Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:42

Interessante documentatie Joostvangestel!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:39

Huertecilla schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Verder ben ik een geboren zeeuw, weet al heel mijn leven niet beter dan op een eiland te wonen. Ik woonde op 5 min fietsen van de zee af op 0,9 meter beneden nap. Valt me eigenlijk nog best mee. :P

Zoek eens op ´watersnoodramp 1953´
Daar betaalt NL nóg op af, op de Deltawerken.
Die zijn trouwens nooit afgerond want het was allemaal al weer vergeten; te lang goed gegaan om dat geld nog uit te geven...
Kwestei van een keer wat hoog water waardoor de stormvloedkeringen dicht moeten én wat extra water door de grote rivieren.
Komen weer ineens hele woonwijken tot de ontdekking dat ze wornen op plekken die onder water gezet moeten kunnen worden.
Niet dat dit wat uitmaakt 15 jaar later is iedereen dat weer vergeten en hoppa, weer een vergunning voor een nieuwe wijk.

Natuurlijk ken ik de watersnoodramp, als ik door de stad fiets waar ik woonde (en mijn ouders nog steeds) zie je er overal nog sporen van, wat de kracht van het water heeft aangericht toen.
Maar je er druk om maken helpt niet, en als je gewend bent aan het idee doe je dat ook niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:14

Miss_Malfoy schreef:
Maar je er druk om maken helpt niet, en als je gewend bent aan het idee doe je dat ook niet.

Wennen = afstompen?

Net zoiets als onder de rook van de kerncentrale wonen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:18

Ja zoiets denk ik. Je kunt je er wel druk om maken, maar dat helpt niks.
De zee geeft en neemt he.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:25

Chiqa schreef:
Qimm schreef:
Antwoord op je vraag: ja.

ogen open, ogen dicht. Als hte komt dan komt het. Maar ik zeg, eerst zien, dan geloven. De wereld zou al tig keer vergaan zijn en we zijn er nog gewoon. Men laat zich graag gek maken, ik doe daar niet aan mee

En tóch vind je het nodig om jezelf gerust te stellen met de woorden 'eerst zien dan geloven' en het is maar de telegraaf, sneeuwbalhysterie ..dus vind je reactie behoordelijk tegenstrijdig :+

Hoe is het een geruststelling? Ik vind het 'eerst zien, dan geloven' juist een aanvulling op de stelling dat ik het een hysterie vind.

Ik had tot een paar jaar geleden nog nooit van een weeralarm gehoord, 1x een fixe storm (waar geen weeralarm voor af was gegeven) en plotseling wordt er voor ieder verdacht zuchtje wind een weeralarm afgegeven.

We hebben een keer een strenge winter (2009) en de winter van 2010 zou nóg verschrikkelijker worden. Uhm, nee? didn't happen.

Er is ergens een aardbeving, oh jee, nu kunnen wij dat ook krijgen!

Nee, sorry, doe er niet aan mee. Áls het gebeurt, dan zie ik het dan wel weer, ga me daar nu niet druk om maken, helpt niks.

Als jij je prettiger voelt om dit soort berichten aan te namen en je er druk over te maken, vooral doen. Ik doe dat niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:22

HC: denk aan de beroemde woorden: "we have nothing to fear but fear itself"

Je druk maken over dingen die misschien kunnen gebeuren is je leven weggooien aan de angst. Doe er iets aan, of anders doe er niks aan en leef rustig verder. Bang zijn voor dingen waar je niets aan kunt veranderen en misschien zelfs nooit gebeuren heeft gewoon geen zin.

Qimm: de winter van 2010 was voor Nederlanders denk ik wel redelijk extreem. Dat zullen we wel merken aan de energierekening. Jammer dat bouwers hier nog steeds niet weten wat isolatie is. Als hier fatsoenlijk gebouwd zou worden, zouden we heel veel energie kunnen sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:26

joostvangestel schreef:

Je druk maken over dingen die misschien kunnen gebeuren is je leven weggooien aan de angst. Doe er iets aan, of anders doe er niks aan en leef rustig verder. Bang zijn voor dingen waar je niets aan kunt veranderen en misschien zelfs nooit gebeuren heeft gewoon geen zin.

Helemaal mee eens :j verleden kan je niets meer aan veranderen, vandaag is vandaag en de toekomst komt zoals hij komt dus waarom zou je je druk maken? Zonde van je leven *D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:37

joostvangestel schreef:
1. HC: denk aan de beroemde woorden: "we have nothing to fear but fear itself"

2. Qimm: de winter van 2010 was voor Nederlanders denk ik wel redelijk extreem. Dat zullen we wel merken aan de energierekening. Jammer dat bouwers hier nog steeds niet weten wat isolatie is. Als hier fatsoenlijk gebouwd zou worden, zouden we heel veel energie kunnen sparen.

1. Helemaal mee eens +:)+

2. voor nederlandse begrippen was het inderdaad een behoorlijke winter (dat zal ik zeker niet ontkennen), maar minder lang en minder intens dan de winter van 2009. Ze hadden voorspeld dat afgelopen winter érger zou zijn dan die van 2009. Dat was alles behalve waar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:47

joostvangestel schreef:

Je druk maken over dingen die misschien kunnen gebeuren is je leven weggooien aan de angst.

heeft Robert Long ooit een mooi nummer over geschreven:

Als je fruit eet krijg je wormen
van veel wassen word je kaal
en als straks de bom zal vallen
nou dan gaan we allemaal
kattenharen zijn vergiftigd
geef geen zoentjes aan een hond
keer nooit je rug toe naar een homo
want dat zittie aan je kont

negers zijn heel vaak gevaarlijk
met een mes of een pistool
en kijk ook maar uit voor joden
ook al spelen ze mooi viool

en dat is allemaal angst
allemaal angst
de alle grootste schreeuwers
zijn dikwijls het bangst
en als er ooit iets gebeurt
nou dan moeten het zo wezen
wie het meeste angst heeft
heeft vaak het minste vrezen

als je scheel kijkt en de klok slaat
blijf je heel je leven scheel
als je zout morst krijg je ruzie
en betaal ik niet te veel
loop nooit onder langs een ladder
en op wijzen staat een jaar
en onder bomen staan bij onweer
dus schuilt een levensgroot gevaar

als je ouder wordt komt vanzelf de generatie kloof
en wie voekt gaat naar de hel
van masturbatie wordt je doof
WAT!!!
van masturbatie wordt je doof

en dat is allemaal angst
allemaal angst
de alle grootste schreeuwers
zijn dikwijls het bangst
en als er ooit iets gebeurt
nou dan moeten het zo wezen
wie het meeste angst heeft
heeft vaak het minste vrezen

vrijdag 13 blijft gevaarlijk
van veel lezen wordt je blind
trouw je met je achternichtje
krijg je een ongelukkig kind
als ik maar geen lekke band krijg
en stink ik niet uit me mond
ben ik niet te laat verzekerd
dokter, ben ik wel gezond?

van tomaten krijg je puistjes
van veel koffie wordt je rood
van sigaretten zieke longen
en van leven ga je doodI

en dat laatste is waar
das helemaal waar
het klinkt misschien wel l ullig
maar toch is het waar
maar 't kan nog jaren duren
dus niet van dat bange

heb je angst voor morgen?
dan moet je vandaag gaan hangen!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:10

Qimm: er zijn altijd wel getalletjes waardoor je kunt zeggen dat iets extremer was in de ene winter dan in de andere. In Finland werd er vorig jaar bijna een sneeuwrecord gevestigd ( 1 meter sneeuw in Kaisaniemi). Dit jaar lag het hele OV in Finland overhoop en was er een enorme overlast van sneeuw in Helsinki. Nog nooit vertoond.

Overigens, de winter van vorig jaar was een van de 4 mildste winters die ik sinds 1995 heb mee mogen maken.