Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:28

Lijkt me interessant :j

Weet je, soms doe ik liever gewoon een uitspraak, met de mogelijkheid dat ik daarmee mensen op hun tenen trap, dan dat ik me helemaal afzijdig houd. Want ook daarmee trap je weer mensen op hun tenen... Dat heb ik ook nooit voor mogelijk gehouden maar helaas is het toch zo gebleken in het verleden.
Wel even met de kanttekening hierbij dat het absoluut niet mijn bedoeling is om wie dan ook de zwarte Piet toe te schuiven of iemand te veroordelen - ik denk dat het in de aard van mensen zit om (zelf)destructief te werk te gaan. :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:30

Maar er is nog een verschil tussen je helemaal afzijdig houden of uitspraken te doen op een manier die mensen zou kunnen kwetsen, nietwaar? Vandaar ook mijn besluit wat ik in mijn vorige post ook nog noemde in een edit; om dit soort gesprekken niet meer via de computer te voeren maar alleen nog maar face to face.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:31

Daarom probeer ik het ook zo te verwoorden dat ik daarmee zo min mogelijk mensen zou kunnen kwetsen en zet ik er altijd dit soort 'disclaimers' bij :)
Het is alleen nagenoeg onmogelijk om niemand op zijn tenen te trappen, denk ik. Dus probeer ik het maar zo zachtjes mogelijk te doen :+
Ook een edit dan: als mensen via de computer dingen vragen, wordt het soms wel erg lastig om face to face antwoord te geven ;)
Nog een edit: jouw onderschrift, is dat die tekst in Sanskrit die laatst ook op je Facebook stond? :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:33

Blue_Eyes schreef:
Daarom probeer ik het ook zo te verwoorden dat ik daarmee zo min mogelijk mensen zou kunnen kwetsen en zet ik er altijd dit soort 'disclaimers' bij :)
Het is alleen nagenoeg onmogelijk om niemand op zijn tenen te trappen, denk ik. Dus probeer ik het maar zo zachtjes mogelijk te doen :+
Ook een edit dan: als mensen via de computer dingen vragen, wordt het soms wel erg lastig om face to face antwoord te geven ;)

Dat is ook wel weer zo. Daarom bedoel ik dat ook vooral voor dit soort gevoelige onderwerpen. Allerlei andere dingen kunnen prima via internet besproken worden denk ik.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 13:35

Ik denk dat lijden gewoon onderdeel van het leven is. Zonder dat een groep mensen dat veroorzaakt heeft, zonder dat God dat zijn mensen 'aan zou doen'. Het ís gewoon. Als ongelovige zie ik het gewoon als een natuurverschijnsel, en als ik gelovig was zou ik zeggen: "God heeft de natuur gemaakt, en in die natuur is balans heel belangrijk, dus als we willen dat er goede en mooie dingen gebeuren moeten we de nare en slechte dingen ook accepteren." Ik -als niet gelovige- zou denken dat God ook liever Zijn mensen niet ziet sterven, maar dat het nu eenmaal onderdeel van het leven is.

En kijk maar eens naar Bruce Almighty - als we alles zouden krijgen wat we het liefst zouden willen, loopt de wereld ook in de soep. ;)

Wat ik niet zo goed snap: waarom willen sommige geloven het slechtste uit de Bijbel lezen? Ik heb een gelovige homoseksuele kennis en deze persoon heeft het hier verschrikkelijk moeilijk mee, omdat hij oprecht gelooft naar de hel te gaan (of hier in ieder geval bang voor is) als hij eraan toegeeft. En hij vindt dat hij eigenlijk gewoon alleen moet blijven, of een relatie met een vrouw aan moet gaan. Terwijl ik dan denk..er zijn zelfs homoseksuele díeren, die door God geschapen zijn..dus waarom mag jij dat als mens niet? Waarom kan je niet denken 'God heeft mij zo gemaakt dus het is goed'? En als ik dan lees wat Ffortuna hierboven schrijft hangt het dus écht af van interpretatie, welke bijbelteksten focus je op? Waarom kiezen sommige stromingen er dan voor om het zo negatief te interpreteren, om hun mensen te beperken? In de Bijbel staat toch nergens dat mensen alleen volgens het ideaalbeeld van God mogen leven en anders zijn ze verdoemd? Of komt het daar eigenlijk wél op neer?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:40

Wat een interessante en fijne discussie hier! Ik ben zelf niet gelovig. Ik heb er lang, heel lang over nagedacht, het van alle kanten bekeken en het er veel over gehad met vrienden die wel geloven. Maar ik kán het niet. Kon ik het maar, het lijkt me fantastisch om iemand te hebben waarop je altijd kunt terug vallen, die altijd luistert en om ergens blindelings (in de goede zin van het woord) op te kunnen vertrouwen. Ik zie geloven als iets wat veel steun, vertrouwen en troost kan bieden. Daartegenover vind ik ook dat geloven iets van jezelf iets, dat het weinig heeft te maken met kerken, een paus, priester of wat dan ook. Niemand kan jou vertellen of en hoe je moet geloven, geloven moet vanuit jezelf komen. En of je nou in God of in Allah gelooft, Boeddah je steun biedt of je Shiva als één van de goden ziet, dat moet en mág niet uit maken. Want geloven, dat doe je zelf. Dat kan niemand anders voor je doen.

Heb op een christelijke middelbare school gezeten. Daar werd het geloof niet heel actief beleden, wel was er elke dag aan het begin van het vierde uur een bezinningsmoment. Dat werd door sommige leraren 'gelovig' ingevuld, anderen lieten je meer ten rade gaan bij jezelf.
Zelf ben ik atheïstisch opgevoed overigens.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:46

Ik vertelde mijn oma laatst dat een vriendin van mij niet gedoopt was. Die vriendin van mij zou in de hel terecht komen volgens haar. Mijn oma gaat netjes elke zondag na de kerk.
Hoe kijken jullie dan tegen het dopen aan?
Dopen = hemel
Niet dopen = hel

Dani

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 13:55

Pfoe, heftige uitspraak. Ik vraag me sowieso af hoe dat zit..ik bedoel, ik ben niet gelovig opgevoed (hoewel mijn moeder wel gelooft, maar hier verder niets mee doet), heb op school en thuis de evolutie geleerd, en dat God is 'bedacht' om mensen een oorzaak en steun te geven. Waarmee ik niemand voor het hoofd wil stoten, maar dit is mij nu eenmaal meegegeven. En ik zou wel wíllen geloven, maar ik kan het niet. Omdat ik niet kan geloven in iets wat -zoals mij geleerd is- niet bestaat. Net zoals dat ik best weer in Sinterklaas zou willen geloven, net als vroeger..maar ik kán het niet meer, omdat ik weet dat het een man in pak is. En ik kan dat niet meer 'niet-weten'.

Hoe kijkt God daar dan naar? Ben ik gewoon een ongelovige en moet ik naar de hel? Of ben ik ook maar een product van mijn opvoeding en de maatschappij waarin ik leef, en is mijn keuzevrijheid daarin beperkt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:55

verootjoo schreef:
Yamcha schreef:
Daar vertrouw ik dan maar op. Dat Hij het allemaal wel weet. Maar dat is ook moeilijk.

ja vind ik ook :P Maar geloven = vertrouwen. Ik vertrouw op God, en moet zeggen; het geeft wel rust, ondanks alle vragen. :)

Het geeft mij veel rust en vertrouwen dat God niet bestaat. Te weten dat er niemand is die wreed straft door middel van natuurrampen of ander ongeluk.
Het maakt me rustig dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de keuzes ben in mijn leven en dat ik verantwoordelijk ben voor het goede wat ik doe.
Dat ik een goed wil zijn tijdens leven en goed voor mijn medemens en natuur probeer te zijn...niet omdat mij dat van bovenaf wordt opgelegd maar omdat dat uit mijzelf komt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:04

NatasjavE schreef:
Het geeft mij veel rust en vertrouwen dat God niet bestaat. Te weten dat er niemand is die wreed straft door middel van natuurrampen of ander ongeluk.
Het maakt me rustig dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de keuzes ben in mijn leven en dat ik verantwoordelijk ben voor het goede wat ik doe.
Dat ik een goed wil zijn tijdens leven en goed voor mijn medemens en natuur probeer te zijn...niet omdat mij dat van bovenaf wordt opgelegd maar omdat dat uit mijzelf komt

Maar hoe kom je er bij dat God een wreed iemand is die straft door middel van natuurrampen of ander ongeluk?
Met de rest van je post ben ik het eens, zo voel ik het ook, maar dat hoeft God, in mijn opzicht, niet uit te sluiten.
Ik geloof namelijk ook in je eigen verantwoordelijkheid, je eigen keuzes en dat dat vanuit jezelf komt. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:08

DaniBanani schreef:
En kijk maar eens naar Bruce Almighty - als we alles zouden krijgen wat we het liefst zouden willen, loopt de wereld ook in de soep. ;)

Daar ben ik van overtuigd inderdaad :D Kijk alleen al eens naar het weer, zoiets simpels. Scholieren en vakantiegangers zouden het liefst de hele zomer 30 graden en zon hebben, zonder een druppel regen. Boeren moeten er niet aan denken dat dat zou gebeuren! ;)

DaniBanani schreef:
Wat ik niet zo goed snap: waarom willen sommige geloven het slechtste uit de Bijbel lezen?

Daar heb ik geen antwoord op, dus... ook niet wat betreft je voorbeeld. Zelf denk ik er ook anders over dan de christenen die in het nieuws komen omdat ze er heftige uitspraken over doen. Moeilijk om zo even in 1 zin samen te vatten. Ik denk wel dat er heel bewust en voorzichtig omgegaan moet worden met dat soort oordelen, ook al denk je er zelf echt zo over.
DaniBanani schreef:
In de Bijbel staat toch nergens dat mensen alleen volgens het ideaalbeeld van God mogen leven en anders zijn ze verdoemd? Of komt het daar eigenlijk wél op neer?

Nee, juist niet. In de Bijbel staat dat alle mensen fouten maken en dat die vergeven zijn door Jezus' kruisdood als je die vergeving wenst aan te nemen. Christenen hebben dat gedaan en dat maakt hen niet minder mens dan enig ander. Het enige verschil is dat zij zeker mogen weten dat ze de hemel in mogen. Let wel: ik doe hier dus geen uitspraak over of niet-christenen dan niet naar de hemel zouden mogen, want zoals eerder gezegd weet ik dat echt niet ;)

Berdien schreef:
Daartegenover vind ik ook dat geloven iets van jezelf iets, dat het weinig heeft te maken met kerken, een paus, priester of wat dan ook. Niemand kan jou vertellen of en hoe je moet geloven, geloven moet vanuit jezelf komen. En of je nou in God of in Allah gelooft, Boeddah je steun biedt of je Shiva als één van de goden ziet, dat moet en mág niet uit maken. Want geloven, dat doe je zelf. Dat kan niemand anders voor je doen.

Dat klopt, denk ik. Maar ik denk wel dat het handig is als je mensen hebt die zich echt verdiept hebben in de Bijbel - die neem ik hier dan maar even als voorbeeld - door ervoor te studeren. Theologie, de opleiding tot predikant, is een zesjarige universitaire studie, waarna je je doctor mag noemen. Dat wil zeggen dat je er dan toch wel iets vanaf weet en hoewel e.e.a. nog steeds onderhevig blijft aan een flinke mate van interpretatie, kunnen zij je dan wel wijzen op wat bepaalde symboliek betekent, waar verbanden liggen die je zelf nog niet gezien had, hoe een boek geschreven is (hoewel ik als linguist die zich wat verdiept in literatuur daar ook al wel bepaalde verbanden in zie :) ). Ik moet zeggen dat gesprekken hierover met verschillende (!) predikanten voor mij wel het e.e.a. aan opheldering gegeven heeft, dingen duidelijker heeft gemaakt. Ik vind het overigens wel belangrijk dat het dan niet bij 1 predikant blijft, want je zult maar net de verkeerde treffen, die zijn kennis gebruikt om macht te verkrijgen. Predikanten zijn soms ook net mensen ;) Het is echter de bedoeling dat zij dienen, niet de macht in handen nemen. Dat geldt overigens precies hetzelfde voor de RK geestelijkheid.

@kabwan; Precies zoals gezegd: ik weet het niet, wie er in de hemel komen. Ik ben er zelfs nog niet helemaal uit of er wel een hel is - je kunt Bijbels beredeneren dat die niet bestaat, al is dat een te lang en technisch verhaal om hier nu uit de doeken te gaan doen ;)
Ik denk wel dat het niet van de doop afhangt. :)

@NatasjavE; ook christenen zijn verantwoordelijk voor de keuzes in hun leven. Zoals Faux zegt: dat hoeft God niet uit te sluiten. En ook hier: ik geloof helemaal niet dat het God is die straft met natuurgeweld of ander onheil.
Wat me wel raakt is dat, hoewel meestal de christenen te horen krijgen dat zij altijd maar hun waarheid als de enige waarheid zien, ik dat hier in geen enkele uitspraak van een christen lees. In jouw quote lees/'voel' ik echter niets anders dan 'God bestaat niet en dat weet ik, geen discussie over mogelijk.' Dat vind ik niet fijn praten. Zou je de mogelijkheid willen overwegen om je anders uit te drukken?

En nu zal ik toch echt maar eens serieus aan het werk met het kerkblad, anders krijg ik van de dominee op mijn kop :+ :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 14:16

Haha, ach, dit is ook met je geloof bezig zijn toch? :D
Stiekem ben ik wel benieuwd naar de redenatie met betrekking tot de hel, trouwens. Ik weet dat er gelovigen zijn die niet in de hel geloven, maar wist niet dat dit ook vanuit de Bijbel te beargumenteren was.

Vind het echt leuk dat er zo'n open discussie kan zijn, met respect voor elkaars overtuigingen! :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:42

Oei, er is een site over, maar die moet ik even opzoeken :o Had hem in mijn favorieten staan tot mijn pc crashte, dus die ben ik kwijt. Ik ga straks even zoeken!

't Is inderdaad wel met je geloof bezig zijn zo, maar daar hebben die 900 man die donderdag toch echt weer een kerkblad op de mat willen hebben niks aan ;) Anyway. Het eerste concept is verzonden :D

Ben het met je eens dat het een erg leuk gesprek is trouwens :)

Edit: al gevonden. Ik ben het niet per definitie eens met alles op deze pagina over 'de hel', maar het heeft me wel aan het denken gezet - er zit best wel wat in, vind ik.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:12

Blue_Eyes schreef:
Ik ben erg benieuwd naar dat artikel, Loose :)

het stond in de kijk, zal even zoeken of het online te vinden is. ik denk trouwens dat het dan in een van de laatste kijks van 2010 moet hebben gestaan of in 1 van de eersten van 2011. had me trouwens vergist, het was een satan/de satan waarover ze schreven in het artikel dus niet een duivel/de duivel. maarja komt op hetzelfde neer denk ik. :Y)

*edit: gevonden :D http://www.kijk.nl/artikel/satan/
hij heeft er in augustus trouwens al ingestaan :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:39

Interessant stukje :j Ik lees hier natuurlijk maar een klein stukje van het artikel en het zou vermoedelijk nogal wat moeite kosten om aan de rest te komen, al ben ik van plan wel eens te gaan googelen op de onderzoeken van dr. Kelly, maar ik lees in de reacties eigenlijk dat er nogal wat discussie mogelijk is. 'Maak je geen zorgen, de duivel bestaat toch niet' lijkt me daarom wel wat voorbarig :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:16

ik ben zelf nooit zo van hele eigen interpretaties aan het geloof geven. In de Bijbel staat alles precies beschreven over het geloof, ik ben van mening dat dat de belangrijkste leidraad moet zijn in ons leven. In de Bijbel wordt ook verteld over de duivel. Ik zou niet weten waarom we dan zelf mogen bedenken waarom hij niet zou bestaan. Jezus waarschuwt ons ervoor ;)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:25

verootjoo schreef:
ik ben zelf nooit zo van hele eigen interpretaties aan het geloof geven. In de Bijbel staat alles precies beschreven over het geloof, ik ben van mening dat dat de belangrijkste leidraad moet zijn in ons leven. In de Bijbel wordt ook verteld over de duivel. Ik zou niet weten waarom we dan zelf mogen bedenken waarom hij niet zou bestaan. Jezus waarschuwt ons ervoor ;)

in dat artikel (het hele artikel dan ;) ) stond dus ook dat in oudere versies van de bijbel werd gesproken over een satan ipv de. dus het is niet zelf verzonnen, maar verkeerd overgenomen en uiteindelijk de satan geworden. wat dus iets betekent als iemand die je op het verkeerde pad probeert te krijgen. dus jezus waarschuwde dan eigenlijk voor verleidingen.
in het artikel stond trouwens ook een stuk uit die oudere versie van de bijbel geciteerd, jammer dat het niet helemaal online staat. ik zal proberen die kijk weer te vinden. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:29

Loose schreef:
verootjoo schreef:

in dat artikel (het hele artikel dan ;) ) stond dus ook dat in oudere versies van de bijbel werd gesproken over een satan ipv de. dus het is niet zelf verzonnen, maar verkeerd overgenomen en uiteindelijk de satan geworden. wat dus iets betekent als iemand die je op het verkeerde pad probeert te krijgen. dus jezus waarschuwde dan eigenlijk voor verleidingen.
in het artikel stond trouwens ook een stuk uit die oudere versie van de bijbel geciteerd, jammer dat het niet helemaal online staat. ik zal proberen die kijk weer te vinden. :D

maar in de Bijbel staat ook dat satan bezit van je kan nemen. In de Bijbel gebeurt dat een aantal keer. Jezus waarschuwt ons hiervoor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:33

Ik heb de bijbelverhalen voorzover ik er weet van heb altijd geinterpreteerd als metaforische maaksels van de mens. Daardoor vond ik nogal wat weerstand tijdens mijn jaar bij streng gelovige baptisten (aangezien zij vonden dat ik alles in de bijbel letterlijk moest nemen, maar dat kon ik om praktische logica echt niet aan).

De duivel zie ik meer zoals hij oorspronkelijk (door de Joden dus) bedacht is. Een engel die door omstandigheden een taak toebedeeld heeft gekregen die niet per sé de leukste is, maar wel noodzakelijk. We kunnen niet zonder regen maar ook niet zonder zonde en verleiding. De duivel is voor mij dan ook een metafoor van iemand die gewoon zijn werk doet in dienst van het goddelijke. Voor de Joden (en voor mij) is het ondenkbaar dat God een soort Nemesis zou hebben, aangezien hij/zij/het omnipotent is.

God is voor mij het al wat is, de alfa en de omega so to speak. Het universum voorzover wij het kennen bestaat voor mij uit goddelijke energie. In zoiets als een mannelijke God-gestalte met een witte baard geloof ik niet, hoewel ik het ook niet uitsluit.

Ik geloof ook dat de figuur Jezus door velen verkeerd geinterpreteerd wordt/werd. Hoewel ik het uiteraard niet weet geloof ik dat hij vooral een inspirator was en is; iemand die zeer open stond en daarmee in verbinding met de goddelijke energie. Zover ik heb begrepen heeft hij zichzelf nooit 'zoon van God' genoemd, maar waren het de apostelen die dat zo opgeschreven hebben. Ook hier weer; metaforisch gesproken. God vind je, als je het mij vraagt, in jezelf. Hoewel je de goddelijke energie kunt vinden met behulp van een religie hoeft dat niet. Dat zou ook raar zijn aangezien er dan mensen puur door hun geboortestatus, plek of geschiedenis zouden kunnen worden 'uitgesloten' van het Goddelijke.

Bidden, of mediteren zo je wilt is een onderdeel dat in elke religie terugkomt. Volgens mij is dat dan ook een sleutel tot het vinden van het Goddelijke in je zelf. Daardoor wordt het ook makkelijker om te leven naar het voorbeeld van bijvoorbeeld de Profeten. Ik denk dan ook dat je kunt geloven of anderen overtuigen tot je een ons weegt; het zélf open staan, uitvoeren, uitdragen, herkennen en vooral het voelen van Goddelijke energie is waar je het meeste aan hebt. Niet per sé meer in de hemel dan al hier op aarde.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:02

Ach, je moet maar zo denken dat de SGP nooit een enorme partij zal gaan worden omdat ze vrij extreem zijn in hun opvattingen.
Ik begrijp het idee dat christelijke mensen hun geloof willen delen met ongelovigen zodat ook zij een plekje in de hemel krijgen, maar helaas hebben vrij weinig mensen daar behoefte aan en doen ze liever op zondag boodschappen dan dat ze naar de kerk gaan.
Maw, de SGP mag van mij roepen wat ze willen en het is een ieder goed recht er lid van te zijn, maar (persoonlijk gezegd gelukkig) zullen ze waarschijnlijk nooit Nederland gaan regeren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 22:06

Ellen: bedankt voor de site, ga hem morgen of maandag op mijn gemak eens doorlezen!

Vero: maar er staan in de Bijbel toch ook twee scheppingsverhalen, over Adam en Eva? En ook teksten die doelen op homoseksualiteit, ik weet dat er teksten zijn waarin vrij letterlijk staat dat het niet mag, maar zoals hierboven gezegd, Jezus zegt ook dat anders zijn mag. En zo zullen er vast meer bijbelteksten zijn die elkaar enigszins tegenspreken of waarmee je aan hetzelfde onderwerp een verschillende uitleg kan geven. Hoe zie jij dat dan?

Sallandval: ik geloof niet in God, maar wel in Jezus. ;) En dan inderdaad niet als 'zoon van God', want ook ik zie dat als iets wat anderen erbij hebben bedacht om zijn kunnen te verklaren; maar ik kan best geloven dat er ooit iemand was die inspireerde, die veel wijsheid bezat. Tenslotte hebben wij ook een Dalai Lama of moeder Theresa - is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar ook zij zijn wel belangrijke, grote mensen (geweest).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:07

Waar ik hier woon zijn het grotendeels streng gelovige dorpen. (veluwe, bible belt gedeelte)
Zo ben ik er als kind ook mee te maken gekomen (wij gingen wel naar de kerk, maar een 'lichte kerk')
Als kind droeg ik op de lagere school meestal een broek. Dat werd niet echt gewaardeerd en daarom lag ik ook wel uit de groep. Alle meisjes droegen altijd rokken en hadden lang haar, en dat had ik dus ook niet.
Ook kwam ik wel eens huilend uit school, en zei dan tegen mijn moeder dat ik in de hel kwam, want dat had ik op school geleerd.
Er was volgens mijn klasgenootjes heel veel 'zondig', dansen, make up, bepaalde kleding, zelfs je gedachtes. Maar toch deden ze het zelf ook stiekem.
Vaak hadden ze thuis een TV in een dichte kast. Als dan de dominee op bezoek kwam, deden ze de kast dicht zodat het leek alsof ze geen TV hadden.
Nu nog steeds zijn homo's, samenwonen, maagd tot het huwelijk, etc hier actuele onderwerpen.
Een vriendin van mij (35 jaar!) ging samenwonen en kreeg wel iemand van de kerkenraad op bezoek omdat dit volgens de kerk niet kon.
Op een gegeven moment gingen ze wel trouwen, ook in de kerk. Maar in de kerk kregen ze niet Gods zegen over hun huwelijk, gegeven door de dominee, vanwege het samenwonen.

Ook collega's van mij willen op zondag geen geld uitgeven omdat dit zondig is.
Dus ook geen sigaretten, maar ze hebben wel eens gebietst op zondag bij mij, als ze zelf geen sigaretten meer hadden. (dat mag dus weer wel).

Ik woon hier in het centrum van het stadje, maar ik zou hier niet op zondag moeten gaan boren, of buiten de ramen zemen.

Ook op stal heb je er mee te maken. Op mijn vorige stal mocht je op zondag niet in de bak rijden.
Waar ik nu sta wel, maar met de kerktijden mogen we liever niet over de weg, omdat we dan tussen het kerkvolk door rijden.

Het geloof vind ik prima, hier ben ik zelf ook mee opgevoed en daar ben ik blij mee.
Maar de zware kerken hier (zwarte kousen kerk, de japies worden ze ook wel genoemd), daar heb ik niks mee.
Ik vind het fanatische mensen in het geloof. Volgens hun leer kan er bijna niemand in de hemel komen en is bijna iedereen verdoemd tot de hel. Dus zeker al de mensen die niet zo leven als zij.
Er is zoveel ophef over de islam en hun fanatisme.
Maar de echte zware kerken doen daar echt niet voor onder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:10

DaniBanani schreef:
Sallandval: ik geloof niet in God, maar wel in Jezus. ;) En dan inderdaad niet als 'zoon van God', want ook ik zie dat als iets wat anderen erbij hebben bedacht om zijn kunnen te verklaren; maar ik kan best geloven dat er ooit iemand was die inspireerde, die veel wijsheid bezat. Tenslotte hebben wij ook een Dalai Lama of moeder Theresa - is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, maar ook zij zijn wel belangrijke, grote mensen (geweest).

Mee eens. Ik een documentaire zag ik eens een stel jongeren die allemaal een armbandje hadden met WWJD erop. Dat stond voor What Would Jesus Do? Als ze het dan even niet meer wisten haalden ze inspiratie om het juiste te doen uit dat armbandje. Dat vond ik echt een prachtig initiatief!

Volgens mij heeft iedereen een intern kompas waarop staat wat het juiste gedrag is. Je moet alleen volgens dat kompas durven sturen. Daarbij kan een voorbeeld zoals de voorstelling van een figuur als Jezus helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:24

verootjoo schreef:

Ik merk dat ik me erg kan vinden in jouw berichten, ook hierin :)

Over de hel: ik heb daar eens over na zitten denken, en ik bedacht me dat ik het eigenlijk een afschuwelijk idee zou vinden als de hel niet zou bestaan. Een soort alverzoening zou min of meer onverteerbaar zijn, dan zouden mensen als Josef Fritzl, die afschuwelijke dingen hebben gedaan, en geen greintje spijt of berouw lijken te hebben, geen greintje schuldgevoel..... die zouden dan er voor altijd mee wegkomen.......
Ik voor mij vind het een fijn idee dat er een zeer rechtvaardige Rechter is, die ervoor zorgt, dat, ook al hebben mensen hun straf op aarde ontlopen, ze toch uiteindelijk hun straf krijgen. En niet omdat ik vol zit met wraakgevoelens, of een ander, maar omdat er uiteindelijk echt iets als gerechtigheid is. Want al die mensen, die vermoord en verkracht en gemarteld zijn, al die dieren die afschuwelijk leed moeten meemaken, hun bloed schreeuwt om wraak......
En dan staat er in de Bijbel: "Mij komt de wraak toe", zegt de Heer. En dat is vanuit dat oogpunt een geruststellende gedachte.

Ik denk niet dat er op school of andere plekken lichtvaardig moet worden gezegd dat iemand in de hel komt. Zoals ik al eerder zei: mensen oordelen te snel, te lichtvaardig en te gemakkelijk. Een wijs pastoor zei eens tegen mij: "ik denk dat we stomverbaasd zijn over wie we in de hemel tegenkomen, en misschien zijn anderen wel heel verbaasd dat ze óns daar tegenkomen......."

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:31

@ Yamcha Ik vind ook niet dat er op school etc zomaar met de Jezus of de hel gescholden zou moeten worden, omdat ik schelden opzich niet fraai vind. Een gelovige kennis van mij zei een keer dat iemand niet met Jezus, maar met Allah moest schelden. Daar begreep ik echt niks van, als snap ik wel dat schelden met Jezus hem persoonlijker raakt...

Overigens, Hemel en Hel is imo heel erg zwart wit. Wordt er in de Bijbel ook gesproken over een soort middenweg? :)