vanitymay schreef:Goeroe je zegt dat die mensen afhankelijk zijn van studie of werk, maar de kapitalisten die afhankelijk zijn van hun kantoren en huizen dan? Of ze nu leegstaan of niet, ze hebben die dingen niet voor niets aangeschaft ooit en hebben dus (zij het op de langere termijn) wel degelijk het plan om hun geld er ooit uit te halen.
Maar dat kan toch ook gewoon doorgaan? Het verschil is dat zo'n pand dan tenminste nog nuttig gebruikt wordt terwijl zij slapend rijk worden.
vanitymay schreef:Je trekt in je leven een plan, maar moet dus wel reeel zijn of je plan uitvoerbaar is vind ik. Als jouw plan als kunstenaar of student is dat je in een stad moet wonen, zal je er dus ook bij stil moeten staan dat je dat op een of andere manier moet kunnen betalen.
Tot voor kort was kraken toegestaan en dus reëel en uitvoerbaar. En wie zegt dat het altijd alleen om geld gaat? Ik denk echt dat de meeste mensen die kraken dat niet (alleen) doen vanwege het geld maar vooral omdat ze geloven dat dat het juiste is om te doen.
vanitymay schreef:Ik wil ook wel als ponyfokker leven en me daar 100% op richten, maar kan dat gewoonweg niet betalen omdat het niet opleverd wat je erin stopt...kan moeilijk een boerderij betrekken en niet betalen omdat anders MIJN droom niet uit kan komen en dat dan maar op het bordje van de maatschappij leggen. Kan ik wel zeggen dat ik hele mooie paardjes fok, en das misschien heel mooi, maar dat hoeft een ander toch niets te kosten?
Als jij je droom slechts een droom wilt laten moet je dat zelf weten maar als anderen hun droom (binnen de grenzen van de wet) waar willen maken dan zal ik daar in de meeste gevallen vooral veel respect voor hebben. En hoezo zou het de eigenaar van een kraakpand veel geld kosten? Onder de oude wetgeving mocht je een pand pas kraken als het minimaal een jaar leeg had gestaan. In die periode had de eigenaar er dus sowieso al geen inkomsten van. Zodra de eigenaar er concrete plannen mee had werd je alsnog uitgezet. De eigenaar werd dan wellicht geconfronteerd met wat kozijnen die in een ongewenste kleur geverfd waren, maar na meer dan een jaar leegstand had hij sowieso niet kunnen verwachten dat hij er gelijk in zou kunnen trekken. Onder de oude wetgeving wist iedere huizenbezitter dat je na een jaar leegstand het risico liep dat je pand gekraakt werd. Dat is een 'risico van het vak' dat veel speculanten graag namen.
Vjestagirl schreef:Jep. Maar als de buurvrouw ongevraagd mijn terein op komt, alle appels van de boom af trekt, er een hek omheen zet en mij toegang tot de boom ontzegd en weigerd mijn boom terug te geven dan vind ik de buurvrouw absoluut niet zo sympathiek.
Haha, dat zou ik me goed kunnen voorstellen!
Het gaat er echter niet zozeer om of jij je buurvrouw sympathiek zou vinden. Als samenleving vonden we dat er situaties zijn waarin kraken nuttig is (voor de samenleving, niet voor de eigenaar) en toegestaan zou moeten zijn.
Kiwipitje schreef:De buurvrouw kan ook een kleine vergoeding betalen voor de appels die veel lager is dan ze in de winkel zou betalen --> antikraak.
Maar hoeveel anti-kraak denk je nou eigenlijk dat er blijft bestaan nu kraken niet meer mag? Kraken stimuleert huiseigenaren juist om hun leegstaande panden tijdelijk te verhuren. Als kraker had je vaak meer rechten dan bij anti-kraak het geval is. Anti-kraak is in veel gevallen namelijk niets anders dan al je rechten opzeggen in ruil voor goedkope woonruimte. Het is beter dan leegstand, maar daar is alles wel ongeveer mee gezegd.