DaniBanani schreef:En kijk maar eens naar Bruce Almighty - als we alles zouden krijgen wat we het liefst zouden willen, loopt de wereld ook in de soep.

Daar ben ik van overtuigd inderdaad
Kijk alleen al eens naar het weer, zoiets simpels. Scholieren en vakantiegangers zouden het liefst de hele zomer 30 graden en zon hebben, zonder een druppel regen. Boeren moeten er niet aan denken dat dat zou gebeuren!
DaniBanani schreef:Wat ik niet zo goed snap: waarom willen sommige geloven het slechtste uit de Bijbel lezen?
Daar heb ik geen antwoord op, dus... ook niet wat betreft je voorbeeld. Zelf denk ik er ook anders over dan de christenen die in het nieuws komen omdat ze er heftige uitspraken over doen. Moeilijk om zo even in 1 zin samen te vatten. Ik denk wel dat er heel bewust en voorzichtig omgegaan moet worden met dat soort oordelen, ook al denk je er zelf echt zo over.
DaniBanani schreef:In de Bijbel staat toch nergens dat mensen alleen volgens het ideaalbeeld van God mogen leven en anders zijn ze verdoemd? Of komt het daar eigenlijk wél op neer?
Nee, juist niet. In de Bijbel staat dat alle mensen fouten maken en dat die vergeven zijn door Jezus' kruisdood als je die vergeving wenst aan te nemen. Christenen hebben dat gedaan en dat maakt hen niet minder mens dan enig ander. Het enige verschil is dat zij zeker mogen weten dat ze de hemel in mogen. Let wel: ik doe hier dus geen uitspraak over of niet-christenen dan niet naar de hemel zouden mogen, want zoals eerder gezegd weet ik dat echt niet
Berdien schreef:Daartegenover vind ik ook dat geloven iets van jezelf iets, dat het weinig heeft te maken met kerken, een paus, priester of wat dan ook. Niemand kan jou vertellen of en hoe je moet geloven, geloven moet vanuit jezelf komen. En of je nou in God of in Allah gelooft, Boeddah je steun biedt of je Shiva als één van de goden ziet, dat moet en mág niet uit maken. Want geloven, dat doe je zelf. Dat kan niemand anders voor je doen.
Dat klopt, denk ik. Maar ik denk wel dat het handig is als je mensen hebt die zich echt verdiept hebben in de Bijbel - die neem ik hier dan maar even als voorbeeld - door ervoor te studeren. Theologie, de opleiding tot predikant, is een zesjarige universitaire studie, waarna je je doctor mag noemen. Dat wil zeggen dat je er dan toch wel iets vanaf weet en hoewel e.e.a. nog steeds onderhevig blijft aan een flinke mate van interpretatie, kunnen zij je dan wel wijzen op wat bepaalde symboliek betekent, waar verbanden liggen die je zelf nog niet gezien had, hoe een boek geschreven is (hoewel ik als linguist die zich wat verdiept in literatuur daar ook al wel bepaalde verbanden in zie
). Ik moet zeggen dat gesprekken hierover met verschillende (!) predikanten voor mij wel het e.e.a. aan opheldering gegeven heeft, dingen duidelijker heeft gemaakt. Ik vind het overigens wel belangrijk dat het dan niet bij 1 predikant blijft, want je zult maar net de verkeerde treffen, die zijn kennis gebruikt om macht te verkrijgen. Predikanten zijn soms ook net mensen
Het is echter de bedoeling dat zij dienen, niet de macht in handen nemen. Dat geldt overigens precies hetzelfde voor de RK geestelijkheid.
@kabwan; Precies zoals gezegd: ik weet het niet, wie er in de hemel komen. Ik ben er zelfs nog niet helemaal uit of er wel een hel is - je kunt Bijbels beredeneren dat die niet bestaat, al is dat een te lang en technisch verhaal om hier nu uit de doeken te gaan doen
Ik denk wel dat het niet van de doop afhangt. 
@NatasjavE; ook christenen zijn verantwoordelijk voor de keuzes in hun leven. Zoals Faux zegt: dat hoeft God niet uit te sluiten. En ook hier: ik geloof helemaal niet dat het God is die straft met natuurgeweld of ander onheil.
Wat me wel raakt is dat, hoewel meestal de christenen te horen krijgen dat zij altijd maar hun waarheid als de enige waarheid zien, ik dat hier in geen enkele uitspraak van een christen lees. In jouw quote lees/'voel' ik echter niets anders dan 'God bestaat niet en dat weet ik, geen discussie over mogelijk.' Dat vind ik niet fijn praten. Zou je de mogelijkheid willen overwegen om je anders uit te drukken?
En nu zal ik toch echt maar eens serieus aan het werk met het kerkblad, anders krijg ik van de dominee op mijn kop