewoon geslacht worden voor menselijke consumptie... :r (over welzijnsbelang van het individuele dier gesproken..)
Laten we nou gewoon met zn allen op een reële manier bekijken hoe we in dit niet zo voor paarden geschikte land de dieren toch zo goed mogelijk kunnen houden, perfect is een utopie!
In de natuur hebben paarden het ook niet perfect, wij kunnen ook een hoop goeds voor ze doen en samen heel veel plezier in het leven hebben.
Het is gewoon zo dat de meeste paarden wel langere tijd op stal staan, probeer de stal omgeving daarom zo plezierig mogelijk voor de paarden te maken en daar kan in een hoop gevallen nog heel veel gedaan worden!
Als ik de paarden als ze binnen komen uitgestrekt in het schone stro zie liggen slapen is het fijn om te zien dat de paarden zo op hun gemak zijn.
Er zijn helaas zeer veel ongelukkige en zielige paarden die op stal staan, maar ook bij die 24/7 buiten staan.
Gelukkig zijn er ook zeer veel gelukkige paarden, zowel bij de gene die regelmatig op stal staan als bij 24/7 buiten.